Şimdi Ara

ABS Durma Mesafesi Testi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
76
Cevap
11
Favori
8.342
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba,

    Öncelikle bu konuyu açarken bana sağladığı kaynaklardan ötürü vezir hocama teşekkür ederim. Yardımını esirgemedi.

    Bu konuda ABS'nin fren mesafesi üzerindeki etkisini inceleyen bir testi paylaşacağım. Otomobillerdeki güvenlik donanımlarının en başında gelen ABS, otomobil güvenliğini arttırmak üzere icat edilmiş sistemdir. Günümüz araçlarının büyük bölümü ABS'li olarak üretilmektedir. Fakat ABS'nin tek artısının panik fren anında manevra kabiliyeti sağlamak olduğu ve fren durma mesafesini arttırma gibi büyük bir dezavantaja sahip olduğu düşünülmektedir.

    Konuda ABS sisteminin nasıl çalıştığı ve görevleri konusuna yer vermedim. Bu konuda forumda yeterli kaynağın olduğunu düşünüyorum.

    Fakat ABS'nin en büyük özelliğinin panik fren anında taşıta manevra yeteneği kazandırması olduğu unutulmamalıdır. ABS nin en önemli iki görevi ; manevra kabiliyetini artırmak ve fren mesafesini düşürmektir.

     ABS Durma Mesafesi Testi

    kaynak

    Bu test 1999 Ocak ayına ait bir testtir. Bu bakımdan teste konu olan araçların 1993-1997 model yılları arasına ait olduğu da düşünüldüğünde; günümüz araçlarından ABS teknolojisi bakımından geride oldukları aşikardır. Bu dezavantaja rağmen testte ABS sistemi çok başarılı sonuçlar almıştır.

    Testte Kullanılan Otomobiller

    Testte 1993-1997 model yılları arasına ait 9 farklı model yer almaktadır. Bu 9 farklı modelde kullanılan ABS sistemleri arasındaki farklar da görülmektedir. Bu tipler arasındaki farkları ise verdiğim linkten görebilirsiniz.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Otomobillerin Yük Durumu

    Testteki bütün araçlar iki farklı yükleme durumu için test edilmiştir. Birinci test, GVWR (Gross Vehicle Weight Rating) durumu yani, üreticinin belirlediği maksimu yük durumunda; ikinci test ise boş durumda (sadece tam dolu yakıt tankı + test düzenekleri ve sürücü) yapılmıştır.

    Test Cetveli

     ABS Durma Mesafesi Testi


     ABS Durma Mesafesi Testi


     ABS Durma Mesafesi Testi


     ABS Durma Mesafesi Testi


     ABS Durma Mesafesi Testi


    Test Sonuçları

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Full Pedal / Best Effort / ABS

    ''Full Pedal'' durumu ; panik anında tam basılı fren pedalının olduğu durumu belirtir. Panik fren anında durum bu şekildedir. ''Best Effort'' ise her aksta yalnızca bir tekerleğin bloke olmasına izin verilerek yapılan en iyi frenlemeyi belirtir. ABS durumu ise, panik fren anında tam basılı durumda ABS'nin devreye girdiği anı belirtir.

     ABS Durma Mesafesi Testi



    SONUÇ

    Testin sonucunda ABS'nin pek çok yol şartı ve yüzey için en iyi frenlemeyi sağladığı ve minimum fren mesafesini sunduğu gözlemlenmiştir. Bildiğimiz gibi ABS sürekli gelişen bir teknolojidir. Otomobillerde kullanılan güvenlik sistemlerine oranla daha az gelişme gösterse de güvenlik sistemlerinin başında gelen ABS, düşük maliyetine rağmen hayat kurtaran bir teknolojidir. Günümüzde otomobillerde kullanılan güvenlik sistemlerinin de temelini oluşturur. Pek çok sistem ABS ile koordine şekilde çalışır.

     ABS Durma Mesafesi Testi

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Konu oldukça uzun bir konudur. Olabildiğince kısa tuttum. Bu yüzden yazıdan ziyade test verilerine yer verdim. Konuda kullandığım kaynağın orjinaline verdiğim linkten ulaşabilirsiniz.

    A TEST TRUCK STUDY OF LIGHT VEHICLE ABS PERFORMANCE OVER A BROAD RANGE SURFACES OF MANEUVERS

    Not : Test NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration / United States) tarafından 1999 Ocak ayında yapılmıştır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LionTech16 -- 9 Aralık 2012; 2:11:24 >







  • çok bişey anlamadım ama anlayanlara yararlı olur herhalde
  • abs li araba kullanmak ne güzel bişeymiş. 2 3 kere kazadan kurtardı.
  • ABS cogu yol kosulunda sanilanin aksine fren mesafesini kisaltir. Bu bilimsel calismada onu desteklemis.

