Şimdi Ara

Role-Playing Nedir? Nasıl yapılır? Nasıl oynanır?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
32
Cevap
2
Favori
106.105
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Aşağıdaki yazı, RP'ye emeği geçen Turkwow'lu oyuncu Ganesha tarafından hazırlanmıştır..

    *** ROL YAPMA KILAVUZU ***

    ICINDEKILER:

    1. Temel Kavramlar
    a. Giris
    b. Roleplaying ne demektir?
    c. Neden roleplay?
    d. IC & OOC

    2. Ilk Adimlar
    a. Karakter ozellikleri
    b. Karaktere hakim olmak
    c. Emote & Konusma
    d. Kisiler & Hikaye
    e. Mary Sue

    3. Ileri Adimlar
    a. Karakter Egilimi (Alignment)
    i. Iyi Egilimli Karakter
    ii. Tarafsiz/Notr Egilimli Karakter
    iii. Kotu Egilimli Karakter
    iv. Kanun/Kural Kavrami
    b. Roleplayerlar
    i. Anti-Roleplayerlar
    ii. Roleplay Yapmayanlar
    iii. Roleplay'e Yeni Baslayanlar
    iv. Orta-Duzey Roleplayerlar
    v. Ust-Duzey Roleplayerlar
    c. Karakterimizi Dunyaya Tanitmak
    d. RP Tabanli Raid

    ---------------------------

    *** 1. TEMEL KAVRAMLAR ***

    A. GIRIS:

    Roleplay/roleplaying -Rol yapma- gunumuzde bircok oyuncu tarafindan begenilerek ve uzun sureler boyunca oynanan ve en cok tercih edilen oyun turlerindendir. Ister masaustunde olsun isterse de bilgisayar ekraninda, oyun oynanirken gecirilen sure icerisinde cesur bir savasci kimligine burunuyor olmak, engin zekasinin kullanimi ile etrafina korku salan bir buyucuyu oynamak, veya golgelerde sinsice gezip tuzaklar kurarak dusmanlarini en gafil zamanlarinda avlayan bir suikastci kimligine burunmek pek cok kisiyi cezb'etmistir.

    FRP/RPG ve MMORPG adi altinda gelistirilmis olan bu tur oyunlarin bizlere vermis olduklari farkli bir karakteri canlandirma imkani nasil zevkli ve ilgi cekici geliyorsa, oyun icerisinde canlandirdigimiz karakterin kimligine gore davranma sekli de bir o kadar ilgi cekici ve ragbet goren bir oyun oynama seklidir.



    B. ROLEPLAYING NE DEMEKTIR?

    Roleplaying, yukarida belirtilenlere ek olarak, oynamis oldugumuz karakterin kimligine burunerek, o karakteri yasamak, hissetmek ve ona uygun bir sekilde rol yapmaktir. Oynamis oldugunuz karakterin kimligini yansitmak, iyi ve kotu ozelliklerine uygun bir sekilde davranabilmek, karakterin huyuna ve tarzina gore konusabilmek; kisaca kendinizi, bir baskasinin kimligine uydurmaya calismak ve ona gore oyun oynamaktir, roleplaying.



    C. NEDEN ROLEPLAY?

    Tek kelimeyle zevk. Eglenceli olabilecek bir deneyim yasamak istegi, oynamis oldugumuz karakteri daha fazla yasayarak canlandirmak ve onun ozelliklerine uygun sekilde davranmak, konusmak, tavir almak; fazlasiyla zevk verici bir duygu olacaktir. Okudugumuz bir kitaptaki, veya izlemis oldugumuz bir filmdeki karakteri canlandirmak istemisizdir buyuk ihtimalle; en azindan onun yerinde olmak, yaptiklarini yapabilmek, vb. isteklerimiz olmustur. Roleplaying yaparak da bir nevi bu istegimize uygun olarak oynamis oldugumuz karakterin yerine gecmis oluyoruz.



    D. IC & OOC

    IC (In Charachter) -Karakter ici-, OOC (Out Of Charachter) -Karakter disi-; roleplaying icin iki onemli kavramdir. IC, oynanan karakterin kimligine uygun sekilde davranildigini, kisaca roleplaying yapildigini ifade ederken, OOC, karakter disinda kalindigini ve gercek kimlikte oynandigini belirtir.

    OOC, bazi durumlar icin yasaklanabilir. Agirlikli olarak RP uzerine yogunlasmis bir guild icinde yasaklanmasi gibi durumlar olusabilir. Ancak, tamamen kisisel bir tercih olmakla beraber, karsimizdaki kisileri RP icinde olup olmadigimiz konusunda bilgilendirmek acisindan onemlidir.

    -------------------


    *** 2. ILK ADIMLAR ***

    Roleplaying yapmak istiyoruz, o halde ilk is olarak neler yapmamiz gerekiyor? Bu bolumun amaci, bu sorunun cevaplarini aramak ve kafamizdaki bazi soru isaretlerini cevaplamaktir.

    Oncelikle temel bir kurali belirtmekte fayda var. Roleplaying yapabilmek icin oncelikle oynayabilecegimiz bir karakter ve bu karaktere dair bir gecmis hikayeye ihtiyacimiz vardir. WoW oynayan birisi olarak karakterimiz olduguna gore, "gecmis hikaye" ile neyi kast'ediyoruz ? Sirasiyla bunlari aciklamaya calisalim.



    A. KARAKTER OZELLIKLERI

    Roleplaying yapabilmemiz icin, karakterimize ait olabildigince detayli bir gecmise ve ozelliklere ihtiyac duyariz. Ne kadar detayli bilgiler verebilirsek, hem karakterimizi o kadar iyi tanitmis oluruz, hem de kendimizi nasil bir karakteri canlandirdigimiz konusunda daha iyi ifade etmis oluruz. Peki, nedir bu ozellikler ve karakterimizin gecmisi? Aklimiza gelen ilk sorulari sorarak baslayalim:

    Karakterimiz nerede dogdu ?
    Karakterimiz aslen nereli ? Uzak bir yerse ve eger terk'etmisse, bunun bir nedeni var mi ?
    Karakterimizin bir ilk adi, ve/veya soyadi var mi ?
    Karakterimize verilmis olan bir lakap var mi ?
    Karakterimizin bir ailesi ya da yakinlari var mi ?
    Karakterimiz hangi dili konusmayi tercih ediyor ?
    Karakterimizin konusmasinda bir tuhaflik var mi ? (Ornegin, "R"leri soyleyememe, kekemelik, vb.)
    Karakterimiz Azeroth'taki macerasina neden, nasil ve ne icin basladi ?
    Karakterimizin maceraya baslamadan once bir meslegi var miydi ?
    Karakterimiz, neden oynadigi sinifi -class- secti ? Bununla ilgili bir bilgi var mi ?
    Karakterimizin gorunusu nasil ? Goz rengi, sac rengi -eger varsa-, boyu, kilosu, ten rengi, vb. nasil ?
    Karakterimizin bir inanci var mi ? Veya takip ettigi bir yol ?
    Karakterimizin ruh hali nasil ? -Bu kisim, zaman icerisinde degistirilebilir-
    Karakterimiz kanun ve kurallara bagli mi ?
    Karakterimizin tanimadiklarina karsi tavri nasil ?

    Goruldugu gibi, karakterimize dair yapacagimiz ozellik tanimlamalarinda bircok sorular ortaya cikabiliyor. Elbette ki buradaki tek limit, bizim hayal gucumuz. Yukaridakiler, sadece bir fikir vermek amacli olarak yazilmis sorulardan ibaret olup, bu sorularin sayisi artirilabilir. Onemli olan nokta ise, karakterimize ait bilgileri olabildigince detaylandirmak, ancak bunu yaparken de gereksiz detaylara girmemektir. Nasil ki cok kisa verilen bir bilgi eksik olacaktir, fazlasiyla abartilmis bir bilgi de olumsuz olacak ve hos karsilanmayacaktir.

    Gecmisine ve ozelliklerine dair bilgiler verdigimiz karakterimizin oyun icerisindeki ideallerini, amaclarini iceren bir yazi eklememiz de hic fena olmayacaktir. Yine hayal gucumuz sinirimiz olacak, ve -tabii dilersek- karakterimizin amacini sekillendirebiliriz. Ornegin, karakterimizin amaci Kael'thas'i oldurmek olabilir. Diger roleplay arkadaslarimizi da bu konuda bilgilendirdikten sonra, oyun surecindeki tek amacimizin bu oldugunu, ve karakterimizin sadece bu amac icin yasadigini farz'ederek oynayabiliriz. Honor, meslek, recipe, vb. bazi diger ogeler, belirledigimiz amaclar icerisinde olmayabilir, ve roleplay suresince bu gibi seylerle hic ugrasmayabiliriz.

    Karakterimiz icin belirleyecegimiz amaclar, tek bir ana amac olabilecegi gibi, degisik zamanlar surecinde degisiklik gosteren ara amaclar da olabilir.



