|
Öncelikle bu aracı niye aldım? Önceki benzinli aracımla şehir içi yakıt tüketim masrafları ağır gelmeye başlamıştı, alternatif yakıtlı araçlara bakmaya başlamıştım. Full hybrid araçların ilk alım maliyetleri yüksekti, mild hybridler hem sorunlu hem de çok tasarruflu değillerdi, 1850’ye PHEV Leon vardı ancak hem bagaj hacmi hoşuma gitmedi hem de 1850 bütçem yoktu. Dolayısıyla elektriklilere yöneldim bu yönelimde Cumhurbaşkanına menzil ve batarya kapasitesine göre ÖTV belirleme yetkisi verilmesi de yatıyordu. Temmuz ayında bu süreci yaşarken kanun teklifi görüşülüyordu, %10 ÖTV’nin fırsat olduğunu düşünüp teslime hazır araçlara odaklandım. Ayrıca evin tek aracı olacağı için uzun menzil istiyordum. Tesla envanterden araç düşmüyordu, millet botlara para yatırıyordu ÖTV zammı ha geldi ha gelecek derken onu bekleyemezdim, ayrıca bütçemi aşıyordu. TOGG T10x sipariş teslim süresi 40 günlerdeydi. ÖTV’ye zam gelecek dedikodusuyla KIA EV3 LR Elegance donanım 1920 para istediler, o donanımla vermek istemedim. Ioniq 6 kasa formu olarak bana hitap etmedi. Ioniq 5 asıl istediğim araçtı fakat stok bulamadım. Haziran sonunda 1780’e verilen araçlara ÖTV dedikodusuyla temmuz başında 1870-1900 istenince uzaklaştım. Ayrıca teslim süreleri uzundu, ÖTV zammından gol yeme korkusu yaşadım. VW ID.4’ü menzilden eledim. Dedim param cebimde kalsın, PSA grubu elektriklisi bakayım (e2008, ec4x, e308) 30 haziranda 1460’a 115 kw e2008 alan arkadaşımın aracının aynısına ÖTV yükselecek dedikodusuyla 1650 istenince masadan kalktım. Citroen ec4x’te aynı şekilde, ÖTV sopası gösterip müşteri tokatlamaya çalıştılar. Skoda Elroq alayım bari dedim ancak hem 1950 para istediler hem de stok kalmamıştı, yeni gelen parti ÖTV zammına toslayabilir diye vazgeçtim. Aynı günün akşamında Cupra Born indirimli diye bir YT videosuna denk geldim, 1700 liraya verildiği söyleniyordu. Aracın düşük satış performansı sebebiyle aylardır zam yememesi fırsat oluşturmuştu. Derhal aracı araştırmaya koyuldum, menzili tam istediğim kıvamdaydı. Aracın hacmi bize yeterliydi, MEB platformu üyesi olunca verimliliğinde iyi olabileceğini düşündüm. Yurtdışı incelemelerinde çok güzel referanslar okudum. MY 2024 olması canımı sıksa da teslime hazır olmasıyla beraber bayininde yüksek ilgisiyle aracı almaya karar verdim. Menzil-donanım dengesinde menzil tarafını seçmiş oldum ve renk opsiyonu dahil 1710’a aracı bağladım ki iyi ki hemen teslim bir araca gitmişim 7 gün sonra ÖTV’ye zam geldi. Özetle bu şekilde Cupra Born sahibi olmuş oldum. ARAÇ İNCELEMESİ Öncelikle C HB sınıfında yer alan Cupra Born hakkında kısa bilgiler vermek gerekirse Born modeli ilk defa 2019 Cenevre Otomobil Fuarı’nda Seat el-Born konsepti olarak tanıtılıyor. ![]() Daha sonra 2020 yılında modelin Cupra markasında üretilmesine karar verilerek modelin adı Born olarak değişti. Model ismini, markanın bulunduğu ülke olan İspanya – Barcelona’da bulunan el-Born mahallesinden almış. Bu isim aynı zamanda İngilizce kelime anlamıyla da markanın ilk elektriklisi olması sebebiyle yeni bir başlangıcı ifade ediyor. Model 2021 yılında Münih Otomobil Fuarı’nda tanıtılarak üretime başlıyor ve bu yıl 4. yaşına giriyor. Model üretimi ise VAG grubunun Zwickau-Almanya fabrikasında ID.3 ile birlikte gerçekleştiriliyor. Cupra Born’un Türkiye Yolculuğu Born’un adı basında ilk defa araç tanıtıldığı yıl olan 2021’de görülmeye başlanıyor, 2023’te Türkiye’ye geleceği