Şimdi Ara

ABS Durma Mesafesi Testi (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
75
Cevap
11
Favori
8.525
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Uzmantv ye girip ethem genin yazin. Profosyonel egitmendir kendisi. Abs sisteminin fren mesafesini uzattigindan bahsediyor. Telefondan girdigim icin videoyu ekleyemiyorum ama dedigim sekilde yazarsaniz cikiyor

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: MB-CLS

    Uzmantv ye girip ethem genin yazin. Profosyonel egitmendir kendisi. Abs sisteminin fren mesafesini uzattigindan bahsediyor. Telefondan girdigim icin videoyu ekleyemiyorum ama dedigim sekilde yazarsaniz cikiyor
    Elinize sağlık.




    Ben ideal bir frenleme ile kuru zeminde ABS'li aracın, ABS'si pasif edilmişl halinden kısa mesafede duracağına inanmıyorum.(ABS'yi kapatmanın, EBD ve BAS gibi diğer sistemleri kapatmayacağı ve fren sisteminin çalışmasını bozmayacağı bir araçta.)

    Ve bugüne kadarki bütün araştırmalarımda da bu sonuca ulaştım. ABS vazgeçilmez bir güvenlik önlemidir. Ama her koşulda fren mesafesini kısaltmak gibi bir görevi ve kabiliyeti yoktur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: soğutucu

    Elinize sağlık.




    Ben ideal bir frenleme ile kuru zeminde ABS'li aracın, ABS'si pasif edilmişl halinden kısa mesafede duracağına inanmıyorum.(ABS'yi kapatmanın, EBD ve BAS gibi diğer sistemleri kapatmayacağı ve fren sisteminin çalışmasını bozmayacağı bir araçta.)

    Ve bugüne kadarki bütün araştırmalarımda da bu sonuca ulaştım. ABS vazgeçilmez bir güvenlik önlemidir. Ama her koşulda fren mesafesini kısaltmak gibi bir görevi ve kabiliyeti yoktur.

    Alıntıları Göster
    Ek olarak 93-97 model yani 15-19 yıllık araçlar ile yapılmış testler bugün çok geçerli olmayabilir. O dönemki ABS sistemleri sadece frekans olarak incelendiğinde bile bugünün sistemlerini yakalayabiliyor mu acaba?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: MB-CLS

    Uzmantv ye girip ethem genin yazin. Profosyonel egitmendir kendisi. Abs sisteminin fren mesafesini uzattigindan bahsediyor. Telefondan girdigim icin videoyu ekleyemiyorum ama dedigim sekilde yazarsaniz cikiyor


    Biliyorum. Fakat ABS'nin fren mesafesini uzattığı doğru bilinen yanlışlar arasındadır. Profesyonel sürüş eğitmeni olsun ve ya olmasın. Verilerle ispatlanmış bir test ortaya koyarsa benim için referans olabilir. Bunun dışında, sadece bir yorum ya da düşünce olarak kalır. Eğer bir iddia ortaya atılıyorsa desteklenmelidir. Zaten birçok kişiye sorsanız ABS'nin fren mesafesini uzattığını söyler.

    quote:

    Orijinalden alıntı: optiarc

    Elinize sağlık.




    Ben ideal bir frenleme ile kuru zeminde ABS'li aracın, ABS'si pasif edilmişl halinden kısa mesafede duracağına inanmıyorum.(ABS'yi kapatmanın, EBD ve BAS gibi diğer sistemleri kapatmayacağı ve fren sisteminin çalışmasını bozmayacağı bir araçta.)

    Ve bugüne kadarki bütün araştırmalarımda da bu sonuca ulaştım. ABS vazgeçilmez bir güvenlik önlemidir. Ama her koşulda fren mesafesini kısaltmak gibi bir görevi ve kabiliyeti yoktur.


