Şimdi Ara

MOTORDA TİTREŞİM

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
21
Cevap
1
Favori
3.281
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • genel bir durum olarak motor rölantide 1000 devirde çalışırken araba bir miktar sarsılır, hissedersiniz ama gaza basıp 3000-4000 devire getirdiğinizde bu sarsıntılar durur. devir arttıkça sarsıntılar hissedilmez olur. eğer titreşim ve sarsıntı pistonun dur kalklarından kaynaklanan bir durum ise yüksek devirlerde her patlamada piston daha büyük kuvvetle itilecek ve aynı şekilde daha ani duracaktır bu durumda sarsıntının artması gerekmiyor mu yani yüksek devirlerde frekans artması titreşimlerin genliğini azaltıyor mu ki sarsıntı azalıyor... bu olayın mekanizması nedir?
    bir de 4 silindirli bir motorun silindirlerinin patlama sırasıyla sarsıntı arasnda nasıl bir bağlantı vardır

    not: aşağıdaki videoda bir helikopterin pervaneleri yavaşladıkça gelişen sarsıntıyı gösteriyor aslında sorumak istediğim şey bu devir düşüyor ama sarsıntı büyüyor ve helikopter ne hale geliyor




    teşekkürler



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tosbağa 06 -- 13 Ekim 2015; 23:24:47 >







  • lpg limi acaba

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ufuk-34JD58

    lpg limi acaba

    hocam bunu bir arıza olarak değil genel bir mekanik durumu olarak sordum
  • volan sistemi hızlandıkça sarsıtıyı azaltır.düşük devirde merkez kaç kuvveti azalır sonuçu balanssızlık ve harıza daha hissedilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Birincisi , güç zamanlarının üst üste denk gelmemesiyle alakalı bir durum var. Düşük devirde bu daha belirgin oluyor.

    Fakat. Bir diğer husus ise çoğu kişinin anlatmadığı bir olay. Doğal frekans.
    tr.wikipedia.org
    Titreşim - Vikipedi
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Titreşim
    Doğal frekans, sistemin kütlesiyle, ataletiyle, geometrisiyle alakalı bir olaydır. Her sistemin kendine has doğal frekansı vardır.

    " Zorlama frekansının doğal frekansla hemen hemen aynı olduğu çok az sönümlü sistemlerde titreşimin genliği çok yüksek olabilir. Bu olgu rezonans-mekanik rezonans olarak adlandırılır. (Böyle bir durumda sistemin doğal frekansı sıklıkla rezonans frekansı olarak adlandırılır) Eğer rezonans mekanik bir sistemde meydana gelirse çok zararlı olabilir—sistemde nihai bir bozulmaya sebep olabilir. "

    İşte motorun yüksek devirlerde dağılmasının sebebi bu olaydır. Alt devirlerde ise yük frekansının(zorlama frekansı) önemi büyüktür. Daha büyük volan kullanmak doğal frekansı etkiler. Alt devirlerde rölantiyi düzenler fakat üst devirlerdeki doğal frekansı , normal kullanım şartlarına yaklaştırır.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    Birincisi , güç zamanlarının üst üste denk gelmemesiyle alakalı bir durum var. Düşük devirde bu daha belirgin oluyor.

    Fakat. Bir diğer husus ise çoğu kişinin anlatmadığı bir olay. Doğal frekans.
    tr.wikipedia.org
    Titreşim - Vikipedi
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Titreşim
    Doğal frekans, sistemin kütlesiyle, ataletiyle, geometrisiyle alakalı bir olaydır. Her sistemin kendine has doğal frekansı vardır.

    " Zorlama frekansının doğal frekansla hemen hemen aynı olduğu çok az sönümlü sistemlerde titreşimin genliği çok yüksek olabilir. Bu olgu rezonans-mekanik rezonans olarak adlandırılır. (Böyle bir durumda sistemin doğal frekansı sıklıkla rezonans frekansı olarak adlandırılır) Eğer rezonans mekanik bir sistemde meydana gelirse çok zararlı olabilir—sistemde nihai bir bozulmaya sebep olabilir. "

    İşte motorun yüksek devirlerde dağılmasının sebebi bu olaydır. Alt devirlerde ise yük frekansının(zorlama frekansı) önemi büyüktür. Daha büyük volan kullanmak doğal frekansı etkiler. Alt devirlerde rölantiyi düzenler fakat üst devirlerdeki doğal frekansı , normal kullanım şartlarına yaklaştırır.

