Bildirim
YOL TUTUŞU NEYE BAĞLIDIR (4. sayfa)
Daha Fazla 
Bu Konudaki Kullanıcılar:
Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
Giriş
Mesaj
-
-
benim pratikte ilk dikkat ettiklerim,
*tekerleklerin ne kadar köşelere konumlandığı oluyor. mesela vw bora SW sanki biraz büyük bir hb araç gibi dururken tofaş kartal'da arka tekerleklerden sonra 2 dönüm kadar arazi mecut. aynı zamanda manevra için üretilmiş araçlarda ön tekerlekler tampondan yaklaşık bir karış sonra başlıyor:)
* ağırlık merkezi ne kadar dengeli olarak yere yakın ?,, hafif ticari bir araç ile spor araçlar mukayesesi olabilir..bu hususta dikkat çeken bir hususta motor, başarılı araçlarda kabine daha yakın konumlandırılıyor .
*süspansiyon sistemi ne kadar esnek ? araç çok düşük hızlarda bile hafif manevrada yana yatmaya meyilli ise,yüksek hızlarda direksiyon ile oynarken iki kere düşünürüm.:)
*lastiklerin kalitesi-kondisyonu, yüksek hızlarda aerodinamik yapısı, s.sıvadıktan sonra bizi tekrar yolda tutmaya yardımcı bir esp sisteminin olması vs vs :))
üretriciler ; konfor,ekonomi,fonksiyonellik,güvenlik,estetik,yoltutuş vs değerlerden ortaya karışık ürünler çıkarıyorlar. birinden kazanırken diğerinden feragat ediyorlar belki, ancak hepsinin bir arada olması zaten realiteye aykırı. :)_____________________________
-
quote:
Orijinalden alıntı: Kubilay S.
quote:
Orijinalden alıntı: Eray89
fizigin f sinden anlayaman adamlar gelmiş burda yanlıs bilgiler vermişler. mühendislik son sınıf ögrencisiyim. herkesin anlayabilcegi basit bir dilde anlatmaya calisacagım.

resimden de anlasıldıgı gibi sizi virajın dısına atmaya calısan yani savuran kuvvet F kuvvetidir. F kuvvetine tam zıt yönde olan kuvvet ise sürtünme kuvvetidir. bu ikisi birbirine mutlak degerce eşit oldugu zaman sanki düz bir yolda gidiyormus gibi hissedersiniz. zaten sürtünme kuvveti olmasa o yolda gitmek imkansız gibi bişey olur.
F=ma formülünün biraz acılmıs hali F=m.V2/r dir. m burda kütledir. kütle arttıkca dogru orantılı olarak sizi savuran kuvvet de artacaktır. burada hafif arac avantajlı konumda.
sizi yoldan cıkaran kuvveti olusturan ivme ise tamamen size ve virajın yarı capına baglı. size derken yaptıgınız hıza yani. birde ince bir ayrıntı var hızınızın artıs miktarinın karesi kadar artıyor savrulma oranınız yani. hızınız 50 den 100e cıkarsa 4 kat savrulursunuz.
burada lastik ile asfalt arasındaki sürtünme katsayısı da cok önemli. ek olarak yolun egimi. belkide en önemlisi yolun egimi. otobanlarda egim olmasa düşünün ne olurdu..
hocam egimli yol gercekten daha iyi tutuyor.bunun bilimsel aciklamasi nedir?
