Şimdi Ara

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]... (366. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir - 4 Masaüstü
5 sn
18.996
Cevap
214
Favori
1.926.725
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
20 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 364365366367368
Sayfaya Git
Git
sonraki

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...


(En Son Oy Tarihi: 27.5.2025)
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: yaman64
    Aracim era 2010 benzinli standartlari;
    API SJ, SL veya uzeri
    ILSACGF-3 veya uzeri

    Esp formula ise API sm, sn = uzeri galiba uyuyor gibi
    ILSACGF-3 ise göremedim sitesinde bu da uymuyor galiba.


    merhaba,

    Forumda API SJ, SL... Bu kalite standardı isteyen bir motor için denilebilir ki özel, çok sıkı standartlara ihtiyaç duymuyor. Güncel, orta kalite yağlarla mutlu olabiliyor.

    ILSAC GF-3 istendiğine göre sanırım bu araba 5W-30'u geniş bir sıcaklık aralığında istiyor... belki 40°C'ye kadar. GF-3 ile aynı zamanda da dinamik viskoziteyi kontrol ediyorlar. Tam işte burası Furkan arkadaşın yazdığı viskozite konusu ouyor. Her 5W-30 aynı kalınlıkta değil.

    * * *

    ILSAC standartları 90'larda uluslararası bir standart heyecanıyla çıktı... çok büyük oranda API ile aynıdırlar. Pasifik bölgesi markaları (diyorum ben:) çok kullanır, orada yaygındır ama burada pek bulamazsınız. Çoğıu yağ ILSAC standartlaını karşılayacak kapasitede olmasına rağmen Avrupa bölgesinde akreditasyon için uğraşmıyorlar sanırım.

    Neticede felllki fellik ILSAC GF-3 aramanıza gerek yoktur. Burada bellidir ki yakıt ekonomisi tipi bir yağın tercih edilmesini istemişlerdir. Yani perforams tipi, yüksek dinamik vizkoziteli (3.5 mPas @ 150°C ve üzeri) yerine, 3.0 mPas @ 150°C gibi yağlar ideal yağlar olacaktır.

    Yalnız API kısmı önemli en az API SJ'yi akrşılamalı. Değilse o zaman ILSAC GF-3'ü karşılamalı (veya GF-4, GF-5). İkisinden birini garanti etmeliyiz.


    * * *

    ESP'ye gelirsek. Bu yağlar kaliteli bazyağlarına sahip katkısı azaltılmış yağlardır. Azaltılmış katkıların boşluğunu daha kaliteli bazyağlarla doldururalar yani. Çünkü aslında yanıp kalıntı bırakan katkılardır, yağın kendisi neredeyse parafin gibi kalıntısız yanar. Bunu da yağ eksilten bir motorda katalitik konvertörlerin korunması, hiç değilse 150bin km çalışıp tıkanmaması için istiyorlar. Neticede kullanılabilir, ancak şart değil. API SJ isteyen bir motor normal yağlardaki katkı paketlerinden daha iyi istifade edebilir. Bu katkı da temel olarak konvertör düşmanı ama valf-eksantrik mili dostu çinko-fosfordur.

    Açıkçası hiç değilse arada bir, iki yağ değişimde bir mesela normal bir sentetğe, mesela Mobil 1 FE (fuel economy) 0W-30 veya 5W-30 yağa dönmek iyi olabilir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Jeune Ottoman


    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    Kullanmanı ifade edenler gerekçe olarak ne söylemektedir.

    İyi bir yağ olmamasını, yarı sentetik olmasını sebep olarak belirtmişler. Ne yapmalıyım?

    Araç zaten lpg li olunca herşey değişiyor . Tam sentetik de olabilir ancak sizin Bahsettiğimiz yağ da rahatlıkla kullanılabilir.tek dikkat edilecek nokta eksiltme yapıp yapmayacağı ve eksiltme varsa bunun miktarı dır. Miktar fazla ise 5w40 kullanabilirsiniz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Karbon 12 K kullanıcısına yanıt
    Cok sagolun karbon 12 hocam furkan bey gibi cok aydinlatici ve yardimci oldunuz. Aldigim esp formula 5 30 yagi kullanayim mi yoksa dediginiz gibi fuel economylemi degistireyim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir


    quote:

    Orijinalden alıntı: Jeune Ottoman


    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    Kullanmanı ifade edenler gerekçe olarak ne söylemektedir.

