|
Bildirim
|
Oğul evlatların baba pederlerinden motörlü taşıtların kullanılması hususunda ilk öğrendikleri mevzuulardan birisi: - DEBRİYAJA HIZLI BAS AMA YAVAŞ BIRAK. Neden debriyaja hızlı basılır ve yavaş bırakılır? Bu tabi debriyajın çalışma prensibi ile de âlâkâklı bir vaziyet. Debriyaj, veyahut teknik adı ile KAVRAMA, adı üzerinde sürtünmeye dayalı friksiyon disklerinin yaylar marifetiyle birbirine sıkıca basması ve bu şekilde de motör tarafından üretilen gücün aktarılmasına dayalıdır. Farz-ı mâhâl 3. viteste sürât yapıyorsunuz ve 4. vitese tekabül etmeniz gerekiyor. Bu durumda şanzımanın vites dişlisini manüel değiştirmeniz gerek, fakat vites dişlileri motordan aldıkları dönme kudreti altında değiştirilemeyeceği için mecburen şanzımandaki dişlileri motörün kuvvetinden ayırmak gerek. Bunun için debriyaja basmamız icap ediyor. Yavaşça basar isek balataların sürtünme merasimini anlık değil, süreli olarak devam ettiririz, bu da yarım debriyaj olarak vuk'u bulan hususuna tekabül eder ve sürtünme gereksiz yere artar, bu da ısı ve koku üretir. Hızlı basmalıyız ki GÜÇ VEREN ve GÜÇ ALAN birbirinden aniden ayrılsın, birbirlerine ayrılırken de aşk mektubu yazmaya devam etmesinler. Mevzuu'un öbür konusuna gelelim. Neden debriyaj yavaş bırakılır? Birbirinden ayrılan motör ve şanzıman dişlileri konsensüs içerisinde değillerdir, Biris rölantide döner (motör), diğeri yol kudreti ile daha yüksek bir devirde döner, çünkü yolun tekerleklere sirayet (Siren Ertan) ettirdiği kuvvet sırası ile lastik-jant-porya-göbek-mil-diferansiyel-ayna/mahruti vasıtası ile şanzımandaki dişlilere uzanır ve burada da bu dişlileri ilk defa millî olacak bir delikanlı genç kadar heyecanlı bir şekilde dönderir. Fakat rölantideki motör (motéur) ile hızlıca dönen şanzıman dişlilerini debriyaj vasıtası ile "çat" diye birleştirirsek eşgüdüm sağlanmaz, paralel ve senkron yüzmedeki bayanlar gibi bir tanesinin işi bozması nedeni ile tüm görüntünün bozulması gibi bir durum ortaya çıkar. Senkron bir hıza erişebilmeleri için debriyaj yavaş bırakılır, böylece yol kuvveti kademeli olarak bırakılan debriyaj sayesinde motorun devrini de kademeli olarak arttırır ve her iki taraf da memnûn olur. Tabi bunların hepsini boşverip kafanıza göre de takılabilirsiniz ama o zaman debriyaj balatanız 90.000'de değil de 45.000'de ya da azıcık erken/geç bitebilir. Bilhassa bu his zamanla ayak parmakuclarınızda kendiliğinden oluşur. Debriyaja ne zaman, ne kadar ve nasıl basacağınızı beyincikteki soğan size hissettirmeden zaten kendisi yapar. Saygılarımla, Taner Göde |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|