    hocam 4 silindirli bir motorda güç zamanlarının üst üste gelmesi nasıl oluyor, bazıları pistonlaın ateşleme sırasına göre birbirini sönümlediğini yazmış ama demek istediğiniz bu mu




  • bu durumun aynısı çamaşır makınelerındede mevcut.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Motor üfleme sorunu
    2 ay önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  •  MOTORDA TİTREŞİM

    Konunun temeli verilmiş.
    Doğal frekans-bağıl frekans.
    Tahrik eden (exciter) frekans, doğal frekansa yaklaştığında bağıl frekansların genlikleri artabilir.
    Ben bunu görsel bakımdan biraz Moire desenlerine (Moire pattern) benzetiyorum (https://docs.switzernet.com/people/emin-gabrielyan/070306-paper-moire-basics/paper-eps.pdf).
  • quote:

    Orijinalden alıntı: alprazolam

    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    Birincisi , güç zamanlarının üst üste denk gelmemesiyle alakalı bir durum var. Düşük devirde bu daha belirgin oluyor.

    Fakat. Bir diğer husus ise çoğu kişinin anlatmadığı bir olay. Doğal frekans.
    tr.wikipedia.org
    Titreşim - Vikipedi
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Titreşim
    Doğal frekans, sistemin kütlesiyle, ataletiyle, geometrisiyle alakalı bir olaydır. Her sistemin kendine has doğal frekansı vardır.

    " Zorlama frekansının doğal frekansla hemen hemen aynı olduğu çok az sönümlü sistemlerde titreşimin genliği çok yüksek olabilir. Bu olgu rezonans-mekanik rezonans olarak adlandırılır. (Böyle bir durumda sistemin doğal frekansı sıklıkla rezonans frekansı olarak adlandırılır) Eğer rezonans mekanik bir sistemde meydana gelirse çok zararlı olabilir—sistemde nihai bir bozulmaya sebep olabilir. "

    İşte motorun yüksek devirlerde dağılmasının sebebi bu olaydır. Alt devirlerde ise yük frekansının(zorlama frekansı) önemi büyüktür. Daha büyük volan kullanmak doğal frekansı etkiler. Alt devirlerde rölantiyi düzenler fakat üst devirlerdeki doğal frekansı , normal kullanım şartlarına yaklaştırır.

    hocam 4 silindirli bir motorda güç zamanlarının üst üste gelmesi nasıl oluyor, bazıları pistonlaın ateşleme sırasına göre birbirini sönümlediğini yazmış ama demek istediğiniz bu mu

    Her 180 derecede bir , bir silindirin ateşleme zamanı denk geliyor. Dört ve üstü silindirlerde bu durum mevcut




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alprazolam

    quote:

    Orijinalden alıntı: ufuk-34JD58

    lpg limi acaba

    hocam bunu bir arıza olarak değil genel bir mekanik durumu olarak sordum

    Post kastigi icin mazur gor arkadasi hocam. Motordaki pistonlar patlama ve egzozt zamanlariyla birbirini dengeler diye dusunuyorum ama helikopter icin bir mantik yurutemedim :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • ufuk-34JD58 kullanıcısına yanıt
    okuduğunu anlamazsın heryerde konuyu lpg ye getirirsin IQ sorunun filanmı var ? daha öncede birkaç kez aynı şekilde uyardım sizi bi dünya hikaye anlattınız. hakikaten sizin bi yerlerde sorunlarınız var !
  • quote:

    Orijinalden alıntı: alprazolam

    genel bir durum olarak motor rölantide 1000 devirde çalışırken araba bir miktar sarsılır, hissedersiniz ama gaza basıp 3000-4000 devire getirdiğinizde bu sarsıntılar durur. devir arttıkça sarsıntılar hissedilmez olur. eğer titreşim ve sarsıntı pistonun dur kalklarından kaynaklanan bir durum ise yüksek devirlerde her patlamada piston daha büyük kuvvetle itilecek ve aynı şekilde daha ani duracaktır bu durumda sarsıntının artması gerekmiyor mu yani yüksek devirlerde frekans artması titreşimlerin genliğini azaltıyor mu ki sarsıntı azalıyor... bu olayın mekanizması nedir?
    bir de 4 silindirli bir motorun silindirlerinin patlama sırasıyla sarsıntı arasnda nasıl bir bağlantı vardır

    not: aşağıdaki videoda bir helikopterin pervaneleri yavaşladıkça gelişen sarsıntıyı gösteriyor aslında sorumak istediğim şey bu devir düşüyor ama sarsıntı büyüyor ve helikopter ne hale geliyor




    teşekkürler

    benim araba rölantide 500 devirde çakışıyor titreme felan yok,ancak ilk çalıştırmada soğukken titreyebilir buda normal zaten.
    diüşük devirde titreşim çoksa sebebi yakıtın az gelmesi olabilir bence