eğimli yol olunca araba bi yandan dısarı savrulurken yolun egriligi sonucu içe dogru kaymaya calısır. böylece kuvvetler dengelenir ve savrulma olayı en aza indirgenmiş olur. otobanlarda ve ucurumlu fantastik dag yollarında egim vardır.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Angelica -- 21 Ocak 2012; 0:26:54 >_____________________________ ///
-
yol tutusu arabanin 2011 model olmasina bakar _____________________________
Fenerbahçe S.K -
-aracin agirligi
-agirlik dagilimi
-suspansiyon sertligi
-suspansiyon tipi
-aks genisligi
-aks mesafesi
-sasi rijitligi
-lastik kalitesi
-lastik taban genisligi
-lastik hava basinci
-arac agirik merkezinin yere yakinligi
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Utku -- 21 Ocak 2012; 2:35:06 >_____________________________ -
Sadece ağırlıkla biryere varılamaz. Çok fazla değişken var işin içinde. _____________________________ SONY VAIO VPCEB1S1E - ASUS N550JV-CN127H
FORD FOCUS 1.6TDCI- MERCEDES-BENZ C220 CDI
AKG K324P - ROCKIT SOUNDS R50 - SAMSUNG GALAXY S II
GIGABYTE 990FXA-UD5/ AMD FX8 8320 / SAPPHIRE RADEON HD7850 O.C. / CORSAIR VENGEANCE DDR3 2133Mhz DUAL-KIT / KINGSTON 240GB V+200 SSD -
quote:
Orijinalden alıntı: insideman
Buna benzer bir konu açmıştım. Ordaki yorumlarıda okuyun faydalı bilgiler var.
http://forum.donanimhaber.com/m_54777245/mpage_1/f_/key_//tm.htm#54777245
evet zaten sizin açtığınız topicten bende sahip olduğum kanıya varmıştım çok bilgili bir topic idi_____________________________ -
Burada bahsi geçen ağırlık aracın kantar ağırlığı değil, önce bunu bir çözümlemek lazım. Öyle olsaydı 500kg ariel atom, caterham super7 falan uçar kaçar zıplarlardı. formula1 den bahsetmiyecem bile. Yol tutuştaki en önemli faktörler hareketsiz parçaları hareketlilere nasıl bağladığınızdır. Tekerlerin şaseye bağlanma şekli, bağlantı açıları vs tekere gelen şokları amortisörler aracılığı ile aracın şasesinde dağıtılmasında önemli rol oynar. bu yüzden kule gergisi denge çubuğu vs kullanılır ki bir tekere binen anlık yüklenmeler mümkün olduğunca genele yayılabilsin. Ama tabi yol tutuş neye bağlıdır bu kadar basit bir olay değil ne yazık ki iki üç cümle ile anlatılamaz. kısaca başlık halinde verecek olursak benim aklıma gelenler
-downforce(kanat spoiler difüzör vs): aracın bütün yüzeylerinden akan havayı nasıl yönlendirdiğiniz ve bu havayı kullanarak aracı yere bastırmanızdır. Örnek olarak bir F1 aracı ile bir virajı 80km/h ile dönemezsiniz ama 120 ile çok rahat dönersiniz çünkü aracınızı asvalta yapıştıran kuvvet fazladır.
-iz açıklığı: bisikletten düşersiniz ama arabadan düşmeniz pek olası değildir
-ön düzen açıları: tamamen apayrı bir dünya isteyene link verebilirim açılarla ilgili
-amortisörler: sizi yola onlar bağlıyor sonuçta
-diferansiyel: (limited slip diff): önden çekişte özellikle kule gergisi ile birlikte olursa aman tanrım tadından yenmez.
-şasi: kuvveti en az deformasyon ile dağıtıp iletebilen esnemezlik gereken kısımlar ile esnemesi gereken kısımların ayrımına güzel varılmış bir şasi tadından yenmez(bkz:190E bir zamanların gelmiş geçmiş en iyi arkadan itişli şasesidir)
-elektronik sistemler: sürücüler arasında sınıf farklarını bir nebze yokederler ama yine de bazen bir reklamda geçtiği gibi "bu sizi kurtarmaz"(erman toroğlu)
-lastikler, sürücü, asvalt kalitesi, hava sıcaklığı, vs vs çevresel etmenler.
sürç-i lisan ettiysek affola efendim. Forumun bilmişi ukalası değil öğrencisi, bilgiye açıyım hatam varsa düzeltiniz._____________________________
Reflex 10
-
_____________________________ -
bağımsızdır..şöyleki :...
