Şimdi Ara

YOKUŞTA DİZEL Mİ BENZİNLİ Mİ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
167
Cevap
3
Favori
37.516
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Slm Arkadaşlar;

    Bugün bir arkadaş ile bu konuyu bayağı bir tartıştık. Uzun ve dik bir yokuş hayal edin. Yokuşun başında biri dizel biri benzinli bir araç aynı anda kalkış yaparsa hangisi yokuşu önce tamamlar. Ben dizel dedim torktan dolayı o da benzinlinin daha iyi olacağını söyledi. Çünkü benzin ince çabuk yanar ve yokuşu çıkar dedi. Sizce hangisi rampada başarılı olur.

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.



  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Dizel tabi ki.
    Benzinli motor kısa sürede kesilecektir. Çünkü o çabuk yanan yakıt pistonu yeterince hızlı itemeyecek ve bayılma yapacaktır.
    Dizelin bayılması çok daha zor bir olay.




    bu verdiğiniz örnek atmosferik benzinli için geçerli olabilir.ama turbo benzinli bir araç dizeli geride bırakır. dizellerin tamamının turbolu olduğunu düşünürsek ve verdiğiniz örnekteki benzinli aracın da atmosferik olduğunu düşünürsek, yaptığınız kıyaslama yanlış..
    xmonte kullanıcısına yanıt
    xmonte demiş ki;
    Mesajı Yerinde Gör
    quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.

    burada hacimden çok motorun hangi araçta kullanıldığı,doğru vites atımı,aracın ağırlığı,motorun verdiği güç,aktarma performansı gibi kriterler var.
    Yani ucu epeyce açık bir konu yokuşta dizel benzinli mevzuatı.
    Örneğin herkes şu soruyu soruyor: 1.33 corolla çeker mi?
    Eğer doğru vitesi kullanırsan çeker.
    Örneğin volkswagenin tdi motorları 105 hpye sahip ama aktarmaları çok başarılı.
    Başka bir örnek hyundai'nin 1.6 motoru 130hp civarı güç verebiliyor ama yüksek devirde,aktarma da zayıf.
    Hele işin içine turbo benzinliler girerse dizel toz yutar rampada virajda.
    Kısacası tam bir kime göre neye göre konusu olmuş dostum.
    Atmosferik benzin - atmosferik dizel (benzinli alır.)
    Atmosferik Benzin - Turbo Dizel (Dizel alır.)
    Turbo Benzin - Turbo Dizel (Benzin alır.)

    Şimdi o zaman dizel motorun espirisi ne diyen olabilir. Yarış halinde iki araçta dip gaz gideceği ve benzinli çokça devir çevireceği için dizeli geçer. Ancak normal şartlarda dizel o rampayı çok rahat bir şekilde çıkabilir. Dizelin avantajı günlük kullanımda çıkıyor.

    Zaten dizel motorlardan performans motoru olsaydı firmalar çoktan dizele geçerdi. Benzinin var bir hikmeti demekki bütün yüksek performanslı araçlar benzinli.

    Buradan performanssız araç yoktur, az gaz vardır sonucunu da çıkarabiliriz Tabi Türkiye'de performanslı araç yoktur, az yakan araç vardır.
  • Dizel tabi ki.
    Benzinli motor kısa sürede kesilecektir. Çünkü o çabuk yanan yakıt pistonu yeterince hızlı itemeyecek ve bayılma yapacaktır.
    Dizelin bayılması çok daha zor bir olay.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Dizel tabi ki.
    Benzinli motor kısa sürede kesilecektir. Çünkü o çabuk yanan yakıt pistonu yeterince hızlı itemeyecek ve bayılma yapacaktır.
    Dizelin bayılması çok daha zor bir olay.

    Tşk ederim. Peki biraz daha teknik bilgi verebilir misiniz? Yada daha uzun açıklayıcı bir kaynak var mıdır?

    Çünkü karşı tarafı iyice ikna etmek istiyorum.

    syg
  • quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Dizel tabi ki.
    Benzinli motor kısa sürede kesilecektir. Çünkü o çabuk yanan yakıt pistonu yeterince hızlı itemeyecek ve bayılma yapacaktır.
    Dizelin bayılması çok daha zor bir olay.

    Tşk ederim. Peki biraz daha teknik bilgi verebilir misiniz? Yada daha uzun açıklayıcı bir kaynak var mıdır?

    Çünkü karşı tarafı iyice ikna etmek istiyorum.

    syg

    Alıntıları Göster
    O zaman yazalım.

    Rampanın çok uzun olduğunu düşünürsek belki ilk viteslerde benzinli avantajlı olabilir.

    Ancak belli bir vitesten sonra benzinli motorun yanması pistonu yeterince hızlı itemeyecek, piston yavaşladıkça yanma seyrelmeye başlayacak, bu da motorun bayılmasına sebep olacak.

    Daha doğrusu,
    Motorin patlama prensibi ile çalışır. Benzin yanma prensibi ile.

    Şöyle ki, motorinin patlaması benzinin yanmasıdan daha uzun sürer. Dizelin sesini dinlediğiniz zaman "rım rım rım rım rım rım" gibi aralıklı düzenli bir ses gelir. Rölantide daha iyi anlaşılır. Benzinli motor ise "vuuuuuuuuu" gibi düz bir ses çıkarır. Çünkü patlama yerine yanma vardır ve devir çok daha sıktır.

    Dizel motor olan yanma zamanından azami gücü almaya çalışırken, benzinli motor yanmayı çok defa tekrar ederek toplam güç elde etmeye çalışır.

    Yani örnek vermek gerekirse, dizel motor 2000 yanmadan 90 BG güç çıkarmaya çalışırken benzinli motor 5000 yanmadan o gücü çıkarmaya çalışır.

    Peki bunu nasıl örnekleriz? Bisiklete binmek gibi düşünün.
    Vitesli bisiklet gene.
    İki tane bisikletli arkadaşı bayırın başına getirdik.
    İkisinde de aynı bisikletler olsun.

