Honda CR-Z 1.5 GT: Çevreci diriliş 24 Ekim 2011 16:15:00
Dünyanın ilk manuel hibrid otomobili Honda’dan geldi. Japon üreticinin 1984 yılında üretmeye başladığı CR-X modelinin varisi olan CR-Z, o araç kadar farklı görünüyor fakat ondan çok daha çevreci bir model. Bir elektrik motoruyla kombine olarak çalışan 1.5 litrelik benzinli motor sayesinde CR-Z düşük tüketim değerlerine ulaşabiliyor. Volkswagen Scirocco, Peugeot RCZ ve MINI Cooper gibi modellerle rekabet etmesi için geliştirilen model şu anda tek motor seçeneği ve sadece manuel şanzımanla satılıyor.
Tasarım
CR-Z’nin etkileyici tasarımı aslında atası CR-X’ten kalma genetik bir faktör. Zaten otomobile arkadan bakan bir kişi CR-X’in izlerini çok net görebilir. Parçalı arka cam ve sonlandığında birden dikleşen tavan yapısı aynen korunmuş. Stopların yapısı ise çok daha modern bir görünüme kavuşturularak CR-Z’nin teknolojik görünmesini sağlamış. Alçak tavan yapısıyla dikkat çeken modelin şık kapı açma kollarının pek de kullanışlı olduğu söylenemez. Ön kısımda ise farların yapısı dikkatimizi çekiyor. İçerisi mavi farların alt kısmında LED gündüz farı da sunuluyor. 4080 mm uzunluğa sahip CR-Z, 1740 mm genişliğe ve 1395 mm yüksekliğe sahip. Aracın kullanıcılarına sunduğu bagaj hacmi 215 litre.
İç mekan
Honda’nın füturistik tasarım anlayışıyla şekillendirilmiş iç mekan çok teknolojik görünüyor. Mavi aydınlatmaların yoğun olduğu ön konsolda ilk bakışta bir karmaşa var gibi ama alışıldıktan sonra kullanılması gayet keyifli. Sürücüyü içerisine alan kokpitin sol tarafında Honda’nın CR-Z ile sunduğu üç farklı sürüş modunun seçim butonları bulunuyor. Sport-Normal-Economy modlarından Sport tuşuna bastığınızda CR-Z‘nin gösterge paneli kırmızı renk alarak iç mekanda farkındalık yaratılmış. Bu modda aracın gaz tepkileri bariz şekilde iyileşirken, direksiyon tepkileri ve elektrikli motorun davranışları da değişiyor. Economy modunda ise gösterge panelinin ortasındaki kısım sürüş tarzınıza göre renk değiştiriyor. Eğer cebinizi düşünen bir kullanıcı iseniz bu kısmın yeşil renkli kalmasına dikkat etmelisiniz. CR-Z’nin gösterge panelinin sol kısmında aracın elektrik motorunu besleyen pillerin doluluk oranını gösteren ve hangi anlarda şarj olduğunu, hangi zamanlarda araca katkı sağladığını belirten dijital bir kısım mevcut. Kendi müşteri kitlesinin beklentilerini karşılayacak bir ses sistemine sahip CR-Z’nin USB desteği sunmaması ise gözümüze çarpan eksiklerden oldu.
Motor
Yazının başında da belirttiğimiz gibi CR-Z dünyanın ilk 6 ileri manuel şanzımana sahip hibrid otomobili olma özelliğine sahip. Honda’nın 6. Nesil IMA teknolojisine sahip CR-Z, yakıt tüketimini düşüren ve aracın performansına ek katkı sağlayan bir elektrik motoruyla donatılmış. CR-Z’nin üzerindeki 1.5 litrelik dört silindirli motoru 6100 d/d’de 112 hp güç ve 4800 d/d’de 144 Nm tork üretiyor. DC Elektrikli motor ise 1500 d/d’de 14 hp güç üretirken, 1000 d/d’de üretmeye başladığı 79 Nm torkuyla araca asıl katkıyı yapıyor. İki motorun birlikte çalışmasıyla elde edilen güç ise 6100 d/d’de 122 hp. CR-Z’yi standart bir atmosferik motorlu araçtan ayıran en önemli farkı olan 174 Nm tork ise 1000-1500 d/d aralığında sunuluyor. CR-Z testimiz süresince 100 km’de 6,5 lt yakıt tüketti.
