Şimdi Ara

Sürat arttıkça arabanın yere uyguladığı basınç (8. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
204
Cevap
0
Favori
19.616
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 678910
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • tamamiyle aerodinamizme bağlı. otomobiller yüksek hızlarda yol tutuşları artsın diye hava akımı, araca yere doğru kuvvet uygulayacak şekilde tasarlanmıştır.
    _____________________________
    [/simage]https://forum.donanimhaber.com/images/upfiles/1086408/4d808cfd-5474-48ef-9feb-302b7fbac1c1.png[/simage]
  • Aracın ön tarafının eğimi yere yakınsa rüzgar yukarıdan basınç yapar.
    Yani aracın ön tarafının eğimi belirler.
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Bi50likdaha

    quote:

    Orijinalden alıntı: erain

    quote:

    Orijinalden alıntı: Bi50likdaha

    quote:

    Orijinalden alıntı: TheMEA


    quote:

    Orijinalden alıntı: Bi50likdaha


    quote:

    Orijinalden alıntı: kıpçak+kk

    Artar mı azalır mı ?

    Teorik olarak kütlesi azalır hocam .
    Hatta bundan dolayı newtonun tüm fizik kuramları yanlıştır.

    hatta öyleki bir söylenti vardır duymuşsunuzdur, ışık hızıyla gidersen duvardan geçebilirsin gibiden

    Hocam afedersiniz ama sacmalamanin dibine vurmussunuz.
    Siz Newton'un butun ilkelerini hayatta zaten kullaniyorsunuz, isteyerek veya istemeyerek. Daha sonradan turetilen teoremlerin hepsi bir kanunun uzerinden eklenerek veya o baz alinalarak turetilir. Bknz: Bilimde kanun herkes tarafindan kabul edilen, teori veya hipotez ise henuz tam anlamiyla kanitlanmamis demektir. Eger temel fizik kanunlari yanlis olsaydi, hersey yanlis olurdu. Hatta olamazdi.
    Ayrica isik hizinda duvardan gecemezsiniz. Cunku isik hizina ulastiginiz anda E=mc2, Einstein (yanlis yazmis olabilirim) ilkesine gore enerjiye donusursunuz, bu kanun sayesinde dunyaninda nasil olustugunu anliyoruz zaten. Ancak ne varki isik hizina ulasmak teorik olarak imkanliyken, reel olarak imkansizdir.
    Daha uzun yazardim ama mobilden zor oluyor, saygilar.

    Newtonun ilkelerini basit olarak kullanıyoruz.
    Fizikte bulunan yeni bir şey eskilerine aykırıysa eskileri yalan olur. Newton fiziğide komple yanlıştır iyi bir fizikiçi ile konuşursan sana ayrıntılarını anlatır.
    Saçmaladığım filan yok.
    Ayrıca kuantum fiziği ile ilgili bir kaç şey izlemenide öneririm

    Işık hızıyla gidersen duvardan geçebilirsin söylentisine nasıl inanıyorsunuz? Geçersin ama duvarı parçalayarak. Işığın duvardan geçtiğine hiç şahit oldunuz mu? Şimdi ışık camdan geçebiliyor bende geçebilirmiyim derseniz ordan da geçemezsiniz. Sizin maddesel özelliğinizle ışığın yapısı bir değil. Işık ışını fotonlardan oluşmuştur.

    Teori o. Denenmediği sonucu bilinmediği için sen neden inanmıyorsun . Duvarı parçalayarak mı değil mi orasıda deneyde belli olur.

