Şimdi Ara

Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?

Bu Konudaki Kullanıcılar:
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
62
Cevap
1
Favori
100.993
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba Arkadaşlar,

    Astra 1.3 konuları okunca, bu modelin torkunun 200n olduğunu herkes dile getiriyordu. Bunun bize sağladı yarar nedir ? Yani örneğin yüksek tork ne demektir ? Forumda okuduğum çoğu konuda yüksek torkun iyi olduğu söyleniyor, fakat neden sorusuna pek inilmemiş.



  • şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
    Yani güç..
    farzumahal şöyle anlatayım..
    1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
    bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
    traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
    yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
    başka bir örnek ki biz bunu denedik..
    55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
    balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
    kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
    üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
    hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
    onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
    neyse işin özeti bu.
    quote:

    Orijinalden alıntı: True_Sun

    Bu başlığa ilk cevabı ben yazmıştım. Sonradan yazdığımı okuduğumda baktım ki anlatmak istediğimi pek anlatamamışım. Sildim daha sonra yazarım dedim.
    İyikide silmişim 3 arkadaşda o kadar güzel ve net anlatmışlar ki biz arada madara olurmuşuz.
    hepinizin ellerine sağlı.

    Alıntıları Göster
    Arkadaşlar. Bir kardeşimiz torkun beygir gücünü ürettiğini söylemiş ki bu büyük bir hata. Tork denen şeyin fizikteki formülasyonu şudur: T=F*L Burada T=tork, F=Uygulanan kuvvet, L ise uygulanan kuvvetin dönme merkezine olan uzaklığı yani moment kolunun uzunluğunu verir. Zaten mesela 200Nm derken, burada N=Newton kuvvet birimi, m ise metre cinsinden uzunluktur.
    Bakın bir resim yolladım. Bu resimde a noktası silindire bağlı olan güç aktarma kolunun yani biyel kolunun krank miline bağlandığı noktadır. Bu a noktasının ifade ettiği yer yani b ile gösterilen krank miline olan dikey uzaklık tork denen büyüklüğün oluştuğu yerdir. Bir kapıyı düşünün. Şimdi ben kocaman cüssemle kapıyı menteşeye yakın bir noktadan açıp kapamaya çalışsam ciddi olarak zorlanırım. Ama bizim ufaklık daha iki yaşında olmasına rağmen kapıyı menteşeye en uzak yerinden hareket ettimeye çalışsa en küçük parmağıyla bunu çok rahatlıkla yapar. İşte budur tork. 200 beygir bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm tork da. Formüle dikkat: F*L yani Kuvvet*Dönme merkezine olan uzaklık. Şunu düşün ya bir tonavida şekilli anahtar ile bijon sökebilr misiniz? Bijon gibi çok sıkışık olan bir düzeneği açmak için yüksek tork gerekir işte. Biz de bunu genelde T biçiminde bir anahtarla yaparız. Hatta kamyoncu olan dayımın lastiğini sökmek için o T biçimli anahtarın ucuna uzunca bir demir de ilave etmiştik ki, F*L ile verilen tork yüksek olsun ve hiç zorlanmadan bijonu sökelim.

    Arabanızın ürettiği beygir gücü tamamen motorun iç yapısıyla ilgilidir. Torkun bunda herhangi bir etkisi olmaz. Dediğim gibi 100 beygir gücünde bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm de.

    Peki niye o zaman motorlarımız 1000Nm tork üretmiyor. Dikkat! Benim dayımın kamyonu 140 beygir gücünde ve dayım o kamyonla 45 ton yük götürüyor. Artı bir de kamyonun ağırlığı var tabi. Benim Grand Picasso ise 110 beygir. Ama ben 15 ton bile çekebileceğini sanmıyorum. Aradaki bu 4o tonluk fark sadece 30 beygirden mi kaynaklanıyor. Hayır işte. Tork demek kuvvetin döndürme etkisi demek. O kamyonun motorundaki uzun biyel kolları ve karank oranları sağlıyor o döndürme etkisini. Bazı kamyonlar 1200 Nm tork üretiyor. Ama motoru Veyron gibi 1001 beygir falan değil, çok çok az güçte Veyron'a göre. O kamyon 200 ton yükü çeker ama hiçbir zaman Veyron gibi 400 km hızı aşamaz.

