Şimdi Ara

ARANIZDA FİZİK KANUNU İYİ BİLEN VARMI,ÇARPIŞMA TESTİ SORUSU (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
68
Cevap
3
Favori
20.141
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • araçların kütlelerine yani ağırlıklarına göre değişir bu etki.birisi ağır birisi hafifse ağır olanın şasesi çok uyduruk değilse hafif olanı kaldırır götürür.Aracın düz duvara vurması ile karşıdan gelene vurması çok farklı.

    kendi ağırlığına eşit ve kendi hızına yakın hızda gelen bir araçla çarpışırsa düz duvara vurduğu gibi olur fakat araçlardan birisi daha hafif ise ağır olanın düz duvara vurarken göstermiş olduğu hasar dağılımı daha az hafif olanın daha fazla olacaktır çünkü o kaza testlerinde araçlar kendi ağırlıklarına karşı mukavemet ediyorlar ve bir anlamda kendi kütle ağırlık ve şase sağlamlık oranlarına göre test ediyorlar.
    ağır bir araç hafif araca göre herzaman üstündür.tabi kazaların nerden nasıl ne şekilde olduğuda çok önemldir.
  • güzelmiş bende nasıl yazılıyor diye merak ediyordum.''Öğrenmenin yaşı yoktur'' değimi bunun için söylenmiş
    quote:

    Orjinalden alıntı: Mesudum

    Ya arkadaşlar, okunabilirlik açısından ^2 yerine ² kullansak (Alt+253)

    .oO°Oo.
  • hesaplamalar gerçek değer için alındığında finite element metodu ile çözümlenmektedir.Ancak unutmayınız ki sizin de söylediğiniz gibi kaba bir değer için modelleme açısından en basiti momentumun korunumu kanunudur.

    burada tekfromül vardır toplam aracın enerjisini bulmak bu da E= 1/2 mx v ²

    burad herkes hem fikir sanırım. Bazılarına ters gelen şey aracın ne kadarının ezilmesinin bununla ne alaka olacağıdır. Enerjiyi ısı dışanda mekanik olarak en iyi açıklayan şey yapılacak işi bulmaktır.Bu nedenle İŞ= E olması bu yüzdendir. bu kadar enerji ile ne kadarlık iş yapılabilir diye düşünmek olayı basite indirger.

    Aracın duvara çarpması ile çıkacak enerji E toplamından büyük olamaz.Eğer bir pressimiz olsaydı ve enerjisi 90 km/h hızla giden araç kadar olsaydı bupressle altındaki metali ne kadarezebilirimin hesabı ile çarpışma arasında en ufak bir fark yoktur. Sadece ezilmenin istediğiniz yönde olup olmayacağımaddenin direnci ve statik yapısı ile alakalı konulardır.İstediğiniz noktadan ezilmesi için bu noktanın hangi güçle ne kadar deformasyon olacağı hesaplanabilir. Peki çarpışma testleri neden yapılıyor derseniz gözden kaçan ufak detaylar her zaman farklılık yaratabiliyor. Mesela kale almadığınız bir cam bile kırılana kadar enerji absorp edebiliyor.

    neyse biz olaya fizikçi gözlüğü ile bakarakaçıklamaya çalışalım.

    yapılacak iş WORK=F x D (alınan yol) ise burada çarğışmada veya press altında ezilmede bu enerjinin toplamı değişmeyecektir. Bununla ne kadarlık bir ezilme olurun cevabı verilecek kuvveti belirlemektir. Ama kuvvet belli değil ezilme birinci lveri ise o zaman WORK =E =======> N.m = kg .m²/sn² denklemi doğrulanmış olur.Çünkü m leri yok ederseniz herkesin aşina olduğu N= Kg.m/sn² çıkacaktır. Newtonun kanunlarını bu formüllerden türeterek bulmuştur. Tabii ki en meşhuru F= mx A

    Fx D = 1/2 x M xV² denklemi ortaya çıkacaktır. başka birşey olamaz.