    Hocam ışık hıznda gidince ışık olmuyorsun . Bunlar derin konular böyle düz mantık olarak bakılmaz. Işık ışını hakkındada eksik bilginiz var ayrıca , ışık hem fotonlardan hem dalgalardan oluşur(lise bilgisi )

    Düz mantıkla yaklaşan sizsiniz. Öyle bir teori yok en azından adı teori değil. Teori diye ısrar ediyorsanız bilimsel bir dayanağını gösterin bana. Benim yaklaşımım ise kesinlikle düz mantık değil maddesel olarak ışık hızına ulaşamayacağınızı söyledim. Bunları yazarken de lise bilgilerim değil üniversite bilgilerime dayanarak yazdım ve ışığın tanecik ve dalga özelliğini yeterince iyi bildiğimi düşünüyorum.
    _____________________________




  • bayat bir örnek olabilir ama; hani bazı uzakdoğu dövüş filmlerinde görmüşüzdür gölün ya da suyun üstünde duran sıralı tahtalar ve adam koşarak onları üstüne basarak karşıya geçiyor suya düşmeden. Bunun nedeni de işte aynı. sürat sebebli basınç azalıyor.
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Bi50likdaha

    quote:

    Orijinalden alıntı: erain

    quote:

    Orijinalden alıntı: Bi50likdaha

    quote:

    Orijinalden alıntı: TheMEA


    quote:

    Orijinalden alıntı: Bi50likdaha


    quote:

    Orijinalden alıntı: kıpçak+kk

    Artar mı azalır mı ?

    Teorik olarak kütlesi azalır hocam .
    Hatta bundan dolayı newtonun tüm fizik kuramları yanlıştır.

    hatta öyleki bir söylenti vardır duymuşsunuzdur, ışık hızıyla gidersen duvardan geçebilirsin gibiden

    Hocam afedersiniz ama sacmalamanin dibine vurmussunuz.
    Siz Newton'un butun ilkelerini hayatta zaten kullaniyorsunuz, isteyerek veya istemeyerek. Daha sonradan turetilen teoremlerin hepsi bir kanunun uzerinden eklenerek veya o baz alinalarak turetilir. Bknz: Bilimde kanun herkes tarafindan kabul edilen, teori veya hipotez ise henuz tam anlamiyla kanitlanmamis demektir. Eger temel fizik kanunlari yanlis olsaydi, hersey yanlis olurdu. Hatta olamazdi.
    Ayrica isik hizinda duvardan gecemezsiniz. Cunku isik hizina ulastiginiz anda E=mc2, Einstein (yanlis yazmis olabilirim) ilkesine gore enerjiye donusursunuz, bu kanun sayesinde dunyaninda nasil olustugunu anliyoruz zaten. Ancak ne varki isik hizina ulasmak teorik olarak imkanliyken, reel olarak imkansizdir.
    Daha uzun yazardim ama mobilden zor oluyor, saygilar.

    Newtonun ilkelerini basit olarak kullanıyoruz.
    Fizikte bulunan yeni bir şey eskilerine aykırıysa eskileri yalan olur. Newton fiziğide komple yanlıştır iyi bir fizikiçi ile konuşursan sana ayrıntılarını anlatır.
    Saçmaladığım filan yok.
    Ayrıca kuantum fiziği ile ilgili bir kaç şey izlemenide öneririm

    Işık hızıyla gidersen duvardan geçebilirsin söylentisine nasıl inanıyorsunuz? Geçersin ama duvarı parçalayarak. Işığın duvardan geçtiğine hiç şahit oldunuz mu? Şimdi ışık camdan geçebiliyor bende geçebilirmiyim derseniz ordan da geçemezsiniz. Sizin maddesel özelliğinizle ışığın yapısı bir değil. Işık ışını fotonlardan oluşmuştur.

    Teori o. Denenmediği sonucu bilinmediği için sen neden inanmıyorsun . Duvarı parçalayarak mı değil mi orasıda deneyde belli olur.

    Hocam ışık hıznda gidince ışık olmuyorsun . Bunlar derin konular böyle düz mantık olarak bakılmaz. Işık ışını hakkındada eksik bilginiz var ayrıca , ışık hem fotonlardan hem dalgalardan oluşur(lise bilgisi )

    denenmedi sonucu bilinmiyo evet de bu teoriyi ortaya atan arkadaş da senin gibi düşünmüyo ki :)
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: MirabLe

    Azalir. Bu yuzden spor arabalarda spoiler vardir arabayi yere bastirmasi icin.