    B. KARAKTERE HAKIM OLMAK

    Yaratacagimiz ozellikler ve karakterimizin gecmisine dair bilgiler icin nasil ki sinir hayal gucumuzden ibaret, bu ozellikleri belirlerken de kendimizi bu ozelliklere adapte etmemiz bizim elimizde olan onemli bir durumdur. Sonucta, karakterimizi, ona ait gecmisi ve ozellikleri tamamen kendimiz yaratiyoruz. Bu yaratmis olduklarimiza uygun sekilde davranacak olan da biziz. O nedenle, karakterimizi canlandirirken yapamayacagimizi dusundugumuz ozelliklerden olabildigince kacinmali, vermis oldugumuz bilgilere dikkat etmeliyiz.

    Ornek vermek gerekirse, karakterimiz bir super kahraman degil; Azeroth evrenindeki maceracilardan sadece birisi. Ne bir kral/kralice, ne bir prens/prenses, ne de bir vampir, uzayli, vb. gibi ucuk birsey. Oncelikle bunu bilmemiz, bu yonde karakterimizin artilari olabilecegi gibi eksilerinin de olabilecegini kabul etmemiz gerekir.

    Gorunusler ile ilgili verecegimiz bilgilerde, oynadigimiz irk'a ne kadar hakim oldugumuz cok onemlidir. Bir Terkedilmis, 1.90m boyunda 90kg olamayacagi gibi bir cucenin de Quel'Thalas'da dogmus olmasi imkansiz olacaktir. Kisaca ozetlersek, karakterlerimizin dis gorunusleri ile ilgili bilgilerin tamami ve gecmislerine dair bilgilerin bir kismi, oynamis oldugumuz irk'a ne kadar hakim oldugumuzun bir gostergesi olacaktir.

    Bir baska ornek vermek gerekirse; diyelim ki dusmanlarina karsi acimasiz, karsi tarafa nefret duyan ve ofkesi gunden gune artan bir suikastciyi canlandirmaya karar verdik. Boyle bir karakterin, diger taraftan bir oyuncuyu gordugu zaman, emote'lar kullanarak selam vermesi, karsisindakinin onunde egilmesi, vb. pek de mantikli olmayacaktir. Yine benzer bir sekilde, kutsal isik ogretilerine sadik, humanist dusuncede ve savasi son care olarak goren bir rahibin, yeni karsilastigi karsi taraf oyuncularina karsi dusmanca bir tavirla yaklasmasi da pek dogru olmayacaktir.

    Tekrar ozetlersek, karakterimizi kendimiz yaratiyoruz, ve tek limit yine kendimiziz. Eger roleplay yapacaksak bunu aklimizdan cikarmamali, ve oynayamayacagimiz karakter ozelliklerinden kacinmaliyiz. Yarattigimiz ozelliklere de bagli olarak roleplay yapmaliyiz.



    C. EMOTE & KONUSMA

    Oncelikle, roleplay yaparken IC modunda oldugumuzu tekrar hatirlatmam gerekiyor. Gercek hayattaki kimligimizle oynamadigimiz icin, yazisirken kullanmis oldugumuz bazi kisaltmalari, (orn. "slm", "nbr?", "lol" "brb", vb.) kullanmaktan kat'i suretle kacinmamiz gerekiyor.

    Bazen, duygu davranislarimizi -emote- belirtirken, "...", *...*, [...], vb. ifadeler kullaniriz. Ornegin, "guler"; *liderini saygiyla selamlar*; gibi. Bu tur yazi kullanilmasi, her ne kadar bazi RP'ciler kullaniyor olsa da, genel anlamda pek de hos karsilanmaz. Genel kani, bu tur emote belirtmeleri icin "/me ..." kullanilmasidir; "/me liderini saygiyla selamlar" gibi. Tabii WoW'un bize hali-hazirda saglamis oldugu emote'larin kullanilmasi oncelikli olmalidir.

    Roleplay yaparken, genellikle "/s" kullanilabilir; ancak hangi kanal kullaniliyor olursa olsun, roleplay'in konusuldugu kanalda OOC modda konusmaktan kacinmak gereklidir. Bu gibi durumlar icin, "/w" OOC konusma amacli kullanilabilir.

    Unutulmamasi gereken bir diger nokta ise, roleplay yaparken kendimiz gibi degil, canlandirdigimiz, oynadigimiz karakter gibi konusmamizdir. Hepimizin dikkatini cekmistir, cucelerin Iskoc/Irlanda aksani ile, Troll'lerinse Jamaica aksani ile konusuyor olduklari. Benzerini dilimize uyarlamak zor olabilir; ancak karakterimizin ozelliklerini belirlerken konusma stili ile ilgili detaylar belirtmis isek eger, (orn. kekeme, "R"leri soyleyememe, dinlemekten cok konusmayi seven, bos konusan, vb.) bunlara bagli olarak konusmamiz onemli olacaktir.

    Yine bu konu altinda, tavirlara da deginmemiz gerekecektir. Karakter ozelliklerinde belirleyecegimiz bazi ozellikler, orn. agresiflik, suskunluk, konuskanlik, vb., bizlerin iletisimlerine de yansimalidir. Yeni tanistigimiz kisilerle, veya karsilastigimiz arkadaslarimizla ne sekilde konusacagimiz, sozlerimizi nasil sececegimiz, nasil davranacagimiz, vb. konularda butun bu ozellikler onem tasimaktadir.



    D. KISILER & HIKAYE

    Roleplay yapmak icin kac kisiye ihtiyac duyariz? Roleplay yapacak nasil bir hikaye yaratabiliriz? Dogrusu, bu sorularin net ve kesin bir cevabi yoktur. Kendimiz, yaratmis oldugumuz karakterimizle IC modda oynarken tek basimiza bile roleplay yapabiliriz. Hikaye ise, onceden hazirlanmis olan belirli bir senaryo olmak zorunda olmayacagi gibi, tamamen enstantane gelisebilir. Unutulmamalidir ki, roleplay tamamen bizlerin yaratmis oldugu bir senaryoya dayanir ve sonrasinda yine bizlere bagli olarak sekillenir, gelisir.

    Peki, roleplay yapmak icin hazirim; nasil baslamaliyim? Aslinda hersey bizim, ve tabii ki roleplay'in devam edebilmesi icin karsimizdaki insanlarin elinde. Bazilari tanimadiklari insanlarla konusmaktan kacinabilecegi gibi, kimileri de icki icip baslarindan gecen maceralarini paylasmaktan zevk alacaktir; WoW dunyasindaki karakterinin yasam hikayesi uzerine sohbet etmek isteyenler de olacaktir. Aslinda guzel bir roleplay yapabilmek icin, olabildigince gercekci bir sekilde baslamak ve ayni sekilde devam edebilmek cok onemlidir. Karsilastigimiz kisiye giydigi bir zirh ile ilgili bi'seyler sorabilecegimiz gibi, bir yon tarifi de sorabiliriz. Yapilan guzel bir baslangic, daha guzel devam eden bir roleplay hikayesi icin cok olumlu olacaktir. Ornek vermek gerekirse;

    "Seni bi'yerden taniyor olmaliyim.."
    "Uzerindeki bu tabard, sen de Cult of Shadow'dansin!"
    "Bi'saniye! Buyu gucleri Kalimdor'da nam salmis, dusmanlarini defalarca alt etmis, Horde'un kudretli buyucusu Prometheus degil misin sen ? Evet, evet!! Kesinlikle o'sun!"

    Tabii, karakterimize bagli olarak daha dusmanca, hiddetli, agresif bir sekilde diyalog baslatmamiz da mumkun. Yine ornek vermek gerekirse;

    "Beni suzmeye biraz daha devam edecek olursan, gozlerini oyacagimdan suphen olmasin!"
    "Kimi kizdirdigina dikkat et ufaklik. Daha fazla sabrimi tasirmadan kaybol gozumun onunden!"

    Benzer sekillerde yapilan bir giris sonrasi gelisecek hikayenin devamliligi ve sekillenmesi de tamamen bizlerin elinde ve anlik gelisecek bir durumdur.



    E. MARY SUE

    Karakterimizi yaratirken dikkat etmemiz gereken onemli bir husus, bir Mary Sue karakteri yaratmamamiz olacaktir. Peki nedir bu Mary Sue, veya kimdir? Ozetle aciklamamiz gerekirse, mantiktan ziyade idealler, ve hayal gucu kullanilarak yaratilmis ustun ozellikli bir karakterdir, Mary Sue. Genellikle, iyi, nazik, dogrucu, butun iyi ozelliklere sahip ve hayal edebileceginiz en ustun kisilik ozelliklerine sahip olan bu karakter, yari-tanrisal bir izlenim yaratir; dolayisiyla da gerceklikten oldukca uzaktir. Yukarida, karakterlerimizi yaratirken nelere dikkat etmemiz konusunda kisaca ipuclari vermis olsak da, asagidaki ipuclari ile, karakterimizi daha gercekci, daha mantikli yaratmanin yollarini gostermeye calisacagiz.

    * Karakterimiz mukemmel bir super-kahraman degildir, her maceraci gibi elbette ki kusurlari vardir. Bu kusurlari belirtmekten cekinmemeliyiz. Karakterimizi canlandirirken, bazi utanc duyulacak hareketleri, yeteneksiz oldugu hususlar, cok zeki bir karakter olmamasi gibi durumlar, vb. karakterimizi hem ilginc kilacak, hem de rol yapma zevkimizi artiracaktir.

