Şimdi Ara

Neden Türk Edebiyatı Okumuyoruz?

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
75
Cevap
3
Favori
4.518
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
4 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • "Neden kitap okumuyoruz?" sorusuna cevap bulduk da bu soru aklıma takıldı(!) Sadece merak ettiğim için soruyorum. Ne düşündüğünüzü merak ediyorum. Bizler, ülkenin gençleri, hep belirli sınırlar dahilinde kitap okuyoruz. Kitap okuyanların çoğu siyaset-felsefe-tarih üçgeninden çıkmıyor. Edebiyata ilgi duymuyorlardır, saygı duyarım. Öte yandan Stefan Zweig, Dostoyevski, George Orwell gibi usta yazarları okuyoruz. Fantastik eserler okuyoruz. Fakat siz de edebiyatımızın değerli kalemlerini göz ardı ettiğimizi düşünmüyor musunuz? Bizden birinin eserini kaçımız okuduk? Acaba konuları mı ilgimizi çekmiyor? Günümüzdeki bu durumdan sadece Sabahattin Ali'nin kurtulmuş olduğunu görüyorum fakat edebiyatımızda daha pek çok değerli yazar ve şair var. Metroda, okulda, kütüphanede kitap okuyan çok kişi görüyorum fakat ben henüz Sait Faik Abasıyanık'ın bir öyküsünü, Reşat Nuri Güntekin'in bir romanını ya da Cahit Sıtkı Tarancı'nın şiirlerini okuyan görmedim. Lise yıllarında "ne işimize yarayacak bu isimler?" diyenlerdendim, kabul ediyorum fakat üniversiteye geçince Türk yazınını arka plana attığımızı fark ettim. Sözlerim yanlış anlaşılmasın. Türk dururken gavuru niye okuyoruz gibi sığ bir düşüncede değilim. Sadece onu okuyoruz; bunu, bizim olanı niye okumuyoruz diye merak ediyorum. Bu, aynı zamanda bir öz eleştiriydi. Sizin de fikirlerinizi merak ediyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Mavi Penguen -- 11 Eylül 2018; 16:38:40 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >



  • Ahmet Hamdi Tanpınar, Nazım Hikmet, Cevat Şakir Kabaağaçlı, Orhan Kemal, Yaşar Kemal okumadan Elif Şafak, Zülfü Livaneli, Aşkım Kapışmak gibi yazarları okuyan yurdum insanından çok fazla şey istiyorsunuz. Zaten kitap okumak için kitap okuyorlar, o ziftli kahvenin, yanında bademli çikolatanın yanına pembe kapaklı bir Elif Şafak kitabı ile süslemek ne tür bir orgazm patlamasıdır bilmezsiniz siz, peh!
    Bilimkurgu, fantastik, korku/gerilim yada ne biliyim polisiye/espiyonaj türünü sevenlerin türk edebiyatı ile ne işi olur ki? Benim sıla hasreti, vatan sevgisi, köyde yaşamanın zorlukları, istanbulun süper bir şehir olması, zorunlu yapılan göçün dramı içerikli romanları sırf türk edebiyatı diye okuma yada kitaplığımda mutlaka bulundurma gerekliliğim kesinlikle yok.

    Hiçbir türk edebiyatı eserine kötü demiyorum yada aşağılamıyorum ama bu Türk edebiyatı konusunda kendimiz çalıp kendimiz oynadığımız gerçeğini değiştirmiyor. Nesir çerçevesinden baktığımızda bir ingiliz edebiyatı ile bir rus edebiyatı ile bırak kıyaslamayı yanyana bile koyamıyorsun. Türk edebiyatı diye arşa çıkardığımız yapıtlardan hangileri dünya edebiyatına ne katmış? Kaç yabancı yazar, edebiyat dünyasını etkilemiş olan eserlerinde türk edebiyatından esinlenmiş? Türk edebiyatı, edebiyatın hangi dallarında dünyada öncü olmuş? Dünya edebiyatı klasiklerinden kaçı Türk edebiyatını dahilinde? Biri de çıkıp, cahil olduğumuz için değerini bilmiyoruz, özenti olduğumuz için okumuyoruz, kompleksli olduğumuz için burun kıvırıyoruz diye ötmeyi bırakıpda, türk edebiyatının dünya edebiyatına olan etkisi hakkında elle tutulan gözle görülen somut birşey gösteremiyor. Gösterilse bile kaç tane gösterilebilir? Kaideyi bozmayan istisnadan öteye gidebilir mi? Emin olun dünya üzerinde kaç tane ülke varsa hepsinin kendi sınırları içinde şaheser kabul ettiği eserleri var. Fakat bu eser o ülke sınırları dışına çıktığı anda etkisiz kalıyorsa "neden okumuyoruz?" sorusundan önce buna kafa yormak gerekir.

