Şimdi Ara

Yakıt İbresi (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
32
Cevap
0
Favori
4.217
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • Madem öyle yol bilgisayarı nasıl çok hasas sonuçlar yakalıyor?
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: net_katil

    Madem öyle yol bilgisayarı nasıl çok hasas sonuçlar yakalıyor?

    Enjektörlerden bilgi alıyor çünkü. Depodan alsa inanılmaz değerler çıkar ortaya.
    _____________________________
  • Farklı bir bakış açısı ve uygulanan farklı bir çözüm sunalım;

    Enjektörlerin açık kaldığı sürenin kümülatifinden tüketilen yakıt hesaplanır. Bu tüketime göre de yol bilgisayarı ortalama verisi ortaya çıkar. Bazı yeni araçlarda, özellikle de PSA grubunda sadece araç ilk çalıştırıldığında depodan yakıt bilgisi alınır. Sonrasında ise yol bilgisayarı verisine göre eldeki yakıt miktarından düşülür. Yani sürekli olarak depodan veri alınmaz ki ibre dalgalanmalardan etkilenmesin. Yani varolması gereken yakıt gösterilir. Varolan değil.

    Hatta bu tip araçlara LPG takılınca da araç enjeksiyon süresine göre yakıtı hesapladığından, benzini sürekli azalıyormuş gibi gösterir. Fakat kontak kapatılıp tekrar açılınca eski haline döner.

    Yol bilgisayarı nasıl net ölçüm yapar? Bu sorunun cevabını Ünal vermiş. Yol bilgisayarı enjeksiyon açık kalma milisaniyelerinin toplamı ile enjektör debilerini çarparak enjektörlerden ne kadar yakıt geçtiğini hesaplar. Sonra bunu 100km'ye oranlayarak lt/100km ortalama yakıt verisini gösterir. Anlık yakıt tüketimi ise aynı enjeksiyon kümülatif değerlerinin 2-3 saniyede bir tekrar ortalamasının alınması ile gerçekleşir.
    _____________________________




  • Hımmm o zaman Kalan yakıt ile kaç km gideceği bilgisine pek güvenmemek gerek.
    _____________________________
  • Bu durumda aracı ilk çalıştırdığımızda depo tam dolu değilse yine benzer hatalar çıkacaktır ortaya. Örneğin deposu 100 litre yakıt alan bir aracın göstergesi çeyrek depo var gösteriyorken aslında içinde 25 litreden az yakıt var. Ama yol bilgisayarı bunu 25 litre olarak alacak ve tüm hesapları ona göre yapacak.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vozer -- 25 Şubat 2010; 10:10:28 >
    _____________________________
    The donkey dıgıdak dıgıdak dıgıdak, cup... gulu gulu gulu!

    Tercümesi: Eşek koştu koştu koştu, suya düştü... Boğuldu!
  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K


    quote:

    Orijinalden alıntı: Bekapa

    O.B.K. teşekkürler hocam.
    Peki az mazot aldığımızda (misal 4 litre) ibrenin oynamaması ne ile alakalı?
    Çok can sıkıcı bir durum bu.

    10 liralık alıyorum ışık yanmaya devam ediyor, ibre oynamıyor yerinden.
    20 liralık alınca ancak 15-20 km. sora algılıyor.


    Şamandıralar ve gösterge sistemleri ani değişimlere direnç gösterirler. Yani ani bir değişim algılandığında bunu anında yansıtmayabilirler. Bunun sebebi depodaki yakıtın dalgalanması sebebiyle ibrenin sürekli değişmesini engellemektir.

    Üreticiler bu dirençlere belirli tavan değerler atarlar. Yani örneğin göstergeye "seviyedeki dalgalanma %10'a kadar ise hemen yansıtma, istikrarlı mı önce ona bak sonra yansıt" gibi bir komut yazdıklarını düşünün. Neden %10 peki? Sebebi siz yakıt aldığınızda genelde bu dalgalanma payından, yani %10'dan daha fazla oranda yakıt seviyesinin değişeceğinin varsayılmasıdır.

    Üreticiler Türk olmayınca Türkiye'de yaşanabilecek uç durumları pek de önemsemiyorlar...


    Vay be
    Çok teşekkürler hocam
    _____________________________

    Motor+Egzos MegaChips Chip Tuning, EGR İptali, K&N Kutu İçi Filtre, HKS Super SQV Blow Off, Custom Egzos 60mm Boru (Çift Çıkış)
    Yürüyen Aksam Eibach 4 cm Spor Helezon Yay Takımı, 17" O.Z. Racing Ultraleggera Matt Black, Dunlop 215/45 Lastik Takımı
    Dış Mekan OPC Line Body Kit, Custom Karartılmış Far Takımı, Steinmetz Panjur, APP
    İç Mekan Krom Pedal Seti, Armster Kolçak
    Common-rail Direct Turbo Injection Power... Loading
    100 Hp 240 Nm
    Kawasaki ER6F '14




  • quote:

    Orijinalden alıntı: pirate_1905


    quote:

    Orijinalden alıntı: Bekapa

    O.B.K. teşekkürler hocam.
    Peki az mazot aldığımızda (misal 4 litre) ibrenin oynamaması ne ile alakalı?
    Çok can sıkıcı bir durum bu.

