Şimdi Ara

Tork - Serilik - ivmelenme nedir (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
80
Cevap
1
Favori
12.099
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Tamamen saçmalamışsın hocam kusura bakma, başka söz bulamıyorum. maksimum ivme maksimum tork noktasında geliyorsa TSI motorlu bir aracın hep 2000-2500 rpm'de vites değiştirmesi gerekir. Hep 2000-2500 rpm'de vites değiştiren bir aracı ben 80 HP'lik bir araçla bile her türlü akselerasyon yarışında geçerim. Sen ne dediğinin farkında mısın?
    Şu tork saplantından vazgeçsen iyi olacak çünkü yazdıkça batıyorsun...

    Sen 200 NM torklu TSI motorlu aracını al gel, torkun maksimum olduğu 2500 rpm'de vites değiştir, ben 150 NM torklu bir araçla geleyim ve 6000-6500 rpm'de vites değiştireyim. kazanan anahtarları alsın. var mısın iddiasına?

    Öyle boş boş konuşmaya gerek yok, hodri meydan.

    quote:

    Orijinalden alıntı: barisozyurt

    quote:

    Sen hiç TSI motorun 1500-3000 devir arasındaki beygir gücüne baktın mı? Bak da ondan sonra konuşalım.

    Arkadaşım konu uzayacak, benim de şu an zamanım yok ama kısaca yazayım. Teknik verilerde verilen beygir gücü araçların maksimum beygir güçleridir ve bu beygir gücünü hangi devirde verdiğide belirtilir, "125hp at 5500 rpm" şeklinde mesela. Çok bilinçli olmayan insanlarda bu araba 5500 devirde 125hp üretiyor ama daha alt devirlerdeki gücü ne kadar, devir-tork grafiği veya devir-beygir gücü grafiği nasıl acaba diye merak etmezler, direk olarak arabanın beygir gücüne bakarak performansı hakkında fikir edinirler. Arabanın ivmelenmesini ve ataklığını belirleyen faktör hangi devirde hangi torku verdiğidir.

    Beygir gücü denen değer zaten torkun devirle çarpılması ve daha sonra başka bir takım sabit rakamlarla çarpılması /bölünmesi vs. ile elde edilen bir değerdir, yani 1500 devirde bir motorun torku ne kadar yüksekse, o devirdeki beygir gücü (max beygir gücü değil) de o kadar fazladır. Örnekle açıklayayım.


    1500-4000 devir arası kesintisiz 200Nm tork üreten max hp'si 122hp TSI motoru baz alarak örnekleyeceğim. 1500 devirde ise 50hp güç ürettiğini varsayalım

    Durum 1
    Devir:1500, bu devirde tork:200Nm, Bu devirde beygir gücü : 50hp

    Durum 2:
    Devir 3000, bu devirde tork: 200Nm, Bu devirde beygir gücü 100hp olur.

    Tork aynı ama devir iki katına çıkınca beygir gücü iki katına çıkar çünkü beygir gücü hesaplanırken TORK x DEVİR vardır ve tork değişmeyip devir 2 katına çıkarsa beygir gücü de iki katına çıkar. Durum 1 ve Durum 2'de tork aynı olduğu için arabanın ivmelenmesi bu iki devirde aynıdır, 3000 devirde 100hp güç üretiyor olması, 3000 devirde daha iyi ivmeleneceği anlamına gelmez, ivmelenmeyi belirleyen tork'tur.

    Bir başka örnek: 6000 devirde 125hp max güç ve 4000 devirde 160Nm max tork üreten hayali motoru ele alalım. Bu motor max torku 4000 devirde üretmektedir yani daha alt devirlerde daha düşük tork üretmektedir.

    Durum 1
    Devir:2000, bu devirde tork: 100Nm, Bu devirde beygir gücü: 30hp

    Durum 2
    Devir:4000, bu devirde tork: 160Nm, Bu devirde beygir gücü: 96hp

    Durum 3
    Devir:6000, bu devirde tork: 139Nm, Bu devirde beygir gücü: 125hp

    Görüldüğü üzere bu motor en yüksek beygir gücünü verdiği devirde en yüsek torku vermemektedir. Hangi devirde DEVİR x TORK değeri en yüksekse arabanın max Hp'si işte o devirde elde edilen hp'dir. Ama arabanın en iyi ivmeleneceği devir motorun max hp'sinin olduğu devir değil, max torkunun olduğu devirdir yani Durum 2'dir, çünkü ivmelenmeyi belirleyen torktur.

    Aşağıda Oktavia TSI 122hp motorun devir-tork ve devir-beygir gücü grafiği var, Mavi tork, Kırmızı beygir gücü. Gördüğünüz gibi torkun sabit kaldığı 1500-4000 devir arası beygir gücü devirle orantılı olarak artmaktadır. 4000 devirden sonra tork düşüyor ama devir artmaya devam ettiği için DEVİR x TORK değeri azalarak artan bir grafik izliyor ve nihayet 5000 devirden sonra DEVİR x TORK değeri devir yüksek olsa bile tork iyice düştüğü için düşmeye başlıyor yani Beygir gücü artık azalmaya başlıyor.

    Bu motor 1500 - 4000 devir boyunca aynı torka sahip, yani bu devir aralığında vites değişmedikçe ivmelenmesi aynıdır (hava sürtünmesini, diğer sürtünmeleri dikkate almıyorum). Ama ivmelenmenin aynı olduğu bu devir aralığında beygir güçü muazzam bir değişim gösteriyor (devirle artıyor çünkü). Ama bu muazzam beygir gücü farkının ivmelenmeye etkisi yok, yani araba 2000 devirde de, 3000 devirde de aynı ivmelenmeyi sergiler.

    Not : Daha fazla yazmayacağım, ikna olmayan varsa kendi bilir



     Tork - Serilik - ivmelenme nedir


     Tork - Serilik - ivmelenme nedir

    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Tamamen saçmalamışsın hocam kusura bakma, başka söz bulamıyorum. maksimum ivme maksimum tork noktasında geliyorsa TSI motorlu bir aracın hep 2000-2500 rpm'de vites değiştirmesi gerekir. Hep 2000-2500 rpm'de vites değiştiren bir aracı ben 80 HP'lik bir araçla bile her türlü akselerasyon yarışında geçerim. Sen ne dediğinin farkında mısın?
    Şu tork saplantından vazgeçsen iyi olacak çünkü yazdıkça batıyorsun...

    Sen 200 NM torklu TSI motorlu aracını al gel, torkun maksimum olduğu 2500 rpm'de vites değiştir, ben 150 NM torklu bir araçla geleyim ve 6000-6500 rpm'de vites değiştireyim. kazanan anahtarları alsın. var mısın iddiasına?

    Öyle boş boş konuşmaya gerek yok, hodri meydan.

    quote:

    Orijinalden alıntı: barisozyurt

    quote:

    Sen hiç TSI motorun 1500-3000 devir arasındaki beygir gücüne baktın mı? Bak da ondan sonra konuşalım.

    Arkadaşım konu uzayacak, benim de şu an zamanım yok ama kısaca yazayım. Teknik verilerde verilen beygir gücü araçların maksimum beygir güçleridir ve bu beygir gücünü hangi devirde verdiğide belirtilir, "125hp at 5500 rpm" şeklinde mesela. Çok bilinçli olmayan insanlarda bu araba 5500 devirde 125hp üretiyor ama daha alt devirlerdeki gücü ne kadar, devir-tork grafiği veya devir-beygir gücü grafiği nasıl acaba diye merak etmezler, direk olarak arabanın beygir gücüne bakarak performansı hakkında fikir edinirler. Arabanın ivmelenmesini ve ataklığını belirleyen faktör hangi devirde hangi torku verdiğidir.

    Beygir gücü denen değer zaten torkun devirle çarpılması ve daha sonra başka bir takım sabit rakamlarla çarpılması /bölünmesi vs. ile elde edilen bir değerdir, yani 1500 devirde bir motorun torku ne kadar yüksekse, o devirdeki beygir gücü (max beygir gücü değil) de o kadar fazladır. Örnekle açıklayayım.


    1500-4000 devir arası kesintisiz 200Nm tork üreten max hp'si 122hp TSI motoru baz alarak örnekleyeceğim. 1500 devirde ise 50hp güç ürettiğini varsayalım

    Durum 1
    Devir:1500, bu devirde tork:200Nm, Bu devirde beygir gücü : 50hp

    Durum 2:
    Devir 3000, bu devirde tork: 200Nm, Bu devirde beygir gücü 100hp olur.