    Öte yandan "Türk isen türk sanat müziği dinlemen gerek, türk edebiyatı okuman gerek, saz çalıp türkü çığırıp folklör oynaman gerek. Bunları yapmıyorsan batı özentisisin, popüler kültürün kölesisin, aşağılık komplekslisin, eziksin" zihniyeti açık açık hastalıklı ve kokuşmuş bir zihniyettir. Hiçbir italyana, italyan edebiyatı okumuyor diye özenti veya ezik dendiğini görmezsiniz ama bu hastalıklı zihniyetin örneklerine bu konuda bile rastlamak mümkün. bu da hangi ülkenin edebiyatını okursanız okuyun, kişisel olarak gram gelişim gösterilmeyeceğinin bir örneğidir.
  • Aşağılık kompleksi, popülarite. Hele şu Sabahattin Ali'den başka edebiyatçımız yokmuş gibi davrananlar!..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-E767019CA -- 17 Şubat 2019; 20:44:44 >
  • doğrudur hocam. ben de kendim bunu yaptığımı fark ettiğimden beri her alışverişimde en az bir Türk yazar ekliyorum sepete.



    popüler kültür etkisi olduğunu düşünüyorum. halihazırda genç ve orta yaşlı insanların büyük kısmı instagram ve facebookta paylaşabilmek için yaşıyor. prim yapan kitap zweig'sa zweig, orwell'sa herkes orwell okuyor. sadece kitap değil hemen her alanda aynı şeylerin geçerli olduğunu düşünüyorum. prim dünyası...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ahmet Hamdi Tanpınar, Nazım Hikmet, Cevat Şakir Kabaağaçlı, Orhan Kemal, Yaşar Kemal okumadan Elif Şafak, Zülfü Livaneli, Aşkım Kapışmak gibi yazarları okuyan yurdum insanından çok fazla şey istiyorsunuz. Zaten kitap okumak için kitap okuyorlar, o ziftli kahvenin, yanında bademli çikolatanın yanına pembe kapaklı bir Elif Şafak kitabı ile süslemek ne tür bir orgazm patlamasıdır bilmezsiniz siz, peh!
  • Burada edebiyattan bahsedip sadece nesir yazarlarından bahsettiğinizden çıkarımla konuşacak olursam: Maalesef ki nesir alanında Türk edebiyatı batının eline su dökemez. Milletin yönelişini de doğal karşılarım.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-82BEAE867

    Burada edebiyattan bahsedip sadece nesir yazarlarından bahsettiğinizden çıkarımla konuşacak olursam: Maalesef ki nesir alanında Türk edebiyatı batının eline su dökemez. Milletin yönelişini de doğal karşılarım.
    Hak vermekle birlikte Yakub Kadri ya da Peyami Safa gibi üstadları da okumak gerektiğini düşünüyorum.

    Şiirden hepten geçtik zaten, onu kimse hiç bir türlü okumuyor.
  • E-Nazmi E kullanıcısına yanıt
    Hocam bizim de çok değerli nesir yazarlarımız var. Cidden karşılaştırma yapmak da olanaksız batının değerli nesir yazarları ile bizimkileri. Ancak benim asıl kastetmek istediğim şey şu: Nasıl manzum bizim geleneğimiz ise bu adamların geleneği de nesir. 17.yüzyılda Don Kişot gibi eserleri patlatmaya başlamışlar

    Özellikle o eşsiz zenginlikteki Yunan felsefesini romanlara entegre etmeye başladıklarında batının nesir edebiyatı bambaşka bir boyut almış. Zaten esas özü de bu bana kalırsa.

