Şimdi Ara

Rüzgar türbini yapımıyla ilgili teknik sorular

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
18
Cevap
0
Favori
4.674
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar, ''rüzgar türbini yapıyorum'' adlı bölümde birçok yazı var ama yazılar genelde konuya hakim olan kişilerin anlayacağı dilden yazılmış. Bence bilmeyenler için önce daha ayrıntılı bir şekilde sistemin nasıl çalıştığını, mesela motordan DC gerilim elde ediliyor, o DC gerilim sabitleniyor (10V da olsa 25V da olsa 12V çıkış veren sistem, transformatör diye biliyorum ama...?), aküde depolanıyor, sonra aküden bir şekilde AC gerilime çeviriliyor filan. Ben bunları öğrenmek için bayağı bir uğraştım ve hala yüzeysel bilgim var, bunları ayrıntılı bir şekilde açıklayabilirseniz bence çok yararlı olur. Mesela benim aklıma gelen ilk sorular,

    1-Alternatör nedir, ne işe yarar, nasıl çalışır

    2-Redüktör nedir, ne işe yarar, nasıl çalışır

    3-Mesela akünün özellikleri yazarken 60 ampersaat olarak yazıyor, bundan benim anladığım saatte 60 Amper akım veriyor gibi birşeyler çıkıyor ama pek mantıklı gelmedi. Çünkü akım dirence göre değişmez mi? Onun yerine 12V çıkış gerilimi vardır, 10 000 Joule enerji depolayabilir gibi yazılması gerekmez mi?

    4-
    quote:

    araştırmalarımda otobüs veya kamyon alternatörü dc motorlardan daha verimli çalışıyormuş ve daha ucuz fiyata maloluyormuş
    şeklinde biryazı okudum. Ama alternatör çıkış gerilimini sabitlemiyormuydu, yani Dc motorla bir alakası var mı, karşılaştırma yapılabilir mi?

    5- Şarj devresi nedir, ne işe yarar, nasıl çalışır

    6-Bu motorlar için 2 fazlı 3 fazlı gibi kavramlar kullanılıyor, bu ne anlama geliyor, aralarındaki fark ne

    Bunun gibi daha başka sorularım da var ama önce bunları öğrenirsem onları da yavaş yavaş çözerim gibi geliyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi m.gunay88 -- 17 Ağustos 2008; 16:28:13 >







  • Başka bir sorum daha var

    quote:

    Ben istanbul'da Ametek 30 veya 36 bulamadım, fakat Dunkermotoren Alman firmasının ürettiği bir 40V 3000 rpm lik bir dc motor satın aldım.


    şeklinde bir yazı var. Burada kullanılan aslında dinamo değil motor ama biz bunu bir kısım değişikliklerle ters yönde çalışabilir hale getiriyoruz. Bu motor ise 40V gerilim uygulandığında dakikada 3000 devir yapan bir motor oluyor değil mi? Ayrıca motor üzerinde neden değişiklik yapıyoruz, mesela bu motorun milini dakikada 3000 devi hızla döndersek 40V gerilim elde edemezmiyiz? Çook soru var çooook
  • 1-alternatör ac gerilim üreten generatörlerdir. kısaca bildiğimiz jenaratörler birer alternatördür. ama daha çok büyük güçlü olanları için kullanılır.

    2-redüktör devir sayısını değiştiren bir dişili sistemidir. devir sayısını sabit bir sayıya düşürür. ama deviri düşürürken, momentide yükseltir. basitçe anlatmak gerekirse, motorun bağlandığı giriş kolayca dönerken, çıkış milini çevirmek daha zordur.

    3-ampersaat birimi aküden bir saatte çıkabilecek maksimum akım değerini esas alır. eğer aküden daha düşük değerde akım çıkıyorsa, kapasitesi daha fazla dayanır. eğer daha yüksek akım çıkıyorsa, akü daha kısa sürede deşarj olur.

