Şimdi Ara

METAL YORGUNLUĞU KESİN CEVAP

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
114
Cevap
3
Favori
22.607
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaşlar;

    Sürekli karşılaştırma konularından gına geldi artık.

    Hayati önemi olabilecek bu konuyu tartışalım.

    Bu konuyu çok araştırdım çok yazı okudum.

    Metal yorgunluğu konusunda farklı söylemler bulunmakta.

    Kimisi bunun otomobillerde hayati tehlikeyi oluşturacak kadar önemli olmadığını.

    Kimisi ortalama 20 yaşından sonra her araçta oluştuğunu.

    Kimisi ise marka ve modele göre değiştiğini.

    Kimisi ise bunun uçaklarda söz konusu olduğunu söylüyor.

    Net bilgisi olan yada yazı paylaşacak olan var mı?

    Özellikle Vezir hocam ve Karbon 12 hocam konuya mühendis olmayan bizler için basite indirgeyerek cevap yazarlarsa çok sevinirim.

    Bu konu hakkında bazı konularda yazıları var ama anlamak ne mümkün







  • Metal yorgunluğu sürekli olarak tekrarlanan hareket ve titreşimlerin yarattığı birşey. Yorulmuş metaller daha küçük kuvvetlerle kopabilir, kırılabilir. basit bir örnek verecek olursak bir metal teli sağa sola sürekli bükerek belli bir noktasından koparabilirsiniz.

    Metal yorgunluğu otomobiller için çok önemli değil. Bu kavramın en önemsendiği yer uçaklardır. Bu olayın uçaklarda önemli duruma gelmesi 1950'lerdeki uçakların gövdelerindeki zincirleme yırtılmalardır. Uçaklarda hafif metaller kullanılır. Bu nedenle yorulmaya daha müsaitlerdir. Kanat birleşim yerlerinde ve gövedenin bazı yerlerinde çok önemsenenir metal yorgunluğu. Eğer dikkat edilmez ise havada uçağın gövdesinde zincirleme yarılmalar bile olabilir. Uçakta daha elzem bir durum olmasına rağmen 30-40 sene uçan uçaklar mevcut. Yani otomobil için metal yorgunluğu çok endişe edilmez. Yüksek yaşta otomobil alınacaksa elektrik aksam ve motorun kondisyonu önemlidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Full#Throttle -- 25 Ağustos 2012; 14:51:11 >




  • Takip

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Metal yorgunluğu uçaklarda kullanılan bir deyim..Her parçanın belli bir yıl kullanım ömrü var..O süre sonrası sağlam, olsun olmasın sökülüp yenileniyor..Kanatlar, flaplar, iniş takımları, gövde parçaları v.s.. Adamlar kaç mt yükseklerde hayat taşıyorlar..Geleyim arabalara..Gövde, kasa, yorulsa ne olur ? Yorulmasa ne olur ? Zaman içinde her araba oksitleniyor, paslanıyor, eskiyor.. Dışında boya var..İçinde çinko kaplama var..Hareketli parçalar zaten eskidikçe sökülüp atılıyor..Yenileniyor..Çok abartmaya gerek yok.. Kolay gelsin..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi taşkafa -- 25 Ağustos 2012; 15:03:51 >
  • statik ve dinamik yuklere mağruz kalan her malzeme deformasyona uğrar... metaller non-elastik malzeme oldukları için kırılmaları anlık olur... esnemeyen malzeme kırılır... tabi bunun içinde tekrarlı yuklerin etkisi vardır...

    aracın her kalkısında her durusunda her taşın üzerinden geçişinizde bozuk yollarda yolcu indirdiginizde bindirdiginizde tabi bunu saymakla cogaltabiliriz araca dinamik yükler etkirsiniz... tabi buda zamanla metalde deformasyona yol açar...

    birde nem durumu var... nem sonucu korozyon olusmaktadır... siz istediginiz kadar aracı yıkayın aracın gormediginiz yerlerinde nemden dolayı çürüme başlar... mesela aktarma organları ile şase arasında...