    Bu arada dediklerine katılıyorum. Bir Türk'ün mutlaka Peyami Safa, Ahmet Hamdi Tanpınar, Yakup Kadri vesaire okuması gerek. Hatta son dönemden örnek vermek gerekirse İhsan Oktay Anar'ı da dahil edebiliriz. Özellikle felsefede akademik geçmişe sahip birisi olarak eserlerinde felsefeyle oynaması çok hoşuma gidiyor. Her neyse konudan çok sapmayalım. Neden sorusunun cevabı bana kalırsa yukarıdaki arkadaşların pek üzerine düşmediği bir şey. Çeviriye maruz kalmadan dilin güzelliğine birinci elden şahit olmak. Sebep olarak bu sunulsa boynum kıldan ince olur; fakat, sadece Türk yazar okumuş olmak için kendini yukarıda bahsedilen yazarlarla sınırlamak beyhude geliyor. Ben nesre ilgisi olup Orwell, Kafka, Dostoyevski okuyan adama da "n'apıyorsun abi" demem. O yüzden arkadaşların yazdıklarına katılmıyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-82BEAE867 -- 11 Eylül 2018; 22:48:48 >
  • Söylediklerinize katılıyorum. Özellikle çeviri konusunda söyledikleriniz... Batı, nesirde iyi bir seviyede. Benim burada edebiyattan kastım sadece nesir değildi. Daha çok şair kişiliğiyle ön plana çıkmış Cahit Sıtkı Tarancı'yı o sebeple örnek olarak verdim. Kimseye "Sen önce Türk yazarları oku!" demek gibi bir lüksümüz de yok, buna son derece karşıyım fakat gerçekten değerli isimlerimiz var. Onları "da" okumalıyız bence. Hak ettiği ilgiyi görmediğini düşünüyorum, çok satanlar listelerine baktıkça.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Mavi Penguen -- 11 Eylül 2018; 23:38:34 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Mavi Penguen kullanıcısına yanıt
    Son derece doğru, evet. Kanayan yaramız aslında bu. Türk insanı kendi güzel dilinden mahrum kalıyor.

    Bizim halkımız nedense iş tarih öğrenmeye, edebiyat öğrenmeye geldi mi dolambaçlı yollara başvuruyor. Sanırım tembel bir millet olduğumuzdan kolayımıza gidiyor. Muhteşem Yüzyıl ile Diriliş Ertuğrul ile tarih öğrenmek isteriz, Elif Shafak ile Mevlana sularına yelken açarız, Ahmet Ümit ile İstanbul'u keşfederiz ve sair... İşin müzik boyutuna hiç girmeyeceğim zaten.

    Aslında bu duruma atfedebileceğim en güzel sıfat İngilizlerin 'cheesy' dedikleri sıfat. Biz baştan aşağı 'cheesy' oluyoruz iş bunlara geldiğinde.
  • Türk yazarlara gereken önemin verildiğini düşünüyorum. Geçmiş senelere bakarsak ülkemizde en çok okunan kitaplar hep Türk yazarlara ait. Arada Dan Brown kitaplarını görüyoruz.



    Geçmişe dönüp bakarsak ilk aklıma “Metal Fırtına” serisi geliyor. Sonrasında Şu Çılgın Türkler. Elif Şafak, Ahmet Ümit, Sinan Yağmur’un kitapları hep üst sıralarda. Sabahattin Ali furyası var. İlber Ortaylı bize tarih okuttu. Gazeteci kökenli yazarların kitapları da oldukça okunuyor.



    Sorunumuz “çok okunanlar” değil, “hep okunanlar” listelerine eserler kazandırmak. Dünya edebiyatına kazandırabildiğimiz bir eserimiz yok maalesef.

    Birde saçma bir fiyat politikası var. Dünya klasiklerini 5 liraya bile bulabiliyoruz ama bir Reşat Nuri - Çalıkuşu şu an 55₺. İnternetten 35₺’ya bulunuyor. Bu eserler en fazla 10₺ olmalı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zegerezen

    Türk yazarlara gereken önemin verildiğini düşünüyorum. Geçmiş senelere bakarsak ülkemizde en çok okunan kitaplar hep Türk yazarlara ait. Arada Dan Brown kitaplarını görüyoruz.