yazılanların hemen hepsi doğru agır arac daha iyi yol tutar diyenlerden başka.._____________________________ 2012 c4 exclusive -
Vovvvvvv... Dünden beri çok sıkı bir konuyu kaçırmışım. Millet birbirini asmış kesmiş. Biraz sıksak yerli otomobilin ARGE çalışmaları burada başlayacak. :)
Uzun süren tartışmaların sonunda ağırlığın tek başına yeterli olmayacağı kanaatine varılmış. Burası işin verimli tarafı. Pek çok değişken söylenmiş. Orası da güzel. Gözümden kaçmış olabilir ama yol şartlarının da bu listeye eklenmiş olduğunu ümit ediyorum.
Şimdi işin mühendislik felsefesine geleyim. Mühendis olarak baktığınızda iki tip yaklaşım vardır. Birincisi daima güvenli tarafta kalmak istersiniz. Bütün tasarımları buna göre yaprsınız. Yolların 120 km/sa limitini koyan mühendis bunu göz önüne almıştır. İkincisi ise sınırları zorlayan türde bir yaklaşım sergiler modern araçların tasarımlarındaki yollardan geçersiniz. Daha güvenli kılmak için elinizden geleni yaparsınız.
Kullanıcı olarak da aynı şekilde yaklaşabiliriz olaylara.
Bunlardan teknolojiye asla güvenmeyen ve daima güvenli tarafta kalmak isteyen benim tercihimi yapan taraf.
Bir de aracına güvenip, saldım çayıra Mevlâ'm kayıra mantığıyla limitleri zorlayanlar var. Onlara sadece kendi hayatlarına mâlolacak sorumluk aldıklarında denecek birşey yok ama başkalarının hayatlarına sebebiyet verdiklerinde iş değişiyor. Nasıl ki yolları 120'ye göre tasarlıyorsam elimde imkân olsa hız limitlerine uymayanları caydıracak önlemler alırdım.
Her iki dünyanın için en iyisini seçmek gerekirse arabasını test etmek isteyen trafiğe kapalı parkurlarda istedikleri kadar adrenalin salgılayabilirler. Onun dışında kendilerinin ve başkalarının hayatına kast etmelerine kanun düzenleyiciler izin vermemeliler._____________________________ Hangi Kur'an? Cehaletin elinde teberrük edilip kutsanan bir nesne olan Kur'an mı? Cinayetin mızraklarının ucundaki Kur'an mı? Yoksa çeyrek yüzyıldan daha az bir sürede, çölün dağınık ve düşman kabilelerini birleştirerek, dünyanın egemen güçlerini -Bizans, Sasani- çökerten, insanlığın kaderini ele geçiren, devrimci yapısıyla insanlık tarihinde yepyeni bir medeniyet ve kültür meydana getiren bir kitap olarak mı Kur'an?
-
Çoğu arkadaş güzel yorumlar yapmış. Bende konuyu şöyle genişleteyim.. Aynı kasayı kullanan iki araçtan birine 4 kişi diğerine sadece şoför binecek şekilde değerlendirecek olursak yüklü olan araç daha iyi yol tutar nedeni ise hem ağırlığından hemde ağırlığın vermiş basınçtan ağırlık merkezinin yere yakınlığından. Ayrıca yol tutuşuna etki eden o kadar çok etken var ki arkadaşlar sıralamış zaten. Mekatronik okuyan arkadaşına söyle bugattinin açılan rüzgarlıgını iyice bir incelesin bu işler mekatronik okumayla olmuyor malesef.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >_____________________________ -
quote:
Orijinalden alıntı: TuVNeRa
Ağırlık yolu tutuş için gerekli bir şart olsa hız rekoru kıran şu aracın hızına göre yolu tutabilmesi için 13,75 ton ağırlında olması gerekir:

merak ettiğimden baktım da 10.5 ton muş zati o araç.öyle de olması gerekir drag yarışlarında görmüşsünüzdür araçlar hıza göre hafif olursa uçak gibi havalanır.
1200 km den bahsediyoruz. -
Peki ya viraj kabiliyeti?