    İyi bir yağ olmamasını, yarı sentetik olmasını sebep olarak belirtmişler. Ne yapmalıyım?

    Araç zaten lpg li olunca herşey değişiyor . Tam sentetik de olabilir ancak sizin Bahsettiğimiz yağ da rahatlıkla kullanılabilir.tek dikkat edilecek nokta eksiltme yapıp yapmayacağı ve eksiltme varsa bunun miktarı dır. Miktar fazla ise 5w40 kullanabilirsiniz.

    Araç LPG li olunca değişen şeyler nedir? Aracımda LPG'li çalışmada zengin/fakir karışım durumu mevcut değil. Yağı takip eden bir kullanıcıyım. Yağ genelde LPG'li kullanımda daha temiz kalıyor ve kararmıyor, ancak daha çabuk incelip su gibi oluyor önceki LPG'li araçlarımdan da edindiğim gözlemlerime göre.

    Aracım yetkili Ford servisinde bakıma gireli 8.000km oldu yağ çubuğunda yağ seviyesi tam orta seviyede. Min çizgisi ile Max çizgisinin tam ortasında. Yağ yakma yok gibi gözüküyor. Bir sonraki bakımı kendim yapacağım; LPG li olarak düşünüldüğünde 15.000 km değişim aralığını sonuna kadar kullanmalımıyım yoksa bakımı 10bin KM'ye çekmeli miyim?

    Yağ yakma durumunu takip etmemizin sebebi nedir? Miktar fazla ise yağlamayı tam yapamıyor anlamına mı geliyor, ben bu zamana kadar LPG'li Fordlara 5w30 ince kalır diye 10w40 koyan ustalara hep çok kızdım, Ford'un yağı 5w30'dur, eksilirse eklenir tezini savundum. Nasıl bir mantıkla hareket etmemiz lazım bu durumda?

    Cahilliğime verin, öğrenmek için soruyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Exit to DOS -- 3 Ocak 2015; 18:33:53 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: yaman64

    Cok sagolun karbon 12 hocam furkan bey gibi cok aydinlatici ve yardimci oldunuz. Aldigim esp formula 5 30 yagi kullanayim mi yoksa dediginiz gibi fuel economylemi degistireyim.

    ESP kısmında sorun yok ama formula kısmı bu yağı performans tipi, yani dinamik viskozitesi yüksek bir yağ yapıyor. Neticede biraz size 40'lık yağ gibi hissettirecektir. Zararı olmaz, kullanılabilir, sadece %1~2 yakıt ekonomisini etkiler. Yanız Mobil not düşmüş, API SM,SN motor test koşullarını karşılar diye. Demek ki laboratuvar koşullarını karşılamıyor. Eh ilSAC da yok. Kolaydaysa değiştirilebilir. Zorsa çok takılmayın, en başta yazdığım gibi API SJ isteyen motor nispeten rahat bir motordur. Turbol, düşük emisyonlu metalurjisini zorlayan bir motora hiç benzemiyor.

    M1 0W-30 FE motorda bir eskime aşıntı yoksa daha uygundur ve ilk 1000-2000 km içinde stabilize olup eksiltmeyecektir diye düşünüyorum. Yalnız ilk km'lerde yakından takip edin. 0W kısmı contaların emdiği yağlar değişinceye kadar biraz seviyede oynamaya neden olacaktır.














  • yaman64 Y kullanıcısına yanıt
    aracınız tam modeli ve motorunu anlayamadım.ama bulduğum 1.4 hyundai motorlar için olan yağlar:
    HYUNDAI
    Model
    Accent/Era/Verna (HD) 1.4 GSi/CDX 16V
    Motor
    Yıl
    2006-....
    Mobil 1 ESP Formula 5W-30

    MARKA: Hyundai MODEL: Accent / i25 / Solaris / Verna 1.4L CVVT (2010 - 2011)
    castrol magnatec 5w-30