    ''Aslında temelde ABS'nin tek bir görevi vardır. Bu da taşıt güvenliğini arttırmaktır. Bunu da en büyük özelliği olan, tekerleklerin kilitlenmesini kısmen engelleyerek taşıtın manevra kabiliyetini arttırarak yapar. Bunun yanında durma mesafesini kısaltmak da görevidir. Bu yüzden ''stopping distance'' konusunda birçok araştırma ve buna bağlı olarak geliştirme yapılmaktadır. '' Yukarıdaki mesajlarımdan birinde bu ifadeyi kullandım. ABS her durum için aracın güvenliğini arttırmayı amaçlar. Fakat her durumda görevini yerine getirebilmesi ABS sisteminin performansı ile alakalıdır. Bunun için çokça test yapılmaktadır. Günümüz binek araçlarında kullanılan ABS modülleri sürekli iyileştirme içerisindedir.

    quote:

    Orijinalden alıntı: optiarc

    Ek olarak 93-97 model yani 15-19 yıllık araçlar ile yapılmış testler bugün çok geçerli olmayabilir. O dönemki ABS sistemleri sadece frekans olarak incelendiğinde bile bugünün sistemlerini yakalayabiliyor mu acaba?


    Buradaki test, o model yılları arasındaki araçlarda kullanılan ABS modülünün performansını göstermektedir. ABS'nin o yıllarda bile fren mesafesine pozitif katkısı açık iken 2012 yılında üretilen ABS modüllerinin teknoloji bakımından üstünlüğü göz önüne alındığında günümüz ABS'li araçlarının daha güvenli olduğu aşikardır.

    Bu yüzden ABS, şu anda otomobillerde en çok kullanılan güvenlik donanımlarının başında gelir. Günümüz binek araçlarının yaklaşık %85-90'ı ABS'li olarak üretilmektedir.
    _____________________________




  • Panik fren esnasında ABS'nin çoğu koşulda durma mesafesini kısalttığını Liontech16 verilerle ortaya koymuş. Ethem Genim'in falan söyledikleriyle olacak iş değil bu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Utku

    Panik fren esnasında ABS'nin çoğu koşulda durma mesafesini kısalttığını Liontech16 verilerle ortaya koymuş. Ethem Genim'in falan söyledikleriyle olacak iş değil bu.
    Elinize sağlık, yazılarınızı ilgiyle takip ediyorum.
    _____________________________


    2010 Honda Civic HB 1.8 I-VTEC A/T Siyah
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Utku

    Panik fren esnasında ABS'nin çoğu koşulda durma mesafesini kısalttığını Liontech16 verilerle ortaya koymuş. Ethem Genim'in falan söyledikleriyle olacak iş değil bu.

    Herhangi bir yanlış anlaşılmaya sebebiyet vermemek için aşağıdaki cümleyi ekledim.

    ''Fakat ABS'nin en büyük özelliğinin panik fren anında taşıta manevra yeteneği kazandırması olduğu unutulmamalıdır. ABS nin en önemli iki görevi ; manevra kabiliyetini artırmak ve fren mesafesini düşürmektir.''



    quote:

    Orijinalden alıntı: nrglife

    Elinize sağlık, yazılarınızı ilgiyle takip ediyorum.


    İlginiz için ben teşekkür ederim.
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: Utku

    Panik fren esnasında ABS'nin çoğu koşulda durma mesafesini kısalttığını Liontech16 verilerle ortaya koymuş. Ethem Genim'in falan söyledikleriyle olacak iş değil bu.

    Herhangi bir yanlış anlaşılmaya sebebiyet vermemek için aşağıdaki cümleyi ekledim.

    ''Fakat ABS'nin en büyük özelliğinin panik fren anında taşıta manevra yeteneği kazandırması olduğu unutulmamalıdır. ABS nin en önemli iki görevi ; manevra kabiliyetini artırmak ve fren mesafesini düşürmektir.''



    quote:

    Orijinalden alıntı: nrglife

    Elinize sağlık, yazılarınızı ilgiyle takip ediyorum.


    İlginiz için ben teşekkür ederim.

    Alıntıları Göster
    Durma mesafesi ile ilgili teknik bir vurgu yapmak isterim.

    Last,klerin durma mesafesi yere tutunması ile beraber interaktif olmaktadır. Yani eğer bir lastik yuvarmanma durumundan kayma durumuna girmiş ise farklı sürtünme katsayıları etkin olmaktadır. Buraya kadar zaten herhangi bir itiraz olmaması lazım.

