Şimdi Ara

Objektif bilginin propagandası

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
43
Cevap
1
Favori
1.822
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Günümüzün modern düşüncesindeki objektif bilginin yeri bir hayli önem teşkil ettiği bilindik olmasına rağmen objektif bilginin kullanımı konusunda düşüncelere rastlamak güç oluyor. Forum tartışmalarında da sık sık kültürel değerlere gönderme yapmak amacıyla kullanılsa da, objektif bilginin önemini vurgulayan bir fikre rastlamak aynı şekilde güç. Bilgi felsefesindeki önemi ve bilimsel gelişmelere katkısından memnun olunacak sebepler olmasının dışında objektifliğin günlük hayatta gerçekleştirilmesi gerekilen bir felsefe ve entelektüel merakı sınırlayabilecek bir kabul haline gelmesini öngören kimselerin kendi tanımını yapabilmesi gerek.



  • el alim olmanın yanında birde el müstağni olmalıdır
    çoğu zaman çıkarlarımız yüzünden objektif olamayız
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bewy

    Olgu dahi tanımı için dili kullanır. Bu yapısallaşmadaki dilin problemidir. Konumuz biraz farklı...

    Arada nüans olduğunu fark ettim. Fakat fırsatını bulmuşken düşüncelerimi yazmak istedim.
    Mesajımı silip ayrı bir konu açayım ben. Kusur böylece af edile...
  • Objektif bilgi vardir. Objektif bilgiler tutarli bir mantik akisi ile objektif bir cikarima donusebilir. Fakat forum gibi ortamlarda objektif cikarimlar genelde tartisma konusu olmaz. Oldugu zaman da zaten ortada bir yanlis anlasilma var demektir.

    Genelde objektif bir cikarim yaptigini veya konuya objektif bakarak fikir urettigini soyleyenlerin, aslinda arka planda objektif olmayan varsayimlar uzerine bu fikri insa ettigini goruruz. Yani olayi bir fizik problemi gibi ele alirsak, problem girdileri ve cozum methodlari sabittir. Fakat iki farkli varsayim ile iki farkli sonuca ulasilabilir. Sonucta her iki cozum de bilimseldir.

    Dolayisiyla objektif oldugunu iddia eden herkesin, once bilincaltindaki "varsayimlari" sorgulamasi gerekir.
  • Kötü iyiyi kovar. İyi, çirkefleşemediği için savunmasızdır.
  • neverlate
    doğanın dili matematiktir denir ama matematik yada fizik gibi bilimler hayatın soyutlaştırılarak budanmış basitleştirilmiş halleridir
    hayatın kendisi insana dair şeyler çok daha karmaşıktır ve matematiğin dili ile ifade edilemezler
    mümkün olmayan objektif bilgi de böyle hayata ve insana dair bilgidir matematik problemleri değil
  • quote:

    Orijinalden alıntı: neverlate

    Objektif bilgi vardir. Objektif bilgiler tutarli bir mantik akisi ile objektif bir cikarima donusebilir. Fakat forum gibi ortamlarda objektif cikarimlar genelde tartisma konusu olmaz. Oldugu zaman da zaten ortada bir yanlis anlasilma var demektir.

    Genelde objektif bir cikarim yaptigini veya konuya objektif bakarak fikir urettigini soyleyenlerin, aslinda arka planda objektif olmayan varsayimlar uzerine bu fikri insa ettigini goruruz. Yani olayi bir fizik problemi gibi ele alirsak, problem girdileri ve cozum methodlari sabittir. Fakat iki farkli varsayim ile iki farkli sonuca ulasilabilir. Sonucta her iki cozum de bilimseldir.

    Dolayisiyla objektif oldugunu iddia eden herkesin, once bilincaltindaki "varsayimlari" sorgulamasi gerekir.

    Söz konusu kimin objektif olduğu veya neyin objektif olabileceği değil. Sessizliğin gürültülü savunucusu olabilir.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • @bahtiyar0011,

    Zaten ben de objektif olmayan bilgiyi, varsayimlari belli olmayan bir fizik problemine "benzettim". Gozlerimiz ayni seyleri gorur, kulaklarimiz ayni seylerin isitir, burnumuz ayni kokulari, dilimiz ayni tatlari alir. Bunlar objektif bilgilerdir. Mantik da tektir, kisiden kisiye degismez. Eger biri mantik kurgusu icerisinde objektif olamiyorsa bilincaltinda objektif olmayan varsayimlar oldugundandir.

    Elbette herkes mantik akisi ile yorum yapmak zorunda degil. Ben boyle hissediyorum diyip de gecilebilirsiniz. 100% subjektif bir yaklasimdir. Konu disidir.