Ağır araçmı daha güzel viraj alır yoksa hafif araçmı?_____________________________ -
quote:
Orijinalden alıntı: set
Peki ya viraj kabiliyeti?
Ağır araçmı daha güzel viraj alır yoksa hafif araçmı?
konuya bu kadar basit bakmak yanlış olur yol tutuşunu etkileyen pek çok etken vardır ağırlığın payı az da olsa vardır elbet ama etkileyen tek şey ağırlık değildir.
lastik ebatları.
arabanın yüksekliği.
aerodinamiği.
arabadaki ağırlık dağılımı.
daha aklıma gelmeyen pek çok etken.
benim kendi arabamla test ettiğim bir konu var yalnız viraj ile ilgili.virajlarda gaza basarsanız araba daha iyi yola yapışıyor frene göre. -
belki gözden kaçırmışımdır ama bahsedilmemiş gibi geldi ağır arabanın bir avantajı var tabi pistlerdeki spor arabalar için değil etrafımızda görebileceğimiz türden aile arabaları için o da ağır arabanın yüksek momentumdan dolayı rüzgardan daha az etkilenmesi. yüksek hızda bir kamyonun yanından geçerken arabanın (hafif olanlar için söylüyorum) nasıl etkilendiğini veya daha yüksek hızlarda direksiyonun nasıl boştaymış gibi olduğunu düşünün _____________________________ -
quote:
Orijinalden alıntı: mr.zabaLa
quote:
Orijinalden alıntı: TuVNeRa
Ağırlık yolu tutuş için gerekli bir şart olsa hız rekoru kıran şu aracın hızına göre yolu tutabilmesi için 13,75 ton ağırlında olması gerekir:

merak ettiğimden baktım da 10.5 ton muş zati o araç.öyle de olması gerekir drag yarışlarında görmüşsünüzdür araçlar hıza göre hafif olursa uçak gibi havalanır.
1200 km den bahsediyoruz.
o aracın yere basması daha kolay birşey o kadar da ağır olmasına gerek yok. hem aerodinamik yapısı hem de öndeki jetlerin emdiği hava ile aracın altına giren hava miktarını ters etkilemesi.._____________________________
-
quote:
Orijinalden alıntı: Eray89
fizigin f sinden anlayaman adamlar gelmiş burda yanlıs bilgiler vermişler. mühendislik son sınıf ögrencisiyim. herkesin anlayabilcegi basit bir dilde anlatmaya calisacagım.

resimden de anlasıldıgı gibi sizi virajın dısına atmaya calısan yani savuran kuvvet F kuvvetidir. F kuvvetine tam zıt yönde olan kuvvet ise sürtünme kuvvetidir. bu ikisi birbirine mutlak degerce eşit oldugu zaman sanki düz bir yolda gidiyormus gibi hissedersiniz. zaten sürtünme kuvveti olmasa o yolda gitmek imkansız gibi bişey olur.
F=ma formülünün biraz acılmıs hali F=m.V2/r dir. m burda kütledir. kütle arttıkca dogru orantılı olarak sizi savuran kuvvet de artacaktır. burada hafif arac avantajlı konumda.
sizi yoldan cıkaran kuvveti olusturan ivme ise tamamen size ve virajın yarı capına baglı. size derken yaptıgınız hıza yani. birde ince bir ayrıntı var hızınızın artıs miktarinın karesi kadar artıyor savrulma oranınız yani. hızınız 50 den 100e cıkarsa 4 kat savrulursunuz.
burada lastik ile asfalt arasındaki sürtünme katsayısı da cok önemli. ek olarak yolun egimi. belkide en önemlisi yolun egimi. otobanlarda egim olmasa düşünün ne olurdu..