    Yani demek istediğim şu ki, eğer mevcut beygir gücünüzle, mesela 140 beygir ile 50-60 ton yük çekmek isterseniz kamyon motoru gibi hantal bir motora sahip olursunuz ve yapacağınız hız yer yarılsa gök gürlese 150 km'dir. Ama 140 beygirlik bir motora sahip golf 2.0 tdi kullanırsanız 200 km'yi rahat devirisiniz. Yani bu tamamen üretilen motorun ne amaçla kullanılacağına bağlı.

    Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir.

     Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?
  • Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Bayern.cousen -- 15 Aralık 2007; 17:10:56 >




  • şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
    Yani güç..
    farzumahal şöyle anlatayım..
    1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
    bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
    traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
    yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
    başka bir örnek ki biz bunu denedik..
    55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
    balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
    kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
    üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
    hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
    onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
    neyse işin özeti bu.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: conss

    şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
    Yani güç..
    farzumahal şöyle anlatayım..
    1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
    bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
    traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
    yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
    başka bir örnek ki biz bunu denedik..
    55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
    balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
    kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
    üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
    hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
    onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
    neyse işin özeti bu.
    Bu bilgilendirici bilgiler için teşekkürler :)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: conss

    şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
    Yani güç..
    farzumahal şöyle anlatayım..
    1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
    bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
    traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
    yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
    başka bir örnek ki biz bunu denedik..
    55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
    balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
    kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
    üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
    hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
    onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
    neyse işin özeti bu.
    quote:

    Orjinalden alıntı: conss

    şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
    Yani güç..
    farzumahal şöyle anlatayım..
    1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
    bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
    traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
    yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
    başka bir örnek ki biz bunu denedik..
    55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
    balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
    kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
    üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
    hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
    onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
    neyse işin özeti bu.


    cons kardeş bundan daha ii anlatan olmaz herhalde.Bende merak ederdim bu tork konusunu ama verdiğin örneklerle okuttuğum 1. sınıflar bile anlar herhalde bu tork konusunu.teşekkürler diline ve eline sağlık...
    bi şu subap konusunu en kolay şekilde antalıcak şekilde örneklersen sevinirim.. vw bora almayı düşünüyom ama 2002 e kadar 8 subaplıymış 2002den sonra 16 subaplı.Bu subap ne demek?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: liberty_15

    quote:

    Orjinalden alıntı: conss

    şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
    Yani güç..
    farzumahal şöyle anlatayım..
    1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
    bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
    traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
    yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
    başka bir örnek ki biz bunu denedik..
    55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
    balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
    kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
    üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
    hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
    onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
    neyse işin özeti bu.


    cons kardeş bundan daha ii anlatan olmaz herhalde.Bende merak ederdim bu tork konusunu ama verdiğin örneklerle okuttuğum 1. sınıflar bile anlar herhalde bu tork konusunu.teşekkürler diline ve eline sağlık...
    bi şu subap konusunu en kolay şekilde antalıcak şekilde örneklersen sevinirim.. vw bora almayı düşünüyom ama 2002 e kadar 8 subaplıymış 2002den sonra 16 subaplı.Bu subap ne demek?

    Alıntıları Göster
    mesaj yazacaktım ama arkadaşlar çok hoş açıklamışlar araba alırken torka bakmak lazım CONSS arkadaş çok iyi yazmış torku iyi olan motor bayılmıyor rampa yük gibi durumlarda Mesela otobüs kamyonlar gibi büyük araçlar benzinli gibi yüksek devire ulşamazlar ama yüksek torklu olmalılar çünkü yük çekecekler o halde düşük devirde çok güçlü olamalılar




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Bayern.cousen

    Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.
    quote:

    Orjinalden alıntı: Bayern.cousen

    Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.



    Metin gerçekten çok açıklayıcı olmuş tebrikler ve teşekkürler..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: fire_glavie2

    quote:

    Orjinalden alıntı: Bayern.cousen

    Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.