    Bizleri yanıltan nokta şudur;
    Bir lastik kaymaya başlarsa durma mesafesi nasıl kısalır veya uzar.

    ABS kayma anını gözetleyen bir sistemdir. E

    Eğer tekerin kitlenmesi tabir edilen ve kaymanın başladığı an mevcut ise, bu anı öteleyerek freni anlık olarak serbest bırakmaktadır.

    Buradaki temel amaç ise , kaymaya başlayan lastiğin ,sürtünme katsayısı ne kadar iyi olursa olsun (kuru zemin )kontrollü olarak yuvarlanarak eksi ivme yaratan fren sisteminden daha kötü bir performasn göstereceğinin teknik olarak bilinmiş olmasından ve bunun araçta uygulanmasının amaçlanmış olmasından kaynaklanmaktadır.

    yani özette bakarsak

    fren sistemleri araçları negatif ivme ile yavaşlatması durumundaki değer > lastik kayma durumundaki negatif ivme


    Bu noktadan bakıldığında fren sisteminin bu farkını koruyabilmesi için ABS gibi bir sisteme ihtiyacı bulunmaktadır.çünkü kayma başladığında araç savrulmasa bile aracın negatif ivme değeri diğer duruma göre küçük kalmaktadır
    Durma mesafesi ise tamamen ivme değerinin büyüklüğü ile orantılıdır. ivme değeri çok yüksek ise araç kısa mesafede durur.

    yan bilgi olarak eklemek isteğim diğer bir nokta ise lastiğin yere basma yüzeyinin büyüklüğüdür. YAptığımız her katkı aslında sürütnme katayısı ile çarpılarak ivmeyi (negatif) arttıran bir durumdur.

    Tersini hemen algılayan zihnimiz işin içine durma konusu gelince yanıltıcı noktaya gidebilmektedir. Algı ile ilgili bir zihin oyunudur.

    Tersi derken bir aracın gücü ne olursa olsun patinaj yaparken hızlanamayacağını yerinde sayma veya gıdım gıdım gitme veya spin atma eylemleri rahatça anlaşılabilirken , bunun ivmenin yok edilmesi (pozitif) anlamına geleceği aşıkardır.

    sonuç: Hızlanma isteniyorsa pozitif ivme gereklidir. Durma eylemi gerekli ise negatif ivme gereklidir. Durma eylemindeki ivme değeri hızlanmadan daha büyüktür.Aksi halde 0-100 km hızlanma için alınan mesafede durma eylemi için de gerçekleşmiş olurdu.200 metrede (0-100 km/h) hızlanan araç aynı ivme değerinde 200 metrede durması gerekir idi. halbuki oldukça kısa mesafede durduğunu biliyoruz.

    ABS bizlere bu eksi ivmenin sağlanması için sadece bir destek olduğunu unutmayalım. Ek bir artırıcı etmen değil sadece tasarımda isteenn maksimum negatif ivmeyi yakalamak için bir aracı kurumdur. ABS performansı için bizim yapabileceğimiz birşey yoktur sadece panik fren drumuna izin vermmemiz ve FREN İLE BİRLİKTE DEBRİYAJA basmamız gerekmektedir. gerisi elektronik sistemlerin ve bunun upgrade edilmiş sistemlerinin becerisine kalmaktadır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 22 Eylül 2012; 10:15:25 >
    _____________________________
    JUPİTER ve yörüngesindeki tüm UYDULARI ve doğal kaynakları ,madenleri Türkiye&amp;#39;nindir .





  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    Durma mesafesi ile ilgili teknik bir vurgu yapmak isterim.

    Last,klerin durma mesafesi yere tutunması ile beraber interaktif olmaktadır. Yani eğer bir lastik yuvarmanma durumundan kayma durumuna girmiş ise farklı sürtünme katsayıları etkin olmaktadır. Buraya kadar zaten herhangi bir itiraz olmaması lazım.

    Bizleri yanıltan nokta şudur;
    Bir lastik kaymaya başlarsa durma mesafesi nasıl kısalır veya uzar.

