Şimdi Ara

LPG'yi söktürdüm

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir (2 Mobil) - 2 Masaüstü2 Mobil
5 sn
181
Cevap
2
Favori
36.436
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
6 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaşlar. 1 hafta önce aracımdan lpy'yi komple söküp attırdım. Bu kararı yaptığım araştırmalar, yaşadığım deneyimler sonucu aldım..

    Peki ne kazandım şimdi tek tek inceleyelim.

    1- Araçlar ortalama 100kmde 9-10 lt benzin, 11-12 lt tüp yakıyor. Yakıttan litre bazında kardayım. Bu yakıt konusuna birazdan ayrıntılı şekilde değineceğim.

    2- Bagajımın yarısını kaplayan gereksiz demir yığını ortadan kalktı. Bagajımda yer açıldı.

    3- Arabada sonradan takılmış bulunan tüple alakalı ıvır zıvırlar, özellikle akünün kutup başlarına yapılan ekstra bağlantı kablolarından görüntü kirliliğinden kurtuldum. (ki bunlar genellikle yanlış bağlantı, lpg beyni hatası veya korosyon yüzünden akünün boşalmasına sebep oluordu) Aracımın kaputunu açınca orjinal haline döndü, temizlemesi kolaylaştı, görüntü kirliliği ortadan kalktı, kendi kendine boşalan akü sorunum kalmadı. Aküden kardayım.

    4- Artık motor yağım ile neredeyse iki kat daha fazla km yapabilirim. Yağ değişiminden kardayım.

    5- Motorun iç yapısı sıvı benzin ile çalışmak üzere tasarlandığından kuru tüp ile motoru çalıştırıp ömrünü en az 3 kat kısaltmaktan kurtardım.

    6- Artık AVM'lerin kapalı kısmına rahatça girebileceğim. "Beyefendi bu araçla buraya giremezsiniz" -"Ama dışarıda yer yok?" -"yapacak bir şey yok, alamayız" muhabbetlerinden kurtuldum. İstediğim yere rahatça girip çıkabilirim.

    7- Uzun yolda giderken acaba arkamdan biri hızla çarparsa tüp patlarsa nereye kadar uçarım diye hesap yapmaktan kurtuldum. Şunu kabul etmek lazım ki arkamızda saatli bomba taşıyorduk. Zaten böyle olmasa AVM lere alırlardı. Bomba olduğu herkes tarafından biliniyor demekki, almıyorlar içeri.

    8- Yolda giderken hemen hiçbiri doğru düzgün çalışmayan uyduruk lpg göstergelerinden dolayı acaba bu tüp beni şuraya götürür mü? Yolda kalırmıyım? diye saçma sapan hesaplar yapmaktan kurtuldum. Ve yolda kalmaktan kurtuldum.

    9- Uzun yolda giderken her 250-300 km de bir lpg istasyonu aramaktan , girip çıkmaktan , yolda matematiksel hesaplar yapmaktan kurtuldum.

    10- Lpg sisteminin periyodik bakımlarında bulunan ve devamlı olarak bozulma eğilimi gösteren lpg beyni, diyafram zarı gibi senede en az 500 masraf çıkartacak, ve yine bu lpg sistemine bağlı olarak aracımda meydana gelen karbüratör hava kanalları arızası (ki bu da en az 500 masraf demek) bujilerin ve bilimum ateşleme sisteminin çok daha fazla yıpranacağı gerçeği, soğuk havalarda çalışmama, tekleme, , bu teklemeler sonucu marş motoruna yüklenme , neticesinde marş motorunun kömürlerinin kısa sürede bitip tükenmesi, lpg ye geçip istop etme, yolda lpg de giderken kendi kendine benzine geçmeler ve sebebi daha tespit edilememiş her türlü anomalilerden ve bunlara bağlı olarak sanayilerde akşamlamalardan kurtuldum.

    11- Arabamda en az 50-100 kg yükten, ağırlıktan kurtuldum ki bu da direkt olarak aracın daha az yakması anlamına gelir. Düşünün ortalama bir insan 100 kg olsa 5 kişilik araba 500kg insan yükü taşır. Sen tek başına gidersen aracın daha az yakar, 5 kişi full gidersen aracın daha çok yakar. Bu gereksiz yük; sen tek bile gitsen sanki devamlı biri daha varmış gibi yaktırır. İstenmeyen misafir gibi düşünün. Bu devamlı yük ayrıca aracın süspansiyon sistemine zarar verip arka tarafın çökük durmasına sebep oluyordu ki tüp söküldükten sonra aracın duruşu düzeldi.

    12- Araca 40 lt tüp alayım diye istasyona gidip, pompacının (kendisi de bilmeden -istemeden) yaptığı gaz yerine hava basma olayları. Ne yazıkki bu basılan 40 litrenin 5-6 litresi lpg nin depolama ve kullanım özelliklerinden dolayı "hava" oluyor. Evet bildiğiniz havagazı Yani havaya para vermiş olmaktan kurtuldum.

    13- Ayrıca lpg den kaynaklanan vergileri ödemekten kurtuldum. Muayene günlerinde sızdırmazlık raporu vs uğraşmaktan kurtuldum.

    14-Aracın içinde gaz kokusu, sigara içenler için sigara içerken korkma vs., hava kanalını, filtresini bantla kapatmak ..

    15- Sonu gelmeyen tüp ayarları yaptırmak...

    Şu anda aklıma gelenler bunlar. İleride aklıma gelirse yine ekleme yaparım.

    Şimdi gelelim herkesin asıl merak ettiği konuya: HEsap konusu


    Diyelim ki 1000 km yol gideceksiniz ve tüplü aracınız var. Hemen hesaplıyalım.

    Tüpün litresi 3,5. 100 kmde 12 lt tüp yaksa 1000 kmde 120 lt tüp yakar. 120*3,5= 420 Artı olarak araçlarda genelde sıralı sistem olduğundan 30 lirada benzin (mecburen) aldığımızı düşünelim ve tekrar hesap edelim: 420+30=450 tl. Bu sonuç son sonuçdeğildir. Yani; pompacıların muhtemelen bastıkları havayı hesaplamadık. Onu da hesaplıyalım: Ortalama 300kmde bir istasyona girsek; En az 3 kere istasyona girmiş oluruz. Bunun en az birinde pompacı 5 lt hava bassa; 5*3,5= 17,5 . Şimdi bunu yuvarlayalım; 20 diyelim. 450+20=470 En az 470 TL tuttu..