    * Karakterimizin korkulari, endiseleri olabilir; bir an icin kendimizi dusunelim, nelerden korkabilecegimize, nelerden fazlasiyla etkilenebilecegimize dair fikirler edinmeye calismaliyiz. Bu gibi ilginc ozelliklerimizi, Azeroth evreninde tanistigimiz ve yakin iliskiler icerisinde oldugumuz dostlarimizla paylasabilir, bazi davranislarimizi, veya hamlelerimizi sirf bu endiseler nedeniyle gerceklestirmekten sakinabiliriz.

    * Azeroth evreni, etrafimizda donmuyor, ve karakterimiz herkesin gonlunde taht kurmus veya kuracak bir karakter degil. Karakterimizle etrafimizdaki diger roleplayer'lara yapacagimiz israrli dramatik diyaloglar, veya benzer senaryolar, konusmalar, bize karsi olan ilgiyi de azaltacak ve fazla yardimci olmayacaktir. Daha yaratici olmaya calismaliyiz.

    * Karakterimizin ilgi odagi olmasindan cok, diger karakterlere gosterecegi ilgi, baslanacak rolplay icin daha cazip bir fikirdir, cogu zaman. Kendimize yaklasilmasini beklemeye gerek yok, bizler etrafimizdaki diger karakterlere yaklasabilir, ve bir diyalog baslatmayi deneyebiliriz.

    * Karakterimizin, Azeroth'taki NPC'lerle olan iliskileri konusunda, mantikli dusunmek en dogru yol olacaktir. Illidan'in yari-vampir oglu/kizi oldugumuzu iddia etmek bize roleplay'de hicbirsey kazandirmayacak, aksine kabul gormemize engel olacaktir. Benzer sekilde, Jaina Proudmoore'un, bize olan hayranligi, bizi en sadik hizmetkari olarak gormesi fikrindense, bizim Jaina'ya tamamiyle bagli bir savasci rolunu ustlenmemiz, cok daha gercekci olacaktir.

    * Hicbirimiz yenilmez degiliz. Karakterimizin bazi konularda hata yapmasina, bazi tartismalarda yenik dusmesine ve her seyi bilmemesine ozen gostermemiz hem daha mantikli, hem de daha gercekci olacaktir.

    -----------------------

    *** 3. ILERI ADIMLAR ***

    Karakterimiz icin bir hikaye yarattik; gorunumumuzu, gecmisimizi ve an'lik hislerimizi tanimladik. Ayrica, rol yapma ile ilgili olarak temel fikirlere de sahibiz ve artik karakterimiz gibi davranmak icin can atiyoruz. Bu bolumde, oncelikle karakterimizin egilimlerini detaylica inceleyecek, neden-sonuclari uzerine detaylica fikirler verecek, ve bu sekilde, karakterimizi daha belirgin bir sekilde ifade etmeye, ve nasil oynamamiz gerektigi hakkinda bilgiler vermeye calisacagiz. Devaminda, bazi rol-yapma ornekleri vererek rol-yapanlari belli siniflara ayiracagiz. Agirlikla rol yapmayi seven ve bu sekilde oynayan bir oyuncunun nasil davranmasi gerektigine, rol-yaparken nelere dikkat etmemiz ve nelerden kacinmamiz gerektigine deginecegiz. Nihayetinde, karakterimizi bir rol-senaryosuna nasil sokabilecegimiz veya gerektiginde nasil ve ne sekilde bir senaryo yaratabilecegimiz konusunda fikirler verecegiz.



    A. KARAKTER EGILIMI (ALIGNMENT)

    Karakterimizin kisiligi ve tavirlarini sekillendirecek olan, belki de en onemli ozelliktir, karakter egilimi. Karakter egilimini, uc ana sifat altinda toplayabiliriz: "Iyi" (Good), "kotu" (evil), veya "tarafiz/notr" (neutral). Yine FRP tarzi oyunlardan alisik oldugumuz "kanun/kural" (law) tanimini, bu noktada yapmamiz gerekiyor. Karakterimizin, ait oldugu toplumun kanunlarina, kurallarina bagliligini da benzer bir sekilde "kanunlara/kurallara uyan" (lawful), "kaotik/duzensiz" (chaotic), ve "tarafisz/notr" (neutral) olarak tanimlayabiliriz. Simdi, bu tanimlamalari, daha detaylica aciklamaya calisalim.

    i. Iyi Egilimli Karakter

    Iyi huylu bir karakter rolu, baslangicta kulaga oldukca kolay ve oynanabilirlik acisindan rahat geliyor olabilir, aslinda cogu kez de boyledir. Ancak, bir karakterin iyi olmasi, iyilik melegi rolunu de ustlenmesini gerektirmeyecektir. Karakterin iyi olmasinin rol yapmadaki en bariz ozelligi, hedeflere ulasmak icin nasil calistigi, nasil bir yol sectigi ve ne gibi etkilesimlerde bulundugunda ortaya cikmaktadir.

    Soylediklerimizi daha iyi aciklayabilmek icin bir ornek verelim ve iyi egilimli uc karakterin, ayni olay karsisindaki farkli yaklasimlarini, bu yaklasimlari sonucunda ne sekilde algilanabilecegini irdeleyelim. Ornegimizde, Gyram, kardesi Hebry'i, hemen hergun bulundugu Stormwind'in ticaret bolgesinde iki gundur goremeyince yasamindan endise duyuyor ve kardesinin nerede olacagini merak ediyor olsun.

    Kendisini kutsal isigin yorulmaz savunucu olarak nitelendiren Merian, Gyram'in endisesini farkedip kendisine bir sorunu olup olmadigini sormak icin yaklasiyor. Kisa bir konusma sonrasinda olayi ogrenen Merian, Gyram'i sakinlestirmeye calisiyor ve bu konu ile ilgilenecegini, kendisinin isine yarayacak her bilginin onemli oldugunu bildiriyor. Detaylica edindigi bilgiler sonrasinda, Lord Grayson Shadowbreaker ile konusacagini ve bagli oldugu birligin en kisa surede kendisine yardimci olacagini belirtiyor. Amaci, elindeki gucu olabildigince kullanarak Gyram'a yardim etmek, ve kardesini kacirani cezalandirmak. Boylelikle, kendi irkina karsi tehdit olusturan herkese, yine kendi irkinin gucunu kullanarak bir mesaj vermeyi amacliyor.

    Sessiz ve gorunmeden yurumesi ile un salmis olan suikastci Lilla, Gyram'in hikayesini dinledikten sonra vakit kaybetmeden kardesini kaciranin pesine dusuyor. Her ne kadar Hebry'i kurtarmayi amacliyor olsa da, onu kaciranin neden kacirdigina dair merak da duymuyor degil. Kacirani buldugunda ise onu cezalandirmadan once bu olayin sebeplerini bir de ondan duymak, Hebry'nin gercekten de masum olup olmadigini, onu kaciranin hakli nedenlerinin olup olmadigini merak ediyor ve hem onunla, hem de Gyram ile konusup, bu olayi kendi kafasinda iyice anlamlastirmaya calisiyor. Kabaca ozetleyecek olursak, olaylara her iki tarafin bakis acisi ile bakmayi ve kendi basina degerlendirmeyi amacliyor; bir baska bakis acisi ile ise, baskalarinin isine burnunu sokmayi kendine bir hak olarak goruyor. Neticesinde verecegi karar, itibarini zedeleyecek bir karar olabilir, her ne kadar iyi egilimli olsa da.

    Vahsi doganin kudretli avcisi olan cuce Muradin, inatci, kibirli ve cesur olarak bilinen karakteriyle, Gyram'in basina gelenleri duyar duymaz, etrafindaki arkadaslarini da alip Hebry'i kacirani bulmak ve cezalandirmak icin yola koyuluyor. Kesf'i pek de uzun surmeyen Muradin, Hebry'i kurtarip onu ali'koyanin cezasini kellesini ucurarak kesiyor. Her ne kadar iyilik yaptigi hissi ile memnuniyet duygusu iyice kabarsa da, acaba bu kadar hizli karar vererek, dogru birsey mi yapmisti? Bu atilganligi, belki de onun iyi tarafindaki en eksi ozelligiydi. Bir an icin bu tavirlarinin, vahsilesmesine neden olup olmayacagini kafasinda sorguladi.

    Goruldugu gibi, yukarida uc farkli iyi egilimli karakterin, ayni olay karsisindaki tavirlari, ve neticesinde sonuclari farkli sekillerde gelisti. Ozet olarak, "iyi egilimli" karakter oynamayi secsek de, gelisen durumlar karsisinda verecegimiz tepkiler farkli sekillerde sonuclanabilir, algilanabilir. Verdigimiz kararlara gore, karakterimizin tavir ve davranislarina gore yaptiklarimiz, olumsuz karsilanabilir, kotu sonuclar dogurabilir.

    ii. Tarafisz/Notr Egilimli Karakter

    Notr egilimli olmak, kisisel duygularini bir kenara birakarak, etrafinda olan ve gelisen olaylar karsisinda tarafsiz kalmayi tercih eder. Baskalari tarafindan genellikle hissiz, ve soguk olarak gorulurler. Bu egilimdeki karakterleri tanimak gercekten zor bir hal alabilir. Aslinda odaklandiklari tek bir sey vardir; o da kendi amaclari, diger kimseleri dusunmeden ve onemsemeden; bu nedenle de cogu kez acgozlu olarak gorulurler.