    F= (1/2 x M xV² ) / D bize araca kalan enerjinin toplamını verir.
    burada D ezilme için bizim belirleyeceğimiz değerdir.olay budur

    quote:

    Orjinalden alıntı: kayake

    deformasyon sonucu oluşan küçülme! için gereken iş, sönümleme için harcanan enerjiye eşit değildir. bunu bu kadar kolay bir formülle hesaplamak mümkün değildir.

    bu durumu belirlemek için konstrüksiyonu oluşturan malzemenin elastiklik modülünden tutun, çarpma açısına hatta bağlayıcı elemanların kesme dayanımlarına kadar hesap yapılması gerekir ki, süper bilgisayarlarla yapılan çarpma simülasyonları sonucunda gerçeğe yakın değerler elde edilebilsin.

    sizin yaklaşımınız ancak bilinen bir kuvvetle iş yapan cismin hızını bulmak için yada tam tersi için (vice versa) kullanılabilir.

    ancak çarpmanın epsilon saniye öncesindeki durumu incelemek ve yaklaşık ne kadarlık enerjinin araç tarafından sönümlenmesi gerektiğinin hesaplanması için basit momentum korunumu denklemini kullanmak kesinlikle ama kesinlikle doğru bir yaklaşım olacaktır.




  • sayın ayhan güler arkadaşımız işi biliyor .ben de kendi verdiğim denklemden bu eşitlik doğru mudur sağlamasını yapayım.

    ne demişti t=(2 * l) / v

    ben ezilmeye d demiştim ayhan bey ''l'' demiş aynı şeyi buraya koyduğumuzda kaza anında ezilmenin bitene kadar geçen zaman olarak

    t = 2 * d/ v sonucunu çıkar ki ben de zaten aynı şeyi söylemiş idim. konunun kanıtı için baştan başlayayım.
    ------------------------------------------------------
    F * d= 1/2 *m *v ² olduğunu söylemiştim .

    momentumun korunumu kanunundan

    F *t = m *V olur demiştim. şimdi yukarıdaki F değerini çekersek

    F= m * v / t olur ========> (m * v)/ t= 1/2 *m *v² =======> t = 2 * d/ v çıkacaktır. işlem ve sağlaması yapılmıştır.
  • bu basit formülden şunu çıkarabilirsiniz bir aracın hızı ezilmesi için birinci öncelikli değerdir. kütlenin ezilme için momentum açısından anlamı vardır.

    t = 2 * d/ v

    mesela 50 cm ezilen bir otomobilde d =0,5 m

    90 km /h hızla giden araç 25 m/sn yol alır.

    t= 2 * 0,5/ 25
    t= 0,04 yani olay 4 salise sürmektedir.

    Bu süre 10 tonluk kamyon için de aynıdır 1 tonluk araç içinde , olay için trafikuzmanlarının baktığı da aracın ne kadar hasar aldığının bulunması ve yaklaşık süratinin buradan çıkarılması olmaktadır. tabiiki duvara veya binaya direk çarpmış ise.

    eğer karşımızda taş gibi hiç ezilmeyen bir araç olsa idi.mesela 1 cm ezilse idi.Aynı 90km/h hızda

    t= 2 x 0,01/25 olay çok çok küçük bir zamanda tamamlanır g kuvveti korkunç olurdu
    t=0,0008 saniye yani 0,8 milisaniye .Enjektör zamanlarını bilenler bunun ne kadar kısa bir zaman olduğunu çok iyi bilirler.




  • İşi pratik faydaya dökersek:

    Geçen yıl bence küçük çaplı bir kaza yapmıştım. Sokakta sola dönerken A barında sileceklerin kar biriktirmesi yüzünden elektrik direğine çarptım ve farın ortaya yakın bitim noktasından düz olarak vurdum. Hızım 18km/h (Opel fabrika verileri) üzerindeymiş ki hava yastığı açıldı. Ama ön tarafta deformasyon çok küçüktü. Öyle ya, 120 ile köpeğe çarpanlarda ön taraf kalmadığı halde yastık açılmıyor.