Dairesel hareket tarafından oluşan kuvvet (Centripedal force) external kuvvettir. F kuvveti ile şemada gösterdiğin kuvvetin yönü merkeze doğru olmalıdır dışarıya doğru değil. Merkezkaç kuvveti diye bir kuvvet yoktur. Ayrıca savrulmanın ağırlıkla alakası da yoktur._____________________________
-
quote:
Orijinalden alıntı: rewolwer_
Çoğu arkadaş güzel yorumlar yapmış. Bende konuyu şöyle genişleteyim.. Aynı kasayı kullanan iki araçtan birine 4 kişi diğerine sadece şoför binecek şekilde değerlendirecek olursak yüklü olan araç daha iyi yol tutar nedeni ise hem ağırlığından hemde ağırlığın vermiş basınçtan ağırlık merkezinin yere yakınlığından. Ayrıca yol tutuşuna etki eden o kadar çok etken var ki arkadaşlar sıralamış zaten. Mekatronik okuyan arkadaşına söyle bugattinin açılan rüzgarlıgını iyice bir incelesin bu işler mekatronik okumayla olmuyor malesef.
Konuyu yanlis genisetmissiniz.
İci insan dolu bir arac, olabilecen en kotu yol tutusa sahiptir.
agirligi bu sekilde artan bir aracin agirlik merkezi yere yaklasmaz, hatta yukselir. agirlastigi icin virajlarda yanal kuvvetlerden daha cok etkilenir. kisacasi arac daha kontrolsuz hale gelir.
agirlik yol tutus icin her zaman bir dezavantajdir.
elinizdeki aracin koltuklarini, camlarini orasini burasini sokerek agirlik azaltma yoluna giderseniz aracinizin yol tutusu her zaman artar.
yuksek suratlerde aracin stabil kalmasini saglayan sey ise agirliktan daha cok aerodinamik yapidir._____________________________
-
quote:
Orijinalden alıntı: Utku
quote:
Orijinalden alıntı: rewolwer_
Çoğu arkadaş güzel yorumlar yapmış. Bende konuyu şöyle genişleteyim.. Aynı kasayı kullanan iki araçtan birine 4 kişi diğerine sadece şoför binecek şekilde değerlendirecek olursak yüklü olan araç daha iyi yol tutar nedeni ise hem ağırlığından hemde ağırlığın vermiş basınçtan ağırlık merkezinin yere yakınlığından. Ayrıca yol tutuşuna etki eden o kadar çok etken var ki arkadaşlar sıralamış zaten. Mekatronik okuyan arkadaşına söyle bugattinin açılan rüzgarlıgını iyice bir incelesin bu işler mekatronik okumayla olmuyor malesef.
Konuyu yanlis genisetmissiniz.
İci insan dolu bir arac, olabilecen en kotu yol tutusa sahiptir.
agirligi bu sekilde artan bir aracin agirlik merkezi yere yaklasmaz, hatta yukselir. agirlastigi icin virajlarda yanal kuvvetlerden daha cok etkilenir. kisacasi arac daha kontrolsuz hale gelir.
agirlik yol tutus icin her zaman bir dezavantajdir.
elinizdeki aracin koltuklarini, camlarini orasini burasini sokerek agirlik azaltma yoluna giderseniz aracinizin yol tutusu her zaman artar.
yuksek suratlerde aracin stabil kalmasini saglayan sey ise agirliktan daha cok aerodinamik yapidir.
içi insan dolu bir otomobil ile boş olan bir otomobil yüksek süratle otobanda gittiklerini düşünelim büyük bir aracın yanından geçtiklerinde ağır olan araç daha az etkilenir bundan, hafif olan araç daha fazla sarsılır. ayrıca aracın camlarını sökersen daha kötü yol tutar örneğin aracın ön camını söktünde daha kötü yol tutarsın. ayrıca biz hep olaya ağırlık olarak bakıyoruz eylemsizlik kuralına göre sürtünme kuvveti en fazla olan araç ağır olan araçtır ve bu nedenle daha iyi yol tutar. (özellik olarak aynı kasa araçlar kıyaslandığında)
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi rewolwer_ -- 21 Ocak 2012; 15:04:26 >_____________________________
Ip işlemleri
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X




Yeni Kayıt

Konudaki Resimler

önceki