    Tarafsiz egilimli bir karakter, etrafinda neler olup bittigini, kendi disindakilerin nelerle ugrastigini, amaclarina ulasabilmek icin etrafindan fayda gorebilecegi (daha dogru bir aciklama ile kullanabilecegi) kimselerin olup olmadigini merak edebilir; ancak bazi durumlarda pek de dikkate alinmazlar. Ya da butun bunlarin tam tersine, kendisini etrafi ile tamamen sogutup icine kapanabilir, etrafindakileri gormezden, duymazdan gelmeyi tercih edebilir, kendi varligi ile dis dunyasi arasina bir set cekip, kendini tamamen izole etmeyi tercih edebilir.

    Tarafsiz oldugunun bilinmesini firsat bilen bir karakter, gelisen olaylar karsisinda iki taraftan da bilgiler almayi, kendi cikarlarinca bu bilgileri degerlendirip kendisine en cok yarayacak olan tarafi secmeyi -anlik olarak- dusunebilir, gerekirse yine anlik olarak tarafini degistirebilir. Kendisi icin bunun hicbir onemi yoktur.

    Bu aciklamalarimizi, yukarida bahsettigimiz ornek konudan yola cikarak, yine farkli tarafsiz egilimli karakteri ele alarak orneklendirmeye calisalim.

    Naisha, uzun bir kesif sonrasi dondugu Stormwind'de tavernaya dogru gidiyordu ki, biraz uzaginda bir paladinin, konustugu insani dikkatlice dinledigini ve merakla sorular sordugunu gordu. Yanlarina yaklasip olan biteni anlamaya calisti; birseyler kesinlikle yolunda gitmiyordu. Paladin, yanlarina yaklasan savasciya soyle bir goz gezdirdi, fazla uzun surmedi. Daha once bu savasciyi defalarca gormus ve bencilligine tanik olmustu. Konusmalardan, paladinin Lord Grayson ile konusmaya gidip derhal bir ekip olusturacagini duymus ve kendi kendine dusunmeye baslamisti. Biraz sonra Gyram, etrafinda duran bu savasciya odaklanmis, kendisine yardimci olup olmayacagini merak etmis ve tam konuya girecekti ki, Naisha tavernaya dogru yola koyulmustu bile. Yorgundu, biraz alkol almak istiyor ve sonrasinda guzel bir uyku cekecekti. Hem nasilsa paladin bu isle ugrasiyordu.

    Kara buyu zanaatlarinda oldukca gelistirmisti kendisini, Beggra. Bu Gnome'un sirin gorunumune aldanan nice dusmanlari hazin bir son yasamis ve sadece demon'uyla bu isleri becermisti. Yolu Elwynn Forest'e dusunce, buradan Iron Forge'a gecmeyi ve usta terzisinden yeni maharetler ogrenmeyi dusunuyordu. Stormwind'de girtikten kisa bir sure sonra aglayan bir insani fark etmesi uzun surmedi. Yaninda, nefretten ve duydugu ofkeden cilgina donmus bir cuce ve iki-uc arkadasi da vardi. Nefret soluyan bu grup saga sola kosusturuyor, tavirlarindan daha fazla yandas bulmaya calistiklari anlasiliyordu. Muradin, ofke dolu bakislari ile Beggra'nin onunde bitiverdi, bu cilgin cuce cok hizli konusuyor, bagiriyor ve cilginca birseyler anlatmaya calisiyordu. Sozlerinden bazi kelimeleri secebildi, Beggra, pek de ilgilenmedi, neden ilgilensin ki. Terzisini, aksam olmadan gormeliydi; yavasca, suursuzca, umursamadan oradan uzaklasti.

    iii. Kotu Egilimli Karakter

    Adi, zaten bircok seyi acikliyor: onursuz, kustah, acimasiz, zalim, bencil, ahlaksiz, vb. bircok sifat kullanilabilir kotu egilimli bir karakter icin. Aslinda, kotu bir rol oynamak demek, bu ve benzeri sifatlari surekli tasiyor olmayi gerektirecektir diye bir durum soz konusu degildir; ancak bu ozellikler karakterin huyunda vardir ve derinlikleri, sinirlari diger kimselerce bilinmesi cok zor ogelerdir. Kotu bir karakter cekici, anlayisli, uyumlu, etkileyici olabilecegi gibi, gorunum olarak da gayet hos gorunumlu olabilir. Bu ozellikleri ile kurmus oldugu iliskileri, hic bozmayabilecegi gibi, ne zaman ki cikarina uygun bir durum gelistigini hisseder, aninda gercek yuzunu gosterebilir.

    Kisaca aciklamis oldugumuz bu ozellikleri, yine ayni ornegi kullanarak orneklendirelim.

    Kazbo, kisa boyunun da avantaji ile suikastcilikte oldukca ustalasmis bir Gnome. Paladin Merian'in bir guc toplama seferberliginden haber alinca, olayi merak etmis, kisa ve hizli bir arastirma ile, bu is icin konan odulun de gercekten oldukca yuksek oldugunu ogrenmisti. Istahi kabaran Gnome, elindeki ipuclarini acilen degerlendirip, herkesten once bulmaliydi Hebry'i; derhal ise koyuldu. Zaten maharetli olan bu suikastci icin cok da zaman almadi Hebry'i kacirani bulmak ve cezalandirmak. Artik eve donus yoluydu, Kezbo ile yola koyulmadan once Hebry, calinan elmasini almasi gerektigini soylemis ve yerde yatan cansiz bedenden koca bir elmas torbasi cikarmisti. Artik gidebilirlerdi, yola koyulmalilar, cok gec olmadan Stormwind'e donmus olmalilardi; ancak Kezbo, iclerinden sadece birinin donecegini biliyordu. Bu koca elmas torbasi dururken Gyram'in verdigi odul de neydi ki. Sinsice bir plani coktan kafasinda hazirlamisti bile, ve oyle de olacakti. Hebry'i kesip elmaslari alacak; Merian'in halen yolda olan ekibine katilip o ekipteymis gibi davranacak ve kimbilir bu emegi icin de mukafat alacakti.

    Renn, insanlarin yuce buyuculerinden, Gyram'a yardimci olabilecegini soyledi, ancak bazi sartlari vardi. Gyram'in kuyumcu dukkanininda isine yaracak cok ozel bazi maddeler vardi ve onlara ihtiyac duyuyordu. Zaten zekasi, etkileyiciligi, ve ikna kabiliyeti ile, Gyram'in aklini celmesi cok da uzun surmedi. Gyram, kardesini getirene vermeyi vaad ettiginden de fazlasini vermis olmasina ragmen, Renn'in bu isi basariyla yapacagindan suphe duymuyordu. Renn, ihtiyaci olan malzemeleri aldi, yola koyuldu, daha dogrusu koyuluyormus gibi yapti. Kendi isini halletmisti, baskalarinin isleri bekleyebilirdi; zaten ne kadar onemli olabilirdi ki kendi onceliklerinin yaninda.

    Bu orneklerden sonra, kotu egilimli karakter oynamayi dusunenler icin birkac onemli noktayi belirtmeden gecmemek lazim. Oncelikle kotu bir karakter oynamak zordur, o nedenle oncelikle kafamizda, karakterinize dair ne gibi amaclar edinmis oldugunuz konusunda olabildigince net fikirler olusturmamiz lazim. Kotu oynarken, kendimize dostluklar edinemezsek, hicbir rol-senaryosu uzun soluklu olmayacaktir bizim icin. O nedenle bu huyumuzu, bu ozelliklerimizi olabildigince saklamaliyiz, dogru an gelinceye kadar. Olabildigince yaratici olmali, ve bizi kotu yapan, bu sekilde davranmamiza sebep olan nedenleri hem carpici bir sekilde, hem de bize has, pek fazla ratlanmayacak sekilde belirtmeye, tanimlamaya calismaliyiz. Gercekten guzel, net ve kendimize has bir sekilde yapacagimiz tanimlamalarla, cok zevkli rol-senaryolari bizi bekliyor olacaktir.

    iv. Kanun/Kural Kavrami

    FRP oyunlarinda, cok onemli bir davranis gostergesi olan "Kurallara sadik", "Duzensiz/Kaotik", ve "Tarafsiz" kavramlarini WoW evreninde de uygulayabilir miyiz? Uygulayabilirsek nasil ve ne sekilde yapabiliriz? Bu sorularin cevaplarini aramaya ve bir sonuca varmaya calisalim.

