Şimdi Ara

Alternatif Yakıt Sistemleri ....

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
1
Cevap
0
Favori
778
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri
  • Son Yorum 2 yıl
  • Cevaplayan Üyeler 1
  • Konu Sahibinin Yazdıkları 1
  • Konuya En Çok Yazanlar
  • simsekotogazankara (1 mesaj)
  • Konuya Yazanların Platform Dağılımı
  • Masaüstü (1 mesaj)
  • @
0 oy
Öne Çıkar
Giriş
Mesaj
  • Motorlu taşıtlarda kullanılabilen alternatif yakıtlar; alkoller (metanol, etanol), doğal gaz (CNG), sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG), hidrojen
    ve bitkisel yağlardır.

    Alternatif yakıt olarak benzinli motorda;
    - Alkol benzin karışımı
    - Alkol
    - Metan
    - Sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG)
    - Hidrojen

    Dizel motorlarda ise;
    - Alkol dizel yakıtı karışımı
    - Bitkisel yağ dizel yakıtı karışımı
    - Bitkisel yağlar
    - Sıkıştırılmış doğal gaz (CNG)
    - Sıvılaştırılmış petrol gazı

    kullanılabilmektedir.

    1- Alkol yakıtlasın avantaj ve dezavantajları
    Alkol kullanımının yaygınlaşmasını engelleyen temel faktörler ise; Dünya petrol üretiminin
    henüz talebi karşılayamayacak düzeye çıkmamış olmasının yanı sıra alkollerin birim kütlesinin ısı değerinin düşük, dolayısıyla birim kütle başına maliyetinin benzine göre yüksek olmasıdır. Alkollerin motorlarda alternatif yakıt olarak kullanılmasının avantaj ve dezavantajlarını
    aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür.
    - Alkoller ham petrolden elde edilen yakıtların yerine geçebilirler,
    - Ham petrol yataklarına sahip olmayan ülkeler enerji ihtiyaçlarını petrole bağımlı olmadan
    karşılayabilirler,
    - Alkol üretimi (özellikle etil alkol), zirai imkanları geniş olan ülkelerin çiftçileri için iyi bir gelir kaynağı oluşturabilir,
    - Alkoller oktan sayısı 90-100 olan benzin ile karıştırıldığında, 110 gibi yüksek oktan sayısına sahiptir ki; bu durumda motorlarda yüksek sıkıştırma oranlarına çıkılarak, motor performansı arttırılabilir. Başka bir deyişle daha küçük hacime sahip motorlardan daha büyük güçler alınabilir,
    - Yakıt olarak saf metanol kullanılan bir motorun performansında aynı motorun benzinle
    çalıştırmasına göre %10 daha fazla güç artışı görülmüştür,
    - Alkoller benzinlere göre daha fakir karışımlarda çalışabilirler,
    - Alkoller benzinle karıştırıldığında karışımın oktan sayısını arttırıcı etki gösterirler. %10
    metanol, %90 benzin karışımının oktan sayısı 95'dir.
    - Alkoller özelliklerinden dolayı, benzinden alkole dönüştürülmüş olan yakıt sisteminin filtrelerinde tıkanmaya sebebiyet verebilirler,
    - Eğer alkol - benzin karışımları içerisine az miktarda da olsa su karışmış ise, durumunda
    özellikle soğuk havalarda faz ayrışması oluşur. Faz ayrışması daha çok metanollü karışımlarda ortaya çıkar,
    - Bazı benzin yakıt sistemi parçaları alkole uyumlu değildir. Özellikle kalay-kurşun alaşımı
    ile kaplı tanklarda bu durum öne çıkar. Küçük miktardaki etanol-benzin karışımları için
    önemli olmakla beraber saf metanol yakıt sistemleri önemli hasarlara neden olur,
    - İlk hareket zorluğu olabilmekte bunu önlemek için, Alkoller uçucu maddeler ile karıştırılırlar. Yardımcı çalıştırma yakıtları kullanılır (eter, benzin, hidrojen vs.),
    - Elektrikli yakıt buharlaştırıcılar kullanılır.