    Polis geldi ve yastıkları da açık görünce "kaza burada olmamış, bir yerlerde kaza yapmışın, arabayı buraya komuşun" demişti. Şimdi fizikçi birisi acaba polisi ikna edebilir mi? Yani diyecek ki "arabadaki göçük şu kadar cm olduğundan arabanın direğe çarpma hızı şu kadar olabilir" gibi.

    Bilirkişi bunu hesaplayamadı ve Opel'e resmi yoldan sordu. 18 cevabını alınca raporunu düzenledi ve "bu kazanın olay mahallinde olabileceğine kanaat getirilmiştir" dedi de kaskodan paramı alabildim.

    Duvar örneği ile ilgili pratik olarak söyleyeyim: Maks 30 ile bile dönüşte direğe çarparsanız, ön tamponunuz çoğunu absorbe ettiği halde farınız ve tamponunuz çatlar, kaputunuz eğilir, şasi direklerine bişi olmaz, ön camınız kırılır, iki hava yastığınız açılır, emniyet kemerinizin aktifler ve torpido gözünüz değişir. Toplamda 8900TL masraf açılır ve kasko-eksper-polis arasında papaz olursunuz.

    .oO°Oo.




  • hava yastığı açılma işinde aracınızın negatif ivme büyüklüğü kaale alan ssensör vardır.Bu nedenle bazen hızınız yüksek bile olsa açılmayabilir. Çünkü ivme konusu hızın birim zamanda ne kadar değiştiği ile alakalı bir durumdur.Mesudum beyin vermiş olduğuı köpek çarpması durumunda aracın hızındaki değişme ivme cinsinden çok büyük bir değer almadıyysa hava yastıklarının açılmaması bu yüzdendir. Aynı şekilde 30 km/ h hızla giderken bir direğe çarpmak ile düz duvara çarpmak içısından ivme değeri açısından büyük bir farklılık olabileecektir. Bunu algılayan sensor set değerini aşan bir negatig ivme veya ''g ''cinsinden değere ulaşırsa sistem anında patlayarak açılacaktır.

    kıssadan hisse şudur. Araç çok fazla parçalanmıyor veya kaza şekli nedeniyle düz duvara vurma şeklinde bir durum var ve araç tam şase veya kalın saçtan yapılmış bir gövdeye sahipse burada kzada oluşan ''g'' kuvveti büyük olur ve sensor bunu algılayarak set değerini aşacağı için hemen açılmasını bekleriz.

    ama yeni nesil araçlarda olduğu gibi parçalanma uzun görece uzun bir süre alıyor veya direk gibi parçalanma süresini uzatacak bir cisme vurulursa veya vurduğunuzda hareket edebilen bir cisim ile temas olduğunda enerjinizin bir kısmı karşıya iletilir.Parçalanma süresinin uzunluğu ''G'' kubvvetini düşürür ve set değerinin altında kalan bir negatif ivmeyi algılamayan sensör açılmayabilir.

    Ancak kesin olan ve tersinir effect denilen olaydan yola çıkarak bir aracın airbag sistemi açılmışsa yani balon ortada ise ivme değeri set esilen değerinin üstünde olduğu sonucundan yola çıkarak aracın parçalanma noktası ve durumunu göz önüne alarak aracın hızı saptanabilir. Bütün uzman değerlendirmeciler benim bahsettiğim temel prensipleri kullnarak bunu hesaplaması ve bir hata faktörü ile çarpması gerekir.




