Şimdi Ara

Turbo benzinli araç ver devir çevirme (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
71
Cevap
0
Favori
5.150
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    quote:

    Orijinalden alıntı: EnergyBlue

    1.4 HDI 70 HP intercooler olmayan bir turbo dizel motorla dip gazla Ankara'dan İzmit'e 2,5 saate gitmiştim. 140'den aşağı düşürmedim hızı (bolu tüneli hariç). Turboyu kucağına alırsın diyen arkadaşları aldırma.

    Aferin. Zaten tek yolculukta zorlayınca havaya uçuyordu turbo. Senin dediğinin aynısı " motoru kesicide iki dakika götürdüm bir şey olmadı" mantığıyla aynı. Turbo direkt bozulmaz.

    Fakat ömründen epey bir çalarsın. Saatler boyunca, dakikada 50.000-100.000 devir dönen bir turboyu yükleyip, turboya zarar vermediğini düşünmek boşa atmaktır.

    1) Aracı her çalıştırmamda min 1 dakika, max 2 dakikada bekletirim. Stop ederken de aynı şeklinde. Motoru ısıtmadan asla zorlamam.
    2) Km'yi geçmeden düzenli olarak motor yağı değiştiriyorum. Mobil 1 tam sentetik 5w30 koyuyorum.
    3) Senelik 40 bin km yapan birisiyim, sürekli uzun yol kullanıyorum.
    4) OBD II ile tespitime göre turbo ister 2000 devirde ister 4000 devirde dip gaz ile max 16 psi basıyor.
    5) Hava filtresi 10 bin kmde bir değiştiriyorum. Bazen de 5 bin kmde değiştirdiğim oluyor. Zaten ucuz bir malzeme.
    6) Kurum bağlamasın diye 1500 devirden aşağı düşürmemeye çalişiyorum.

    Ayrıca turbonun iki pernavesinin arasındaki mili sürekli yağlayan mekanizma var.

    Bilgisayar mühendisliği okumaktayım, aynı zamanda memurum. İşitme engelli ve konuşma bozukluğu olmama rağmen çok şeyleri aştım. Okul sebebiyle sürekli Sakaryaya git gel yapiyorum.

    Değerli arkadaşım lütfen dediklerinize dikkat etmelisin. Ergen çocukmuşsum gibi aferin demen benim hoşuma gitmedi. Biraz anlayış göster.
    En başından "Turboyu kucağına alırsın" yerine "Turbonun ömürü kısaltırsın, 100 bin km geçmeden turbodan ıslık çalmaya başlar en sonunda bozulur v.s" tarzında şekinde yorumlama yapsanız iyi olurdu.
    Çünkü böyle yorumlaman sanki turbo her anda patlayacakmış gibi izlenim verdi bana, o nedenle bende yorum yapmayı ihtiyaci hissettim. Yanlış anlaşılma olduysa afolla.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi EnergyBlue -- 10 Ocak 2015; 2:08:32 >




  • Motor bilgileri havada uçuşmuş, çoğundan birşey anlamadım

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    Çevirse bile çoğunun tork bandı dizeller kadar altlarda, dolayısıyla fazla devir çevirmenin hiçbir getirisi olmaz, aksine tork tükenmeye yani ivmelenme azalmaya başlamış olur vakit kaybeder ama fazla benzin yakarsınız. Gerçi düz atmosferiklerde de çok farklı değil, devir kesiciye girmenin hiç bir getirisi yok, devir kesici 6-7binde misal ama araba maks güc ve torkunu 4500-5000 devirde veriyor. Ondan sonra bağırtmanın hiçbir mantığı yok, ilave olarak devir kesiciye girene kadar abanarak yapılan sürüşteki hızlanma değerleri de, ideal tork/güç devri civarında vites atmaya göre çok daha vasat olur. Yakıt israfı da cabası. Amatör bebeler bağırtır anca motoru.