iddia edilen araç sanıyorum ki Doğuş Oto’nun da gönülsüzlüğüyle birlikte 2024 yılında gelebiliyor. Ocak – 2024’te İstanbul’da yapılan Cupra Türkiye etkinliğinde marka CEO’su Wayne Griffits’in katılımıyla Born ve Tavascan tanıtımı gerçekleştiriliyor ve 2024 yılında bu iki modelin Türkiye’de satışa sunulacağı ifade ediliyor. ![]() Tavascan üretiminin Çin’de gerçekleştiriliyor olması sebebiyle Çin’de üretilen elektrikli araç tebliğine istinaden ülkemizde satışı hiçbir zaman başlayamıyor. Sitede modelin sayfası hala mevcut ancak satışı Türkiye’de açık değil. Born modeli ise fazlasıyla gecikerek Aralık-2024’te Türkiye’de sessiz sedasız şekilde 1.890.000 TL fiyatla satışa sunuluyor. Hatta araç o kadar sessiz sedasız giriş yapıyor ki kullanıcıları hariç Youtube incelemesi dahi yok. -Lansman yapılmamış sanırım- Türkiye’de tek güç grubu ve tek donanımla satışa sunulan Born, Cupra’nın modelin uzun menzil (77 kw batarya) olmasına ve kendisini marka olarak yukarıda konumlandırmasından kaynaklı sanıyorum o dönem TOGG T10X LR VE Tesla Model Y SR’den pahalıya satışa çıkıyor ancak hem uzaktan erişimin Türkiye’de kapalı olması hem de zayıf donanımla(detaylarına aşağıda ineceğim) Türkiye pazarına giriş yapması sebebiyle bu yüksek fiyatla istediği satış rakamlarına hiçbir zaman erişemiyor. Aylarca zam yemeden ilerleyen araç aylar sonra lansman fiyatında uyguna satılıyor hatta. Yukarıdaki etkinlikte Born’un iki farklı motor-batarya kapasitesi seçeneğiyle satışa sunulacağı ifade ediliyor hatta Cupra Türkiye’nin Born kataloğunda şu an bile iki farklı güç grubunun teknik verileri var ancak model tek güç grubuyla Türkiye’de satılmaya devam ediliyor. Teknik Bilgiler Born Türkiye’de ısı pompası bulunmayan 150 kW (204 hp) motor gücü, 77 kWh batarya kapasitesi ve tek donanımla satışa sunuluyor. Bu motor 265 nm torka sahip. Batarya türü NMC olan bu aracın brüt pil kapasitesi 82 kWh iken net kapasitesi 77 kWh. Bu motor Avrupa’da SR versiyon (58 kWh) bataryayla satışa sunuluyor sadece ancak %10 ÖTV ile satışa sunulabilmesi için motor gücü 170 kW’dan 150 kW’ya düşürülmüş gibi duruyor. Bu modelin motor gücünün düşürülmüş olması sebebiyle ev-database’de doğrudan bir karşılığı yok ancak motor gücü hariç teknik verileri şurada: Modelin WLTP verileri 551 km karma, 710 km şehir içi verisi şeklinde. Ev database’e göre ise gerçek kullanım menzilleri aşağıdaki gibi şekilleniyor: (kendi verilerimi yine aşağıda paylaşacağım) ![]() 11 kW AC, 175 kW şarj kapasitesi olan araç %5’ten %80’e 28 dakikada şarj olabiliyor. 1.891 kg net ağırlıkta ve motor gücü 204 hp olan aracın 0-100 hızlanması 8,1 saniye. Arka bağımsız süspansiyona sahip aracın bagaj hacmi ise sınıf ortalamalarında olan 385 litre. ![]() Aracın Euro NCAP derecelendirmesi ise 5 yıldız. Koruma puanlarının yüksek olduğu aracın görüntülerine kabataslak bakarsak özellikle aracın yandan direk çarpma testinde şasi burulmasının az olduğu görülüyor. Euro NCAP performs a series of crash and safety tests on car models:
- a frontal impact test, 50% of the width of the car is striking an oncoming deformable barrier, also travelling at 50 km/h
- a frontal impact test, the car impacts a rigid full width barrier
- a side impact test, a mobile deformable barrier impacts the driver's door
- a pole test, the tested car is propelled sideways
- a far-side impact test, the robustness of the centre airbag is evaluated by two dummies in the front.
