Şimdi Ara

%% GPU veri Yolu genişliği ve Önemi %%

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
20
Cevap
0
Favori
947
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
Öne Çıkar
0 oy
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • GPU - CPU veri Yolu genişliği ve Önemi
    Son zamanlarda insanlar 128 bit 256 bit 512 bit ekran kartı kavramları arasında sıkısmıs durumda bu olaya biraz olsun açıklık vermek adına internetten bazı bilgileri derleyerek ufak bir yazı yazmak istedim.
     %% GPU  veri Yolu genişliği ve Önemi %%

    Temel Kavramlar

    * Grafik İşlemcisi(GPU): Güncel kartlar için grafik işlemcisi görüntü hesaplamalarını yapmak için ekran kartının üzerine oturtulmuş bir CPU`dur dersek yanlış olmaz. Son zamanlarda grafik işlemcileri yapı ve karmaşıklık bakımından CPU`ları solladılar ve işlev bakımından da görüntü üzerine yoğunlaşmış bir CPU niteliğine kavuştular. CPU`ya neredeyse hiç yük bindirmeden üç boyutlu işlemcleri tek başlarına tamamlayabiliyorlar artık. Bu yüzden de güncel grafik işlemcileri GPU (Graphics Processing Unit - Grafik İşlemci Birimi) adıyla anılıyorlar.

    * Görüntü Belleği: Ekran kartının üzerinde bulunur ve görüntü hesaplamalarıyla ilgili veriler burada saklanır. Sisteminizdeki ana bellek gibi çalışır, yalnız burada bu belleğin muhattabı CPU değil görüntü işlemcisidir. Önceleri ekran kartlarının ayrı bellekleri yoktu fakat görüntü işlemcileri hızlanıp geliştikçe ekran kartları sistemden yavaş yavaş bağımsızlıklarını ilan etmeye başladılar. Bellek miktarı kadar ekran kartının sıkıştırma algoritmalarıyla bu belleği ne kadar verimli kullanabildiği de önemlidir.

    * RAMDAC: Monitörlerdeki analog sinyallerden bahsetmiştik, işte RAMDAC (RAM Dijital-to-Analog Converter) görüntü belleğindeki verileri analog RGB (Red Green Blue, monitörde renklerin bu üç renkten türetildiğini yazmıştık) sinyallerine çevirerek monitör çıkışına verir. Monitörde kullanılan üç ana renk için de birer RAMDAC ünitesi vardır ve bunlar her saniye belirli bir sayıda görüntü belleğini tarayıp oradaki verileri analog sinyallere dönüştürürler. RAMDAC`in bu işlemi ne kadar hızlı yapabildiği ekran tazeleme hızını belirler. Bu hız Hz cinsinden belirtilir ve ekrandaki görüntünün saniyede kaç kere yenilendiğini gösterir. Örneğin monitörünüz 60 Hz`te çalışıyorsa gördüğünüz görüntü saniyede 60 kere yenilenir. Ekran tazeleme hızını mümkün olduğu kadar 85 Hz`in altına çekmemenizi öneririm, daha düşük tazeleme hızları göz sağlığınız için zararlı olabilir. Tabi bu gözünüzün ne kadar hassas olduğuna da bağlı, bazı gözler 75 ve 85 Hz arasındaki farkı hissedemezken bazıları ilk bakışta bunu anlayabilir. RAMDAC`in iç yapısı ve özellikleri hangi çözünürlükte ne kadar rengin gösterilebileceğini de belirler.
    LCD ekranlar yapıları gereği dijtal olduklarından RAMDAC`ten değil de direk görüntü belleğinden görüntü bilgisini alıp kullanabilirler. Bunun için DVI (Digital Video Interface) adında özel bir bağlantı kullanırlar. Bu konuya ileride "Monitörler Nasıl Çalışır?" yazısında detaylı olarak değineceğiz.