    tork ve güç eğrilerine bakarsak, Honda motorun farklı olduğunu görürsünüz..Honda devir kesiciye kadar yavaçca azalan bir eğri izler, o nedenle Honda uzar gider denir..Ayrıca sattlerce 6000 devir üstünde devamlı gidebilen ender motorlardandır ,Honda motoru..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ahun

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    Çevirse bile çoğunun tork bandı dizeller kadar altlarda, dolayısıyla fazla devir çevirmenin hiçbir getirisi olmaz, aksine tork tükenmeye yani ivmelenme azalmaya başlamış olur vakit kaybeder ama fazla benzin yakarsınız. Gerçi düz atmosferiklerde de çok farklı değil, devir kesiciye girmenin hiç bir getirisi yok, devir kesici 6-7binde misal ama araba maks güc ve torkunu 4500-5000 devirde veriyor. Ondan sonra bağırtmanın hiçbir mantığı yok, ilave olarak devir kesiciye girene kadar abanarak yapılan sürüşteki hızlanma değerleri de, ideal tork/güç devri civarında vites atmaya göre çok daha vasat olur. Yakıt israfı da cabası. Amatör bebeler bağırtır anca motoru.

    tork ve güç eğrilerine bakarsak, Honda motorun farklı olduğunu görürsünüz..Honda devir kesiciye kadar yavaçca azalan bir eğri izler, o nedenle Honda uzar gider denir..Ayrıca sattlerce 6000 devir üstünde devamlı gidebilen ender motorlardandır ,Honda motoru..

    Burada civicten değil btün genel motorlardan bahsediyoruz dikkat edersiniz. Piyasada binek otomobillerde kaç tane aracın motoru yüksek devirlenmeye uygun? Hondanın motorları özellikle devirli sürülmek için ayarlanır, bütün modellerinde böyle. Ondan dolayı da ekonomik anlamda verimsizdir ki keza ne civic olsun ne accord olsun son 2 yılın türkiye pazarında bu sebepten tutunamdaı. İnsanlar artık ald devirlerde yeterli çekisi sağlayıp, fazla devire ihtiyaç duymadan ekonomik şekilde götüren turbo benzinli motorlara yöneliyorlar. Hani o alırım 120beygirlik honda 8bine kadar zorlarım dönemi 2000ler civarında alfa 156larla birlikte bitti artık. Kimse yapamıyor. Yapalımı yapamayalımı geçelim yukarıda bir sürü grafik var bakarsanız, her motorun kendine göre bir eğrisi ve ona göre sürüş karakteri var. Her motorda kesiciye kadar gitmek lazım demek tamamen yanlıştır.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    quote:

    Orijinalden alıntı: rbcntechnic

    Mesela uzun yolda 180 200 ile uzun süre sürüş yapsak atmosferk mi yoksa turbo benzinli mi daha çok yıpranır.



    Turboyu kucağına alırsın

    Hiç birşey olmaz, turbo 3 senelik teknoloji değil. Binek benzinlilerde 30 yıldan uzun tarihi var saab sağolsun. Yüksek hızda uzun süre gitmeyle patlayacak bir teknoloji olsaydı kullanılmazdı. Aksine 4-5 sene içinde çok az manuel vites ve düz atmosferik motorlu araç kalacak görürsünüz.

    Saatlerce yüksek yük altında 100.000 devir civarında döndürdüğün turbonun ömrünün azalmayacağını mı sanıyorsun ?

    Elbette azaltır da 200km'le hızla saatlerce sürmeyeceksiniz heralde?

    Uzun vadede diyorsanız sürekli yüksek süratte girmenin motor ve aktarma organlarına da ömür kısaltıcı etkisi var ki zaten. Yani siz motorunuzu hep zorlayan biriyseniz contalar da, krank da, pistonlarda, segmanlar da turbo gibi daha hızlı aşınacaktır. Dolayısıyla yüksek süratte giderseniz turboyu elinize alırsınız diye bir şey yok. Motoru hırpalayan genel olarak hırpalar. Günlük hayatta uzun yolda normal sürüp, arada bir yüksek hızlara kısa sürede çıkmayla turboya fazla bir zarar vermezsiniz. Bugün en ekstrem arabalarda turbo üniteleri kullanıldığını hatırlatırım. Hatta dünaynıın en hızlı aracında bile..