    Rampa gereği en son vites 12. vites olsun. (Ön 3 arka 4)

    İki bisikletçi de 1. viteste kalkacak ancak evet dizelin vitesleri daha uzun olması gerekse de, burada aktarmayı katıp karıştırmak istemem.

    Birisi kesinlikle koltuğundan kalkmayacak diğeri ise ayakta tüm ağırlığını vererek sürecek.

    Bir de, vitesler 1. vitesten sonra ön 3 arka 1, sonra ön 3 arka 2 sonra ön 3 arka 3 en son da ön 3 arka 4'e geçirilecek.

    İkisi de aynı anda başladığında, evet aynı deviri çevirecekler ama, biz burada rampadan bahsediyoruz.
    Oturan arkadaşın çevireceği devir, hızla bacaklarını aşağı yukarı indirmek. Diğer arkadaş ise komple ağırlığını bir sağ pedala bir sol pedala verecek.

    Devir farkına girersem, hızla ayakları indirip kaldıran arkadaş daha çok devir çevirebilir. Ancak ağırlığını veren arkadaş en fazla bir süre sonra yalpalamaya başlar.

    Vites yükselikçe oturan arkadaşın bacakları o gücü kaldıramaz hale gelir. Öteki arkadaş ise zorlanmadan çıkmaya devam edebilir. Bir süre sonra vites yeterince ağırlaşınca seri şekilde bacakla verilen güç yetersiz gelecek ve arkadaş bayılma yapacak. Ancak dizeli temsil eden arkadaşın bütün ağırlığı bisikleti götürmeye çalışacağı için bayılma olmaksızın yoluna devam edebilecek.

    Ha devir farkını da şöyle izah edeyim.

    Dizeli 21. viteste, benzinliyi ise 12. viteste sürdüğümüzü düşünelim.

    Dizeli temsil eden bisiklet ayakta ve pedalı dakikada 60 kere çevirerek atıyorum 40 km hız yapsın.
    Benzinlinin 12. viteste 40 km hız yapması için pedalı çevirme sayısı kesinlikle 60 olmayacaktır.

    Biraz karışık oldu ama bu böyle yani.

    Dizel güçlü az sayıda yanmadan
    Benzin zayıf ama çok sayıda yanmadan
    iş üretiyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    O zaman yazalım.

    Rampanın çok uzun olduğunu düşünürsek belki ilk viteslerde benzinli avantajlı olabilir.

    Ancak belli bir vitesten sonra benzinli motorun yanması pistonu yeterince hızlı itemeyecek, piston yavaşladıkça yanma seyrelmeye başlayacak, bu da motorun bayılmasına sebep olacak.

    Daha doğrusu,
    Motorin patlama prensibi ile çalışır. Benzin yanma prensibi ile.

    Şöyle ki, motorinin patlaması benzinin yanmasıdan daha uzun sürer. Dizelin sesini dinlediğiniz zaman "rım rım rım rım rım rım" gibi aralıklı düzenli bir ses gelir. Rölantide daha iyi anlaşılır. Benzinli motor ise "vuuuuuuuuu" gibi düz bir ses çıkarır. Çünkü patlama yerine yanma vardır ve devir çok daha sıktır.

    Dizel motor olan yanma zamanından azami gücü almaya çalışırken, benzinli motor yanmayı çok defa tekrar ederek toplam güç elde etmeye çalışır.

    Yani örnek vermek gerekirse, dizel motor 2000 yanmadan 90 BG güç çıkarmaya çalışırken benzinli motor 5000 yanmadan o gücü çıkarmaya çalışır.

    Peki bunu nasıl örnekleriz? Bisiklete binmek gibi düşünün.
    Vitesli bisiklet gene.
    İki tane bisikletli arkadaşı bayırın başına getirdik.
    İkisinde de aynı bisikletler olsun.

    Rampa gereği en son vites 12. vites olsun. (Ön 3 arka 4)

    İki bisikletçi de 1. viteste kalkacak ancak evet dizelin vitesleri daha uzun olması gerekse de, burada aktarmayı katıp karıştırmak istemem.

    Birisi kesinlikle koltuğundan kalkmayacak diğeri ise ayakta tüm ağırlığını vererek sürecek.

    Bir de, vitesler 1. vitesten sonra ön 3 arka 1, sonra ön 3 arka 2 sonra ön 3 arka 3 en son da ön 3 arka 4'e geçirilecek.

    İkisi de aynı anda başladığında, evet aynı deviri çevirecekler ama, biz burada rampadan bahsediyoruz.
    Oturan arkadaşın çevireceği devir, hızla bacaklarını aşağı yukarı indirmek. Diğer arkadaş ise komple ağırlığını bir sağ pedala bir sol pedala verecek.

    Devir farkına girersem, hızla ayakları indirip kaldıran arkadaş daha çok devir çevirebilir. Ancak ağırlığını veren arkadaş en fazla bir süre sonra yalpalamaya başlar.

    Vites yükselikçe oturan arkadaşın bacakları o gücü kaldıramaz hale gelir. Öteki arkadaş ise zorlanmadan çıkmaya devam edebilir. Bir süre sonra vites yeterince ağırlaşınca seri şekilde bacakla verilen güç yetersiz gelecek ve arkadaş bayılma yapacak. Ancak dizeli temsil eden arkadaşın bütün ağırlığı bisikleti götürmeye çalışacağı için bayılma olmaksızın yoluna devam edebilecek.

    Ha devir farkını da şöyle izah edeyim.

    Dizeli 21. viteste, benzinliyi ise 12. viteste sürdüğümüzü düşünelim.

    Dizeli temsil eden bisiklet ayakta ve pedalı dakikada 60 kere çevirerek atıyorum 40 km hız yapsın.
    Benzinlinin 12. viteste 40 km hız yapması için pedalı çevirme sayısı kesinlikle 60 olmayacaktır.