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: mevsimsiz_kar45

    okuduğunu anlamazsın heryerde konuyu lpg ye getirirsin IQ sorunun filanmı var ? daha öncede birkaç kez aynı şekilde uyardım sizi bi dünya hikaye anlattınız. hakikaten sizin bi yerlerde sorunlarınız var !

    lpg li araçlarda düşük devirde tireşim vurultu yapabiliyorrölanti bile sabit kalmıyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

     MOTORDA TİTREŞİM

    Konunun temeli verilmiş.
    Doğal frekans-bağıl frekans.
    Tahrik eden (exciter) frekans, doğal frekansa yaklaştığında bağıl frekansların genlikleri artabilir.
    Ben bunu görsel bakımdan biraz Moire desenlerine (Moire pattern) benzetiyorum (https://docs.switzernet.com/people/emin-gabrielyan/070306-paper-moire-basics/paper-eps.pdf).



    sayın hocam şunu merak ediyorum şimdi motor yüksek devirde çalışınca yani pistonlar çok daha büyük bir basınçla aşağı yukarı hareket edince bunun motora ve araba gövdesine sarsıcı etkisi daha büyük olmaz mı şuna benzetmek gerekirse elimizi yumruk yapıp aşağı yukarı önce yavaş sonra hızlı sallayalım hızlı salladığımızda dirseğimize ve omzumuza daha çok yük binmez mi.

    bir diğer sorum da şu olacak bazı forumlarda konuyla ilgili şöyle bir şey okudum diyor ki yüksek devirde pistonlar birbirinin hareketini sönümler şimdi şunu da sormak istiyorum örneğin benim araç yan yana dizilmiş 3 silindirli bir motora sahip silindirlerin pozisyonları doğrultuları aynı nasıl oluyor da aynı doğrultuda hareket eden silindirler birbirlerinin titreşimlerini sönümlüyor




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alprazolam

    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

     MOTORDA TİTREŞİM

    Konunun temeli verilmiş.
    Doğal frekans-bağıl frekans.
    Tahrik eden (exciter) frekans, doğal frekansa yaklaştığında bağıl frekansların genlikleri artabilir.
    Ben bunu görsel bakımdan biraz Moire desenlerine (Moire pattern) benzetiyorum (https://docs.switzernet.com/people/emin-gabrielyan/070306-paper-moire-basics/paper-eps.pdf).



    sayın hocam şunu merak ediyorum şimdi motor yüksek devirde çalışınca yani pistonlar çok daha büyük bir basınçla aşağı yukarı hareket edince bunun motora ve araba gövdesine sarsıcı etkisi daha büyük olmaz mı şuna benzetmek gerekirse elimizi yumruk yapıp aşağı yukarı önce yavaş sonra hızlı sallayalım hızlı salladığımızda dirseğimize ve omzumuza daha çok yük binmez mi.

    bir diğer sorum da şu olacak bazı forumlarda konuyla ilgili şöyle bir şey okudum diyor ki yüksek devirde pistonlar birbirinin hareketini sönümler şimdi şunu da sormak istiyorum örneğin benim araç yan yana dizilmiş 3 silindirli bir motora sahip silindirlerin pozisyonları doğrultuları aynı nasıl oluyor da aynı doğrultuda hareket eden silindirler birbirlerinin titreşimlerini sönümlüyor

    3 silindirli araclarda, karter icinde, kranka bagli balans agirliklari vardir.
    Hyundai eski benzinli ve dizel motorlarinda da bu agirliklari titresim azaltmasi icin kullanmaktadir. Triger degisirken bu agirliklari kranka baglayan kayisin sentesini herkes ayarlayamiyor ve motor tir tir titriyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Kuvvetler büyük olabilir. Eğer yapı ( bir doğal frekansı olan yapı) bunu biriktirmiyorsa, kuvvetleri dağıtabiliyorsa, sönümleyebiliyorsa sonsuza dek birliktelikleri sürer. Dalga boyunun artıyor oluşu aslında bir enerji birikimidir. Eşit aralıklı bir frekans yerine kaotik, farklı aralıklarda kuvvetler uygulansa dalga boyunu artırma ihtimali de düşük olurdu.