    "Mesela UZUN YOLDA 180 200 ile UZUN SÜRE sürüş yapsak" ifadesine binaen turboyu kucağına alırsın deyince de suçlu ilan edilmiş gibi eksileniyorum. Adam saatlerce sürmekten bahsediyor.

    Aracın motorundaki değişik parçaların değişik hassasiyetleri vardır. Bana göre de motorda , üstüne binen yüke oranla en narin parça turbodur. Turbonun balans ayarını türkiyede doğru dürüst yapabilen yerler sınırlı. O derece hassas bir parça. Tam yükte saniyede 1667 devir yapan bir parça. En ufak bir kusurun kabul edilemeyeceği bir parça. O yüzden dikkatli kullanılmalı.

    Faydaları var. Fakat bir o kadar da narin.

    Ya insaf, türkiyede hangi yolda SAATLERCE 200km hız ile gidebilirsiniz? O hızda gideceğiniz süre maks 10-15 dakikadır.

    Hiç de narin bir parça falan değil. Motorun diğer elemanları koşullara ne kadar dayanıklıysa o derece dayanıklı bir parça. Aracı yüksek süratlerde kullanmakla öyle birkaç senede turbosuna zarar vermezsiniz. Segmanların uğrayacağı zarar turbodan fazla olursa şaşırmayın. Turbo o kadar narin değil, ekstrem koşullarda bile kullanılıyor. Turbo rali araçları, turbo süper spor araçlar, hatta ve hatta formula 1 araçları. Renault 80lerde turbo formula 1 motoru üretiyordu. Bugünün formula 1 araçları 1.6litre turbo beslemeli motorlar. E o yarış arabası, olur demeyin. Sıralama sonrası motor değişimi yasak. Dolayısıyla sağlam olmak zorunda ki ralli ve formula 1 araçlarının motorlarında ne kadar ekstrem yük bindiğini biliyoruz.

    Turbo bu kadar narin bir teknoloji olsa bu tip motor sporlarında kullanılması akıldan bile geçmezdi. Ama kullanılıyor. O kadar başarılı ki binek sokak arabalarına bile geldi. Üstelik bunlardaki versiyonlar mülayim küçük turbolar. Araçların da bunları çok zorlayabildği yok. Ha tek tük yok rampada zorladım turbo patladı konuları görmüyor muyuz? Görüyoruz, ama aynı durumda rampada ani yükelenen adam krantan, vites sentromeçlerine, kavramadan, motor bloğuna kadar herşeye o anda zarar verebilir mi, ihitmali var mı var. Dolayısıyla 200 km ile uzun süre gitsem birşey olur mu diyen adama kucağına alırsın demek çok abartı.

    Bunu okuyan vay ben turbo araçla yarım saat 200km yapsam turbo gidecek heralde gibi algılar. Yok uzun vadede kast ettiyseniz o şekilde düzeltseydiniz. Onu da aynı argümanla karşı çıkıyorum en az turbo kadar diğer motor elemanları da zarar görür diye.

    Sizdeki 90lar başı sık turbo arızası çıkaran volvolardan kalma bir çekingenlik olsa gerek.

    Yarış araçlarında kullanılan turboların bizim turbolardan olduğunu mu sanıyorsunuz merak ediyorum ? Yatakları bile farklı. Rulmanlı turbo kullanılıyor. Bizim çoğu araçta kaymalı yatak var. Yağlama karakterleri birbirinden çok farklı. Binek araçlarda eskiden kullanılan turbolar daha dayanıksızdı . Şimdi düzelme var ancak halen yeterli değil.