    Biraz karışık oldu ama bu böyle yani.

    Dizel güçlü az sayıda yanmadan
    Benzin zayıf ama çok sayıda yanmadan
    iş üretiyor.


    Çok tşk ederim.

    Elinize sağlık




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    O zaman yazalım.

    Rampanın çok uzun olduğunu düşünürsek belki ilk viteslerde benzinli avantajlı olabilir.

    Ancak belli bir vitesten sonra benzinli motorun yanması pistonu yeterince hızlı itemeyecek, piston yavaşladıkça yanma seyrelmeye başlayacak, bu da motorun bayılmasına sebep olacak.

    Daha doğrusu,
    Motorin patlama prensibi ile çalışır. Benzin yanma prensibi ile.

    Şöyle ki, motorinin patlaması benzinin yanmasıdan daha uzun sürer. Dizelin sesini dinlediğiniz zaman "rım rım rım rım rım rım" gibi aralıklı düzenli bir ses gelir. Rölantide daha iyi anlaşılır. Benzinli motor ise "vuuuuuuuuu" gibi düz bir ses çıkarır. Çünkü patlama yerine yanma vardır ve devir çok daha sıktır.

    Dizel motor olan yanma zamanından azami gücü almaya çalışırken, benzinli motor yanmayı çok defa tekrar ederek toplam güç elde etmeye çalışır.

    Yani örnek vermek gerekirse, dizel motor 2000 yanmadan 90 BG güç çıkarmaya çalışırken benzinli motor 5000 yanmadan o gücü çıkarmaya çalışır.

    Peki bunu nasıl örnekleriz? Bisiklete binmek gibi düşünün.
    Vitesli bisiklet gene.
    İki tane bisikletli arkadaşı bayırın başına getirdik.
    İkisinde de aynı bisikletler olsun.

    Rampa gereği en son vites 12. vites olsun. (Ön 3 arka 4)

    İki bisikletçi de 1. viteste kalkacak ancak evet dizelin vitesleri daha uzun olması gerekse de, burada aktarmayı katıp karıştırmak istemem.

    Birisi kesinlikle koltuğundan kalkmayacak diğeri ise ayakta tüm ağırlığını vererek sürecek.

    Bir de, vitesler 1. vitesten sonra ön 3 arka 1, sonra ön 3 arka 2 sonra ön 3 arka 3 en son da ön 3 arka 4'e geçirilecek.

    İkisi de aynı anda başladığında, evet aynı deviri çevirecekler ama, biz burada rampadan bahsediyoruz.
    Oturan arkadaşın çevireceği devir, hızla bacaklarını aşağı yukarı indirmek. Diğer arkadaş ise komple ağırlığını bir sağ pedala bir sol pedala verecek.

    Devir farkına girersem, hızla ayakları indirip kaldıran arkadaş daha çok devir çevirebilir. Ancak ağırlığını veren arkadaş en fazla bir süre sonra yalpalamaya başlar.

    Vites yükselikçe oturan arkadaşın bacakları o gücü kaldıramaz hale gelir. Öteki arkadaş ise zorlanmadan çıkmaya devam edebilir. Bir süre sonra vites yeterince ağırlaşınca seri şekilde bacakla verilen güç yetersiz gelecek ve arkadaş bayılma yapacak. Ancak dizeli temsil eden arkadaşın bütün ağırlığı bisikleti götürmeye çalışacağı için bayılma olmaksızın yoluna devam edebilecek.

    Ha devir farkını da şöyle izah edeyim.

    Dizeli 21. viteste, benzinliyi ise 12. viteste sürdüğümüzü düşünelim.

    Dizeli temsil eden bisiklet ayakta ve pedalı dakikada 60 kere çevirerek atıyorum 40 km hız yapsın.
    Benzinlinin 12. viteste 40 km hız yapması için pedalı çevirme sayısı kesinlikle 60 olmayacaktır.

    Biraz karışık oldu ama bu böyle yani.

    Dizel güçlü az sayıda yanmadan
    Benzin zayıf ama çok sayıda yanmadan
    iş üretiyor.

    Alıntıları Göster
    Aklıma gelen daha basit bir örnek.

    İki tane su damacanası düşün 20 litrelik olsun.

    Üstünde de tıpkısının aynısı iki tane pompa düşün.

    bu pompa ile bir bardak (200 ml) mi daha çabuk dolar bir sürahi mi? (2 l)

    Benzinli motordaki yanma bardağı
    Dizel motordaki patlama ise sürahiyi ifade etsin.

    Şimdi bu damacanadaki suyu toprağa boşaltacağız.

    Her seferinde bardağa doldurup oradan toprağa boşaltırsak, 100 bardak su doldur boşalt yapmamız gerekir. Çünkü benzin yanmadan bir bardak enerji üretebilir.

    Bir bardak suyu 100 kere dökmenin yapacağı etki bellidir. Her bir bardakta toprak çok az oyulur. Bunu çok kez tekrar ederek (100 kere) toprağı hatrı sayılır bir şekilde oyarız.

    Bir de bu suyu sürahi ile boşaltacak olursak, o zaman da 10 sürahi su harcamamız gerekir ama sürahi daha yavaş dolacağı için 100 bardak su dökene kadar ancak 10 sürahi su dökebileceğiz.
    Ancak bir sürahi dolusu su toprağı bir bardak dolusu sudan çok daha fazla oyacaktır. Bunu da 10 defa tekrar etmemiz hatrı sayılır bir derinlik için yeterlidir.

    Şimdi rampa ekleyelim.
    Toprak yerine yanan bir sobanın üstüne döktüğümüzü düşünelim. Bir bardak su döktüğümüzde anında buharlaşır ve biz ikinci bardağı dökene kadar büyük çoğunluğu kurur. Hatta bir süre sonra vites büyüteceğimiz için hızımızı düşüreceğiz (Devir düşüyor neticede) bu sefer biz bardağı doldurana kadar sobanın üstü kuruyacak. Bir süre boyunca asla ıslak bir sobanın üstüne su dökemez hale geleceğiz. Bu da hızın azalmaya başlaması demek. Yani bayılma.