    Şimdi aynı yolu aynı araçla benzin ile gidelim. Buyrun;

    Aracımız 100 kmde 10 lt benzin yaktı diyelim. 1000 kmde 100 lt benzin yapar. Hava yok, yolda kalma riskimiz yok, çünkü benzin göstergemiz kusursuz çalışıyor. ekstra bir yakıt almıyoruz. Hesaplayacağımız sonuç saf sonuç olacaktır. Hesaplayalım: 100*5,5= 550 TL benzin ile 100 km yolu gittik. Hem de aracımızın motoru zarar görmedi, yolda durduk, kalktık, aracımız sıkıntısız tek marşta çalıştı, Yolda giderken eskaza boşa salladığımızda aracın stop etmesi ve buna bağlı olarak direksiyonun kitlenmesi gibi bir sürprizle karşılaşmadık. Ki bu dediğim aracımı tüple kullanırken vitesteyken bile başıma geldi. Alın size güvenlik, alın size tehlike . Direk cana kastetiyor. Marşımız zarar görmedi. Aracımızın doğal çalışma sistemi benzin olduğu için rampalarda mahcup olmadık. Aracımız çok güzel performans gösterdi. Arkamızda saatli bomba taşımadığımız için (aracımızı orjinal haliyle kullandığımız için) güvenli bir yolculuk ettik. Bagajımız boş olduğu için memleketten et, süt yumurta , peynir ne bulduysak bol bol doldurabildik.

    Şimdi maddi farka bakalım: Benzin ile 550
    Tüp ile 470
    550-470=80 TL


    80 Tl az ödemek için ( ki her ay 1000 km yol yapıp memlekete gitmiyoruz, senede bir defa) Bu kadar saydığım zarara ve riske değer mi?

    Aylık baza vurursanız; ayda size normal kullanımda (işe git gel pikniğe vs.) en fazla 40-50 TL fark ettirecektir ki bunu da aracınıza yapacağınız masrafları yıllık bazda hesaplayıp çıkarsanız denk olur. Hatta ben şunu bile idda ediyorum. Tüp söktürme taktırma muayene bakım hava basma motora vereceği direk ve dolaylı zarar vs tüm masrafları hesaplayıp çıkarsanız, aracınızı orjinal haliyle (benzinle ) kullandığınız zaman açık ve net bir şekilde söylüyorum ki KARDASINIZ.


    Karar sizin.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-F16513DF7 -- 31 Aralık 2017; 11:44:48 >



  • araba kesin eski. yeni arabalarda motorlar lpg ve cng ye göre tasarlanır, hatta yerleri hazır bırakılır ( inanmayan piyasadaki en ucuz araba 1.2 lt renault clio nun benzin depo kapağını açsın, içeride avrupa tipi dolum noktası şeklinde kabartma var, kesip oraya takıyorsun + bu yer 2017 e class mercedes 250 'de de mevcut )

    yeni sistem araç motorlarında gaz ayarı diye bişey yok, lpg kitleri araçların motor kodları ve PCM 'nin kablolama versiyon numaralarına göre gelir ve hazır olarak programlanmıştır, hatta sıvı sistem lpg sistemlerde 1 adım ileri hiç bir şekilde gaz ayarı yoktur, lpg sıvı olarak benzin enjektörlerinden motor verildiği için SIVI benzinle aynı mantıkla aracın PCM si tarafından kontrol edilir.

    daha madde madde yazardım ama yeni yıl malüm :) herkese iyi yıllar
    jewel_py1 yadıklarınıza kesinlikle katılıyorum.

    Hesap yapalım;
    Yılda 15000 km yapıldığını kabul edelim.
    Benzin=5,60 LPG=3,20 TL olsun (Daha ucuza alıyorum diyenlere hatırlatayım 3,45 ede LPG var.Bakanız:https://www.aytemiz.com.tr/faaliyet-alanlari-hizmetler/istasyonlar-hakkinda/akaryakit-ve-pompa-fiyatlari/yakit-fiyatlari)

    Aracımız benzinde ortalama 8 LT , Lpg de 10 LT yaksın.
    15 000 km de benzin --------------------- 8 X 5,60 = 44,8 X 15000 = 6720 TL
    15 000 km de LPG --------------------- 10 X 3,20 = 32,0 X 15000 = 4800 TL
    LPG sarfiyatına aylık benzin masrafı da eklemek gerekli. En iyi niyetle aylık 80-100 TL diyelim.Hadi yılda 1000 TL de benzin harcayalım.
    LPG ile yılda 4800 + 1000 = 5800 TL harcadık.
    Benzin ile yılda 6720 TL harcadık.
    Aradaki farka bakalım;
    6720 - 5800 = 920 TL

    920 TL yi 12 aya bölelim = 76,6 TL .

    Yani işin özü yılda 15000 km yapıyorsanız, ayda LPG kullandığınız için cebinize kalacak kâr sadece 80 TL gibi bir tutar.
    80 TL kâr edeceksiniz, karşılığında ortalıkta gezen bir stepneniz, ekstradan 65 kg yükünüz, belirli bir süre sonunda sibop vs arızalarınız olacak (Kaldı ki olması muhtemel diğer arızalardan,lpg ye has bakımlardan vs. bahsetmiyorum bile). Aracınızı satarken LPG takılmamış olması avantaj olacak. İki seçeneğiniz olsa, lpg li ve lpg siz, hangi aracı tercih edersiniz? Benim böyle bir seçeneğim olsa lpg siz olanı alıp çok km yapacaksam kendim lpg li yapardım.