Konfor ve yol tutuş
Sert olarak tanımlanabilecek bir yapıya sahip Honda CR-Z, spor otomobillerden beklendiği gibi yol tutuşa yönelik geliştirilmiş. Sport moduna alındığında sürücüsüyle kendisini bütünleştiren otomobil yüksek devir çevirmeyi seven yapısıyla dikkat çekiyor. Gücün yüksek devirlerde yere aktarılmasında ise zaman zaman kayıplar yaşanıyor. CR-Z hızlı kalkışlarda sık sık anti patinaj sisteminin müdahalelerine ihtiyaç duyuyor. Neyse ki ESP sistemiyle beraber anti patinaj sistemi de devreden çıkarılabiliyor. Yüksek hassasiyetteki direksiyonu ve fren dozlaması CR-Z’yi zevk alınarak kullanılan bir otomobil haline getiriyor.
Konfor konusuna gelindiğinde ise CR-Z hiçbir şekilde öne çıkamıyor. Sportif ön koltukları sürücüyü kavrama konusunda ve ergonomik olarak çok başarılı ama CR-Z’nin sert süspansiyonlarının neden olduğu darbeleri ememiyor. İçeriye sızan motor sesi konfor anlamında olumsuzluk oluştursa da Honda severlerin bu sesten zevk alacağı ise kuşkusuz.
Aracın en büyük handikabı arka koltuklarının yapısı. Bu otomobile 2 kişilik demek çok daha doğru olacaktır. CR-Z’nin arka kısmına sadece küçük çocuklar oturabilir. Bir yetişkinin oturması ise hem diz mesafesi hem de baş mesafesi yüzünden imkansız.
Güvenlik
Honda’nın hibrid spor otomobili CR-Z. EuroNcap çarpışma testlerinden aldığı 5 yıldız ile göz doldurdu. CR-Z önden çarpışma testinde sürücü ve yolcuların diz ne uyluk bölgesini iyi korudu. Yandan çarpışma testinde mankenlerin göğüs kafesi yeterince korundu. Direk çarpışma testinde CR-Z en zayıf puanları aldı ancak koruma yetersiz değildi. Arkadan yapılan çarpışma testi sonuçlarına göre CR-Z’nin koltukları kamçı etkisi göstermedi.
CR-Z’de ESP, hız sabitleyici ve tüm koltuklar için emniyet kemeri uyarı sistemi standart olarak sunuluyor.
Yorum-Selim ERKEK
CR-Z’nin vahşi görüntüsünün altında uysal bir motorun yattığını görmek pek çok Honda severde hayal kırıklığı yaşatabilir ama ben fiyatına göre CR-Z’nin sunduklarını yeterli buluyorum. 4500 d/d’den sonra zevkli bir kullanım imkanı sunan benzinli motor yüksek devir çevirdiği sürece pek çok kişiye göre yeterli performansı gösteriyor. Özellikle elektrikli motorun tork desteği CR-Z’ye şaşırtacak derecede canlı bir karakter kazandırıyor. Elektrikli motorun yakıt ekonomisi getireceğini düşünenler ise yanılıyorlar. Honda CR-Z daha önce teste aldığımız hibrid model Toyota Prius’a oranla daha fazla yakıt tüketiyor. Durum böyle olunca insanın aklına ‘Honda bu araçta hibrid teknolojisi kullanmak yerine daha güçlü bir benzinli motor kullanamaz mıydı?’ sorusu geliyor. Çünkü tüm rakipleri CR-Z’den daha güçlüler. Şu halde CR-Z’nin en büyük avantajı tasarımı ve fiyatı. Tasarım olarak bence çok şık görünen modeli Mugen body kitiyle daha da gösterişli hale getirmek mümkün.