    Ancak aynı sobaya sürahi ile su dökersek, belki su gene çabuk kaynayacak ama, bir sürahi suyun kaynaması da çok daha zor olacağı için biz ikinci sürahiyi doldurup tekrar üstüne su koyabilir hale geleceğiz. Böylece her seferinde artan su miktarı bizim rampayı sorunsuz çıkmamız demektir.

    Ha istersen örnekteki su pompasını, dizelinkini yavaş, benzinlininkini hızlı düşünüp, sürahi bardak karşılaştırmasını, su bardağı, (200 ml) ve kola bardağı (330 ml) olarak düşünebilirsin.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Aklıma gelen daha basit bir örnek.

    İki tane su damacanası düşün 20 litrelik olsun.

    Üstünde de tıpkısının aynısı iki tane pompa düşün.

    bu pompa ile bir bardak (200 ml) mi daha çabuk dolar bir sürahi mi? (2 l)

    Benzinli motordaki yanma bardağı
    Dizel motordaki patlama ise sürahiyi ifade etsin.

    Şimdi bu damacanadaki suyu toprağa boşaltacağız.

    Her seferinde bardağa doldurup oradan toprağa boşaltırsak, 100 bardak su doldur boşalt yapmamız gerekir. Çünkü benzin yanmadan bir bardak enerji üretebilir.

    Bir bardak suyu 100 kere dökmenin yapacağı etki bellidir. Her bir bardakta toprak çok az oyulur. Bunu çok kez tekrar ederek (100 kere) toprağı hatrı sayılır bir şekilde oyarız.

    Bir de bu suyu sürahi ile boşaltacak olursak, o zaman da 10 sürahi su harcamamız gerekir ama sürahi daha yavaş dolacağı için 100 bardak su dökene kadar ancak 10 sürahi su dökebileceğiz.
    Ancak bir sürahi dolusu su toprağı bir bardak dolusu sudan çok daha fazla oyacaktır. Bunu da 10 defa tekrar etmemiz hatrı sayılır bir derinlik için yeterlidir.

    Şimdi rampa ekleyelim.
    Toprak yerine yanan bir sobanın üstüne döktüğümüzü düşünelim. Bir bardak su döktüğümüzde anında buharlaşır ve biz ikinci bardağı dökene kadar büyük çoğunluğu kurur. Hatta bir süre sonra vites büyüteceğimiz için hızımızı düşüreceğiz (Devir düşüyor neticede) bu sefer biz bardağı doldurana kadar sobanın üstü kuruyacak. Bir süre boyunca asla ıslak bir sobanın üstüne su dökemez hale geleceğiz. Bu da hızın azalmaya başlaması demek. Yani bayılma.

    Ancak aynı sobaya sürahi ile su dökersek, belki su gene çabuk kaynayacak ama, bir sürahi suyun kaynaması da çok daha zor olacağı için biz ikinci sürahiyi doldurup tekrar üstüne su koyabilir hale geleceğiz. Böylece her seferinde artan su miktarı bizim rampayı sorunsuz çıkmamız demektir.

    Ha istersen örnekteki su pompasını, dizelinkini yavaş, benzinlininkini hızlı düşünüp, sürahi bardak karşılaştırmasını, su bardağı, (200 ml) ve kola bardağı (330 ml) olarak düşünebilirsin.

    Alıntıları Göster
    Turbolu olan iyidir.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Otomatik Dizel mi? Benzin mi?
    14 yıl önce açıldı
    Benzin + LPG mi yoksa Dizel Mi?
    3 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    Slm Arkadaşlar;

    Bugün bir arkadaş ile bu konuyu bayağı bir tartıştık. Uzun ve dik bir yokuş hayal edin. Yokuşun başında biri dizel biri benzinli bir araç aynı anda kalkış yaparsa hangisi yokuşu önce tamamlar. Ben dizel dedim torktan dolayı o da benzinlinin daha iyi olacağını söyledi. Çünkü benzin ince çabuk yanar ve yokuşu çıkar dedi. Sizce hangisi rampada başarılı olur.

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.

    Valla hangisi yokuşu daha çabuk bitirir, bilmiyorum ama yokuşta kalkışlarda dizel araba daha kolay kaldırılıyor. Benzinli bağırtılabiliyor veya stop ettirilebiliyor fakat dizel arabada bu sorun hemen hemen hiç olmuyor.

    El freni kullanmadan kaldırılan durumlardan bahsediyorum.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Selçuk ALAGÖZ

    Turbolu olan iyidir.

    Alıntıları Göster
    Arkadaşlar turbo bulundu mertlik bozuldu 1.6 Turbo benzinmi 1.6 Turbo dizel mi dersen her türlü turbo benzin derim :)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.

    burada hacimden çok motorun hangi araçta kullanıldığı,doğru vites atımı,aracın ağırlığı,motorun verdiği güç,aktarma performansı gibi kriterler var.
    Yani ucu epeyce açık bir konu yokuşta dizel benzinli mevzuatı.
    Örneğin herkes şu soruyu soruyor: 1.33 corolla çeker mi?
    Eğer doğru vitesi kullanırsan çeker.
    Örneğin volkswagenin tdi motorları 105 hpye sahip ama aktarmaları çok başarılı.
    Başka bir örnek hyundai'nin 1.6 motoru 130hp civarı güç verebiliyor ama yüksek devirde,aktarma da zayıf.
    Hele işin içine turbo benzinliler girerse dizel toz yutar rampada virajda.
    Kısacası tam bir kime göre neye göre konusu olmuş dostum.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: shadowgeist

    quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.

    burada hacimden çok motorun hangi araçta kullanıldığı,doğru vites atımı,aracın ağırlığı,motorun verdiği güç,aktarma performansı gibi kriterler var.
    Yani ucu epeyce açık bir konu yokuşta dizel benzinli mevzuatı.
    Örneğin herkes şu soruyu soruyor: 1.33 corolla çeker mi?
    Eğer doğru vitesi kullanırsan çeker.
    Örneğin volkswagenin tdi motorları 105 hpye sahip ama aktarmaları çok başarılı.
    Başka bir örnek hyundai'nin 1.6 motoru 130hp civarı güç verebiliyor ama yüksek devirde,aktarma da zayıf.
    Hele işin içine turbo benzinliler girerse dizel toz yutar rampada virajda.
    Kısacası tam bir kime göre neye göre konusu olmuş dostum.