    Daha onceden baska bir konuda gorusumu yazmistim yine yazayim. ABS nin fren mesafesini uzattigi tek durum ideal hava sartlarinda eski tip kumsuz cakilsiz kaba karayolu asfalti ve 60-70 km hizla olan durmalardadir . ( o da 1-2 metre gibi )
    Diger durumlarda ABS siz araclarda arac kizaklayip yoldan cikmanin disinda, tekerlekler kitlenerek yerle temas kalmayacagi/azalacagi icin fren mesafesini kisaltmak yerine uzatacaktir.(karli ve yagmurlu havalarda kat be kat uzayacaktir.)

    Paylasim icin tesekkurler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bumbam -- 20 Eylül 2012; 23:29:22 >
  • Süper bir başlık daha olmuş arkadaşım.

    Eline sağlık. :)
  • Birisi gelir şu saçma kedinin kumsalada olan fotoğrafını koyar.

    Abs 100 durumun 99 unda abs siz araçtan daha kısa mesafede durur.


    Bu faydalı paylaşım için teşekkürler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi SSamet. -- 21 Eylül 2012; 0:42:35 >
  • Bu da Fifth Fear programının yaptığı bir test. ABS'nin karlı yokuşta durma mesafesini kısalttığını görebilirsiniz.

    4:13'ten itibaren.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Utku -- 21 Eylül 2012; 0:48:48 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Utku

    Bu da Fifth Fear programının yaptığı bir test. ABS'nin karlı yokuşta durma mesafesini kısalttığını görebilirsiniz.

    4:13'ten itibaren.
    ...

    Biryerlerden tanıdık geliyor Taymcım.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    quote:

    Orijinalden alıntı: Utku

    Bu da Fifth Fear programının yaptığı bir test. ABS'nin karlı yokuşta durma mesafesini kısalttığını görebilirsiniz.

    4:13'ten itibaren.
    ...

    Biryerlerden tanıdık geliyor Taymcım.

    Unutulmaz abi.
  • elinize sağlık
  • Yararlı konu. Elinize sağlık.
  • Bilmiyorum sen ne düşünüyorsun üstad ama ABS'nin temel amacının fren mesafesini kısaltmak olmadığı bir gerçek. ABS'siz araç ile çok iyi fren şiddeti ayarlaması yapabilen bir sürücü, aynı şartlardaki ABS'li bir araca göre daha kısa mesafede durabiliyor. (kuru zeminde)

    Sıradan bir sürücünün bu şiddeti ayarlaması tabii ki imkansız.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Utku -- 21 Eylül 2012; 1:15:45 >
  • Abi yazının sonundada demişsin. Belki daha kısa sürede durdurulur ama bu sadece durmayı denerken olabilir. Panik anında fren pedalının üstüne çıktığımız için düşünemiyoruz bunları. Yoksa ben bazen deniyorum kızaklamadan en kısa mesafede durmayı
  • quote:

    Orijinalden alıntı: SSamet.
    Abi yazının sonundada demişsin. Belki daha kısa sürede durdurulur ama bu sadece durmayı denerken olabilir. Panik anında fren pedalının üstüne çıktığımız için düşünemiyoruz bunları. Yoksa ben bazen deniyorum kızaklamadan en kısa mesafede durmayı

    Sıradan bir sürücünün bunu başarabilmesi; hele ki panik durumunda imkansız zaten.

    ABS neredeyse hiçbir profesyonel motor sporu organizasyonunda kullanılmıyor. F1 pilotları o tempoda devamlı olarak ABS olmayan frenlere hükmediyor.

    Benim dikkat çekmek istediğim konu şu. Evet, abs sistemi sıradan bir sürücü için fren mesafesini her zaman kısaltır; fakat ABS her zaman fren mesafesini kısaltmaz.

    Tekerleklerin kilitlenme eşiğini geçmeyecek ama buna en yakın noktada yapılan bir frenleme, pratikte en kısa mesafede durma şeklidir. Şu grafikte anlatılmış.

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Not: Tralles hocama saygılar, sevgiler.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bumbam

    ABS cogu yol kosulunda sanilanin aksine fren mesafesini kisaltir. Bu bilimsel calismada onu desteklemis.

    Daha onceden baska bir konuda gorusumu yazmistim yine yazayim. ABS nin fren mesafesini uzattigi tek durum ideal hava sartlarinda eski tip kumsuz cakilsiz kaba karayolu asfalti ve 60-70 km hizla olan durmalardadir . ( o da 1-2 metre gibi )
    Diger durumlarda ABS siz araclarda arac kizaklayip yoldan cikmanin disinda, tekerlekler kitlenerek yerle temas kalmayacagi/azalacagi icin fren mesafesini kisaltmak yerine uzatacaktir.(karli ve yagmurlu havalarda kat be kat uzayacaktir.)

