Şimdi Ara

Akü tipi batarya ile Akü şarj etmek

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
28
Cevap
2
Favori
2.119
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaşlar. 12 volt oto aküleri zamanla eski performanslarını kaybeder, şarjlarını çabuk kaybetmeye ve hatta şarj tutmamaya başlar. Bu durumda acil çözüm için 18650 lityum pillerle hazırlanmış 16,8 volt veya 21 volt minimum 4 amperlik bir batarya grubu ile oto çakmaklığından takılarak 20-30 dakika bekledikten sonra akünün voltajı canlandırılarak marş basmasını sağlamak istiyorum. Ancak oto aküsünün baskın çıkarak, hazırladığım takviye batarya grubuna volt ve amper göndermesini önlemek için artı ve eksi uçlarına diyot takmam gerekir mi? Gerekirse bu diyot kaç amper gücünde ya da modeli ne olmalıdır? Bu iş olmaz diyene de saygılıyım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi coskunismail -- 20 Eylül 2019; 1:32:13 >



  • Bugün dükkanın/gözümüzün önünde bir araç bilinmeyen bir nedenden yanmaya başladı.Fiat linea mı öyle birşey. Zar zor söndürüldü ön kısım gitti. Muhtemelen elektrik sisteminden.

    Benim hassasiyetim biraz da bundan sanırım. "Lion batteries" dedin mi ben bi korkuyorum.
    Tamam ama haberlerde gördüğümüz patlama olaylarında da cihazlarda uygun batarya kontrolörü kullanılıyor. note7'yi hatırlıyorsunuz. Bir ara da iPhone'un kulaklığı patladı. Alanlarında uzman firmalar bunlar. Hiç yokken ev yakan samsung telefonlar nedeniyle dava açan kullanıcılar oldu...

    Neyse, benim bilgim sınırlı. Ama şahsi görüşüm "hayır" olacaktır. Siz bilirsiniz.
    Ben konu sahibi arkadaşı eleştirmiyorum veya yanıt olarak yazmıyorum.


    Şimdi benim böyle bir endişem olsaydı... Aslında çok güzel bir fikir. Doğru düşünmüş. Ya dağda bayırda kalırsam? Ondan bundan aktarma kablosu mu dileneceğim? Böyle zor zamanlarda insanın yanında herhangi bir sanayi ustasının ya da servis no'sunun bulunmadığını farketmesi cidden zinir bozucu bir durumdur. Böyle sorunlar için polisi de aramayı sevmem. Arasam ordan biryerden yardım isteyin derlerdi herhalde gelmeye üşenirlerdi.


    Bir yayladayım ve sakin bir yer. Böyle dağlık taşlık. Nüfus az, aracı olan yok. Anam! radyoyu açık unutmuşum sabaha kadar aküyü sömürmüş! Haydaaa....

    Daha evvelden akücüye gidip ikinci el aldığım, oto aküsü kadar değil de daha minyatürize akü ile bir seferde marş bastırıp aracı çalıştırmayı denerdim. Araba çalıştı şükür... B minyatür akünün birkaç dakika şarj olmasını beklerim ki zaten akü küçük, marş için verdiğini geri alabilsin...

    Şimdi, gaza biraz basıp motoru bağırtırken, direksiyonun hemen altına taktırdığım iki kademeli düğmeyi () tekrar eski konumuna alır aracın kendi aküsüne geçerim! Aracın kendi aküsü başlar dolmaya...

    Aslında ben bu fikri çok sevdim. Bizim mahallede anayolun karşısında bir akücü var müsait olduğumda gidip bi konuşayım şununla. Maksat muhabbet olsun hem bir çayını içer gelirim.

