Şimdi Ara

Dünya'nın En Büyük Uçak Kazası 'TENERIFE FACIASI' (Trajik olaylar içerir.)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
15
Cevap
4
Favori
2.570
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • içerik ekşi sözlük'ten alıntıdır!

    klm royal dutch airlines*'a ait bir boeing 747-206b tipi yolcu uçağı ile pan american world airways*'e ait bir boeing 747-121 tipi yolcu uçağının taxi yaptıkları sırada, yoğun sis ve korkunç insan faktörü hatalarından dolayı gerçekleşen çarpışmada tam 583 kişinin hayatını kaybettiği kazadır. sivil havacılık tarihinin ölen yolcu sayısı bakımından en kötü kazasıdır. havacılık tarihinin en kötü kazasının da yerde gerçekleşmesi ayrı bir ironik olay. hatalar faktöründen dolayı havacılık tarihinin kara lekelerinden biridir fakat, üst üste gelen kötü tesadüflerin göz ardı edilmesi çok zor... 61 kişi de mucizevi şekilde hayatta kalmayı başarmışlardır.


    kazanın hikayesi:
    tenerife-norte los rodeos havalimanı*'ndan kalkıp ve las palmas-airport de gran canaria*'ya varması planlanan pan american ile ve yine tenerife-norte los rodeos havalimanı*'ndan kalkıp ve las palmas-airport de gran canaria*'ya varması planlanan klm'nin korkunç çarpışmasının hikayesine geçmeden önce neredeyse tamamı korkunç tesadüfler içeren kazanın aslında en başından beri nasıl tesadüflere bulaştığını anlatayım önce...

    iki uçak için de kanarya adaları'ndaki piste yaklaşma sırasına kadar her şey normal ilerliyordu aslında.. ta ki ayrılıkçı bir terörist tarafından kanarya adaları'ndaki havalimanı'na bomba saldırısı yapıldığı haberi duyulana dek. iki uçağın piste yaklaştıkları sırada patlayan bombanın ardından, havalimanında başka bir bombanın da olduğuna dair bir ihbar alınır. bunun üzerine havalimanı uçuşlara kapatılır ve iki boeing'i tenerife havalimanı'na yönlendirerek facianın içine çoktan dahil edilmiştir... her ne kadar sanki hissetmiş gibi pan am'in kaptan pilotu planlanan havalimanına iniş için havada tur atmayı önerseler de, facia yaşayacakları havalimanına iniş yapmaktan kurtulamazlar...

    tüm bu uçuş aktarımları küçük bir havalimanı olan tenerife'e yoğun trafiğe neden olmuştur. en azından 5 dev uçağın tenerife indirilmesi bile fazla trafiğe alışkın olmayan havalimanı için başlı başına bir zorluk oluşturmuştur. sadece 1 pisti ve 1 büyük taxi yolu olan havalimanında biriken büyük uçaklar sebebiyle taxi yolları da tıkanmış ve uçakların park ettikleri bir alana dönüşmüşler ve kalkış yapacak uçakların bile kalkışlarını engelleyecek duruma gelmişti.

    korkunç tesadüfler zincirinin bir başka halkası da; yakıt doldurma sebebiyle klm pilotunun 35 dakika beklemesiydi. las palmas'taki tehlike bertaraf edilip havalimanı kullanıma açıldıktan sonra uçaklar yavaş yavaş kalkış hazırlıklarına başlamışlardır. yakıt doldurma aracının pisten geçip pisti tıkaması, klm pilotunun las palmas yerine tenerife'te yakıt ikmalini yapmaya karar vermesi, klm uçağının konumundan dolayı pan am'ın manevra yapamaması ve tam 35 dakika klm'nin yakıt ikmalini yapmayı beklemek zorunda kalması gibi etkenler sakin iki uçağın çarpışması için ayarlanmış gibiydi.