    * BIOS: Ekran kartlarının da birer BIOS'ları vardır. Burada ekran kartının çalışma parametreleri, temel sistem fontları kayıtlıdır. Ayrıca bu BIOS sistem açılırken ekran kartına ve onun belleğine de küçük bir test yapar.

    Veri yolu genisliği...
    64 bit ,128 bit , 256 bit,- 320 bit yada 512 bit ne ise yarar onu açıklamak lazım. Sürekli geçen bu bit kavramı aslında sadece ram ile GPU arasıdanki veri yolunu kasteder hemen ufak bir hesap yapalım

    8 bit = 1 byte
    64 bit = 8 byte
    128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte
    512 bit = 64 byte

    yani bu su demek eğer ekran kartımız 128 bitlik ise 1 kare pals zamanlamada(karde dalgası) en fazla 16 byte veri gönderebilir ancak 512 bitse 1 palsde 64 byte veri gönderebilir anlamına geliyor.Bu bilgilere göre bazı seyler sekillenmeye baslamıstır. Özetlemek gerkirse ramler ile gpu arasında sürekli bir haberlesem vardır pcb üzerinde gpu ile ram arasında 0 dan 255 e kadar toplam 256 tane bakır yol varsa bilinki o ekran kartı 256 bittir. Ama bu su anlama gelmeyebilir ekran kartının içinde 256 bit olarak çalıstığı örneğin bildiğiniz bir ekran kartı olan geforce 6600gt noramlde 128 bit veri yoluna sahipken kendi içinde 256 bit olarak çalısır tasarımcılar GPU'nun çekirdeğini daha farklı sekilde dizayn edebilirler de örneğin 512 bit çalısan bir gpu da tasaarlanabilir.Zaten bu yüzden ileri gelir GPU'ların işlemcilere nazaran daha fazla hesap yapma kapasiteleri vardır .Su an kullandığımız işlemcilerin halen ekseriyeti 32 bit olarak çalısmaktadır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi alattin_nuri -- 24 Ağustos 2007; 11:59:30 >



    _____________________________




  • 128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte

    baya fark var..
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ` quaD.

    128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte

    baya fark var..
    güzel açıklamışsın
    _____________________________
    Crysis Team..
  • paylaşım için teşekkürler...
    _____________________________
    Maske Ajans
  • Yine güzel bir açıklama.. Teşekkürler alaatin ßey..
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: SelimH39

    Yine güzel bir açıklama.. Teşekkürler alaatin ßey..
    güzelve aydınlatıcı .eline sağlık.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi erkanberk -- 24 Ağustos 2007; 23:11:42 >
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: erkanberk

    güzelve aydınlatıcı .eline sağlık.

    Alıntıları Göster
    güzel bilgiler ekran kartı böyle birsey iste yaw
    _____________________________
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orjinalden alıntı: alattin_nuri

    8 bit = 1 byte
    64 bit = 8 byte
    128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte
    512 bit = 64 byte



    :

    Çok güzel bir çalışma olmuş, birisi sormadan ben ekleyeyimde 256 bit : 32 byte
    _____________________________
  • Daha çok yüksek çözünürlükte ön plana çıkıyor.
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: soğutucu

    Daha çok yüksek çözünürlükte ön plana çıkıyor.
    peki gpu ne kadara kadar bellek genişliğini arttırırsak performans artışı gösterir
    gpudan gpu ya değişmezmi
    fx5200 256bit olsa daha mı çok performans verir ytani şimdi yoksa vermez mi?
    _____________________________
    O sene bu sene...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ardicli2000

    peki gpu ne kadara kadar bellek genişliğini arttırırsak performans artışı gösterir
    gpudan gpu ya değişmezmi
    fx5200 256bit olsa daha mı çok performans verir ytani şimdi yoksa vermez mi?