    Tork aynı ama devir iki katına çıkınca beygir gücü iki katına çıkar çünkü beygir gücü hesaplanırken TORK x DEVİR vardır ve tork değişmeyip devir 2 katına çıkarsa beygir gücü de iki katına çıkar. Durum 1 ve Durum 2'de tork aynı olduğu için arabanın ivmelenmesi bu iki devirde aynıdır, 3000 devirde 100hp güç üretiyor olması, 3000 devirde daha iyi ivmeleneceği anlamına gelmez, ivmelenmeyi belirleyen tork'tur.

    Bir başka örnek: 6000 devirde 125hp max güç ve 4000 devirde 160Nm max tork üreten hayali motoru ele alalım. Bu motor max torku 4000 devirde üretmektedir yani daha alt devirlerde daha düşük tork üretmektedir.

    Durum 1
    Devir:2000, bu devirde tork: 100Nm, Bu devirde beygir gücü: 30hp

    Durum 2
    Devir:4000, bu devirde tork: 160Nm, Bu devirde beygir gücü: 96hp

    Durum 3
    Devir:6000, bu devirde tork: 139Nm, Bu devirde beygir gücü: 125hp

    Görüldüğü üzere bu motor en yüksek beygir gücünü verdiği devirde en yüsek torku vermemektedir. Hangi devirde DEVİR x TORK değeri en yüksekse arabanın max Hp'si işte o devirde elde edilen hp'dir. Ama arabanın en iyi ivmeleneceği devir motorun max hp'sinin olduğu devir değil, max torkunun olduğu devirdir yani Durum 2'dir, çünkü ivmelenmeyi belirleyen torktur.

    Aşağıda Oktavia TSI 122hp motorun devir-tork ve devir-beygir gücü grafiği var, Mavi tork, Kırmızı beygir gücü. Gördüğünüz gibi torkun sabit kaldığı 1500-4000 devir arası beygir gücü devirle orantılı olarak artmaktadır. 4000 devirden sonra tork düşüyor ama devir artmaya devam ettiği için DEVİR x TORK değeri azalarak artan bir grafik izliyor ve nihayet 5000 devirden sonra DEVİR x TORK değeri devir yüksek olsa bile tork iyice düştüğü için düşmeye başlıyor yani Beygir gücü artık azalmaya başlıyor.

    Bu motor 1500 - 4000 devir boyunca aynı torka sahip, yani bu devir aralığında vites değişmedikçe ivmelenmesi aynıdır (hava sürtünmesini, diğer sürtünmeleri dikkate almıyorum). Ama ivmelenmenin aynı olduğu bu devir aralığında beygir güçü muazzam bir değişim gösteriyor (devirle artıyor çünkü). Ama bu muazzam beygir gücü farkının ivmelenmeye etkisi yok, yani araba 2000 devirde de, 3000 devirde de aynı ivmelenmeyi sergiler.

    Not : Daha fazla yazmayacağım, ikna olmayan varsa kendi bilir



     Tork - Serilik - ivmelenme nedir


     Tork - Serilik - ivmelenme nedir



    Alıntıları Göster
    Olaya farklı bi açıdan yaklaşıcak olursak;

    Bende tork olayını masturbasyona benzetiyorum biraz yapıyorsun ama bi bakmışsın elde hiçbişey yok aynı onun gibi seni koltuğa yapıştırıyor fakat ibreye baktığında aslında sandığın kadar hızlanmadığını görüyorsun.

    Tork bu aralar satış stratejisi oldu resmen bana kalırsa birazda okuduklarımdan ve gördüklerimden yola çıkarak aracı asıl ivmelendiren unsurun beygir olduğunu düşünüyorum.

    Sonuçta aynı devirde aynı beygiri veren iki benzer araçdan birinin torku fazlada olsa 0-100 hızlanmalarıda 0-400metreleride birbirine çok yakın oluyor.Tork anlık güzel bir his veriyor insana onun dışında yük taşıyanlarında işine yarıyordur herhalde.

    Bizim arkadaşda corsa var 1.3 cdti güzel tork var araçda ama araba gitmiyor çünkü 69 beygirBenim tork fakiri aracım var fakat 100 beygir ve çokda güzel hızlanıyor yeterki devir alsın.
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Tamamen saçmalamışsın hocam kusura bakma, başka söz bulamıyorum. maksimum ivme maksimum tork noktasında geliyorsa TSI motorlu bir aracın hep 2000-2500 rpm'de vites değiştirmesi gerekir. Hep 2000-2500 rpm'de vites değiştiren bir aracı ben 80 HP'lik bir araçla bile her türlü akselerasyon yarışında geçerim. Sen ne dediğinin farkında mısın?
    Şu tork saplantından vazgeçsen iyi olacak çünkü yazdıkça batıyorsun...

    Sen 200 NM torklu TSI motorlu aracını al gel, torkun maksimum olduğu 2500 rpm'de vites değiştir, ben 150 NM torklu bir araçla geleyim ve 6000-6500 rpm'de vites değiştireyim. kazanan anahtarları alsın. var mısın iddiasına?

    Öyle boş boş konuşmaya gerek yok, hodri meydan.

    quote:

    Orijinalden alıntı: barisozyurt

    quote:

    Sen hiç TSI motorun 1500-3000 devir arasındaki beygir gücüne baktın mı? Bak da ondan sonra konuşalım.

    Arkadaşım konu uzayacak, benim de şu an zamanım yok ama kısaca yazayım. Teknik verilerde verilen beygir gücü araçların maksimum beygir güçleridir ve bu beygir gücünü hangi devirde verdiğide belirtilir, "125hp at 5500 rpm" şeklinde mesela. Çok bilinçli olmayan insanlarda bu araba 5500 devirde 125hp üretiyor ama daha alt devirlerdeki gücü ne kadar, devir-tork grafiği veya devir-beygir gücü grafiği nasıl acaba diye merak etmezler, direk olarak arabanın beygir gücüne bakarak performansı hakkında fikir edinirler. Arabanın ivmelenmesini ve ataklığını belirleyen faktör hangi devirde hangi torku verdiğidir.

    Beygir gücü denen değer zaten torkun devirle çarpılması ve daha sonra başka bir takım sabit rakamlarla çarpılması /bölünmesi vs. ile elde edilen bir değerdir, yani 1500 devirde bir motorun torku ne kadar yüksekse, o devirdeki beygir gücü (max beygir gücü değil) de o kadar fazladır. Örnekle açıklayayım.


    1500-4000 devir arası kesintisiz 200Nm tork üreten max hp'si 122hp TSI motoru baz alarak örnekleyeceğim. 1500 devirde ise 50hp güç ürettiğini varsayalım

    Durum 1
    Devir:1500, bu devirde tork:200Nm, Bu devirde beygir gücü : 50hp

    Durum 2:
    Devir 3000, bu devirde tork: 200Nm, Bu devirde beygir gücü 100hp olur.

    Tork aynı ama devir iki katına çıkınca beygir gücü iki katına çıkar çünkü beygir gücü hesaplanırken TORK x DEVİR vardır ve tork değişmeyip devir 2 katına çıkarsa beygir gücü de iki katına çıkar. Durum 1 ve Durum 2'de tork aynı olduğu için arabanın ivmelenmesi bu iki devirde aynıdır, 3000 devirde 100hp güç üretiyor olması, 3000 devirde daha iyi ivmeleneceği anlamına gelmez, ivmelenmeyi belirleyen tork'tur.

    Bir başka örnek: 6000 devirde 125hp max güç ve 4000 devirde 160Nm max tork üreten hayali motoru ele alalım. Bu motor max torku 4000 devirde üretmektedir yani daha alt devirlerde daha düşük tork üretmektedir.

    Durum 1
    Devir:2000, bu devirde tork: 100Nm, Bu devirde beygir gücü: 30hp

    Durum 2
    Devir:4000, bu devirde tork: 160Nm, Bu devirde beygir gücü: 96hp

    Durum 3
    Devir:6000, bu devirde tork: 139Nm, Bu devirde beygir gücü: 125hp

    Görüldüğü üzere bu motor en yüksek beygir gücünü verdiği devirde en yüsek torku vermemektedir. Hangi devirde DEVİR x TORK değeri en yüksekse arabanın max Hp'si işte o devirde elde edilen hp'dir. Ama arabanın en iyi ivmeleneceği devir motorun max hp'sinin olduğu devir değil, max torkunun olduğu devirdir yani Durum 2'dir, çünkü ivmelenmeyi belirleyen torktur.