    2009 senesinde bir tanıdıgımın 1997 model vw transporterinde bu tip bir olay gerçekleşmişti... demekki metal yorgunlugu diye bişey var...

    ayrıca her ne marka araç olursa olsun oturma kısmına alttan bakarsanız aracın seneler geçtikçe bel vermeye başladıgını gorursunuz... tabi bu olay devam ettikce aracın diger kısımlarında başka gerilme kuvvetleri ortaya cıkmakta... mühenslik okuyan biri statikte bilir az biraz kafasını calıstırırsa zaten buna cevap bulur...

    tabi araçlardaki bu ufak tefekte olsa değişmeler kaza anında daha buyuk sorunlara yol açar... kaza anında eski araç yeni araç gibi davranamaz... ncapten 5 yıldız alan araç 10 sene sonra gene 5 yıldız alamaz...

    uçakla kıyaslamakta komik bir durum cunku ucakların çok sık ve kısa zamanda aralıklarında bakımları var... araçlarda bu periyotlar hiç denecek durumda... kaç aracın şase baglantı noktaları korozyona karsı incelenmekte... HİÇ...

    benim gözümde 2003-2004 öncesi araba alınmaz... yada şöyle söyliyim 2009 model ama 2004 modelden ucuz bir araba her markada olmasa bile yüzde 90 2004 ten daha saglamdır...

    heleki avrupada bile ekonomik yaş kavramı 13 ü bulmaktadır... hadi bizde bu sıfır araç fiyatlarından 15 olsun demekki 1998 modelden yaşlı araba alınmaz parada verilmez...




  • Şasesi yamulup kalıba oturtularak veya çekilerek düzeltilen araçlarda dayanıklılık önemli ölçüse azalır. Bu yüzden forumda bas bas bağırıyorlar taklalı, pert araba almayın diye.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Jason Becker

    Şasesi yamulup kalıba oturtularak veya çekilerek düzeltilen araçlarda dayanıklılık önemli ölçüse azalır. Bu yüzden forumda bas bas bağırıyorlar taklalı, pert araba almayın diye.

    onun sebebi daha çok işgüzar kaliteli insanımızdan oluyor. Eksik, yamuk topluyorlar.. Bir pert araç alan üye vardı forumda, araç sürekli arızalanıyor, arızası ortaya çıkıyordu...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Sadece Sürücü -- 26 Ağustos 2012; 1:15:11 >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Gözden kaçırmayın..Uçak gövdelerinde her gün, her üçuşta çok büyük miktarda ısı farklılıkları oluyor...Yerde 30 - 36 C de saatlerce bekleyip havada uçuşta -- 5 c de uçmak gibi..Bu olaylar her gün defalarca tekrarlanıyor..Bütün metal aksamı devamlı GENLEŞİYOR, BÜZÜLÜYOR..Ayrıca korkunç rüzgarlara devamlı uçuş boyunca maruz kalıyorlar...Arabada bu durumlar varla yok arası gibi...Normal olarak yıllar geçtikçe kasada eskime, paslanma, korezyon olur...Özetle 25 yaşında bir araba ile 2 yaşında bir araba kasa olarak tabiiki aynı sağlamlıkta olmayacak..Birde durduk yerde yok şurası koptu, yok burası uçtu, yok şurası kırıldı olayı gövdede asla olmuyor.DOĞRU DÜZGÜN SEVEREK BAKIMINI YAP..ESKİYEN PARÇALARINI YENİLE..BOYASINI, CİLASINI , motorunu YENİLE, bir yerlere çarpma, kaza yapma, takla atma..Hoplama zıplama düzgün kullan, gövdesi SANA en az 40 YIL HİZMET EDİYOR....Saygılarımla..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi taşkafa -- 25 Ağustos 2012; 16:23:36 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Jason Becker

    Şasesi yamulup kalıba oturtularak veya çekilerek düzeltilen araçlarda dayanıklılık önemli ölçüse azalır. Bu yüzden forumda bas bas bağırıyorlar taklalı, pert araba almayın diye.