    Cevap için tşk ederim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Dizel tabi ki.
    Benzinli motor kısa sürede kesilecektir. Çünkü o çabuk yanan yakıt pistonu yeterince hızlı itemeyecek ve bayılma yapacaktır.
    Dizelin bayılması çok daha zor bir olay.




    bu verdiğiniz örnek atmosferik benzinli için geçerli olabilir.ama turbo benzinli bir araç dizeli geride bırakır. dizellerin tamamının turbolu olduğunu düşünürsek ve verdiğiniz örnekteki benzinli aracın da atmosferik olduğunu düşünürsek, yaptığınız kıyaslama yanlış..
  • Turbo benzinli degilse her halukarda dizel arac alir detayli aciklamayi arkadaslar yapmis zaten ekleme yapacak yer birakmamis

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    O zaman yazalım.

    Rampanın çok uzun olduğunu düşünürsek belki ilk viteslerde benzinli avantajlı olabilir.

    Ancak belli bir vitesten sonra benzinli motorun yanması pistonu yeterince hızlı itemeyecek, piston yavaşladıkça yanma seyrelmeye başlayacak, bu da motorun bayılmasına sebep olacak.

    Daha doğrusu,
    Motorin patlama prensibi ile çalışır. Benzin yanma prensibi ile.

    Şöyle ki, motorinin patlaması benzinin yanmasıdan daha uzun sürer. Dizelin sesini dinlediğiniz zaman "rım rım rım rım rım rım" gibi aralıklı düzenli bir ses gelir. Rölantide daha iyi anlaşılır. Benzinli motor ise "vuuuuuuuuu" gibi düz bir ses çıkarır. Çünkü patlama yerine yanma vardır ve devir çok daha sıktır.

    Dizel motor olan yanma zamanından azami gücü almaya çalışırken, benzinli motor yanmayı çok defa tekrar ederek toplam güç elde etmeye çalışır.

    Yani örnek vermek gerekirse, dizel motor 2000 yanmadan 90 BG güç çıkarmaya çalışırken benzinli motor 5000 yanmadan o gücü çıkarmaya çalışır.

    Peki bunu nasıl örnekleriz? Bisiklete binmek gibi düşünün.
    Vitesli bisiklet gene.
    İki tane bisikletli arkadaşı bayırın başına getirdik.
    İkisinde de aynı bisikletler olsun.

    Rampa gereği en son vites 12. vites olsun. (Ön 3 arka 4)

    İki bisikletçi de 1. viteste kalkacak ancak evet dizelin vitesleri daha uzun olması gerekse de, burada aktarmayı katıp karıştırmak istemem.

    Birisi kesinlikle koltuğundan kalkmayacak diğeri ise ayakta tüm ağırlığını vererek sürecek.

    Bir de, vitesler 1. vitesten sonra ön 3 arka 1, sonra ön 3 arka 2 sonra ön 3 arka 3 en son da ön 3 arka 4'e geçirilecek.

    İkisi de aynı anda başladığında, evet aynı deviri çevirecekler ama, biz burada rampadan bahsediyoruz.
    Oturan arkadaşın çevireceği devir, hızla bacaklarını aşağı yukarı indirmek. Diğer arkadaş ise komple ağırlığını bir sağ pedala bir sol pedala verecek.

    Devir farkına girersem, hızla ayakları indirip kaldıran arkadaş daha çok devir çevirebilir. Ancak ağırlığını veren arkadaş en fazla bir süre sonra yalpalamaya başlar.

    Vites yükselikçe oturan arkadaşın bacakları o gücü kaldıramaz hale gelir. Öteki arkadaş ise zorlanmadan çıkmaya devam edebilir. Bir süre sonra vites yeterince ağırlaşınca seri şekilde bacakla verilen güç yetersiz gelecek ve arkadaş bayılma yapacak. Ancak dizeli temsil eden arkadaşın bütün ağırlığı bisikleti götürmeye çalışacağı için bayılma olmaksızın yoluna devam edebilecek.

    Ha devir farkını da şöyle izah edeyim.

    Dizeli 21. viteste, benzinliyi ise 12. viteste sürdüğümüzü düşünelim.

    Dizeli temsil eden bisiklet ayakta ve pedalı dakikada 60 kere çevirerek atıyorum 40 km hız yapsın.
    Benzinlinin 12. viteste 40 km hız yapması için pedalı çevirme sayısı kesinlikle 60 olmayacaktır.

    Biraz karışık oldu ama bu böyle yani.

