< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 5 Eylül 2010; 16:02:35 > |
Bildirim
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 5 Eylül 2010; 16:02:35 > |
|
Tamam, bakın tork ve beygir gücü iki farklı birim değildir. Beygir gücü bir sonuçtur, tork ise bir çarpandır. İşlemin bir parçasıdır.
Torku yüksek olan araba alıp başını yürümez, aynı devirde daha fazla tork üreten araba doğal olarak daha fazla beygir gücü üretiyordur ve bu yüzden iyi hızlanıyordur. Verdiğiniz linkten örnek vereyim; 1.4 TSI motor 1500 devirde 200 nm tork vermiş. 1.6 FSI motor ise 1500 devirde 125 nm tork vermiş. Hemen bu değerlerdeki beygir güçlerini hesaplayalım: 1.4 TSI 200 x 1500 = 300.000 300.000 / 7121 = 42Bg 1.6 FSI 125 x 1500 = 187.500 187.500 / 7121 = 26Bg Bu yüzden turbo benzinli üniteler çok atik hissettiriyor. Atmosferik motorlar "Gitmiyormuş" gibi hissettiriyor. Şimdi Turbo benzinli ünite daha fazla beygir gücü üretebildiği için istenilirse şanzıman daha uzatılarak (1.6:1 oranlı bir dişli ile) aynı hızlanma performansı temin edilebilir(Tork 125'e düşürülür), ancak hızlanma daha uzun süre sürdürülebilir mesela. Çünkü neden? Daha fazla torkum var ve ben bunu çabuk hızlanmak için değil de, daha yüksek hızlara tırmanmak için kullanıyorum. Şimdi müsaade ederseniz 3500 devirde, yani 1.4 TSI motorun torkunun düşmeye başlamadan önceki son aşamasına göz atalım. 1.4 TSI 200 x 3500 = 700.000 700.000 / 7121 = 98Bg (Yalnızca 3500 devirde alınan 98 beygir güç çok iyi bir değer, 2.0 atmosferik benzinli ünitelerden bile iyi) 1.6 FSI 150 x 3500 = 525.000 525.000 / 7121 = 74Bg 1.6 atmosferik motor hala 1.4 turbo ünitenin yanına bile yaklaşamıyor, hatta 1500 devirde 16 olan beygir gücü farkı 24 beygire çıkmış, TSI motor daha atik hissettirir. Oysa ki torklar arasındaki fark 25 nm azaldığı halde, nasıl oluyor da beygirler arasındaki fark 8 beygir artıyor? Çünkü devir sayısı arttıkça daha etkin bir çarpan haline geliyor. Şimdi grafik üzerinden 1.6 FSI motorun zirve torku anında neler olduğuna bakalım: 1.4 TSI motor 4000 devirde 190 nm tork vermiş. Torkta kayıp var ama bakalım beygir gücü, dolayısı ile hızlanma ne alemde? 190 x 4000 = 760.000 (200 nm tork ile elde ettiğimizden daha büyük bir sayı) 760.000 / 7121 = 106 beygir. Torkta 10 nm kayba rağmen beygir gücü 8 bg arttı. 1.6 FSI motor 4000 devirde 155 nm tork vermiş. Bakalım en zirve torkta ne yapacak bu motor? 155 x 4000 = 620.000 620.000 / 7121 = 87 beygir. Hala hala TSI motoru yakalayamadık, hala TSI motor daha atik. Neden? Çünkü aynı devirde daha fazla tork verdiği için dolayısıyla aynı zamanda daha fazla da beygir gücü vermiş oluyor. Dediğim gibi, tork; devir ile anlam bulan bir ifadedir. Devir ile anlam bulduğu zaman da birim beygir gücü olur. Netice itibarı ile bizi ilgilendiren kaç beygir gücü ürettiğidir. |
2000 devirle yokuşa girerseniz tabii akıl tutulması yaşarsınız. Bi' 6000 devirle girin de öyle deneyin. Bir tarafta 65 beygir diğer tarafta 95 beygir. Asıl 65 beygirin bırakın 95 beygiri, 115 beygire tövbe ettireceğini düşünmek nasıl bir akıl tutulması?
|
Evet arkadaşlar konuyu hortlatıyorum ki forumda torkun, beygirin ne olduğunu bilmeyen arkadaşlar faydalansın.
|
Hocam oluşma ile ulaşma konusunda anlaşamıyoruz. Her şey motorda oluşur, her şey tekere ulaşır.
|
Bahsettiğim intercoolersiz turbo dizel. 68 beygir. Eğer iş yarışmaksa ya da bir yokuşu daha hızlı tırmanmaksa, emsal araçlardan bahsediyorum, 1.4 atmosferik 95 beygirlik bir motor daha iyi bir performans verir.
Gündelik kullanmada o 1.4 turbo dizel gani gani yeterli gelir zira 65'lik dCi gayet yeterli gelmişti. 2.0 atmosferik kullanan bana yeterli gelmişti ama iş performansa gelince üzgünüm ama atmosferik 1.4 de olsa 95 beygir üst devirlerde kullanıldığı sürece alır götürür. |
İyi de o ifade tekere tork ulaşmaz demiyor ki! Torku boşverin, uğraşmayın torkla, beygir gücü size bilmeniz gerekeni verir diyor. Bence siz yazıyı dikkatlice ve kafanızı vererek okumamışsınız.
Yani adam başka bir şey söylemiş ama siz anlamak istediğiniz gibi anlıyorsunuz. "Arabalar söz konusu olduğunda bilmemiz gereken tek büyüklük BEYGİR GÜCÜDÜR, torku unutun. " Bu ifadenin neresinde tekerde tork olmaz veya motor torku tekere ulaşmaz diyor? Ben yazıyı dikkatlice okudum ve zaten kendim de 2 yıl kadar fizik eğitimi aldım. Adamın söylediği şu: aracı karşılaştırılırken torka değil, beygir gücüne bakın diyor. Üstelik de adam eklemiş. Beygir gücüne bakın derken salt maksimum beygir gücüne bakmayın, her bir devirde ne güç üretiyor, yani güç eğrisine bakın, karşılaştıracaksanız torklarından ziyade araçların güç eğrilerini karşılaştırın, diyor ki haklı. 2000 rpm'de 200 NM tork 4000 rpm'de 200 NM tork. Bu ikisini nasıl karşılaştıracaksınız? Ama biri X beygir gücündeyse, diğeri 2X beygir gücünde! Yazıda zaten bunların hepsi var. Hele size devir bilgisini de vermezlerse iki araba da 200 NM torklu diyecekler ve siz arabaları aynı siklette sanacaksınız oysa biri diğerinin 2 katı beygir güxüne sahip. Adam bunu anlatıyor, o yüzden torka bakmayın, HP'ye bakın diyor. Aynı yazıyı okuyup bu kadar farklı şeyler anlaşılması nasıl mümkün olabiliyor gerçekten anlamadım. Ya yazı sahibi yeterince basit anlatmamış. ya da bence siz anlamak istediğiniz gibi anlıyorsunuz ki bence 2. şık daha mantıklı. |
|
|
|
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kkvan -- 11 Mart 2010; 11:27:48 > |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|