    Alıntıları Göster
    Yazı için teşekkürler güzel olmuş
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ardicli2000

    peki gpu ne kadara kadar bellek genişliğini arttırırsak performans artışı gösterir
    gpudan gpu ya değişmezmi
    fx5200 256bit olsa daha mı çok performans verir ytani şimdi yoksa vermez mi?

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: ardicli2000

    peki gpu ne kadara kadar bellek genişliğini arttırırsak performans artışı gösterir
    gpudan gpu ya değişmezmi
    fx5200 256bit olsa daha mı çok performans verir ytani şimdi yoksa vermez mi?


    FX5200 256bit olsa bile hiçbir işe yaramaz.Çünkü bellek veriyolu genişliği ile gpu gücü orantılı olmalıdır.128bit yerine 256bit veriyolu kullanılınca gpuya birim zamanda iki kat daha fazla veri gidecektir fakat gpu bu miktarda veriyi işleyebilecek güçte değil ise hiçbir performans artışı olmayacaktır.Bellek veriyolu performansı artıran bir unsur olmaktan çok gpunun dar boğaza düşmemesini sağlayan bir unsurdur.

    Şimdi söylemek istediğim birşey daha var.Son zamanlarda forumda bir çok kişi yeni çıkan DX10 kartlar 256bit değil diye akıllarınca eleştiri yapıyorlar.Peki bende onlara şu soruyu soruyorum:Siz herşeyi çok iyi biliyorsunuzda ATI&Nvidia'da çalışan koca elektrik-elektronik mühendisleri hiç bir şey bilmiyorlarmı?Demekki orta seviye dx10 kartları 8600gt,gts,hd2600'e 256bit belleğin hiç bir getirisi yokki adamlar 128bitlik olarak çıkartıyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ` quaD.

    128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte

    baya fark var..
    quote:

    Orjinalden alıntı: BaRo55

    128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte

    baya fark var..

    Aynı mhz için geçerli sadece bu kuram.
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fleetwood1991

    quote:

    Orjinalden alıntı: BaRo55

    128 bit = 16 byte
    320 bit = 40 byte

    baya fark var..

    Aynı mhz için geçerli sadece bu kuram.

    Alıntıları Göster
    @Gökberk ati ve nvidia nin kullanicinin yararina bisey yaptıgını yada yapacagini dusunmuyorum simdi soyleki

    ilk once 128 bit HD2600XT yi piyasa surup kaymagini yedikten sonra aynı gpu mimarisinda tabiri caizse hic bir halt yapmadan 256 bit versiyonunu farklı bir isimle piyasaya surup onunda kaymagini yemek varken, ne diye basta bana 256 bit kart versin.....unutmamaliyizki hersey satis stratejisidir...onlar icin arge ve verdigin para birimi uzerine dusen performans miktari onlari hic ilgilendirmez...

    peki ya sence su anda HD2900XT yerine neden pro su yada ne bilim daha bir kırpılmıs makul fiyatlara alabilecegimiz ust sınıf bi kart yok??..yapamazlar cunku racona ters...once bunu satip kaymagini yiyecekler ondan sonra...ki adamlarin en az 2 yıl sonraki yol haritasi bellidir zaten...bizde bole ati nvidia ya ha cevap verdi ha verecek cart curt kendi capımızda egleniyoruz iste fenami ...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ENIGMA -- 25 Ağustos 2007; 4:05:25 >
    _____________________________
    Amd Ryzen 9 3900X - MSI MPG X570 Gaming Edge Wifi - XFX AMD Radeon RX 5700 XT RAW II Ultra - 4x 4Gb Hynix DDR-4 2400@3066 - Thermaltake Toughpower 1200 W - Corsair Air 540 - Samsung Evo 860 1TB SSD ...vs vs vs




