Şimdi Ara

106 XR ye 95 oktan mı 97 mi?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
17
Cevap
0
Favori
1.033
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Mrblar.. ben normalde hep 95 kullanıodum ama geçen gün benzinlikte görevli 97 koyalım onun hem temizleme özelliği var hemde daha performanslı dedi. ancak bildiğim kadarıyla aracıma tavsiye edilen 95.ama tam emin değilim. bi de 2 si karışınca bi problem olur mu? hangisinden alayım bundan sonra?



  • 95 OKTAN
  • 95 oktan kullanmaya devam edin bence. Boşuna para ödemeyin. Firmalar araçları için spesifik bir oktan değeri tavsiye etmezler. Tavsiye ettikleri şey, aracınızda kullanabileceğiniz en düşük oktan değeridir, bunun altında oktana sahip bir benzinle detonasyon (vuruntu diyorlar ama çoğu kişi süpap ve tiriger kayış sesini vuruntu zannediyor. Detonasyon farklı bir şey, ) sorunu yaşayabilirsiniz. Öte yandan daha yüksek oktanlı bir benzinin performans açısından aracınızda ekstra bir getirisi yoktur. Ama kullansanız da olur.
  • Ben de 98 corsa vardı, bazen 97 oktan alırdım, çünkü fiat farkı o kadar az ki aralarında...0.04 YTL gibi..

    Psikolojik mi bilmiyorum ama 97 ile araba daha iyi gidiyor gibiydi
    ...
  • bi yerde okumuştum 97 oktandan verim almak için motorun o oktana uygun özellikte olması gerekiyormuş. o özelliğin ne olduğunu da unuttum. ben de 206 xr var 95 oktan kullanıyorum 97 oktana hiç gerek duymadım.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: gorele2000

    Ben de 98 corsa vardı, bazen 97 oktan alırdım, çünkü fiat farkı o kadar az ki aralarında...0.04 YTL gibi..

    Psikolojik mi bilmiyorum ama 97 ile araba daha iyi gidiyor gibiydi
    ...


    Çok büyük bir ihtimalle psikolojiktir. Petrol mühendisi olmamakla birlikte, oktan konusundaki bildiklerimi aktararak, bu konudaki kafa karışıklığının giderilmesine yardımcı olacağımı düşünüyorum:

    Önce benzinin ne olduğunu anlayalım. Benzin ham petrolün rafineride damıtılmasıyla elde edilen hidro-karbon zincirlerinin birbirileri ve katolizleyici enzimlerle karıştırılmış halidir. Benzinin büyük çoğunluğu c9h20 hidrokarbonundan oluşur. Az miktarda c8h18 (oktan) ve c7h16 (heptan içerir) Rafineride ham petrol kaynatılıp damıtılarak c1h4'den başlayıp c120h242 ve yukarısına kadar giden hidrokarbon zincirlerine ayrıştırılır. Bu hidrokarbon zincirlerinin çoğu saf hidro-karbondur yani hidrojen ve karbon ataomlarından başka atom içermezler. Az bir kısmı ise azot, oksijen,sülfür vb. gibi diğer elemtnleri de içerebilirler. En haifi hidrokarbon zincirleri en az karbon atomuna sahip olanlardır. Bunlar ch4 (metan) c2h6 (etan), c3h8 (propan) ve c4h10 (bütandır). hepsi de uçucudur. Hemen ardından c5-c7 grubu denilen nafta grubu gelir. Tiner vb. gibi solventler bu grupta yer alır. yarı uçucudurlar (oda sıcaklığında tabii ki) hemen ardından benzine temek teşgil eden c7-c11 grubu gelir. c7h16 (heptan) her iki grupta da yer alır. Bu grup c7h16 (heptan) c8h18 (oktan), c9h20 (nonan), c10h22 (dekan) ve c11h24 (undekan) hidrokarbon molekülleridir. Benzin ağırlıklı olarak bu gruptaki moleküllerden oluşturulur. Görüldüğü gibi oktan aslında 8 karbonlu saf hidro-karbon molekülünün adıdır. Bu molekülün özelliği basınç altında kolayca tutuşmamasıdır.