    Dizel güçlü az sayıda yanmadan
    Benzin zayıf ama çok sayıda yanmadan
    iş üretiyor.


    arkadasim yazdiklarinin neredeyse hepsi yanlis. dogru olan dediklerinin tam tersi.

    isi gecisi ki icten yanmali motorlarda yanma islemi ne kadar kisa surede gerceklesirse termodinamik verim de o kadar artar. dizelin nasil bazi yonlerden benzinli motorlara ustunlugu varsa benzinli motorun da dizele ustunlugu bu etkendir. benzinli motorda yanma dizele gore cok daha kisa surede gerceklesir. dizelde ise yakit sistemi geregi yanma piston belli bir yol katettikten sonra biter. buna dizel motorda kesme orani denir ve kesme orani yani kisacasi yakitin puskurtulmeye devam ettigi aci araligi ne kadar buyukse motor verimi de o kadar duser. common rail teknolojisi de silindir ici bilincli turbulans olusturmanin da temelinde bu yatar. amac yakiti mumkun oldugu en kisa sure icinde yakip isi enerjisini aciga cikarmak yani dizel motoru bu baglamda benzinli motora benzetmektir maksat.

    ayrica benzinli ile dizel motorlar ayni devirlerde asagi yukari ayni gucleri uretirler. 2000devirde 90bg ureten dizel motorlar(1500-2000cc lik benzinli motorlara gore kiyaslama yaptigin) emmede yarim bar yiyen beslemeli dizel motorlar. o kadar beslemeyi benzinliye yap o da ayni gucu verir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    Slm Arkadaşlar;

    Bugün bir arkadaş ile bu konuyu bayağı bir tartıştık. Uzun ve dik bir yokuş hayal edin. Yokuşun başında biri dizel biri benzinli bir araç aynı anda kalkış yaparsa hangisi yokuşu önce tamamlar. Ben dizel dedim torktan dolayı o da benzinlinin daha iyi olacağını söyledi. Çünkü benzin ince çabuk yanar ve yokuşu çıkar dedi. Sizce hangisi rampada başarılı olur.

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.

    arkadasim ne dizel ne benzinli. HANGISI DAHA FAZLA BEYGIRGUCUNE SAHIPSE BAYIRI ONCE O CIKAR, DUZ YOLDA OTEKINI TOZ YUTTURUR, YOKUSASSA ACIKARA KAYBOLUR. bunun yokusu,bayiri,yamaci falan yok. ayni fizik kurallari yamacda da gecerli duzyolda da ve tek etken de beygirgucudur. tork, devir ifade edilmedigi surece hicbir anlam teskiletmez ki zaten torkun yaninda deviri de soylediginizde uretilen beygirgucu ortaya cikar.

    kisacasi soyle diyelim birim zamanda hangisi daha fazla is yapiyorsa o kazanir.

    birimzamanda is = guc.

    diger yazilanlari okudum gercekten burda ogrenmek icin soru soranlarin aklini karistirmaktan baska biseye yaramazlar.

    sunu da ekleyeyim iki aracta da ayni aktarma ve kutle oldugunu varsayarak yazdim yukaridakileri.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: daturkishulan

    quote:

    Orijinalden alıntı: xmonte

    Slm Arkadaşlar;

    Bugün bir arkadaş ile bu konuyu bayağı bir tartıştık. Uzun ve dik bir yokuş hayal edin. Yokuşun başında biri dizel biri benzinli bir araç aynı anda kalkış yaparsa hangisi yokuşu önce tamamlar. Ben dizel dedim torktan dolayı o da benzinlinin daha iyi olacağını söyledi. Çünkü benzin ince çabuk yanar ve yokuşu çıkar dedi. Sizce hangisi rampada başarılı olur.

    motor hacimlerinin aynı olduğunu varsayıyoruz. 1,6 veya 1,5 gibi. Ağırlık olarakta aynı kg sahip araçlar.

    arkadasim ne dizel ne benzinli. HANGISI DAHA FAZLA BEYGIRGUCUNE SAHIPSE BAYIRI ONCE O CIKAR, DUZ YOLDA OTEKINI TOZ YUTTURUR, YOKUSASSA ACIKARA KAYBOLUR. bunun yokusu,bayiri,yamaci falan yok. ayni fizik kurallari yamacda da gecerli duzyolda da ve tek etken de beygirgucudur. tork, devir ifade edilmedigi surece hicbir anlam teskiletmez ki zaten torkun yaninda deviri de soylediginizde uretilen beygirgucu ortaya cikar.

    kisacasi soyle diyelim birim zamanda hangisi daha fazla is yapiyorsa o kazanir.

    birimzamanda is = guc.

    diger yazilanlari okudum gercekten burda ogrenmek icin soru soranlarin aklini karistirmaktan baska biseye yaramazlar.

    sunu da ekleyeyim iki aracta da ayni aktarma ve kutle oldugunu varsayarak yazdim yukaridakileri.
    şimdi basitçe anlatın herkes anlasın kafalar karışmadan.

    şu nick ismimdeki araçta 1.6 litre hdi motor var.

    aynı hacimdeki benzinli bir motor ile rampaya doğru ne olur

    onu söyleyin benzinli araçta turbo olsaydı ne kadar olurdu

    yokuşları çıkarken sağa doğru yığılmış araç kitlesini gördüğümde buradaki verilecek cevap istisnalar hariç diyorum

    turbodizel hiç örnek vermeden




  • quote:

    Orijinalden alıntı: TEPEE PREMİUM PACK

    şimdi basitçe anlatın herkes anlasın kafalar karışmadan.

    şu nick ismimdeki araçta 1.6 litre hdi motor var.

    aynı hacimdeki benzinli bir motor ile rampaya doğru ne olur

    onu söyleyin benzinli araçta turbo olsaydı ne kadar olurdu

    yokuşları çıkarken sağa doğru yığılmış araç kitlesini gördüğümde buradaki verilecek cevap istisnalar hariç diyorum

    turbodizel hiç örnek vermeden

    Alıntıları Göster
    aracım Megane II 1.5 dci 80 hp olandan.

    daha bir kaç gün önce rampanın başladığı ışıklarda durduk ( çevre yolu ) rampa çok uzun değil olsa olsa en fazla 1.5 km ama eğim baya var.

    Yanımda duran araç benzinli palio ama modeli ve motoru hakkında bilgim yok.

    yeşil ışık yandı ikimizde aynı anda çıktık fakat daha 4-5 metre gitmeden palio arayı baya baya açtı.


    Ben vitesleri 3.000 devirde değiştirdim ama palio kaç devirde değişirdi bilmiyorum ama her vites değiştirdiğinde egzosdan mavimsi bir duman çıkıyordu.