    Dostum senin anlattığının metal yorgunluğu ile ilgisi yok.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: taşkafa

    Gözden kaçırmayın..Uçak gövdelerinde her gün, her üçuşta çok büyük miktarda ısı farklılıkları oluyor...Yerde 30 - 36 C de saatlerce bekleyip havada uçuşta -- 5 c de uçmak gibi..Bu olaylar her gün defalarca tekrarlanıyor..Bütün metal aksamı devamlı GENLEŞİYOR, BÜZÜLÜYOR..Ayrıca korkunç rüzgarlara devamlı uçuş boyunca maruz kalıyorlar...Arabada bu durumlar varla yok arası gibi...Normal olarak yıllar geçtikçe kasada eskime, paslanma, korezyon olur...Özetle 25 yaşında bir araba ile 2 yaşında bir araba kasa olarak tabiiki aynı sağlamlıkta olmayacak..Birde durduk yerde yok şurası koptu, yok burası uçtu, yok şurası kırıldı olayı gövdede asla olmuyor.DOĞRU DÜZGÜN SEVEREK BAKIMINI YAP..ESKİYEN PARÇALARINI YENİLE..BOYASINI, CİLASINI , motorunu YENİLE, bir yerlere çarpma, kaza yapma, takla atma..Hoplama zıplama düzgün kullan, gövdesi SANA en az 40 YIL HİZMET EDİYOR....Saygılarımla..

    Hocam yaptığım araştırmalara göre sizlnde söylediğiniz gibi 20-25 yaşından itibaren metal yorgunluğu ve şaside korezyon söz konusu oluyor.

    Metal yorgunluğu kaza esnasında tehlike oluşturuyor fakat uçaklardaki gibi hareket halindeyken gövdede parçalanma meydana gelmiyor.

    Uçaklarda mekanik olarak hiçbir sorunu bulunmasada belli yaştan sonra metal yorgunluğundan dolayı emekliye ayrılıyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Her zamanki gibi ciddi konular forumda talep görmüyor.

    Biliyorum bu forumda bu konuya net cevap yazacak bilgili insanlar var ama herhalde onlarda tenezül etmiyorlar.

    En iyisi Golf mü döver Civic mi yok Astra hepsini yer.

    Cerato hepsine uçan kafa atar konularına devam etmek bu forum onun için var.
  • Ciddi konu var hocam... burası zamanla şenlenir.. Hafta sonu bugün:)

    http://forum.donanimhaber.com/m_65037517/mpage_1/f_/key_//tm.htm
  • Metal yorgunluğu adı üstünde malzemenin kullanım ve zamanla yorulmasıdır. Uçaklarda metal yorgunluğu sadece civatalarında olablir çünkü gövdesi kompozit malzemeden üretilir.

    Araç ne kadar hor kullanılırsa o kadar çabuk yıpranır yani sürekli köye, kötü yola sürülmüş araba daha çabuk eskir bunu zaten bilirsiniz.

    Peki metal yorgunluğu nedir ?

    Elinize metal bir tel alın. Bunu çekerek kopartamazsınız kolay kolay ama bir noktadan "aşağı yukarı" sürekli hareket ettirirseniz oradaki noktada yorulma oluşur ve ansızın kopar. Olay mantıken böyledir.

    Araçlarımızda da teldeki bu hareketin etkisini yapan şey virajlar, kasisler, derin çukurlar, ağır yük gibi etkenlerdir. Bunların 2 yada daha fazlası varsa araçta o ölçüde daha hızlı yıpranır. Mesela köye yük getir götür yapan bir araç göreceli olarak daha çabuk eskir.


    Edit (ekleme): Otomobillerde tehlike oluşturan kısım daha çok kaynak noktaları olur. Günümüzde lazer kaynağı fln atılıyor sanırım bu konuda daha dayanıklımı bilmiyorum ama öyle olduğunu zannediyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi k2fg9 -- 25 Ağustos 2012; 22:44:26 >




  • Güzel bir konu olmuş.Ama bu forumda böyle konular rağbet görmez.Millet Jetta' nın '' tarr '' adlı kapı sesiyle meşgul bu aralar.Keza bende birkaç birşey yazdım o konuya.Son mesajımda Jetta' ın lazer teknolojisiyle üretildiğinden bahsettim ama eminim ki bu özelliği hiçe sayacak olan insanlar var.Bir aracın gövdesi lazer kaynaklı üretildiyse metal yorgunluğu denen şey daha geç olur.Araç seneler geçsede diriliğini korur.Punto kaynak üretilen bir araç ise kaynak yerlerinden daha çabuk korozyona uğrar ve daha çabuk paslanmaya başlar.Bu da metal yorgunluğunu öne çeker.Kaynak teknolojisinin metal yorgunluğu üzerinde ciddi etkisi var.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: k2fg9

    Metal yorgunluğu adı üstünde malzemenin kullanım ve zamanla yorulmasıdır. Uçaklarda metal yorgunluğu sadece civatalarında olablir çünkü gövdesi kompozit malzemeden üretilir.

