Şimdi Ara

Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
62
Cevap
1
Favori
2.795
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Abiler 1.5 dci sahibiyim aynı motoru kullanan ve 600bini devirmiş taksici abiye uzun ömürlü motor için işin sırrını sorduğumda, “motor yağını 8 binde bir değiştiririm. Mazotta ucuza kaçmam, arabayı çok sıkıştırmam, sabahları ilk çalıştırmada bi 10 dk rölantide çalıştırıp ısıtırım” demişti.

    Herşeye eyvallah mantıklı şeyler geldi motor sağlığı için ama!

    Kullanma kılavuzunu kurcalarken “ilk çalıştırmada rölantide aracı ısıtmak yerine sakin kullanarak aracı ısıtın” gibi birşey çarptı gözüme. Düşününce kılavuz haklı dizel motor bir türlü ısınmıyor zaten durduğu yerde kır kır kır çalışsın ibre milim oynamıyor . Ama bir yandan da taksici abinin dediğide mantıklı gelmiyor değil. Kışın yoğunlaşan yağın ısınması için vs motoru devirlendirmeden bir kaç dk beklemekte bence mantıklı, (en azından laboratuvarda planet dişli sistemli makineyi ilk 5-10 dk rölantide çalıştırıp, yağ biraz ısınıp asıl yağlama özelliğini kazandığında tam güç veriyorum) ama asıl sağlıklı olan ne acaba bilen var mı?

    Ya da sizce hangisi mantıklı? Sizler ne yapıyorsunuz abiler?

    Yani özetle 7-8 derece altı hava sıcaklıklarında ilk çalışmada ne yapmalıyım?

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >







  • @Material-Engineer



    Tamamen Motor yağı ile ilgili bir konu.

    Motor yağı ve Iklim koşuluna gore yapmanız gereken ısıtmak veya yürümek.



    Kullandigimiz yağın Viskozite degeri (Akmazlik) Soğuk havalarda ne kadar düşük olursa yag pompasi tarafından o kadar rahat pompalanır.



    Viskozite degerinin iki degeri(Soğuk ve Sıcak) genellikle SAE derecelendirmesinde göz önüne alınır. Ornek veriyorum SAE 0w30.



    Soguk ne kadar düşük olursa aracınız ilk calistirmada o kadar çabuk motor yagini yüksek debi ile pompalamaya baslar. (Tereyag gibi düşünebilirsiniz, Tereyağı soğukta katidir. soğuk tavanın bir kismini yağlar. ve tavada akmaz) boylelikle motorun ince deliklerine daha zor ulaşır.



    Sicakta ise ne kadar yüksek olursa aracınız trafik ve performans kullanımlarında o kadar fazla koruma yapar, (Tereyağıni isittiginizda hemen yanar, patatesi kızartmasi yapamazsınız. Yanan yag yağlamadık yapamaz. Atik meydana getirir. Bu nedenle Sıcak kullanıma ayçiçek yağı gereklidir.)



    Doğru olan bulunduğunuz iklime gore sıcakta (yazin) ve soğukta (kisin) ve kullanım tarzına (trafik ve performans - ekonomi sakin surus) doğru yağı daima kullanabilmektir.



    SAE degeri haricinde ACEA derecelendirmesi de onemlidir.



    Gunumuz araçların üreticileri emisyon yaptirimlarina odaklı olduğu icin motor üreticileri istedikleri yaglarda farklı özelliklere de dikkat etmektedirler. Bunların temel özelliklerini ACEA özelliklerinde belirlerler.

    HTHS (high Temperature high shear ) Bunun tazimini yapmak yerine su sekilde anlatmak istiyorum. Tereyağı orneginden devam edelim, elinizde bir ufak bir çanak tereyağı var, içerisinde de bir kaşık var, sizin bu kasigi çevirmek icin uyguladiginiz guce HTHS' diyelim.Sicaklik 150C'de olduğu zaman o kasini tur attirmak icin siz 2.3 birim güç harcıyorsanız, yağın kasigin ve canagin ic yüzeyinde yağın pek tutundugunu söyleyemeyiz, ama harcadiginiz efor yaktiginiz kalori düşer. Eger harcadiginiz kalori artar ise bu sefer yag 150C'de sıcaklıkta daha iyi tutunuyor diyebiliriz.