    ABS kayma anını gözetleyen bir sistemdir. E

    Eğer tekerin kitlenmesi tabir edilen ve kaymanın başladığı an mevcut ise, bu anı öteleyerek freni anlık olarak serbest bırakmaktadır.

    Buradaki temel amaç ise , kaymaya başlayan lastiğin ,sürtünme katsayısı ne kadar iyi olursa olsun (kuru zemin )kontrollü olarak yuvarlanarak eksi ivme yaratan fren sisteminden daha kötü bir performasn göstereceğinin teknik olarak bilinmiş olmasından ve bunun araçta uygulanmasının amaçlanmış olmasından kaynaklanmaktadır.

    yani özette bakarsak

    fren sistemleri araçları negatif ivme ile yavaşlatması durumundaki değer > lastik kayma durumundaki negatif ivme


    Bu noktadan bakıldığında fren sisteminin bu farkını koruyabilmesi için ABS gibi bir sisteme ihtiyacı bulunmaktadır.çünkü kayma başladığında araç savrulmasa bile aracın negatif ivme değeri diğer duruma göre küçük kalmaktadır
    Durma mesafesi ise tamamen ivme değerinin büyüklüğü ile orantılıdır. ivme değeri çok yüksek ise araç kısa mesafede durur.

    yan bilgi olarak eklemek isteğim diğer bir nokta ise lastiğin yere basma yüzeyinin büyüklüğüdür. YAptığımız her katkı aslında sürütnme katayısı ile çarpılarak ivmeyi (negatif) arttıran bir durumdur.

    Tersini hemen algılayan zihnimiz işin içine durma konusu gelince yanıltıcı noktaya gidebilmektedir. Algı ile ilgili bir zihin oyunudur.

    Tersi derken bir aracın gücü ne olursa olsun patinaj yaparken hızlanamayacağını yerinde sayma veya gıdım gıdım gitme veya spin atma eylemleri rahatça anlaşılabilirken , bunun ivmenin yok edilmesi (pozitif) anlamına geleceği aşıkardır.

    sonuç: Hızlanma isteniyorsa pozitif ivme gereklidir. Durma eylemi gerekli ise negatif ivme gereklidir. Durma eylemindeki ivme değeri hızlanmadan daha büyüktür.Aksi halde 0-100 km hızlanma için alınan mesafede durma eylemi için de gerçekleşmiş olurdu.200 metrede (0-100 km/h) hızlanan araç aynı ivme değerinde 200 metrede durması gerekir idi. halbuki oldukça kısa mesafede durduğunu biliyoruz.

    ABS bizlere bu eksi ivmenin sağlanması için sadece bir destek olduğunu unutmayalım. Ek bir artırıcı etmen değil sadece tasarımda isteenn maksimum negatif ivmeyi yakalamak için bir aracı kurumdur. ABS performansı için bizim yapabileceğimiz birşey yoktur sadece panik fren drumuna izin vermmemiz ve FREN İLE BİRLİKTE DEBRİYAJA basmamız gerekmektedir. gerisi elektronik sistemlerin ve bunun upgrade edilmiş sistemlerinin becerisine kalmaktadır.

    Alıntıları Göster
    emeğinize sağlık,
    çok güzel bir çalışma olmuş.
    _____________________________
    İstisnaları saymazsak ülkemde kimse işini doğru dürüst yapmıyor. Etrafınıza bakın, mutlaka göreceksiniz. Kendimizden başlayarak DÜZELTELİM!
    suç işleyenleri affetmek, insanları suç işlemeye teşvik eder ve suç işlemeyenlere haksızlık yapılmış olur. DEVLETİMİZİN, SUÇU VE SUÇLUYU AFFETMESİNE KARŞIYIM.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: derememo

    emeğinize sağlık,
    çok güzel bir çalışma olmuş.

    Teşekkür ederim.
    _____________________________
  • mantıken statik surtunme katsayisi, dinamik surtunme katsayisindan yuksek oldugu icin kitlenmis teker ile yol arasinda daha fazla surtunme kuvveti olusur, dolayisiyla abssiz frenin daha kisa mesafede durmayi saglayacagi sonucu cikarilabilir

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Odysseus348

    mantıken statik surtunme katsayisi, dinamik surtunme katsayisindan yuksek oldugu icin kitlenmis teker ile yol arasinda daha fazla surtunme kuvveti olusur, dolayisiyla abssiz frenin daha kisa mesafede durmayi saglayacagi sonucu cikarilabilir


    Koyu kısım doğru. Peki şu iki soruma ne cevap verirsiniz?