A series of pedestrian tests are conducted with different impactors, adult and child head form, lower and upper leg form and whiplash tests are performed on a sled as well as AEB pedestrian and cyclist tests.
Active safety is tested based on the car’s equipment: autonomous emergency braking car-to-car scenarios, occupant status monitoring (including seatbelt reminders), lane support and speed assistance technologies.
All details on the Euro NCAP Website:
Cupra Born 2022 test information https://www.euroncap.com/en/results/cupra/born/46243
Euro NCAP July 2022 Press release https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/ https://www.youtube.com/watch?v=LE78JqpYEYoDonanım Türkiye’ye tek donanım seviyesiyle gelen aracın donanım paketi vasat durumda maalesef. Türkiye’deki donanım Avrupa’da başlangıç pakete denk gelmekte, %10 ÖTV dilimine sokalım diye marka tarafından bu şekilde Türkiye’ye getirilen aracın donanımı açıkçası biraz daha zengin gelmesi daha doğru olurdu. ![]() Isı pompası bulunmayan aracın sahip olduğu donanımlardan bahsedecek olursak seremoni özellikli LED ön farlar (seremoni pek belirgin değil), yan aynaların altında yer alan CUPRA logolu karşılama ışığı, kapı kolu aydınlatmaları, ısı yalıtımlı ve akustik ön camlar (ısı yalıtımı güneşe karşı yolculuk yaparken çok işe yarıyormuş), ön ve arka park sensörleri, geri görüş kamerası, VAG grubunun sportif araçlarında tercih ettiği hıza duyarlı progresif direksiyon, LED ambiyans aydınlatmaları, anahtarsız giriş ve çalıştırma, ısıtmalı direksiyon simidi, VAG grubunun üst segment araçlarında gördüğümüz 12,3 inç multimedya ekranı, çift bölgeli otomatik klima, bucket tip koltuklar, ön-arka-perde-orta konsol airbag, front assist, şerit takip sistemi (şerit ortalamıyor), adaptif hız sabitleyici, tabela okuma sistemi (Türkiye’de VAG grubu elektriklilerin hiçbirinde tabelalar AB standartlarına uymadığı için bu fonksiyon çalışmıyor), otomatik uzun far asistanı, sürücü dalgınlık ve dikkat uyarı sistemi ve 20 inç “Hurricane” jantlar öne çıkan donanımlar olarak göze çarpıyor. ![]() Araçta ekstra olarak AC şarj kablosuyla beraber ev tipi prizli şarj aleti (3 kw) hediye ediliyor. Dış Tasarım Dış tasarım subjektif olmakla birlikte şimdiye dek çok olumlu geri dönüşler aldığım aracın bencede tasarımı çok çok başarılı. Ön tarafta CUPRA klasiği olan agresif hatlar bizi karşılarken bakır rengi logo ve tampon kaplamaları göze çarparken yan tarafta 20 inç devasa jantlar aracın albenisini arttırıyor. Sadece jant için özel övgüler aldım. ![]() Onun dışında C sütununda siyah üçgen dekorlar yer alan siyah bir panel bulunurken arka tarafta boydan boya uzanan stop lambaları araca çok yakışıyor. Akşam sürüşlerinde stop lambaları aracı çok güzelleştirirken, alt tamponun altında yer alan sportif gövde rengi difüzörler aracın sportif görünüşünü pekiştiriyor. ![]() Bu aracın tasarımını pekiştirecek bir cam tavan aranıyor ancak maalesef o da Türkiye’de satışa sunulmuyor. İç Yaşam Alanı ve İç Tasarım Arka yaşam alanı elektrikli platformunun getirdiği