    Kategori : Binek Araçlar
    Marka : Hyundai (EU)
    Model : Accent / i25 / Solaris / Verna, RB (2010 - )
    Tip : Accent / i25 / Solaris / Verna 1.4L CVVT
    8100 ECO-CLEAN+ 5W-30 (ılıman iklim)
    : 8100 ECO-CLEAN 5W-30 (ılıman iklim)
    : 8100 ECO-LITE 5W-30 (ılıman iklim)
    : 8100 ECO-NERGY 5W-30 (ılıman iklim)
    : 8100 X-CLEAN FE 5W-30 (ılıman iklim)
    : 8100 X-CLEAN 5W-30 (ılıman iklim)

    eğer aracınız bu motor ise 5w 30(motul x clean ya da esp formula) yağ kullanabilirsiniz.yağ üreticilerinin verdiği örnek yağlar vw 504 507 onay kodlu yağlar aynı zamanda.pratik olarak bu onay kodundaki yağları kullanabilirsiniz.çünkü aynı özelliktedir aşağı yukarı.buda bi kolaylık diyebiliriz(castrol magnatec hariç bakmadım)mobil 1 5w 30 esp formula ve motul 5w-30 x clean çok iyi yağlardır tam sentetikler ve dayanıklı yağdır(dayanıklı yağ nedir dersen molekülleri daha geç kopar,daha az bozulma gösterir(kimyasal olarak.yağın siyahlaşması iyidir,yağın temizleme işleminin sonucudur ve bu durum normaldir).motor yağının dev firmaları mobil 1 ve motuldur dünya genelinde.castrol biraz daha populerdir ülkemizde.avrupada mobil 1 ve motul daha yaygın kullanılır.özelliklede mobil 1.son olarak multi viskozite yağlar da(5w-30,10w-60.... mevsime göre yağ diye birşey yoktur.çünkü multi viskozite zaten.kış ve yaz için formule edilmiş.eğer yağ yalnızca 5w olsaydı o zaman mevsimine göre yağ koyulurdu. yaz için ayrı alırdın




  • Karbon 12 K kullanıcısına yanıt
    lütfen bilgilerinizin gerisinde bilimsellik olsun arkadaşlar.esp kısmında sorun yok ama formula kısmı bu yağı performans tipi yani dinamik viskozitesi yüksek bir yağ yapıyor cevabı beni gülümsetti :) .yukarıda yazdıklarımı okuyun ve birazda olsa anlamaya çalışın.birincisi performans tipi yağ yoktur.viskozitesi yüksek bir yağ değildir 5w-30 esp formula,mobil 1 0w 40 new lifedan 100C sıcaklıkta dahada incedir. 5w-30 100C mm2/sn cinsinden akmazlık direnci :12.1 iken 0w-40 new life 13.5 ..yani 40 lık yağ gibi değildir.kaldıki kullanımda kullanıcının bunu anlaması imkansızdır(10w-40,10w-60... kalınlığı kesin olarak yüksek olan yağlar hariç)..ikincisi 5.2 lik audi r8 motoruyla ,1.2 atmosferik 3 silindirli 60 bg motor aynı yağı kullanır.performans tipi yağ diye ayrım yapılmaz.bmw m3 10w60 kullanır.ama bmw mutlaka düşük ısıda yağı güçlü pompalayacak bir yağlama sistemine sahiptir moturunda.apı sınıflandırmalarına göre yağ tercihi yapılamaz.çünkü aynı sınıflandırmada birçok farklı model yağ vardır.üreticinin onay verdiği ve kodunu yayınladığı yağ kullanılır.bunuda otomobilinizin servisinden,kitapçığından ya da yağ üreticilerinin yağ seçicilerinden bulabilirsiniz.ayrıca şu yağ daha uygundur demek için çok fazla parametreye hakim olmak gerekirki bu yorumu bilgi birikimime rağmen ben dahi yapamam.çünkü aracı üreten mühendis kadar ar-ge ye kimse hakim olamaz.mobil1 0w-30 yağ daha uygun değildir.çünkü bu yağın moleküler yapısı,içeriği,akmazlık dirençleri,sıcaklık dayanımı,donma noktası ve parlama noktasının araç motorunun ihtiyaç duyduğu özelliklerde olup olmadığı bilinemez.




  • Furkaann F kullanıcısına yanıt
    Arabam accent era 1.4 benzinli dohc tipi motor. 2010 model 30.000km de. Yag eksiltmem hic olmuyor kilometrem az oldugu icin zaten yılda 6 bin km yapiyorum.

    Dun internetten esp formula 5w30 4lt yag siparis ettim.
    Arabalar konusunda cok titiz ve merakliyim hatta bu yag degisimini kendim yapmayi dusunuyorum.

    Karter tapasinin somununu, yag filtresini ve hava filtresini yetkili servisinden alip bir benzinlige giderek degistirmeye calisacagim beceremesem ordaki ustaya sevk edicem.