    kulenin talimatlarına göre, klm pilotu pistin sonunda kadar taxi yolu yerine pist üstünde ilerleyip 180 derecelik dönüşle kalkışa hazır pozisyona geçecektir. klm pist üstünde ilerlerken atc (hava trafik kontrolörü), klm pilotlarına hazır olduklarında kalkış için komutları almaya hazır olduklarını rapor etmelerini isterler. checklist prosedürleri ile ilgilenen klm pilotları kalkış pozisyonuna gelene kadar hazır olduklarını bildirmeyi es geçmişlerdir. o sırada da pan am uçağına da pistin başına geçmek için aynı yöntemle ilerlemesini istenir, fakat klm'nin aksine 3. taxi yolundan taxi yoluna çıkıp klm'nin arkasında kalkış kuyruğuna girmesi istenmiştir. pan am uçuş ekibi ilk başta hangi taxi yolundan pistten çıkış yapacaklarını tam olarak anlayamamıştır. uçuş ekibi kuleye tekrar hangi taxi yolundan terk etmeleri gerektiğini sorarlar ve kule de özellikle vurgulayarak "üçüncü taxi yolu bayım, 1,2,3, üçüncü taxi yolu." şeklinde geri dönüş yapmıştır. buna göre de pan am pilotları numaralandırılmamış taxi yollarından üçüncüyü bulmak için pist haritası üzerinden bakarak ilerleyişlerine başlamışlardır. kaza sonrası cvr (kokpit ses kaydı) incelemesinde; pan am pilotlarının ilk 2 taxi çıkış yolunu doğru tespit ettikleri, fakat kendi aralarındaki konuşmalara göre üçüncü taxi çıkış yolunu bir türlü göremedikleri anlaşılıyor. bunun sebepleri arasında taxi yolu için herhangi bir çıkış yolunun olmaması ve çok düşük görüş mesafesinin de etkisi vardı tabi ki. pan am pilotları çarpışma anına kadar maalesef hangi konumda olduklarının farkında değillerdir... olayda bir başka düşündürücü olay da; atc'lerin pan am uçağına 4. taxi yolu yerine 3. taxi yolunu teklif etmelerindeki mantıksızlıktı. kaza sonrası yapılan incelemelerde uçağın ilerlediği yönde 3. taxi yoluna girmesi için 148 derecelik bir dönüş yapması gerekecekti, ki bu bir 747 için o konumdayken pratikte imkansızdı. o taxi yoğunluğunda uçağın pushback yapılmasını gerektirecek kadar gereksiz bir girişimdi. halbuki 4. taxi yolunun pistten çıkış(sadece 35 derecelik dönüş gerekiyordu) için çok daha uygun olduğu gayet açıktı. atc'lerin neden 4. taxi yerine 3. taxi yolunu önerdiklerine kaza sonrası bir türlü anlam verilememiştir.

    kaza olduğu sıradaki hava şartları da olabilecek en kötü koşullardaydı. deniz seviyesinden 2000 metre yükseklikte bulunan ve sahile yakın konumda olan tenerife havalimanı, diğer birçok havalimanından farklı bir sis ve bulut kümelerine sahip bir yapıdaydı. sürekli değişkenlik gösteren bulutlanmalar, pist üzerine aniden gelen sis kümelerine sebep oluyor görüş açısını inanılmaz şekilde düşürüyordu, hatta öyle duruma geliyordu ki taxi yapıldığı sırada öndeki uçağı neredeyse göremeyecek kadar kötüleşiyordu. tıpkı bu korkunç kaza olduğu gibi...

    kazanın gerçekleşmesi için o gün ne olması gerekiyorsa olduğu yetmiyormuş gibi, bir de pilotların iletişim sorunları kazaya davetiye çıkarmıştır o gün.. klm'nin kaptanı pist başına geçtikten sonra, havacılıkta spool-up adı verilen gaz levyesini hafifçe ileri itmeye başlamıştır. yardımcı pilot kuleden henüz kalkış izni almadıklarını kaptana hatırlatır. kaptan da "evet biliyorum, hadi izni iste" komutunu verir.