    Aşağıda Oktavia TSI 122hp motorun devir-tork ve devir-beygir gücü grafiği var, Mavi tork, Kırmızı beygir gücü. Gördüğünüz gibi torkun sabit kaldığı 1500-4000 devir arası beygir gücü devirle orantılı olarak artmaktadır. 4000 devirden sonra tork düşüyor ama devir artmaya devam ettiği için DEVİR x TORK değeri azalarak artan bir grafik izliyor ve nihayet 5000 devirden sonra DEVİR x TORK değeri devir yüksek olsa bile tork iyice düştüğü için düşmeye başlıyor yani Beygir gücü artık azalmaya başlıyor.

    Bu motor 1500 - 4000 devir boyunca aynı torka sahip, yani bu devir aralığında vites değişmedikçe ivmelenmesi aynıdır (hava sürtünmesini, diğer sürtünmeleri dikkate almıyorum). Ama ivmelenmenin aynı olduğu bu devir aralığında beygir güçü muazzam bir değişim gösteriyor (devirle artıyor çünkü). Ama bu muazzam beygir gücü farkının ivmelenmeye etkisi yok, yani araba 2000 devirde de, 3000 devirde de aynı ivmelenmeyi sergiler.

    Not : Daha fazla yazmayacağım, ikna olmayan varsa kendi bilir



     Tork - Serilik - ivmelenme nedir


     Tork - Serilik - ivmelenme nedir



    Alıntıları Göster
    Hocam sana bir mantıklı öneri daha:
    2 adet TSI 122 HP 0 araç alalım. Birine sen bin, diğerine ben, sen hep torkun maksimum olduğu aralıkta kalmak gayesiyle 2500 rpm'de vites değiştir. Ben de beygir gücünün maksimumda olduğu 5000-5500 rpm'de vites değiştireyim, bir kaç akselerasyon yarışı yapalım (0-100 kms, 0-160 kms 0-400 m vs.). kazanan 2 arabayı da alsın, kaybeden 2 arabayı da ödesin, ne diyorsun var mısın?

    Yazdıklarına inanıyorsan "varım" demen gerekir. Cevabını merak ediyorum...
    _____________________________




  • Bir yanlış bilinen hususu daha düzelteyim:

    Sırtınızı geri yapıştıran tork değil beygir gücüdür. Torkun etkisini "traction" esnasında hissedersiniz. Torku güçlü araç pulluk çeker, torku zayıf araç çekemez. (tarnsmisyon aynı kalmak şartıyla). Torku güçlü aracın arkasına 10 tonluk treyler koyup çekebiliyorsanız bu torkun fazla olmasındandır, çekemiyorsanız torkunuz yetmiyordur. Bunun dışında her yerde beygir gücü borusunu öttürür.

    Unutmayın torkun fazla olduğu her yerde beygir gücü de fazladır. 3000 devirde 150 yerine 200 NM torkunuz varsa bu aynı zamanda 3000 rpm'de 60 yerine 75 HP gücünüz olduğu anlamına gelir.

    Lütfen bırakalım artık bu tork mevzunu, gerçekten baydı...
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: omerf

    Olaya farklı bi açıdan yaklaşıcak olursak;

    Bende tork olayını masturbasyona benzetiyorum biraz yapıyorsun ama bi bakmışsın elde hiçbişey yok aynı onun gibi seni koltuğa yapıştırıyor fakat ibreye baktığında aslında sandığın kadar hızlanmadığını görüyorsun.

    Tork bu aralar satış stratejisi oldu resmen bana kalırsa birazda okuduklarımdan ve gördüklerimden yola çıkarak aracı asıl ivmelendiren unsurun beygir olduğunu düşünüyorum.

    Sonuçta aynı devirde aynı beygiri veren iki benzer araçdan birinin torku fazlada olsa 0-100 hızlanmalarıda 0-400metreleride birbirine çok yakın oluyor.Tork anlık güzel bir his veriyor insana onun dışında yük taşıyanlarında işine yarıyordur herhalde.

    Bizim arkadaşda corsa var 1.3 cdti güzel tork var araçda ama araba gitmiyor çünkü 69 beygirBenim tork fakiri aracım var fakat 100 beygir ve çokda güzel hızlanıyor yeterki devir alsın.




    senin aracın yaklaşık 7000 çeviriyor, onun aracı ise 4000 cıvarı

    bundan olabilirmi acaba?

    denklem güç=tork*devir

    onun torku yüksek ama yerlerde gezen bir devri var bu da üretilen gücü kısıtlıyor. senin torkun düşük ama çevirdiğin devir yüksek gibi bu da çıkan gücü artırıyor.

    herneyse konuya dönelim

    sadece torka bakarak yarış alır verir demek cahillikten başka birşey değil

    torkun otomobillerde işe yaradığı noktalar yük taşırken veya yokuş çıkarkendir. 4 kişi+full bagaj aynı güce sahip iki araçtan torku yüksek olan düşük olana göre daha iyi hızlanabilir.çünkü halk arasındaki tabirle düşük devirde çekişi daha iyidir. veya yokuş çıkarken devir düştüğünde torku yüksek araç vites değiştirmeden çıkabilirken torku düşük olan vites değiştirip deviri artırmak zorunda kalır.

    bunun dışında yok"beygir araba sattırır,tork yarış alır", yok efendim "çoksa torkun olmasın korkun" gibi safsatalar sadece şehir efsanesidir. tork tek başına işe yarasa volvonun fh 520 çekicisi 520 hp-2500 nm lik değerleri ile bütün binek otomobilleri tokat manyagı yapması lazımdı, hem uzun yolda hem kalkışta. ama çevirdiği devir 3000 i geçmeyince olmuyor işte..hani ne oldu 2500 nm lik efsane torka?

    yanı uzun lafın kısası tork tek başına hiçbirşey belirlemez. ancak devirle ilişkilendirilirse manalı olur. zaten tork-devir ilişkisinin sonucu da gücü verir. birim güç başına düşen ağırlık oranı da düşük olan yani başka bir değişle güç/ağırlık oranı yüksek olan performans konusunda işi götürür. zira yüksek devir*yüksek tork çok yüksek ve binek otomobiller için pratikte pek mümkün olmayan güç oranları vereceği için bu durumda sadece torka bakarak alır verir demek imkansızdır.

    trales hoca bunu açıklamak için çok çalıştı-didindi ama ne yazık ki başarılı olamadı anlaşılan
    _____________________________
    Demokratçılık boruculuk değildir...Demokratçılıkta herkes nerde, sen orda...Muhalif olmak, münafık olmak yok, yasak bunlar..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alikum

    quote:

    Orijinalden alıntı: omerf

    Olaya farklı bi açıdan yaklaşıcak olursak;

    Bende tork olayını masturbasyona benzetiyorum biraz yapıyorsun ama bi bakmışsın elde hiçbişey yok aynı onun gibi seni koltuğa yapıştırıyor fakat ibreye baktığında aslında sandığın kadar hızlanmadığını görüyorsun.

    Tork bu aralar satış stratejisi oldu resmen bana kalırsa birazda okuduklarımdan ve gördüklerimden yola çıkarak aracı asıl ivmelendiren unsurun beygir olduğunu düşünüyorum.

    Sonuçta aynı devirde aynı beygiri veren iki benzer araçdan birinin torku fazlada olsa 0-100 hızlanmalarıda 0-400metreleride birbirine çok yakın oluyor.Tork anlık güzel bir his veriyor insana onun dışında yük taşıyanlarında işine yarıyordur herhalde.