    1. Hangi durumda hangi tip sürtünme etkilidir? ABS'li durumda dinamik sürtünme etkili iken, ABS'siz durumda iken statik sürtünme mi etkilidir? Yoksa her iki durumda da dinamik sürtünme katsayıları mı etkilidir?

    2. ABS'li durumda durmak için frenlemede hangi yüzeyler arası sürtünme frenlemeyi sağlar, ABS'siz durumda hangi yüzeyler arası sürtünme frenlemeyi sağlar? Ve bu iki durumdaki sürtünme katsayıları tam olarak kaçtır?


    Sanırım iki sorudan fazla oldu.
    _____________________________




  • statik surtunme duragan haldeki yani goreceli hizi 0 olan temas halindeki maddeler icin soz konusudur, dinamik surtunme iki maddede herhangi bir eksende temas halinde hareket basladiginda gecerlidir ve hareket eksenleri arttikca surtunme katsayisi duser

    ornek: sarap mantarini duz yukari cekmek(tek eksende) yerine, cevirerek(iki eksen) cekersek daha kolay cikaririrz.

    ornek2: egimli bir yuzeyde hizlanarak asagi dogru yuvarlanan bir kalemi dikkatli bir sekilde sabitlersek kaymadan durdurabiliriz, oysa ki hareket ederken surtunme kuvvetini yenecek bir ivmeye sahip idi. bu da statik surtunmenin dinamikten fazla oldugunu gosterir.

    abs ye gelince daha basit anlayabilmek icin soyle dusunelim; aracimiz baska bir arac tarafindan cekiliyor(frendeki araci ileri goturen momentumun muadili olarak), bu esnada tekerlerimiz kilitli olsa mi, yoksa abs deki gibi belli frekanslarda kitlenip birakilsa mi ceken arac daha fazla kuvvete ihtiyac duyar?

    abs yuvarlanmaya izin vererek dinamik surtunmenin eksenini arttirir. yani tekerlerin kitlenmesi de aslinda dinamik surtunme ancak tek eksenli, ben basta statik olarak dusunmustum ancak simdi yanlis oldugunu anliyorum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Odysseus348

    statik surtunme duragan haldeki yani goreceli hizi 0 olan temas halindeki maddeler icin soz konusudur, dinamik surtunme iki maddede herhangi bir eksende temas halinde hareket basladiginda gecerlidir ve hareket eksenleri arttikca surtunme katsayisi duser

    ornek: sarap mantarini duz yukari cekmek(tek eksende) yerine, cevirerek(iki eksen) cekersek daha kolay cikaririrz.

    ornek2: egimli bir yuzeyde hizlanarak asagi dogru yuvarlanan bir kalemi dikkatli bir sekilde sabitlersek kaymadan durdurabiliriz, oysa ki hareket ederken surtunme kuvvetini yenecek bir ivmeye sahip idi. bu da statik surtunmenin dinamikten fazla oldugunu gosterir.

    abs ye gelince daha basit anlayabilmek icin soyle dusunelim; aracimiz baska bir arac tarafindan cekiliyor(frendeki araci ileri goturen momentumun muadili olarak), bu esnada tekerlerimiz kilitli olsa mi, yoksa abs deki gibi belli frekanslarda kitlenip birakilsa mi ceken arac daha fazla kuvvete ihtiyac duyar?

    abs yuvarlanmaya izin vererek dinamik surtunmenin eksenini arttirir. yani tekerlerin kitlenmesi de aslinda dinamik surtunme ancak tek eksenli, ben basta statik olarak dusunmustum ancak simdi yanlis oldugunu anliyorum.


    Size katıldığım tek nokta ;

    ''Statik sürtünme katsayısı dinamik sürtünme katsayısından yüksektir.'' konusu. Ama ne yazık kı bu konunun frenleme ile alakası yok. Çünkü her iki durumda da dinamik sürtünme rol oynar.

