Şimdi Ara

Dever (Superelevasyon)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
21
Cevap
1
Favori
1.332
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Hareket halindeki bir araç, eylemsizlik yasasına göre, hareketine aynı doğrultuda devam etmeye meğillidir. Döndürmeye çalışmak ise, aracın hareketine kendi doğrultusunda devam etmeyi istemesi ile "Hareket Doğrultusu" ve "Verilmek istenilen yön doğrultusu" nun bileşkesi olan bir kuvvete maruz kalır. Bu kuvvet aynı zamanda Merkezkaç kuvvetidir. Merkezkaç kuvveti ise, aracımızın dönüşü hayali bir çemberin çevresinde olduğunu varsayarsak, bu çemberin merkezinden uzaklaşmaya çalışması durumudur.

     Dever (Superelevasyon)


    Tekerlekli taşıtların neredeyse hepsinde yürüyen aksamın yoldan gelecek darbeleri doğrudan yolcuya ya da taşıt gövdesine taşımaması için değişik süspansiyon sistemleri ile donatılmıştır. İster yaylı susta olsun, ister makas olsun araçlar gövdeye yerden aldığı darbeyi doğrudan iletmezler. Bu konfor için iyi birşey ancak dönüşlerde ise bir dezavantaj olarak çıkar karşımıza. Dönüş sırasında aracın alt gövdesi yani yürüyen aksamı (kauçuk tekerlekli araçla asfalt zemin üzerinde veya demiryolu aracı ray üzerinde) yola çok çabuk adapte olurken ağırlığın büyük kısmını oluşturan üst aksam alttan gelen tepkileri doğrudan almayıp, yani bir nebze tolere ettiği için biraz daha zor adapte olur. Bu sırada alttan gelen darbeleri yumuşatmakla görevli süspansiyon sistemi araç gövdesinin merkezkaç kuvvetine karşı direnmesini engeller. Çünkü araç gövdesi merkezkaç kuvvetine maruz kaldığı zaman tutunabileceği rijt bir eleman yok. Bu yüzden araç gövdesi bir miktar yana yatar. Bu yatma sırasında aracın gövdesi yatay eksenden kaçmaya başlar. Bir raddeden sonra -ki iç tekerlek takımı ile gövde arasındaki elemanların esneyebildiği son noktadan sonrası, aracın içeride kalan tekerleklerinin yeterli yol tutuşunu temin edememesi sorunu baş gösterir. Bu andan sonra araç tamamen iki tekerlekli bir motosiklet gibidir ve dönüş hareketi devam ettiği sürece dış tarafa eğilmeye devam edecektir. Bu hareketin devamında ise aracın ağırlık merkezi giderek dışarı doğru kayacaktır ve aracın dışına çıktığı anda da araç devrilmeye başlayacaktır.

     Dever (Superelevasyon)


    İşte dever dediğimiz sistem de, yolun dönüşlerde dışta kalan tarafını içte kalan tarafına göre bir nebze daha yüksek yapılması sonucu yukarıdaki durum gerçekleşirken aracın yatay eksenden uzaklaşması yerine yatay eksene doğru yaklaşmasını sağlar. Araç yatay eksene doğru yaklaştığı için devrilme daha zor olacağı gibi ağırlık merkezi de aracın yönü viraja girişte her ne kadar içeri doğru meğil etse de merkezkaç kuvvetinin etkisi ile orta noktaya çekilecektir. Böylelikle daha güvenli bir dönüş temin edilmiş olur. Bununla beraber, aracın dışarı doğru basılma kuvveti yolun dış tarafının daha yüksek olması sayesinde bize dış tekerler üzerinde daha iyi yol tutuşu olarak geri dönecektir.

