Son günlerde sürekli arızalanan araç , sandık motor, rektefiye, servis rezaleti v.b. konularla ilgili konuşuyor buluyorum kendimi.. Yıllardır takip ettiği mecralarda da sürekli bu konular en başta.. Pandemiden sonra hem üretim hem de kontrol aşamalarındaki eksiklikler, maliyet ve hız kaygıları, planlı eskitme ve bence bilinçli kötü malzeme kullanımı sonucu araçların sorunsuzlukları oldukça düştü, yani en azından benim gözlemim o yönde kendimde dahil etrafımda 2020 model yılı ve yukarısında sıfır araç alanların bir çoğu 50.000 km ye gelmeden değişik sıkıntılar yaşadılar. Kimi aynı araçla ilgili defalarca servise gitmek zorunda kaldı, kimi motor indirdi, kimi direksiyon kutusundan dertlendi, kimisi şanzıman indirdi, kimi daha basit şeylerle uğraştı ama sonuçta bir araba alıp sadece bakımdan bakıma giden şanslı kimse olmadı. Bakın marka modelden bağımsız bunlar ve bütün bu süreçlerin içinde eşe dosta yardımcı olmak için gerek isteyerek gerekse istemeden bulundum yani bu gözlemler bizzat yaşadığım sürecin içinde bulunduklarım. Sonra dönüp baktığımızda bu sorunların bir çoğunun kronik olduğunu gördüm. Hatta bir çoğunda markanın kötü niyetli olduğu, bunu bilerek yaptığını ister istemez düşünmek zorunda kaldım. Bir çoğunda aslında sorunun kronik olduğu çok çok önceleri ortaya çıkabilecekken tüketicinin aman arabamın değeri düşmesin, aman bana bir şey demesinler vesaire gibi nedenlerle sorunu gizlediğine bile şahit oldum. Marka model fark etmez birçok markanın kendi sayfasında kronik olabilecek sorunları yazdığım için, sıkıntılardan bahsettiğim için linç yediğim oldu, sayfalardan bile atıldım, başım ağrıdı, ama sonrasında o yazdığım şeylerin bir bir gerçekleştiğini gördüm Yani marka kendi imajını para kazanma hırsı ile yerle yeksan etmeyi göze almışken, bundan en fazla zararı görecek kitle olan tüketici bununla ilgilenmiyordu, hatta markanın avukatlığına soyunmuştu. 20 yıldır etrafımda kim araç alacaksa önce beni arar, onları dinlerim, isteklerinin ne olduğunu sorumlarımla anlamaya çalışır kendi isteklerine göre işlerine yarayabilecek alternatifleri onlara sunar eksik gedik ne biliyorsam anlatırım. Ancak son yıllarda tüketicinin tek kriteri var ne istiyorsun diyorum “SUV” istiyorum diyor, peki ihtiyacın ne diyorum “Bol Donanım” diyor. Başka diyorum “param şu kadar” diyor. Bu iş sadece bizde de değil bütün dünyada buraya evrilmiş durumda. Bunu gören üreticide talebin isteğini yerine getiriyor bütün araçları yerden 2 cm yükseltiyor, bol oyuncak ekliyor, hoş bir tasarım, tamam, oldu da bitti maşallah. Tüketici istediği kriterlere uyan aracı alıyor, garanti süresi içerisinde aracı kullanıyor, bir sorun çıkarsa da zaten garantisi var yaptırırız diyor. Bana ne sorunundan oyundan buyundan ben zaten 3 sene biner satarım diyor. Yani al-bin-kullan-sat. Ama sonrası ne olacak hiç düşünen var mı? Eskiden bir marka için ilk sahibi .. markaya biner, ikinci sahibine ise ..marka biner derlerdi. Gidişat bütün markalarda bu menzile doğru.. Planlı eskitmeye tabi, sorunsuz ömrü oldukça kısa üretilmiş, üreticiye ve onun servisine göbekten bağlı bu araçların cefasını kim çekecek, sadece ikinci elde bu aracı alıp kullanan kişimi? Bu araçların tamamı, maalesef