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ENIGMA

    @Gökberk ati ve nvidia nin kullanicinin yararina bisey yaptıgını yada yapacagini dusunmuyorum simdi soyleki

    ilk once 128 bit HD2600XT yi piyasa surup kaymagini yedikten sonra aynı gpu mimarisinda tabiri caizse hic bir halt yapmadan 256 bit versiyonunu farklı bir isimle piyasaya surup onunda kaymagini yemek varken, ne diye basta bana 256 bit kart versin.....unutmamaliyizki hersey satis stratejisidir...onlar icin arge ve verdigin para birimi uzerine dusen performans miktari onlari hic ilgilendirmez...

    peki ya sence su anda HD2900XT yerine neden pro su yada ne bilim daha bir kırpılmıs makul fiyatlara alabilecegimiz ust sınıf bi kart yok??..yapamazlar cunku racona ters...once bunu satip kaymagini yiyecekler ondan sonra...ki adamlarin en az 2 yıl sonraki yol haritasi bellidir zaten...bizde bole ati nvidia ya ha cevap verdi ha verecek cart curt kendi capımızda egleniyoruz iste fenami ...

    Alıntıları Göster
    Nvidia ve Ati GPU'ları 256 bit yerine 128 bit yapmalarının asıl nedeni maliyeti düsürmek 256 bit pcb 128 bit pcb'den daha fazla maliyetli aynı zamanda 128 bit yerine 256 bit yapılan gpu'da fazladan 128 adet pin bağlantısı demek buda maliyete baska bir dejavanataj unutmayın her bir pin altın kaplama yapılıyor.Ancak bu fark 50-60$ gibi büyük bir farka neden olmuyor en fazla 10-15$ farka neden oluyor.256 bit yapılamasının asıl nedeni bence satıs stratejisi üst seviye ekran kartı almak isteyen herkesin cebinden çok daha fazla para çıksın amaç bence
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alattin_nuri

    Nvidia ve Ati GPU'ları 256 bit yerine 128 bit yapmalarının asıl nedeni maliyeti düsürmek 256 bit pcb 128 bit pcb'den daha fazla maliyetli aynı zamanda 128 bit yerine 256 bit yapılan gpu'da fazladan 128 adet pin bağlantısı demek buda maliyete baska bir dejavanataj unutmayın her bir pin altın kaplama yapılıyor.Ancak bu fark 50-60$ gibi büyük bir farka neden olmuyor en fazla 10-15$ farka neden oluyor.256 bit yapılamasının asıl nedeni bence satıs stratejisi üst seviye ekran kartı almak isteyen herkesin cebinden çok daha fazla para çıksın amaç bence

    Alıntıları Göster
    Yazı için teşekkürler.


    quote:

    CPU`ya neredeyse hiç yük bindirmeden üç boyutlu işlemcleri tek başlarına tamamlayabiliyorlar artık. Bu yüzden de güncel grafik işlemcileri GPU (Graphics Processing Unit - Grafik İşlemci Birimi) adıyla anılıyorlar.




    Geforce 256'nın çıktığı dönemleri hatırlattı.

    Bu durumu oyunlar da bir belli etse, ne mutlu olacağım. Özellikle, Geforce 3'le gelen tepe tarayıcılardan sonra insan ağaçlı, otlu vs. yerlerde işlemcinin eskisi kadar belirleyici olmamasını bekliyor; ama boşuna. Görülür başarım artışı için sadece merkezî işlemciye hız aşırtma yaptığım oyunlar bayağı çok sayıda.

    Neyse, en azından daha iyi gırafik görmemiz (sonucunda sömürülmemiz de) sağlandı.
    İçim rahat değil; ama.

    Şu görüntü merkezî işlemciyi neden çok zorluyor? 575/1700 GTS'yi 3.4 ghz 6420 bile kesmiyor. İşlemciye hız aşırtma yaparak kare/sn artırıyorum (3d mark umrumda değil de, gıcık olduğum durumu güzel özetliyor bu). Ekran kartı değerlerinin testte ne olduğunu unuttuğum oluyor. O derece.