    Paylasim icin tesekkurler.


    Ben teşekkür ederim.

    quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    Süper bir başlık daha olmuş arkadaşım.

    Eline sağlık. :)


    Teşekkür ederim Haluk hocam.

    quote:

    Orijinalden alıntı: SSamet.

    Birisi gelir şu saçma kedinin kumsalada olan fotoğrafını koyar.

    Abs 100 durumun 99 unda abs siz araçtan daha kısa mesafede durur.


    Bu faydalı paylaşım için teşekkürler.


    Rica ederim. Zaten bu konuyu ne zamandır açmak istiyordum ama vakit darlığı sebebiyle olmadı. Bu konuyu açmamın sebebi daha önce birçok konuda okuduğum yanlış yorumlardır.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Yazılımcı Online

    elinize sağlık


    Teşekkür ederim.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Utku

    Bilmiyorum sen ne düşünüyorsun üstad ama ABS'nin temel amacının fren mesafesini kısaltmak olmadığı bir gerçek. ABS'siz araç ile çok iyi fren şiddeti ayarlaması yapabilen bir sürücü, aynı şartlardaki ABS'li bir araca göre daha kısa mesafede durabiliyor. (kuru zeminde)

    Sıradan bir sürücünün bu şiddeti ayarlaması tabii ki imkansız.


    Aslında temelde ABS'nin tek bir görevi vardır. Bu da taşıt güvenliğini arttırmaktır. Bunu da en büyük özelliği olan, tekerleklerin kilitlenmesini kısmen engelleyerek taşıtın manevra kabiliyetini arttırarak yapar. Bunun yanında durma mesafesini kısaltmak da görevidir. Bu yüzden ''stopping distance'' konusunda birçok araştırma ve buna bağlı olarak geliştirme yapılmaktadır.

    Yazımda ABS'nin diğer görevlerine değinmedim. Eğer yazıdan ''ABS'nin tek görevi durma mesafesini azaltmaktır.'' gibi bir anlam çıkıyorsa yazıda düzenleme yapabilirim. Bir yanlış anlaşılmaya sebebiyet vermek istemem.

    Bahsettiğin durum çok özel bir durum. F1 yarışlarında ABS gibi donanımların kullanılmamasının iki sebebi vardır. Birincisi çok üstün yeteneklere sahip sürücüler, ikincisi ise gerek olmamasıdır. F1 yarışında ABS'ye gerek yoktur. Sürücü pedal kuvvetini hissetmek ve ona göre pedal kuvvetini ayarlamak ister. 150 m sonra bir viraj varsa eğer zaten kaç metre kala fren yapacağı, hangi pedal kuvvetini ne kadar süre uygulayacağı bellidir. Bu açıdan zaten bu platformlar günümüz trafiğinden ve binek araç teknolojilerinden çok ayrıdır.

    ''High production vehicle'' için durum farklıdır. Günümüz binek araçlarındaki aktif ve pasif güvenlik donanımları hem trafik kazalarının oranını hem de trafik kazalarındaki ölüm oranını azaltmak için vardır. Bu açıdan düşündüğümüzde sıradan bir sürücü ile bir yarış pilotu arasında dağlar kadar fark vardır. Ama buradan şu çıkarımı yapmak yanlış olur. ''Yukarıda testlerde yer alan araçlardan birinin sürücüsü F1 pilotu olsaydı ABS yine daha kısa fren mesafesi sunar mıydı?''

    Bence bu konu için kritik soru bu olurdu. Cevabını ise şöyle verebiliriz. Hipotezi kabul edelim ve F1 pilotunun otomobili daha kısa mesafede durdurabildiğini varsayalım. Bunun otomobil üreticileri açısından ne gibi bir avantajı olurdu? ABS sistemi derhal iptal mi edilirdi? Hayır. Çünkü dünyadaki F1 pilotlarının ya da bu yeteneğe sahip insanların sayısının dünyadaki toplam sürücü sayısına oranı tahmin etmek çok zor değil. Sıfır, ya da ''0''. Bu yüzden bir kaza anında sürücünün eğilimi önemlidir. Panik fren anındaki refleksler pedala sonuna kadar basma eğiliminde olduğu için ABS'nin önemi hat safhadadır.

    Biraz uzun oldu ama sanırım anlatabildim.




    Not : Kaynağın ingilizce olması sebebiyle anlamakta güçlük çekenler için vakit buldukça konuda kullandığım görselleri Türkçe'leştirmeye çalışacağım.