    bunun üzerine de yardımcı pilot kuleye kalkış için hazır olduklarını bildirir ve kalkış izni isterler. bu sırada klm pilotları kalkıştan sonra izleyecekleri rotanın bilgilerini almışlardır. korkunç iletişim hataları zinciri aslında buradan başlamıştır. “kalkış” sonrası talimatları ile “kalkış” izni bilgisi birbirine karışmıştır. yardımcı pilot kuleye kalkış izni aldıklarına dair geri dönüş yapar. “we are now at takeoff” ibaresi ile kuleye geri dönüş yapar. tam bu sırada kaptan pilot yardımcı pilot ile kule konuşmasının arasına girerek “gidiyoruz” der. 3 kişinin aynı anda konuştuğu iletişimden tam net anlaşılmadan, sisten dolayı göremediği uçağa “ok” diye geri dönüş yapar. “ok” ifadesi havacılık iletişim terminolojisinde yoktur, tamamen yanlış kullanımdır. aynı zamanda “now at takeoff” ifadesi de tamamen yanlış bir kullanımdır, bu ifadede yardımcı pilotun dediği hem “kalkış pozisyonundayız, kalkış için hazırız” hem de “kalkışa geçiş iznini aldık” anlamlarına gelebilir, fakat asla kalkışa geçildiği sırada kullanılmaz. bunu fark eden hava trafik kontrolörü, “ok” dedikten sonra hızlıca “kalkış için bekleyin, sizi bilgilendirecem” şeklinde ekleme yaparak pilotları uyarır. aynı anda pan am pilotları da telsiz görüşmesine dahil olarak telsiz frekanslarında parazite sebep olur ve klm kokpitinde 3 saniye duyulacak şekilde rahatsız edici bir ses duyulmasına sebep olur. bu durum kulenin klm pilotlarına söylediği “kalkış izin bekleyin” talimatının duyulmasını engeller, aynı zamanda pan am pilotlarının “biz hala pistte taxi pozisyonundayız” gibi kritik raporun duyulmamasına sebep olur. faciaya tam bir davetiyedir. sisten dolayı iki uçak da birbirini göremiyordur. aynı zamanda havalimanında ground radar sisteminin olmamasından dolayı kule de bu iki uçağın pistteki konumunu göremiyordur. klm pilotu kalkış için hızlanmaya geçtiği sırada kule pan am uçağına pistten çıktığı anda kuleye geri dönüş yapması için talimat verir. pan am ekibi de “ok, pistten çıkınca bilgilendireceğiz” şeklinde geri dönüş yapar. klm uçağındaki uçuş mühendisi bu korkunç çağrıyı duyar ve kaptan pilota “pistten çıkmamışlar mı???” der ve klm kaptan pilotu 583 kişinin ölümüne sebep olacak kararı verir ve kendinden emin bir şekilde “hayır, çıktılar pistten” der ve kalkışa geçer…

    kokpit ses kayıtlarına göre; pan am kaptan pilotu taxi yaptığı sırada sisin ortasında klm’nin ışıklarını görür görmez “uçak geliyor” diye haykırır. uçağı daha net bir şekilde gördüğü sırada “lanet olsun, o..... ç.... tam üzerimize doğru geliyor” diye bağırır ve aynı zamanda yardımcı pilot da “kaçmaya çalışalım, kaçmaya çalışalım” diye bağırır. pan am pilotları gaz levyesini sonuna kadar açar ve ani bir şekilde kaçmak için sola çimlere doğru manevra yapmaya çalışır. klm pilotu da pan am’i pistte gördüğü anda artık duramayacak kadar hızlanmıştır. gördüğü anda levyesini kendine çekerek kalkmaya çalışır, hatta ani hareketten dolayı 20 metre yükseklikteki kuyruk kısmı yere çarpmıştır. klm uçağı yerden bir nebze yükselebilse de hatta ön iniş takımları çarpmaktan kurtulsa da motorları, uçağın alt iskeleti ve iniş takımları pan am uçağının üst kısmına saatte tam 260 km hızla çarpmaktan kurtulamaz. pan am saniyesinde korkunç bir şekilde tamamen ortadan ayrılmıştır. klm, bir süre havada kalabilse de, büyük hasar gören 1. ve 2. motorlar güç veremez, uçağın kontrolü kısa sürede kaybolur, stall durumuna geçer, havada dönmeye başlar ve yere çakılmaktan kurtulamaz. tamamen dolu olan yakıt tankları uçağın çok hızlı bir şekilde alev topuna dönmesine neden olur. klm’deki 248’nin tamamı ve pan am’daki 335 kişi feci şekilde hayatını kaybetmiştir. mucizevi şekilde pan am’daki 61 kişi(pilotlar dahil) hayatta kalmayı başarabilmişlerdir. çarpışmadan sonra pan am uçağının motorları hala son gaz çalışır durumdadır. yardımcı pilot motorları kapatmaya çalışır fakat tüm elektronik sistemler devredışı kalmıştır. uzun süren son devirde çalışan motorlar parçalanmaya başlar ve maalesef yanmakta olan uçaktan kaçmaya çalışan bir hostesi parçalamıştır…