    Teşekkürler konu sahibi kardeş

    (fikrini çaldılar...)
  • ▲     



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ayrıldı01 -- 23 Ocak 2022; 14:52:3 >
  • Dediklerinizin çoğunu biliyorum ancak gözden kaçırdığınız nokta şu: Ben tamemen boşalmış bir aküyü full şarj etmeyeceğim. Ömrü tükenmekte olduğu için zor marş bastıran, ya da marş bastırmayan veya farlar açık kaldığı için zayıflayan bir aküye bu işlemi uygulayacağım. Yani aküyü 12 volt 60 ampere gelecek şekilde full doldurmayacağım. Zor marş bastıran ya da marş bastırmayan ama aslında dolu olan akünün voltajı 10-11 volt civarlarında olur. Dolayısıyla 20-30 dakika 21 volt vererek akünün voltajı canlandırılabilir ve 11-12 volt aralığına geldiği zaman marş bastırır diye düşünüyorum. Bütün planlamam ve hesaplamam bu yöndedir. Yani ölü akü değil hasta aküyü canlandırarak, insanların yolda, belde, dağda, bayırda kaldıklarında ara kablosu ile başka bir araçtan takviye yapmak için tanıdık çağırmasına, ya da oto elektrikçi çağırarak akü takviyesi ile aracını çalıştırmak zorunda kalmalarına pratik bir çözüm aramaktayım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi coskunismail -- 20 Eylül 2019; 9:34:27 >




  • coskunismail C kullanıcısına yanıt
    ▲     



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ayrıldı01 -- 23 Ocak 2022; 14:52:10 >
    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Cevabınız ve görüşleriniz için teşekkür ederim. Benim çabam; daha ucuza ve daha pratik olarak ve kimseye ihtiyaç duymadan bu işi nasıl çözebiliriz üzerine idi. Linkini verdiğiniz powerbank 12 volt 8 amper. Benim başlangıç noktam ise 21 volt 4 amper. Zaten bu voltaj için 5 tane lityum pili seri bağlayacağımdan, pilleri kontrol edecek BMS kartı batarya grubu üzerinde mutlaka olacaktır. Dolayısıyla bataryalardaki voltaj kritik seviyeye indiğinde (2,79) BMS kartı devreyi otomatikman kesecek ve şarjı durduracaktır. Ancak aküden geri tepme yoluyla gelecek voltajı bu sefer de şarj için geri kullanacaktır. Bataryanın kutuplarına diyot takma düşüncem bu yüzdendir. Hazırlayacağım batarya grubunun amper değerini yükseltebilirim elbette. Ama minimum maliyetle maksimum verim alma düşüncesinde olduğumdan 21 volt 4 amper üzerinden yola çıktım. Bakalım başka fikirler ortaya konulacak mı bekleyip göreceğiz.




  • Merhabalar.

    Uyguladığınız yöntem sağlıklı değil. Bana kalırsa doğrultuculu bir trafo bulun. Ya da LED adaptörü de olur. Akünüzü düşük akımda şarj edin.

    Akülerin zamanla performans kayıpları ile ilgili olarak bazı çalışmalar aslında mevcut. Desülfatör devreleri vardı bir aralar, ne kadar işe yarıyordu bilmiyorum ama darbeli akım (dirty DC) tekniği kullanılarak sülfatlaşmayı çözüyor ve akülerin ömrünü, elden geldiği kadar geri kazandırıyordu.

    Ayrıca bu iş için satılan hazır bir ürün yerli piyasamızda vardı ama son yıllarda bulunamıyor.

    Bir akü bataryasının yapısı...

    Şimdi anlatıcam ama vaktim yok. Şöyle düşünün plakaların kutuplara daha yakın yerinden diğer plakaya daha fazla akım geçiyor ve alt kısımlar yani kutupların uzağında kalan kısımdan daha az akım geçiyor. Bu, plakalar üzerindeki kimyasal reaksiyon ve elektron yoğunluğunun homojenize olmaması ile sonuçlanıyor. Bu dengesizlik şarj sonrasında kendiliğinden düzeliyor ama düzelirken kurşun plakalar ve asitin kimyasal yapısı da bozuluyor. Plakaların bir kısmında daha fazla kurşun-dioksit, bir kısmında daha az var. Elektron miktarları farklı ve zamanla kendini eşitleyerek iyileşiyor ama o iyileşene kadar aküyü kullandığınız için akü zamanla zarar görüyor. Bunun için bazı önlemler var. yukarıdaki darbeli akım tekniği bu durumu büyük oranda engelliyor. Düşük akım-darbeli DC bu sorunun çözümü aslında.