     Dever (Superelevasyon)


    Superelevasyon yani Dever sisteminin büyük ölçekli bir örneği de NASCAR yarışlarında karşımıza çıkar. Saatte 300 KM süratle ilerleyen araçlar küçük yarıçaplı bir virajı almakta pekte zorlanmazlar. Ancak burada ölçek çok büyük olduğundan merkezkaç kuvvetinin aracı zemine doğru itmesi amaçlanmıştır. Bu hızlarda viraja giren araçların merkezkaç kuvveti etkisi ile zemine uyguladıkları baskı kuvveti araç ağırlığından çok daha yüksek değerlere ulaşabilmektedir. Bu yüzden NASCAR araçları çok sert ve alçak süspansiyonlarla donatılmışlardır.

    Yazı şahsıma, resimler ise dış kaynaklara aittir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 11 Ağustos 2012; 3:33:47 >







  • Güzel yazı teşekkürler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Öncelikle yazı için teşekkür ediyorum.

    Bizim yollarımızda böyle birşeye hiç rastlamadım desem yalan olmaz sanırım. Üstelik tam tersi eğime sahip yollardan da geçtim diyebilirim. Üniv. okurken inşaatcı bir arkadaşım anlatmıştı bu olayı,sonrasında da ülkemiz yollarını tartışmıştık beraber.
  • Ülkemizdeki yeni yollarda var bu olay ama tabi yolların çoğu vasat o ayrı konu.
  • güzeldi..

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • msjm blnsn.
  • Güzel ve bilgilendirici bir yazı, teşekkürler.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    FSX Pist için course bulma
    13 yıl önce açıldı
    FLİGHT SİMULATOR X DÜMEN SORUNU
    10 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • İki combined curve arasında superelevation değişimi nasıl yapılır peki, diyelim ki yolun tasarım hızı 90km/h; ilk curve 600, ikinci 450 metre yarı çaplı. İki curve de aynı yönde, curve başlarında ve sonlarında transition curve kullanmak da zorunlu. İlk kurp 23 derece 27 dakika, ikinci kurp 33 derece merkez açıya sahip. İlk transition curveden itibaren 100 metrede bir superelevation değişimini gösteriniz. Al bakalım sana transportation engineering design sorusu
  • Ben yol okumadım :) Demiryolu üzerine aldığım eğitime dayanarak yazdım bunu.
  • Dever konusunda size birkaç bilgi, Türkiye'de genel olarak maksimum %6 eğime kadar dever olur, doğu bölgelere doğru gittikçe %3 e kadar düşer; çünkü dever arttıkça buzlu-karlı zeminde araç yolun iç kısmına doğru da kayabilmektedir. Normalde de düz yollarda %-1-2 civarında eğim vardır yağmur sularının tahliyesi amaçlı.

    Eğer uygun dever yapılırsa, araç da dizayn hızında gelirse kurba; direksiyonu çevirmeden bile dönebilir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Ben yol okumadım :) Demiryolu üzerine aldığım eğitime dayanarak yazdım bunu.

    Eline sağlık güzel kardeşim
  • Bilgi için teşekkürler.

    Bizim yollarımızda hangi mühendis bu fizik kuralını uygular acaba? Toprağın üstüne dök asfaltı, iki tanede beyaz renk şerit çek. Al sana duble yol mis gibi
  • Şile yolunda sanki yapılması gereken neyse tam tersi yapılmış gibi, bazı bölümlerde tedirgin oluyor insan. Burada yaşanan kazalar sebebiyle mahkemelikti sanırım müteahhit.
  • Niye actın ki bu konuyu, tartışma çıkmaz, forumda pek tutulan konu çeşidi degil sataşmalı konular acmak lazım ki kan gövdeyi götürsün kimse bı fayda sağlamasın

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Amacım öyle birşey olsaydı VW'ye laf atardım olurdu biterdi.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: m.C.k.