Yorum – Tulu DARICAN
CR-Z’nin ilk fotoğraflarını gördüğümde tasarımını hiç beğenmemiştim. Efsanevi CR-X modelinin yanında bu tasarım bence güzel görünmüyordu. Ancak aracın canlı halini gördüğümde fikrim değişti. Özellikle profilden incelendiğinde aracın çekici hatları daha çok ortaya çıkıyor. Burada sorun böyle sportif görünen bir aracın yolda performans anlamında eksik kalması… Ekonomik olma kaygısıyla adapte edilen hibrid sistem yakıt tüketimini düşürme anlamında çok başarılı değil. Artan devirle birlikte otomobil hızlı hissettiriyor ama C segmentinde CR-Z’nin rakibi olmasa da çok daha performanslı modeller mevcut. CR-Z’nin süspansiyonu yol tutuşu artırmak amacıyla sert tutulmuş. Bu sebeple konfor düşük. Yol tutuş ise tatmin edici düzeyde. Kısacası Honda CR-Z iyi görünen fakat performans değerleriyle görüntüsünün hakkını tam anlamıyla veremeyen bir otomobil.
Teknik Özellikler Motor: Benzin + Elektrik Hibrid Motor Hacmi: 1497 cc Silindir Adedi: 4 Maksimum Güç: 122 hp 6100 d/d Maksimum Tork: 174 Nm 1000-1500 d/d Performans 0-100 km/s Hızlanma 9,9 s Maksimum Hız: 200 km/s
Frenler Ön: Disk Arka: Disk
Yakıt Türü Benzin Yakıt Tüketimi Şehir İçi: 6,1 lt Şehir Dışı: 4,4 lt Karma: 5,0 lt Test: 6,5 lt
Boyutlar Uzunluk: 4080 mm Genişlik: 1740 mm Yükseklik: 1395 mm Dingil Mesafesi: 2425 mm Bagaj Hacmi: 215 lt Yakıt Depo Kapasitesi: 40 lt Boş Ağırlık: 1170 kg Lastik Boyutu: 195/55 R16 Kaynak: arabam.com
Ne yazikki yorumlara katılmamak elde değil bu kadar güzel ve vahşi tasarımın altındaki uysal motor bendede hayal kırıklığı yarattı.
arka ve yan tasarımı berbat.. scirocco ya da rcz nin yanından bile geçemez.. scirocco yu tek geçerim..
Civic ile farklı, asimetrik bir konsol tasarımı yakaladılar ama bunda cılkı çıkmış.Karman çorman, kötü bir bir iç mekan.Dış tasarım fena olmasa da bu sınıfta Scirocco tek.
Arka koltuklari neredeyse olmayan bir coupe bence hos degil. Koltuklari tamamen iptal edip coupe-cabrio olarak uretilseydi keske. Scirocco zaten bu arka koltuk konusunda en iyisi,Mini'de bile 160 boyundaki ortalama bir Turk kizi arkada pek mizmizlanmadan yolculuk yapabiliyor.
Honda kokpit işini cıvıttı. Gerçi hiç bir zaman tam anlamıyla tok ve ergonomik bir tasarım yakalayamamıştı ama en azından Civic ilk çıktığında farklı bir çizgisi vardı. Ya şimdi? Tadında bırakmayı öğrenemediler, karman çorman iğrenç ötesi göz yoran bir kokpit çıkmış ortaya..
beni cezbeden tek özelliği menuel hibryt olması başkada bişey gözüme çarpmıyo ne motor nede iç-dış tasarım
quote:
Orijinalden alıntı: kick down
beni cezbeden tek özelliği menuel hibryt olması başkada bişey gözüme çarpmıyo ne motor nede iç-dış tasarım
+1
arkadan sanki geri geri duvara toslamış gibi duruyor
hiç bir şeye benzemeyen bastımı gitmeyen, arkasına oturulmayan ve fiyatını hak etmiyen bir araç. bizzat denedim ordan biliyorum.
dis tasarimi guzel ic tasarimi gideri var buna mugen takacaksin offtirik birsey olacak kimsenin begenmemesini begendim insallah az satar ve siradisiligini korur
O iö mekan heralde CR-X den kalma CR-Z nin iç mekanının bu olduguna inanmam.
Mugen kitli ya da direk Mugen i alıp Bilkent'te takılacaksın, Park Caddesinde falan
dağınık bir masaüstü gibi iç mekan ruhumu daralttı.
arabanın konsolunu hiç beğenmedım ve anlamadıgım böyle bir spor otomobilde neden hibrit.. koy ekonomik sınıfa satılsın bu araçtan kaçtane satmayı düşünüyrsn ilginç bir durum