  • Eline sağlık mobilden pek inceleyemedim ama akşam pcye geçince bakarım

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Eline Sağlık.
  • Simdi biri gelir sehir icinde abs ve esp gereksiz der koca dokuman yalan olur ve buralar karisir.siz simdiden yerinizi ayirtin onlerden.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    ÖncElikle bu konuyu açarken bana sağladığı kaynaklardan ötürü Vezir hocama teşekkür ederim. Yardımını esirgemedi.


    eline sağlık yine güzel bir konu açmışsın,bir faydam olabildiyse ne mutlu.

    Ancak dip not olarak tekrar ediyorum belki ama , ABS tamiratı ve bu konudaki you tube videoları ,birçok kullanıcı için eskiyen araçlarında dikkat etmesi gereken ve akılda kalması gereken bir mevzuu olduğunu düşünüyorum.

    ABS araçlların güvenli olmasında bulunmuş en önemli buluşlardan biridir. Bunu 4 çeker sisteminin avantajlarını da ekleyerek devam ettirebilirlerse durma ve hızlanma savrulma gibi konularda eşsiz bir araç dinamiği elde edeceklerdir. Belki elektrikli araçlar yaygınlaşırsa dört çeker sistemi standart olarak aramızda yer alır.

    Durma mesafesinin etkili olarak ABS ile birlikte kullanılabilemesi için teker ölçüleri ve yere basma yüzeyi gibi konular da önem arz eder. Ancak hepimizin bildiği gibi eğer araç kızaklama yapıyorsa ABS li araçta olmak diğer ABS siz araçta olmaktan daha güvenlidir. Eğer araç kızaklama yapmayacak bir konuda durabiliyorsa zaten en kısa durma mesafesine sahip olmaktadır. Utku arakadaşımızın kafasındaki soruların cevabı olarak F1 araçlarının teker çapı , ebatları genişliği ve dişsiz yapısı olması gibi konular düşünüldüğünde zaten sürtünme katsayısını en iyi kullanan araçlar olduğu gözden kaçırılmamalıdır. Yani özetle demek istediğim şey F1 lastikleri bizde de olsa ABS ye gerek kalmazdı ama yakıt tüketimi ve aracın beygir gücü konularını unutmamız gerekirdi.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    ÖncElikle bu konuyu açarken bana sağladığı kaynaklardan ötürü Vezir hocama teşekkür ederim. Yardımını esirgemedi.


    eline sağlık yine güzel bir konu açmışsın,bir faydam olabildiyse ne mutlu.

    Ancak dip not olarak tekrar ediyorum belki ama , ABS tamiratı ve bu konudaki you tube videoları ,birçok kullanıcı için eskiyen araçlarında dikkat etmesi gereken ve akılda kalması gereken bir mevzuu olduğunu düşünüyorum.

    ABS araçlların güvenli olmasında bulunmuş en önemli buluşlardan biridir. Bunu 4 çeker sisteminin avantajlarını da ekleyerek devam ettirebilirlerse durma ve hızlanma savrulma gibi konularda eşsiz bir araç dinamiği elde edeceklerdir. Belki elektrikli araçlar yaygınlaşırsa dört çeker sistemi standart olarak aramızda yer alır.

    Durma mesafesinin etkili olarak ABS ile birlikte kullanılabilemesi için teker ölçüleri ve yere basma yüzeyi gibi konular da önem arz eder. Ancak hepimizin bildiği gibi eğer araç kızaklama yapıyorsa ABS li araçta olmak diğer ABS siz araçta olmaktan daha güvenlidir. Eğer araç kızaklama yapmayacak bir konuda durabiliyorsa zaten en kısa durma mesafesine sahip olmaktadır. Utku arakadaşımızın kafasındaki soruların cevabı olarak F1 araçlarının teker çapı , ebatları genişliği ve dişsiz yapısı olması gibi konular düşünüldüğünde zaten sürtünme katsayısını en iyi kullanan araçlar olduğu gözden kaçırılmamalıdır. Yani özetle demek istediğim şey F1 lastikleri bizde de olsa ABS ye gerek kalmazdı ama yakıt tüketimi ve aracın beygir gücü konularını unutmamız gerekirdi.

    Teşekkür ederim hocam.

    ABS hakkındaki diğer konuları unutmadım ama onları farklı bir başlık altında topluyorum. ABS hakkında kapsamlı bir yazı hazırlıyorum bu yüzden. Benimle paylaştığınız konuları da o başlık altına eklemeyi düşünüyorum. Bu başlığı sadece ''ABS ve fren durma mesafesi'' şeklinde açtım. Unutmadım yani.




  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.