  • lisede fizikten kalmış anlaşılan donanım haber halkı.
  • Sorduğun sorunun cevabı doğru. 90la gelen iki araba kafa kafaya girerse hız 180'e çıkar ancak o hızla duvara vurmuş gibi değil de sabit duran bir arabaya çarpmış gibi olur.
    Ayrıca kaza testleri de otomobil gibi esnek yüzeyler üzerinde yapılır. Yani bir arabaya arkadan girmişsiniz gibi bir durum oluşur sonuç olarak.
  • Sadece şunu biliyorum 64 km/h ve aracın %40'ının çarpılması çok daha fazla bir enerji açığa çıkıyor.Bu enerji 100km/h gibi bir hızla duvara çarpmaya eşdeğer bir enerji.Yani sizin hızınız 61 öndeki aracın hızı 60 ise ve siz öndeki araca çarparsanız kendi aracınızın direksiyonunuza kafanızı vurursunuz.100km hızla duvara vurmakla hızınınız 50km karşı tarafın 50km olması ile çarpıştığınızda aynı enerji açığa çıkmaz.
  • Bende sunu ekliyim 90 la duvara carparsan araba durur araba hizini insana aktarir insan 90 km ile harekete baslar..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Linear momentum ve Newton mekaniği aradığınız bütün soruları cevaplar. Bilardo topları en basit örneğidir.
  • valla fizik kanunları ile açıklamak kolay, sonuç ortaya çıkan enerjiye ve enerjinin araçlar içinde sönümlemesine bakar. kabaca söylediğiniz doğru.

    ben sonucu söyleyeyim ölürsünüz büyük ihtimal. kafa kafaya yüksek hızla çarpışmalarda volvo, saab falan olursa aracınız belki kurtulursunuz.
  • İki eşit ağırlık ve eşit hızdaki aracın çarpışmasıyla aynı aracın aynı hızda duvara çarpması aynı şeydir. İki durumda da 3 araç eşit miktarda ezilirler. İçindekiler de aynı hız ve ivmede dururlar.
  • kafa kafaya çarpışmalarda hız 180km olur... tabi birde su var... çarpışmada iki araçta duran cisim gibi davranır... öte yandan bu iki araçta elastik özellikte oldugu için belli bir esneme yapar... bu esnemede darbede belli miktarda sönümlenir... kafa kafaya çarpışma testlerinde araçların çarpışma esnasındaki momentlerine bakmakta fayda goruyorum...
  • kafa kafaya çarpışmalarda 90 90 sa hızlar etki 90 km gibi olur. 180 km gibi olmaz televizyonda testinide yapmışlardı sizin aracınız çarpma sırasında karşıdaki araçla aynı miktarda deforme olup enerji absorbe ederse her iki tarafa nihayi etki eden kuvvet 90 km lik hızın enerjisi olur/oluyor.
  • 193km hızla focusu beton bloğa çarma testi

    http://www.youtube.com/watch?v=6dI5ewOmHPQ
  • o değilde eğer bir araç size arkadan çarpacaksa sizde onun vurmasıyla öndeki araca çarpacaksanız frene basmayın debriyajda basılı olsun.
  • herkes fizik kanunlarını yarıştırmış, ben zerre kadar anlamam ama MythBusters bu konuyu irdelemişti. 90 la giden iki araba çarpıştığında 180 ile çarpışmış olmuyormuş. Yine 90 la duvara çarpmak gibiymiş. İzlerken çok şaşırmıştım. İşyerindeyim eve gidince link atarım.
  • Yanılmıyorsam kafa kafaya çarpmalarda açığa çıkan kuvvet araçların kütlelerine göre dağılıyor.


    Aynı kütledeki araçlar 90-90km/s olacak şekilde çarpışırsa alacakları hasar aynıdır.


    Aynı kütledeki araçlar 120-20km/s hızlarla çarpışırsa 70-70 ile çarpışmış gibi hasar alırlar. ( bu söylediğimden emin değilim, basit fizikte hesap böyle yapılıyor )
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.