Şimdi Ara

Neden şasi podye ve direkler

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
5
Cevap
1
Favori
55.519
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Hep ezbere gidiyoz aracta şasi nedir nasil hasarlanir ve hasarlanmasi niye onemlidir ne zarari vardir.

    Ayni sekilde podye ve direkler icin de soruyorum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >



  • quote:

    Orijinalden alıntı: aliriza81

    Hep ezbere gidiyoz aracta şasi nedir nasil hasarlanir ve hasarlanmasi niye onemlidir ne zarari vardir.

    Ayni sekilde podye ve direkler icin de soruyorum.

    Çünkü şasi yukarıda da yazıldığı gibi aracın iskeletidir, temelidir. Temeli, taşıyıcı elemanları çürük bina nasıl ufak bir depremde yıkılıyorsa şasesi çürük ya da oynanmış araç da bir kaza durumunda güvenlik açısından zayıf kalacaktır, sebebi de şu;

    Metal malzemeler üretildikten sonra şekillerini korumaya çalışırlar, şekil değişikliklerine karşı direnç gösterirler. Her malzemenin cinsine göre bir akma direnci (yield point) vardır, akma direnci malzemenin şeklini değiştirmeden dayanabileceği kuvvet eşiğidir. Malzeme akma direncini aşan bir kuvvete maruz kaldığında şekil değişimi gerçekleşir (bükülür, ezilir vs.), tam elastik bir malzeme değilse kuvvet ortadan kalktığında eski şekline dönemez, yeni aldığı şekli korur.

    Bunun sakıncası malzeme bir kere akma direncini aşan bir kuvvete maruz kalıp şekil değiştirdiğinde bundan sonra maruz kalacağı kuvvetler karşısında eski akma direncini gösteremez, yani daha kolay ezilir-bükülür hale gelir. Her defasında daha da zayıflayarak devam eder bu süreç, en sonunda da kırılma-kopma noktasına gelir.

    Metal tel gibi düşünün, tel başta sağlamdır fakat ileri geri bir kaç defa bükerseniz bir süre sonra büküldüğü kısımdan kopar.

    Şaside, direklerde de durum bu, kaza sonucunda eğer bükülecek, eğilecek kadar hasar almışsa, sonrasında düzeltilse bile tekrar eski direncini, sağlamlığını gösteremez. Bu nedenle şasiye, direklere etki edecek kadar ağır kaza geçirmiş araçlar pek tercih edilmez.
  • Arabanın iskeletedir bir nevi. Binalar da nasıl kolon ve kirişler varsa arabada da şasi ve direkler aynen kolon ve kiriş gibidir. Nasıl bir binanın kolonunda çatlak varsa o binadan hayır gelmez ise, bir araba da şasi den hasar almışsa, şasisi kaymışsa ondan pek hayır gelmez.
  • aşağıdaki vidyodaki gibi kaza sonucu formu bozulmuş iskeleti düzeltiyorlar bu işlem yapılmış araçlar ikinci kez benzer kaza yaşamaları durumunda ilkinde verdikleri tepkinin daha azını verecek hayati tehlike oluşturacaktır.

  • quote:

    Orijinalden alıntı: aliriza81

    Hep ezbere gidiyoz aracta şasi nedir nasil hasarlanir ve hasarlanmasi niye onemlidir ne zarari vardir.

    Ayni sekilde podye ve direkler icin de soruyorum.

    Çünkü şasi yukarıda da yazıldığı gibi aracın iskeletidir, temelidir. Temeli, taşıyıcı elemanları çürük bina nasıl ufak bir depremde yıkılıyorsa şasesi çürük ya da oynanmış araç da bir kaza durumunda güvenlik açısından zayıf kalacaktır, sebebi de şu;

    Metal malzemeler üretildikten sonra şekillerini korumaya çalışırlar, şekil değişikliklerine karşı direnç gösterirler. Her malzemenin cinsine göre bir akma direnci (yield point) vardır, akma direnci malzemenin şeklini değiştirmeden dayanabileceği kuvvet eşiğidir. Malzeme akma direncini aşan bir kuvvete maruz kaldığında şekil değişimi gerçekleşir (bükülür, ezilir vs.), tam elastik bir malzeme değilse kuvvet ortadan kalktığında eski şekline dönemez, yeni aldığı şekli korur.

    Bunun sakıncası malzeme bir kere akma direncini aşan bir kuvvete maruz kalıp şekil değiştirdiğinde bundan sonra maruz kalacağı kuvvetler karşısında eski akma direncini gösteremez, yani daha kolay ezilir-bükülür hale gelir. Her defasında daha da zayıflayarak devam eder bu süreç, en sonunda da kırılma-kopma noktasına gelir.

    Metal tel gibi düşünün, tel başta sağlamdır fakat ileri geri bir kaç defa bükerseniz bir süre sonra büküldüğü kısımdan kopar.

    Şaside, direklerde de durum bu, kaza sonucunda eğer bükülecek, eğilecek kadar hasar almışsa, sonrasında düzeltilse bile tekrar eski direncini, sağlamlığını gösteremez. Bu nedenle şasiye, direklere etki edecek kadar ağır kaza geçirmiş araçlar pek tercih edilmez.




  • Duvara çaktığınız çivi yamulur ve siz düz zeminde çiviyi düzeltip tekrar kullanılabilir hale getirdiğinizde çok daha kolay tekrar yamulur. Bununla aynı mantık, metal işlem görerek rijit, tek parça haline getirilerek sağlamlık konusunda iyileştirilir. Kazada yamulan kısım üstün körü düzeltilir. Doğal olarak çivideki mantık yamulan metaldeki atomlar arası açılıyor, arası açılınca atomlar arası bağlar zayıflıyor. ayrılmaları için gereken güç atıyorum 100kg ise 50kg oluyor... Özetle araları açıldıkça sağlamlık azalıyor. Kaza anında eğer araç ciddi bir işlem görmüşse eskisi gibi koruma olmaz.

    Bizim cahil(metal işleme, atom yapısı, fiziksel bilgi anlamında)(işçilik konusunda kalifiye olabilir) ustalarımız, aracın düzeltildiğinde sıfırı gibi sağlam olduğunu söyler/iddia ederler...

    Kazalı araç alınır mı? alınır, ciddi hasar görmeyip sadece kaporta anlamında ise bir problem olmaz. Geçen yıl kaza yaptım, sağ ön çamurluğum değişti... Ama benim arabam pertli araç gibi muamele görecek, bunun burası değişmiş şu kadar düş... Aracın darbesini kaporta aldı ve vida noktalarında kolayca sökülüp yenisi takıldı. Öte yandan bizim pert ustalarımız arabanın direkleri 5-10cm eğilmiştir ama @mavipasa attığı video gibi işlemlerle çekerek orijinal, sürtmeden boyalı diye satar. Bizim zeki insanımız da sözde akıllılık edip benimki gibi basit bir kaporta hasarı yerine pertten dönme çizikten boyalı alır. Niye benim aracımın şasiye gram darbe yok da ondan kaporta çok önemli şey şimdi




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.