    4-alternatörde devir sayısıyla frekans doğru orantılı oldukları için asıl sorunu yaratır. rüzgar jeneratörlerinde frekansı sabitlemek sorun yaratır. çünkü 50 hz'lik bir frekans elde etmek için, 2 kutuplu bir alternatörün milinin dakikada 3000 devir yapması gerekir.(kutup sayısı arttıkça devir sayısı yarılar.) bir invertör devresi olmadan veya çok kutuplu bir alternatörün yoksa şebeke frekansında gerilim üretmek çok zor olur.

    dc mtorları dinamolara çevirmek için, çok büyük değişikliklere gerek yok. sadece kutup sargılarında kalıcı mıklatısiyet olmasına dikkat etmen yeterlidir. bunun içinde kutup sargı uçlarına bir batarya veya akünün uçlarını dokundurman yeterlidir. 40 volt için 3000 devir elde etmek rüzgar jeneratörü için biraz zor olur. daha düşük devirde gerilim üretebilecek motorları tercih etmen daha iyi olur. bunun için step motorlar en uygunudur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi dergul -- 17 Ağustos 2008; 1:11:53 >




  • quote:

    3000VA diye geçiyor siz illaki o güçte kullanmanız gerekmiyor.. trafoyu 1000VA seçerseniz o gücü alırsınız tabi çıkıştaki taransistötleride azaltırsınız..zaten 12 volttan 250 amper 3000va güç çekmek ne kadar mantıklı bilinmez...


    Neden 12 volttan 250 Amper çekmek mantıksız?
  • bunun nedeni akım değeri arttıkça iletken kesitininde artmasıdır. 250 amper akımın geçmesi için 120 mm2'lik iletkene ihtiyaç vardır. bu yüzden üretilen enerji miktarı arttıkça gerilimde artar. evlerde kullanılan jeneratörler 220 volt üretirlerken barajlardaki alternatörler 350 kilovolt gibi yüksek değerlerde gerilim üretirler. enerji iletim hatlarındaki yüksek gerilimin nedenide iletken kesitini düşük tutmaktır.
  • quote:

    1-alternatör ac gerilim üreten generatörlerdir. kısaca bildiğimiz jenaratörler birer alternatördür. ama daha çok büyük güçlü olanları için kullanılır.
    Yani alternatör SADECE üzerine uygulanan DC gerilimi AC ye çeviren bir alet midir yoksa direkt olarak uygulanan dönme hareketini AC gerilime mi çevirir? Yani, alternatörden önce DC gerilim üreten bir motor mu bulunur yoksa DC gerilimi de mi kendi üretir?
    Biraz karışık anlattım galiba
  • quote:

    Orjinalden alıntı: dergul

    bunun nedeni akım değeri arttıkça iletken kesitininde artmasıdır. 250 amper akımın geçmesi için 120 mm2'lik iletkene ihtiyaç vardır. bu yüzden üretilen enerji miktarı arttıkça gerilimde artar. evlerde kullanılan jeneratörler 220 volt üretirlerken barajlardaki alternatörler 350 kilovolt gibi yüksek değerlerde gerilim üretirler. enerji iletim hatlarındaki yüksek gerilimin nedenide iletken kesitini düşük tutmaktır.


    Yani o zaman daha büyük kesitli kablo kullanmak zorunda kalmamak için gerilimi artırıyoruz, akımı daha uygun seviyelere çekiyoruz?

    Kusura bakma kardeş herşeyi onaylatıyorum ama emin olmak istiyorum. Bu arada gecenin bu saatinde üşenmeden cevap yazdığın için ÇOK TEŞEKKÜRLER




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    röle ile ilgili kısa bir soru
    11 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • dc gerilim üreten makinalara dinamo, ac gerilim üretenlere ise alternatör denir. alternatörlerde gerilim üretmek için dc gerilime ihtiyaç duyarlar. büyük güçlü alternatörlerde bu ihtiyaçtan dolayı milinin diğer ucuna bir dinamo bağlanır. küçük güçlü jeneratörlerde ise doğrultucular kullanılır.

    evet yüksek gerilim kullanmamızın nedeni kablo kesidini küçük tutmaltır. bu yüzden 750 kw-1000 kw gibi büyük güçlerdeki motorlar 6000 voltta çalışırlar.
  • quote:

    2-redüktör devir sayısını değiştiren bir dişili sistemidir. devir sayısını sabit bir sayıya düşürür. ama deviri düşürürken, momentide yükseltir. basitçe anlatmak gerekirse, motorun bağlandığı giriş kolayca dönerken, çıkış milini çevirmek daha zordur.

    Türbin kanatlarından gelen dönme hareketini DC motora iletmeden önce, kanat miline küçük çapta bir dişli monte edip, bu dişliye değen daha büyük bir çapta dişliyle dönme hareketini motora iletirsek, motor milinin devir sayısı kanatların devir sayısından daha az olacak ama bu seferde küçük bir rüzgarda bile dönme hareketini rahatlıkla elde edebileceğiz galiba.