    Tepe tarayıcının işi yok mu burada? Tepe tarayıcının amacı işlemcinin işini ekran kartına aktarmak değil mi? Buradaki olay nedir? Kalite çok artınca ille de işlemciye yük binme durumu mu oluşmakta? Yoksa, veri işleme, fizik vs. kısaca arka plândaki hesaplar mı yüke yol açmakta?

    Bundan daha beter, ot yaprak kaynaklı kastırıcı oyun örneği de var.


    Geniş mekânda ayrıntılı ormanlar, büyük ve çok ayrıntılı savaşlar içeren, birinci kişi kameralı oyunlar göremeyeceğiz gibi geliyor, bu zihniyetle gidildiği sürece (şey tabii ki, koskoca şirketlerin bir bildiği var:). Adamın burnundaki kılı değil de geniş mekânda gerçekçiliği isterim. Üç beş karakter ekrana girdi, üç tanesi çatışmaya başladı, yerdeki cesetler patlamayla yerlerinden oynadı diye yavaşlayan uyuz oyunlardan bıktım. (Kimse fizik kartı demesin. Çok çekirdekli işlemcileri kullanmalarını beklerim.)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi False King -- 25 Ağustos 2007; 12:34:36 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: False King

    Yazı için teşekkürler.


    quote:

    CPU`ya neredeyse hiç yük bindirmeden üç boyutlu işlemcleri tek başlarına tamamlayabiliyorlar artık. Bu yüzden de güncel grafik işlemcileri GPU (Graphics Processing Unit - Grafik İşlemci Birimi) adıyla anılıyorlar.




    Geforce 256'nın çıktığı dönemleri hatırlattı.

    Bu durumu oyunlar da bir belli etse, ne mutlu olacağım. Özellikle, Geforce 3'le gelen tepe tarayıcılardan sonra insan ağaçlı, otlu vs. yerlerde işlemcinin eskisi kadar belirleyici olmamasını bekliyor; ama boşuna. Görülür başarım artışı için sadece merkezî işlemciye hız aşırtma yaptığım oyunlar bayağı çok sayıda.

    Neyse, en azından daha iyi gırafik görmemiz (sonucunda sömürülmemiz de) sağlandı.
    İçim rahat değil; ama.

    Şu görüntü merkezî işlemciyi neden çok zorluyor? 575/1700 GTS'yi 3.4 ghz 6420 bile kesmiyor. İşlemciye hız aşırtma yaparak kare/sn artırıyorum (3d mark umrumda değil de, gıcık olduğum durumu güzel özetliyor bu). Ekran kartı değerlerinin testte ne olduğunu unuttuğum oluyor. O derece.



    Tepe tarayıcının işi yok mu burada? Tepe tarayıcının amacı işlemcinin işini ekran kartına aktarmak değil mi? Buradaki olay nedir? Kalite çok artınca ille de işlemciye yük binme durumu mu oluşmakta? Yoksa, veri işleme, fizik vs. kısaca arka plândaki hesaplar mı yüke yol açmakta?

    Bundan daha beter, ot yaprak kaynaklı kastırıcı oyun örneği de var.


    Geniş mekânda ayrıntılı ormanlar, büyük ve çok ayrıntılı savaşlar içeren, birinci kişi kameralı oyunlar göremeyeceğiz gibi geliyor, bu zihniyetle gidildiği sürece (şey tabii ki, koskoca şirketlerin bir bildiği var:). Adamın burnundaki kılı değil de geniş mekânda gerçekçiliği isterim. Üç beş karakter ekrana girdi, üç tanesi çatışmaya başladı, yerdeki cesetler patlamayla yerlerinden oynadı diye yavaşlayan uyuz oyunlardan bıktım. (Kimse fizik kartı demesin. Çok çekirdekli işlemcileri kullanmalarını beklerim.)

    Alıntıları Göster
    Tuğer,
    İçim karardı...
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Razorback

    Tuğer,
    İçim karardı...