    gelelim kazanın sebebine:
    kazayı incelemek için ispanya, hollanda ve abd’den 70 kişilik bir müfettiş ekibi oluşturuldu. ilk incelemeler çarpışmaya sebep olan etkenlerin yanlış anlaşılmalardan kaynaklandığını açıkça gösteriyordu. kokpit ses kayıtları incelendiğinde, klm pilotunun kalkış için izin aldığına inandığı, fakat yardımcı pilotun kalkış için henüz izin alınmadığına dair kafası karışık olduğu, kulenin ise kalkış için beklemede kalması gerektiğini söylediğine emin olduğu anlaşılıyor.

    kazadan sonraki soruşturmada enteresan bir şekilde, pan am yardımcı pilotu, resmi kokpit ses kayıtları ile çelişen ifadelerde bulundu: ifadelerine göre, kule kendisine 4. taxi yolunda çıkmasına göre talimat verdiğine inanmışlardır, çünkü kulenin “üçüncü bayım, üçüncü” dediklerinde birinci taxi yolunu geçtikten sonra bu bilgiyi aldığını ifade etti. fakat ses kayıt raporlarına göre kule bu bilgiyi verdiğinde pan am uçağı henüz birinci taksi yolunu geçmemişti. bunun dışında yine soruşturma sırasında verdiği ifadelerde “bu adam ne yapıyor, hepimizi öldürecek” dediğini belirtmiş fakat böyle bir kayıt ses kayıtlarında görünmüyor.

    kazanın resmi raporunda; kazanın temel sebebinin klm kaptan pilotu van zayten’in kuleden kalkış izni almadan kalkışa geçmesi olarak rapor edildi. ayrıca müfettişlerin iddialarına göre klm havayollarının çok yoğun çalışmasından dolayı pilotların bir an evvel uçuşları gerçekleştirmek için aceleci davranmalarına sebep olduğunu da etken olarak gösterdi. son olarak da hava şartlarının da kazada etken olduğu resmi raporda belirtildi. yine resmi rapora göre sivil havacılık tarihinin en kötü kazasına neden olan diğer faktörler şöyle:
    - aniden ortaya çıkan sisin görüş mesafesini ciddi şekilde düşürmesi. ne kule yetkilileri uçakları görebilmiş, ne de uçaklar birbirlerini görebilmişlerdir.
    - aynı anda gerçekleştirilen telsiz görüşmeleri ve bundan dolayı kimsenin birbirini duyamaması.

    kazaya sebep olduğu düşünülen fakat kritik olmayan nedenler ise:
    - klm pilotları ve kule tarafından iki anlamada gelebilecek kelimelerin kullanımı. “we are at takeoff” ya da “ok” gibi…
    - pan am’in üçüncü taxi yolundan pisti terk etmemesi.
    - inmeleri gereken havalimanında bombalı eylem düzenlenmesinden dolayı, tenerife havalimanı’na kaldıramayacağı kadar uçuş trafiği yükü binmesi.