    Özeleştri yapayım. Benim aracım da LPG li. LPG li aldım. Daha önce de 5 yıl kadar LPG li araç kullanmış biriyim. Dizel C-Max ımı satıp, 2 ay kadar 1.8 otomatik Avensis araştırdım. Denk gelmedi. Avensis hiç kullanmadığım bir araçtı. Şimdiki kullandığım araç temiz ve düşük km li denk gelince; " Varsın otomatik olmasın 1-2 ay kullanırım. Baktım Avensis güzel arabaymış, aklım yatarsa üzerine 10 lira daha koyar otomatiğini alırım. " diye düşünerek bu aracı aldım. 2 aydır biniyorum. Çok güzel araba. Niyetim bunu satıp otomatiğini almak. Ve samimiyetle yazıyorum yılda 15000 civarı yaptığım için, LPG düşünmüyorum.
    Yılda 25000 üzeri yol yapıyorsanız ve aracınızı en az 3 sene kullanacaksanız LPG ye tamam. Anti LPG ci değilim. Fakat LPG tasarruf etmekse hesap ortada. LPG ile tasarruf maalesef eskisi gibi değil. Artık dişe kovuğa dokunur cinsten tasarruf etmek için çok çok km yapmak gerekiyor.
    Gaz ortalama 8-12 Bar basınç altında depolanır. Ve aktarılırken tankına gaz değil sıvı olarak aktarılır.

    Aracına ucuz kit takıp bide hiç altyapısı olmayan sıradan bi lpg'ciye ayarlatırsan araban muhtemelen fakir karışımla çalışır bu da bahsettiğin ısınmayı yapar.. Hava yakıt karışım oranı ideal ayarlanmış LPG'li araç benzinliden çok daha sıcak çalışmaz.

    LPG benzinden daha temiz yakıt olduğundan motor yağın belirttiğin gibi daha hızlı eskimez.

    Her maddene ayrı yazarım ancak büyük vakit kaybı, biraz oku, öğren, kendin geliştir.. HEr örnek örnek teşkil etmez. Maalesef memleket tornavida tutabiliyor diye usta geçinenlerle dolu. Durum LPG olunca iş daha da vahimleşiyor.

    Benim aracımda LPG ile Benzin arasında yok sayılabilecek bir performans kaybı mevcut ki onu da AFR ayarı ile halledebiliyorum. Ocakta 100 lira benzin aldım, yarısı hala duruyor misal..

    Şu yazıyı da şuraya bırakayım, belki okumak istersin..

    Soru : LPG kuru bir yakıt, Benzin ise subapları yağlama yapıyor, sorun bundan kaynaklanmıyor mu?

    Cevap : Bu önermeyi iki yönden değerlendirelim. Birincisi benzin çözücü bir maddedir. Yağlı bir parça, kirli bir parçanın üstündeki yağı kiri çözmek için benzin kullanırız. Böyle bir durum mevcut iken benzinin yağlama yaptığını düşünmek oldukça saçmadır.

    İkinci yönü ise, benzinin temas ettiği subaplar emme subaplarıdır. Erime gerçekleşen subaplar ise yakıtın üstten temas etmediği egsoz subaplarıdır.

    Soru : Şu lpg kiti bu araca daha uyumlu, şu daha uyumsuz gibi bir durum sözkonusu mu?

    Cevap : Tüm sıralı LPG kitleri aynı ana elemanları içermektedir. ECU (Elektronik kontrol ünitesi) , Regülatör, Enjektörler. Yaptıkları iş aynıdır. Piyasada geniş bir fiyat bandında çeşitli kitler bulunmakta. Tabii ki de aralarında malzeme kalitesi açısından farklar mevcuttur. Ancak bir kiti araca uyumlu yapan montaj ve ayar kalitesidir. Şöyle ki, iyi ayarı yapılmış ortalama bir kit ile benzinden farksız sonuçlar alınabilecek iken, piyasada çok yüksek fiyatlarla satılan malzeme kalitesi tartışmasız bir kit doğru montaj yapılmaz ve sensörle hassas şekilde ayarlanmaz ise sonuç alınamayacaktır. Yani çoğu alette de geçerli olduğu gibi, maharet cihazda değil kullanıcısında/sürücüsünde. Kiti süren de ayarıdır.

    Soru : LPG kitlerindeki yağlama sistemleri subap erimesini engelleyebilir mi?

    Cevap : Bu önermeyi de çeşitli açılardan ele almak lazım. Birincisi yine bu yağın değdiği subaplar emme subapları olacaktır ve bu subaplarda bir erime bulunmamaktadır. İkinci kısım, araçlarda bilinmektedir ki yanma odasına kesinlikle yağ girmesi istenmemektedir, yağ yakma bir aracın en büyük düşmanıdır. Tespitlere göre bu yağlama sistemleri:

    Bujilerde ıslanma / yağlanma bu sebeplerden; teklemeler ve tam gazda verimli yanamama.
    Katalitik konvertörde ve eksoz ucunda kirlenme, egsoz ucunda is oluşması.
    Sabah soğuk havalarda ilk çalıştırmada yanık yağ dumanı ve kokusu atma.
    gibi isteyenmeyen şeylere sebep olmaktadır. Kısacası manifolda yakıtla beraber verilecek bu yağın hiçbir olumlu faydası olmayacağı gibi çeşitli aksamlara zarar verme riski de mevcuttur.

    Soru : LPG yakıtı yapısı itibari ile motora zararlımıdır? Dikkat edilmesi gereken şeyler nelerdir?

    Cevap : LPG yakıtı doğru ayar ile aynı yanma şartlarında Benzine kıyasla motora ve çevreye faydalı bir yakıttır.