    Metin gerçekten çok açıklayıcı olmuş tebrikler ve teşekkürler..

    Alıntıları Göster
    bence bazı verilen bilgiler yanlış olmuşşşşşşş

    - beygir gücü hız, tork çekiş demektir denmiş > yanlış

    beygir gücü torkun sonucunda oluşan bir güçtür. aslında bizi ilgilendiren tork değildir, beygir gücüdür. bu yüzden firmalar hep beygir gücünü ön plana çıkarırlar.
    peki tork ne oluyor. torku yüksek olan araç neden yokuşta daha iyi çekiyor deniyor. şu gözden kaçırılıyor, düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar. bu yüzden yokuşta daha iyi çeker. yani torku düşük olan bi araç 2000 devirde 60hp güç üretirken. 2000 devirde yüksek tork üreten bi araç 75hp güç üretir. bu yüzden yokuşu daha iyi çıkar.

    o yüzden kafanızı şu olsun > düşük devirde yüksek torkun sonucunda düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar

    - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

    beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
    iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker

    eğer iki aracı aynı devirde iken serbest bırakırsak ne olur. yani iki araç 2000 devire ulaştığında birbirini çekmesi için serbest bıraktığımızda o devirde beygir gücü yüksek olan çeker. peki o devirde hangi aracın beygir gücü yüksektir, tabii ki torku yüksek olan. yani düşük devirde yüksek torktan dolayı oluşan yüksek beygir gücünden dolayı


    bunları en iyisi bi tablo ile göstermek zaten, daha anlaşılır olur.

    ama unutmayın esas önemli olan beygir gücü. tork beygir gücünün oluşmasını sağlar. torkun ne büyüklükte hangi aralıkta olduğu, beygir gücünün hangi devirde ne kadar olacağını belirler




  • quote:

    Orijinalden alıntı: utkucay

    bence bazı verilen bilgiler yanlış olmuşşşşşşş

    - beygir gücü hız, tork çekiş demektir denmiş > yanlış

    beygir gücü torkun sonucunda oluşan bir güçtür. aslında bizi ilgilendiren tork değildir, beygir gücüdür. bu yüzden firmalar hep beygir gücünü ön plana çıkarırlar.
    peki tork ne oluyor. torku yüksek olan araç neden yokuşta daha iyi çekiyor deniyor. şu gözden kaçırılıyor, düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar. bu yüzden yokuşta daha iyi çeker. yani torku düşük olan bi araç 2000 devirde 60hp güç üretirken. 2000 devirde yüksek tork üreten bi araç 75hp güç üretir. bu yüzden yokuşu daha iyi çıkar.

    o yüzden kafanızı şu olsun > düşük devirde yüksek torkun sonucunda düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar

    - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

    beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
    iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker

    eğer iki aracı aynı devirde iken serbest bırakırsak ne olur. yani iki araç 2000 devire ulaştığında birbirini çekmesi için serbest bıraktığımızda o devirde beygir gücü yüksek olan çeker. peki o devirde hangi aracın beygir gücü yüksektir, tabii ki torku yüksek olan. yani düşük devirde yüksek torktan dolayı oluşan yüksek beygir gücünden dolayı


    bunları en iyisi bi tablo ile göstermek zaten, daha anlaşılır olur.

    ama unutmayın esas önemli olan beygir gücü. tork beygir gücünün oluşmasını sağlar. torkun ne büyüklükte hangi aralıkta olduğu, beygir gücünün hangi devirde ne kadar olacağını belirler

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay
    düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar.


    Katılmıyorum...

    Örneğin Grande Punto'ya bakarsak,

    http://www.fiat.com.tr/grandepunto_tekniktablo.aspx

    sitesinde MultiJet 1.3 motora bakarsak,
    200 Nm torku 1750 devirde sağlıyor. Maksimum gücü olan 90 beygiri ise 4000 devirde. Bu durum sizin belirttiğinizle çakışmıyor mu..?

    Şu tork - beygir günü grafiğine göre de, 1750 devirden sonra tork azalsa da beygir gücü artıyor... Bunu nasıl açıklıyorsunuz..?