    İki combined curve arasında superelevation değişimi nasıl yapılır peki, diyelim ki yolun tasarım hızı 90km/h; ilk curve 600, ikinci 450 metre yarı çaplı. İki curve de aynı yönde, curve başlarında ve sonlarında transition curve kullanmak da zorunlu. İlk kurp 23 derece 27 dakika, ikinci kurp 33 derece merkez açıya sahip. İlk transition curveden itibaren 100 metrede bir superelevation değişimini gösteriniz. Al bakalım sana transportation engineering design sorusu

    sorunun cevabı autocad civil 2012 yüklersen hazır...

    eskiden elle hesaplanırdı biz civil ile hallediyoruz... sen kurpları programda oturtuyorsun ... daha sonra yolun dizayn hızını veriyorsun. Ashto standartına gore deveri veriyor... zaten dever veremedigi yerde bir ünlem veriyor ya yarı capla oynuyorsun yada kombine kurpta geçiş eğrinle oynuyorsun....


    Ayrıca Karayollarına proje yapan bir firmada calıstıgım için sunu soyleyebilirim... adamlar standartlar dısında bişey yaptıgınızda onaylamıyor... Yolların hepsi uluslar arası standartlarda projelendirilmekte...

    İstanbul hudutlarındaki Belediyeye ait yollarda e5 örnegin onun için oyle bişey gecerli degil.. Proje falan hak götüre... orayada proje yaptık adamların istedikleri hiçbir standarta olmuyor hiçbir kalıba girmiyor... zaten olan bitenden belli... belediyede zaten işten anlatan adam YOK... hepsi eş dost ahbap cocugu ve imza muhendisi....



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sissil -- 12 Ağustos 2012; 1:13:43 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: sissil

    quote:

    Orijinalden alıntı: m.C.k.

    İki combined curve arasında superelevation değişimi nasıl yapılır peki, diyelim ki yolun tasarım hızı 90km/h; ilk curve 600, ikinci 450 metre yarı çaplı. İki curve de aynı yönde, curve başlarında ve sonlarında transition curve kullanmak da zorunlu. İlk kurp 23 derece 27 dakika, ikinci kurp 33 derece merkez açıya sahip. İlk transition curveden itibaren 100 metrede bir superelevation değişimini gösteriniz. Al bakalım sana transportation engineering design sorusu

    sorunun cevabı autocad civil 2012 yüklersen hazır...

    eskiden elle hesaplanırdı biz civil ile hallediyoruz... sen kurpları programda oturtuyorsun ... daha sonra yolun dizayn hızını veriyorsun. Ashto standartına gore deveri veriyor... zaten dever veremedigi yerde bir ünlem veriyor ya yarı capla oynuyorsun yada kombine kurpta geçiş eğrinle oynuyorsun....


    Ayrıca Karayollarına proje yapan bir firmada calıstıgım için sunu soyleyebilirim... adamlar standartlar dısında bişey yaptıgınızda onaylamıyor... Yolların hepsi uluslar arası standartlarda projelendirilmekte...

    İstanbul hudutlarındaki Belediyeye ait yollarda e5 örnegin onun için oyle bişey gecerli degil.. Proje falan hak götüre... orayada proje yaptık adamların istedikleri hiçbir standarta olmuyor hiçbir kalıba girmiyor... zaten olan bitenden belli... belediyede zaten işten anlatan adam YOK... hepsi eş dost ahbap cocugu ve imza muhendisi....

    Civil bayağı işe yarıyor gördüğüm kadarıyla, henüz herhangi bir proje firmasında çalışmaya başlamadığım için fazla program bilmiyorum; kendi hazırladığım makrolarla halletmeye çalışıyorum ufak tefek işleri. Hocam projelerde sıkıntı yok, toprak işinde biraz giydirmeye çalışmasalar daha da güzel olacak

    Neyse, daha öğreneceğim çok şey var İyi geceler dilerim




  • en güzel örneğidir. (baya bi aradım ama buldum.) tam dever denemeyebilir ama benzer kanımca.
  • v^2= K.r.g yani araçın kütlesinden bağımsız :) ilginccc
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.