    ACEA C3 olması icin sizin 3.5 birim ve yukarısında guc harcamanız lazım.

    ACEA C2 olması icin sizin 2.9 birim ve yukarısında guc harcamanız lazım.

    Motor'da ise harcadiginiz kalori benzin ile üretilir bu durumda düşük HTHS yakıt tasarrufu, yüksek HTHS ise daha iyi yağlama yapar.

    Bu degerlerden biri de Sulfatlanmis Kurum (Sulphated ASH) Direk DPF filtrasyonunu etkileyen kurum miktarıdır diyebiliriz. C2 ve C3'un sinir degeri 0.8'ken C1 ve C4'un degeri 0.5'dir.
    ACEA baska degerlerede bakar, asagida belirttiğim grafikte en çok kullanılan ACEA C2 ve ACEA C3 yağlarında gorebilirsiniz.



    ACEA C3

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C2

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?


    Bunlara ornek 2 yağın bilgileri su sekildedir.


    Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 ACEA C2

    Kinematic Viscosity @100C 10.2cSt

    Kinematic Viscosity @40C 59.59cSt


    Mobil 1 ESP Formula 5W-30

    ACEA C2, C3


    SAE Grade 5W-30

    Viscosity, cSt (ASTM D445)

    @ 40ºC 72.8

    @ 100ºC 12.1

    Viscosity Index 164

    Sulphated Ash, wt% (ASTM D874) 0.6

    HTHS Viscosity, mPa•s @ 150 ºC (ASTM D4683) 3.58

    Bu ornekte ayni SAE degerine farklı ACEA speklerine sahip iki yandan Shell soğuk koşullarda ve calistirmada daha elverişliyken ve sıcakta daha tasarrufluyken, Mobil'in motor ısınmadan sonra daha iyi motoru koruduğunu söyleyebiliriz.


    Butun bunların mukabilinde arac üreticilerinin onayladigi yağların uygun iklime ve trafik koşullarına gore olan SAE degeri secilir ise Aracınızi sakin sürerek isitabilirsiniz, ya da daha iyi koruma icin bekleyebilirsiniz, Beklediginiz sure ve surus Emisyon olarak (aşınma , yakıt ve DPF olarak) size döneceği icin gutumuz emisyon koşullarında motor üreticileri tarafından size önerilemez.


    Bu degerlerin disinda, sabah arabayı calistirdiginizda ilk pompalama degerleri icin etkili olan CCS ve MRV soğuk testleri var, bu testler SAE degerinin sinirlarinda yapılır. -35"C de -40"C de yapılan viskozite testleri denebilir. Eger motor üreticiniz sadece 0W30 öneriyorsa bunu kullanmalıyız, motor üreticisi bir aralık öneriyorsa, soğukta 0W SAE çok daha etkin koruyacaktır.

    Bunlar bilinmediği-dikkat edilmediği zaman 100.000'lerde motorlarda kurum temizliği, 40.000'lerde DPF problemleri, 200.000'lerde egzantrik zincir problemleri bas gösterebilir. Kisin Kisa mesafeli sürüşleri yapan Motor ısınmadan yeni ısındiginda kapatan birinin 10w 5w kullanması çok yazıktır. Ayni sekilde yazin uzun saatler trafikte bekleyen, uzun yo performansla kullanım yapan birinin de 0w20 kullanması sorunlara yol acabilir.
    yukarıya ek Dizel Otomobiller icin kullanılan ACEA C grafiklerini bir arada toplamak icin koyuyorum.



    Yipranma - Wear (Motor acma)

    Piston etrafında kalıntı - Piston Deposits (Motor acma)

    Yakit Verimiligi - Fuel Eco (isletme maliyeti)

    After Treatment Compability - DPF

    Soot thickening - DPF ve yag ömrü (baz yaga ek olarak yapılan katkıların atiktaki kalinlasmasi)

    Balciklasma - SLUDGE (Ust kapak iticiler etrafında etki)





    ACEA C4

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C3

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C2

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C1

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?