    Araç ne kadar hor kullanılırsa o kadar çabuk yıpranır yani sürekli köye, kötü yola sürülmüş araba daha çabuk eskir bunu zaten bilirsiniz.

    Peki metal yorgunluğu nedir ?

    Elinize metal bir tel alın. Bunu çekerek kopartamazsınız kolay kolay ama bir noktadan "aşağı yukarı" sürekli hareket ettirirseniz oradaki noktada yorulma oluşur ve ansızın kopar. Olay mantıken böyledir.

    Araçlarımızda da teldeki bu hareketin etkisini yapan şey virajlar, kasisler, derin çukurlar, ağır yük gibi etkenlerdir. Bunların 2 yada daha fazlası varsa araçta o ölçüde daha hızlı yıpranır. Mesela köye yük getir götür yapan bir araç göreceli olarak daha çabuk eskir.


    Edit (ekleme): Otomobillerde tehlike oluşturan kısım daha çok kaynak noktaları olur. Günümüzde lazer kaynağı fln atılıyor sanırım bu konuda daha dayanıklımı bilmiyorum ama öyle olduğunu zannediyorum.

    Hocam daha önce açmış olduğum "kaliteli eski model mi kalitesiz yeni model mi?" konusunda da neden yeni araç tercih ettiğinizi buna benzer örneklerle açıklamıştınız.

    Yalnız @sissil arkadaşın verdiği gibi bir yıl verebilir misiniz? Örneğin; 20 yaşında arabada ciddi metal yorgunluğu vardır.
    Yada kalitesine göre değişir. Kullanıma göre değiştiğinden bahsetmişsiniz.

    Edit: Meşhur Modus vs 940 çarpışmasında gelişmiş teknolojinin yanında metal yorgunluğunun etkisi var mıdır diye bir soru daha yönelteyim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi insideman -- 25 Ağustos 2012; 22:59:04 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: 207m

    Güzel bir konu olmuş.Ama bu forumda böyle konular rağbet görmez.Millet Jetta' nın '' tarr '' adlı kapı sesiyle meşgul bu aralar.Keza bende birkaç birşey yazdım o konuya.Son mesajımda Jetta' ın lazer teknolojisiyle üretildiğinden bahsettim ama eminim ki bu özelliği hiçe sayacak olan insanlar var.Bir aracın gövdesi lazer kaynaklı üretildiyse metal yorgunluğu denen şey daha geç olur.Araç seneler geçsede diriliğini korur.Punto kaynak üretilen bir araç ise kaynak yerlerinden daha çabuk korozyona uğrar ve daha çabuk paslanmaya başlar.Bu da metal yorgunluğunu öne çeker.Kaynak teknolojisinin metal yorgunluğu üzerinde ciddi etkisi var.

    Teşekkürler. Son 1 senedir forum bu hale geldi.

    Bazı ergen arkadaşlarımız. Tralles gibi O.B.K gibi Taner Göde gibi üstadların forumdan soğumasına sebep oldular.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: insideman
    1
    Hocam daha önce açmış olduğum "kaliteli eski model mi kalitesiz yeni model mi?" konusunda da neden yeni araç tercih ettiğinizi buna benzer örneklerle açıklamıştınız.

    Yalnız @sissil arkadaşın verdiği gibi bir yıl verebilir misiniz?
    Örneğin; 20 yaşında arabada ciddi metal yorgunluğu vardır.
    Yada kalitesine göre değişir. Kullanıma göre değiştiğinden bahsetmişsiniz.

    2
    Edit: Meşhur Modus vs 940 çarpışmasında gelişmiş teknolojinin yanında metal yorgunluğunun etkisi var mıdır diye bir soru daha yönelteyim.




    1- Bu konuda net birşeyi kimse söyleyemez çünkü kullanıma, markaya ve başka birsürü değişkene göre bu süre değişir ama kişisel olarak bir otomobilin ekonomik ömrünün maksimum 10 yıl olduğunu varsayıyorum bunun da tek sebebi airbag ömürleridir. Ben 5 yılda bir değiştiririm ama bu sadece kendim can güvenliğini en üstte tutmamdandır . Gerçi devlet bizde arabaya binecek mecal bırakmadı o da ayrı konu.

