DonanımHaber'de AraYENİ GELİŞMİŞ ARAMA
ForumBu Bölümde Ara
Yeni DH Mobil Uygulama herkese açık beta sürümü kullanıma açıldı. Gizle Şimdi Dene
8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi
Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir Kullanıcı
41
Cevap
3
Favori
23.464
Tıklama
Konudaki Resimler
Mesaj Tarihine Göre En Beğenilen Son Ekleneneler
Seçimimi Hatırla
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> Otomobil Yardım ve Sigorta işlemleri >> 8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi
Sayfaya Git:
Sayfa:
Giriş
Mesaj
    • Teğmen
      236 Mesaj
      02 Şubat 2008 23:17:15 Konu Sahibi
      bazı markalar baktıgımızda aynı aracı farklı motor secenekleriyle piyasaya sürüyorlar özellikle motor hacimleri 1.4 1.2 ondan sonra valf sayılarını degiştirerek 8 valf 16 valf secenekleri var sonuç olarak ihtiyaca göre ceşitlilik yaratılmış güzelde öncelikle alıcılar da öncelikle az yakanı arıyorlar verilerde ufak farklılıklar olsada sonuçta uygulamada farklılıklar yaşanılıyor , benim merak ettigimde karşılaştırmam 1.2 ve 1.4 motor secenekleri için özellikle sehir içi kullanımlarda valf faktörüde devreye girerse hangi motor secenegi tercih edilimelidir . ayrıca belirli devirlerde tork degerleri var bazı araçlar düşük devirlerde bazıları ise daha yüksek devirlerde tork degerlerini yakalıyor bu devirlere göre tork degri ne ifad etmektedir bu konuda bilgili arkadaşlar aydınlatırsa memnuniyet duyarım...



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi maradona83 -- 3 Şubat 2008; 21:26:02 >



      |
      |
      _____________________________

      2008CHEVROLET AVEO SEDAN 1.4SE BRC , HP dv6172 ıntcore2 1.66 ram512 nıvıdıa7400
    • Teğmen
      236 Mesaj
      04 Şubat 2008 22:18:25 Konu Sahibi
      yaw hiç fikri söyleyecek yokmu????????????
      |
      |
      _____________________________

      2008CHEVROLET AVEO SEDAN 1.4SE BRC , HP dv6172 ıntcore2 1.66 ram512 nıvıdıa7400
    • Yarbay
      3566 Mesaj
      04 Şubat 2008 22:27:15
      hocam ben makine mühendisiyim.

      sen bu başlığı açarak bana diyorsun ki öğrendiğin ve tecrübe ettiğin herşeyi bu sayfada özetle...
      |
      |
      _____________________________

    • Teğmen
      236 Mesaj
      06 Şubat 2008 15:11:27 Konu Sahibi
      quote:

      Orjinalden alıntı: O.B.K

      hocam ben makine mühendisiyim.

      sen bu başlığı açarak bana diyorsun ki öğrendiğin ve tecrübe ettiğin herşeyi bu sayfada özetle...
      emege saygımız vardır da bindigimiz makinelerin nasl işlediginide bilmek lazım herkes makine mühendisligi okumuyor tabiki onun için ' bilgi paylaştıkça büyür' diyorum
      |
      |
      _____________________________

      2008CHEVROLET AVEO SEDAN 1.4SE BRC , HP dv6172 ıntcore2 1.66 ram512 nıvıdıa7400
    • Yarbay
      8816 Mesaj
      06 Şubat 2008 15:42:30
      Bu konuda tek bildiğim şey 8 valf lerin düşük devirlerde 16 valflerin yüksek devirlerde daha performanslı olduğu
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3566 Mesaj
      06 Şubat 2008 16:29:06
      eğer valfler yeteri kadar büyükse 8 veya 16 pek bişey farketmez. yani önemli olan birim zamanda ne kadar hava emdiği ve ne kadar hava tahliye ettiğidir.

      eğer yeterli büyüklükteki 8 valfle yeterli miktarda tahliye gerçekleşebiliyorsa pek bir performans kaybı söz konusu olmaz.

      ancak büyük valflerin kontrolü zor olduğundan, çoğu modern araçta, valfler küçültülerek, toplam valf sayısı arttırılılarak performans artışı elde edilir.

      performans valf sayısıyla alakalıdır. ancak valf sayısıyla her zaman doğru orantılı değildir.

      tekrar etmek gerekirse önemli olan birim zamanda ne kadar hava tahliye edildiğidir. bunu 8 valflede yababilirsiniz, 12 valflede, 16 ilede, eski kasa passatlardaki gibi 20 valf ilede.