    Oktan benzinin detonasyon (vuruntu) oranıdır. Benzinin içerdiği kalori ya da enerji potansiyeli ile ilgisi yoktur. Daha yüksek oktanlı benzin, daha yüksek enerji içermez. Benzinlerin - içindeki katkı maddelerini saymazsak - enerji potansiyelleri aynıdır. yani bir litre benzinde ister 95 oktan olsun, isterse 97 ya da 100 oktan, her zaman yaklaşık 33000 BTU'luk enerji vardır. Şimdi daha ilginç gelecek bir şey söyleyeceğim. 1 litre mazotun enerji içeriği yaklaşık 39000 BTU'dur. Yani 1 litre mazot, 1 litre benzinden yaklaşık %18-20 daha çok enerji içerir. Dizel araçların az yakmasının en öenmli sebebi de budur. Gelelim oktana...

    Oktan kaynama noktası 126 tutuşma noktası 206 santigrad derece olan bir hidrokarbon molekülü. Bize esas lazım olan ise gaz halindeyken nereye kadar sıkıştırıldığında kendiliğinde tutuştuğu. Oktan gaz halindeyken sıkıştırıldığında kolay kolay kendiliğinden tutuşmaz. Bu yüzden oktanın kompresyoon direnci yüksektir. Heptan ise sıkıştırıldığında kolayca tutuşur, fazla sıkıştırmaya gelmez.

    Motorn hacimini ve devrini artırmadan gücünü artırmanın bir yolu, daha yüksek sıkıştırma oranı kullanmaktır. Ancak benzin ilk ortaya çıktığında sıkıştırmaya karşı çok dirençsizde ve kolayca kendiliğinden tutuşup detone oluyordu. Bu yüzden motor mühendisleri uzun süre düşük kompresyon oranları ile yetinmek zorunda kaldılar. daha sonra benzinin detonasyon direncini artırmak için başlangıçtaki karışımı değiştirildi ve daha çok izo-oktan ve daha az heptan kullanılmaya başlandı. Tamamen iso oktan ( 2,2,4-trimethylpentane)'dan oluşan hayali benzin karışımına 100 oktan denildi. %87 izo-oktan ve mesela %13 heptan içeren veya bununla aynı detonasyon karakteristiğine sahip diğer karışımlara ise 87 oktan denildi. 2. dünya savaşı sonrası benzinin oktan değerini yükseltmenin ucuz ve pratik bir yolu bulundu. Benzine tetraethl-lead (kurşun) konunca benzinin kendiliğinden tutuşmaya olan direnci artıyordu. Uzun yıllar benzinin oktan yükselticisi olarak kurşun kullanıldı ama kurşunun çevreyi ve insan sağlığını ciddi bir şekilde tehdit ettiği anlaşıldıktan sonra kademeli olarak kurşundan vazgeçildi. Bugün farklı kimyasallar oktan yükseltici olarak kullanılıyor. Artık kurşun yok.

    Şimdi bir örnek verelim: motorumuzun sıkıştırma oranı 10:1 olsun. 4000 rpm'de ateşleme avansı da 28 derece olsun. 95 oktan benzin kullanıyor olalım. Motor 4000 devirdeyken 10:1 oranlı yanma odasında sıkışan benzin, kendiliğinden tutşmuyor, onu buji, piston TDC'ye 28 derece kala ateşliyor ve chamber içinde düzgün ve hızlı bir yanma gerçekleşiyor. Bu istenilen durum. Şimdi de motorun sıkıştırma oranını 11:1'e çıkaralım. diğer değerler aynı kalsın. 4000 rpm'deyken 95 oktan benzin tdc'ye 28 dereceden daha önce (örneğin 33-35 derecede) merkeze uzak eteğe yakın kesimlerde kendliğinden tutuşarak yanma odasında birden çok alev cepesi oluşmasına yol açar. Bu da detonasyon dediğimiz vuruntuya. Bu istenmeyen bir durumdur ve motoru bitirir. Peki ne yapacağız? İki yolumuz var:
    1. ateşleme avansını o devirde 28 dereceden 23-25 dereceye düşüreceğiz (retard) ya da;
    2. benzin oktan katsayısını 95'den mesela 97 ya da 98'e çıkaracağız. 97 ya da 98 oktan benzin o koşullarda 95 oktan benzinden farklı olarak kendiliğinden tutuşmayacaktır.

    İşte oktan denilen şey bu. Daha yüksek performanslı motorlar (yani daha yüksek kompresyon oranlı motorlar) daha yüksek oktanlı benzin gerektirirler. Sebebi budur. Ama çoğu insan bunu tersten algılar. Yumurta-tavuk misali, yüksek oktanlı benzin kullanıldığı için o motorların yüksek güçlü olduğunu sanır. Oysa tam tersidir. Yüksek güçlü olacak şekilde tasarlandıklarından, o motorlar yüksek oktanlı benzin kullanmak durumundadırlar. Siz zavallı garip motorunuza isterseniz 1000 (!) oktan benzin koyun, o yine mutevazi 75-90 beygirini üretir, daha fazlasını değil çünkü benzinin oktanı artınca içerdiği enerji miktarı artmaz.