    _____________________________
  • Türkiye de bu kadar çok kazanın olması doğal valla. Çoğu kişi hız arttıkça aracın yere basacağını düşünüyor:) Çok şaşırtıcı doğrusu

    Aerodinamik (otomobil)


    Bkz..Vikipedi, özgür ansiklopedi


    Hızdaki artışa paralel olarak aracın üstündeki basınç düşer. Aracın üstünde oluşan basınç düşmesi araca yukarıdan emme etkisi yapar. Bu etki oluşurken bir yandanda aracın altından giren hava aracı yukarıya kaldırmak için basınç uygulamaktadır. Bu kaldırma ve emme kuvvetleri aracın tekerleklerindeki ağırlık kuvveti etkisini azaltarak kumandanın zorlaşmasına bilhassa viraj halinde aracın kolaylıkla savrulmasına ve hatta yerden havalanıp takla atmasına neden olur.Bu sebeple yarış otomobillerinin alt yapısına eğrilik verilerek yere basma kuvvetini artırmaya çalışılmıştır. Buna rağmen tam bir başarı sağlanamamıştır. Şöyle ki : olanca hızıyla giden bir yarış arabasını rüzgar piste adeta yapıştırır, öte yandan arabanın karoseri rüzgar direncini asgariye indirecek şekilde biçimlendirilmiştir. Rüzgar bir yandan arabayı piste yapıştırırken, öte yandan arabanın altında oluşan hava cereyanı bir karşı güç oluşturur.
    _____________________________
    VW Passat 1.4 TSI Comfortline




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Arif

    quote:

    Orijinalden alıntı: sensusbenkonuscam

    Azalır.

    Lastikler diyelim 0 km de yerde şöyle bi alana etki ediyosa > ||||

    50 de böyle > llll

    100 de böyle > ııı



    taban alanı azaldıkça basınç artar... kendinizle ters düşmüşsünüz bir kere

    Abi kim ezberletti size bunları?
    Acıkla o zaman neden ters orantı ? Gidin lisenizde kullanın bu formülü.

    Araba gitmiyoken lastik eni 20 cm dir.

    100 km ile giderken bu 13 cm ye falan düşer.

    Burdaki basınc yere yapılan basınç değil, araba hangisinde yere yapışır demek istemiş adam.

    Eğer yere yapılan basınctan bahsedecek olursak,

    burda işin içine hız faktörünü de katmak gerekir.

    Çünki 100 le giden bir araba saniyede 37 metre gibi bi uzunlukta yol alır. Dediğin gibi olsun, taban alanı azaldığından basınc artsın.

    0 km deki araba ise taban kalınlığı 100 le gidenin 2 katı fazla olduğu için basıncı 2 kat az olsun.

    Peki biz 100 le giden arabada 37 metrenin hangisini alıcağız ?

    Diyelim ki dyno da ulaşsın bu hıza araba.

    Arabanın rüzgar direnci taban alanının azalmasından doğan basıncı absorbe etmez mi ?

    Basınç kuvveti ile basınç farklı şeylerdir ayrıca, arkadaş burda sürtünmeden kast etmiş sanırım, fakat hızlı giden araba yola daha iyi tutunur dediğinize göre ama öyle birşey yok..

    Hatta şu videoyu izleyin araba hızlanınca uçacak gibi oluyor

    http://www.youtube.com/watch?v=r3NT5_Hcx_g
    _____________________________




  • Azalır
    _____________________________
    ASUS ROG STRIX Z790-F - Core i7 13700k - Corsair H115I RGB Platinum 280 mm CPU Cooler - Corsair Vengeance RGB Pro 32GB (2x16GB) DDR5 5200Mhz - ASUS TUF 3070 OC - Kingston 120GB V300 SSD - Crucial MX300 750GB SSD - Corsair RM850 850W Fully Modular - Dualsense Controller - Corsair K100 RGB Keyboard- Logitech G Pro Wireless Gaming Mouse - Corsair Gaming MM300 Anti-Fray Cloth Gaming Mouse Pad - Hyperx Cloud Alpha Wireless Headset - LG 27GL850 27' Nano IPS 1440p 1ms - Phanteks Eclipse P500A Mesh
  • Azaları hatta onun bir oranı vardı 100km de aracın toplam ağırlığının 10da biri kadar yere basınç yapıyor diye.tabi ferrari gibi yere basık ve kasası rüzgarı sıyırıp geçen araçlarda değişebilir. Ferrari vs hızlansada aracın tasarımından başlayan rüzgar basıncıyla aracın yere yaptığı ağırlık oranı normal binek araçlardakine göre daha fazla olabilir.
    _____________________________
  • Ya arabayı falan bırakıp bisiklet almak daha iyi. Pek masrafıda yok. Ama onda bile kafa kafaya çarpışanlar var ya.
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: sensusbenkonuscam