    Bu grafiğe göre, makimum gücü 65kW civarında olan araç, torkun maksimum verildiği olan 1750 devirde sadece ~32,5 civarı kW verebiliyor. Bu durumu nasıl açıklayabiliyorsunuz..? Düşük devirde yüksek beygir elde edilmediğini açıkça gösteriyor...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cat_power -- 16 Aralık 2007; 13:12:35 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: utkucay

    bence bazı verilen bilgiler yanlış olmuşşşşşşş

    - beygir gücü hız, tork çekiş demektir denmiş > yanlış

    beygir gücü torkun sonucunda oluşan bir güçtür. aslında bizi ilgilendiren tork değildir, beygir gücüdür. bu yüzden firmalar hep beygir gücünü ön plana çıkarırlar.
    peki tork ne oluyor. torku yüksek olan araç neden yokuşta daha iyi çekiyor deniyor. şu gözden kaçırılıyor, düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar. bu yüzden yokuşta daha iyi çeker. yani torku düşük olan bi araç 2000 devirde 60hp güç üretirken. 2000 devirde yüksek tork üreten bi araç 75hp güç üretir. bu yüzden yokuşu daha iyi çıkar.

    o yüzden kafanızı şu olsun > düşük devirde yüksek torkun sonucunda düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar

    - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

    beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
    iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker

    eğer iki aracı aynı devirde iken serbest bırakırsak ne olur. yani iki araç 2000 devire ulaştığında birbirini çekmesi için serbest bıraktığımızda o devirde beygir gücü yüksek olan çeker. peki o devirde hangi aracın beygir gücü yüksektir, tabii ki torku yüksek olan. yani düşük devirde yüksek torktan dolayı oluşan yüksek beygir gücünden dolayı


    bunları en iyisi bi tablo ile göstermek zaten, daha anlaşılır olur.

    ama unutmayın esas önemli olan beygir gücü. tork beygir gücünün oluşmasını sağlar. torkun ne büyüklükte hangi aralıkta olduğu, beygir gücünün hangi devirde ne kadar olacağını belirler

    Alıntıları Göster
    Bu başlığa ilk cevabı ben yazmıştım. Sonradan yazdığımı okuduğumda baktım ki anlatmak istediğimi pek anlatamamışım. Sildim daha sonra yazarım dedim.
    İyikide silmişim 3 arkadaşda o kadar güzel ve net anlatmışlar ki biz arada madara olurmuşuz.
    hepinizin ellerine sağlı.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: cat_power

    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay
    düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar.


    Katılmıyorum...

    Örneğin Grande Punto'ya bakarsak,

    http://www.fiat.com.tr/grandepunto_tekniktablo.aspx

    sitesinde MultiJet 1.3 motora bakarsak,
    200 Nm torku 1750 devirde sağlıyor. Maksimum gücü olan 90 beygiri ise 4000 devirde. Bu durum sizin belirttiğinizle çakışmıyor mu..?

    Şu tork - beygir günü grafiğine göre de, 1750 devirden sonra tork azalsa da beygir gücü artıyor... Bunu nasıl açıklıyorsunuz..?


    Bu grafiğe göre, makimum gücü 65kW civarında olan araç, torkun maksimum verildiği olan 1750 devirde sadece ~32,5 civarı kW verebiliyor. Bu durumu nasıl açıklayabiliyorsunuz..? Düşük devirde yüksek beygir elde edilmediğini açıkça gösteriyor...

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: cfiliz

    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay
    düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar.


    Katılmıyorum...

    Örneğin Grande Punto'ya bakarsak,

    http://www.fiat.com.tr/grandepunto_tekniktablo.aspx

    sitesinde MultiJet 1.3 motora bakarsak,
    200 Nm torku 1750 devirde sağlıyor. Maksimum gücü olan 90 beygiri ise 4000 devirde. Bu durum sizin belirttiğinizle çakışmıyor mu..?

    Şu tork - beygir günü grafiğine göre de, 1750 devirden sonra tork azalsa da beygir gücü artıyor... Bunu nasıl açıklıyorsunuz..?