    kaza raporlarıma genelde kendi yorumları pek karıştırmamak istiyorum fakat 583 kişinin ölmesine rağmen havacılık teknolojisinin 1977 yılında bile aslında birtakım güvenlik teknolojilerinin dışında kusursuz olması, bu kadar kişinin ölmesine yina insan hatası ve dikkatsizliğinin neden olması gerçekten çok can sıkıyor. her yerde söylüyorum; uçak kazalarından havacılık teknolojisinin suçu çok az bir oranda... 1977 yılından bu yana binlerce güvenlik teknolojisi geliştirildi fakat hala kazalarda insan faktörünün önüne geçilemiyor...

    kaza ile ilgili diğer notlar:
    - uçakları planlanan pist dışında bu facianın olduğu piste inmesine neden olarak bütün bu hatalar zincirinin gerçekleşmesine neden olduğunu düşündüğüm bomba eylemcisinin adı fuerzas armadas guanches idi. bomba eyleminde bir kişi yaralandı bu arada merak edenler için...
    - klm'nin kaptan pilotu veldhuyzen van zanten, klm havayolu şirketlerinin pilot eğitiminin başındaki pilottu. hatta bir sürü eğitim dökümanının kapağında kendi fotoğrafları bulunuyordu. hatta uçaktaki uçuş dergisinde bile fotoğrafları yer alıyordu. daha da ilginç olan taraf kaptan pilotun kazada olduğunu bilmeyen yetkilliler kaza sonrası pilot van zanten'a danışmak için kaza raporları hazırlamışlar... o kadar prestijli bir pilottu...
    - hollandalı yetkililer, ispanyol müfettişlerin klm kaptan pilotunu suçladıkları kaza raporunu kabul etmek istemediler. bu rapora karşı cevap olarak; iletişim karışıklığından dolayı olaydaki tek suçlunun klm kaptan pilotu olmadığını, telsiz iletişimlerindeki teknik yetersizliklerin kazada etkili olduğu daha çok düşünülmesi gerektiğini ilettiler. ayrıca bunun yanında; havalimanın çok kalabalık olmasının yarattığı baskı, yine kokpit ses kayıtlarına göre kaza olduğu sırada kulede bir futbol maçının dinlendiğe dair kayıtların olması, kulenin klm pilotlarına ilettiği kalkış izin bilgisinin iki yönlü anlaşılabilir olması ve pan am’in üçüncü taxi yolunda pisti terk etmemesinin kazaya neden olan faktörler olduğunu iddia ettiler.
    - kazadan sonra, kaza raporunda bulunmayan fakat kazaya neden olduğu iddia edilen birçok spekülasyonlar da ortaya atıldı:
    ------klm yardımcı pilotu ve uçuş mühendisi, kaptan pilota karşı fikir yürütmekte hep çekiniyorlardı. çünkü hollandanın en prestijli pilotu karşısında aksi bir yorum yapmanın ya da işine karışmanın kendileri için pek iyi olmayacağını düşünüyorlardı. fakat bu olay resmi olarak doğrulanmamış ve kabul edilmemiştir. fakat eski bir klm kaptan pilotu bu iddiayı şiddetle yalanlamıştır; van zayten’in o kadar prestijine rağmen asla kibirli olmadığını, yardımcı pilotların fikirlerini dikkate aldığını hatta kendisine kaptan olarak değil ismiyle hitap edilmesini tercih ettiğini söyledi. istanbul’daki bir konferansta kokpit yönetiminin nasıl olması gerektiğine dair eğitim aldığını da ekledi. ayrıca yardımcı pilotun kendisinden daha tecrübeli bir pilotla beraberken stres altında olacağı ya da gözünün korkacağı bir kişiliğe de yoktu. 