    Bu arada verdiğiniz örneklerin hiçbirinin konumuzla alakası yok ve mantıksız.


    Siz ikinci soruma cevap verin, çok daha ayrıntılı bir cevap yazacağım.
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir


    Tersini hemen algılayan zihnimiz işin içine durma konusu gelince yanıltıcı noktaya gidebilmektedir. Algı ile ilgili bir zihin oyunudur.

    Tersi derken bir aracın gücü ne olursa olsun patinaj yaparken hızlanamayacağını yerinde sayma veya gıdım gıdım gitme veya spin atma eylemleri rahatça anlaşılabilirken , bunun ivmenin yok edilmesi (pozitif) anlamına geleceği aşıkardır.




    Çok güzel bilgiler için teşekkürler. Doğru bilgi olmadan; algı, zihni kontrol eder. Fakat matematikte oyun yoktur. İşin içerisine denklemeler girdiğinde sanırım daha iyi anlaşılacaktır.


    Taşıtın Durma Mesafesinin Bulunması

    Öncelikle durmak için fren yaptığımızda neler oluyor bir bakalım. Aşağıdaki grafikte durma süresinde ; taşıtın hızı, ivmesi, pedal kuvveti ve yer değiştirmenin nasıl değiştiği görülmektedir. Önce önmüze çıkan bir engelden dolayı frenleme refleksi gösteririz. Bu andan itibaren fren pedalına basana kadar geçen süre tr, reaksiyon süresidir. Aşağıda bu sürenin nelere bağlı olduğunu ve hangi aralıklar arasında nasıl değiştiğini gösteren bir tablo ekledim. Fren pedalına bastığımızda sistemin aktive edilmesi için geçen süre ta, cevap süresidir. Daha sonra pedal kuvvetinin maksimuma ulaşıncaya kadar geçen süre tb, tahrik yükselme süresidir. Bunu da sistem tam yükselme süresi olan ts ve sistemin en yüksek negatif ivmeye ulaştıktan sonra durana kadar geçen süre olan tv, yani sistem tam frenleme süresi izler.

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Peki taşıtın durma mesafesini hangi denklem ifade eder? Bu sorunun cevabı da aşağıda hazırladığım görseldedir. Görülen denklemde, engeli gördükten sonra durana kadar geçen sürede tüm değişkenler yer almaktadır.

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Denklemden de görüldüğü üzere taşıtın frenleme ivmesi ne kadar yüksek olursa o kadar kısa mesafede durulabilir. Buna ek olarak, reaksiyon süresi, cevap süresi ve sistem yükselme süresi de ne kadar kısa olursa o derecede kısa durma mesafesi sağlanabilir.

    Günümüz binek araçlarında sistem yükselme ve cevap süreleri olabildiğince minimize edilmiştir. Bu denklemde üreticiler açısından iyileştirilmesi gereken sadece negatif frenleme ivmesi kalmıştır. Bu yüzden bu ivmenin iyileştirilmesi ABS ve diğer güvenlik donanımları ile sağlanmaktadır. Peki bu negatif ivmenin bir sınırı var mıdır?

    Vardır. Taşıtın seyrettiği yolun durumuna göre tekerleklerin bloke olmadan fren sisteminde ulaşılabilecek maksimum bir ivme vardır. Bunu da ''fren iyilik derecesi'' ile açıklamak gerekir.

    Fren İyilik Derecesi

    Fren yapan bir taşıtın incelenmesi sırasında gerek ivme gerekse çevresel kuvvetlerin negatif işaretlerini tüm bağıntılara taşımamak için kolaylık sağlayacak bazı notasyonlar kullanılır. Negatif ivmenin yerçekimi ivmesine oranına frenleme oranı (fren iyilik derecesi) z adı verilmektedir.
     ABS Durma Mesafesi Testi

    Bu frenleme oranının bir sınırı vardır. Sınırı ise, lastikler ile yol arasındaki kuvvet bağlantı katsayısı (
     ABS Durma Mesafesi Testi
    ) dır.