    Bu grafiğe göre, makimum gücü 65kW civarında olan araç, torkun maksimum verildiği olan 1750 devirde sadece ~32,5 civarı kW verebiliyor. Bu durumu nasıl açıklayabiliyorsunuz..? Düşük devirde yüksek beygir elde edilmediğini açıkça gösteriyor...


    istersen bi de benzinli 90 hp gücünde olan bi motorun grafik tablosunu koy, ikisinin o devirdeki beygir güçlerinin ne olduğuna bak dediğimi anlarsın

    tork ve devirin hızına bağlı olarak beygir gücü oluşur

    ayrıca ben düşük devirde yüksek tork üretilmesi düşük devirde yüksek beygir üretilmesini sağlar derken, başka bir motora kıyasla söylüyorum bunu. düşük devirde en yüksek beygir gücünü verir demiyorum.

    iki motor ele al
    biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
    diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

    bu iki motorun
    2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 16 Aralık 2007; 13:25:44 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: utkucay

    quote:

    Orjinalden alıntı: cfiliz

    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay
    düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar.


    Katılmıyorum...

    Örneğin Grande Punto'ya bakarsak,

    http://www.fiat.com.tr/grandepunto_tekniktablo.aspx

    sitesinde MultiJet 1.3 motora bakarsak,
    200 Nm torku 1750 devirde sağlıyor. Maksimum gücü olan 90 beygiri ise 4000 devirde. Bu durum sizin belirttiğinizle çakışmıyor mu..?

    Şu tork - beygir günü grafiğine göre de, 1750 devirden sonra tork azalsa da beygir gücü artıyor... Bunu nasıl açıklıyorsunuz..?


    Bu grafiğe göre, makimum gücü 65kW civarında olan araç, torkun maksimum verildiği olan 1750 devirde sadece ~32,5 civarı kW verebiliyor. Bu durumu nasıl açıklayabiliyorsunuz..? Düşük devirde yüksek beygir elde edilmediğini açıkça gösteriyor...


    istersen bi de benzinli 90 hp gücünde olan bi motorun grafik tablosunu koy, ikisinin o devirdeki beygir güçlerinin ne olduğuna bak dediğimi anlarsın

    tork ve devirin hızına bağlı olarak beygir gücü oluşur

    ayrıca ben düşük devirde yüksek tork üretilmesi düşük devirde yüksek beygir üretilmesini sağlar derken, başka bir motora kıyasla söylüyorum bunu. düşük devirde en yüksek beygir gücünü verir demiyorum.

    iki motor ele al
    biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
    diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

    bu iki motorun
    2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay


    iki motor ele al
    biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
    diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

    bu iki motorun
    2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi


    Gerçek motor değerlerini ve grafiklerini koymak eminim daha açıklayıcı olacaktır




  • quote:

    Orijinalden alıntı: cat_power

    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay


    iki motor ele al
    biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
    diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

    bu iki motorun
    2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi


    Gerçek motor değerlerini ve grafiklerini koymak eminim daha açıklayıcı olacaktır

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: cfiliz


    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay


    iki motor ele al
    biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
    diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

    bu iki motorun
    2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi


    Gerçek motor değerlerini ve grafiklerini koymak eminim daha açıklayıcı olacaktır


    tabii ki ama şu an amacım mantığı anlatabilmek

    eğer sizde varsa grafik ve paylaşabilirseniz iyi olur. çünkü iki aynı beygir gücüne sahip ve torkları farklı olan grafik koyulursa zaten daha iyi anlaşılacaktır




  • quote:

    Orijinalden alıntı: True_Sun

    Bu başlığa ilk cevabı ben yazmıştım. Sonradan yazdığımı okuduğumda baktım ki anlatmak istediğimi pek anlatamamışım. Sildim daha sonra yazarım dedim.
    İyikide silmişim 3 arkadaşda o kadar güzel ve net anlatmışlar ki biz arada madara olurmuşuz.
    hepinizin ellerine sağlı.