    Ben mi çok yavaş davrandım, palio mu çok bastı, rampa mı çok kısa ????




  • quote:

    Orijinalden alıntı: daturkishulan

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    O zaman yazalım.

    Rampanın çok uzun olduğunu düşünürsek belki ilk viteslerde benzinli avantajlı olabilir.

    Ancak belli bir vitesten sonra benzinli motorun yanması pistonu yeterince hızlı itemeyecek, piston yavaşladıkça yanma seyrelmeye başlayacak, bu da motorun bayılmasına sebep olacak.

    Daha doğrusu,
    Motorin patlama prensibi ile çalışır. Benzin yanma prensibi ile.

    Şöyle ki, motorinin patlaması benzinin yanmasıdan daha uzun sürer. Dizelin sesini dinlediğiniz zaman "rım rım rım rım rım rım" gibi aralıklı düzenli bir ses gelir. Rölantide daha iyi anlaşılır. Benzinli motor ise "vuuuuuuuuu" gibi düz bir ses çıkarır. Çünkü patlama yerine yanma vardır ve devir çok daha sıktır.

    Dizel motor olan yanma zamanından azami gücü almaya çalışırken, benzinli motor yanmayı çok defa tekrar ederek toplam güç elde etmeye çalışır.

    Yani örnek vermek gerekirse, dizel motor 2000 yanmadan 90 BG güç çıkarmaya çalışırken benzinli motor 5000 yanmadan o gücü çıkarmaya çalışır.

    Peki bunu nasıl örnekleriz? Bisiklete binmek gibi düşünün.
    Vitesli bisiklet gene.
    İki tane bisikletli arkadaşı bayırın başına getirdik.
    İkisinde de aynı bisikletler olsun.

    Rampa gereği en son vites 12. vites olsun. (Ön 3 arka 4)

    İki bisikletçi de 1. viteste kalkacak ancak evet dizelin vitesleri daha uzun olması gerekse de, burada aktarmayı katıp karıştırmak istemem.

    Birisi kesinlikle koltuğundan kalkmayacak diğeri ise ayakta tüm ağırlığını vererek sürecek.

    Bir de, vitesler 1. vitesten sonra ön 3 arka 1, sonra ön 3 arka 2 sonra ön 3 arka 3 en son da ön 3 arka 4'e geçirilecek.

    İkisi de aynı anda başladığında, evet aynı deviri çevirecekler ama, biz burada rampadan bahsediyoruz.
    Oturan arkadaşın çevireceği devir, hızla bacaklarını aşağı yukarı indirmek. Diğer arkadaş ise komple ağırlığını bir sağ pedala bir sol pedala verecek.

    Devir farkına girersem, hızla ayakları indirip kaldıran arkadaş daha çok devir çevirebilir. Ancak ağırlığını veren arkadaş en fazla bir süre sonra yalpalamaya başlar.

    Vites yükselikçe oturan arkadaşın bacakları o gücü kaldıramaz hale gelir. Öteki arkadaş ise zorlanmadan çıkmaya devam edebilir. Bir süre sonra vites yeterince ağırlaşınca seri şekilde bacakla verilen güç yetersiz gelecek ve arkadaş bayılma yapacak. Ancak dizeli temsil eden arkadaşın bütün ağırlığı bisikleti götürmeye çalışacağı için bayılma olmaksızın yoluna devam edebilecek.

    Ha devir farkını da şöyle izah edeyim.

    Dizeli 21. viteste, benzinliyi ise 12. viteste sürdüğümüzü düşünelim.

    Dizeli temsil eden bisiklet ayakta ve pedalı dakikada 60 kere çevirerek atıyorum 40 km hız yapsın.
    Benzinlinin 12. viteste 40 km hız yapması için pedalı çevirme sayısı kesinlikle 60 olmayacaktır.

    Biraz karışık oldu ama bu böyle yani.

    Dizel güçlü az sayıda yanmadan
    Benzin zayıf ama çok sayıda yanmadan
    iş üretiyor.


    arkadasim yazdiklarinin neredeyse hepsi yanlis. dogru olan dediklerinin tam tersi.

    isi gecisi ki icten yanmali motorlarda yanma islemi ne kadar kisa surede gerceklesirse termodinamik verim de o kadar artar. dizelin nasil bazi yonlerden benzinli motorlara ustunlugu varsa benzinli motorun da dizele ustunlugu bu etkendir. benzinli motorda yanma dizele gore cok daha kisa surede gerceklesir. dizelde ise yakit sistemi geregi yanma piston belli bir yol katettikten sonra biter. buna dizel motorda kesme orani denir ve kesme orani yani kisacasi yakitin puskurtulmeye devam ettigi aci araligi ne kadar buyukse motor verimi de o kadar duser. common rail teknolojisi de silindir ici bilincli turbulans olusturmanin da temelinde bu yatar. amac yakiti mumkun oldugu en kisa sure icinde yakip isi enerjisini aciga cikarmak yani dizel motoru bu baglamda benzinli motora benzetmektir maksat.

    ayrica benzinli ile dizel motorlar ayni devirlerde asagi yukari ayni gucleri uretirler. 2000devirde 90bg ureten dizel motorlar(1500-2000cc lik benzinli motorlara gore kiyaslama yaptigin) emmede yarim bar yiyen beslemeli dizel motorlar. o kadar beslemeyi benzinliye yap o da ayni gucu verir.


    Tam tersi derken, dizel motorun rampa veriminin, yakıttan iş üretiminin tam tersi olduğunu mu savunuyorsunuz?
    Otomobillerde ağır dizel motorlar olduğu gibi kullanılsaydı elbette bunu hiç bir otomobil, aktarma organı veya motor bloğu kaldıramazdı. Mutlaka benzine benzetilmek zorunda. Hatta Multijet'ler 5 kere püskürtme yapıyormuş bir zamanda.