    10 liralık alıyorum ışık yanmaya devam ediyor, ibre oynamıyor yerinden.
    20 liralık alınca ancak 15-20 km. sora algılıyor.

    valla dizelci olarak 10 liralık alıyorsan bizim damlayla almamız gerekir

    Ben 10 liralık mazotla 60-65 km gidiyorum ama en kötü
    _____________________________

    Motor+Egzos MegaChips Chip Tuning, EGR İptali, K&N Kutu İçi Filtre, HKS Super SQV Blow Off, Custom Egzos 60mm Boru (Çift Çıkış)
    Yürüyen Aksam Eibach 4 cm Spor Helezon Yay Takımı, 17" O.Z. Racing Ultraleggera Matt Black, Dunlop 215/45 Lastik Takımı
    Dış Mekan OPC Line Body Kit, Custom Karartılmış Far Takımı, Steinmetz Panjur, APP
    İç Mekan Krom Pedal Seti, Armster Kolçak
    Common-rail Direct Turbo Injection Power... Loading
    100 Hp 240 Nm
    Kawasaki ER6F '14




  • Benim bildiğim kadarıyla bu tür sonuçları elimine etmek için şamandıra pozisyonu ile depodaki yakıt sevisyesi arasındaki ilişkiyi gösteren bir eğri oluşturuluyor ve bu eğri rezistans kartı üzerinde bir MOS bellekte muhafaza ediliyor, daha sonra yine aynı kart üzerinde bulunan bir mikro işlemci rezistanstan gelen bilgiyi okuyarak bellekteki eğri ile rezistanstan gelen ohm değerini map ediyor yani karşılaştırıyor. Daha iyi anlamak için şöyle örnekleyelim isterseniz:

    Diyelim ki şamanda en üst seviyedeyken rezistans 80 ohm, şamandra en alt pozisyondayken rezistans 2 ohm direnç göstersin. Şamandranın hareketi lineer değil, pivot kolu mantığıyla çalıştığı için deponun ilk yarısındaki hareketi yatay-dikey ekseninde daha çok yatay pozisyonda gerçekleşiyor, ikinci yarıdaki hareketi de aynı nedenle daha çok dikey konumda gerçekleşiyor bunu diferansiyel denklemleriyle çözebiliriz. Yani şamandra konumuyla pivot kolu açısı arasındaki ilişkiyi rahatça çözümleyebiliriz.

    Ancak rezistans direnci lineer azalıyor. Ne yapmamız gerek? Hangi dirençte depoda ne kadar yakıt var ölçersek ve bunu bir grafiğe dökerek eğrisini çıkarırısak, bu eğriyide rezistanstan gelen direnç okumalarında referans olarak kullanırsak gösterge panelindeki ibreye %100 değilse bile mesela %99 doğru sonuç göndermiş oluruz.

    Yani rezistans direnci 85 ohm'ken depo full ise ve direnç atıyorum 2 ohm iken depo boşa yakınsa, direnç 40 ohm iken depodaki seviyeyi ölçeriz, bir kenara not ederiz. aynısını 85'den 2 ohm'a adım adım her direnç değeri için yaparsak elimizde direnç değeri ile depo yakıt seviyesi arasındaki ilişkiyi gösteren bir harita oluşur. İşte rezistans mikro işlemcisi rezistanstan gelen ohm değerini okur, bu değeri hafızdaki o ohm değerine karşılık gelen depo seviyesi değeri ile karşılaştırır ve doğru değeri gösterge işlemcisine iletir. Böylece çok yüksek hassasiyette bir yakıt seviyesi ölçümü gerçekleşir. %100 hassasiyet diyemiyorum çünkü depodaki nihayetinde bir sıvıdır ve sıvı araç hareket halindeyken sürekli çalkanlanmakta ve şamandarı sürekli hareket ettirmektedir. Şamandranın çok hareketli olduğu bir nada ard arda gelen okumalar nihayetinde bize bir ortalama vereceği için %100 hassastır diyemiyoruz ama hassasiyet toleransı ihmal edilebilecek kadar düşüktür.

    Keza anlık şamandra hareketlerinin ibreye yansıması önlemek için son 4-5 okumanın ortalama değeri alınıp gösterge işlemcisine gönderilir, böylece ibre stabilitesi sağlanır. Bu yüzden depoyu fullediğinizde gösterge hemen bunu gösteremez.