    Oncelikle kural ve kanun derken tam olarak nelerden bahsediyoruz, bunu aciklamamiz gerekiyor. Oynamis oldugumuz karakterin irkina gore, secebilecegimiz, veya baska bir deyisle ait olabilecegimiz belli inanislar, WoW dunyasi icerisinde mevcut, ancak sunu belirtmemde fayda var. Butun bu inanislari, hedeflerini, uyelerini, ve hangi irk ile sinif arasinda populer oldugunu aciklamak, oldukca uzun ve zahmetli bir is olacaktir. Dogrusu, zaman icerisinde bunlardan bahsedecek olsak bile, bu kilavuzun amacindan sapmasina da sebep olacagi icin bu yazida, ilgili detaylara yer verilmeyecektir. Kendi birligine, irkina ve sinifina hakim olan ve bunun da otesinde merak edip arastiran bir oyuncu, zaten bu bilgilere sahip olacaktir. Yine de baslica bilinen inanislari, amaclarini ve degerlerini, kisaca ozetlememiz, "kanun/kural" konusunu daha iyi aciklayabilmemiz acisindan onemlidir. Fazla detaylara girmeden bazi aciklamalar yapip, konuyu daha iyi ifade etmeye calisalim.

    Kutsal isik kilisesi (Church of the Holy Light), Azeroth evreninde yaklasik 800.000 uyeye ulasmis kalabalik bir birliktir. Birlik uyeleri, kurallara sadik ve iyi egilimlidirler (Lawful/good). Uyelerinin tamamina yakini Alliance birligi icinden olsa da, Horde birliginden gelecek basvurulari da kabul etmektedirler. Archbishop Benedictus'un onderligini yapmis oldugu bu kilisenin en eski zamanlardan beri uyeleri High Elfler ve Ironforge Cuceleri olmustur. Ancak Azeroth'taki butun irklara kapilarini sonuna dek acmislardir. Birligin amaclarindan en onemlileri, kisaca insanlarin mutlu olmasi ve iyilikleri icin gerekli mucadelenin gosterilmesidir. Bu amaclar icin ogutledigi uc ana erdem, saygi (respect), azim (tenacity) ve merhamet (compassion)'tir. Horde birligi irklari, bu uc erdemi yerine getirmeye genellikle karsi cikmislar, birlik icerisinde -her ne kadar kabul goreceklerini bilselerde- sayilari neredeyse yok denecek kadar azdir.

    Kutsal isik kilisesinin Northsire Ruhbanlari (Clerics of Northshire), Gumus El Sovalyeleri (Knights of Silver Hand), ve Nortshire Kardesligi (Brotherhood of Northsire) gibi organizasyonlari mevcuttur. Kutsal isigin ogretilerinin benimsendigi bu kilise inanisina ilaveten, bir zamanlar izlenmis olan kutsal isigi, belli bazi gerekceler ile terk ederek olusturulmus olan Kutsal isik kafirleri (Heretics of the Holy Light) -ki uyeleri Argent Dawn ve The Scarlet Crusade'dir-, Unutulmus golge birligi (Cult of Forgotten Shadow) gibi birlikler de Azeroth evreninde bulunmaktadir.

    Ilaveten, irk ve/veya siniflari itibariyle de belli inanislar Azeroth evreninde siklikla yer almaktadir. Birkac ornek vermemiz gerekirse; insan, high elf, naga, gnome, blood elf, Draenei, terkedilmis ve troll buyuculerin inanisi olan Arcanum; Troll'ler arasinda populer olan Voodo ve Loa-worship; warlock, demon, satyr, fel orclarin takip ettigi Fel ve Demonology (seytan ve cinlerin varligi ile ilgili inanis); night elf'ler icin Elune; orc, troll, tauren, draene, wildhammer cuceleri, ogreler icin Shamanism; night elfler, taurenler, wildhammer cuceleri icin Druidism; terkedilmisler icin shadow (golge) ve necromancy (olulerle haberlesme); Azeroth evreninde s?kl?kla karsilasilan inanislardandir.

    Karakterimiz, ait oldugu irk, bagli oldugu sinif, ve uyesi oldugu loncaya gore; kendisine inanmak istedigi bir yol secebilir, ve bu konuda tamamen ozgurdur. Eger takip etmek istedigimiz bir inanis belirlemissek kendimize, oncelikle o inanisin, kurallara sadik olmamizla ilgili bir sarti olup olmadigini bilmemiz, rolumuzu daha gercekci yapmamiz acisindan onemli olacaktir. Ornegin, kutsal isik kilisesi uyelerinin yalnizca kurallara bagli-iyi (lawful/good) olmasi gerekmektedir; bu inanista olan bir karakter, bu egilim disina cikamaz; cikarsa inanisi ile ayki davranmis olur. Bir baska ornek olarak, Unutulmus golge birligi uyesi olan bir karakter; kurallara bagli-kotu (lawful/evil) olabilecegi gibi, kaotik-tarafsiz (chaotic/neutral), ve tarafsiz-kotu (neutral/evil) egiliminde de olabilir; cunku bu inanis icerisinde kanun ve kurallara baglilikla ilgili zorlayici maddeler bulunmamaktadir; ve bu nedenle bu inanistaki bir karakter kurallara bagli olabilecegi gibi kaotik olmayi da secebilir.

    Aslinda, belli bir inanisa gore karakterimizi sekillendirirken, eger RP-uzerine kurulmus bir birlik (guild) uyesi isek, birligimizin bu konuda yaratici fikirleri sayesinde, egilimimizi daha net ve belirgin bir sekilde belirleyebiliriz. Buradaki asil amac, "ilk adimlar" bolumunde de bahsetmis oldugumuz gibi, karakterimizin davranislari, huyu ve dusunceleri ile ilgili bilgileri, elimizden geldigince detaylandirmaya calismaktan ibarettir. Bu egilimler sayesinde kendimizi, bir nev'i belli bir kalip icerisinde koymaya calisiyor, karakterimiz ile ne tur davranislarda bulunacagimizi, olaylara hangi acindan bakacagimizi sekillendiriyoruz.



    B. ROLEPLAYERLAR

    Bu bolumde, rol yapma ile ilgili olarak WoW oyuncularini degisik siniflara ayiracagiz. Oncelikle belirtmem gereken onemli husus, her ne kadar Turkce olmasa da bu bolumde "roleplayer" kelimesinin, "rol yapan" anlaminda kullanildigidir.

    i. Anti-Roleplayerlar

    Bu tip oyuncular, oyun icerisinde devam eden bir RP senaryosunu kelimenin tek anlamiyla mahvederler. Rol yapma ile ilgileri yoktur, bizim tabir ettigimiz sekilde OOC modunda oyunlarini oynarlar. En buyuk sorun ise, denk geldikleri RP senaryolarina izin hakki gozetmeksizin girer ve kendilerince diledikleri gibi konusurlar. Bu ve benzeri oyuncularin RP disinda olduklarini bilmek, ve onlari surekli OOC olarak gormek en dogru yol olacaktir. Simdi, bu grup icin ornekler verelim:

    2 roleplayer(RPer) ve bir anti-roleplayer(ARer), Orgrimmar'da zeplin bekliyorlar:

    RPer#1: Bu sefer Gurubashi Trollerine hak ettikleri dersi vermemiz gerekiyor, baltamla herbirinin kellesini ucuracagim!
    RPer#2: Buyulerimle yanindayim savasci, ancak oncelikle Yojamba Adasi'ndaki Zandalar Trolleri ile konusmayi unutmamaliyiz
    ARer: Ne diyosunuz siz yaa
    ARer: lol

    4 roleplayer Tanaris collerinde oturmus, yaktiklari ates etrafinda dinlenip sohbet ediyorlar:

    RPer#1: Gul'dan'in izinden gidiyor gibisin Orc; dikkat et. Kara buyulere fazla kaptirma kendini.
    RPer#2: Merak etme avci. Golge konseyini olusturanlarin dustukleri hatalara dusmek gibi bir niyetim yok.
    RPer#3: Bir Orc kara buyucusu.. Gecmisiniz hic de parlak degil ne yazik ki
    RPer#2: Sozlerine dikkat et uzun kulakli!
    ARer: Ne yapiyorsunuz siz yaa ? Batak mi ceviriyonuz ?
    ARer: haha

    ii. Roleplay Yapmayanlar

    Bu gruptaki oyuncularin rol yapma ile pek bir ilgileri yoktur. Anti-roleplayerlardan farkli olaraksa denk geldikleri RP senaryolarina ne dahil olurlar, ne de bu senaryolari mahvederler. Bazilari, zaman zaman denk geldikleri diyaloglara dahil olmayi tercih etseler de uzun soluklu bir senaryodan genellikle uzak dururlar. Yine bu gruba dahil olacak bir kisim ise Anti-roleplayerlar gibi dusunseler de acik bir sekilde bir RP senaryosunu bozmaya calismazlar.

    Dinesh, Orgrimmar bankasi onunde Silla (roleplay yapmayan)'nin elindeki kilitli kutuyu aciyor:

    Dinesh: Aah, evet, bakalim bu kutu icerisinde seni ne gibi bir hazine bekliyor Troll
    Silla: tesekkurler
    Silla: /bye

    iii. Roleplay'e Yeni Baslayanlar

    Iste asil eglencenin basladigi nokta! Rol yapmaya yenice baslayan bir oyuncu, karakteri gibi dusunup ona uygun sekilde cevaplar vermeye calisirken, oynamis oldugu karakter, genellikle kendi kisiligine oldukca yakindir. Bu oyuncularla denk gelen roleplayerlar, hem aldiklari cevaplarla memnun olurlar, hem de karsilarinda roleplay'e istekli birisi oldugu icin onu daha da tesvik etmeye calisirlar. Bu sekilde bir motive ile cogu yeni baslayan icin rol yapmak oldukca cazip ve cekicidir.