    Birçok batarya türü iki kata kadar yüksek gerilim ile şarj edilebilir. Ama sizin elinizdeki piller, bu kadar basit bir iş için heder edilecek piller değil. Elinizde çok çok özel, değerli piller bulunduruyorsunuz ama verimsiz bir iş için kullanmayı planlıyorsunuz. Onun yerine ben olsam adaptör kullanırdım. Çakmaklıktan da kullanmayın bence. Çakmaklık önünde sigorta var. Pilden aküye sigorta değerinden yüksek akım geçerse çakmaklık sigortasını attırırsınız. Akülerin iç direnci eski bile olsalar küçüktür. 21voltluk bir Lion batarya gurubunu aküye bağlarsanız bir anlamda kısadevre etmiş olursunuz ve biliyor musunuz bilmiyorum lion piller patladı mı bomba gibi patlıyor.

    Yapmayın bence.




  • Söylediklerinizin çoğunu bilmekle birlikte bilmediklerim dahil, size katılıyorum. Elimdeki lityum piller laptop çıkması ve tanesi maddi olarak 2.5 TL ye mal oldu bana. Ayrıca benim bahsettiğim zevk için kullanılacak bir çalışma değil ki? Diyelim ki pikniğe gittiniz, radyoyu açtınız akşama kadar müzik dinlediniz, ya da stopları açık unuttunuz ve akünüz marş basmayacak kadar azaldı. Yahut akünüz artık son demlerini yaşadığından 3-5 gün arabayı çalıştırmadığınız için akü zayıfladı ve marş basmıyor. Bu durumda ne yapacaksınız? Dağın başında ya da sokağın kenarında bahsettiğiniz düzenekle birlikte adaptörünüz olsa neye yarayacak ki? Mutlaka başka bir araç bulup takviye kablosu ile şarj edeceksiniz, ya da oto elektrikçi çağıracaksınız. Aracınız rampada dursa bile, benim araç gibi otomatikse vurdurarak da çalıştıramazsınız. Hiç biriyle çözüm bulamazsanız da en sonunda aracı orada bırakıp gideceksiniz. Aslında bireysel olarak belki üç beş kere karşılaştığımız bir durum ama, insanı canından bezdiren, stresten midesini bulandıran bir problem. Hazırlayacağım batarya grubunun uçlarına diyot takma isteğim, aküden geri tepecek volt ve amperi tutarak, pilleri korumak amacıylaydı. Yani akü şarjı kısa devre gibi görünse de bu diyotlar sayesinde piller korunacaktı. Ayrıca ısı sigortası ile pillerin ısınmasına karşı akım kesen ilave bir önlem daha alacaktım. Her neyse, ben bir tane yapacağım da artık 21 volt mu olur, 16,8 volt mu tam karar vermedim. Amperini de 4-5 civarında tutmayı planlıyorum. Patlarsa, canımızı kurtarmaya bakarız. Patlamaz ve işe de yaramazsa, pilleri söker, başka projelerde kullanırız. Olur da işe yararsa da ne ala, işimiz görülmüş olur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi coskunismail -- 20 Eylül 2019; 21:21:37 >




  • coskunismail C kullanıcısına yanıt
    Tamam anladım.