    Ama eğer otomobiller bunu kaldırabilseydi, tek püskürtme dizel motorların torku çok ama çok daha yüksek değerlerde olabilirdi. Fakat motor ömrü kısalırdı.

    Benim üzerinde çalıştığım lokomotifler, tek püskürtme ile çalışıyor ve hem çok aşırı ses çıkartıyor, hem de çok sarsıntılı çalışıyor. Ama şöyle de birşey var, bilhassa rampa tırmanırken, zorlandığı zaman püskürtülen motorinin fazlalığından mı bilemiyorum yanma bitmeden egzoz zamanına geçtiği bile oluyor.



    Burada egzozdan çıkan alev pistondan gelen alev değil tabi ki ama yanmanın bitmesinden önce egzoza geçildiği için aşırı sıcak gazlar egzoza gidiyor ve egzozdaki kurumu yakıyor. Bana anlatılan buydu.

    Benim otomobilden çok, genel motor bilgim var.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Tam tersi derken, dizel motorun rampa veriminin, yakıttan iş üretiminin tam tersi olduğunu mu savunuyorsunuz?
    Otomobillerde ağır dizel motorlar olduğu gibi kullanılsaydı elbette bunu hiç bir otomobil, aktarma organı veya motor bloğu kaldıramazdı. Mutlaka benzine benzetilmek zorunda. Hatta Multijet'ler 5 kere püskürtme yapıyormuş bir zamanda.

    Ama eğer otomobiller bunu kaldırabilseydi, tek püskürtme dizel motorların torku çok ama çok daha yüksek değerlerde olabilirdi. Fakat motor ömrü kısalırdı.

    Benim üzerinde çalıştığım lokomotifler, tek püskürtme ile çalışıyor ve hem çok aşırı ses çıkartıyor, hem de çok sarsıntılı çalışıyor. Ama şöyle de birşey var, bilhassa rampa tırmanırken, zorlandığı zaman püskürtülen motorinin fazlalığından mı bilemiyorum yanma bitmeden egzoz zamanına geçtiği bile oluyor.



    Burada egzozdan çıkan alev pistondan gelen alev değil tabi ki ama yanmanın bitmesinden önce egzoza geçildiği için aşırı sıcak gazlar egzoza gidiyor ve egzozdaki kurumu yakıyor. Bana anlatılan buydu.

    Benim otomobilden çok, genel motor bilgim var.

    oncelikle sunu soyleyeyim dizelin rampa verimi diye bi kavram yok. boyle kavramlari ilk kim cikariyor bilmiyorum ama literaturde boyle bisey yok. ikincisi o agir dizel dedigin motorlar hem binek araclarda hem de yuk araclarinda kullanildi ve kullanilmaya da devam ediyor. bu torka hicbir binek arac hicbir motor dayanamazdi sozlerini neye dayanarak soyluyorsunuz? gereken malzeme kalitesi ve kesme ve dik streslere dayanacak uygun guvenlik katsayisi ile uretilmis her mekanizma her turlu torka dayanir.

    benzinli motora benzetilme meselesi yakitin bir an once yakilip isi enerjisine cevrilmesinden ibaret. yani yukarda dedigin gibi mazot taa piston en asagilara gidene kadar basilir boylece torku cok yuksektir ve cok verimlidir demek gercekte olanin tam aksini iddia etmek olur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: daturkishulan

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Tam tersi derken, dizel motorun rampa veriminin, yakıttan iş üretiminin tam tersi olduğunu mu savunuyorsunuz?
    Otomobillerde ağır dizel motorlar olduğu gibi kullanılsaydı elbette bunu hiç bir otomobil, aktarma organı veya motor bloğu kaldıramazdı. Mutlaka benzine benzetilmek zorunda. Hatta Multijet'ler 5 kere püskürtme yapıyormuş bir zamanda.

    Ama eğer otomobiller bunu kaldırabilseydi, tek püskürtme dizel motorların torku çok ama çok daha yüksek değerlerde olabilirdi. Fakat motor ömrü kısalırdı.

    Benim üzerinde çalıştığım lokomotifler, tek püskürtme ile çalışıyor ve hem çok aşırı ses çıkartıyor, hem de çok sarsıntılı çalışıyor. Ama şöyle de birşey var, bilhassa rampa tırmanırken, zorlandığı zaman püskürtülen motorinin fazlalığından mı bilemiyorum yanma bitmeden egzoz zamanına geçtiği bile oluyor.



    Burada egzozdan çıkan alev pistondan gelen alev değil tabi ki ama yanmanın bitmesinden önce egzoza geçildiği için aşırı sıcak gazlar egzoza gidiyor ve egzozdaki kurumu yakıyor. Bana anlatılan buydu.

    Benim otomobilden çok, genel motor bilgim var.

    oncelikle sunu soyleyeyim dizelin rampa verimi diye bi kavram yok. boyle kavramlari ilk kim cikariyor bilmiyorum ama literaturde boyle bisey yok. ikincisi o agir dizel dedigin motorlar hem binek araclarda hem de yuk araclarinda kullanildi ve kullanilmaya da devam ediyor. bu torka hicbir binek arac hicbir motor dayanamazdi sozlerini neye dayanarak soyluyorsunuz? gereken malzeme kalitesi ve kesme ve dik streslere dayanacak uygun guvenlik katsayisi ile uretilmis her mekanizma her turlu torka dayanir.

    benzinli motora benzetilme meselesi yakitin bir an once yakilip isi enerjisine cevrilmesinden ibaret. yani yukarda dedigin gibi mazot taa piston en asagilara gidene kadar basilir boylece torku cok yuksektir ve cok verimlidir demek gercekte olanin tam aksini iddia etmek olur.

    Alıntıları Göster
    Torku yüksek olan kazanır ama beygir farkının çok fazla olmamasıda gerekir

    Mesela megane civic i rampa yukarı çok rahat alt edebilir




  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.