      mesela eski kasa passatların 1.8 litre hacmindeki 20 valfli, atmosferik 125 hp veya turboşarjlı 150 hp motorlarını ele alacak olursak, silindir başına emme için 2'şer, egsozt için 3'er valf ayrılmıştır.







      ancak egsozt için ayrılan 3'er valf yerine, yeterli büyüklükteki 2'şer valfle de başka markalarda, aynı performansın elde edildiğini biliyoruz.

      alttaki resimdede üstten tek egsantrikli 8 valfli eski bir vw motorunu görüyoruz.



      bu motorda sizin de tahmin edebileceğiniz gibi birim zamanda, yüksek valf sayısına sahip motorların tahliye edebileceğinin çok altında bir miktarda hava tahliye edilebilir.

      alttaki resimde ise gti-vr6 nın üstten çift egsantrikli, 24 valflik motorunu görüyoruz.



      muhakkak ki bu motorun performansı daha düşük valf sayısına sahip motorlardan daha fazla olur.

      ancak tabiki bu motorda ekonomiden bahsetmek pek de mümkün olmaz.

      tabi işin bir diğer boyutu ise bu valflerin açık kalma zamanlarıdır.

      bu konuda farklı sistemler geliştirilmiştir. mesela alttaki resimde honda, 16 valflik bir motorla, valflerin açık kalma zamanlamasını değiştirerek maksimum performans ve minimum yakıt tüketimini hedefler...

      aşağıdaki resimde de honda nın K20Z3 kodlu motorunda uyguladığı i-VTEC sistemi;



      yani özellikle gelişen teknolojiyle artık valf sayısı tek başına pek birşey ifade etmez. valflerin zamanlaması, genişlikleri, emme ve tahliye kapasiteleri gücü ve yakıt sarfiyatını etkiler.


      kolay gelsin...



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 16 Mayıs 2008; 2:53:00 >
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3566 Mesaj
      06 Şubat 2008 16:35:19
      motor hacmi - yakıt ilişkisine de bi ara değinirim.

      kolay gelsin...
      |
      |
      _____________________________

    • Yüzbaşı
      324 Mesaj
      06 Şubat 2008 23:25:17
      Aslında üst konu yapılması gerekir bu anlatım belk biraz daha ayrıntıya girilerek ama bu şekilde de uygundur
      Hani derler ya bu bilgileri para versen bulamazsın diye,laf sanki bu anlatım içn söylenmiş
      Teşekkürler tekrar
      Bir soruda ben sorayım.Subapların açık kalma zamanlamaları nasıl ayarlanır ve nasıl bir önemi vardır?Teşekkür ederim
      |
      |
      _____________________________

      ABD nedir?
      ABD;sömürge,ezilenhalklar,saldırganlık,devlet terörü demektir.ABD, savaş demektir. Atom bombası, nükleer silah, katliam demektir.ABD;Lozan'a atılmayan imza, Sevr'i unutmayan,unutturmayan sinsi hafıza demektir.ABD;"Yeşil Kuşak","Ilımlı İslam", BOP, BİP,BM, NATO,IMF demektir.ABD; Pentagon,CIA ve uzantıları,kirli sermaye,Ermeni diasporası,Yahudi lobisi,loca,Soros, iç karışıklık, satın alınma, psikolojik harp demektir.ABD;İsrail, MOSSAD demektir.ABD;Muavenet'e atılan füze,Paşa'nın uçağına uzanan eldir. ABD; pkk bürosu,pkk kampı,pkk mayını, pkk silahı demektir.ABD;Kandilli dağı demektir.ABD; Türkmen'e atılan bomba, Türkmen kızına yapılan tecavüz, silinen kırmızı çizgi,başa geçirilen çuval,kürt bölücüye uzanan dostça el,"Sayın Başkan(!)" diyen dildir
    • Yarbay
      3566 Mesaj
      07 Şubat 2008 00:33:50
      quote:

      Orjinalden alıntı: yug2980

      Aslında üst konu yapılması gerekir bu anlatım belk biraz daha ayrıntıya girilerek ama bu şekilde de uygundur
      Hani derler ya bu bilgileri para versen bulamazsın diye,laf sanki bu anlatım içn söylenmiş
      Teşekkürler tekrar
      Bir soruda ben sorayım.Subapların açık kalma zamanlamaları nasıl ayarlanır ve nasıl bir önemi vardır?Teşekkür ederim


      teşekkür ederim hocam.

      gelelim sorularınıza.

      önce "değişken subap zamanlamasının nasıl bir önemi var?" sorusundan başlayalım.