    Bizim arkadaşda corsa var 1.3 cdti güzel tork var araçda ama araba gitmiyor çünkü 69 beygirBenim tork fakiri aracım var fakat 100 beygir ve çokda güzel hızlanıyor yeterki devir alsın.




    senin aracın yaklaşık 7000 çeviriyor, onun aracı ise 4000 cıvarı

    bundan olabilirmi acaba?

    denklem güç=tork*devir

    onun torku yüksek ama yerlerde gezen bir devri var bu da üretilen gücü kısıtlıyor. senin torkun düşük ama çevirdiğin devir yüksek gibi bu da çıkan gücü artırıyor.

    herneyse konuya dönelim

    sadece torka bakarak yarış alır verir demek cahillikten başka birşey değil

    torkun otomobillerde işe yaradığı noktalar yük taşırken veya yokuş çıkarkendir. 4 kişi+full bagaj aynı güce sahip iki araçtan torku yüksek olan düşük olana göre daha iyi hızlanabilir.çünkü halk arasındaki tabirle düşük devirde çekişi daha iyidir. veya yokuş çıkarken devir düştüğünde torku yüksek araç vites değiştirmeden çıkabilirken torku düşük olan vites değiştirip deviri artırmak zorunda kalır.

    bunun dışında yok"beygir araba sattırır,tork yarış alır", yok efendim "çoksa torkun olmasın korkun" gibi safsatalar sadece şehir efsanesidir. tork tek başına işe yarasa volvonun fh 520 çekicisi 520 hp-2500 nm lik değerleri ile bütün binek otomobilleri tokat manyagı yapması lazımdı, hem uzun yolda hem kalkışta. ama çevirdiği devir 3000 i geçmeyince olmuyor işte..hani ne oldu 2500 nm lik efsane torka?

    yanı uzun lafın kısası tork tek başına hiçbirşey belirlemez. ancak devirle ilişkilendirilirse manalı olur. zaten tork-devir ilişkisinin sonucu da gücü verir. birim güç başına düşen ağırlık oranı da düşük olan yani başka bir değişle güç/ağırlık oranı yüksek olan performans konusunda işi götürür. zira yüksek devir*yüksek tork çok yüksek ve binek otomobiller için pratikte pek mümkün olmayan güç oranları vereceği için bu durumda sadece torka bakarak alır verir demek imkansızdır.

    trales hoca bunu açıklamak için çok çalıştı-didindi ama ne yazık ki başarılı olamadı anlaşılan

    Alıntıları Göster
    quote:

    Sırtınızı geri yapıştıran tork değil beygir gücüdür.

    Bu tamamiyle yanlış bir bilgi. Sırtı geri yapıştıran tork'tur. Yine aynı grafiğe döneceğim.

    Grafikteki TSI motor

    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.

    Şimdi soru şu: Bu araba diyelimki 3. viteste 2000 devir (40KW) ile giderken gaza basınca mı koltuğa daha çok yapıştırır , yoksa aynı viteste 5500 devir(85KW) ile giderken gaza basınca mı daha çok yapıştırır.

    Birinci durumda tork yüksek ama beygir gücü düşük.
    İkinci durumda tork düşük ama beygir gücü yüksek.

    Sizin mantığınıza göre cevabın ikinci durumda olması gerekir çünkü 5500 devirde elde edilen Beygir gücü 2000 devirdekine göre daha fazla, hatta 2 katından da fazla. Tecrübeyle de sabittir ki (bende yok ama arkadaşımda TSI araba var), TSI motor 2000 devirde(40KW), 5500 devirdekine(85KW) oranla daha iyi bir ivmelenme sergilemekte ve koltuğa daha güçlü bir şekilde yapıştırmaktadır. İnanmayan gitsin denesin, sonucu buraya yazsın.

    Not : Koltuğa yapıştırma arabanın ivmelenmesi ile alakalıdır, hızı ile değil. Yani 20'den 40'a 2 saniyede çıkmayla hissedilen yapışma ile, 120'den 140'a 2 saniye çıkmayla hissedilen yapışma aynıdır. Önemli olan birim zamanda hızın ne kadar arttığıdır. Aynı sürede 20->40 , 80->100, 160->180'lik hız değişimleri aynı koltuğa yapışma etkisini gösterir, zira ivmeler her üçünde de aynıdır. Koltuğa iyi yapıştıran araba yarışı kazanacak olan diye bir kural da yoktur.

    Bilmem kaç tonluk Volvo çekici gibi saçma sapan örnekler veren arakadaş zırvaladığının farkında değil. Bu saçma örneğe karşı aynı mantıkla bir örnek de benden: 500cc yarış motorlarının motoru 200hp üzerinde oluyor. Bu 200hp motoru tak arabaya, tokatlamaya kalk bakalım herkesi. Senin verdiğin saçma örneğe, anca böyle saçma örnek verilir. 20-30 tonluk yük çeken çekici de, 200kg ağırlık çeken yarış motosikleti de tartışmaya katılıp örnek gösterilemez .

     Tork - Serilik - ivmelenme nedir




  • quote:

    Orijinalden alıntı: zeytinkoy

    quote:

    Sırtınızı geri yapıştıran tork değil beygir gücüdür.

    Bu tamamiyle yanlış bir bilgi. Sırtı geri yapıştıran tork'tur. Yine aynı grafiğe döneceğim.

    Grafikteki TSI motor

    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.

    Şimdi soru şu: Bu araba diyelimki 3. viteste 2000 devir (40KW) ile giderken gaza basınca mı koltuğa daha çok yapıştırır , yoksa aynı viteste 5500 devir(85KW) ile giderken gaza basınca mı daha çok yapıştırır.

    Birinci durumda tork yüksek ama beygir gücü düşük.
    İkinci durumda tork düşük ama beygir gücü yüksek.

    Sizin mantığınıza göre cevabın ikinci durumda olması gerekir çünkü 5500 devirde elde edilen Beygir gücü 2000 devirdekine göre daha fazla, hatta 2 katından da fazla. Tecrübeyle de sabittir ki (bende yok ama arkadaşımda TSI araba var), TSI motor 2000 devirde(40KW), 5500 devirdekine(85KW) oranla daha iyi bir ivmelenme sergilemekte ve koltuğa daha güçlü bir şekilde yapıştırmaktadır. İnanmayan gitsin denesin, sonucu buraya yazsın.

    Not : Koltuğa yapıştırma arabanın ivmelenmesi ile alakalıdır, hızı ile değil. Yani 20'den 40'a 2 saniyede çıkmayla hissedilen yapışma ile, 120'den 140'a 2 saniye çıkmayla hissedilen yapışma aynıdır. Önemli olan birim zamanda hızın ne kadar arttığıdır. Aynı sürede 20->40 , 80->100, 160->180'lik hız değişimleri aynı koltuğa yapışma etkisini gösterir, zira ivmeler her üçünde de aynıdır. Koltuğa iyi yapıştıran araba yarışı kazanacak olan diye bir kural da yoktur.

    Bilmem kaç tonluk Volvo çekici gibi saçma sapan örnekler veren arakadaş zırvaladığının farkında değil. Bu saçma örneğe karşı aynı mantıkla bir örnek de benden: 500cc yarış motorlarının motoru 200hp üzerinde oluyor. Bu 200hp motoru tak arabaya, tokatlamaya kalk bakalım herkesi. Senin verdiğin saçma örneğe, anca böyle saçma örnek verilir. 20-30 tonluk yük çeken çekici de, 200kg ağırlık çeken yarış motosikleti de tartışmaya katılıp örnek gösterilemez .

     Tork - Serilik - ivmelenme nedir


    Alıntıları Göster
    yazımın en temel noktası olan güç/ağırlık oranı konusunu anlamışsınız...hiç yoktan iyidir..ayrıca verdiğin örneğin saçma olduğunun farkında olman güzel bir gelişme..

    eğer çok biliyorsan şu örnek üzerinden açıklarmısın lütfen

    vw golf tsi manuel..boş agırlık 1215 kg..güç: 122 hp..tork 200 nm

    honda type-s manuel..boş agırlık 1206..güç 140 hp..tork 174 nm

    golf'ün 0-100 hızlanması 9.5 sn son hız 200 km

    civic'in 0-100 hızlanma 8.9 sn son hız 205 km

    hani nerde 200 nm lik tork?

    kendi yazında bile demişsin koltuğa yapıştıran ivme/acceleration diye..hangisinin ivmesi daha fazla sence...

