< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
Bildirim
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
Çünkü şasi yukarıda da yazıldığı gibi aracın iskeletidir, temelidir. Temeli, taşıyıcı elemanları çürük bina nasıl ufak bir depremde yıkılıyorsa şasesi çürük ya da oynanmış araç da bir kaza durumunda güvenlik açısından zayıf kalacaktır, sebebi de şu; Metal malzemeler üretildikten sonra şekillerini korumaya çalışırlar, şekil değişikliklerine karşı direnç gösterirler. Her malzemenin cinsine göre bir akma direnci (yield point) vardır, akma direnci malzemenin şeklini değiştirmeden dayanabileceği kuvvet eşiğidir. Malzeme akma direncini aşan bir kuvvete maruz kaldığında şekil değişimi gerçekleşir (bükülür, ezilir vs.), tam elastik bir malzeme değilse kuvvet ortadan kalktığında eski şekline dönemez, yeni aldığı şekli korur. Bunun sakıncası malzeme bir kere akma direncini aşan bir kuvvete maruz kalıp şekil değiştirdiğinde bundan sonra maruz kalacağı kuvvetler karşısında eski akma direncini gösteremez, yani daha kolay ezilir-bükülür hale gelir. Her defasında daha da zayıflayarak devam eder bu süreç, en sonunda da kırılma-kopma noktasına gelir. Metal tel gibi düşünün, tel başta sağlamdır fakat ileri geri bir kaç defa bükerseniz bir süre sonra büküldüğü kısımdan kopar. Şaside, direklerde de durum bu, kaza sonucunda eğer bükülecek, eğilecek kadar hasar almışsa, sonrasında düzeltilse bile tekrar eski direncini, sağlamlığını gösteremez. Bu nedenle şasiye, direklere etki edecek kadar ağır kaza geçirmiş araçlar pek tercih edilmez. |
|
|
|