Şimdi Ara

BMEP (Motor Karşılaştırma)

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
84
Cevap
15
Favori
12.499
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • MOTOR KARŞILAŞTIRMADA FAYDALI BİR MİHENK TAŞI: BMEP - NEDİR, NE DEĞİLDİR?..

    Zaman zaman otomobil motorlarını yalnızca performans açısından değil, başka açılardan da karşılaştırma ihtiyacı duyarız. Örneğin otomobilimizin motoru verimli mi? Motorumuz ne kadar sofistike ve geliştirilmiş, teknik olarak ne kadar ileri düzeyde ya da ürettiği her bir beygir gücü başına ne kadar yakıt tüketiyor vb.

    Bu konuda kullanışlı araçlardan biri güç/hacim ölçütü. Litre başına ne kadar güç ürettiğini anladığımız, bize motorumuzun spesifik gücü hakkında önemli bir fikir veren bir ölçüt... Ancak yeterli değil.

    Bir başka ölçüt ise teknik jargonda BSFC denilen beher beygir gücü başına tüketilen yakıt miktarını veren bir ölçüt. Bu, daha çok motorumuzun termal ve mekanik verimine ilişkin ipuçları sunan bir ölçüt.

    Benim burada sözünü edeceğim ölçüt ise BMEP diye biliniyor ve daha çok motorumuzun emiş verimini yani hacimsel verimini ölçmeye yarıyor. Daha doğrusu hacimsel verimi doğrudan ölçmüyor ama dolaylı yoldan bize bu bilgiyi iletiyor.

    BMEP temelde 3 değişkenin arasındaki ilişkiyi gözler önüne seriyor. Bunlar: Motor Gücü, RPM ve Motor Hacmi. Bu üçünün arasındaki optimizasyon BMEP ile ölçülüyor. Bir motor ne kadar yüksek oranda optimize edilmişse, BMEP'i o kadar yüksek çıkıyor. Kısacası, (atmosferik) bir motorun teknik üstünlüğünün kesin ölçülerinden biri BMEP...

    Peki ne anlama geliyor BMEP? Kısaltmasını oluşturan kelimelerle uğraşmaya gerek yok. BMEP kabaca silindir içi ortalama basıncıdır. Bir motor ne kadar çok hava emebilirse basınç da o oranda yüksek olur. Yüksek basınç ise pistonu aşağıya iten kuvvetin yüksek olması demektir. Bunu hangi rpm'de yapabildiği de bir o kadar önemlidir. Zaten BMEP'in yüksek çıkabilmesi için bu üçünün kombinasyonunun şu şekilde olması gerekir: Düşük RPM, Düşük Hacim, Yüksek Güç. Güç/Hacim oranı bize motor gücü ile motor hacmi arasındaki ilişkiyi veriyorken BMEP bu ikisini bir de rpm ile ilişkilendiriyor.

    BMEP bize motorun dayanıklılığı hakkında bir fikir vermez. BMEP'i yüksek motorlar daha az ömürlüdür diyebilir miyiz? Bu konuda kesin bir korelasyon yok ama istatistiki ilişki var. BMEP'i yüksek motorlar GENELLİKLE ömürlerinin daha kısa olduğu bilinen ya da varsayılan motorlar. Mesela F1 motorları... Ancak bu istatistiki ilişki Allahın emri değil. BMEP'i yüksek olduğu halde uzun ömürlüğünü ve dayanıklılığını kanıtlamış motorlar da var; örneğin Ford Falcon 6 motoru ile Magna motoru... Buna Peugeot 206 GTI motoru dahil edilebilir mi bilmiyorum ama o da görece yüksek BMEP' sahip motorlardan...

    BMEP esas olarak atmosferik motorlar için bir ölçüt. Cebri besleme motorlarda BMEP kalıtsal olarak yüksek çıkıyor. Ama cebri-besleme motorlar da kendi içlerinde BMEP vasıtasıyla karşılaştırılabilir. Fakat bu BMEP karşılaştırması bir atmosferik motorla bir cebri-besleme motor arasında olmamalıdır. Bunlar kendi içlerinde karşılaştırılmalıdırlar...

    Uzatmayalım, BMEP'i nasıl ölçüyoruz? Hangi ölçüm sistemini kullandığımıza bağlı olarak türlü ölçüm yöntemleri var. İmperyal sistemde yaygın olarak kullanılan basit formüllerden biri BMEP = 150,8 x Tork (Lbf) / Hacim (Ci) şeklinde. Ben bu formülü metrik olmadığı için kullanmıyorum.