avantajla birlikte sınıf ortalamalarının üzerinde olan otomobilin baş ve diz mesafesi çok iyi durumda. İç tavan döşeme renginin siyah olması sebebiyle baş mesafesinin iyi durumda olması yolcuyu sıkmaması için önemliydi. ![]() Komple kumaş koltuklara sahip olan aracın minder boyları yeterli seviyede. Arka koltuklar dahil olmak üzere yanal destekler ise çok iyi durumda, arka koltuklara oturan otomobil kültür seviyesi düşük olan yolculardan aracın koltuğu beni çok iyi sardı yorumlarını duydum. Ön tarafta bucket tip sportif koltuklara sahip olan araç yan destekleri çok çok iyi. Kumaşın malzemesi geri dönüştürülmüş materyallerden oluşurken bu koltuk bazen sırt bölgesini terletebiliyor. ![]() Ön konsol sportif hatlarla, elektriklinin getirdiği sadeliği birleştiriyor. Sportif, kalın deri direksiyon çok iyi hissettirirken, multimedya ekranı ve gösterge ekranının arkasında kumaş kaplamalı oldukça güzel hissettiren bakır rengi dikişli bir alan mevcut. Yolcu tarafında yer alan ön konsol yumuşak dokulu malzemeyken, kapı panelleri ve ön konsol hariç kalan tüm alanlar sert plastikten oluşuyor. Sadece kapı panelinde kol dayanan yerde kumaş kaplama mevcut. Aracın iç kaplama alanlarının çok büyük bir kısmı geri dönüştürülmüş malzemelerden oluşuyor. Ön konsolun çok büyük bir kısmını kaplayan geniş multimedya ekranı, VAG grubunun farklı modellerden bildiğimiz yenilenmiş versiyon hali. Bu ekran görüntü kalitesi, hız, menü geçişleri, fonksiyonellik ve bağlantı kalitesi olarak kusursuza yakın çalışıyor. Sürücü ön bilgi ekranı ise elektrikli bir araç için temel bilgileri sağlasa da VAG grubu elektriklilerinde sıkça görülen bu ekran Dünya genelinde sert eleştiriler alıyor ve bencede yetersiz kalabiliyor. Aracın kapı kolu saklama alanları iyi durumda iken orta ön konsol oldukça geniş hacimli açılıp kapanabilen bir sürgülü kapağa sahip. Torpidosu sınıf ortalamalarında yer alan aracın saklama alanlarında herhangi bir soğutma fonksiyonu bulunmuyor. Geniş ve ön-arka hareket edebilen kol dayamanın altında oldukça devasa bir saklama alanı bulunan araçta bu alan kablosuz şarj alanı ve 2 adet type-c çıkışı barındırıyor. Ayrıca arka koltukların önünde 2 type-c çıkışı mevcutken herhangi bir havalandırma çıkışı bulunmuyor. ![]() Sürüş Öncelikle aracın konfor tarafında 20 inç jantla gelmesi ve ülkemizin malum yol kalitesini düşününce araç çok konforsuz olur diye endişeleniyordum ancak aracın süspansiyonları beni kendine hayran bıraktı. Sınıfı için oldukça büyük olan 20 inç jantlara rağmen darbeleri çok iyi sönümlüyor. VW bu elektrikli araçlar için bence gerçekten dersine çalışmış, MEB platformunun kalitesi bence Dünya standartlarında üst sıralarda yer alıyor bence rekabet edemedikleri konu kalite vs. pek çok etken sebebiyle maliyet yönetimi. Aracın ses yalıtımına geçersek rüzgar yalıtımı olarak iyi işler çıkardığını düşünüyorum ancak lastik sesini azıcık pütürlü asfalta geçince fazlasıyla kabine alıyor. Yol tutuşu tarafı aracın yine beni kendine aşık ettiği alanlardan biri. Öncelikle aracın hot hatch tadı veren