747’lerde yeni olmasına karşın eski bir dc8 kaptan pilotuydu. kişisel nedenlerden dolayı dc9’lara kaptan olmak yerine 747’lere yardımcı pilot olmayı seçen bir pilottu. bununla birlikte yardımcı pilot kaptan pilotun aksine daha dışa dönük bir kişiliğe sahipti ve hayattan zevk almayı bilen biriydi. dolayısıyla ikisi de profesyonel kariyer-kişilik anlamında birbirlerini tamamlıyorlardı. aynı zamanda kaptan pilotun bu rota üzerinde pek tecrübesi olmamasına rağmen, yardımcı pilot bir hayli uçuş gerçekleştirmişti…
    ------bir tek uçuş mühendisinin son çağrıda bir hata olduğunun sezmesinin tek sebebinin, ilk kez bu çağrıda “clipper” yerine “papa alpha” olarak çağrı verilmesi olduğu iddia edildi. uçuş mühendisi uçuştan önce checklist’te bu bilgiyi bildiği için şaşırmıştır fakat diğer pilotlar pek aşina olmadığı için dikkat verememişlerdir.
    ------klm’nin ekstra yakıt alma isteği uçuşunu 35 dakika ertelemiş ve tam kalkış sırasında yoğun sisin gelmesi tamamen korkunç bir tesadüf… ayrıca yaklaşık 40 ton yakıt eklemeseydi belki levyeyi çektiği anda daha hafif olacağı için çarpışma gerçekleşmeyecekti ve tabi tamamen dolu bir deponun alev alması sebebiyle kimsenin kurtulamamasına büyük etkisi var.
    - her ne kadar hollandalı yetkililer bütün suçu hollandalı pilotlara yıkılmasını reddetse de, klm şirketi kazanın sorumluluğunu kabul etmiştir. resmi raporlara göre tüm yolcuların yakınlarına toplamda tam 110 milyon dolarlık ödeme yapılmıştır.
    - her büyük kazada olduğu gibi bu kazada da havacılık sektörüne çok ciddi güvenlik kuralları getirilmiştir: ilk olarak havacılık iletişiminde özellikle ortak dil olan ingilizcede ciddi standartların getirilmesine karar verilmiştir. bununla birlikte birçok pilotlara kule talimatlarına harfiyen uymaları gerektiğine dair talimatlar verilmiştir. iletişimlerde sadece "ok" ya da "roger" şeklindeki cümlelerden mutlaka kaçınılması gerektiği bildirildi. bununla birlikte "takeoff" kelimesinin yalnızca ve yalnızca kalkış izni verildiği anda kullanılmasına karar verildi. kokpit prosedürlerinde de yeniliklere gidilmiş; uçuş ekibinin ortak karar almasına önem verilmesi ve hiyerarşiden uzak durulmasına karar verilmiştir.
    - havalimanına yer radarı bu kazadan sonra eklenmiştir.
    - klm'deki yolcuların tamamı hayatını kaybetmiştir, pan am'dakilerden 61 kişi kurtulmuştur.
    - şahsi görüşümü de özetlemek istedim: bu kadar talihsizliklerin fitilini ateşleyen olay havalimanındaki bomba eylemidir... teknik olarak da; kibirinden ortalığın içine eden ve hiç gerekmediği halde depoyu tamamen full'leyip bu sebepten ağırlıktan dolayı uçakların çarpışmasına neden olan klm pilotunu sorumlu buluyorum. havadaki sis de ayrı bir talihsizlik olarak not edilmeli...