    Ancak depo okumalarının yeterince güvenilir olduğundan emin olabilirsiniz çünkü son dönemlerdeki araçlarda bildiğim kadarıyla bu yöntem kullanılıyor

    Saygılarımla,





    quote:

    Orijinalden alıntı: vozer

    Bu durumda aracı ilk çalıştırdığımızda depo tam dolu değilse yine benzer hatalar çıkacaktır ortaya. Örneğin deposu 100 litre yakıt alan bir aracın göstergesi çeyrek depo var gösteriyorken aslında içinde 25 litreden az yakıt var. Ama yol bilgisayarı bunu 25 litre olarak alacak ve tüm hesapları ona göre yapacak.
    _____________________________




  • @tralles,

    Çok teşekkür ederim. Gerçekten aydınlatıcı bir bilgi olmuş.
    _____________________________
    The donkey dıgıdak dıgıdak dıgıdak, cup... gulu gulu gulu!

    Tercümesi: Eşek koştu koştu koştu, suya düştü... Boğuldu!
  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K

    Farklı bir bakış açısı ve uygulanan farklı bir çözüm sunalım;

    Enjektörlerin açık kaldığı sürenin kümülatifinden tüketilen yakıt hesaplanır. Bu tüketime göre de yol bilgisayarı ortalama verisi ortaya çıkar. Bazı yeni araçlarda, özellikle de PSA grubunda sadece araç ilk çalıştırıldığında depodan yakıt bilgisi alınır. Sonrasında ise yol bilgisayarı verisine göre eldeki yakıt miktarından düşülür. Yani sürekli olarak depodan veri alınmaz ki ibre dalgalanmalardan etkilenmesin. Yani varolması gereken yakıt gösterilir. Varolan değil.

    Hatta bu tip araçlara LPG takılınca da araç enjeksiyon süresine göre yakıtı hesapladığından, benzini sürekli azalıyormuş gibi gösterir. Fakat kontak kapatılıp tekrar açılınca eski haline döner.

    Yol bilgisayarı nasıl net ölçüm yapar? Bu sorunun cevabını Ünal vermiş. Yol bilgisayarı enjeksiyon açık kalma milisaniyelerinin toplamı ile enjektör debilerini çarparak enjektörlerden ne kadar yakıt geçtiğini hesaplar. Sonra bunu 100km'ye oranlayarak lt/100km ortalama yakıt verisini gösterir. Anlık yakıt tüketimi ise aynı enjeksiyon kümülatif değerlerinin 2-3 saniyede bir tekrar ortalamasının alınması ile gerçekleşir.


    bu çok doğru işte hocam, araçlarda herşey elektronik olarak ölçülüyor artık, mesela kendi aracımdan örnek vereyim, kontağı açmazsanız kesinlikle ibreler çalışmıyorum misal araba çekilirken km ibresi çalışmıyor, eski arabalarda geri geri giderken ibre çalışmazdı ama ben aracımda geri giderken de kaç km hızla gittiğimi görebiliyorum, yine diyelim depoda sınırda yakıt var (ışığın yanmasına az bir zaman kala) gaza aniden yüklenince benzin ışığı yanmaya başlıyor (hesaplanan yakıt tüketimi çok arttığı için), ama arabayı sabah çalıştıyorsunuz yanmıyor, sinyal verirken eskiden arabalardan röle sesi gelirdi, tik-tak diye, şimdi herşey entegre ne rölesi, o sesi de elektronik olarak minik bir hoparlör yardımıyla çıkartıyor, gaz pedalı elektronik, kesinlikle motordan yansıyan bir titreşim vs. yok ve CC gibi donanımlar bu sayede oluyor, debriyaj da keza öyle baskı bittikçe seviyeyi kendi ayarlıyor, kesinlikle servis dahi müdahale edemiyor, fabrikanın belirlediği bir kavrama yüksekliği var, yine arabama mavi antifiriz koyunca ikaz yaktı, plaka lambalarını iptal edeyim dedim hata verdi, ulen ne biçim araba illegal hiçbir şeye müsade vermiyor, araç fabia..




  • Ayrı bir konu açmamak için bu konuda sorayım.
    Depoyu sürekli tam doldurmanın sakıncaları nelerdir?
    Benim aklıma gereksiz ağırlık taşıma geliyor, başka olumsuz etkileri var mı?
    _____________________________
    dıgıdık dıgıdık dıgıdık iihühühü
  • metalok kullanıcısına yanıt
    dört sene sonra bir cevap:

    gereksiz ağırlık taşıma olarak ben de görüyorum, düşünün 50 kiloluk bir insan da yanınızdaymış gibi,

    toplamda aracınız 1000 kg ise, yüzde 0.5 yakıt tüketimini arttırır, klima açıkken daha fazla gaza basmanız gerekir ve doğrusal olarak yakıt tüketimi artar

    o yüzden yarım depo civarı dolaşmanın hiçbir sakıncası yok, zira artık gerçekten her yerde benzin istasyonu var..
    _____________________________
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.