    LPG’li yanmada Bütan-Propandan gazlarından oluşan LPG tamamen motor içinde yanma gerçekleştirir. Böylece katalitik konvertörün ömrünü uzatır.
    Tam yandığı için ve yapısından dolayı benzin gibi atık gazında kurum oluşturmaz. Bu sebepten dolayı motor yağı daha temiz kalır/daha geç kirlenir. Bujilerinizin üstünde daha geç kurum oluşacaktır. Bu da yağımızın motoru yağlama görevini daha rahat yapacağı ve daha temiz tutacağını gösterir. Aynı zamanda bujilerimiz daha geç kirleneceği için de ateşleme performansımız düşüş göstermez.
    Daha çevrecidir. CO2 emisyonları daha azdır ve kurumlu/partiküllü yanma sözkonusu değildir. Egsozumuzdan bol bol su buharı atarız. LPG’li araçların egsozları tertemizdir.
    Benzin 95-97 oktana sahip bir yakıttır. LPG ise içerisindeki Bütan-Propan oranına göre 102 ile 110 oktan arası değişmektedir. Bu da LPG’nin yanma kalitesinin ve zor koşullara dayanma direncinin daha yüksek olduğunu, yanma sırasında vuruntu, çekiçleme yapma olasılığının daha düşük olduğunu gösterir.
    Tüm bu bilgilerin ışığında ölçülerek doğru ayarlanmış ve tüm ekipmanları ile düzgün çalışan bir LPG’li aracın motorunun daha uzun ömürlü olacağını söyleyebiliriz.
    hayırlı olsun, kararınıza saygımız sonsuz lakin sizin sistemde muhtemelen montaj ya da sistemden kaynaklanan hatalar varmış ve belli ki sizi bezdirmiş, neredeyse 2000 yılının başından beri kullandığım tüm otomobillerime lpg sistemini kendim taktırdım, sırasıyla 95 model ford escort (karbüratörlü), 2001 model mitsubishi carisma 1.6 otomatik, 2011 model toyota corolla 1.6 otomatik ve son kullandığım 2016 model auris sports touring 1.6 otomatik.Saydığım araçların hepsini 2.el aldım ve hepsi de benzinliydi, lpg sistemlerini ben taktırdım, gaz ayarı sadece ford escort'ta yaptırdım çünkü karbüratörlü olduğu için sıralı sistem değildi ve zaman zaman ayar istiyordu, şimdiye kadar olan bu kadar sürede yani 17 küsür yıl ve toplamda yaklaşık 300 bin km (escort ile 120 bin km, carisma ile 115 bin km, corolla ile 50 bin km ve auris ile mayıs ayından beri 13 bin km) yol yaptım, 1 kere lpg ile sıkıntı yaşadım.Carisma varken sabahları geç marş problemi yaşamaya başlamıştım, internetten baktığımda ilginçtir carisma ile ilgili hiç geç marş alma problemi yaşayan göremedim, sonradan sorunun lpg'den kaynaklandığı, lpg diyaframı gaz kaçırdığı için arabanın boğulduğu anlaşıldı, lpg regülatörü revizesi yapıldı ve problem düzeldi.Uzun lafın kısası, şahsi düşüncem; düzgün montaj ve uyumlu motor ile kullanıldığı zaman yaptığı tasarruf sebebiyle lpg iyidir.
    Saygılarımla, iyi seneler dilerim...
    naczet24 n kullanıcısına yanıt
    N naczet24 demiş ki;
    Mesajı Yerinde Gör
    quote:

    Orijinalden alıntı: naczet24

    1000 km 470 lira. Maşallah

    Ben Megane le 3 ay önce 220 lira ile 950 km gidip geldim

    Siz megane ile 3 ay önce 220 lira ile 950 km gidip geldiyseniz;

    Ufak bir matematiksel hesaplama yapalım, buyurun.

    220 tl ile 950 km gittiyse

    x tl ile 100 km gider.

    --------//

    x=220*100/950= 23 tl

    Demek ki 100 km de 23 tl yakmışsınız.

    Kurları sabit tutup hesaplarsak; 23/3,5= 6,6 ---// 100kmde 6,6 lt lpg yakmış.

    Sizin aracın bu yolda bu mesafede lpg tüketimi bu ise demek ki aynı yolda ve mesafede benzin tüketimi de (bizim örneğimizde verilen 12 lt tüpe karşılık, 10 lt benzin yakan araba içindi. Demek ki sizin arabanın yakıt tüketimi düşük ----/ 6,6 lt tüp, yine matematiksel hesaplamalarla; 12 6,6
    10 x --/ x= 5,5 lt benzin yakacaktır.


    Burdan yola çıkarak; 100kmde 5,5 lt
    950 kmde x ---/ x= 52,25 lt -----// 52,25*5,5= 287 TL benzin yakacaktır.

    Yani aynı araçla aynı yolu aynı zaman diliminde lpg değil de benzin ile gitmiş olsaydınız 287 TL benzin yakacaktınız. Siz 220 Tl lpg yakmışsınız. Şimdi aradaki farka bakalım: 287-220= 67 TL . Arabanız muhtemelen sıralı sistem. Bu sistemler bildiğimiz kadarıyla önce benzinde çalışıp sonra tüpe geçiyor. Peki 950 km boyunca bir yere gidip geldiğinizi yazmışsınız. Aracınızı kaç kere durdurup yeniden çalıştırdığınızı sorabilir miyim? Dinlenme tesisi, tuvalet veya yemek molası, istasyona girmeniz, gideceğiniz yerdeki durmanız, geri dönerken aynı şeyler vs derken sanırım en az 5 kere motor durup yeniden çalışmış olmalı diye tahmin ediyorum. Peki bu ilk çalıştırmalarda hiç benzin yakmadı mı aracınız? Yakmış olmalı diye tahmin ediyorum. Yanlışım varsa düzeltin. En az 8-9 tl benzin yakmıştır diye tahmin etmekteyim. 220+9=229 diyelim mi? İzninizle. Çünki gerçek bir hesaplama yapmamız lazım. Tekrar hesaplayalım mı? 287-229= 58 TL fark kaldı. Girdiğiniz lpg istasyonlarında hiç gaz yerine hava basılmadığını varsayıyorum. Aracınızda 50-100kglik fazladan yük taşımışsınız. Bunun yakıt tüketimine yapacağı etki gerçekte 100 kmde 0,1 lt, toplamda ortalama 5 tl yapar. Etkiyi 0 TL sayıyorum. Aracınızda elektrikle çalışan sonradan takılmış bir lpg beyni ve bununla alakalı bir kablolar yumağı , bir sistem var. Biliyoruz ki araçta elektriği ne kadar fazla kullanırsak o kadar fazla yakıt tüketimimizi artırır. Bunun gerçekte yapacağı etki; 100 km de 0,2 lt dir. Bu da ortalamada 10 TL yakıt tüketiminizi artırmıştır. Bunu da 0 sayıyorum.