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Örneğin kuru ve stabil bir asfalt 0,9 ile 1,0 arası kuvvet bağlantı katsayısı sağlar. Bu durumda maksimum frenleme oranımız Zsınır = 1 olacaktır. Yani frene bastığımızda taşıtın yavaşlama ivmesi 9,81 m/s2 olana kadar güvenli ve maksimum frenleme sağlanırken pedala daha fazla basmamız durumunda en düşük kuvvet bağlantı katsayısına bağlı tekerlekler bloke olacaktır.

    Örneğimizi buzlu zemin için geliştirelim. Buzlu zeminin kuvvet bağlantı katsayısı 0,05 ile 0,1 arasındadır. Bu durumda ise tekerlekler kilitlenmeden ulaşacağımız maksimum negatif ivme 0,981 m/s2 olacaktır.

    Bu iki durumdan şunu çıkarabiliriz. Daha kaygan zeminlerde kuvvet bağlantı katsayısı azaldığı için, tekerlekler aynı pedal kuvvetinde daha önce bloke olur. Bu da frenleme performansını düşürür. Nitekim de öyle olur. Normalde pedala sonuna kadar bastığımızda kilitlenen ön tekerlekler, buzlu zeminde pedala dokunsak bile kilitlenebilir. Bu frenle oranının sınır şartını geçtiğimize işarettir.

    Binek araçlarda fren iyilik derecesi kuru zeminde 0,9 ile 1 arasındadır.

    Sürücü Reaksiyon Süresi

    Gelelim denklemdeki bir diğer önemli kısma. Panik anında sürücünün reaksiyon süresi 0,3 saniye ile 1,7 saniye arasında değişmektedir. Peki bu reaksiyon süresi nelere bağlıdır? Tablodan bakalım.

     ABS Durma Mesafesi Testi


    Bir de reaksiyon süresi ve taşıt hızına bağlı olarak durma mesafesinin değişimine ise aşağıdaki tablodan bakalım.

     ABS Durma Mesafesi Testi

    kaynak



    Referans : ''Taşıt Frenleri'' , A. Göktan, A. Güney, M. Ereke ( pdf şeklinde indirmek için tıklayınız )
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: Odysseus348

    statik surtunme duragan haldeki yani goreceli hizi 0 olan temas halindeki maddeler icin soz konusudur, dinamik surtunme iki maddede herhangi bir eksende temas halinde hareket basladiginda gecerlidir ve hareket eksenleri arttikca surtunme katsayisi duser

    ornek: sarap mantarini duz yukari cekmek(tek eksende) yerine, cevirerek(iki eksen) cekersek daha kolay cikaririrz.

    ornek2: egimli bir yuzeyde hizlanarak asagi dogru yuvarlanan bir kalemi dikkatli bir sekilde sabitlersek kaymadan durdurabiliriz, oysa ki hareket ederken surtunme kuvvetini yenecek bir ivmeye sahip idi. bu da statik surtunmenin dinamikten fazla oldugunu gosterir.

    abs ye gelince daha basit anlayabilmek icin soyle dusunelim; aracimiz baska bir arac tarafindan cekiliyor(frendeki araci ileri goturen momentumun muadili olarak), bu esnada tekerlerimiz kilitli olsa mi, yoksa abs deki gibi belli frekanslarda kitlenip birakilsa mi ceken arac daha fazla kuvvete ihtiyac duyar?

    abs yuvarlanmaya izin vererek dinamik surtunmenin eksenini arttirir. yani tekerlerin kitlenmesi de aslinda dinamik surtunme ancak tek eksenli, ben basta statik olarak dusunmustum ancak simdi yanlis oldugunu anliyorum.


    Size katıldığım tek nokta ;

    ''Statik sürtünme katsayısı dinamik sürtünme katsayısından yüksektir.'' konusu. Ama ne yazık kı bu konunun frenleme ile alakası yok. Çünkü her iki durumda da dinamik sürtünme rol oynar.

    Bu arada verdiğiniz örneklerin hiçbirinin konumuzla alakası yok ve mantıksız.