    Scarlet Monastery'de dusen kilica "need" ceken oyuncu (Orc):

    Orc: Evet!! iste bu kilic tam da ihtiyacim olan seydi. Bundan sonraki maceralarim cok daha kolay olacak.

    Stormwind'de paladine neden gordugu her Horde'a saldirdigi soruluyor:

    Paladin: Horde'dan nefret ediyorum! Eskiden bize defalarca saldirmislardi.
    Paladin: Ustelik terkedilmislerle ittifak yaptilar. Benim gozumde hepsi olmeyi hak ediyor!

    iv. Orta-Duzey Roleplayerlar

    Bu gruptaki roleplayerlar, yeni baslayanlardan birkac adim ondedirler. Aralarindaki en bariz fark ise, bu gruptaki roleplayerlarin neredeyse hepsinin, karakterlerine ait bir gecmis hikayeleri ve gelecekleri ile ilgili beklentileri mevcuttur. Cogu, karakterlerinin aksanina gore konusur. OOC modunda konusmalari gerektiginde ise genel olarak "((...))" veya "OOC: ..." kullanirlar. Oyun icerisindeki karakter isimlerini genellikle onemsemezler ve tipki gercek hayatta oldugu gibi, karsilarindaki oyuncularin kim olduklarini, onlari taniyarak ogrenmek isterler. Karakterleri icin hazirladiklari gecmis hikayeye bagli sekilde oynayan bu gruptaki roleplayerlar, bu hikayeye uygun olmayan bolgelerden de uzak durmayi tercih ederler.

    4 kisilik bir grup, Scarlet Monastery'e girmek icin bir paladin (orta duzey RPer)'i cagiriyorlar:

    Grup lideri: Hey, SM'e gelmek ister misin ?
    Paladin: Uzgunum, babam Scarlet birligi adina savasmis bir asker. Onlara karsi savasamam.
    YeniRPer: Ahh, seni cok iyi anliyorum paladin. Merak etme, senin gibilere zarar vermeyecegiz.
    RP'e uzak: tamam dostum, sen bilirsin. Gorusuruz.
    Anti-RPer: saka mi bu? gelsene sen de, kalkana ihtiyacin yok mu?

    Rajani (orta-duzey RPer)'nin arkadasi, onun serverina yenice geliyor:

    Paladin: Rajani! seni tekrar gormek guzel. Bana birkac altin verebilir misin ?
    Rajani: ee.. adimi nerden bildin, seni daha once hic gormedim! Casus falan misin sen? Defol git gozumun onunden, yoksa kelleni ucuracagim!
    Rajani: (( Hosgeldin dostum, iste 1g senin icin. Kusra bakma karakterim asagilik biri tongue.gif zamanla anlayacaksin ))

    v. Ust-Duzey Roleplayerlar

    Rol yapmanin, oyundaki her anina yansidigi gruptur. Herhangi bir neden veya istek olmadigi surece savas olmayacak, ve karakter buyuk ihtimalle cok nadiren kosacaktir. Karakter agzindan yazilan her soz, o karaktere aittir, onu oynayan kisi kim olursa olsun. Bu duzeydeki roleplayerlar, Anti-roleplayerlara asla taviz vermezler, roleplaye yabanci olanlara ise, katilimlarina gore bir yere kadar taviz gosterebilirler. OOC modu cok ama cok nadiren kullanirlar; gerektiginde whisper ve party chat'i kullanirlar ancak bu da cok fazla olmaz. Ust-duzey bir roleplayer, guild-chat'teki sohbetlerden uzak durmaya da ozen gosterir. Karakterlerinin mutlaka bir gecmis hikayesi mevcuttur, ve oldukca detaylidir. Zaman gore degisen ruhsal durumlari, kisa ve orta-vadeli hedefleri bellidir. Karakterlerine oldukca hakim olmuslar ve tamamen karakterleri gibi konusmayi ogrenmislerdir.

    Ust duzey iki roleplayer (UDRPer) Night Elf, Stormwindde yururler ve degisik roleplayerlarla diyalog kurarlar:

    UDRPer#1 (Night Elf): [Darnassian] Ishnu-alah
    UDRPer#1 (Night Elf): [Darnassian] Ishnu-dal-dieb
    ODRPer (insan): Ah, Stormwind'de bir Elf! Bunu neye borcluyuz acaba ?
    UDRPer#1 (Night Elf): Selamlar insan dostum! Parkta bir arkadasimla bulusacagim, ticaret icin buradayim.
    YBRPer (cuce): selamlarrr Elf!
    UDRPer#2 (Night Elf): /em egilerek burnunu cucenin alnina iyice bastirir ve kaslarini catar
    (Gnome): Hey, bu kilidi biriniz benim icin acabilir mi?
    ODRPer: Hmm su an icin vaktim var aslinda. Neden olmasin, getir bir goz atayim
    ODRPer: ((kilidi dikkatlice acar))
    (Gnome): waow! 12'lik canta, super!! tesekkurler
    ODRPer: Huh? Cok komik konusuyorsun gnome
    (Gnome): Ne?
    ODRPer: Neyse bosver, iyi gunler
    Anti-RPer: Hey! Neden kosmuyorsun, oyle daha hizli yurursun. / tusuna bas
    ODRPer: ...
    Anti-RPer: /dance
    ODRPer: Beni rahat birak
    Anti-RPer: ahhahhah

    * UDRPer: Ust-Duzey RolePlayer
    * ODRPer: Orta-Duzey RolePlayer
    * YBRPer: Yeni-Baslayan RolePlayer



    C. KARAKTERIMIZI DUNYAYA TANITMAK

    Karakterimize ait olarak nasil hissettigini, neye benzedigini, nasil gorundugunu, neyi hedefledigini, vb. bilgileri detaylandirdik. Sirada, onun nasil davranacagina karar vermemiz gerekiyor. Aslinda WoW, saglamis oldugu "emote"lar sayesinde bize neredeyse sinirsiz bir imkan sagliyor bu konuda. Degisik durumlar karsisinda nasil ve ne tur tepkiler verebilecegimizi, neler yapabilecegimizi, bu "emote"lar sayesinde tanimlayabiliriz. Iyi bir "emote", karakterin fikizsel bir tavrini, davranisini veya dusuncesini yansitabilecegi gibi, diger karakterlerin de katilimi icin net fikirler verir. Diger karakterler, genellikle karakterimizin dusuncelerini, hedeflerini bilemeyeceklerdir; bu nedenle "emote"larda bu gibi yazimlardan kacinmamiz, daha dogru olacaktir. Eger birisine karsi bir yumruk atiyorsak, bunu sadece yaptigimizi belirtmemiz yeterli olacaktir; bu sekilde karsimizdaki karakterden bir tepki alabiliriz de. Aksi durumda, eger ki tanrisal bir moda burunup de abartili bir "emote" belirtirsek, karsimizdakinin cevap sansini da elinden almis oluruz; buna dikkat etmeliyiz. Ornek vermemiz gerekirse:

    Ganesha: /em karsisindaki Orc'un onune tukurerek alayci bir bakisla kaslarini catti
    * Orc'un buna cevap vermek icin zamani var, silahiyla cevap verebilir, tekme atabilir, yumruklayabilir, veya hicbir tepki vermeyebilir. Sonucta ihtimaller neredeyse limitsiz.

    Ganesha: /em golgelere adim atarak Orc'un arkasinda belirdi; hizlica bir hamle ile saniyeler icinde Orc'un kolunu kesti.
    * Orc kolunu kaybetti, kanamasi var ve tedavi edilmesi gerekli. Boyle bir "emote" icin verebilecegi cevaplar oldukca kisitli.

    Elbette, kullanacagimiz "emote"larla, ne kadar aciklayici ve gercekci olursak, karsilik bulmamiz da o kadar kolay olacaktir. Detaylari vermekten kacinmamaliyiz, ayrica karsimizdakilerin de birer karakter olduklarini unutmamali, onlarla etkilesim icinde bulunacagimiz zaman yazdiklarimizla, seceneklerini kisitlamamaya ozen gostermeliyiz. Bazi zamanlarda karsilik goremeyebiliriz de. Sonucta nasil ki biz rol-yapmadan zevk aliyorsak, diger oyuncular bunun tam tersini dusunuyor olabilirler.