    Ama petrol şirketleri, daha yüksek oktanlı benzinlerini sadece az sayıdaki yüksek performanslı araç sahipleri değil ama herkes alsın ve böylece üretim maliyetleri düşsün diye içine bir takım katkı maddeleri koyarlar ve bu maddelerin daha iyi yağlama ve soğutma yaptıklarını, yanma verimini artırdıklarını, kurum oluşmasını engellediklerini vb. iddia ederler. Bu iddiaların geçerliliği ancak uzun süreli kullanımla gözlemlenebileceğinden (mesela 50-100000 km) pratikte olağanüstü bir değer ifade etmezler. Örneğin bazıları bu sayede yakıt tasarrufu yapılabileceğini söylüyor ama bunu nasıl ölçeceksiniz? Ölçmek kolay değil ki!

    Bazı motorlarda detonasyonu öncenden saptayan knok-sensorler vardır. Pieozo elekttik bir çekirdekten oluşan bu sensörler ateşlemeden hemen önce oluşan ikincil, üçüncül alev cephelerini ses dalgalarının değişen frekansından saptarlar. Bu durumda ateşlemeyi geciktirerek vuruntuyu belli bir yere kadar önleyebilirsiniz ama bu defa da motorun gücü azalacak, çekiş düşecektir.

    Oktan iki temel şekilde ölçülür RON ve MON, avrupada RON kullanılır. MON ise daha zorlu bir ölçüm yöntemidir. ABD ve Kanada'da MON ve RON değerlerinin ortalaması alınır. O yüzden ABD'deki PON oktan değerleri ile bizdekiler (RON) aynı değildir. Oradaki 95 oktan bizdeki 98-100 oktana karşılık gelir. Bir de ben bizim firmaların oktan oranlarından şüpheliyim. 95 oktan dedikleri gerçekten 95 oktanmıdır yoksa biraz daha aşağıda mıdır bilemem. Ama böyle bir şüphem var.

    Benim bu konudaki son sözüm: kullanabileceğiniz en düşük oktanlı benzini kullanın yani fabrikanın önerdiği en düşük oktanlı benzini. Ama katkı maddelerinin sağladığı faydanın düşük oktanlı benzinle yüksek oktanlı benzin arasındaki fiyat farkına değeceğine inanıyorsanız (performans değil, ömür ve bakım maliyetleri üzerine) daha yüksek oktanlı benzin kullanabilirsiniz.




  • 95 oktan yeter
  • quote:

    Orjinalden alıntı: izmirli mert

    95 oktan yeter

    Bencede abartmaya gerek yok
  • teşekkürler arkadaşlar bundan sonra 95 almaya devam edicem. :)
  • AYNEN ARKADAŞIM SALLAYIN O ZEKA KÜPÜ POMPACILARI. bişi diyecem onlarda insan diyeceniz.. neyse saygılar 95 ten geçmeyin vaz..

    durum ve şartlar ne olursa olsun babanızda ısrar etse vazgfeçmeyin. 97 ler de katkı daha çok o kadar. tamamen duygusal bi rekabet.. biri 2,95 biri 3,30.. yuuhh shell için geçerli...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: cbkbjk

    teşekkürler arkadaşlar bundan sonra 95 almaya devam edicem. :)

    aynı aracı kullandım
    6,5 yıl kadar

    bende 95 alırdım.

    (bu arada sattım 106 XR yi)
  • Sayın tralles,yorumlarınızdan anladığım kadarıyla otomobil konusunda geniş bilgilere sahipsiniz.2003 model sıralı Lpg'li ford focusum var.Epeydir aracı ilk çalıştırdığımda sanki bir "garc" sesi geliyor.bazen vites geçmeyince olan sese benzer gibi,tam değil ama başka türlü ifade edemedim açıkçası.
    Kontağı açıp bastıktan sonra araç çalışırken gelen bir ses bu.Yani tam çalıştığı anda sanki birşey bir yere vuruyor gibi.Aynı sesi,yolda giderken aracın vitesini değiştirip debriyajdan ayağımı kaldırırkende duyuyorum,şıkırtıya benzer bir ses.4-5 defa geliyor şıkırtı sesi ve araç kendini toplayınca ses gidiyor.