    Benzinli Otomobiller icin kullanılan ACEA A - B



    ACEA A1-B1

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA A3-B3

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA A3-B4

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA A5-B5

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?
    Bu kadar özen gösteriyoruz ama 2. el arabada bunun bir önemi olmadığına inanıyorum. Bizden önceki sahibi nasıl kullandı bilmiyoruz sonuçta. Ayrıca aramızda kaç kişi aldığı arabayı 400- 500 bin km kadar kullanıyor? 100 kişiden 1 kişi çıkar ancak. Kısa vadede bu tarz şeylerle kendimizi kandırmaktan başka bir şey değil bu. Bu araçlar bize hizmet etmek için var , zar zor alıyoruz ama hayatımda kimseyi 10 dk beklemek istemiyorum ki arabayı bekleyim.
  • motor ilk çalıştığında yağlanması için 10-20 saniye yeter yoksa dediğiniz gibi dizel motor ısınmıyor :) ısınana kadar arabayı sıkıştırmayın yeter

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Marştan sonra 20 saniye gibi bir süre yeterli. Motorun çabuk ısınması için ise düşük devir yüksek vites kullanımı idealdir. Doğru yağ kullanımı çok önemli, buna riayet etmelisin bir de. Az çok bilen adamsın artık araba işini, bildiğin gibi devam et dostum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ben sıcak havalarda 20 sn civarı beklerim. Kışın soğuk havalarda ise 1 dk kadar beklerim. Daha fazla beklemekte gereksiz bence düşük devirde motoru yormadan ilerlemek lazim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hemen çalıştır yürü. En verimlisi o.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yağlanması için 30 saniye bekler ve devam ederim. Fakat yağ ve motor sıcaklığı 70 i geçene kadar 2 bin devir üzerine çıkarmam arabayı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 10 dakika beklemek taş devrinden kalma bir alışkanlık.



    Hava durumuna göre maksimum 30 saniye bekleyip devam edin.



    *Şu durum gözden kaçıyor.Asıl önemli olan ilk çalıştırınca beklemek değil,önemli olan motor ideal çalışma sıcaklığına gelmeden yüksek devir çevirmemek.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Şu da var ki 10 dakika bekleyecek olduktan sonra otobüsle de gidilebilir işe.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Takisici hala eski kafada anlaşılan. 10 dak rölantide çalıştıracağına 2dak 2 bin devir de gezsin daha çabuk ısınır

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • kışın çok soğuk havalarda 1 dk civarı beklenmeli sebebi ise zaten çoğu araçta ilk çalıştırınca 1100 devirlerde çalışıyor rolantinin düşük aracın sesinin bi nebze düzelmesi zaten 1 dk sürüyor.
  • 1.5 dci sahibiyim daha önce de 2 sene ayni motor farkli model kullandım.

    Her zaman arabayi çalıştırır ve binmeden sigara içerim. İlk 1-2 km yüksek devir yapmam 4. Vitese geçmem.

    Kapatırken ise inerim ve sigara içerim.

    Böylece herhangi bi zaman kavramım olmaz.

    Ustalar da hayran kalır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Çok eskide kaldı artık motor ısıtmak İçin beklemek



    Yeni nesil araçlarda kullanım kılavuzu der ki motor ısınana kadar performanslı kullanmayın



    Yani hararet göstergesi kımıldayana kadar 2000 devri geçmeyecek şekilde kullanım

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • @Material-Engineer



    Tamamen Motor yağı ile ilgili bir konu.

    Motor yağı ve Iklim koşuluna gore yapmanız gereken ısıtmak veya yürümek.



    Kullandigimiz yağın Viskozite degeri (Akmazlik) Soğuk havalarda ne kadar düşük olursa yag pompasi tarafından o kadar rahat pompalanır.



    Viskozite degerinin iki degeri(Soğuk ve Sıcak) genellikle SAE derecelendirmesinde göz önüne alınır. Ornek veriyorum SAE 0w30.