detayları var. Motoru arkada konumlanan, arkadan çekişli, 204 hp olan Born sınıfının kesinlikle en iyi yol tutan araçlarından biri. 20 inç jant, bağımsız arka süspansiyon ve batarya sebebiyle yere yakın konumlanan ağırlık merkeziyle araç virajlarda harika iş çıkarıyor. Şasi rijitliği de oldukça tatmin edici. Yine direksiyon sürücü hareketlerini çok net şekilde tekerleklere iletiyor. Hıza duyarlı progresif direksiyonun turu biraz kısa ancak uzun yolda sürüş dinamiğini çok arttırıyor. Komutlara hemen cevap veren direksiyon virajlarda çok rijit. Aracın bir diğer olumlu tarafı 10.25 metrelik dönüş çapı, bu da şehir içi pratikliği sağlıyor. Aracın iki farklı sürüş vitesi mevcut. Araç D modundayken geleneksel bir araç gibi ilerliyor ve ayağı gazdan çekince yelken modunda ilerler gibi ilerliyor. B modunda ise araç tek kademeli bir rejeneratif fren modunda ilerliyor ve 8 km/h hıza kadar fren kullanmaksızın tek pedalla ilerleyebiliyorsunuz. Bende şehir içi sürekli b modunda kullanıyorum, fren kullanma ihtiyacım 8 km/h’tan 0’a düşmek dışında neredeyse hiç kullanmıyorum. TÜKETİM VERİLERİ TÜM TÜKETİM VERİLERİNİN GÖRSELLERİ BULUNMAKTA OLUP İLK MESAJIN ÇOK UZUN OLMAMASI ADINA EKLENMEMİŞTİR. Aşağıda farklı sürüş tarzlarından tüketim verileri paylaşacağım ve 77 kWh net bataryayla oran orantı yöntemiyle menzilleri paylaşacağım. 1. VERİ : Ataşehir – Şile: (KARMA KULLANIM SENARYOSU) Ataşehir’den Çekmeköy’e kadar yarı trafik yarı akıcı orta hızlı gidiş, Taşdelen-Şile aracı ortalama 80-100 aralığı hız koridorunda gidildi. Dış hava sıcaklığı 34-36 derece arası, klima sürekli açık ve 4 yolcu: 14,6 kWh / 100 KM -> Menzil: 527 km 2. VERİ: TUZLA MARİNA – BOSTANCI (ŞEHİR İÇİ KULLANIM SENARYOSU) Tuzla’dan – Bostancı’ya yoğun E5 trafiğinde 2 yolcuyla, sakin sürüşle, dış hava sıcaklığı 28-30 derece, sürekli klima açık şekilde gelindi: 12,2 kWh / 100 KM -> Menzil: 631 km 3. VERİ: İSTANBUL ŞEHİR İÇİ Klima kapalı, sakin sürüşle, rakım farkı olmaksızın hafif yoğun trafikte tek yolcuyla aldığım minimum değer: 10 kWh / 100 KM -> Menzil: 770 KM 4. VERİ: İSTANBUL ŞEHİR İÇİ Klima kapalı, sakin sürüşle, yoğun trafikte, 4 gün işe git – gel tüketim genel ortalamam: 10,6 kWh / 100 KM -> Menzil: 726 km 5. VERİ: İSTANBUL ŞEHİR İÇİ Bir üstte yer alan kullanım senaryosunun, Temmuz’un en sıcak haftası (dış hava sıcaklığı 34-38 derece bandı), sürekli klima açık hali: 13,6 kWh / 100 KM -> Menzil: 566 KM 6. VERİ: SAKARYA – ATAŞEHİR Yolun tamamı TEM otoyolunda geçirilmek üzere 3 yolcu, full bagaj, klima sürekli açık, dış hava sıcaklığı yol boyunca değişken 32-36 derece arası, Sakarya – Çayırova arası 110-120 hız koridoru arasında seyahat, Çayırova – Ataşehir arası ise yoğun – hafif yoğun karışık trafik ortalamam: 13,9 kWh / 100 KM -> Menzil: 553 KM 7. VERİ: GEBZE – AKÇAKOCA Cenazeye yetişmek amacıyla hızlıca Akçakoca’ya gitmem gerekti. İlk defa yüksek süratlerle yolculuk yapacağım için heyecanlıydım. Gebze’den doğruca Kuzey Marmara otoyoluna çıktım, 120 altına hiç inmeyecek şekilde 120-140 arası Sakarya gişelere kadar