    Benim elestirim objektif oldugunu iddia edip olamayanlara...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bewy
    Söz konusu kimin objektif olduğu veya neyin objektif olabileceği değil. Sessizliğin gürültülü savunucusu olabilir.


    Sanirim ilk mesajinizi anlamamisiz. Tekrar okuyup kendime gore tercume edeyim:

    - Objektif bilginin onemli oldugunu kabul ediyoruz ama oneminden (bilim ve felsefe haricinde) hic bahsetmiyoruz.
    - Gunluk hayatta da objektif olunmali diye bir gorus var. Ama gunluk hayatta objektif olmanin entellektuel meraka zarar verecegini dusunenler de var.
    - Bunlar kendi tanimlarini yapsinlar. (sanirim "objektiflik" tanimlari)

    Bu mudur?

    Neyi tartismamiz lazim? Gunluk hayatta objektif olmamak gerektigini mi?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi neverlate -- 18 Nisan 2012; 22:45:45 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: neverlate

    quote:

    Orijinalden alıntı: bewy
    Söz konusu kimin objektif olduğu veya neyin objektif olabileceği değil. Sessizliğin gürültülü savunucusu olabilir.


    Ilk mesajinizi kendime gore tercume edeyim:

    - Objektif bilginin onemli oldugunu kabul ediyoruz.
    - Objektif bilginin oneminden (bilim ve felsefe haricinde) hic bahsetmiyoruz.
    - Gunluk hayatta da objektif olunmali diyen birileri var.
    - Bunlar kendi tanimlarini yapsinlar. (sanirim "objektiflik" tanimlari)

    Bu mudur?

    Arkadas "gunluk hayatta zaten objektif olunamaz ki" demis.
    Ben de gunluk hayatta da aslinda objektif olunabilecegini ama onyargilar yuzunden olamadigimizi soyledim.

    Neyi tartismamiz lazim? Objektifligin tanimini mi yapmamizi istiyorsunuz? Zaten objektiflik kavraminin bir tanimi var. Eger sizin farkli bir taniminiz var ise bence o tanima uygun baska bir kavram bulun. Yoksa su anda oldugu gibi butun yazilanlar havada kalacak.

    Aynı objektif tanımına sahibiz. Geçmiş değerleri yadırgayan ve gündelik hayatta objektif olmayan bilgilerden arınmış bir kültür oluşumunun irdelenmesini talep etmeye çalışıyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bewy -- 18 Nisan 2012; 22:37:55 >




  • Sanirim soylemek istediginizi anladim. Fakat ilk mesajinizda neden "objektif bilginin oneminden yeterince bahsetmedigimizi" vurguladiginizi anlayamiyorum. Madem objektifligin dayatilmasina tepkilisiniz, israrla objektif bilginin oneminden bahsetmenizin sebebi nedir? Bir de anlasilabilir olmak adina belki icerisinde anlatim bozuklugu olmayan ve daha kisa cumleler kurabilirsiniz.

    Objektiflik konusuna gelince:

    Bence boyle bir kultur olusmasinin sebebi insanlarin sosyal varliklar olmalari. Sosyal varliklar iletisim kurmayi ve birbirlerini anlamayi isterler. Bunun icin de ortak kavramlara ihtiyac vardir. Ornegin eger objektiflik kavraminin objektif bir tanimi olmasaydi su anda bu kavrami tartisabiliyor olamayacaktik.

    Yani bence insanlar sosyallestikce objektif olmayan bilgilerden ister istemez ariniyorlar. Hicbir sosyal hayati olmayan, sadece kendisi ile konusan bir insan zaten objektiflik diye bir kavrama ihtiyac duymaz. Bu gozle baktigimizda su an icerisinde bulundugumuz "sosyallesme ve iletisim cilginligi" caginin gundelik hayati olabildigince objektiflestirmeye calismasindan dogal bir sey olamaz.

    Objektif bilginin yayginlastirilmasi entellektuelligi nasil etkiliyor emin degilim. Belki zamanla daha cok bilim adami ve filozof, daha az sanatci yetistiren bir toplum olacagiz. Fakat ayni zamanda birbirini daha iyi anlayip, daha saglikli bir iletisim kuracagiz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi neverlate -- 18 Nisan 2012; 23:10:48 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: neverlate

    Sanirim soylemek istediginizi anladim. Fakat ilk mesajinizda neden "objektif bilginin oneminden yeterince bahsetmedigimizi" vurguladiginizi anlayamiyorum. Madem objektifligin dayatilmasina tepkilisiniz, israrla objektif bilginin oneminden bahsetmenizin sebebi nedir? Bir de anlasilabilir olmak adina belki icerisinde anlatim bozuklugu olmayan ve daha kisa cumleler kurabilirsiniz.