    Soguk ne kadar düşük olursa aracınız ilk calistirmada o kadar çabuk motor yagini yüksek debi ile pompalamaya baslar. (Tereyag gibi düşünebilirsiniz, Tereyağı soğukta katidir. soğuk tavanın bir kismini yağlar. ve tavada akmaz) boylelikle motorun ince deliklerine daha zor ulaşır.



    Sicakta ise ne kadar yüksek olursa aracınız trafik ve performans kullanımlarında o kadar fazla koruma yapar, (Tereyağıni isittiginizda hemen yanar, patatesi kızartmasi yapamazsınız. Yanan yag yağlamadık yapamaz. Atik meydana getirir. Bu nedenle Sıcak kullanıma ayçiçek yağı gereklidir.)



    Doğru olan bulunduğunuz iklime gore sıcakta (yazin) ve soğukta (kisin) ve kullanım tarzına (trafik ve performans - ekonomi sakin surus) doğru yağı daima kullanabilmektir.



    SAE degeri haricinde ACEA derecelendirmesi de onemlidir.



    Gunumuz araçların üreticileri emisyon yaptirimlarina odaklı olduğu icin motor üreticileri istedikleri yaglarda farklı özelliklere de dikkat etmektedirler. Bunların temel özelliklerini ACEA özelliklerinde belirlerler.

    HTHS (high Temperature high shear ) Bunun tazimini yapmak yerine su sekilde anlatmak istiyorum. Tereyağı orneginden devam edelim, elinizde bir ufak bir çanak tereyağı var, içerisinde de bir kaşık var, sizin bu kasigi çevirmek icin uyguladiginiz guce HTHS' diyelim.Sicaklik 150C'de olduğu zaman o kasini tur attirmak icin siz 2.3 birim güç harcıyorsanız, yağın kasigin ve canagin ic yüzeyinde yağın pek tutundugunu söyleyemeyiz, ama harcadiginiz efor yaktiginiz kalori düşer. Eger harcadiginiz kalori artar ise bu sefer yag 150C'de sıcaklıkta daha iyi tutunuyor diyebiliriz.

    ACEA C3 olması icin sizin 3.5 birim ve yukarısında guc harcamanız lazım.

    ACEA C2 olması icin sizin 2.9 birim ve yukarısında guc harcamanız lazım.

    Motor'da ise harcadiginiz kalori benzin ile üretilir bu durumda düşük HTHS yakıt tasarrufu, yüksek HTHS ise daha iyi yağlama yapar.

    Bu degerlerden biri de Sulfatlanmis Kurum (Sulphated ASH) Direk DPF filtrasyonunu etkileyen kurum miktarıdır diyebiliriz. C2 ve C3'un sinir degeri 0.8'ken C1 ve C4'un degeri 0.5'dir.
    ACEA baska degerlerede bakar, asagida belirttiğim grafikte en çok kullanılan ACEA C2 ve ACEA C3 yağlarında gorebilirsiniz.



    ACEA C3

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C2

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?


    Bunlara ornek 2 yağın bilgileri su sekildedir.


    Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 ACEA C2

    Kinematic Viscosity @100C 10.2cSt

    Kinematic Viscosity @40C 59.59cSt


    Mobil 1 ESP Formula 5W-30

    ACEA C2, C3


    SAE Grade 5W-30

    Viscosity, cSt (ASTM D445)

    @ 40ºC 72.8

    @ 100ºC 12.1

    Viscosity Index 164

    Sulphated Ash, wt% (ASTM D874) 0.6

    HTHS Viscosity, mPa•s @ 150 ºC (ASTM D4683) 3.58

    Bu ornekte ayni SAE degerine farklı ACEA speklerine sahip iki yandan Shell soğuk koşullarda ve calistirmada daha elverişliyken ve sıcakta daha tasarrufluyken, Mobil'in motor ısınmadan sonra daha iyi motoru koruduğunu söyleyebiliriz.


    Butun bunların mukabilinde arac üreticilerinin onayladigi yağların uygun iklime ve trafik koşullarına gore olan SAE degeri secilir ise Aracınızi sakin sürerek isitabilirsiniz, ya da daha iyi koruma icin bekleyebilirsiniz, Beklediginiz sure ve surus Emisyon olarak (aşınma , yakıt ve DPF olarak) size döneceği icin gutumuz emisyon koşullarında motor üreticileri tarafından size önerilemez.