    Abi kim ezberletti size bunları?
    Acıkla o zaman neden ters orantı ? Gidin lisenizde kullanın bu formülü.

    Araba gitmiyoken lastik eni 20 cm dir.

    100 km ile giderken bu 13 cm ye falan düşer.

    Burdaki basınc yere yapılan basınç değil, araba hangisinde yere yapışır demek istemiş adam.

    Eğer yere yapılan basınctan bahsedecek olursak,

    burda işin içine hız faktörünü de katmak gerekir.

    Çünki 100 le giden bir araba saniyede 37 metre gibi bi uzunlukta yol alır. Dediğin gibi olsun, taban alanı azaldığından basınc artsın.

    0 km deki araba ise taban kalınlığı 100 le gidenin 2 katı fazla olduğu için basıncı 2 kat az olsun.

    Peki biz 100 le giden arabada 37 metrenin hangisini alıcağız ?

    Diyelim ki dyno da ulaşsın bu hıza araba.

    Arabanın rüzgar direnci taban alanının azalmasından doğan basıncı absorbe etmez mi ?

    Basınç kuvveti ile basınç farklı şeylerdir ayrıca, arkadaş burda sürtünmeden kast etmiş sanırım, fakat hızlı giden araba yola daha iyi tutunur dediğinize göre ama öyle birşey yok..

    Hatta şu videoyu izleyin araba hızlanınca uçacak gibi oluyor

    http://www.youtube.com/watch?v=r3NT5_Hcx_g

    Doğru haklısın hatta 300'le giderken lastikler 3-4 cm kadar olur

    sizin mantığınıza göre arabayı lifte kaldırınca lastiğin üzerinde hiç bir yük olmadığından tabanının iyice küçülmesi gerekir yani normalde araç dururken 20 cm olan taban 100 km/h ile giderken 13cm'e düşüyorsa liftte en fazla 13 cm olmalı ki araç 100'le gidiyorken yerle temas halindeolsun hatta 110'a çıkınca havalanmasın.

    Ayrıca basınçla saniyede aldığı yolun ne ilgisi var? Lisede de İTÜ'de okudum fiziği de böyle 13 cm falanla gelmeyin, 200'le giderken kaç cm oluyor 200 tabana sahip lastik?

    Ayrıca ben nerede hızlı giden araba yola daha iyi tutunur demişim, siz nasıl okuyorsunuz yazdıklarımı bilemiyorum ama ben artar ya da azalır demedim, sizin verdiğiniz örnek de basıncı değil basınç kuvvetini açıklar, lastik alanı inceliyor demek ki basınç kuvveti azalıyor, önce basınç ve basınç kuvveti arasındaki farkı kendiniz çözün sonra benim lise bilgime laf edin.

    Bu sorunun cevabı her aracın aerodinamiğine göre değişir, artan da var azalan da var



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Arif -- 2 Ocak 2013; 16:48:35 >
    _____________________________
    Notebook: Lenovo Ideapad S400 | Dell Latitude 3410 | Mouse: Logitech M171
    Tablet: Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 SM-T320
    Mobil: Xiaomi Mi9 SE | iPhone 11 64gb | Kulaklık: Haylou GT6
    Otomobil: 2020 Peugeot 3008 1.5 BlueHDi EAT6 Allure Selection | 2020 Renault Megane 1.5 DCi EDC Touch | Bebek Koltuğu: Britax Römer Advansafix IV R




  • aracın aerodinamisine bağlıdır.
    _____________________________
    Hermes Kuşudur Benim Adım, Uysallaşmak İçin Yemeğim Olur Kanatlarım…
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Arif

    quote:

    Orijinalden alıntı: sensusbenkonuscam

    Abi kim ezberletti size bunları?
    Acıkla o zaman neden ters orantı ? Gidin lisenizde kullanın bu formülü.