    Buraya kadar, ogrenmemiz gereken bircok bilgiyi edindik ve artik hemen hemen hersey hakkinda, en azindan fikir sahibiyiz. Roleplay senaryosu yazmak, veya bir senaryo yaratip ona dahil olmak, arkadaslarimizi da bu senaryoya cagirmak istiyoruz. Neler yapabiliriz? Ne gibi fikirler uretebiliriz? Dogrusu, limit tamamen kendimiziz. Cok sacma bir fikir olmadikca, karakterimize zit dusmedikce ve WoW dunyasi icerisinde oldugu muddetce, dogrusu bircok senaryo, bircok fikir edinebiliriz. Birkac tanesini, ornek olmasi acisindan asagida siralayalim:

    Hayvanat Bahcesi Fikri: Eger bir avciysaniz, siradisi petler edindiyseniz, ana sehirlerin birinde bunlari gosterebilir, nasil ve ne sekilde evcillestirdiginizi, hikayelerinizi anlatabilirsiniz.

    Tur Operatorlugu: WoW, buyuk bir evren, bunu hepimiz biliyoruz. Eger bu evrendeki bolgeleri veya birkac tanesini cok iyi bildiginizi dusunuyorsaniz, etrafinizda maceracilari toplayip onlara bu bolgeleri tanitabilirsiniz. Gecmis hikayelerini, neden orada belli yaratiklarin oldugunu aciklayip, bu bolgedeki asil amacin ne oldugunu anlatabilirsiniz. Benzer bir fikri, raidlere gittiginiz raid-gruplari ile de yapabilirsiniz.

    Psikolog: Etrafinizdakilerin dertyleri, sikintilari mi var? Onlara terapi yapabilir, ruh hallerini iyilestirmeyi deneyebilirsiniz.

    Inn isletmeciligi: Iyi bir asci misiniz? veya mukemmel bir ilk-yardim ustasi? Kendinize gore belirlediginiz bir inn'de yemek-icki servisi verebilir, yaralilari tedavi edebilir, yatmak isteyenleri agilayabilirsiniz. Belki boylesi bir ortam icin birkac dansci da misafirleriniz icin keyifli olacaktir.

    Kiralik Katil: Naminizi bir suikastci olarak tanitmayi secebilir, intikam pesinde olanlara yardim etmek amacli bir meslek edinebilirsiniz. Kimbilir, belki de alacaginiz bahsislerle bir servet yaparsiniz?

    Haberci: Sehirlerin birisinde son gelismelerden herkesi haberdar edebilirsiniz. Veya benzer bir sekilde, karsi tarafin neler yapmakta olduguna dair bir casusluk yapip, bu bilgiyi kendi sehrinizde ilgilenenlerle paylasabilir, veya satabilirsiniz.

    Komedyen: Hunerlerinize guveniyorsaniz, espri yeteneginiz yuksekse belki de epeyce populer olabilirsiniz.

    Goruldugu gibi, fikir uretmek cok da zor degil. Yeter ki neleri yapip, neleri yapamayacagimizi netlestirelim kafamizda. Ve elbette ki cok onemli bir diger nokta da, secmis oldugumuz fikirlerin cazip olmasi, talep gormesi. Bazen, denemelerimizde basarisiz olabiliriz, ancak boyle olsa bile vazgecmemeliyiz. Unutmamaliyiz ki bu oyun icerisinde bizler gibi rol yapmak isteyen, rol yapmaya sicak bakan insanlar da var.



    D. RP TABANLI RAID

    Adi uzerinden de anlasilabilecegi uzere RP tabanli bir raid, normal yapilan raidlerden cok daha farkli ve genellikle de cok daha uzun suren, ancak gerek hikayeleri ile, gerekse de roleplayer'larin katkilari ile oldukca eglenceli ve hos bir vakit gecirmeyi amaclayan bir raid kurulumudur. PvE veya PvP amacli olsun, bu zamana kadar bircok raide girmisizdir, gerek rakip birlik oyunculari ile savasmak, gerekse de boss'lari kesmek olmustur amacimiz. Peki, RP tabanli bir raid, butun bunlari yapmanin yanisira ne gibi degisik olaylar, aktiviteler icerir? Boyle bir raidin farklari nelerdir? Simdi bunlari aciklamaya ve devaminda bu tarz bir raid kurulumu icin fikirler vermeye calisalim.

    RP-tabanli olarak kurulan bir raid, genel olarak bir RP tabanli guildin veya boyle bir guild icerisinde yer alan bir roleplayer'in, kendi guildi veya karakteri ile ilgili olarak yazmis oldugu bir senaryoyu temel alir. Boyle bir raide katilan roleplayerlarin da, bu senaryoya uymak icin kendilerince belli sebepleri vardir mutlaka. Daha onceki bolumlerde, karakterlerimizin maceralari boyunca belli hedefleri olabileceginden, ve bu hedeflerin zaman icerisinde degisebileceginden bahsetmistik. Bu hedefler dogrultusunda bir karakter veya guild, PvE tabanli olarak bir raid boss'unu, veya PvP tabanli olarak karsi taraftan bir guild'i, veya bir sehir NPC-boss'unu hedef olarak gorebilir, ve bu hedefe yonelik bir neden-amac bazli hikaye ile RP-tabanli raid baslatma girisiminde bulunabilir.

    Bildigimiz klasik raidlere nazaran, bu sekilde duzenlenen bir raidde amac, sadece saldirmaktan daha kapsamli ve zevkli olmalidir. Ozellikle son saldiriya kadarki senaryo ve raidin en son noktasinda elde edilmesi planlanan amac guzel ve net bir sekilde cizilmeli, boyle bir raide katilan herkesin hangi amac ugruna caba sarf'etmis oldugu iyice belirtilmelidir. Tipki matematik derslerinden ogrendigimiz bir gercek gibi. Soruyu cozebildigimiz muddetce, hangi cozum yolunu kullanirsak kullanalim; amacimiz soruyu dogru bir sekilde cozmektir. Elbette ki raidi basariyla bitirmek, onumuzdeki butun dusmanlari kesebilmek keyiflidir, ancak RP-tabanli bir raidde amac, sadece bu degildir; ve zevk alinmasi gereken daha baska faktorler de eklenmelidir. Peki nedir bu faktorler, veya ne olabilir? Asagida bu konuda bazi fikirler vermeye calisalim.

    Dizilim: Hangimiz girdigimiz raidlerde belli bir sira ile diziliyoruz? Boss onundeki dizilimden degil, raidin basindan sonuna dek suren kosturmacadan bahsediyoruz. Buna bir kisitlama, ya da duzen getirilebilir. Karsilasilan dusman karsisinda, belli bir dizilim formasyonu sekillendirilip, savasa baslamadan once raid liderinin atesli bir konusma yapmasi, ve bu konusma ile raiddekileri savasa, savas ortamina iyice hazirlamasi guzel bir nokta olacaktir. Yine benzer bir sekilde, raid suresince kosmak yasaklanabilir, belli bir dizilim seklinde yurumek sart kosulabilir.

    Savas Sarkilari: Her ne kadar WoW bize bayrak tasimak, enstruman calmak gibi imkanlar vermis olmasa da, senaryomuzda aramizdan bir veya birkac kisiyi, savas sarkilari soylemesi, veya savas naralari atmasi icin gorevlendirebiliriz. Aslinda buradaki amac, savas atmosferini daha derinden ve olabildigince gercekci yasatabilmektir.

    Daha Derin ve Gercekci Bir Atmosfer: D&D (Dungeons&Dragons) oynamis olanlar bilirler. Oynanan oyun evrenini oyunculara anlatan, onlarin bu evreni, cevreyi, cevredekileri tanimalarini, birebir yasamalarini saglayan DM (Dungeon Master)'ler vardir. Raid lideri veya lidere asist edenler de benzer bir sekilde, girilen bir raidde ortam hakkinda bazi aciklamalarda bulunabilir, icerdeki atmosferi daha detaylica anlatmaya calisabilirler; bi'nev-i DM'lik gorevini ustlenebilirler. Bu amacla, "raid warning (/rw)" komutu kullanilarak daha farkli bir boyut kazandirilabilir. Ornek vermek gerekirse;

    "Karsidaki kuytuluklardan karanlik guclerin olumcul sesleri yankilanmakta"

    seklinde aciklanan bir ortam atmosferi sonrasi, raiddeki roleplayer'lar buna bir cevap verebilir, kendi duygularini, dusuncelerini, cekincelerini paylasabilirler. Raid, saldiri planlarini duzenlemek durumunda kalabilecegi gibi, geri cekilmeyi de dusunebilir.

    Kamp Kurmak: RP-tabanli bir raidin amaci, raidi en kisa zamanda bitirmek degildir, ve asla olamaz. Karakterlerimizi canlandiriyoruz, kendimizi onlarin yerine koyuyoruz. Nasil ki bizler yorgun dusuyoruz, karakterlerimizin de yorgun dusebileceklerini, dinlenmeye ihtiyac duyacaklarini unutmamaliyiz. Raidin kamp kurmasi, hem karakterlerimizin dinlenmeleri icin, hem savas planlarimizi, stratejilerimizi tekrar gozden gecirmek icin ideal bir fikir olacaktir. Bunlarin yanisira, bazi kisiler etraftan odun toplayip bir kamp atesi yakmayi deneyebilir, raiddeki usta ascilar, gucumuzu toparlamamiz icin bizlere hunerlerini gosterebilir, ve alkolikler iyice icerek sarhos olmak isteyebilir; tabii bu sure zarfinda sadece uyuyarak kestirmek isteyenler de olacaktir.