    Motorsporlarında önemli olan parçanın bir kaç yarış boyunca dayanabilmesi. Yüzbinlerce km ömür aramıyorlar. Motorsporlarında turbo kullanılması, turbonun sorunsuz 200bin devirebileceği anlamına gelmez.

    Mülayim turbo dediğiniz turbo, 1.4 dizelde 1.2 bar basıyor . Benzinli araçların turboluları 0.6-0.8 barda gezerken hem de. Binek araçlarına geldi diye sorunsuz falan mı sanıyorsunuz anlamıyorum. Yüklenme sonrası dizel araçta yağ yakma problemleriyle karşılaşanlar var. Turbo yüzünden. Turbosu yağ kaçırdı diye motoru yağsız kalıp yatak saran var.

    Polo gti 1.4 tsi 180 hp araç turbo yataklarının yağ kaçırması yüzünden yağ yakıyordu. Hem de daha ilk onbinde başlıyordu problem. Hani nerede o sorunsuz turbo ? Yüklenince nasıl da sorun çıkartıyor. İnternette arayın gti yağ yakma diye. Volkswagen geri çekmek zorunda kaldı. Yenisini üretecek. 90 lara gitmenize gerek yok yani.

    Lafı çekiştirmeyin lütfen. Ben o araçlarıdaki turbolarla bizdekilerle aynı olmadığını, çok daha basit üniteler olduğunu yazdım ve ekledim bizdeki motorlar o kadar zorlayıcı motorlar değil diye di mi? Alıntıladığınız mesajımda bunlar KABAK gibi görünüyor.

    İkinci olarak siz ya da bir başkası; "motor 200bin km boyunca sürekli 200km gibi yüksek süratlerle kulanılırsa sorun olur" dediniz de ben olmaz mı dedim? 200bin km'de normal sürülmüş motorda bile aşınmaya başlayan bir sürü parça olur ki yorulmuş motorda turbo olsun başka aksamlar olsun 200bin'de sorun çıkarmaya başlayabilir. Kendinizi haklı çıkarmak için ilk mesajınızdan beri lafımı çekiştiriyorsunuz, söylediğinizi değiştiriyorsunuz. Önce 200le uzun süre giden adama turboyu kucağına alırsın diye abarttınız. Sonra ben onu saatlerce giderse babında söyledim diye çevirdiniz. Yetmedi şimdi 200bin km'ye gelince diyorsunuz. Bir sonraki mesaja kadar kaz kömür oldu ama.

    Bu arada wrc'lerin tipik turbo basınçları 4-5 bar. Bunların yanında tabi ki 0.6 bar mülayim kalacak. Hem basınç düşük, hem ünite ufak. Motorun kendisi zaten basit binek motoru, aracın olayı sokak aracı olması. Ekstrem zorlayıcı bir faktör yok. Anormal işler yapmadıktan sonra öyle hop diye kucağa alınmaz turbo.

    Tekrarlıyorum turbo; dizel ve benzinli motorlara, sokak araçları için yeni gelen birşey değil. Açın otomobil tarihini okuyun. Saab 99 turbo motoru geniş kitlelere yayan ilk araçlardan. Ta 60'lı yılların ortalarıdan itibaren hemde. O zamandan beri turbo motorlu araçlar geniş kitlelere artan oranda sunuluyor. Son yılların olayı değil binekte turbo motor.. 3-5 tane tekil örnek verip de ondan sonra turboyu kucanıza alırsınız demek abesle iştigal.

    E madem o araçlardaki turbolar , bizim araçlar için emsal teşkil etmiyor , niye örnek veriyorsunuz o zaman ? Ben kullandığımız araçlardaki turboların yüksek devirde ömrü azalır dedim. Motorsporlarını ortaya atan sizdiniz. Madem ortaya attınız,ben de turboları farklı dedim, ömür kaygısı yok dedim. Şimdi de motorları öne atıyorsunuz . Kimmiş lafı çekiştiren ?