    şunu anlamalısın bence...tork dediğin şey devirle beraber gücü oluşturur..sadece torka bakarak hiçbirşey diyemezsin

    ha diyorsanki çevirdiği devirler aynı kalmak kaydıyla torku yüksek olan daha performanslıdır..tamam kabul. ama bu dediğimiz noktada bile aynı devirde torku yüksek olanın gücü yüksek oluyor zaten..

    yani aracım 4000 devir çevirsin 300 nm torku olsun, 9000 çeviren 180 nm lik aracı yerim...yok böyle birşey haberin olsun, bugün yarın caddelerde denemeye kalkarsın madara olursun..
    _____________________________
    Demokratçılık boruculuk değildir...Demokratçılıkta herkes nerde, sen orda...Muhalif olmak, münafık olmak yok, yasak bunlar..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alikum

    yazımın en temel noktası olan güç/ağırlık oranı konusunu anlamışsınız...hiç yoktan iyidir..ayrıca verdiğin örneğin saçma olduğunun farkında olman güzel bir gelişme..

    eğer çok biliyorsan şu örnek üzerinden açıklarmısın lütfen

    vw golf tsi manuel..boş agırlık 1215 kg..güç: 122 hp..tork 200 nm

    honda type-s manuel..boş agırlık 1206..güç 140 hp..tork 174 nm

    golf'ün 0-100 hızlanması 9.5 sn son hız 200 km

    civic'in 0-100 hızlanma 8.9 sn son hız 205 km

    hani nerde 200 nm lik tork?

    kendi yazında bile demişsin koltuğa yapıştıran ivme/acceleration diye..hangisinin ivmesi daha fazla sence...

    şunu anlamalısın bence...tork dediğin şey devirle beraber gücü oluşturur..sadece torka bakarak hiçbirşey diyemezsin

    ha diyorsanki çevirdiği devirler aynı kalmak kaydıyla torku yüksek olan daha performanslıdır..tamam kabul. ama bu dediğimiz noktada bile aynı devirde torku yüksek olanın gücü yüksek oluyor zaten..

    yani aracım 4000 devir çevirsin 300 nm torku olsun, 9000 çeviren 180 nm lik aracı yerim...yok böyle birşey haberin olsun, bugün yarın caddelerde denemeye kalkarsın madara olursun..

    Alıntıları Göster
    Arkadaşlar affınıza sığınarak nacizhane fikrimi yazmak istedim.
    Araba olsun motorsiklet olsun veya başka bir vasıta tork, beygir...vs yi ölçmek bunları değerlendirmek için üretici firma tarafından açıklanan ya da güvenli kuruluşlar tarafından ölçülen
    tork ve güç (HP) eğrisine grafik olarak bakmak gerek bu grafik zaten bize motorla ilgili fikir verir daha sonra detaylı bir bilgi istiyorsak bu grafiği arabada kullanılan şanzıman dişli oranları, aktarma çeşidi ve lastik cant..vs ebatlarıyla birleştirip arabanın hangi hızda nasıl bir ivmelenme yapabileceği, son hızının ne olacağı..vs bilgi sahibi olabiliriz benim anladım
    tork demek arabanın çekiş gücüdür ancak torkun güçlü olabilmeside motorun gücüne bağldırı motorun yüksek devirlere çıkması yine motorun gücüne bağlıdır. tork sadece arabanın ilk kalkışlarnda ve çekiş gücü gerektiren yerlerde devreye girer iki araba ele alalım
    1. araba 1600cc 100HP torku 150 olsun
    2-araba da 1600cc 100HP torku 200 olsun elbette bu iki arabanın motor teknolojisi yük yolcu lastik ebatı...vs aynı olduğunu kabul edersek düz yolda her iki aracın son hızı aynı olur kalkışlarda ve rampalarda torku yüksek avantajlıdır diye düşünüyorum
    _____________________________
    İntel İ5 2500K Gskill 1600mhz 2X4GB Ram Asus P8Z68VLE Asus GTX 560 Tİ DirectCU II GDDR5 1GB 256Bit Nvidia DX11 Thermaltake 700W Psu WD 3.5" 1TB Caviar Black Sata 3.0 64MB Cache 7200Rpm




  • quote:

    Orijinalden alıntı: TUFANER

    Arkadaşlar affınıza sığınarak nacizhane fikrimi yazmak istedim.
    Araba olsun motorsiklet olsun veya başka bir vasıta tork, beygir...vs yi ölçmek bunları değerlendirmek için üretici firma tarafından açıklanan ya da güvenli kuruluşlar tarafından ölçülen
    tork ve güç (HP) eğrisine grafik olarak bakmak gerek bu grafik zaten bize motorla ilgili fikir verir daha sonra detaylı bir bilgi istiyorsak bu grafiği arabada kullanılan şanzıman dişli oranları, aktarma çeşidi ve lastik cant..vs ebatlarıyla birleştirip arabanın hangi hızda nasıl bir ivmelenme yapabileceği, son hızının ne olacağı..vs bilgi sahibi olabiliriz benim anladım
    tork demek arabanın çekiş gücüdür ancak torkun güçlü olabilmeside motorun gücüne bağldırı motorun yüksek devirlere çıkması yine motorun gücüne bağlıdır. tork sadece arabanın ilk kalkışlarnda ve çekiş gücü gerektiren yerlerde devreye girer iki araba ele alalım
    1. araba 1600cc 100HP torku 150 olsun
    2-araba da 1600cc 100HP torku 200 olsun elbette bu iki arabanın motor teknolojisi yük yolcu lastik ebatı...vs aynı olduğunu kabul edersek düz yolda her iki aracın son hızı aynı olur kalkışlarda ve rampalarda torku yüksek avantajlıdır diye düşünüyorum

    Alıntıları Göster
    lfs simülasyon oyununu çoğunuz biliyorsunuzdur.orada aynı aracın 1 turbolu 1 de atmosferik motorlu aracını test ettim.aynı ağırlık,aynı dişli oranı,aynı ağırlık...
    turbolu olan 2.0lt 140hp 220Nm
    atmosf. olansa 1.8lt 140hp 180Nm
    turbolu olan max gücünü 5000 devirde veriyor,atmosferik ise 6200 civarı.
    turbolu olan max torkunu 2500 devirde veriyor,atmosferik ise 4500 civarı.

    2.viteste hızlanırken turbolu max. 0,25G; atmosferik olansa 0,3G kuvveti oluşturuyor.yani atmosferik olan daha seri.çünkü gücünü ve torkunu yüksek devirde veriyor.ama düşük devirlerde turbolu olan atmosferikten biraz daha seri.
    100km'ye turbo 9,5 civarı diğeri ise 9 civarı ulaşıyor.
    simülasyon da olsa veriler böyle.

    rx8, s2000 gibi araçlarda 7000-8000 devirde gaza basıp çektiğinde oluşacak olan koltuğa yaslama olayı, en baba turbo dizel(yüksek torklu) araçta yoktur.(bence)
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: zeytinkoy

    quote:

    Sırtınızı geri yapıştıran tork değil beygir gücüdür.

    Bu tamamiyle yanlış bir bilgi. Sırtı geri yapıştıran tork'tur. Yine aynı grafiğe döneceğim.

    Grafikteki TSI motor

    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.

    Şimdi soru şu: Bu araba diyelimki 3. viteste 2000 devir (40KW) ile giderken gaza basınca mı koltuğa daha çok yapıştırır , yoksa aynı viteste 5500 devir(85KW) ile giderken gaza basınca mı daha çok yapıştırır.

    Birinci durumda tork yüksek ama beygir gücü düşük.
    İkinci durumda tork düşük ama beygir gücü yüksek.

    Sizin mantığınıza göre cevabın ikinci durumda olması gerekir çünkü 5500 devirde elde edilen Beygir gücü 2000 devirdekine göre daha fazla, hatta 2 katından da fazla. Tecrübeyle de sabittir ki (bende yok ama arkadaşımda TSI araba var), TSI motor 2000 devirde(40KW), 5500 devirdekine(85KW) oranla daha iyi bir ivmelenme sergilemekte ve koltuğa daha güçlü bir şekilde yapıştırmaktadır. İnanmayan gitsin denesin, sonucu buraya yazsın.

    Not : Koltuğa yapıştırma arabanın ivmelenmesi ile alakalıdır, hızı ile değil. Yani 20'den 40'a 2 saniyede çıkmayla hissedilen yapışma ile, 120'den 140'a 2 saniye çıkmayla hissedilen yapışma aynıdır. Önemli olan birim zamanda hızın ne kadar arttığıdır. Aynı sürede 20->40 , 80->100, 160->180'lik hız değişimleri aynı koltuğa yapışma etkisini gösterir, zira ivmeler her üçünde de aynıdır. Koltuğa iyi yapıştıran araba yarışı kazanacak olan diye bir kural da yoktur.

    Bilmem kaç tonluk Volvo çekici gibi saçma sapan örnekler veren arakadaş zırvaladığının farkında değil. Bu saçma örneğe karşı aynı mantıkla bir örnek de benden: 500cc yarış motorlarının motoru 200hp üzerinde oluyor. Bu 200hp motoru tak arabaya, tokatlamaya kalk bakalım herkesi. Senin verdiğin saçma örneğe, anca böyle saçma örnek verilir. 20-30 tonluk yük çeken çekici de, 200kg ağırlık çeken yarış motosikleti de tartışmaya katılıp örnek gösterilemez .