      Motorlarda güç üretimi önce yakıtın içindeki kimyasal enerjinin ısı enerjisine dönüşmesi, sonra da bu ısı enerjisinin pistonu harekete geçirmesiyle gerçekleşir. Bir dört zamanlı motorda bu işlem şu aşamaları izler:
      1. Yakıt ve hava karışımı pistonun dışarı hareketiyle dolar.
      2. Karışım pistonun içeri hareket etmesiyle sıkıştırılır.
      3. Sıkışmış karışım benzinli motorlarda bir kıvılcım ile tutuşturulur, dizel motorlarda ise yüksek basınç ve sıcaklık altında kendiliğinden tutuşur ve yanma gerçekleşir. Yanma sonucu açığa çıkan enerji ile piston dışarı doğru itilir. Bu sayede krank şaftı döndürülür ve kinetik enerji elde edilmiş olur.
      4. Pistonun geri dönüşü sırasında egzoz valfı açıktır ve egzoz gazları pistondan atılır. Döngü böylece başlangıç konumuna gelir ve 1. aşamadan itibaren işlemler yinelenir.



      Motorun bir döngüsünü yukarıda anlatılan 4 aşamada tamamlamasından dolayı bu tip motorlara 4 zamanlı motorlar ismi verilir.

      Gördüğünüz gibi burada anlatırken bile çok zaman alan bu işlem, araç hareket halinde iken bu döngü dakikada ortalama 3.000-3.500 defa tekrarlanır.

      Özellikle yüksek devirlerde hava emişi bu hızlı valf hareketlerinden olumsuz etkilenir. saniyenin belkide 20 de biri gibi bir zamanda silindiri temiz hava ile doldurma işlemi yüksek devirlerde biraz verimsiz gerçekleşir. farklıı devirlerde silindirin farklı hızlarda hava ile doldurulması gerekir. örneğin yüksek devirlerde silindirin son derece hızlı bir şekilde hava ile doldurulması gerekirken, düşük devirlerde erken açılan emme valfi çekişte kayıplara sebebiyet verir.

      Bu nedenle özellikle sürekli yüksek devirde kullanılan yarış otomobillerinde emme valflerinin açılış zamanları daha öne alınır. yani emme, egsoz çıkışından hemen sonra hatta bazen egsoz çıkışı bitmeden başlar. Bu gibi subap zamanlaması düzenlemeleri egsantrik mili yarış tipi egsantrik miliyle değiştirilerek gerçekleştirilir.



      Bu tip bir değişiklik sonucu araca takılan yarış tipi egsantrik mili motorun yüksek devirde verimini arttırırken, düşük devirde düzensiz çalışmasına sebep olur.

      Sürekli düşük devir için tasarlanan bir egsantrik mili ise yüksek devirde düzensiz yanmaya sebebiyet verir.

      işte bu farklı devirlerde ve farklı hızlanma isteklerinde, en uygun yanmayı gerçekleştirmek için sürekli değişken subap zamanlaması sistemleri geliştirilmiştir.

      bu sistemler sayesinde her devirde, o devir için gerektiği miktarda emme subabı açık kalır. bu sayede her devirde mükemmel yanma ile maksimum güç ve minimum yakıt sarfiyatı gerçekleşir. böylelikle hem birim miktar yakıtla daha fazla güç elde edilmiş olur, hem de tam yanmamış yakıt egsozdan atmosfere salınmamış olur.

      İşte tüm bu farklı devirlerde ve gaz pedalının farklı açılarında ihtiyaç duyulan farklı subap zamanlaması sorunu motor üreticileri tarafından geliştirilen farklı sistemlerle çözümlenmiştir.

      bu sistemlerin başlıcaları;

      honda'nın vtec motoru
      ve
      toyota'nın vvt-i ve dual vvt-i motorudur.

      dikkat ederseniz bu motorlar hem sınıflarında son derece düşük yakıt tüketimine sahiptirler, hem de farklı devirlerde yeterli miktarda tork ve ivmelenme sağlarlar.

      sonraki mesajlarımda da bu sistemlerin nasıl çalıştığını anlatmaya çalışacağım...
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3566 Mesaj
      07 Şubat 2008 00:49:53
      bu arada arkadaşlar, alıntı kullanmamaya, kendi anlatımımla bilgileri sizinle paylaşmaya çalışıyorum. bazı yazım yanlışlarım olabilir. eklemek istediğiniz konular olabilir.

      sürç-i lisanımın şimdiden affını dilerim...

      kolay gelsin...
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3566 Mesaj
      07 Şubat 2008 01:53:33
      bir de valf sayısından çok emme ve egsozt yapılan alan önemli dedik. havada kalmasın diye resimlerle ve formüllerle destekleyelim.