    Izci Partileri: Raid sirasinda, raid lideri, veya raid asistanlari tarafindan yaratilacak atmosfere gore, belli bir party, izcilik, gozculuk yapmakla gorevlendirilebilir. Ozellikle kurulan bir kamp sirasinda, raidin yolu uzerinde neler oldugu, onlari nelerin bekledigi konusunda gozculuk yapmalari istenebilir.

    Ganimet ve Yagmalama: Bir sehir baskini yaptik, ve sehir boss'unu oldurduk, butun guardlar dustu. Diger tarafin oyuncularini veya guardlarin yeniden spawn olmalarini beklemekten daha cok ve zevkli seyler yapabiliriz; dusen bir sehrin yagmalanmasi, raiddekilerin, etraftaki cesetleri ganimet icin arastirmasi, etraftaki ticarethanelerin basilip yagmalanmasi gibi. Bunlari yaparken, oyuncularin kullanacagi "emote"lar, verecekleri tepkiler, bizlere kurgulamis oldugumuz senaryo uzerinde limitsiz alternatifler yaratabilecektir.

    Goruldugu gibi, normal bir raidden yola cikarak, sadece bi'kac fikir ekledik, ve sonucta RP olarak neredeyse sinirsiz bir senaryonun bizleri bekledigini gorduk. Amacimiz, karakterimize uygun sekilde davranmak oldugu icin, kurulan bir raidi de bu sartla devam ettirmek cazip bir fikir olacagi gibi oldukca eglenceli ve zevkli de olacaktir. Tabii hatirlatmadan gecemeyecegimiz bazi noktalar, onemli hususlar da yok degil. Asagida, kisaca bunlara deginmeye calisalim.

    Digerlerine Saygi: RP-tabanli bir raid bizim ilgimizi cekiyor olsa da, herkesin ilgisini cekmesini bekleyemeyiz. O nedenle raiddeki herkesin bu gercegin farkinda olduklarindan emin olmak zorundayiz. Kimseye, zorla RP yaptiramayiz, yaptirmamaliyiz da. O nedenle bu amacli kurulan bir raid soz konusu ise, herkesi bu konuda bilgilendirmemiz esas ve onemli olacaktir.

    Quest Veren NPC'ler: RP-tabanli raid senaryomuzda, quest veren NPC'leri disarda tutmamiz, saldiri yaptigimiz bolgede bu NPC'lere ihtiyac duyabilecek oyuncular olabilecegi icin hem onemli, hem de daha durust bir yaklasim olacaktir. Ne kadar dusmanca bir tavir icerisinde oyunculardan olusuyor da olsak, bu kurala uymak, daha dogrusu bu sekilde bir tavir takinmak karsimizdakilere de duydugumuz saygiyi gosterecektir.

    Ceset Basinda Beklemek: PvP senaryosunda karsilasacagimiz diger taraf oyuncularini kesmek, elbette bizler icin en buyuk keyif olacaktir. Ancak karsimizdakilere, en azindan geri cekilebilecekleri bir firsat tanimak guzel bir jest olacaktir. Elbette boyle bir PvP raidinde olmek kimse icin hos birsey degildir. Ancak, yenice dogmus bir dusmani, yari-canindayken kesmek de bir o kadar zevksiz olacaktir. Karsilikli olarak bu firsatin taninmasi, PvP'yi daha zorlastiracagi gibi, daha keyifli hale de getirecektir.

    Tabii ki bu saydiklarimiz, "olmazsa olmaz" kurallar degildir, en azindan herbiri. Ancak bu ve diger bazi kurallar belirlenerek, RP-tabanli raidin daha zevkli bir hale getirilmesi, yine bizlerin elindedir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Clementha -- 15 Temmuz 2009; 0:40:52 >







  • tamam
















    güzel.umarım teşvik edici olur
  • Vay be bayaaaa uzun ve güzel bi çalışma

    Güzel olmuş eline sağlık, üst konu bile olabilir
  • Orjinaldeki rp serverlarının çoğu ölmüş durumda, oynadığım süre içinde gördüğüm etrafın bahsettiğin anti-rperlarla dolmuş olması idi.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Sezgek Noraktar

    Orjinaldeki rp serverlarının çoğu ölmüş durumda, oynadığım süre içinde gördüğüm etrafın bahsettiğin anti-rperlarla dolmuş olması idi.


    Bizde free serverda yaparız???? :)
  • Aslında düşünüyorum da eski 40 man raidlerde RP yapmak acaip zevkli olurdu
  • Hort
    Yahu güzelim role playi wowun başlığına açmışsın.Role play bir sanattır genelde fantastik ve bilim-kurgu kitaplarında , filmlerinde görülür .Yazar olayları tanrılsal anlatarak olayın gidişatı diğer karakterler açısından empati yoluyla devam eder.
  • çok güzel bir yazı olmuş tebrikler

    quote:

    Orijinalden alıntı: jeagerjaques

    Hort
    Yahu güzelim role playi wowun başlığına açmışsın.Role play bir sanattır genelde fantastik ve bilim-kurgu kitaplarında , filmlerinde görülür .Yazar olayları tanrılsal anlatarak olayın gidişatı diğer karakterler açısından empati yoluyla devam eder.


    wow başlıgında açmış çünkü verdiği örnekler hep wow ile alakalı, bir anlamda wow rpg rehberi gibi olmuş. sen de daha genel bir yazı yazarsın
  • Çok güzel ayrıntılı yazmış arkadaş. Daha önce görmemiştim bu konuyu iyi oldu zortlattığınız.
  • Eskiden Roleplay yapmaya hevesliydim, ama şimdi çok Nerd-ish geliyor.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Hünerli

    Eskiden Roleplay yapmaya hevesliydim, ama şimdi çok Nerd-ish geliyor.


    Yeteneğim yok demiyorda...

    Bir İngiliz arkadaşımla çok zevkli RP'ler yapıyorduk. Tirisfalde kaybolmuş bir warlock oluyordum ben metaya girip ''Wh.. What's happening to me??'' diyip metaya giriyordum. STV'de Bear Grylls'in Man vs Wild'ının taklidini yapıyorduk.

    Hatta yanımda taşıdığım çantalarımdan birinde RP kıyafetlerim duruyor, t6 itemlerim brewfestten thanksgivingden falan kalma setler olurya onlar da var. Forumdan bir arkadaş bana çinli demişti hatta eski tierları topladığım için, çok alınmıştım.

    Çinli değilim ben uygur türküyüm bir kere.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Genesis. -- 25 Temmuz 2011; 2:05:06 >




  • up
  • ben ilgili olsaydım bile baştan vazgeçerdim bunu okuyunca ya da okumaya başlar gibi olunca
    ya da tamam tamam direk görünce vazgeçerdim
  • vay bee, neredeyse 2 yil gecmis bu yazinin ustunden. Askerlikti, tezdi derken uzun sure ara vermek zorunda oldugum RP gunlerim canlandi gozumde. Saolasin ClemeNtha, eski guzel anilari canlandirdin; tabii en onemlisi eger'ki birilerine faydasi dokunabilmisse bu yazinin, ne mutlu..
  • Çok güzel ve yararlı bir çalışma olmuş. Arkadaşlarla bir araya gelip RP'ye başlamak istedik ve öğrenmek için kaynağa ihtiyacım vardı. Sizin sayenizde birçok şey öğrendim. Teşekkürler!
  • Başarılı buldum. Rp türüne ilgi duyan arkadaşlara faydalı olacaktır. Eline sağlık.
  • Yani kisaca hayati rezalet durumda bari oyunda gecireyim paladin mage olayim moduna girenlerin serveri. Bos isler bunlar oyun alti ustu

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Knife Party

    Yani kisaca hayati rezalet durumda bari oyunda gecireyim paladin mage olayim moduna girenlerin serveri. Bos isler bunlar oyun alti ustu

    Aynen hayatim rezalet. Karim beni terk etti. Cocuklarim tinerci oldu. Kumarda neyim varsa kaybettim. Rp yapmaya karar verdim.


    Az otede yasayiver be !

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Knife Party

    Yani kisaca hayati rezalet durumda bari oyunda gecireyim paladin mage olayim moduna girenlerin serveri. Bos isler bunlar oyun alti ustu

    Herkesin oyun tarzı farklı.

    Hayatım gayet düzgün, sağlam bir işim var. RP yapınca insan kendini farklı bir dünyada gibi hissediyor. Aksine, bu dünyanın sıkıcı yanından uzaklaşıyorsun.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Knife Party

    Yani kisaca hayati rezalet durumda bari oyunda gecireyim paladin mage olayim moduna girenlerin serveri. Bos isler bunlar oyun alti ustu

    Hayatını iş yaşamına veya toplumca belirlenen sığ değerlere endeksleyen, hayatın farklı taraflarından tad almayı, çok yönlü bir yaşam sürmeyi boş iş olarak görüp; toplum kabuğunu kırmaya cesareti, özlüğü olmadığından dolayı dolu yaşayan insanları da kabuğun bir parçası olup içine hapsetmeye çalışan sığ bir görüş.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.