     Tork - Serilik - ivmelenme nedir


    Alıntıları Göster
    2000 devirde hissettiğin yapıştırma hissi torktan kaynaklanmaz. İnsanlar maalesef bu yanılgıya düşüyor. Tork burma kuvvetidir, dönmemeye karşı dirençtir, bir milin dönme hareketini sürdürmesini ve durmamasını sağlar. Torkun açığa çıktığı hız, yani zamana karşı grafiği bize gücü verir. Sırtınızı yapıştıran şey tork değil, torkun yaratılma/açığa çıkma hızıdır. Biz buna güç veya beygir gücü diyoruz. Tork bir harekete yol açabilir, açmayabilir de. Bir cismin momenti onun üzerine etkiyen tüm güçlerin bileşkesidir. Tork 100 NM iken iç direnç 101 NM ise mil dönmeyecektir ama biz hala mile 100 NM kuvvet uygulamaya devam ediyor olacağız. Tork bu nedenle ivmeyle ilintili değildir, dirençle ilgilidir. 200 NM gücünde bir motoru stop ettirmek 100 NM'lik bir motoru stop ettirmekten 2 katı fazla kuvvet gerektirir. Tork budur, devir olmaksızın bir hiçtir.

    Bunu idrak etmek, kavramak neden bu kadar zor anlamıyorum, anlamakta güçlük çekiyorum.

    Soruna gelince, cevabını eklediğim resim tabloda bulacaksın. Gördüğün gibi sırtını koltuğa yapıştıran şey tork değil (çünkü o 1500-4000 rpm arasında zaten sabit, artmıyor ki !) güçteki artış oranıdır. Tabloyu senin verdiğin grafikteki verilerden hazırladım. Güçteki artış en fazla 2000-3000 devir arasında. Senin tork diye hissettiğin şey güçteki artıştır. Güçteki artışın en fazla olduğu iki devir dilimi arasında en fazla sırt yapıştırma efekti hissedersin. Görüldüğü gibi 1500 rpm'den 2000 rpm' çıkarken Güç %28, 2000'den 2500'e çıkarken %27 artıyor. Senin hissettiğin şey bu, tork değil. Tork dirençteki değişimdir, güç hızdaki değişimdir. Dirençteki değişimi ancak traktörün pulluğu çektiğinde, dozerin toprağı ittiğinde, kamyonun yük taşıdığında anlarsın. Güçteki değişimi de böyle sırtının koltuğa yapışmasıyla anlarsın.

    Tork sabitken, değişmiyorken sırtını nasıl yapıştırabilir ki? Sırtını yapıştırması için devirle birlikte artıyor olması lazım ki sen bu değişimi hissedebilesin. Değişmeyen şeyi hissedemezsin. Tablodan görüldüğü üzere tork 1500-4000 rpm arasında sabit, artan şey BEYGİR GÜCÜDÜR. Hissettiğin de budur.

    Grafikleri veriyorsun hocam ama onları okuyamıyorsun. Seninkisi kes-yapıştır uzmanlığından ileri gitmiyor maalesef.

    Edit: İmla

    quote:


    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.


     Tork - Serilik - ivmelenme nedir


     Tork - Serilik - ivmelenme nedir



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Aralık 2009; 22:19:44 >
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: stilll

    lfs simülasyon oyununu çoğunuz biliyorsunuzdur.orada aynı aracın 1 turbolu 1 de atmosferik motorlu aracını test ettim.aynı ağırlık,aynı dişli oranı,aynı ağırlık...
    turbolu olan 2.0lt 140hp 220Nm
    atmosf. olansa 1.8lt 140hp 180Nm
    turbolu olan max gücünü 5000 devirde veriyor,atmosferik ise 6200 civarı.
    turbolu olan max torkunu 2500 devirde veriyor,atmosferik ise 4500 civarı.

    2.viteste hızlanırken turbolu max. 0,25G; atmosferik olansa 0,3G kuvveti oluşturuyor.yani atmosferik olan daha seri.çünkü gücünü ve torkunu yüksek devirde veriyor.ama düşük devirlerde turbolu olan atmosferikten biraz daha seri.
    100km'ye turbo 9,5 civarı diğeri ise 9 civarı ulaşıyor.
    simülasyon da olsa veriler böyle.

    rx8, s2000 gibi araçlarda 7000-8000 devirde gaza basıp çektiğinde oluşacak olan koltuğa yaslama olayı, en baba turbo dizel(yüksek torklu) araçta yoktur.(bence)

    Alıntıları Göster
    Son bir şey daha...

    122 HP TSI bir arabanın 0'dan 100'e veya 160'a zamana karşı ivme grafiğini çıkaralım. Bu grafiği yukarıdaki güç ve tork grafiği ile yanyana koyalım. Bakalım tork grasfiğine mi benziyor? Yoksa beygir gücü grafiğine mi?..

    Sorunun cevabı elbette basit. Aracığın ivme grafiği, motorun beygir gücü grafiğine paralel olacaktır, asla tork grafiğine benzemeyecektir; benzemesi için nasıl tork 1500-4000 rpm arasında sabitse, ivme grafiğinin de bu aralığa denk gelen saniyeler arasında ivmesinin 0 olmasını bekleriz. Ama hepimiz biliriz ki öyle olmaz, 0-100'de ivme hep pozitiftir.

    Bu da bize gösterir ki, arabayı ivmelendiren şey tork değil, beygir gücüdür.

    Bu işlere azıcık vakıf olanlar, ne demek istediğimi anladı



    quote:


    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Son bir şey daha...

    122 HP TSI bir arabanın 0'dan 100'e veya 160'a zamana karşı ivme grafiğini çıkaralım. Bu grafiği yukarıdaki güç ve tork grafiği ile yanyana koyalım. Bakalım tork grasfiğine mi benziyor? Yoksa beygir gücü grafiğine mi?..

    Sorunun cevabı elbette basit. Aracığın ivme grafiği, motorun beygir gücü grafiğine paralel olacaktır, asla tork grafiğine benzemeyecektir; benzemesi için nasıl tork 1500-4000 rpm arasında sabitse, ivme grafiğinin de bu aralığa denk gelen saniyeler arasında ivmesinin 0 olmasını bekleriz. Ama hepimiz biliriz ki öyle olmaz, 0-100'de ivme hep pozitiftir.

    Bu da bize gösterir ki, arabayı ivmelendiren şey tork değil, beygir gücüdür.

    Bu işlere azıcık vakıf olanlar, ne demek istediğimi anladı



    quote:


    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.






    valla hocam bu dediğin benimde aklıma geldi ama birtürlü bulamadım benzer bir grafik:(
    _____________________________
    Demokratçılık boruculuk değildir...Demokratçılıkta herkes nerde, sen orda...Muhalif olmak, münafık olmak yok, yasak bunlar..




  • Bende ivme grafikleri var ama evde ve TSI motorlu araçlara ait değil. Bu grafiği ödünç alınacak bir akselemotre ve TSI motorlu bir araçla kendimiz de çıkarabiliriz.

    Belki iptiadi yöntemlerle mesela bir dijital kronometre ile de bu grafik çıkarılabilir.

    Üçüncü bir yöntemse,
    TSI motorlu bir otomobilin transmisyon oranlarını bilirsek A = F/M ile kendimiz çıkarabiliriz.

    Ortaya çıkan ivme grafiği şöyle bir şeye benzeyecektir:

    1. viteste kabaca 0-50 arasını alırken grafik, uçları hariç tamamen beygir gücü grafiğinin bir izdüşümü olacak, 2. vitese geçişte grafik bir miktar düzelecek yani sağa vites değiştirme süresi kadar shift edecek, sonra tekrar 1. viteste ıolduğu gibi beygir gücü grafiğini izleyecektir. 3. viteste bandın tamamı kullanılmayacağı aşikar ama kullanıldığı kadarı yine beygir gücü grafiğini kopyalayacaktır. Çıkan grafik kabaca ektekine bezeyecektir ve asla tork grafiği ile örtüşmeyecektir. Bu fizik kanunu, ben yazmadım. Tork diyenlerin fiziği iyi okuyup anlamaları gerekiyor.

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Son bir şey daha...