    Tıpkı bir zemberekte enerji biriktirmek gibi, güçleri dağıtamıyorsa, biriktiyorsa küçük veya büyük bu güçler biriktiğinde sorun olacaktır. Yapılar da norrmalde rezonansa geçmeyecek farklı frekanslar aynı anda oluştuğunda (helipkoterde sorun belki de çift pervaneli oluşudur) bileşke frekanslarıyla rezonansa geçebilrler. Mesela kulağımız normalde 6Hz sesi duymaz, ama 200 ve 206 Hz sesleri aynı anda çalarsak 6Hz bileşke frekansı kulağımıza yaşatabiliriz.

    Bunlar hesaplanabilir. Yavaşlayan helikopter pervanesinde bir başka sorun da, bütün devirleri tarıyor olmasıdır. Büyük olduğu için de yavaşça yavaşlıyor. Yani her frekansta uzun zaman geçiriyor. Mühendis süspansiyon ve gövde yapısının bileşke esnekliklerini X, Y ve Z doğrultularında ötelenme ve burulma (torsiyon) olarak hesaplamak zorunda. İşte bu yüzden ben mühendis değilim, bana kalsa herhalde üçyüz senede hesaplarım :)

    Birbirine yaklaşan frekanslarda rezonans etkisi her zaman phase-in ve phase-out şeklinde yavaşça gelişir. Sistemin mukavemeti için frekanslar birbirlerinden uzak tercih edilir. Ama yavşlayan dev bir pervanenin süspansyonla rezonansa geçmesini engellemek sanıyorum, kolay olmasa gerek. Frekanslar birbirlerinin katlarında da rezonansa geçebilirler.

    Resonans kuvvetler ('resonant forces' olarak da aratabilirsiniz)




    Torsiyon yönünü ve harmonikleri de test etmişler. Tabii insanlı deneylerde hareketler kısmen kaotik. Makinalardaki sorun, tekrarlı hareketlerin aralıkları birbirlerine çok daha yakın oluyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ufuk-34JD58


    quote:

    Orijinalden alıntı: mevsimsiz_kar45

    okuduğunu anlamazsın heryerde konuyu lpg ye getirirsin IQ sorunun filanmı var ? daha öncede birkaç kez aynı şekilde uyardım sizi bi dünya hikaye anlattınız. hakikaten sizin bi yerlerde sorunlarınız var !

    lpg li araçlarda düşük devirde tireşim vurultu yapabiliyorrölanti bile sabit kalmıyor.

    benim araç lpg de benzindende daha az titreşimli çalışıyor hele o vuruntulu çalışma sanırım 78 model renodan bahsettikleriniz veya reno ürünlerinden. rölanti sente ve enjeksiyonla alakalı bir durumdur öle yakıtla olacak iş değildir az motor bilgin olsada konuşşak derim bende :)




  • Bu başlık altında tartışılmış. Benim de bir sorum olacak. Aracım dizel bir araç. Özellikle soğuk ve rüzgarlı havalarda 1700 devirde ikinci üçüncü viteste motordan gelen bir titreşim konsola geliyor. İçerden bariz farkediyorum. Ancak çok ilginç mesela gazı yavaş yavaş verirsem o rezonansa düşmüyor. Ama gazı biraz fazla verirsem rezonansa düşüyor ve 1800 devirlerde falan titreşim bitiyor. Verdiğim gaz oranına göre titreşime düşeceğini çok net hissediyorum aslında. Ama bu durum özellikle soğuklarda belirgin. Yazın sıcaklarda hiç duymadım sesi. Bu normal bir durum mu? Bu durum doğal frekans olarak mı adlandırılıyor?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Aracın yaşı varsa eskiyen motor kulakları (takozları) buna yol açabiliyor. Ben yeni değiştirdim aracım sıfır gibi sessiz ve sarsıntısız oldu.


    K.

  • Evet araştırmalarıma göre motor kulakları gibi görünüyor. Sanırım kauçuktan kaynaklı eskime özelliğini yitirme buna sebep olabiliyor. Bu parçaların değişimi zor mu?


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.