      burada kırmızı işaretlenmiş alan valfin inmesiyle, silindire hava emişinin gerçekleştiği aralığı gösteriyor. hava akımının gerçekleştiği aralığın alanı = h x 3.1415926 (pi) x D

      bu alanı arttırmanın iki yolu vardır. birincisi valfin çapını arttırmak. ikincisi ise valfi daha fazla silindir içine indirerek emişin gerçekleştiği aralığı arttırmak. ancak tabi valfi aşağı indirmenin de bir sınırı vardır. çünkü fazla inen valf pistona çarpar.

      burdan da anlaşılacağı gibi emme ve egsoz için hava akımının gerçekleştiği aralık ne kadar büyükse özellikle yüksek devirde verim artacaktır.



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 7 Şubat 2008; 1:55:57 >
      |
      |
      _____________________________

    • Teğmen
      236 Mesaj
      07 Şubat 2008 13:16:10 Konu Sahibi
      bilgiler müthiş arkadaşımıza bu bilgilerden ötürü teşekkrler , yeni gelecek bilgileri sabırsızlıkla beklmekteyiz.
      |
      |
      _____________________________

      2008CHEVROLET AVEO SEDAN 1.4SE BRC , HP dv6172 ıntcore2 1.66 ram512 nıvıdıa7400
    • Yarbay
      3060 Mesaj
      07 Şubat 2008 15:10:35
      O.B.K. başlığı ben açmadım soruda sormadım ama tüm yazdıklarını okudum, gerçekten emeğine sağlık.
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      6412 Mesaj
      07 Şubat 2008 17:47:40
      O.B.K. Verdiğin bilgiler için sağol...
      |
      |
      _____________________________

      YZF R6
    • Teğmen
      210 Mesaj
      07 Şubat 2008 20:14:56
      O.B.K arkadaşım, verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. Bir yazar "Okuya okuya cahil oldum." demiş. Ben de bu forumdaki yazıları okudukça, otomobil konusunda ne kadar bilgisiz olduğumu farkettim. Emeği geçen herkese teşekkürler...
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3566 Mesaj
      07 Şubat 2008 21:54:34
      Arkadaşlar, yazdıklarıma kıymet verip, zaman ayırıp, okuma zahmetinde bulunduğunuz için asıl ben sizlere teşekkür ederim.

      elimden geldiğince ve vakit buldukça devamını getirmeye çalışacağım.

      emniyetli sürüşler dilerim...

      quote:

      Orjinalden alıntı: maradona83
      bilgiler müthiş arkadaşımıza bu bilgilerden ötürü teşekkrler , yeni gelecek bilgileri sabırsızlıkla beklmekteyiz.



      Alıntıları Göster



      quote:

      Orjinalden alıntı: TURKCE
      O.B.K arkadaşım, verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. Bir yazar "Okuya okuya cahil oldum." demiş. Ben de bu forumdaki yazıları okudukça, otomobil konusunda ne kadar bilgisiz olduğumu farkettim. Emeği geçen herkese teşekkürler...
      |
      |
      _____________________________

    • Yüzbaşı
      678 Mesaj
      08 Şubat 2008 12:38:19
      O.B.K cok guzel bılgıler tesekkurler saygılar...
      |
      |
      _____________________________

    • Er
      9 Mesaj
      19 Şubat 2008 00:56:04
      aklınıza sağlık güzel bilgiler derli toplu olmuş
      |
      |
      _____________________________

    • Yüzbaşı
      418 Mesaj
      22 Şubat 2008 00:22:17
      Aabi O Zaman Biz hep Cahil Kalacaz Baksanıza Hiç Birşey bildiğimiz yokmuş
      quote:

      Orjinalden alıntı: TURKCE

      O.B.K arkadaşım, verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. Bir yazar "Okuya okuya cahil oldum." demiş. Ben de bu forumdaki yazıları okudukça, otomobil konusunda ne kadar bilgisiz olduğumu farkettim. Emeği geçen herkese teşekkürler...
      |
      |
      _____________________________



      KARARLAR, YILAN BALIĞINA BENZER. KOLAYCA YAKALANIR, AMA TUTULMASI ZORDUR.
    • Yarbay
      4140 Mesaj
      22 Şubat 2008 20:46:50
      O.B.K. zaman ayırdığın ve bizleri bilgilendirdiğin için teşekkürler
      |
      |




Reklamlar
ses yalıtım malzemeleri
izmir havalimanı transfer
SEO
ses yalıtımı
modasor
Bu sayfanın
Mobil sürümü
Tablet sürümü
Mini Sürümü

BR4
0,422
1.2.160

Reklamlar
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.