    122 HP TSI bir arabanın 0'dan 100'e veya 160'a zamana karşı ivme grafiğini çıkaralım. Bu grafiği yukarıdaki güç ve tork grafiği ile yanyana koyalım. Bakalım tork grasfiğine mi benziyor? Yoksa beygir gücü grafiğine mi?..

    Sorunun cevabı elbette basit. Aracığın ivme grafiği, motorun beygir gücü grafiğine paralel olacaktır, asla tork grafiğine benzemeyecektir; benzemesi için nasıl tork 1500-4000 rpm arasında sabitse, ivme grafiğinin de bu aralığa denk gelen saniyeler arasında ivmesinin 0 olmasını bekleriz. Ama hepimiz biliriz ki öyle olmaz, 0-100'de ivme hep pozitiftir.

    Bu da bize gösterir ki, arabayı ivmelendiren şey tork değil, beygir gücüdür.

    Bu işlere azıcık vakıf olanlar, ne demek istediğimi anladı



    quote:


    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.






     Tork - Serilik - ivmelenme nedir
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alikum

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Son bir şey daha...

    122 HP TSI bir arabanın 0'dan 100'e veya 160'a zamana karşı ivme grafiğini çıkaralım. Bu grafiği yukarıdaki güç ve tork grafiği ile yanyana koyalım. Bakalım tork grasfiğine mi benziyor? Yoksa beygir gücü grafiğine mi?..

    Sorunun cevabı elbette basit. Aracığın ivme grafiği, motorun beygir gücü grafiğine paralel olacaktır, asla tork grafiğine benzemeyecektir; benzemesi için nasıl tork 1500-4000 rpm arasında sabitse, ivme grafiğinin de bu aralığa denk gelen saniyeler arasında ivmesinin 0 olmasını bekleriz. Ama hepimiz biliriz ki öyle olmaz, 0-100'de ivme hep pozitiftir.

    Bu da bize gösterir ki, arabayı ivmelendiren şey tork değil, beygir gücüdür.

    Bu işlere azıcık vakıf olanlar, ne demek istediğimi anladı



    quote:


    2000 devirde 200 Nm tork ve yaklaşık 40KW güç üretmektedir (KW'ın, HP karşılığı ayrıca hesaplanabilir ama önemli değil)
    5500 devirde ise 150Nm tork ve yaklaşık 85KW güç üretmektedir.






    valla hocam bu dediğin benimde aklıma geldi ama birtürlü bulamadım benzer bir grafik:(

    Alıntıları Göster
    TRALLES yeterince anlaşılır bir şekilde izah etmiş. Uzatmaya gerek yok. meseleyi benim aracım seninkini geçer şekline getirmeye de gerek yok.


    Herkesin zevki ayrıdır. ben imzamdaki 105 hp ve 290 Nm / 1500 d/d lik aracı kullanıyorum.

    Bir Focus 1,6 115 hp ile yarışsam kim alır? Tabi ki Focus.

    Ama hangi aracı kullanmak bana performans anlamında keyif verir ? Tabi ki Bravo. Bu arabadan inip atmosferik 1,6 benzinliye binince hiç mi hiç tat alamıyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kkvan -- 11 Aralık 2009; 14:04:55 >
    _____________________________
    MG HS luxury
    Bravo 1.6 Emotion




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kkvan

    TRALLES yeterince anlaşılır bir şekilde izah etmiş. Uzatmaya gerek yok. meseleyi benim aracım seninkini geçer şekline getirmeye de gerek yok.


    Herkesin zevki ayrıdır. ben imzamdaki 105 hp ve 290 Nm / 1500 d/d lik aracı kullanıyorum.

    Bir Focus 1,6 115 hp ile yarışsam kim alır? Tabi ki Focus.

    Ama hangi aracı kullanmak bana performans anlamında keyif verir ? Tabi ki Bravo. Bu arabadan inip atmosferik 1,6 benzinliye binince hiç mi hiç tat alamıyorum.

    Alıntıları Göster
    tsi motora ait olup olmaması önemli değil, eğer aynı aracın tork-güç grafiğinide bulabilirsek sorun kalmaz
    _____________________________
    Demokratçılık boruculuk değildir...Demokratçılıkta herkes nerde, sen orda...Muhalif olmak, münafık olmak yok, yasak bunlar..




  • Evet ama evdekilerin belki de tamamının motor grafikleri yok ve basılı evrak; bu nedenle şirkette taramam gerekecek.
    Bunun yerine şu yapılabilir:
    Bir dijital kronometre alınır, bir de gps hız gösterici. İkisi aynı kadrana alınarak videosu çekilir. Bir kişi aracı kullanır, diğeri kalkışla beraber kronometreye basarak videoyu çeker, gps'in hız göstergesi ile kronometre aynı kadranda bulunduğu için daha sonra bir video edit programı yardımıyla kare kare ilerlenerek her saniye artışında hangi hızda olunduğu bir kenara not edilir. Ayrıca hangi saniyede vites değiştiği de buradan anlaşılabilir. Böylece bir ivme grafiği için ham veri oluşur. Çok hassas değildir ama fikir verir. Bunu elimizde motor grafiği olan herhangi bir araç için yapabiliriz.

    Denemek isteyene bir yöntem...

    quote:

    Orijinalden alıntı: alikum

    tsi motora ait olup olmaması önemli değil, eğer aynı aracın tork-güç grafiğinide bulabilirsek sorun kalmaz
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Evet ama evdekilerin belki de tamamının motor grafikleri yok ve basılı evrak; bu nedenle şirkette taramam gerekecek.
    Bunun yerine şu yapılabilir:
    Bir dijital kronometre alınır, bir de gps hız gösterici. İkisi aynı kadrana alınarak videosu çekilir. Bir kişi aracı kullanır, diğeri kalkışla beraber kronometreye basarak videoyu çeker, gps'in hız göstergesi ile kronometre aynı kadranda bulunduğu için daha sonra bir video edit programı yardımıyla kare kare ilerlenerek her saniye artışında hangi hızda olunduğu bir kenara not edilir. Ayrıca hangi saniyede vites değiştiği de buradan anlaşılabilir. Böylece bir ivme grafiği için ham veri oluşur. Çok hassas değildir ama fikir verir. Bunu elimizde motor grafiği olan herhangi bir araç için yapabiliriz.

    Denemek isteyene bir yöntem...

    quote:

    Orijinalden alıntı: alikum

    tsi motora ait olup olmaması önemli değil, eğer aynı aracın tork-güç grafiğinide bulabilirsek sorun kalmaz


    Alıntıları Göster
    tralles usta,evvela teşekkürler deyip bir soru sorayım;

    diyelim ki seri bir araba almak istiyoruz bastın mı aksın..yakıt sarfiyatı mühim değil diyelim,bir yanda 0-100'ü 10 saniye olan dizel diğer yanda da 1-100'ü 9 saniye olan benzinli olsun misal.Fazla devir çevirmeyi hiç sevmeyen birisi (ben ) için hangisi uygun olur?sırf alt devirde kullanacam diye alınan 10 saniyelik dizel 9 saniyelik benzinliyi aratır mı?yani sen olsan böyle bir durumda ne yaparsın diye sorayım ustam.Madem TSI'in alt devirlerdeki torku hızlanma anlamında çok önemli değil ne olacak şimdi?
    _____________________________




  • TSI olsun, alt devirlerde canlı olan diğer tüm benzinli-dizel türbo motorlarda sizin tork diye ifade ettiğiniz şey aslında alt devirlerdeki yüksek beygir gücüdür. Güç grafikleri bu tür verileri sağlamak için vardır. Bu forumda bolca grafik dolaşır ama pek az forumcu bu grafikleri okumayı becerebilmektedir. Çoğumuz kulaktan dolma bilgilere takılmış gidiyoruz.
    Bu forumda 2007'den beri varım o kadar zamandır TORK DEĞİL BEYGİR GÜCÜ diye belki yüzlerce cevap yazdım ama insanlar hala torkun ne olduğunu bilmeden tork da tork diye çırpınıyor.

    Bunu anlamam gerçekten güç.

    Bu sözüm size değil hocam, genel bir giriş yaptım.