    Objektiflik konusuna gelince:

    Bence boyle bir kultur olusmasinin sebebi insanlarin sosyal varliklar olmalari. Sosyal varliklar iletisim kurmayi ve birbirlerini anlamayi isterler. Bunun icin de ortak kavramlara ihtiyac vardir. Ornegin eger objektiflik kavraminin objektif bir tanimi olmasaydi su anda bu kavrami tartisabiliyor olamayacaktik.

    Yani bence insanlar sosyallestikce objektif olmayan bilgilerden ister istemez ariniyorlar. Hicbir sosyal hayati olmayan, sadece kendisi ile konusan bir insan zaten objektiflik diye bir kavrama ihtiyac duymaz. Bu gozle baktigimizda su an icerisinde bulundugumuz "sosyallesme ve iletisim cilginligi" caginin gundelik hayati olabildigince objektiflestirmeye calismasindan dogal bir sey olamaz.

    Objektif bilginin yayginlastirilmasi entellektuelligi nasil etkiliyor emin degilim. Belki zamanla daha cok bilim adami ve filozof, daha az sanatci yetistiren bir toplum olacagiz. Fakat ayni zamanda birbirini daha iyi anlayip, daha saglikli bir iletisim kuracagiz.

    Objektif kavramının objektif tanımı olamaz. Ancak işitsel olarak anlam kazandırılmış bir ses olabilir. Kolektif olmaktan bahsetmiyorum.

    Objektif bilginin gündelik hayatta "gerçeklik" kazanması sosyalliğin gerekliliğinden değil kültürün baskısından kaynaklanabilir. İnsanlar eylem kabiliyeti için bu bilgiden faydalanabilir lakin gerçeklik objektif hale geldikçe -özellikle kültürün endüstri haline dönüşmesinden sonra- birey olarak insan kendi varoluşu nedeniyle bu kültürü sahtelikle suçlaması muhtemeldir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bewy -- 20 Nisan 2012; 3:14:09 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: neverlate


    Objektif bilginin yayginlastirilmasi entellektuelligi nasil etkiliyor emin degilim. Belki zamanla daha cok bilim adami ve filozof, daha az sanatci yetistiren bir toplum olacagiz. Fakat ayni zamanda birbirini daha iyi anlayip, daha saglikli bir iletisim kuracagiz.

    önemli bir öngörü
    bir ara bende eski bilimsel kaynakları düşünürken paralel fikirlere ulaşmıştım
    öklidin yazdığı kitap 20 yüyıl üniversitelerde(newton zamanına kadar) ders kitabı olarak okutuldu kitap 21 ciltti bugün ise o bilgilerden sadece birkaç formül ve postila kitaplarımızda yer alıyor
    kitabın geri kalanında ne vardı
    aynısı grek öncesi, grek ve islam medeniyeti bilimsel kitapları içinde geçerli
    onlarca cilt yazıdan bir sayfaya sığacak kadarını bugün kullanıyoruz
    newtonun ve diğer çağdaşlarının(rönesans) kitaplarıda kısmen aynı akıbete uğradı

    bu bilgileri neden eledik ve o kitaplarda o kadar uzun uzun anlatılan neler vardı




  • bewy..

    Nesnellik kavramını tartışman gerçekten güzel bir şey.. Gerçekten de pek çok tartışmada anahtar sözcüklerden biri...
    Ben de seninle nesnellik üzerine tartışmak isterim. Fakat tartışmaya başlamadan önce merak ettiğim bir şeyler var:

    A.
    -Felsefe kavramını sıkça kullanıyorsun. Felsefe bölümünde mi okuyorsun?

    B.
    -Objektif bilgi kavramını kullanıyorsun. Felsefi olarak, bu kavramları bu şekilde yanyana getirmek demek, bilgi kavramının
    içinde nesnellik kavramının olmadığını iddia etmek demektir.

    Yani:

    1. Bilgi olan şeyin nesneli vardır, nesnel olmayanı vardır
    2. Ben burada bilgi olan şeyin nesnel olanı hakkında konuşuyorum

    demektir.
    Bu noktada şunu sormak gereği ortaya çıkıyor: Nesnel olmayan bir bilginin örneği ne olabilir?
    Bize nesnel olmayan fakat bilgi örneği olan bir örnek sunabilir misin?

    C.
    Şimdilik son sorum ise şu: Sence eskiler neden "nesnel" sözcüğünü kullanmış?
    Yani temelinde "nesne" kavramını taşıyan bu sözcüğünün cazibesi nedir?