    Toplamda aracınızla tüp ile giderek görünende 60TL, gerçekte ise 45 TL kar etmişsiniz. Bu yolu ne sıklıkla gidip geldiğinizi öğrenebilir miyim? Yani ayda en az 1 defa bu km yi yapıyor musunuz? Eğer öyleyse diğer sürüşlerle birlikte aylık gerçek karınız 100 TL olursa lpg sizin için biraz daha avantajlı diyebilirim. FAKAT: yazınızdan anladığım kadarıyla 3 ay önce gitmişsiniz . Yani 3 aydır gitmemişsiniz. Bir 3 ay daha gitmeyeceğinizi tahmin ederek hesab ediyorum: Senede 2 defa bu km yolu giderseniz 50+50=100 TL senelik karınızı aracınızın LPGden kaynaklı arıza, bakım, ve muayene masraflarını göz önüne aldığımızda (araca direk verdiği zararı gözönüne almadık dikkat edin) bu ettiğiniz 100 TL karı sizden misliyle geri alacağını tahmin ediyorum. Bir 950 km yolculukta ettiğiniz 50 Tl kar için (ki kar gibi görünüyor fakat mesajımda saydığım sebeplerden dolayı ortada aslında o karda yok) tüp kullanıp motoru harap etmeye değmez diye düşünüyorum.




    Karar sizin. Saygılarımla.
    ya hocam kusura bakma da sen sorunlu bir araçta gaz kullanmşsın
    şimdi bu hesaplarla kendini avutuyorsun

    bende bayılmıyorum lpg kullanmaya ama benzine göre avantjlı

    bahsettiğim yolculukta 3 defa yakıt almışım 2,65 --2,85---3,10 olarak

    ben genelde yakıt dışında mola vermem

    yakıt yetse molasız alırım o yolu

    110 000 km dir kullanıyorum bu aracı lpg ile

    şehiriçinde 20 kuruş
    şehir dışında 10 kuruş farkediyo
    genelde şehirçi kullanıyorum

    110 000 km de 22 000 tl eder

    bunun 5-6 sını sil gitsin ki etmez o kadar
    zira 10 tane bakıma girdi lpg için 50*10 500tl
    300 liraya bi parça değişti lpg de etti 800

    800 liralık toplam masrafı 5000 sayıyorum

    gene karda

    boşuna uğraşma istediğin kadar hesapla lpg benzinden karlı

    he tekrar söylim
    param olsa dakika durmam dizel alırım
    ama paran dizele yetmiyosa benzin lpg candır
    lpg kit fiyatları kesinlikle olması gerekenin çok üzerinde... yerli, atiker ürünü lpg dönüşümü 2400 tl civarı... daha kaliteli olduğu söylenen ithal ürünlerin fiyatlarını siz düşünün... ayrıca ruhsata işlenmesi vs. de var... yine yıllık lpg bakımı var... (ithal ürün tercih ettiyseniz, mesela prins technomax lpg filtresi 240 tl, nasıl tasarruflu değil mi?)

    yerli kit için dahi yılda 10bin km nin üzerine çıkmalısınız ki 1,5 - 2 senede sistemin maliyetini amorti edebilesiniz... (ortada henüz tasarruf felan yok)

    bu süre zarfında aracınızın lpg kaynaklı arıza vermesi doğal olarak sizin amorti sürenizi uzatacaktır... (buji, buji kablosu, bobin vs. tasarruf edeyim diye lpg ye geçmiş para ve zaman kaybetmiş olmak...)

    bu haliyle (maliyet) çok km yapmayan biri için kesinlikle değmeyecek uygulamadır...
  • Hayırlı uğurlu olsun. Tercih meselesi hangi yakıt ile gitmek istediğiniz sizi ilgilendiren bir konu

    Ancak aracınızın marka modelini öğrenebilir miyim ?
  • yolcu07 Y kullanıcısına yanıt
    araba kesin eski. yeni arabalarda motorlar lpg ve cng ye göre tasarlanır, hatta yerleri hazır bırakılır ( inanmayan piyasadaki en ucuz araba 1.2 lt renault clio nun benzin depo kapağını açsın, içeride avrupa tipi dolum noktası şeklinde kabartma var, kesip oraya takıyorsun + bu yer 2017 e class mercedes 250 'de de mevcut )

    yeni sistem araç motorlarında gaz ayarı diye bişey yok, lpg kitleri araçların motor kodları ve PCM 'nin kablolama versiyon numaralarına göre gelir ve hazır olarak programlanmıştır, hatta sıvı sistem lpg sistemlerde 1 adım ileri hiç bir şekilde gaz ayarı yoktur, lpg sıvı olarak benzin enjektörlerinden motor verildiği için SIVI benzinle aynı mantıkla aracın PCM si tarafından kontrol edilir.

    daha madde madde yazardım ama yeni yıl malüm :) herkese iyi yıllar
  • hayırlı olsun, kararınıza saygımız sonsuz lakin sizin sistemde muhtemelen montaj ya da sistemden kaynaklanan hatalar varmış ve belli ki sizi bezdirmiş, neredeyse 2000 yılının başından beri kullandığım tüm otomobillerime lpg sistemini kendim taktırdım, sırasıyla 95 model ford escort (karbüratörlü), 2001 model mitsubishi carisma 1.6 otomatik, 2011 model toyota corolla 1.6 otomatik ve son kullandığım 2016 model auris sports touring 1.6 otomatik.Saydığım araçların hepsini 2.el aldım ve hepsi de benzinliydi, lpg sistemlerini ben taktırdım, gaz ayarı sadece ford escort'ta yaptırdım çünkü karbüratörlü olduğu için sıralı sistem değildi ve zaman zaman ayar istiyordu, şimdiye kadar olan bu kadar sürede yani 17 küsür yıl ve toplamda yaklaşık 300 bin km (escort ile 120 bin km, carisma ile 115 bin km, corolla ile 50 bin km ve auris ile mayıs ayından beri 13 bin km) yol yaptım, 1 kere lpg ile sıkıntı yaşadım.Carisma varken sabahları geç marş problemi yaşamaya başlamıştım, internetten baktığımda ilginçtir carisma ile ilgili hiç geç marş alma problemi yaşayan göremedim, sonradan sorunun lpg'den kaynaklandığı, lpg diyaframı gaz kaçırdığı için arabanın boğulduğu anlaşıldı, lpg regülatörü revizesi yapıldı ve problem düzeldi.Uzun lafın kısası, şahsi düşüncem; düzgün montaj ve uyumlu motor ile kullanıldığı zaman yaptığı tasarruf sebebiyle lpg iyidir.
    Saygılarımla, iyi seneler dilerim...
  • OnurKarabıyık O kullanıcısına yanıt
    Arkadaş sorun diye yazdıklarının bazilarinı başka bir yerden duyduğunu düşünüyorum. Yoksa yazdıkları aynı araçta zor gibi geldi.
  • Yazdığın maddelerin %99'u züğürt tesellisi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hsn_33 -- 27 Kasım 2019; 21:52:39 >
  • yolcu07 Y kullanıcısına yanıt
    Tabiki hepsi tek araçta değil. Bu güne kadar çok sayıda tüplü arabam oldu. Bu sorunlar hepsinin bir harmanıdır.