    Ama şöyle yapsak... Mesela bir akücüden uygun fiyata ikinci el falan bir akü alsanız bagajda taşısanız? Tamamen ihtiyaca göre salladım... Hala lityum batarya konusunda endişeliyim.
  • Lityum pilleri uygun BMS kartları(kısadevre, aşırı şarj, aşırı deşarj, yüksek voltaj koruması ve balanslı şarj) ile kullandığınızda, ısı sigortası ile de ısı kontrolünü elinde tutmasını sağladığınızda, bir de çıkışlarına diyot takıp, geri tepmeyi de önlediğinizde, arabada kullandığımız akü, bu bataryanın yanında pimi çekilmiş bomba gibi durmaktadır.
  • coskunismail C kullanıcısına yanıt
    Tamam ama haberlerde gördüğümüz patlama olaylarında da cihazlarda uygun batarya kontrolörü kullanılıyor. note7'yi hatırlıyorsunuz. Bir ara da iPhone'un kulaklığı patladı. Alanlarında uzman firmalar bunlar. Hiç yokken ev yakan samsung telefonlar nedeniyle dava açan kullanıcılar oldu...

    Neyse, benim bilgim sınırlı. Ama şahsi görüşüm "hayır" olacaktır. Siz bilirsiniz.
  • coskunismail C kullanıcısına yanıt
    ▲     



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ayrıldı01 -- 23 Ocak 2022; 14:56:25 >
  • Bugün dükkanın/gözümüzün önünde bir araç bilinmeyen bir nedenden yanmaya başladı.Fiat linea mı öyle birşey. Zar zor söndürüldü ön kısım gitti. Muhtemelen elektrik sisteminden.

    Benim hassasiyetim biraz da bundan sanırım. "Lion batteries" dedin mi ben bi korkuyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi KendiİsteğiyleAyrıldı -- 20 Eylül 2019; 23:15:8 >
  • KendiİsteğiyleAyrıldı kullanıcısına yanıt
    ▲     



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ayrıldı01 -- 23 Ocak 2022; 14:55:17 >
  • Fikrini ileten tüm arkadaşlara teşekkür ederim. 6-7 yıldır lityum pillerle haşır neşir olup, elinden 1000'i aşkın lityum pil geçen (kullanarak) biri olarak, daha 1 tane bile pil patlatmadığımı belirteyim. Lityum pilin dilinden anlarsanız en sadık en güvenilir dostunuz olduğunu göreceksiniz. Şarjına, deşarjına, kısa devresine, ısısına, grup olarak kullanıldığında eşdeğer tasnifine, kapasitesine, kalitesine vs. dikkat ederseniz aracınızdaki aküden de, cebinizdeki çakmaktan da, tavandaki lambadan da daha güvenilir olduğuna siz de inanırsınız.
  • coskunismail C kullanıcısına yanıt
    Merhabalar tekrar.

    Bilgi ve tecrübelerinize güveniyorum. Ancak bu başlığı dışarıdan okuyanlar, hiç bilmeyenler farklı bakış açılarından da konuya bakabilsinler diye yazdıklarımız, uyarılarımız orada kalsın, siz de dikkatli olarak çalışmalarınızı yürütün.

    İyi çalışmalar.
  • Eyvallah. Zaten ben de farklı bakış açılarını merak ediyordum. Belki de bu bakış açılarından dikkat etmediğim bir husus, aklıma gelmeyen yeni bir fikir yakalarım diye düşünmüştüm. Benim için oldukça faydalı oldu. Umarım okuyanlara da faydalı olur. Herkese teşekkürler.
  • 90numarasanzumanyagi önerisi en iyi ve risksiz çözüm ,,,

    Benim diğer fikrim ise, araç çalışırken, yedek akü şarj olacak,, kontak kapatıldığı anda 40-50A röle vasıtası ile yedek akü devreden çıkacak, bu sayede stop teyp benzeri açık kalma durumlarından dahili akü den yiyecek,,
    Acil durumda ise röle kontak uçlarını acil harici devreye alarak , harici akü den besleme sağlanacak ...