    Alıntıları Göster
    @Tuğer

    Ben o görüntüye bakınca nolduğunu anlayamadım. Bırak zorlansın biraz.

    Belkide Kedidir
    _____________________________

    ANIME&amp;MANGA Origin:DHadilazimdegilx Steam:The Loly Trinity Nintendo 3DS FC: 2337-4451-5701
    Gigabyte B550 Gaming X V2 - Ryzen 7 5800x3D - Scythe Fuma 2 - 2x 32GB Corsair Vengeance LPX 3600Mhz C18 - Zotac GTX 1070 Mini - Crucial MX100 256GB + Samsung QVO 1TB + Samsung F3 500GB - Phanteks P360A - Samsung C27JG50 27" QHD 144Hz - Logitech G105 Klavye &amp; Logitech G300s Fare - Logitech X530 5+1 &amp; Logitech G35 - Logitech F510 Gamepad &amp; Logitech Driving Force GT - xDrive 15'li Oyuncu Koltuğu - NETBOOK: Acer Aspire One AO722

  • quote:

    Orijinalden alıntı: adilazimdegilx

    @Tuğer

    Ben o görüntüye bakınca nolduğunu anlayamadım. Bırak zorlansın biraz.

    Belkide Kedidir

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: adilazimdegilx

    @Tuğer

    Ben o görüntüye bakınca nolduğunu anlayamadım. Bırak zorlansın biraz.

    Belkide Kedidir


    3d05 den bir sahne ..
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ENIGMA

    @Gökberk ati ve nvidia nin kullanicinin yararina bisey yaptıgını yada yapacagini dusunmuyorum simdi soyleki

    ilk once 128 bit HD2600XT yi piyasa surup kaymagini yedikten sonra aynı gpu mimarisinda tabiri caizse hic bir halt yapmadan 256 bit versiyonunu farklı bir isimle piyasaya surup onunda kaymagini yemek varken, ne diye basta bana 256 bit kart versin.....unutmamaliyizki hersey satis stratejisidir...onlar icin arge ve verdigin para birimi uzerine dusen performans miktari onlari hic ilgilendirmez...

    peki ya sence su anda HD2900XT yerine neden pro su yada ne bilim daha bir kırpılmıs makul fiyatlara alabilecegimiz ust sınıf bi kart yok??..yapamazlar cunku racona ters...once bunu satip kaymagini yiyecekler ondan sonra...ki adamlarin en az 2 yıl sonraki yol haritasi bellidir zaten...bizde bole ati nvidia ya ha cevap verdi ha verecek cart curt kendi capımızda egleniyoruz iste fenami ...

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: ENIGMA

    @Gökberk ati ve nvidia nin kullanicinin yararina bisey yaptıgını yada yapacagini dusunmuyorum simdi soyleki

    ilk once 128 bit HD2600XT yi piyasa surup kaymagini yedikten sonra aynı gpu mimarisinda tabiri caizse hic bir halt yapmadan 256 bit versiyonunu farklı bir isimle piyasaya surup onunda kaymagini yemek varken, ne diye basta bana 256 bit kart versin.....unutmamaliyizki hersey satis stratejisidir...onlar icin arge ve verdigin para birimi uzerine dusen performans miktari onlari hic ilgilendirmez...

    peki ya sence su anda HD2900XT yerine neden pro su yada ne bilim daha bir kırpılmıs makul fiyatlara alabilecegimiz ust sınıf bi kart yok??..yapamazlar cunku racona ters...once bunu satip kaymagini yiyecekler ondan sonra...ki adamlarin en az 2 yıl sonraki yol haritasi bellidir zaten...bizde bole ati nvidia ya ha cevap verdi ha verecek cart curt kendi capımızda egleniyoruz iste fenami ...



    sözün özü... ayni şey işlemciler içinde geçerli tabiki



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi gokhansar -- 26 Ağustos 2007; 10:08:20 >
    _____________________________




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.