    uçakların eski fotoğrafları:
    http://www.airdisaster.com/photos/tenerife/4.jpg (kaza günü pistteyken çekilmiş)
    http://www.project-tenerife.com/engels/fotosklm.htm (klm)
    http://www.project-tenerife.com/engels/fotospanam.htm (pan am)

    kaza sonrası fotoğraflar:
    -http://www.airdisaster.com/photos/tenerife/1.jpg
    -http://www.airdisaster.com/photos/tenerife/2.jpg
    -http://www.airdisaster.com/photos/tenerife/3.jpg
    -http://www.project-tenerife.com/engels/fotonationaalarchief.htm (cenaze törenleri ve kaza fotoğrafları içeren geniş bir arşiv)
    -http://www.project-tenerife.com/engels/fotonationaalarchief.htm (kazanın ne kadar kötü olduğunu gösteren çok az yerde bulunan arşiv fotoları)

    kazanın gerçekleşme noktasının kuş bakışı grafiği:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Map_Tenerife_Disaster_EN.svg/733px-Map_Tenerife_Disaster_EN.svg.png

    uçakların kaza raporları:
    -http://www.project-tenerife.com/engels/NTSB/KLM.htm (klm)
    -http://www.project-tenerife.com/engels/NTSB/PanAm.htm (pan am)

    kazanın nasıl olduğunu gösteren bir grafik-animasyon:
    http://www.project-tenerife.com/engels/fotoreconstructie.htm

    kazayı özetleyen bir video animasyon:
    http://www.youtube.com/watch?v=jjhx7muqjx4

    kokpit-kule konuşmaları transkripti:
    http://project-tenerife.com/engels/cvrtranscript.htm

    yolcu listeleri:
    -http://www.project-tenerife.com/…jst_van_de_klm.htm (klm)
    -http://www.project-tenerife.com/…ngels/panampas.htm (pan am)

    klm uçağı hakkında teknik bilgi:
    http://project-tenerife.com/engels/moreklm.htm

    pan am uçağı hakkında teknik bilgi:
    http://www.project-tenerife.com/engels/morepanam.htm#3

    kaza anısına tenerife'e yapılan bir anıtın fotoğrafları:
    http://www.project-tenerife.com/engels/photosinternationalmonument.htm

    kaza anısına hollanda'da yapılan bir anıtın fotoğrafları:
    http://www.project-tenerife.com/engels/fotowestgaarde.htm

    iki uçağın uçuş ekibinin fotoğrafları:
    http://www.project-tenerife.com/engels/fotosbemanning2.htm


    kaza ile ilgili istatistikler:
    - boeing 747'nin 6. ve 7. kazası.
    - boeing 747'nin geçirdiği en kötü 2. kaza. (pan am için)
    - boeing 747'nin geçirdiği en kötü 7. kaza. (klm için)
    - ispanya tarihindeki en kötü kaza. (pan am için)
    - ispanya tarihindeki en kötü 2. kaza. (klm için)







  • Süpersin yaa

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bu arada olayla ilgili belgesel var ancak maalesef ingilizce, türkçe bulamadım.

    http://www.youtube.com/watch?v=AaFO9dEeCBQ
  • yukarı
  • up

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  •  Dünya'nın En Büyük Uçak Kazası 'TENERIFE FACIASI' (Trajik olaylar içerir.)
  • mesajım bulunsun
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • kısaca uçak kaza yapmış desende olurdu
  • korkunç
  • Yemin ediyom taxi demekten ve şu salak uçak şirketlerinin adlarını 5363 kere telaffuz etmeye çabalamaktan hayattan soğudum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lokomatif Portakal

    Yemin ediyom taxi demekten ve şu salak uçak şirketlerinin adlarını 5363 kere telaffuz etmeye çabalamaktan hayattan soğudum

    Nerde çalışıyosunuz hocam
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Crestfallen.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lokomatif Portakal

    Yemin ediyom taxi demekten ve şu salak uçak şirketlerinin adlarını 5363 kere telaffuz etmeye çabalamaktan hayattan soğudum

    Nerde çalışıyosunuz hocam

    Çalıştığımıda nerden çıkardın :d

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lokomatif Portakal


    quote:

    Orijinalden alıntı: Crestfallen.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lokomatif Portakal

    Yemin ediyom taxi demekten ve şu salak uçak şirketlerinin adlarını 5363 kere telaffuz etmeye çabalamaktan hayattan soğudum

    Nerde çalışıyosunuz hocam

    Çalıştığımıda nerden çıkardın :d

    Şimdi jeton düştü yazıyla ilgiliymiş
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Crestfallen.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lokomatif Portakal


    quote:

    Orijinalden alıntı: Crestfallen.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Lokomatif Portakal

    Yemin ediyom taxi demekten ve şu salak uçak şirketlerinin adlarını 5363 kere telaffuz etmeye çabalamaktan hayattan soğudum

    Nerde çalışıyosunuz hocam

    Çalıştığımıda nerden çıkardın :d

    Şimdi jeton düştü yazıyla ilgiliymiş


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • discovery'nin belgeseli vardi bununla ilgili.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.