    Yahu yataklarda ömür, devir sayısı üzerinden hesaplanır. Bu devri ister 200.000km de azar azar bitirirsin. İstersen 200km'de giderken yüksek yük ile turboyu çok yüksek devirlere uzun süre zorlayarak. Kaz kömür falan olmadı. Hepsinin temeli turbonun ömrü bitene kadar kaç devir yaptığıyla alakalı. 200.000km boyunca ortalama olarak 10.000 devirle dönmüş turboyu, 20.000km ortalama 100.000 devirle çevirirseniz o turbo 20.000de iptal olur. Rakamlar rastgeledir. Buradaki amaç genel "ömür , devir üzerinden hesaplanır" mantığını oturtmak. Tabi ne kadar başarılı olabilirim bu konuda bilmiyorum.

    Kaç bar ? 4-5 mi ? E insaf ! Alın size resmi siteden yazı :http://www.fia.com/2013-fia-world-rally-championship-0

    WORLD RALLY CARS kısmında
    "Boost: Maximum turbo pressure = 2.5b absolute " Hani absolute pressure 'un ne olduğunu anlamasam belki turbo kendiliğinden 2.5 bar basacak sanıcam. Şükür ki 1 barın da atmosferden geldiğini, turbonun 1.5 bar bastığını biliyorum. Yahu f1 araçları 3.5 bar basıyor zaten. Ne 4-5 barı ?

    Şimdi kalkıp 0.6 barın bir iki örneğini vericem. Sonra vay efendim konuyu saptırdın ben wrc deki araçlara oranla mülayim demiştim deyip, üzerine bir de kendini haklı çıkarmak için konuyu çekiştiriyor damgası basacaksınız. O yüzden hiç uğraşmıyorum. Tezatlığınızla başbaşa bırakıyorum. Youtube daki örnekler basit. Girin bakın b16a2 lere 0.6 bar basınca neler oluyor.

    Niye örnek verdim? O araçlarda o kısa yarışlarda durum çok ekstrem, çok aşırı yük biniyor buna rağmen kullanılıoyor dedim. Yani güvenilmez kolay patlayan bir teknoloji olarak değil. Günümüzdeki araçlarda basit üniteler çok daha az zorlamalarla kullanılıyor dedim. Yani ekstreminde bile bir yarışlık bile dayanıyorsa, basit ve ekonomik sürüş anlamında yapılanlarda bizim araçlarımız da amaca göre ömürlüdür diyorum.

    Kaz niye yandı? Çünkü kendinizi sürekli değiştiriyorsunuz. 1. sayfada arkadaşın sorusunu okuyan onun ne demek istediğini gayet de anlamıştır. Siz bunu sonradan tepki alınca hayır saatlerce sürülmeye, hayır 200bin sonundaki duruma göreye diye vs vs çevirdiniz. Kimse size falza zorlanan herhangi bir parça az zorlanana göre daha az yoruluri ya da aşınır da demiyor.

    Buyrun 3-5 bardan bahsediliyor.
    http://www.kosunenracing.com/ega.html

    Buyrun bir kitaptan veriler:
    https://books.google.com.tr/books?id=8xW85EAKkKwC&pg=PA181&lpg=PA181&dq=wrc+cars+4-5+bar+turbo&source=bl&ots=1Eo0sFoQoy&sig=iyJhuud6B-KX6p2KtfWAPEPJ0MQ&hl=tr&sa=X&ei=6dCwVJekGeXTygO66oDADg&ved=0CDgQ6AEwAg#v=onepage&q=wrc%20cars%204-5%20bar%20turbo&f=false

    Yani kullanılmıyor dğeil, sizin dediğiniz güncel sınırlama. Aynı sınırlamalar f1'de de yok mu var? Ama orada da 5bar'a kafdar kullanılan zamanlar var. Yani kullnılmıyor diye birşey yok.