    Bana bu sorularımın cevabını verebilirsen ben de seninle nesnelliği felsefi olarak tartışmak isterim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Lath.Crusader -- 19 Nisan 2012; 16:02:47 >




  • @Lath.Crusader

    Örnek: Nesnel olmayan bilgi vardır.
  • @Lath.Crusader
    illa batı medeniyetinin yaptığı bilgi kavramı doğrudur mu demek gerekiyor
    batı felsefesi metafizik bilgiyi kabul etmiyor diye bizde mi etmemeliyiz
    doğru onların tekelinde midir
  • Hayata, bilime, kendi hayatımıza objektif bakabilmek ve hareket edebilmek gerçekten çok zor. Baştada belirtildiği gibi çıkarlar öne çıkacaktır. Bilimsel objektiflik farklı bir durum olsa gerek. Zira Bilimsel olarak hesaplanabilecek bir durumun bir sonucu olacağı kesin olsa bile farklı bir durum farklı bir sonuç ortaya çıkarabiliyor ve bunun dışında İnsan faktörü devreye giriyor. Acaba bu noktada bence 3 başlık ortaya çıkıyor

    1- Yanıldığını düşünüp vaz geçmek
    2- Enaniyetten dolayı yine objektif bakamayıp aynı hatanın üzerinde devam etmek.
    3- Hemen mantıklı düşünüp tekrar denemek.

    Bilimde bile bu durum olabilecekken sosyal hayatta olması insanı şaşırtmamalıdır. Sosyal hayatta ise objektiflikten uzak olunduğu düşüncesi ile yaşamak, ama aynı şekilde kendine güvenerek orta yolda gitmek gerekir diye düşünüyorum ki bunları yazarken bile bir çıkarım olduğunu fark ettim,

    Oda bazı yazılanları anlamaya çalışmayarak kendi düşüncemi yazmak.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi abdullahors84 -- 19 Nisan 2012; 21:36:32 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bewy

    @Lath.Crusader

    Örnek: Nesnel olmayan bilgi vardır.



    Bir örneğini verirseniz ben de ikna olabilirim nesnel olmayan fakat bilgi olan şeylerin varlığı konusunda...

    @bahtiyar
    Bu soruyu bana hangi bağlamda sorduğunuzu merak ettim doğrusu.
    Zira sorularımda biz bilgi nedir bilmeyiz ve batı ne diyorsa gerçektir diye bir iddiam yok yukarda da açıkça görülebileceği gibi...
    Bu arada birbirinden belirli çizgilerle ayrılan bir doğu ve batı felsefeleri olduğunu düşünmüyorum...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Lath.Crusader -- 19 Nisan 2012; 23:48:32 >
  • Örneği verdim.

    quote:

    Nesnel olmayan bilgi vardır.



    quote:

    Orijinalden alıntı: bahtiyar0011

    @Lath.Crusader
    illa batı medeniyetinin yaptığı bilgi kavramı doğrudur mu demek gerekiyor
    batı felsefesi metafizik bilgiyi kabul etmiyor diye bizde mi etmemeliyiz
    doğru onların tekelinde midir


    Aslına batı felsefesinde metafiziğin yeri bugün bu kelimeye yüklenen anlamından biraz farklıdır. Metafizik, aklın ve duyunun ardında bir anlama disiplinidir. Batı felsefesinin sistematiğindeki temellendirmedir. Böylelikle bilimde, felsefede, sanatta, dinde mükemmel bir bağın kurulması hedeflenmiştir. Bugün bizim uygarlık peşinden koşmamızı engelleyen veya koştuğumuzu zannettiren seküler tartışmalar sentetik bir yapıyla sonuca ulaştırılmış.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bewy -- 20 Nisan 2012; 4:33:15 >




  • Bewy

    quote:

    Aslına batı felsefesinde metafiziğin yeri bugün bu kelimeye yüklenen anlamından biraz farklıdır. Metafizik, aklın ve duyunun ardında bir anlama disiplinidir. Batı felsefesinin sistematiğindeki temellendirmedir. Böylelikle bilimde, felsefede, sanatta, dinde mükemmel bir bağın kurulması hedeflenmiştir. Bugün bizim uygarlık peşinden koşmamızı engelleyen veya koştuğumuzu zannettiren seküler tartışmalar sentetik bir yapıyla sonuca ulaştırılmış.


    dediniz.

    Son satırda ise;

    Bugün bizim uygarlık peşinden koşmamızı engelleyen veya koştuğumuzu zannettiren seküler tartışmalar sentetik bir yapıyla sonuca ulaştırılmış.

    cümleniz dikkatimi çekti. Bu noktayı biraz daha açarmısınız.
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.