    Alıntıları Göster
    Arkadaşlar. Bir kardeşimiz torkun beygir gücünü ürettiğini söylemiş ki bu büyük bir hata. Tork denen şeyin fizikteki formülasyonu şudur: T=F*L Burada T=tork, F=Uygulanan kuvvet, L ise uygulanan kuvvetin dönme merkezine olan uzaklığı yani moment kolunun uzunluğunu verir. Zaten mesela 200Nm derken, burada N=Newton kuvvet birimi, m ise metre cinsinden uzunluktur.
    Bakın bir resim yolladım. Bu resimde a noktası silindire bağlı olan güç aktarma kolunun yani biyel kolunun krank miline bağlandığı noktadır. Bu a noktasının ifade ettiği yer yani b ile gösterilen krank miline olan dikey uzaklık tork denen büyüklüğün oluştuğu yerdir. Bir kapıyı düşünün. Şimdi ben kocaman cüssemle kapıyı menteşeye yakın bir noktadan açıp kapamaya çalışsam ciddi olarak zorlanırım. Ama bizim ufaklık daha iki yaşında olmasına rağmen kapıyı menteşeye en uzak yerinden hareket ettimeye çalışsa en küçük parmağıyla bunu çok rahatlıkla yapar. İşte budur tork. 200 beygir bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm tork da. Formüle dikkat: F*L yani Kuvvet*Dönme merkezine olan uzaklık. Şunu düşün ya bir tonavida şekilli anahtar ile bijon sökebilr misiniz? Bijon gibi çok sıkışık olan bir düzeneği açmak için yüksek tork gerekir işte. Biz de bunu genelde T biçiminde bir anahtarla yaparız. Hatta kamyoncu olan dayımın lastiğini sökmek için o T biçimli anahtarın ucuna uzunca bir demir de ilave etmiştik ki, F*L ile verilen tork yüksek olsun ve hiç zorlanmadan bijonu sökelim.

    Arabanızın ürettiği beygir gücü tamamen motorun iç yapısıyla ilgilidir. Torkun bunda herhangi bir etkisi olmaz. Dediğim gibi 100 beygir gücünde bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm de.

    Peki niye o zaman motorlarımız 1000Nm tork üretmiyor. Dikkat! Benim dayımın kamyonu 140 beygir gücünde ve dayım o kamyonla 45 ton yük götürüyor. Artı bir de kamyonun ağırlığı var tabi. Benim Grand Picasso ise 110 beygir. Ama ben 15 ton bile çekebileceğini sanmıyorum. Aradaki bu 4o tonluk fark sadece 30 beygirden mi kaynaklanıyor. Hayır işte. Tork demek kuvvetin döndürme etkisi demek. O kamyonun motorundaki uzun biyel kolları ve karank oranları sağlıyor o döndürme etkisini. Bazı kamyonlar 1200 Nm tork üretiyor. Ama motoru Veyron gibi 1001 beygir falan değil, çok çok az güçte Veyron'a göre. O kamyon 200 ton yükü çeker ama hiçbir zaman Veyron gibi 400 km hızı aşamaz.

    Yani demek istediğim şu ki, eğer mevcut beygir gücünüzle, mesela 140 beygir ile 50-60 ton yük çekmek isterseniz kamyon motoru gibi hantal bir motora sahip olursunuz ve yapacağınız hız yer yarılsa gök gürlese 150 km'dir. Ama 140 beygirlik bir motora sahip golf 2.0 tdi kullanırsanız 200 km'yi rahat devirisiniz. Yani bu tamamen üretilen motorun ne amaçla kullanılacağına bağlı.

    Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir.

     Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?




  • quote:

    Orijinalden alıntı:

    Arkadaşlar. Bir kardeşimiz torkun beygir gücünü ürettiğini söylemiş ki bu büyük bir hata. Tork denen şeyin fizikteki formülasyonu şudur: T=F*L Burada T=tork, F=Uygulanan kuvvet, L ise uygulanan kuvvetin dönme merkezine olan uzaklığı yani moment kolunun uzunluğunu verir. Zaten mesela 200Nm derken, burada N=Newton kuvvet birimi, m ise metre cinsinden uzunluktur.
    Bakın bir resim yolladım. Bu resimde a noktası silindire bağlı olan güç aktarma kolunun yani biyel kolunun krank miline bağlandığı noktadır. Bu a noktasının ifade ettiği yer yani b ile gösterilen krank miline olan dikey uzaklık tork denen büyüklüğün oluştuğu yerdir. Bir kapıyı düşünün. Şimdi ben kocaman cüssemle kapıyı menteşeye yakın bir noktadan açıp kapamaya çalışsam ciddi olarak zorlanırım. Ama bizim ufaklık daha iki yaşında olmasına rağmen kapıyı menteşeye en uzak yerinden hareket ettimeye çalışsa en küçük parmağıyla bunu çok rahatlıkla yapar. İşte budur tork. 200 beygir bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm tork da. Formüle dikkat: F*L yani Kuvvet*Dönme merkezine olan uzaklık. Şunu düşün ya bir tonavida şekilli anahtar ile bijon sökebilr misiniz? Bijon gibi çok sıkışık olan bir düzeneği açmak için yüksek tork gerekir işte. Biz de bunu genelde T biçiminde bir anahtarla yaparız. Hatta kamyoncu olan dayımın lastiğini sökmek için o T biçimli anahtarın ucuna uzunca bir demir de ilave etmiştik ki, F*L ile verilen tork yüksek olsun ve hiç zorlanmadan bijonu sökelim.

    Arabanızın ürettiği beygir gücü tamamen motorun iç yapısıyla ilgilidir. Torkun bunda herhangi bir etkisi olmaz. Dediğim gibi 100 beygir gücünde bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm de.

    Peki niye o zaman motorlarımız 1000Nm tork üretmiyor. Dikkat! Benim dayımın kamyonu 140 beygir gücünde ve dayım o kamyonla 45 ton yük götürüyor. Artı bir de kamyonun ağırlığı var tabi. Benim Grand Picasso ise 110 beygir. Ama ben 15 ton bile çekebileceğini sanmıyorum. Aradaki bu 4o tonluk fark sadece 30 beygirden mi kaynaklanıyor. Hayır işte. Tork demek kuvvetin döndürme etkisi demek. O kamyonun motorundaki uzun biyel kolları ve karank oranları sağlıyor o döndürme etkisini. Bazı kamyonlar 1200 Nm tork üretiyor. Ama motoru Veyron gibi 1001 beygir falan değil, çok çok az güçte Veyron'a göre. O kamyon 200 ton yükü çeker ama hiçbir zaman Veyron gibi 400 km hızı aşamaz.

    Yani demek istediğim şu ki, eğer mevcut beygir gücünüzle, mesela 140 beygir ile 50-60 ton yük çekmek isterseniz kamyon motoru gibi hantal bir motora sahip olursunuz ve yapacağınız hız yer yarılsa gök gürlese 150 km'dir. Ama 140 beygirlik bir motora sahip golf 2.0 tdi kullanırsanız 200 km'yi rahat devirisiniz. Yani bu tamamen üretilen motorun ne amaçla kullanılacağına bağlı.

    Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir.

     Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?


    Alıntıları Göster
    fizik okuduğum için akla yatkın geliyor; ama motordan anlamam pek. anlatan arkadaşlar örnek, resim veya grafikle anlatsa sanırım daha açıklayıcı oluyor değil mi. fikirlerini böyle teknik paylaşan arkadaşların yazılarını sorgulayarak daha iyi anlayabiliyoruz; zira kimin ne kadar uzman ve yetkin olduğunu bilmemiz mümkün değil aksi durumda.

    oldukça yararlı bir topic olucak gibi bu topic; merakla takip edeceğim..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: marginalimm

    fizik okuduğum için akla yatkın geliyor; ama motordan anlamam pek. anlatan arkadaşlar örnek, resim veya grafikle anlatsa sanırım daha açıklayıcı oluyor değil mi. fikirlerini böyle teknik paylaşan arkadaşların yazılarını sorgulayarak daha iyi anlayabiliyoruz; zira kimin ne kadar uzman ve yetkin olduğunu bilmemiz mümkün değil aksi durumda.

    oldukça yararlı bir topic olucak gibi bu topic; merakla takip edeceğim..