    Siz ikinci soruma cevap verin, çok daha ayrıntılı bir cevap yazacağım.

    arkadas gicikliginla konudan soguttun bilim askina soyle 2.sorunun cevabini da cehaletimizden kurtulalim

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Odysseus348

    quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: Odysseus348

    statik surtunme duragan haldeki yani goreceli hizi 0 olan temas halindeki maddeler icin soz konusudur, dinamik surtunme iki maddede herhangi bir eksende temas halinde hareket basladiginda gecerlidir ve hareket eksenleri arttikca surtunme katsayisi duser

    ornek: sarap mantarini duz yukari cekmek(tek eksende) yerine, cevirerek(iki eksen) cekersek daha kolay cikaririrz.

    ornek2: egimli bir yuzeyde hizlanarak asagi dogru yuvarlanan bir kalemi dikkatli bir sekilde sabitlersek kaymadan durdurabiliriz, oysa ki hareket ederken surtunme kuvvetini yenecek bir ivmeye sahip idi. bu da statik surtunmenin dinamikten fazla oldugunu gosterir.

    abs ye gelince daha basit anlayabilmek icin soyle dusunelim; aracimiz baska bir arac tarafindan cekiliyor(frendeki araci ileri goturen momentumun muadili olarak), bu esnada tekerlerimiz kilitli olsa mi, yoksa abs deki gibi belli frekanslarda kitlenip birakilsa mi ceken arac daha fazla kuvvete ihtiyac duyar?

    abs yuvarlanmaya izin vererek dinamik surtunmenin eksenini arttirir. yani tekerlerin kitlenmesi de aslinda dinamik surtunme ancak tek eksenli, ben basta statik olarak dusunmustum ancak simdi yanlis oldugunu anliyorum.


    Size katıldığım tek nokta ;

    ''Statik sürtünme katsayısı dinamik sürtünme katsayısından yüksektir.'' konusu. Ama ne yazık kı bu konunun frenleme ile alakası yok. Çünkü her iki durumda da dinamik sürtünme rol oynar.

    Bu arada verdiğiniz örneklerin hiçbirinin konumuzla alakası yok ve mantıksız.


    Siz ikinci soruma cevap verin, çok daha ayrıntılı bir cevap yazacağım.

    arkadas gicikliginla konudan soguttun bilim askina soyle 2.sorunun cevabini da cehaletimizden kurtulalim

    Alıntıları Göster
    Abs esp gibi şeylere güvenip otomobil kullanılmaz.
    Olması iyimidir olabilir.
    Ama onlara ihtiyaç duyacak şekilde araç kullanmak tümü ile aptallıktır.

    Şöyle ki aracınızda abs olduğunu varsayarak takip mesafesini kısaltmak veya esp olmasına güvenerek virajlara 150 km hızla girmek oldukça aptalca davranışlardır. Kazaların aslında yegane sebebi kendi şoförlüğüne ve arabaya fazla güvenmekten kaynaklanır.

    Bizzat farklı model arabalarda abs olup babalar gibi kızakladığına bizzat kendim direksiyonda iken şahit oldum. Hani nerde bu s.. abs si dedirtiyor size.

    Demek istediğim olması iyi ama güvenlik elemanlarına güvenip araç kullanmak ise kötüdür.
    _____________________________
    Komşunu sev, ama bahçe duvarını yıkma.




  • esp ve abs gereksizdir.onun yerine sunroof alınmalı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: labidu

    esp ve abs gereksizdir.onun yerine sunroof alınmalı.
    Pek bir şey anlamadım ama Abs çok gerekli bir donanım
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: BiletlerBiletxD

    Pek bir şey anlamadım ama Abs çok gerekli bir donanım

    Alıntıları Göster
    ABS fren mesefesini uzatır yada kısaltır gibi net bir yargı yapmak zor. Kaygan zeminde ABS nin fren mesafesine etkisi ortada. Kuru zeminde ise profesyonel bir sürücü daha kısa fren mesafesi elde edebilir.

    Trafikteki sürücülerin %90 ından fazlası vasat olduğundan ABS nin gerekliliği konusunda tartışmaya gerek yok bence.

    Güzel konu ve test verileri her şeyi ortaya koymuş. Teşekkürler
    _____________________________




  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.