    Araba gitmiyoken lastik eni 20 cm dir.

    100 km ile giderken bu 13 cm ye falan düşer.

    Burdaki basınc yere yapılan basınç değil, araba hangisinde yere yapışır demek istemiş adam.

    Eğer yere yapılan basınctan bahsedecek olursak,

    burda işin içine hız faktörünü de katmak gerekir.

    Çünki 100 le giden bir araba saniyede 37 metre gibi bi uzunlukta yol alır. Dediğin gibi olsun, taban alanı azaldığından basınc artsın.

    0 km deki araba ise taban kalınlığı 100 le gidenin 2 katı fazla olduğu için basıncı 2 kat az olsun.

    Peki biz 100 le giden arabada 37 metrenin hangisini alıcağız ?

    Diyelim ki dyno da ulaşsın bu hıza araba.

    Arabanın rüzgar direnci taban alanının azalmasından doğan basıncı absorbe etmez mi ?

    Basınç kuvveti ile basınç farklı şeylerdir ayrıca, arkadaş burda sürtünmeden kast etmiş sanırım, fakat hızlı giden araba yola daha iyi tutunur dediğinize göre ama öyle birşey yok..

    Hatta şu videoyu izleyin araba hızlanınca uçacak gibi oluyor

    http://www.youtube.com/watch?v=r3NT5_Hcx_g

    Doğru haklısın hatta 300'le giderken lastikler 3-4 cm kadar olur

    sizin mantığınıza göre arabayı lifte kaldırınca lastiğin üzerinde hiç bir yük olmadığından tabanının iyice küçülmesi gerekir yani normalde araç dururken 20 cm olan taban 100 km/h ile giderken 13cm'e düşüyorsa liftte en fazla 13 cm olmalı ki araç 100'le gidiyorken yerle temas halindeolsun hatta 110'a çıkınca havalanmasın.

    Ayrıca basınçla saniyede aldığı yolun ne ilgisi var? Lisede de İTÜ'de okudum fiziği de böyle 13 cm falanla gelmeyin, 200'le giderken kaç cm oluyor 200 tabana sahip lastik?

    Ayrıca ben nerede hızlı giden araba yola daha iyi tutunur demişim, siz nasıl okuyorsunuz yazdıklarımı bilemiyorum ama ben artar ya da azalır demedim, sizin verdiğiniz örnek de basıncı değil basınç kuvvetini açıklar, lastik alanı inceliyor demek ki basınç kuvveti azalıyor, önce basınç ve basınç kuvveti arasındaki farkı kendiniz çözün sonra benim lise bilgime laf edin.

    Bu sorunun cevabı her aracın aerodinamiğine göre değişir, artan da var azalan da var

    Sanırım örneklemelerde ben yanlış anlattım yada siz yanlış anladınız.

    Demek istediğim şey şu: inik lastik nasıl şişirilmiş lastiğe göre yerde daha fazla alan kaplıyorsa, dolayısıyla sürtünme katsayısı büyükse, yavaş giden arabanında hızlı giden arabaya karşı sürtünme katsayısı( lastiklerinin) fazladır.

    Hatta national geographic de bi belgesel vardı mişlen lastiklerinin

    http://www.youtube.com/watch?v=mSZbJFQ_414

    21.25 e sarın ve dinleyin

    22.30 civarında arabanın tekerinin o hızda ne kadarının temas ettiğini göreceksiniz.


    Aerodinamiğe göre değişir artan da var azalan da demişsiniz.

    Artar fakat aynı zamanda arabanın hızı da artacağından, hem yukarıdan aşağı basınc artmış olucak hemde öne olan atılım artıcak, 40 la viraj alan lada 200 le viraj alan porşeyi ezer.
    Bunları bilmediğinizi düşündüğümden değil, forum olarak yanlış anlaşılma olmasın diye yazdım.