    Peki tam tersini yapsak olmazmı? Yani kanatlara büyük dişli, ona değen küçük bir dişliyle hareketi motora aktarsak, böylece belki düşük hızlı rüzgarlarda kanatları dönderemeyiz ama yüksek hızlı rüzgarlarda kanatlar bir dönmeye başlayınca çok daha fazla elektrik üretemez miyiz? Yani ilk sistem düşük hızda rüzgarın hakim olduğu bölgelerde, diğeri de çok yüksek hızda rüzgarların hakim olduğu bölgelerde kullanılabilir galiba. Hatta örneğin kanat miline 5 cm çaplı dişli taksak, motor miline de bir tane 3cm çaplı bir tane de 10cm çaplı dişli taksak, aynı vitesli bisikletlerde olduğu gibi vites değiştirebilsek, bunu da otomatiğe bağlasak olmaz mı? Belli bir hıza kadar 5 cmlik dişli 10 cm lik dişliyi çevirir, belli bir hızdan sonra da 3 cm lik dişli devreye girer. Tabi aralara birkaç tane daha farklı boyutlarda dişli koyabiliriz bence?

    Çok uzun oldu ama aklıma gelmişken hepsini yazayım dedim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi m.gunay88 -- 17 Ağustos 2008; 13:53:24 >




  • rüzgar jeneratörlerinde de böyle dişili sistemleri kullanılıyor.
  • quote:

    3-ampersaat birimi aküden bir saatte çıkabilecek maksimum akım değerini esas alır. eğer aküden daha düşük değerde akım çıkıyorsa, kapasitesi daha fazla dayanır. eğer daha yüksek akım çıkıyorsa, akü daha kısa sürede deşarj olur.


    Maksimum akım derken kabloların kaldırabileceği maksimum akım açısından mı yazılıyor?

    Bir de aklıma şöyle birşey geldi. Güç birimi volt.amper.saat ya da watt.saat dir. O zaman 60Amper saat deniyorsa, zaten galiba akünün de çıkış gerilimi
    12V oluyor genelde, o zaman akünün depolayabileceği maksimum enerji 60 . 12 = 720 wattsaat olur.

    Yani zaten akülerin hepsi genelde aynı gerilime sahip olduğu dolayısıyla aynı katsayıyla çarpıldığı için, depolayabildiği enerji yerine amper saati oran olarak kullanılabilir?

    Ama tabi çok alakasız da olabilir, bu sadece benim
    tahminim?




  • orada bir yazım hatası olmupş, maksimum değil sabit olmalıydı.
  • Peki o zaman benim yaptığım hesap doğru olur mu?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: m.gunay88

    quote:

    2-redüktör devir sayısını değiştiren bir dişili sistemidir. devir sayısını sabit bir sayıya düşürür. ama deviri düşürürken, momentide yükseltir. basitçe anlatmak gerekirse, motorun bağlandığı giriş kolayca dönerken, çıkış milini çevirmek daha zordur.

    Türbin kanatlarından gelen dönme hareketini DC motora iletmeden önce, kanat miline küçük çapta bir dişli monte edip, bu dişliye değen daha büyük bir çapta dişliyle dönme hareketini motora iletirsek, motor milinin devir sayısı kanatların devir sayısından daha az olacak ama bu seferde küçük bir rüzgarda bile dönme hareketini rahatlıkla elde edebileceğiz galiba.

    Peki tam tersini yapsak olmazmı? Yani kanatlara büyük dişli, ona değen küçük bir dişliyle hareketi motora aktarsak, böylece belki düşük hızlı rüzgarlarda kanatları dönderemeyiz ama yüksek hızlı rüzgarlarda kanatlar bir dönmeye başlayınca çok daha fazla elektrik üretemez miyiz? Yani ilk sistem düşük hızda rüzgarın hakim olduğu bölgelerde, diğeri de çok yüksek hızda rüzgarların hakim olduğu bölgelerde kullanılabilir galiba. Hatta örneğin kanat miline 5 cm çaplı dişli taksak, motor miline de bir tane 3cm çaplı bir tane de 10cm çaplı dişli taksak, aynı vitesli bisikletlerde olduğu gibi vites değiştirebilsek, bunu da otomatiğe bağlasak olmaz mı? Belli bir hıza kadar 5 cmlik dişli 10 cm lik dişliyi çevirir, belli bir hızdan sonra da 3 cm lik dişli devreye girer. Tabi aralara birkaç tane daha farklı boyutlarda dişli koyabiliriz bence?