    Bundan birkaç ay önce bir ustaya gösterdim,motorda kurum oluşmuş,açıp temizlemek lazım 600 ytl'ye hallederiz dedi.
    5 dk. sonra başka bir ustaya gidip sordum.Onun söylediği şey;marş motorumu dedi tam hatırlamıyorum ama onunla alakalı birşey söyledi.Kötü birşey olmayacağını,gittiği yere kadar gitmemi söyledi.
    En son geçen hafta lastikleri değiştirirken karşı dükkandaki ustaya sordum gayri ihtiyari.Adam bunun trigerle alakalı birşey olduğunu,triger değişiminde yanlış yada eksik yapılan birşeyden dolayı(sente olabilir) bu sesin geldiğini,yolda vites değiştirdiğinde aynı sesin gelebileceğini söyledi.Yani benim problemin aynısını bana anlattı.
    İşi yoğun olduğu için biraz ayaküstü cevap verdi ama,bu işin biraz uzun sürebileceğini,şimdilik OKTAN YÜKSELTİCİ alıp depoya at,faydası olabilir dedi.Bende gidip carpex oktan yükseltici alıp depoya attım.
    Şimdilik araçta o ses yok gibi,ama oktan yükselticiyi attığımdan beri aracı benzinde kullanıyorum.Sesin geldiği zamanlar Lpg'de kullanıyordum.Şimdi benim problemim benzinin oktan düşüklüğündenmi,aracın lpg kullanımındanmı,triger ile ilgili bir konudanmı acaba?
    Acaba şu sözünüzle bir ilgisi olabilirmi benim durumun,
    bunun altında oktana sahip bir benzinle detonasyon (vuruntu diyorlar ama çoğu kişi süpap ve tiriger kayış sesini vuruntu zannediyor. Detonasyon farklı bir şey, ) sorunu yaşayabilirsiniz.




  • Topici hortlattığım için özür dilerim fakat,burada yazılanlara katılmadığımı belirtmek isterim.


    Benim aracım 98 model fiesta flair.

    95 oktan ile 97 oktan arasındaki hem km farkını hem performans farkını o kadar kolay hissediyorum ki anlatamam.



    Ben artık 95 oktana tövbeliyim.97 den şaşmam.
  • 95 oktan
  • 97 oktan aslında katkılı 95 oktandır rafineriden 95 oktan olarak çıkıyor. ama 100 oktan rafineriden 100 oktan olarak çıkıyor.. 97 tamamen kurmacadır ya 95 oktan yada 100 alın. çünkü bazı firmaların attıkları katkılar motora zarar verebiliyor. dikkaat edin
  • quote:

    Orjinalden alıntı: reason666

    Topici hortlattığım için özür dilerim fakat,burada yazılanlara katılmadığımı belirtmek isterim.


    Benim aracım 98 model fiesta flair.

    95 oktan ile 97 oktan arasındaki hem km farkını hem performans farkını o kadar kolay hissediyorum ki anlatamam.



    Ben artık 95 oktana tövbeliyim.97 den şaşmam.




    Belkide aracınızın motoru 97 oktan'lık sisteme göre düzenlenmiştir, 95 oktan aldığınızda aracınız 97 oktan'a uyumlu olduğu için 95de ağırlaşıyordur diyecem fakat bu nasılsa bende'de böyle 97 aldığım zaman yokuş falan çıkarken ne hikmetse sanki daha az tıkanıyomuş gibi geliyo daha performanslı gibi hissediyorum aracımı..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tralles

    ...............Bir de ben bizim firmaların oktan oranlarından şüpheliyim. 95 oktan dedikleri gerçekten 95 oktanmıdır yoksa biraz daha aşağıda mıdır bilemem. Ama böyle bir şüphem var..............



    İşte bence olayın kilit cümlesi bu..! Bir çok otomobil üreticisi minimum 95 oktan kullanın diyor... Ancak sizinde ifade ettiğiniz gibi, bir çok farklı akaryakıt markasında yapılan ölçümlerde 95 oktanın 93-92-94 çıktığı yönünde bir yazı okumuştum.. (Ne kadar doğru bilemiyorum ama burası Türkiye..) O yüzden 97-98 falan almaya çalışıyorum ki eksik çıkarsa en azından 95-96 yı yakalarız diye düşünüyorum..




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.