    Geçmişe dönüp bakarsak ilk aklıma “Metal Fırtına” serisi geliyor. Sonrasında Şu Çılgın Türkler. Elif Şafak, Ahmet Ümit, Sinan Yağmur’un kitapları hep üst sıralarda. Sabahattin Ali furyası var. İlber Ortaylı bize tarih okuttu. Gazeteci kökenli yazarların kitapları da oldukça okunuyor.



    Sorunumuz “çok okunanlar” değil, “hep okunanlar” listelerine eserler kazandırmak. Dünya edebiyatına kazandırabildiğimiz bir eserimiz yok maalesef.

    Birde saçma bir fiyat politikası var. Dünya klasiklerini 5 liraya bile bulabiliyoruz ama bir Reşat Nuri - Çalıkuşu şu an 55₺. İnternetten 35₺’ya bulunuyor. Bu eserler en fazla 10₺ olmalı.
    Hocam tamamen katılıyorum. Türk Klasikleri çeviri eserlere göre daha pahalı . Özellikle bazı yayınevleri ...



    Konuya yönelik olarak ise Edgar Allan Poe , Jules Verne, İsaac Asimov , Jack London , Tolkien gibi yazarların farklı türlerden eserleri daha ilgi çekici. Ayrıca Türk Klasikleri'nin büyük çoğunluğunun (hepsi olmasa bile ) duygulara yönelik olması da ayrı bir etken .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Şehitkamil -- 15 Eylül 2018; 0:46:51 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • zegerezen kullanıcısına yanıt
    Fiyat konusu gerçekten aklıma gelmeyen bir konuydu. Güzel bir noktaya değinmişsiniz. Teşekkür ederim yorumunuz için.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Her türün bir okuru var. Kimisi de hiç yabancı okumaz tamamen yerliden gider

    Ben kendi okuduğum türlerde yerli bir yazar gördüğüm zaman raflarda, ilgimi çekiyor ve okuyorum, ama klasik büyük isimlerin gündelik hayatı baz alan betimleme ağırlıklı kitapları ilgimi çekmediği için okumuyorum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yakında Yusuf Atılgan'a da bulaşmamalarını diliyorum. Zira bulaştıkları insanı sündüre sündüre değersizleştiriyorlar.

    Konudan ziyade şöyle bir yorum da bırakmak istiyorum: Kemal Tahir, Dostoyevski ile kapışabilecek kalitede bir edebiyatçımız.
  • Yayınevleri telif hakkı bulunmayan kitapları yayımlamaya yöneldiği için de oluyor biraz bunlar. Baskısı bulunmayan bir dünya Türk klasiği var ama kimse basmaya yanaşmıyor. Mesela ben Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın eserlerine hayranımdır ama bazı kitaplarını bulmak için adeta dünyayı dolaşmam gerekiyor.
  • bizde bir kitabın dizisi yapılır ve kitap çok satmaya başlar. çok satan kitabın fiyatı artar. çalıkuşu romanın maliyeti 55 lira mı? yayınevleri gerçek okur'u değil popüler olan ne varsa onu alan sözde okuru baz alır.
  • Ahmet Batman, Kahraman Tazeoğlu, Nilgün Bodur, Pucca falan var ve bunların kitapları iyi satıyor. Cikileta, kahve, güneş gözlüğü ve bunların kitapları...



    Öte tarafta; Ahmet Ümit, Mario Levi, Ayşe Kulin, Barlas Özarıkça gibi üst seviye yazarlarımız da var. İkinci grubu okuyanlar zaten klasik eserleri genelde okumuş grubunda olan kişilerdir diye tahmin ediyorum. Tarz, belirleyici ve keskin hatları olan ciddi bir unsurdur bence.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nuwanda87

    bizde bir kitabın dizisi yapılır ve kitap çok satmaya başlar. çok satan kitabın fiyatı artar. çalıkuşu romanın maliyeti 55 lira mı? yayınevleri gerçek okur'u değil popüler olan ne varsa onu alan sözde okuru baz alır.
    Vay canına ya. Çalıkuşu hakikaten 55 liraymış. Şu an buraya en galiz küfürleri sıralamamak için zor duruyorum.
  • Türk edebiyatı okumak için önerilen yayınevi nedir ? Bazı eserleri onlarca yayınevi basmış, kafam karışıyor doğrusu...
  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.