    Çok uzun oldu ama aklıma gelmişken hepsini yazayım dedim


    bir şekilde redüktör bulursan, onu ihtiyacın olduğu şekliyle, ister vites artırmak istersen de vites düşürmek amacıyla kullanabilirsin. ama elektrik üreten rüzgar türbinlerinde amaç hız kazanmak olduğu için, derdimiz vitesi artımak. bunun için de redüktörü tersten girerek kullanmak gerekir. aslında redüktör, devri düşürüp tork artırmak için kullanılır.
    *
    hızı artırmak istediğinde ilk giriş kuvvetinin, çıkışta istenen kuvvetten, vites oranı kadar çok olması gerekir ki, o redüktörden yararlanabilesin. redüktör hızı artırmak için birebirdir ama kuvvetin varsa.
    *
    redüktörün vites oranı üzerinde yazar.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: dergul

    rüzgar jeneratörlerinde de böyle dişili sistemleri kullanılıyor.


    rüzgar türbinlerinde, hangi hızda verimli çalışması öngörülmüşse, o hız düşünülerek konulmuş sabit oranlı bir vites artırımı vardır. doğrusu, arkadaşın dediği gibi otomatik bir vites olmasıdır ki, bunun da tek başına bir anlamı olmaz. başka bazı donanımlar olsaydı mükemmelen işe yarardı.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: cokenerjik

    rüzgar türbinlerinde, hangi hızda verimli çalışması öngörülmüşse, o hız düşünülerek konulmuş sabit oranlı bir vites artırımı vardır. doğrusu, arkadaşın dediği gibi otomatik bir vites olmasıdır ki, bunun da tek başına bir anlamı olmaz. başka bazı donanımlar olsaydı mükemmelen işe yarardı.


    Mesela ne gibi kardeş
  • quote:

    Orjinalden alıntı: m.gunay88


    quote:

    Orjinalden alıntı: cokenerjik

    rüzgar türbinlerinde, hangi hızda verimli çalışması öngörülmüşse, o hız düşünülerek konulmuş sabit oranlı bir vites artırımı vardır. doğrusu, arkadaşın dediği gibi otomatik bir vites olmasıdır ki, bunun da tek başına bir anlamı olmaz. başka bazı donanımlar olsaydı mükemmelen işe yarardı.


    Mesela ne gibi kardeş


    mesela şöyle: yokuş yukarı giderken arabanın vitesini düşürürsün, araba yavaşlar ama yokuşu da çıkar. bunu rüzgar türbinindeki şu durumla eşleştirebilirsin: rüzgarın hızı, o rüzgar türbini için belirlenmiş olan en verimli hızdan daha düşük olduğunda, türbinin vitesini de düşürmen gerekir yoksa jeneratörü süremez. eğer 10 hızına göre kurduysan bir türbini, sadece 10 hızındaki rüzgarda o vitesi çevirebilirsin demektir. 9 hızındaki rüzgarda tıpkı yokuş yukarı çıkan bir araba gibi ağlamaya başlar ve sonunda da durursun. rüzgar türbininde arabadaki gibi bir vites düşürme yükseltme durumu yoktur. ama diğer yandan rüzgar türbinleri verimli çalıştıklarını söyledikleri bir rüzgar hızından düşük hızlarda da üretim yaptıklarını iddia ederler. bu da eğer üretim yapabiliyorlarsa, gerçekte şunu gösterir: aslında 10 hızına göre değil 9 veya 8 hızına göre kurulmuştur, ya da aslında kapasitesi 1mw değil de 1.2mw olabilirmiş demektir. bunu sadece varsayım olarak söylüyorum. ama sağlam bir dayanağım var, türbinde tek bir vites var! ya ayıracak sistemden ya da bağlayacak. vitesi çalıştırmanın tek yolu uygun kuvvetin olmasıdır, bu da 10 hızına bağlıysa, ne yapsan o vitesi döndüremezsin, küçültmedikten sonra!




  • herkese kolay gelsin.bu konuya ben de ilgi duymaya başladım.lakin malzemeleri nereden bulabileceğim konusunda yetersizim.dc motoru bulmak gerçekten zor.ve nasıl bir dc motor olmalı?voltu amperi wattı ne olmalı?bu gibi teknik konularda ve malzeme tedariki konusunda bilgisi olanlar var ise yardımcı olursanız çok sevinirim...
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.