    İyi förümlar
    _____________________________




  • Renault Flash araçlar 100 ü geçince damacana ağırlığına düşer diye biliyorum çünkü araba uçacakmış gibi oluyor sen hesap et.
    _____________________________
    No pain ! No gain


  • çok iyi oldu çok güzel iyi oldu
    _____________________________
  • Lastiğin yere temas eden yüzeyinin azalmasını basınç artışı olarak değerlendirmeniz gerçekten garip. Hani bu olay alttan sirküle olan havanın kaldırma etkisiyle olmasa, duran araca sadece lastiklere son hava basilmasiyla olsa bile noktasal basınç artar.
    _____________________________

    1000 > 10000
  • Ya aslında anlatmak istediklerinizi anlıyorum da, ama anlatırken sürekli yanlış kelimeler kullanılıyor. Mesela, lastik alanı ile sürtünme katsayısı arasında bağlantı kuran da var, hızlandıkça kütle değişmez dolayısıyla basınç değişmez diyen de var, lastik alanı azaldığı için kütle azalır diyen de... Ben en iyisi susma hakkımı kullanayim :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Azalır

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    PSN&GameCenter : eRsn-
  • Soruda esas olarak sorulan, hızlandıkça yere uygulanan kuvvetin arttığı mı, azaldığı mı diye düşünüyorum. Basınç ile kuvvet ilişkisini zaten bildiğimize göre hem yere temas alanı hem de aerodinamik kuvvetler açısından yorumlayalım.

    Yere uygulanan kuvvet neden artar ve ya azalır? Otomobilin ağırlığı değişmediğine göre, yani W=m*g ilişkisinde her bir aksın yere uyguladığı kuvvet değişmediğinie göre yere uygulana kuvvet neden değişir.

    Bu sorunun cevabı aerodinamik konusunda yatar. Aracın gövdesine etkiyen aerodinamik kuvvetler şekildeki gibidir.



    Resimde görüldüğü gibi aracın gövdesinin üst kısmında 'lift force' yani kaldırma kuvveti oluşur. Ön camında ise pozitif bir basınç oluşur ve camın açısından dolayı bir miktar aşağı yönde de kuvvet meydana gelir.



    F1 aracında görüldüğü gibi, havanın bir kısmı alttan akar. Alttab akan hava da aracın alt zemininde bir negatif basınç oluşturur ve bu basınç, aracın alt kısmını yere doğru çekmeye çalışır. Fakat toplam kuvvet bakımından, aracı yukarı kaldırmaya çalışan 'lift force' şiddet olarak daha büyüktür. Bunun neticesinde hızlandıkça bu basınçlar artar, aracı yukarı kaldırmaya çalışan kuvvet de paralel olarak artar.

    Fakat bir de lastik açısından bakalım. Lastik, hızlandıkça iç hava basıncı artar ve aerodinamikten gelen kaldırma kuvveti de buna yardımcı olur, sonucunda lastiğin çapı artar.

    Lastiklerin üç farklı çağı vardır. Birincisi, üzerinde hiçbir yük yokken yani lifte kaldırılmış bir araçtaki gibi. İkincisi park halinde duran bir aracın lastikleri, yüklü fakay hareketsiz. Üçüncüsü ise yüklü ve hareketli lastiğin çapı. Her üç çap da birbirinden farklıdır. En büyük çap, hareketli lastiğin çapıdır. Hem lastik basıncının sıcaklıktan dolayı artması hem de araca etkiyen kaldırma kuvvetinin artmasından dolayı lastiklerin yere temas eden alanı (contact patch) azalır, Bu da yol tutuşun azalmasına sebep olur.

    Bunun için F1 araçlarında, gövdenin çeşitli kısımlarına ek geometrik tedbirler konur. Spoiler ve ön tamponun geometrisi kritik öneme sahiptir. Havanın belli bir açıyla temas etmesi yere uygulanan kuvveti arttırır, o da tabii ki yol tutuşu.

    _____________________________




  • 
Sayfa: önceki 678910
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.