    Araçtaki cihazlar max 15v dan sonra arıza verir, veya akü şarj dinamosu regülatör sistemi bozulur,, çakmaklıktan 14.4v den fazla veya araca veya aküye 14.4v den voltaj vermek sakıncalıdır ,,,

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Aynı fikirdeyim, gözde atlamışsınız Coşkun Bey ısrarla elinizdekini kullanmayı ve hatta aynı fikirde birinin çıkmasını beklemektesiniz ... En basitinden şunu yapın sonucu görün, bir oto lambasına o 21v verin görün ...

    Aynısı aracınızın diğer aksamlarına (akü, meksefe, gösterge tablosu vb.) olacaktır 21v verdiğinizde ...

    Mevcut akü takviye jumpstart larda 12v 9A veya 12A kuru akü kullanılmaktadır yanlış hatırlamıyorsam. Birkaç yıl evvel Bim lerde satıldı li-ion pilli jumstart baya küçük yine de portatiflik adına iyiydi, nette biraz arattım fakat görsel ve teknik veri bulamadım.

    Diğer konu burada takviyede iş yapan gerilim değil akımdır, anlık yüksek akım verilebilmelidir yoksa anında elinizdeki alternatör güç paketini sıfırlar tüketir. Laptop pilerinin bahsedilen anlık akımı düşüktür, model araba - uçaklarda kullanılan piller uygundur, bu pillerdeki C değerini araştırın elinizdekilerle karşılaştırın derim.

    Arkadaşların tavsiyelerini kesinlikle kulak arkası etmeyiniz zira hoverbord pilleri durduk yere duman çıkarıp yanıyor türünden nette çok video var, bu oyuncakların en ucuzu da yanılmıyorsam 800-900 tl idi.

    Son tavsiyem, elinizdeki piller uygunsa yine bu işte kullanın fakat bu akıma uygun dc regülatörlerle misal yine takviye için 14,4vdc, benzer oto içi araçları için 12vdc, usb ye 5vdc, şekinde çıkışlar portlar yapın. Kolay gelsin.




  • mavi-kaplan M kullanıcısına yanıt
    Ben aynı fikirde hiç kimseyi aramadım, aksine fikrimin eksik veya yanlış yanları varsa bilenlerden öğrenmek istedim. Haa elimdekileri ısrarla kullanma konusuna gelince. Elbette kullanacağım. Çünkü ortaya konulan fikirler, öneriler, uyarılar benim projemde değişiklikler, geliştirmeler, ilaveler, eksiltmeler yapacak yeni düşünceler oluşturdu. Yani projemi geliştirmeme yardımcı oldular. O yüzden herkese teşekkür ettim zaten. Gelelim bimde satılan bahsettiğiniz o cihaza. O cihazdan ben de aldım ve size teknik verilerini söyleyeyim: Çıkışı 30 volt, 1 amper civarı bir cihazdı. Hiç bir işe yaramadı desem yeridir, çünkü amperi çok düşük olduğundan ve aracın aküsünden geri tepmeyi önleyecek tertibat olmadığından voltajı hemen düşüyor ve akü ile eşitleniyordu. Haliyle de aküyü canlandıracak bir akım ve gerilim veremeden tükeniyordu. Ayrıca o cihazın kullanım şekli de şu şekildeydi. Aracın kontağı 1 kademe ileri alınır ve elektriğin tesisata dağıtılması sağlanır. Elektrik tüketecek tüm noktalar(teyp, far, klima vs) kapatılır, cihaz çakmaklıktan araca bağlanır ve cihazın anahtarı ileri(aküyü şarj etme) konuma alınır. 20 - 30 dakika süreyle aküye voltaj gitmesi sağlanır. Bu sayede hiç bir yerde elektrik tüketilmediği için çakmaklıktan verilen 30 volt aküye doğru gider. Yani sizin bahsettiğiniz gibi 12 voltluk lambaya veya çalışan diğer parçalara 21 volt elektrik verme gibi bir durum yok. Çünkü o cihazların tamamı aküden sigortalı koruma ile beslenmektedir. Dolayısıyla sizin çakmaklıktan verdiğiniz 21 volt, aküyü devre dışı bırakıp tüm tesisatta 21 volt elektrik olmasını sağlamıyor. Zaten bu durum, sigorta kutusunun aküye bağlı olmasından dolayı teknik olarak da mümkün değil. Benim projem de bu cihaz mantığında. Sadece amperi biraz daha yüksek olacak, voltajı da biraz düşük. Zaten yaptığımız bu takviye bataryası marş bastıran cinsten olmayacak bunu da göz ardı etmeyin. Yapacağımız bu bataryaya 5 (usb) - 12 voltluk çıkışlar da ekleyeceğim elbette. Bu sayede harici kullanım imkanı da sağlayacağız. PAylaştığınız fikirleriniz için size teşekkür ederim.