ilerledim. Oradan sonra Karasu – Kocaali’ye kadar ışıklar hariç bölünmüş yol hız sınırı olan 110’u aşmadan 100-110 ilerledim ve kalan son 5-10 km’yi orta hızlarda geçirdim. Hava sıcaklığı 30 derece, klima sürekli açık ve tek kişi ortalamam: 17,6 kWh / 100 KM -> Menzil: 437 KM 8. VERİ: AKÇAKOCA – ATAŞEHİR Dönüş yolunda Akçakoca – Düzce arası 70-90 arası hız koridorunda, Düzce – Akyazı arası TEM, sonrası ise Kuzey Marmara Otoyolu olmak üzere ACC’yi 115’e sabitledim ve önüme araç atlamadıkça hızıma hiç dokunmadan İstanbul’a kadar geldim. Tek kişi, klima açık, hava 24-27 derece ortalamam: 15,9 kWh / 100 KM -> Menzil: 484 KM 9. VERİ: İSTANBUL ŞEHİR İÇİ İşe git – gel, yoğun trafik, klima kapalı, performanslı kullanım, serin hava (20-27 derece aralığı) ortalamam: 12,1 KM / 100 KM -> Menzil: 636 KM SONUÇ Aracın satış rakamları pek iyi değil. Bunda aracın lansman dönemindeki yanlış fiyatlandırması, distribütörün aracı satmak için gönülsüz davranması(doğru düzgün incelemesi bile yok) ve bilinirliğin az olması etkili. Ben doğru fiyatlandırmayla aracın oldukça güzel olduğunu düşünüyorum. Geçen hafta bir arkadaşımız için Cupra Born için 1.940.000 TL fiyat teklifi aldık. Bu fiyatlara uzun menzil arayanlar için kaliteli bir C HB araç olarak iyi bir fırsat olabileceğine inanıyorum. Aracın menzili Türkiye piyasası için zirveye yakın sıralarda. Aracın bakım aralığı 15.000 km / 1 yıl. MTV'si ise yıllık toplam 10.554 TL. Peki aracın olumsuz özelliklerine geçersek: Isı pompası olmaması Düşük donanım Uzaktan erişim yok Düşük satış rakamları ve dolayısıyla zayıf 2. el Her yıl bakım şartı 2024 MY olması Olumlu özelliklerinden bahsedersek: Çok yüksek menzil Yüksek sürüş keyfi Çok iyi yol tutuş ve yüksek performans Güvenlik Verimliliğin getirdiği düşük tüketim Bildirilmiş kronik sorunu yok Sınıfına göre yüksek hacim CUPRA Tribe Ayrıcalıkları Araç sürerken beni mutlu ettiği için epeyce emek harcayarak bu konuyu açmaya değer gördüm. İlk defa böyle bir hissiyat uyandıran aracım oldu. VW'nin bu araçlara (MEB Platform) iyi emek harcadığını, Born özelinde ise markanın ilk elektriklisi olması sebebiyle epeyce özen gösterdiğini düşünüyorum. Forumdaki tüm Born kullanıcılarını varsa konuya bekliyorum. En azından MEB platformunda üretilen diğer araç sürücülerini bekliyorum. Tüm soruları detaylıca konuşabiliriz. Malum internette araç hakkında bilgi pek yok. Ara sıra yeni tüketim testleriyle konuyu güncellerim. İyi forumlar. ARAÇ HAKKINDA DİĞER BİLGİLER Whatcar 2025 "Best Small Electric Car to Drive" ödülü sahibi Cupra Born : https://www.whatcar.com/news/car-of-the-year-awards-best-small-electric-car-to-drive/n25407 Whatcar 2025 "Best Electric Family Car" ödülü sahibi Cupra Born : https://www.whatcar.com/news/electric-car-awards-best-electric-family-car/n23293 < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zvjezdan -- 22 Eylül 2025; 22:10:28 > |
|
_____________________________
|




Yeni Kayıt

Konudaki Resimler















kullanıcısına yanıt
kullanıcısına yanıt
kullanıcısına yanıt
kullanıcısına yanıt
Hızlı