    Şuanki aracım 2000 model Palio. Fakat bu yazdıklarım marka-model fark etmeksizin her araçta karşılaşılan sorunlar.
  • Şimdi daha anlaşılır hale geldi dediğim gibi tercih meselesi
  • hsn_33 kullanıcısına yanıt
    Orda 15 madde var. Yüzde 90'ı 13,5 tan 14 yapar.



    Hangi"1" madde hoşuna gitti hocam ? Gerçekten çok merak ettim
  • 1000 km 470 lira. Maşallah

    Ben Megane le 3 ay önce 220 lira ile 950 km gidip geldim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi naczet24 -- 31 Aralık 2017; 23:17:34 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jewel_py1

    Orda 15 madde var. Yüzde 90'ı 13,5 tan 14 yapar.



    Hangi"1" madde hoşuna gitti hocam ? Gerçekten çok merak ettim

    Sadece 2. Maddeye katıldım evet bagajda yer kaplıyor.Geri söylediğin hersey lpg yi söktürdüğünden dolayi bilinçaltının seni haklı çıkarmaya çalışmasından başka bişey değil
  • hsn_33 kullanıcısına yanıt
    Hımmm demek (6.maddede yazdığı üzere) siz AVM'lerin kapalı otoparkına girebiliyorsunuz

    Tebrikler hocam. Bir formülü varsa söyleyin de millet mağdur olmasın ordaki güvenlik görevlisine çorba parasımı verip giriyorsunuz
  • quote:

    Orijinalden alıntı: naczet24

    1000 km 470 lira. Maşallah

    Ben Megane le 3 ay önce 220 lira ile 950 km gidip geldim

    Siz megane ile 3 ay önce 220 lira ile 950 km gidip geldiyseniz;

    Ufak bir matematiksel hesaplama yapalım, buyurun.

    220 tl ile 950 km gittiyse

    x tl ile 100 km gider.

    --------//

    x=220*100/950= 23 tl

    Demek ki 100 km de 23 tl yakmışsınız.

    Kurları sabit tutup hesaplarsak; 23/3,5= 6,6 ---// 100kmde 6,6 lt lpg yakmış.

    Sizin aracın bu yolda bu mesafede lpg tüketimi bu ise demek ki aynı yolda ve mesafede benzin tüketimi de (bizim örneğimizde verilen 12 lt tüpe karşılık, 10 lt benzin yakan araba içindi. Demek ki sizin arabanın yakıt tüketimi düşük ----/ 6,6 lt tüp, yine matematiksel hesaplamalarla; 12 6,6
    10 x --/ x= 5,5 lt benzin yakacaktır.


    Burdan yola çıkarak; 100kmde 5,5 lt
    950 kmde x ---/ x= 52,25 lt -----// 52,25*5,5= 287 TL benzin yakacaktır.

    Yani aynı araçla aynı yolu aynı zaman diliminde lpg değil de benzin ile gitmiş olsaydınız 287 TL benzin yakacaktınız. Siz 220 Tl lpg yakmışsınız. Şimdi aradaki farka bakalım: 287-220= 67 TL . Arabanız muhtemelen sıralı sistem. Bu sistemler bildiğimiz kadarıyla önce benzinde çalışıp sonra tüpe geçiyor. Peki 950 km boyunca bir yere gidip geldiğinizi yazmışsınız. Aracınızı kaç kere durdurup yeniden çalıştırdığınızı sorabilir miyim? Dinlenme tesisi, tuvalet veya yemek molası, istasyona girmeniz, gideceğiniz yerdeki durmanız, geri dönerken aynı şeyler vs derken sanırım en az 5 kere motor durup yeniden çalışmış olmalı diye tahmin ediyorum. Peki bu ilk çalıştırmalarda hiç benzin yakmadı mı aracınız? Yakmış olmalı diye tahmin ediyorum. Yanlışım varsa düzeltin. En az 8-9 tl benzin yakmıştır diye tahmin etmekteyim. 220+9=229 diyelim mi? İzninizle. Çünki gerçek bir hesaplama yapmamız lazım. Tekrar hesaplayalım mı? 287-229= 58 TL fark kaldı. Girdiğiniz lpg istasyonlarında hiç gaz yerine hava basılmadığını varsayıyorum. Aracınızda 50-100kglik fazladan yük taşımışsınız. Bunun yakıt tüketimine yapacağı etki gerçekte 100 kmde 0,1 lt, toplamda ortalama 5 tl yapar. Etkiyi 0 TL sayıyorum. Aracınızda elektrikle çalışan sonradan takılmış bir lpg beyni ve bununla alakalı bir kablolar yumağı , bir sistem var. Biliyoruz ki araçta elektriği ne kadar fazla kullanırsak o kadar fazla yakıt tüketimimizi artırır. Bunun gerçekte yapacağı etki; 100 km de 0,2 lt dir. Bu da ortalamada 10 TL yakıt tüketiminizi artırmıştır. Bunu da 0 sayıyorum.


    Toplamda aracınızla tüp ile giderek görünende 60TL, gerçekte ise 45 TL kar etmişsiniz. Bu yolu ne sıklıkla gidip geldiğinizi öğrenebilir miyim? Yani ayda en az 1 defa bu km yi yapıyor musunuz? Eğer öyleyse diğer sürüşlerle birlikte aylık gerçek karınız 100 TL olursa lpg sizin için biraz daha avantajlı diyebilirim. FAKAT: yazınızdan anladığım kadarıyla 3 ay önce gitmişsiniz . Yani 3 aydır gitmemişsiniz. Bir 3 ay daha gitmeyeceğinizi tahmin ederek hesab ediyorum: Senede 2 defa bu km yolu giderseniz 50+50=100 TL senelik karınızı aracınızın LPGden kaynaklı arıza, bakım, ve muayene masraflarını göz önüne aldığımızda (araca direk verdiği zararı gözönüne almadık dikkat edin) bu ettiğiniz 100 TL karı sizden misliyle geri alacağını tahmin ediyorum. Bir 950 km yolculukta ettiğiniz 50 Tl kar için (ki kar gibi görünüyor fakat mesajımda saydığım sebeplerden dolayı ortada aslında o karda yok) tüp kullanıp motoru harap etmeye değmez diye düşünüyorum.