    Alıntıları Göster
    " Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir."

    yanlışşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

    beygir gücü üretilmez zaten, beygir gücü bir işin sonucudur.

    bir örnek vereyim.

    ahmet amca 100 kg yükü taşıyacak. bir seferde 10 kg kaldırıp taşıyabiliyor. yani 10 seferde 100 kg yükü taşır. 1 seferi 6 dk yapıyorsa. 60 dakikada 100 kg yu taşımış olur.

    ahmet amcanın gücü 10kg diyebiliriz. yaptığı işte 1 saatte 100 kg dur.

    motor içinde buradan bi benzetme yapabiliriz. motorun ürettiği tork gücü, yaptığı iş ise beygir gücüdür. motorun devirine bağlı olarak yaptığı işte değişir, ürettiği torkta.

    beygir gücü, torka ve motorun devrine bağlıdır. bunun sonucunda ortaya çıkar

    ayrıca, teknik terimle değil, herkesin anlayabileceği şekilde anlatma fayda var, internette bol bol teknik anlatım var ama insanlar bu anlatımdan bişey anlamıyor.
    o yüzden anlaşılabilecek şekilde hatta örnekle anlatalım




  • quote:

    Orijinalden alıntı: utkucay

    " Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir."

    yanlışşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

    beygir gücü üretilmez zaten, beygir gücü bir işin sonucudur.

    bir örnek vereyim.

    ahmet amca 100 kg yükü taşıyacak. bir seferde 10 kg kaldırıp taşıyabiliyor. yani 10 seferde 100 kg yükü taşır. 1 seferi 6 dk yapıyorsa. 60 dakikada 100 kg yu taşımış olur.

    ahmet amcanın gücü 10kg diyebiliriz. yaptığı işte 1 saatte 100 kg dur.

    motor içinde buradan bi benzetme yapabiliriz. motorun ürettiği tork gücü, yaptığı iş ise beygir gücüdür. motorun devirine bağlı olarak yaptığı işte değişir, ürettiği torkta.

    beygir gücü, torka ve motorun devrine bağlıdır. bunun sonucunda ortaya çıkar

    ayrıca, teknik terimle değil, herkesin anlayabileceği şekilde anlatma fayda var, internette bol bol teknik anlatım var ama insanlar bu anlatımdan bişey anlamıyor.
    o yüzden anlaşılabilecek şekilde hatta örnekle anlatalım

    Alıntıları Göster
    arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
    Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
    Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
    Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
    Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

    Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

    Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

    Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


    Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
    "Kuvvetin döndürme etkisi"
    Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

    Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

    Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı:

    arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
    Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
    Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
    Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
    Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

    Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

    Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

    Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


    Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
    "Kuvvetin döndürme etkisi"
    Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

    Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

    Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: <reis>

    arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
    Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
    Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
    Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
    Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

    Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

    Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

    Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


    Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
    "Kuvvetin döndürme etkisi"
    Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

    Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

    Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.


    beygirin tanımını yapabilir misin?

    basitçe beygiri açıklayabilirmisin?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: utkucay

    quote:

    Orjinalden alıntı: <reis>

    arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
    Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
    Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
    Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
    Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

    Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

    Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

    Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


    Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
    "Kuvvetin döndürme etkisi"
    Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

    Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

    Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.


    beygirin tanımını yapabilir misin?

    basitçe beygiri açıklayabilirmisin?

    Alıntıları Göster
    arkadaşlar tartışma ortamına girmeye hiç gerek yok, böyle bir paylaşım ortamının tadını bozmayalım diye düşünüyorum. herkes kendi düşüncesini paylaşsın, zaten okuyan herkes kimin düşüncesini benimseyeceğine okurken karar veriyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı:

    arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
    Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
    Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
    Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
    Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

    Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

    Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

    Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


    Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
    "Kuvvetin döndürme etkisi"
    Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

    Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

    Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: <reis>

    Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
    "Kuvvetin döndürme etkisi"
    Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.



    quote:

    Orjinalden alıntı: conss

    tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
    Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..



    eline sağlık reis..
    ben kendi yaptığım deneyde bile bunu anlatmak istedim işte..
    ve benım ıcın de daha teknık bir şekilde bilgilerim pekişmiş oldu..
    çok teşekkürler..




  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.