hayır milli servet bu arkadaşlar, ülkemizin araç parkının ortalama yaşı genç değil, yolda etrafınızdaki araçlara bakın kaç yaşında bu araçlar. Yani büyük resmi görmek zorundayız. Büyük resimde hem vatandaşa hem de devlete büyük görev düşüyor. Bakın biz tüketiciyiz, ortada ayıplı bir mal varsa bunun sorumlusu biz değiliz, üretici hatalı tasarımın, yanlış üretiminin cezasını bize kesemez, kesmemeli, dolaysıyla tüketici olarak bizlere düşen öncelikle alacağımız ürünün satış sonrasına da odaklanmamızdır. Satış sonrasında neler yaşandığı ise yine biz tüketicilere düşüyor. Yaşanan kötü durumları paylaşacağız arkadaşlar, gizlemeyeceksiniz, paylaşana aman bende de aynı markadan var, bir şey yazmayayım yoksa aracımızın değeri düşer demeyeceksiniz. Bu paylaşımlar hem markaları hizaya getirmekte, hem devletin ve aygıtlarının sorunu algılamasında (sonuçta tüketici en büyük oy kaynağı) hem de hukuken emsal gösterilmesinde rol oynayacak. Satış sonrasından kastım bir aracın sadece bozulması değil arkadaşlar, - Bozuldu bu araç parça fiyatları ne kadar fahiş örneğin sıradan bir markada bozulan aracın tamiri için marka 500.000 TL tamir parası istiyor, istediği para aracın vergisiz toplam fiyatına yakın ve bu araç hem garantili hemde servis bakımlı olmasına rağmen motordaki arızaya kullanıcı hatası diyorlar, şimdi davalıklar. - Aracta arıza ışığı yandı diyelim firma kac günde randevu veriyor, - Garantili araçta ikame araç var mı? Tamir sürecince ikame araç vermeyen firmalar var mesela, siz sıfır araç aldınız araç bozuldu firma size çok rahat 1-1,5 ay parça temini için süre verebiliyor peki ben ne yapacağım sürede, koca bir soru işareti. - V.b. Son günlerde diğer her yerde olduğu gibi forumda da fazlası ile şikayet mesajları yer alıyor bakıyorum ya iş marka kavgasına dönüşüyor ya da cevap bile verilmeden kapatılıp gidiyor, yeri geldiği için bildiğimizi tecrübemizi paylaşınca da insanların hoşuna gitmiyor. Zannediyor ki bizde bir marka veya modelin düşmanıyız, çocuğuz, salakça bir takım tutar gibi marka tutuyoruz. Oysaki durumun vehameti gerçekten çok kötü, ben sadece bunun farkındayım, tek yaptığımda bu konuda daha büyük bir farkındalık yaratmak, ses çıkarmak, çünkü bu konuyla ilgili oldukça fazla bilgi ve deneyim biriktirdim. Ondan daha kötüsü marka birleşmeleri ve üretimdeki standartlaşma zaten tercihlerimizi kısıtlarken buna birde sorunsuz araç bulamamak eklendi. Son olarak yazdıklarımı kaale alın arkadaşlar, bu bir marka model sorunu değil, bu tüketici ile üretici arasındaki kavga, çünkü üreticilerin çoğu artık kısa süreli kullan at araçlara doğru araçlarını eviriyorlar, bu onlar için daha fazla üretim, daha fazla kar demek iken bizler için gereksiz tüketim israf demek, bu noktada hepimize görev düşüyor. Eminim birçoğunuz bizim gibi otomobil konusunda danışılan görüşlerine önem verilen kişilersiniz. İnsanlara tavsiye verirken bu yazdıklarımı gözünüz önünde bulundurun. Çünkü çeşitli saiklerle yayın yapan youtuberlar, sosyal medya fenomenleri sözde gazeteciler vesaire bu olumsuzlukları yayınlamıyor/yayınlayamıyor. Yazmak istedim. |
_____________________________
https://www.instagram.com/ikinci_el_otomobil_tavsiye/ Pm ile soru cevaplanmayacaktır. |