    Bu degerlerin disinda, sabah arabayı calistirdiginizda ilk pompalama degerleri icin etkili olan CCS ve MRV soğuk testleri var, bu testler SAE degerinin sinirlarinda yapılır. -35"C de -40"C de yapılan viskozite testleri denebilir. Eger motor üreticiniz sadece 0W30 öneriyorsa bunu kullanmalıyız, motor üreticisi bir aralık öneriyorsa, soğukta 0W SAE çok daha etkin koruyacaktır.

    Bunlar bilinmediği-dikkat edilmediği zaman 100.000'lerde motorlarda kurum temizliği, 40.000'lerde DPF problemleri, 200.000'lerde egzantrik zincir problemleri bas gösterebilir. Kisin Kisa mesafeli sürüşleri yapan Motor ısınmadan yeni ısındiginda kapatan birinin 10w 5w kullanması çok yazıktır. Ayni sekilde yazin uzun saatler trafikte bekleyen, uzun yo performansla kullanım yapan birinin de 0w20 kullanması sorunlara yol acabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AIRBOSS -- 2 Ekim 2018; 9:11:31 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Kış ayı olmadıkça bekleme yapmam. Yani 30 saniye beklerim hava soğuk olduğunda. Yazın ise bekleme yapmadan sakin sakin giderim.2000 devri geçmem.



    10 dakika nedir ya. Hayatımda 10 dakika bekleyen insanı daha görmedim. Devam et sakin kullan 2-3 dakika da motor daha fazla ısınır zaten. Taksici biraz eski kafalı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • yukarıya ek Dizel Otomobiller icin kullanılan ACEA C grafiklerini bir arada toplamak icin koyuyorum.



    Yipranma - Wear (Motor acma)

    Piston etrafında kalıntı - Piston Deposits (Motor acma)

    Yakit Verimiligi - Fuel Eco (isletme maliyeti)

    After Treatment Compability - DPF

    Soot thickening - DPF ve yag ömrü (baz yaga ek olarak yapılan katkıların atiktaki kalinlasmasi)

    Balciklasma - SLUDGE (Ust kapak iticiler etrafında etki)





    ACEA C4

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C3

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C2

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA C1

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?







    Benzinli Otomobiller icin kullanılan ACEA A - B



    ACEA A1-B1

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA A3-B3

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA A3-B4

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    ACEA A5-B5

    Hareket etmeden motoru ısıt muhabbeti hikaye mi? Yoksa cidden önemli mi?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AIRBOSS -- 2 Ekim 2018; 9:30:26 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Marşı basın. Motor yağı soğuk, motor parçaları soğuk. Minimum aşınma ve termal gerilme için hava sıcaklığına göre 10-20 saniye bekleyin. Sonra sıkıştırmadan yavaş yavaş gidin.

    Aracım benzinli. İlk 15-20 saniye yüksek rölanti çalışıyor. O rölanti bitene kadar bekliyorum ben de.
  • 20 yaşındaki lpg li düldülün motoru ısınıp lpg ye geçmeden yola çıkmam
    yazın en fazla 5 dakika sürüyor ısınması kışın en soğuk zamanda 12 dakikayı gördüğü oldu
  • hiç bir arabanın kullanma kitapçığında motoru rolantide ısıtın bi sigara yakın biraz bekleyin demez. hepsinde yazan şey motor çalıştıktan sonra hemen yola çıkılması ve düşük devirle arabayı sıkıştırmadan devam edilmesi yönündedir.
  • onno ustanın bir yazısını okumuştum. motorun sıcak çalışmayı sevdiğini (sıcak çalışınca daha verimli olduğunu) ancak rölantideyken motorun ısınmasının çok zaman alacağını, bu yüzden motoru yolda ısıtmanın daha verimli olduğunu söylemişti. yani kontağı çevir, bas git diyordu. gitmeden birkaç sn beklemek faydalı olabilir diyordu.
  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.