    Metrik sistemdeki formüllerden biri ise BMEP = Wb / Vd = 2xPixTxNr / Vd şeklinde. Bunun dışında burada dokümante etmeye gerek duymadığım daha başka BMEP hesaplama yöntemleri de var. Ben BMEP hesaplarken kullanımı kolay olduğu için en sık şu formüle başvuruyorum:

    BMEP = HP x 895 / hacim (lt) x rpm

    Bu formüle göre aşağıda çeşitli kaynaklardan derlediğim spek/katalog verileri ile 3 tablo oluşturdum. İlki dünyada yaygın bilinen popüler motorlardan bazıları. İkincisi Türkiye'de çok satılan C segment otomobillerin motorları ve sonuncusu, hem motosikletlere olan merakımdan hem de motosiklet endüstrisini otomobil endüstrisi ile kıyaslama açısından, 8 adet popüler spor motosiklete (superbike) ait tablo.


    Tablolardan görüldüğü üzere F1 motorları yüksek BMEP konusunda çok iddialı motorlar. Firmalar arasında özellikle Honda yüksek BMEP'li motorlarıyla dikkat çekiyor ve dünyanın en büyük motor üreticisi olma sıfatıyla bu da çok şaşırtıcı değil. Ama en belirgin olanı motosiklet motorları. Motosiklet motorları gerçekten çok yüksek BMEP değerlerine sahipler. BMEP söz konusu olduğunda, motosiklet motor optimizasyonu otomobil motorlarınınkini tokatlamış görünüyor; yani bu alanda teknik üstünlük motosiklet motorlarında...

    Elbette burada bir tartışma açılabilir ve otomotiv firmalarının da böyle motorlar yapma kapasitesi olduğu söylenebilir ancak motosiklet üreticilerinin küçük hacimden büyük güçler elde etme konusunda gerçekten uzmanlaştığı gerçeğini pek değiştirmez sanırım...

    Buradan en verimli motoru ölçebilir miyiz? BMEP bize hacimsel verimliliği verir ama termal verimi vermez. Termal verim BSFC değerinden gelir. Öyleyse BMEP/BSCF oranı bize en verimli motoru bulma konusunda yardımcı olacaktır.

    ÖZET
    BMEP esasen beher 1000 rpm başına düşen güç/hacim oranının silindir basıncına, yani basınç ölçüsüne eşitlenmiş hali olup, motor kıyaslamada en değerli argümanlardan biridir. BMEP'i bir de BSFC oranına bölerseniz neredeyse motorun toplam verimliğini ortaya çıkaran mükemmel bir ölçüt elde edersiniz. Ancak bu haliyle bile BMEP otomativ dünyasında en kullanışlı niceliklerden biridir ve abartılı performans iddialarını test etmekte bire birdir.

    Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus BMEP'in öncelikle volümetrik verime işaret ettiği gerçeğidir. %100 volümetrik verimle çalışan bir motorun BMEP'i kabaca 165-170 PSI aralığına denk gelirken 195-200 PSI'lık bir BMEP yaklaşık %120'lik bir emiş verimine karşılık gelmektedir.
    Dolayısıyla 1,5 barlık boost basıncına sahip bir turbo motorun emiş verimi %150 mertebesine denk gelirken bunun BMEP karşılığı yaklaşık 250-255 PSI BMEP olacaktır. BU nedenle BMEP karşılaştırmalarında atmosferik motorlarla türbo/kompresör motorları aynı kefeye koymayınız, yanılırsınız.

    Saygılarımla.

    Edit: Düzeltme/imla

    KOLAY BMEP HESAPLAMA İÇİN EXCEL TABLOSU
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    http://u_ploading.com/files/e67acaaf/BMEP%2BHesaplama%2B2010.xls/
    (Linki kopyaladıktan sonra "u" ve "p" arasındaki alt çizgiyi kaldırmayı unutmayın!)
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

     BMEP (Motor Karşılaştırma)


     BMEP (Motor Karşılaştırma)


     BMEP (Motor Karşılaştırma)


     BMEP (Motor Karşılaştırma)


     BMEP (Motor Karşılaştırma)


     BMEP (Motor Karşılaştırma)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 1 Haziran 2010; 14:33:39 >







  • Dostum, konuyu okuyacağım ama başlık gözüme fena takıldı, düzelmesi hayırlı olur.
  • Haklısın

    Gözümden kaçmış, düzelttim, ciddi konu gaita yoluna gidecekti.


    quote:

    Orijinalden alıntı: bureda




    Dostum, konuyu okuyacağım ama başlık gözüme fena takıldı, düzelmesi hayırlı olur.
  • burdan anlaşılıyor ki hyundai/kia grupun dizel motoru gayet iyi orda 113 hp yazmasına aldanmayın bizde 115 ps diye geçen motor, acaba gelecek 128 ps/ 126 hp motor un bmep i nasıl olacak ??
  • PS ile HP farklı değerler. HP 0,746 KW güce denk gelirken PS 0,735 KW güce denk gelir . Dolayısıyla 115 PS'lik bir araç 113,3 HP'ye denk gelir. Bu bir yana, Hyundai son yıllarda iyi dizel motorlar üretmeye başladı. Türbo-dizelde maharet beygir gücünü artırmakta değil, bunu turbo-boost'u artırmakla elde edersiniz zaten ama asıl maharet, beygir gücünü dengeli artırmak ve yakıt tüketimini beygir gücünden daha az artırmak, bunu yaparken de motorun servis ömründen fedakarlık etmemek... Beygir gücü aynı hacimde %10 artıyorken yakıt tüketimi %8 artıyorsa başarılısınız demektir.

    quote:

    Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

    burdan anlaşılıyor ki hyundai/kia grupun dizel motoru gayet iyi orda 113 hp yazmasına aldanmayın bizde 115 ps diye geçen motor, acaba gelecek 128 ps/ 126 hp motor un bmep i nasıl olacak ??




  • bu excel tablosunda rpm kısmına devır saatındekı son noktayımı gırcez , yoksa motorun devır kesıcıye gırdığı noktayımı yazcaz , yoksa motorun en yuksek gucunu verdığı devırımı yazcaz ?

    nasıl olucak ?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi FRED BAKER -- 30 Mayıs 2010; 21:09:29 >
  • Motorun maksimum gücünü verdiği devri yazacağız. Verdiğim tablolardaki değerlere dikkat edersen hepsi maksimum beygir gücü devirleridir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: FRED BAKER

    bu excel tablosunda rpm kısmına devır saatındekı son noktayımı gırcez , yoksa motorun devır kesıcıye gırdığı noktayımı yazcaz , yoksa motorun en yuksek gucunu verdığı devırımı yazcaz ?

    nasıl olucak ?
  • Hemen kullandığım araçları hesapladım;

    Toyota Avensis 1,6 132 bmep 167,6 psi

    Toyota Yaris 1,33 101 bmep 164,1 psi

    Avensisin değeri baya iddialıymış
  • Evet Toyotolar 165-170 PSI bandında görünüyor, B, C ve D segmentlerinde başarılı sonuçlar bunlar. Bir de spor segmenteki araçlarına bakmak lazım...

    quote:

    Orijinalden alıntı: Mriya

    Hemen kullandığım araçları hesapladım;

    Toyota Avensis 1,6 132 bmep 167,6 psi

    Toyota Yaris 1,33 101 bmep 164,1 psi

    Avensisin değeri baya iddialıymış
  • Sağolsun Toyota spor segmentte araba bırakmadı

    Şimdi FT86 geliyor,onun için 2lt atmosferik 200hp motor bekleniyor,yani S2000 hala tek


    Hocam şu anda benim için en önemlisi BSFC denen ölçüt,tabi fabrika verileri hep sansasyonel oluyor o nedenle pek sağlıklı değerler beklemiyorum
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Motorun maksimum gücünü verdiği devri yazacağız. Verdiğim tablolardaki değerlere dikkat edersen hepsi maksimum beygir gücü devirleridir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: FRED BAKER

    bu excel tablosunda rpm kısmına devır saatındekı son noktayımı gırcez , yoksa motorun devır kesıcıye gırdığı noktayımı yazcaz , yoksa motorun en yuksek gucunu verdığı devırımı yazcaz ?

    nasıl olucak ?




    dediğiniz gibi hesapladım hocam

     BMEP (Motor Karşılaştırma)




  • BSFC değerini maalesef fabrikalar vermiyor. Aslında kendimizin de hesaplayabileceği bir değer ama bunu fabrikanın PPH cinsinden veya gr/dakika cinsinden vermesi gerekir ama vermiyorlar. Sadece servis manuellerinde olan bir değer, o da her servis manuelinde değil, bazılarında o da yok...

    BSFC değeri termal ve mekanik verimi ölçmede etkili bir parametre ama BSFC değeriyle motorunuzun ne kadar iyi nefes aldığını göremezsiniz, bunu ancak BMEP ile görebiliriz. IMAP/BMEP oranı da bize efektif verimliliği % cinsinden verir. Fakat kabaca hangi BMEP aralığının 1 civarına geldiği bilindiği için IMAP'ı bilmeden de volumetrik verimi BMEP sayesinde % cinsinden görebiliriz. Bu nedenle BMEP yabana atılmayacak, göz ardı edilemeyecek kadar önemli - tabii atmosferik motorlar için...

    quote:

    Orijinalden alıntı: Mriya

    Sağolsun Toyota spor segmentte araba bırakmadı

    Şimdi FT86 geliyor,onun için 2lt atmosferik 200hp motor bekleniyor,yani S2000 hala tek


    Hocam şu anda benim için en önemlisi BSFC denen ölçüt,tabi fabrika verileri hep sansasyonel oluyor o nedenle pek sağlıklı değerler beklemiyorum




  • Bu değerler biraz düşük hocam hangi araca ait bunlar?

    quote:

    Orijinalden alıntı: FRED BAKER


    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Motorun maksimum gücünü verdiği devri yazacağız. Verdiğim tablolardaki değerlere dikkat edersen hepsi maksimum beygir gücü devirleridir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: FRED BAKER

    bu excel tablosunda rpm kısmına devır saatındekı son noktayımı gırcez , yoksa motorun devır kesıcıye gırdığı noktayımı yazcaz , yoksa motorun en yuksek gucunu verdığı devırımı yazcaz ?

    nasıl olucak ?




    dediğiniz gibi hesapladım hocam

     BMEP (Motor Karşılaştırma)





  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mriya

    Hemen kullandığım araçları hesapladım;

    Toyota Avensis 1,6 132 bmep 167,6 psi

    Toyota Yaris 1,33 101 bmep 164,1 psi

    Avensisin değeri baya iddialıymış


    Toyota teknik verilerinde güç birimi PS'dir.
    Avensis 1.6 motor 132 PS'tir.
    Buna göre sonuç:
    Toyota Avensis 1,6 132 PS BMEP 165,1 psi
    Yaris 1.33 101 PS BMEP 162 psi
    olmalı.

    Bilgilendirme için Tralles'e teşekkürler.
  • Bu arada BMEP değerlerine kısaca VERİMLİLİK diyebilir miyiz?
  • emeğine sağlık tralles hocam, çok güzel bir konu olmuş, artık forumdaki tartışmalarımızı daha teknik platformalara taşıyabilir, kulaktan dolma bilgiler yerine daha teknik karşılaştırmalar yapabiliriz.

    peki bu bahsettiğin BSFC değerinin hesaplanması nasıl acaba, çok karmaşık termodinamik hesaplara mı dayanıyor? veya bizim pratik olarak hesaplama veya estimation yapabileceğimiz formullerde mevcutmu?

    yoksa size daha önce gösterdiğim performance calculator sayfasındaki frontal area ve drag coefficient katsayıları gibi verilmeyen ve bulunması(biz kullanıcılar için) imkansız katsayılardan dolayı kullanılması güç bir formül mü?
  • BSFC net olarak motorun gücünün "rated power" devrinde ölçülen yakıt akış hızına bölümüyle elde edilir (BFSC = yakıt akışı [gram/saniye] / Beygir Gücü [W]); karmaşık termodinamik hesaplamalar söz konusu değildir ama motorun yakıt akış verisi en zor elde edilen verilerldendir. Genellikle endüstriyel dizel motor speklerinde bu değer verilir. mesela jeneratör motorları, iş makinesi motorları, gemi motorları vb. Ama ticari/tüketici motorlarda verilmez ve dolayısıyla biz de bu BSFC değerlerini hesaplayamayız. Drag (yüzey alanı ve sürtünme katsayısı) verilerini bulmak yakıt akış hızını bulmaktan çok çok daha kolaydır. Endüstriyel motorlara ait verilere sahibim bir ölçüde ama otomobil motorlarında maalesef bu değerlere ulaşılamıyor.


    quote:

    Orijinalden alıntı: alikum

    emeğine sağlık tralles hocam, çok güzel bir konu olmuş, artık forumdaki tartışmalarımızı daha teknik platformalara taşıyabilir, kulaktan dolma bilgiler yerine daha teknik karşılaştırmalar yapabiliriz.

    peki bu bahsettiğin BSFC değerinin hesaplanması nasıl acaba, çok karmaşık termodinamik hesaplara mı dayanıyor? veya bizim pratik olarak hesaplama veya estimation yapabileceğimiz formullerde mevcutmu?

    yoksa size daha önce gösterdiğim performance calculator sayfasındaki frontal area ve drag coefficient katsayıları gibi verilmeyen ve bulunması(biz kullanıcılar için) imkansız katsayılardan dolayı kullanılması güç bir formül mü?




  • Evet ama sadece volumetrik (hacimsel) verimlilik...

    Termal verimliik BSFC oranından gelir.


    quote:

    Orijinalden alıntı: GAYRI

    Bu arada BMEP değerlerine kısaca VERİMLİLİK diyebilir miyiz?
  • Çok güzel bir konu olmuş, ellerine sağlık hocam.
  • Eline Saglık Tralles...
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.