    2- Orada da araç durumları hakkında yeterince veri olmadığından (volvo tamir görmüş bile olabilir) işkembeden sallarsam ();

    Daha çok teknolojik gelişimin etkisidir ama tabi araç yorgunluğu da çok geride değildir etki payı olarak. (sallamasyon oran 60-40 )




  • quote:

    Orijinalden alıntı: k2fg9

    quote:

    Orijinalden alıntı: insideman
    1
    Hocam daha önce açmış olduğum "kaliteli eski model mi kalitesiz yeni model mi?" konusunda da neden yeni araç tercih ettiğinizi buna benzer örneklerle açıklamıştınız.

    Yalnız @sissil arkadaşın verdiği gibi bir yıl verebilir misiniz?
    Örneğin; 20 yaşında arabada ciddi metal yorgunluğu vardır.
    Yada kalitesine göre değişir. Kullanıma göre değiştiğinden bahsetmişsiniz.

    2
    Edit: Meşhur Modus vs 940 çarpışmasında gelişmiş teknolojinin yanında metal yorgunluğunun etkisi var mıdır diye bir soru daha yönelteyim.




    1- Bu konuda net birşeyi kimse söyleyemez çünkü kullanıma, markaya ve başka birsürü değişkene göre bu süre değişir ama kişisel olarak bir otomobilin ekonomik ömrünün maksimum 10 yıl olduğunu varsayıyorum bunun da tek sebebi airbag ömürleridir. Ben 5 yılda bir değiştiririm ama bu sadece kendim can güvenliğini en üstte tutmamdandır . Gerçi devlet bizde arabaya binecek mecal bırakmadı o da ayrı konu.

    2- Orada da araç durumları hakkında yeterince veri olmadığından (volvo tamir görmüş bile olabilir) işkembeden sallarsam ();

    Daha çok teknolojik gelişimin etkisidir ama tabi araç yorgunluğu da çok geride değildir etki payı olarak. (sallamasyon oran 60-40 )

    İlginiz için teşekkürler.




  • Metal yorgunluğu tekrar eden dinamik yüklerden oluşur.

    Malzemenin cinsine göre belirli yük değerleri için belirli ömürler vardır. 100 N için 1000 tekrar 75 N için 10000 tekrar gibi.

    Eğer tekrarlı dinamik yük belirli bir kuvvetin altındaysa, ömür sonsuz oluyor. Daha doğrusu tekrar sayısı okadar artıyorki ( >10^6) ömür sonsuz sayılıyor. Bunun bir ismide vardı da kitapları açıp bakmam lazım çokta önemli değil.

    Sonuç olarak araçlardaki yükler nispeten az olduğu ve hesaplamalarda artık bilgisayar ortamında tam olarak yapildiği için metal yorgunluğunun oluşması çok çok zor.

    Ayrıca metal yorğunluğunu yil cinsinden ölçmeye çalışmayın. Yıl ile alakasız bir konudur. 20-30 yil sonra metalin güç kaybetmesi tamamen ayrı bir konu.


    Ek: metal yorgunluguna en güzel örnekgi malesef bir tren kazası oluşturuyor. 8-10 yil kadar oldu sanırım hızlı tren kazasıydı ingilterede olması lazım. Trenin tekerlekleri 2 malzemeli yapiliyor. Dıştaki halka yük ve hız nedeniyle esniye esniye kırılıp kopuyor ve trenin altına saplanıyor kabinlerden birinin içine kadar giriyor. Sonra tren bir köprü altından geçerken (artık makinisti uyaranakadar geçiyor demekki) o vagonun altına saplanan metal birşeye takılıyor. tren raydan çıkıyor köprü ayaklarına çarpiyor, köprü trenin üstüne çöküyor. 300km hızla giden tren ne hale geliyor siz düşünün birçok kişi duymuştur bu kazayı sanırım. O günden sonra trenlerde 2 parçalı tekerlek kullanılması yasaklandı. Metal yorgunluğunun bu derece ciddi riskleri olduğunu dünyaya gösteren en önemli olaylardan biridir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Exxcrea -- 25 Ağustos 2012; 23:28:25 >




  • Yıllarca yazın güneş altında ısınıp genleşen, kışın ise soğuktan büzüşen bir metalin mukavemetinde ilk güne göre kesinlikle değişim olmalıdır. Haa bu değişim kayda değer bir miktar mıdır onu bilemem.
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.