    Karar sizin. Saygılarımla.
  • ya hocam kusura bakma da sen sorunlu bir araçta gaz kullanmşsın
    şimdi bu hesaplarla kendini avutuyorsun

    bende bayılmıyorum lpg kullanmaya ama benzine göre avantjlı

    bahsettiğim yolculukta 3 defa yakıt almışım 2,65 --2,85---3,10 olarak

    ben genelde yakıt dışında mola vermem

    yakıt yetse molasız alırım o yolu

    110 000 km dir kullanıyorum bu aracı lpg ile

    şehiriçinde 20 kuruş
    şehir dışında 10 kuruş farkediyo
    genelde şehirçi kullanıyorum

    110 000 km de 22 000 tl eder

    bunun 5-6 sını sil gitsin ki etmez o kadar
    zira 10 tane bakıma girdi lpg için 50*10 500tl
    300 liraya bi parça değişti lpg de etti 800

    800 liralık toplam masrafı 5000 sayıyorum

    gene karda

    boşuna uğraşma istediğin kadar hesapla lpg benzinden karlı

    he tekrar söylim
    param olsa dakika durmam dizel alırım
    ama paran dizele yetmiyosa benzin lpg candır
  • naczet24 N kullanıcısına yanıt
    Hocam sen nasıl hesapladın da 22.000 TL buldun bunu bir söylesen biz de anlasak iyi olur.

    Bakın benim yaptığım hesap bilimsel gerçeklere ve matematiksel denklemlere dayalı.

    Yukarıda yazdığım mesajda ortalama olarak 1000 km'de sizin lpg kullandığınız için benzine göre 50 Tl karınız var.
    Birincisi bu konuda anlaşmamız lazım. eğer bu konuda anlaşamıyorsak zaten devamında anlaşamayız.

    Şurası bir gerçek ki 1000 kmde 50 TL kardasınız. 10.000 kmde 500 Tl 100.000 kmde 5.000 TL kar demektir. Doğrumu?

    Fakat siz 22.000 Tl lerden bahsetmişsiniz. Burada sizin hesabınızda bir yanlışlık olduğu açık. Tüpün litre fiyatı belli, benzinin litre fiyatı belli , aracınızın 100 kmde yaktığı lpg (şehir dışında) 6,6 lt doğrumu? (Bu litre bilgisini sizin verilerinizden hesapladım)
    Yine aynı şekilde aracınızın 100 kmde yaktığı benzin (şehir dışında) 5,5 lt Bu veri doğrumu? Bunu siz aracınız uzun süredir sizdeyse net olarak bilmeniz lazım. Hatta belki 5,5 ten bile daha düşük olabilir. Çünkü biz şunu çok iyi biliyoruz ki marka model fark etmeksizin her araç 100 birimde yaktığı benzin litresinden daha fazla lpg litresi yakmaktadır.

    Ben hesaplamalarımı bu bilimsel veriler ışığında yaptığım zaman sonuç yaklaşık ve ortalama olarak 5.000 TL çıkıyor. Şimdi o söyledğiniz diğer masrafları bu paradan çıkabilirsiniz. 5000-1000= 4.000 TL kar etmişsiniz.

    110.000 kmyi normal kullanımda en az 5 senede yapılır. O da ayda ortalama 2.000 km yol yapılırsa.

    5 Senede 4 milyar kar ettiyseniz bile motora ve yakıt sistemine verdiği zararlarla o motoru muhtemelen bitirdiniz. Bunu ben söylemiyorum. LPG'li araç kullanımı motoru beklenenden çok daha kısa sürede rektefiyelik hale getiriyor. Bu bilinen bir gerçek. Fark etmişsinizdir. Motorunuzun performansı 5 yıl öncesindeki gibi değildir.