    Alt devirlerde güçlü (torklu değil, güçlü) motorları üst devirlerde güçlü motorlardan daha çok severim bir de bu nedenle uzun süre dizel kullandım. Alt devirlerde tork yüksekse otomatikman beygir gücü de yüksektir, ama bu nedense görülmez, ivmenin torktan geldiği sanılır. Hayır ivme torktan değil tork yüzünden zaten yüksek olan beygir gücünden gelmektedir. Alt devirlerde torku yüksek olan istisnasız tüm motorların beygir gücü de yüksektir. Bunun nedeni beygir gücünün tork ve rpm ikilisinin bir derivasyonu olmasındandır. Yani kaçınılmaz bir durum. Ama insanlar şunu grmüyor: 200 lbf (272 NM) torku olan ama sadece mesela 2000 rpm çevirebilen bir motor ne kadar ivmeye yol açabilir ki? Ancak ürettiği beygir gücü kadar, çünkü yeterli beygir gücü yok (2000x200/5252= 76 hp) Ama devasa torku var öyle değil mi, nerdeyse 280 nm! İnsanlar neden tork ve rpm arasındaki ayrılmaz ilişkiyi görmüyor da saçmasapan tork rakamına takılıyor bilemiyorum, herhalde hoşlarına öyle gittiği için. Yoksa bunun rasyonelliği yok, irrasyonel bir tutum.

    Soruna gelince hocam, kişisel olarak 10 saniyede 0'dan 100'e çıkanı tercih ederim. Çünkü ben 130 kms hızın üzerine çıkmam, şehirlerarası yollarda 90'ı aşmam. Bana üst devirlerde değil alt devirlerde yüksek beygir gücü daha uygundur. Kullanma tarzım buna daha yatkın ve bu yüzden TSI tarzı motorlar benim için biçilmiş kaftan.

    Eğer yüksek devirlerde yüksek beygirgücü istersem, o zaman bir otomobil değil, bir spor motosiklet edinirim çünkü bu işin daniskası spor motosikletlerde var. Ama otomobil kullanacaksam düşük devirlerde yüksek beygir gücü üreten (siz yüksek tork diyorsunuz) bir motora sahip otomobili tercih ederim. BU ya bir türbo-dizel olur, ya da TSI tarzı bir motor.

    Yani anlamsız tork rakamlarını unutalım ve soruyu şu şekilde soralım: Alt devirlerde mi yoksa üst devirlerde mi yüksek beygirgücü?

    Edit: İmla

    quote:

    Orijinalden alıntı: Kemal Fırat

    tralles usta,evvela teşekkürler deyip bir soru sorayım;

    diyelim ki seri bir araba almak istiyoruz bastın mı aksın..yakıt sarfiyatı mühim değil diyelim,bir yanda 0-100'ü 10 saniye olan dizel diğer yanda da 1-100'ü 9 saniye olan benzinli olsun misal.Fazla devir çevirmeyi hiç sevmeyen birisi (ben ) için hangisi uygun olur?sırf alt devirde kullanacam diye alınan 10 saniyelik dizel 9 saniyelik benzinliyi aratır mı?yani sen olsan böyle bir durumda ne yaparsın diye sorayım ustam.Madem TSI'in alt devirlerdeki torku hızlanma anlamında çok önemli değil ne olacak şimdi?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Aralık 2009; 21:14:29 >
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: AssistForte

    quote:

    Orijinalden alıntı: KILIÇ

    http://www.bilgiustam.com/beygir-gucu-hp-nedir/
    http://www.bilgiustam.com/tork-nedir-ne-ise-yarar/
    kabaca tork öküz
    beygir a
    t



    Güzel bir söz olmuş

    Alıntıları Göster
    "Torque=moment of force"
    -------------------------------
    bende türkçesini söyleyim:momente uygulanan güç.....(çevirme-burma-döndürme)=(moment)
    bu sayfaya yönlendiren sayın dh sorumlusu.
    buradaki bilgiler mi komikliklermi ilginizi çekti(tork öküzdür beygir attır)
    meb.yüksek okullarda okutulan motor-meknik-şasi-diesel motor-benzinli motor.............
    vay meb.bize doğru bilgileri öğretmedin.seni seni seni.
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    TSI olsun, alt devirlerde canlı olan diğer tüm benzinli-dizel türbo motorlarda sizin tork diye ifade ettiğiniz şey aslında alt devirlerdeki yüksek beygir gücüdür. Güç grafikleri bu tür verileri sağlamak için vardır. Bu forumda bolca grafik dolaşır ama pek az forumcu bu grafikleri okumayı becerebilmektedir. Çoğumuz kulaktan dolma bilgilere takılmış gidiyoruz.
    Bu forumda 2007'den beri varım o kadar zamandır TORK DEĞİL BEYGİR GÜCÜ diye belki yüzlerce cevap yazdım ama insanlar hala torkun ne olduğunu bilmeden tork da tork diye çırpınıyor.

    Bunu anlamam gerçekten güç.

    Bu sözüm size değil hocam, genel bir giriş yaptım.

    Alt devirlerde güçlü (torklu değil, güçlü) motorları üst devirlerde güçlü motorlardan daha çok severim bir de bu nedenle uzun süre dizel kullandım. Alt devirlerde tork yüksekse otomatikman beygir gücü de yüksektir, ama bu nedense görülmez, ivmenin torktan geldiği sanılır. Hayır ivme torktan değil tork yüzünden zaten yüksek olan beygir gücünden gelmektedir. Alt devirlerde torku yüksek olan istisnasız tüm motorların beygir gücü de yüksektir. Bunun nedeni beygir gücünün tork ve rpm ikilisinin bir derivasyonu olmasındandır. Yani kaçınılmaz bir durum. Ama insanlar şunu grmüyor: 200 lbf (272 NM) torku olan ama sadece mesela 2000 rpm çevirebilen bir motor ne kadar ivmeye yol açabilir ki? Ancak ürettiği beygir gücü kadar, çünkü yeterli beygir gücü yok (2000x200/5252= 76 hp) Ama devasa torku var öyle değil mi, nerdeyse 280 nm! İnsanlar neden tork ve rpm arasındaki ayrılmaz ilişkiyi görmüyor da saçmasapan tork rakamına takılıyor bilemiyorum, herhalde hoşlarına öyle gittiği için. Yoksa bunun rasyonelliği yok, irrasyonel bir tutum.

    Soruna gelince hocam, kişisel olarak 10 saniyede 0'dan 100'e çıkanı tercih ederim. Çünkü ben 130 kms hızın üzerine çıkmam, şehirlerarası yollarda 90'ı aşmam. Bana üst devirlerde değil alt devirlerde yüksek beygir gücü daha uygundur. Kullanma tarzım buna daha yatkın ve bu yüzden TSI tarzı motorlar benim için biçilmiş kaftan.

    Eğer yüksek devirlerde yüksek beygirgücü istersem, o zaman bir otomobil değil, bir spor motosiklet edinirim çünkü bu işin daniskası spor motosikletlerde var. Ama otomobil kullanacaksam düşük devirlerde yüksek beygir gücü üreten (siz yüksek tork diyorsunuz) bir motora sahip otomobili tercih ederim. BU ya bir türbo-dizel olur, ya da TSI tarzı bir motor.

    Yani anlamsız tork rakamlarını unutalım ve soruyu şu şekilde soralım: Alt devirlerde mi yoksa üst devirlerde mi yüksek beygirgücü?

    Edit: İmla

    quote:

    Orijinalden alıntı: Kemal Fırat

    tralles usta,evvela teşekkürler deyip bir soru sorayım;

    diyelim ki seri bir araba almak istiyoruz bastın mı aksın..yakıt sarfiyatı mühim değil diyelim,bir yanda 0-100'ü 10 saniye olan dizel diğer yanda da 1-100'ü 9 saniye olan benzinli olsun misal.Fazla devir çevirmeyi hiç sevmeyen birisi (ben ) için hangisi uygun olur?sırf alt devirde kullanacam diye alınan 10 saniyelik dizel 9 saniyelik benzinliyi aratır mı?yani sen olsan böyle bir durumda ne yaparsın diye sorayım ustam.Madem TSI'in alt devirlerdeki torku hızlanma anlamında çok önemli değil ne olacak şimdi?


    Alıntıları Göster
    Öğrenmek istediğim bir konu var.benzinli ve dizel motorlar hk.Genelde benzinli motorların beygir gücü dizellerden yüksel ama torkları düşük dizellerde ise tam tersi durum var nedeni nedir.Araba alırken torkmu önemli olmalı hp bazında güçmü.Ayrıca torkun tam olarak tanımı nedir.İtme gücü anlamına mı geliyor.Ayrıca neden benzinli arçların fabrika verilerine göre son hızları dizellere göre yüksek.Aydınlatırsanız çok sevinirim

    Syg.
    _____________________________




  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.