    Ben öyle demiştim bik bik demiyorum, siz benim mesajımı alıntılarken bile ne yazdığımı bile okumadan sen öyle demedim imasında bulunuyorsunuz kendinizi haklı çıkaracak bir yol bulmanız için. Halbukli 2cm yukarıda ne yazdığım görünüyor. Okuyan görüyor zaten. Tek yaptığınız en baştan "Evet, turboyu kucağınıza alırsınız demekle biraz abartmış olabilirm. Orada şunu söylemek istedim.." Bunu dememek için dün akşamdan beri kazı döndürüyorsunuz olay bu. Ben daha fazla laf yarışına da girmeyeceğim sizinle. Okuyan görüyor zaten.




  • Gereksiz ugraslar,cogunuzun devir kesicide aldigi sesi ilk calistirmada aliyorum oooo gelsin eksiler burdan rekora kosalim

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • EnergyBlue kullanıcısına yanıt
    Normalde hız yapmayı sevmem ama tek başıma yol almam ve aşırı sıkılmam sayesinde istanbuldan kayseriye 6.5 saatte geldim, araç Renault Clio 2005 1.5 dCi 65 HP. 180 gördü bu araç, Turboda vb sıkıntı yok çok şükür, mazotu da jetpet diye en ucuz yerden almıştım, sıkıntı olmadan geldim...

    Not: normalde 7 saatte geldim fakat 1 kez yanlış yola sapmam nedeni ile Ankara otobanını kaçırdım o süreyi çıkartırsak 6.5 saat... SS'ler de var.

    Hız yapmayı övmek için söylemiyorum inanın o yol çok uzun geliyor tek başınızayken, yolda hayali radarlar görmeye başlıyorsunuz...
  • Dizel olmadıktan sonra 6-7bin devir çevirir, sürekli kullanımda motor ömrünü azaltır turbo ömrüde azalır ama 180-200 le gidersen uzun yolda eline falan almassın turboyu
  • Turbo devri yüzünden atmosferik araçlar kadar devrim çeviremezler ayrıca turbo dizel motor 4000 kesin görür hatta artik 5500 bile çevirenler çıkm aya başladı meslek şunuda ornek verebiliriz HDİ peugeot le Mans araci 6200 çeviriyor

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lord Sparhawk

    quote:

    Orijinalden alıntı: trapspeed

    ister çevirin, ister çevirmeyin, her parçanın olduğu gibi turboşarjın da yorulma ömrü ve sürünme oranı vardır. Bir parça üzerindeki stresi artırmak demek ömrünü logaritmik olarak azaltmak demektir. mesela kabaca, turbosarjın x yükle çalışması durumunda 100 milyon döngü ömrü varken, 2x yükle çalışması durumunda 100 bin döngü ömrü oluyor. Yani sırf üzerine binen yükü iki katına çıkarmak ömrünü 1000 kat kısaltıyor, bu sadece örnektir, daha yüksek sıcaklıkta sürünmesi, plastik deformasyonu daha bir sürü etken var, her malzemenin farklı tepkisi de söz konusu. Yukarıda sivri zekalının biri ankara-istanbul arasını dip gazla gittim birşey olmadı yazmış, 3. veya 4. kez git aynı şekilde bakalım neler oluyor.

    />


    Lütfen benzer bir grafiği motordaki diğer hareketli organlar için de paylaşın ki bir manası kalsın. Örneğin pistonun ya da sübapın 2 kat yükle çalışması durumunda ömrünün nasıl bir oranda azaldığı gibi. Bunlar arasında fark çok değişik çıkarsa o zaman denir ki evet turbo diğer elemanlara göre çok daha narindir, çok daha kısa ömürlüdür.

    Grafik genel mühendislik dizaynında kullanılan malzemeler için ortak bir grafik yani belli bir parçaya odaklı değil, örnek teşkil etsin diye ekledim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ufuk-34JD58

    Ses dinlemek için yakıt harcamaktansa, elektrik süpürgesi çalıştırsan işde yaparsın.

  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.