    2- Hidrojen/hava karışımlarının geniş tutuşma sınırlarına sahip olması ve kolay tutuşabilmesi
    emniyet sorunlarını arttırmaktadır. Ancak diğer bütün yakıtlar gibi hidrojende bilinçli olarak ele
    alındığında, günümüz teknolojisi içerisinde güvenli olarak kullanılabilecektir. Hidrojenin kaza
    ile yanması ise çevreye radyasyon yolu ile olan ısı iletimi, çıkan duman ve zehirli gazların miktarı da diğer yakıtlara göre daha azdır

    3-Bitkisel Yağlar : motor, performansı ve egzoz emisyonları bakımından, bitkisel yağlar ile
    bitkisel metil esterlerin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin dizel yakıtına çok yakın olması nedeniyle alternatif yakıt olarak dizel motorlarında kullanılabileceği, uzun sureli uygulamalarda ise
    metil esterlerin bitkisel yağlara göre çok daha iyi olduğu belirtilmektedir. Bitkisel yağ kullanımında yanma odasında birikintiler olduğu vurgulanmakta ve bunun bitkisel yağların yüksek
    viskozitelerinden kaynaklandığı belirtilmektedir. Ham yağların olumsuz özelliklerinin esterleşme ile giderilebileceği belirtilmektedir, bitkisel yağların dizel motorlarda doğrudan kullanımıyla bu yağların yüksek viskozitesi ve yoğunluğundan dolayı çok iyi atomize olamamasından
    kaynaklanan bir takım yanma problemlerini tespit etmişlerdir. Yapılan çalışmalarda motor performansı ve yanma parametreleri değerlendirilerek dizel yakıtı ile mukayese edilmiştir, termik
    verimin dizel yakıtına göre biraz düşük olmasına karşın, efektif güç değerlerinin birbirlerine
    çok yakın olduğu belirtilmiştir

    4-CNG (Doğalgaz) :
    - Doğalgaz motorunun yakıt sisteminin kontrol edilmesi kolaydır,
    - Dağıtımı kullanım yerine kadar borularla yapılmaktadır,
    - Yakıt kullanım için yardımcı elmanları elimine eder,
    - İşgücü maliyetinden tasarruf eder,
    - Çevre kirliliği oluşturmaz

    5-LPG :

    LPG Yakıtlı Araçtan Beklenen Performans;
    - Temiz egzoz gazları.
    - Motor yağının kullanım süresini arttırması (Benzin ile sulandırılmış olmadığından özelliklerini daha uzun süre korur).
    - Karbon birikimi olmadığından motorun ömrünü uzatır.
    - %10 düşük güç ki bu da maksimum hızda %3 kayıp oluşturur. Benzine kıyasla tüketim
    hacminde artış sağlar.
    - HC : Yanmamış Hidrokarbonlar
    - Yakıtın yakıldığı bölümde ateşin yetişemediği ve yanmamış yakıt partiküllerinden oluşur.
    Yüksek miktarda solunum sistemine tahriş etkisi vardır.


    nihayetinde dostlar ;

    - Birçok ülkede olduğu gibi, ülkemizde de alternatif yakıtlar konusunda AR-GE (AraştırmaGeliştirme) yapılmalıdır.
    - Petrole bağımlılığın azaltılması için son derece önemli olan AR-GE çalışmaları özel sektör ve devlet tarafından desteklenmelidir.
    - Alternatif yakıt kullanan motorlu taşıtlarda emniyet kurallarına mutlaka uyulmalıdır. Dönüşüm sistemleri yetkili kişiler tarafından yapılmalıdır.
    - Otomotiv üretici firmaları alternatif yakıt kullanabilecek taşıtları üretmelidir.
    - Alternatif yakıtların tercih edilme nedenlerinin ekonomik boyutundan ziyade çevre boyutu da ön plana çıkarılmalıdır.



    |
    |




- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.