    Keşke gerçekten karlı olsa ben de söktürmeseydim hocam. Ama ne yazıkki ortada gerçekten bir kardan söz etmek mümkün değil. Bunun aksini iddia edenler ya hesap yapmayı bilmiyor, yada kendini kandırıyor. Yoksa çok matah bir sistem olsa ben neden söktüreyim. Hemen evimin 500 metre üstünde LPG dükkanı var, 400 TL normal sistem, 1000 TL sıralı son sistem sıfırdan tüp takıyorlar. Ama ne yazıkki bir avantajı yok, o yüzden taktırmıyorum. Bu tüp olayı ben size açıkça söyleyim bundan yaklaşık 8-10 sene öncesine kadar gerçekten karlıydı. Benzinle yarı yarıyadan bile daha karlı olduğu dönemler oldu. Ben o dönemleri de iyi hatırlarım. O zamanlarda lpg fiyatları çok ucuzdu. Atıyorum benzin litresi 5 tl ise lpg litresi 2 Tl idi. Bu da yakıt litre farkını bile düştükten sonra yarı yarıya bir tasarruf demekti. Bu da demek oluyorki eski dönemlerde olsa, tüp fiyatının gerçekten ucuz ve uygun olduğu dönemler olsa sizin 220 TL yaptığınız yolcuğu biz benzinle en az 440 TLye yapardık. Ama şuanda öyle değil. Şuanda sizin 220 Tl ye yaptığınız bu yolculuğu biz de benzinle 270 Tlye yapabiliyoruz. Fakat bu dönem geride kaldı. Artık böyle birşey söz konusu değil. Devlet lpg nin fiyatlarını bir anda artırdı. Hatta bu ucuz olduğu dönemlerde millet evde kullandığı tüpleri bile lpg istasyonlarına götürüp orada doldurup geri getiriyordu. Devlet sonradan uyandı.. Ve şimdi lpg 1000 kmde 50 Tl fark ettiriyor. Bu (gerçekte olmayan ) cüzi karı da devlet bilinçli olarak bıraktı. Çünki bir sektörü bir anda piyasadan silip atmak diğer bazı ekonomik dengeleri bozabilir, benzin kullanımını vs. 2 katına çıkarabilir ki bu da petrolü dışarıdan dolarla alan Türkiye için ekonomik bir çöküş sebebi olabilir. Tabi buna bağlı olarak herşeyin fiyatı iki katına çıkarsa ülke yeniden ekonomik kemer sıkma politikalarına başlayabilir. Bunun olmaması için devlet aradaki bu cüzi farkı daraltmıyor. Milletimiz de araştırmıyor, hesaplamıyor ne yazıkki anadan atadan ne gördüyse onu sorgusuz sualsiz devam ettiriyor.( Halbuki oturup düşünse , düşünüp hesap yapsa kandırıldığını, uyutulduğunu anlayacak.) Milletimizde yerleşik bir "benzin pahalı, tüp ucuz" bilgisi yerleşmiş durumda. Hatta "çakılı " diyebilirim. Bu çakılı bilgiyi de bu şekilde mesela benim gibi (ki nette bu konuda araştırma yaparsanız tüpün şuan için avantajdan ziyade dezavantaj olduğu yazılı birçok metinle karşılaşabilirsiniz ) mesajlarla milleti uyandırmaya çalışanları bile "züğürt tesellisi" olarak niteliyorlar. Nato kafa nato mermer olmamak lazım. Su akar Türk bakar olmamak lazım. Biraz sorgulamamız, Allahın bize vermiş olduğu kafayı çalıştırmamız lazım. Zihinlerimizde yerleşik bulunan bazı bilgileri güncellememiz, yenisi ile değiştirmemiz lazım. Benim sizden istediğim bu yerleşik bilginizi sorgulamanız. Şuan lpg'nin gerçekte hiçbir avantajının kalmadığını, benzine dönmeniz gerektiğini anlamanız lazım. Benim babam petrol kralı değil, siz benzin alınca da bana hediye dakika vermeyecekler. Ben burada sadece insanlık vazifemi yapıyorum. Bir kişiyi uyandırabilirsem ne mutlu bana.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jewel_py1

    Hımmm demek (6.maddede yazdığı üzere) siz AVM'lerin kapalı otoparkına girebiliyorsunuz

    Tebrikler hocam. Bir formülü varsa söyleyin de millet mağdur olmasın ordaki güvenlik görevlisine çorba parasımı verip giriyorsunuz

    Nerede yaşıyorsun bilmiyorum ama değişik illerde ikamet ettim hep tüplü arabaya bindim hiçbir zaman geri çevrilmedim ama yer varsada gittim açık otoparka koydum bunuda arabamda tüp olduğundan değil pratiklik açısından yapıyorum.Gurur meselesi yapmaya gerek yok.Dizel arabaya binip kapalı otoparka girince asilzade olmuyorsun.
  • Symbol 1.2 16 valf 2014 950km ş.dışı 170tl civarı bu nasıl
  • hsn_33 kullanıcısına yanıt
    Tüplü arabayla kapalı otoparka giremezsiniz. Nokta.

    AVM'leri bırakın bünyesinde kapalı otoparkı bulunan apartman , site gibi yerlere de giremezsiniz. Yasaktır.

    “Araç Park Yerleri - Sınıflandırma, Yapım ve İşletme Kuralları”nı belirleyen TS 9881’deki, madde 1.2.1.5’te: “Park yerinde benzin, mazot, LPG, zehir, patlayıcı - parlayıcı madde yüklü ve LPG türü yakıt kullanan araçlar park ettirilmemelidir” denmektedir[18]. Yine, Kasım 2008’de 27068 sayı ile Resmi Gazete’de yayımlanan “Araçların İmal Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik (AİTM)”deki, EK IV-madde 4.18.10’da: “LPG ve CNG yakıtı kullanan araçlar kapalı garajlarda park edilemez” hükmü yer almaktadır[2]. Ayrıca bu yönetmelikte, LPG yakıtı kullanan araçlarda üzerinde LPG yazısı, CNG yakıtı kullanan araçlarda ise üzerinde CNG yazısı bulunan yansıtıcılı (reflektif) etiketlerin (Şekil 1), araçların ön ve arka camlarının sağ üst köşelerine yapıştırılacağı belirtilmiştir. Benzer şekilde, Aralık 2007’de 26735 sayı ile Resmi Gazete’de yayımlanan “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik”teki, madde 60-4’te: “LPG veya sıkıştırılmış doğalgaz (CNG) yakıt sistemli araçlar kapalı otoparklara giremez ve alınmaz” ifadesi yer almaktadır[19]. Sonuçta söz konusu bu üç düzenleme gereğince LPG yakıtı kullanan taşıtların kapalı otoparkları kullanması yasaklanmaktadır. 2013 yılı başında Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nca AİTM kapsamında yürürlüğe sokulan, “Yakıt Sistemi Uygunluk Raporu, Montaj Tespit Raporu ile Gaz Sızdırmazlık Raporu Düzenleyecek veya Gaz Sızdırmazlığı Kontrollerini Yapacak Kurum/Kuruluşların Görevlendirilmesine Dair Genelge”de otopark kullanımlarıyla ilgili bir husus ve atıf bulunmamaktadır[20].
  • quote:

    Orijinalden alıntı: yasink01

    Symbol 1.2 16 valf 2014 950km ş.dışı 170tl civarı bu nasıl

    Hocam mesajlarımı okumamışsınız demekki. Benim anlatmak istediğim şu: aracınız 170 değil diyelim 70 yaksın.

    Benim iddiam şudur ki : 1000 kmde 70 tl lpg yakan araç; aynı 1000 kmde 90 Tl benzin yakar.

    1000 kmde 170 tl lpg yaktıysanız ; aynı 1000 kmyi benzinle gitseydiniz 215 TL benzin yakacaktınız.

    Bir yukardaki geniş mesajımı okursanız daha iyi anlayacaksınız. 20 lira 30 lira kar etmiş görünüyorsunuz ki LPG bakım ve (araca verebileceği binbir türlü mühtemel zarar neticesi) tamir masraflarını çıkarsanız aslında 20-30 lira kardada değil, ZARARDA olduğunuzu görecek ve anlayacaksınız.
  • j sen hangi ülkede yaşıyorsun
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.