  • 18650 ler ile aküyü şarj mı edeceksiniz yoksa bunlar tesisata bagli iken marşa basmak için mi kullanacaksınız?

    Kullanacağınız 18650 sayısı 5 ve laptoptan çıkma galiba. Bu pillerden çok kullandim ve hala kullanıyorum da .

    Uzun uzun yazmış zaten arkadaşlar. Bu biraz tehlikeli.

    1. Akım yüksek olandan düşük olana doğru akıyor ve voltajlar esitlenene kadar da bu akis devam ediyor. Akü boş iken çok yüksek akımı sizin 18650 lerden çekecek. Buna uygun 40a lik bms bile taksaniz cok buyuk bir ihtimalle ve yanılmıyorsam bms hemen akimi kesecek. Niye mi. Bir defa o pillerin anlik verebileceği akim 5A civarında. Bunun uzerine cikildigi anda pillerin voltaji direkt çökecek. Bunun olmadığını varsayarsak, akünün cekecegi akimi sınırlayan bir düzenek olmadığından bms çok yüksek akim çekildiğini anlayınca yine büyük ihtimalle akimi kesecek.

    2. Siz 21 volt verecegim dediniz. Aracın her yeri elektronik beyin, islemci vs ile dolu. Ya bu sisteme fazla voltaj vererek bir yerleri bozar ve daha fazla masraf açarsanız ne olacak? Diyelim ki aracta yüksek voltaj icin koruma var. Bu defa da ya sistemi kapatacakma ihtimali var (bilmiyorum varsayıyorum burayi, sonucta bunlar ciddi masraflar), kapatmasa bile yine 1.maddeye döneceksiniz. (Bence bu sekliyle voltajdan dolayi bir zarar gorme ihtimali çok düşük zaten gucu yetmeyecektir ki voltaji yükseltsin)

    3. Üsttekilerin hepsini geçtik diyelim. Elinizdeki düzenek ile yaklasik 2000-3000 mah verebilirsiniz. Bu akünün dişinin kovuguna bile yetmez. Bu degerle marş da basmaz. Denemedim ama marş motorunun en az anlik cektigi akim 40-60 amper arasinda deniliyor.Daha yüksek diyenleri de gördüm. Uygun bir zamanda pensampermetre ile de test edeceğim.

    4. Yukarida da bahsedilen yaz sicaklarinda lityum bataryanin sicakta kalarak patlamasi riski var ki daha dün bir akrabam arabanin ön caminda telefonunu unuttugunu ve telefonun sicaktan patladığını, apple in telefonu kullanıcı hatasi oldugundan kabul etmedigini anlattı. 18650 de ayni yapida bir pil .

    5. 18650 ile yapacagim, sicakta arabada birakmam derseniz de yapacaginiz sistem için bms, cok sayida pil, 2 adet akim ayarli voltaj regülatörü vs. kullanarak bir duzenek yapabilirsiniz ama sanki yedek daha dusuk amperde bir akü almak daha mantıklı gibi.

    Yine de siz bilirsiniz. Bence bir çok açıdan bu sekilde verimsiz olacak ve riskleri de var.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.