    3 haftadir bu forumu daha dogrusu sizleri takip ediyorum sayenizde cok seyler ogrendim.

    Maddi durumdan dolayi motul yag yerine mobil esp yag aldim. Hakkimizda artik hayirlisi olsun.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • araç lpg li olunca değişen şey moturun çalışma sıcaklığıdır.yüksek düzeyde artar.subablara zarar verebilir.bazı otomobil üreticileri fabrika çıkışlı lpg taktıklarında emme ve egzos subablarını kullanmadan değiştirir.motor sıcaklığının artması doğrudan yağın sıcaklığını arttırır.yağ sıcaklığının artması doğrudan yağın yoğunluğunu değiştirir.doğrudan viskozite kaybı yağ filminin incelmesine neden olur.ve aracın yağ yakma ihtimali artar.yağın yakıta karışma ihtimali artar.silindirlerdeki sürtünme artar.
    ikinci soruda ustaların düz mantık kalın yağa geçme sebebi yağı kalınlaştırıp,yağ filmini kalınlaştırmak,motor sıcaklığı artacağı için yağın düşecek olan yoğunluğunu lpgnin getirdiği motor sıcaklığı için dengelemektir.ama hatalıdır.5w-30 esp formula yağ kullanan bir motorda 10-40 kalın bir yağa geçmek,aracın soğukta daha zor çalışmasına.sürtünmenin artmasına sebeb verir.yapılması gereken işlem 40C de orijinal yağın akmazlık direncine eşit bir yağ seçmek(W değeri)100C de ise akmazlık direnci orijinal yağdan daha yüksek bir yağ seçmek(lpg nin sıcaklığı arttırmasından).nasıl hareket etmeniz konusundaki önerim mantıklı ve bilerek hareket etmenizdir...




  • yaman64 Y kullanıcısına yanıt
    maddi durumunuzdan dolayı tasarruf ediyosanız şöyle yapın.yetkili servisten değil parçacıdan orijinal filtreleri alın(tabi bulabilirseniz).ve benzinlikte değil bir hyundai özel servisinde ya da iyi bildiğiniz bir serviste değiştirin.benzinlikte değiştiremezler,değiştirmezlerde aynı zamanda.30 40 lira alırlar yağ filtre bakımına en fazla özel servisler...ayrıca mobil 1 5w 30 esp formula yağı kullandım.motuldan daha kötü değil.motul ondan daha iyide değil.motul yaygın olmadığı için pahalı.motulu türkiyeye getiren firma yalnızca binek araç yağlarını getiriyor.motosiklet için motul yağını başka firma getiriyor.o yüzden türkiyede yaygın ve doğru fiyatlarda değil.
  • çok önemli bir kısmı cevaplamadım.yağın işlevi korumaktır.korumanın işlevi ise sürtünmeyi azaltmak,ısıyı düşürmek,ısının artmasını engellemek,motorun kilitlenmesini önlemek,motoru temizlemektir.yağ kararmıyorsa tehlikelidir.bu demek oluyorki yüksek ısı yağın moleküler yapını bozmuş ve temizleme işlevini kaybetmesine sebebiyet vermiş.yağın sim siyah olması sağlıklı bir motor için mükemmeldir.çünkü motoru temizlemiş demektir.ve her araç için istisnasız yağ koyulduktan sonra siyahlaşması olur.olmuyorsa sorun var demektir.hiçbir araçtan yağ olduğu renkte çıkmaz.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Furkaann

    çok önemli bir kısmı cevaplamadım.yağın işlevi korumaktır.korumanın işlevi ise sürtünmeyi azaltmak,ısıyı düşürmek,ısının artmasını engellemek,motorun kilitlenmesini önlemek,motoru temizlemektir.yağ kararmıyorsa tehlikelidir.bu demek oluyorki yüksek ısı yağın moleküler yapını bozmuş ve temizleme işlevini kaybetmesine sebebiyet vermiş.yağın sim siyah olması sağlıklı bir motor için mükemmeldir.çünkü motoru temizlemiş demektir.ve her araç için istisnasız yağ koyulduktan sonra siyahlaşması olur.olmuyorsa sorun var demektir.hiçbir araçtan yağ olduğu renkte çıkmaz.

    Şöyle bir durum var, koyulduğu gibi çıkmıyor tabi kararıyor, ancak benzinli kullanıma kıyasla temiz. Bu da yakıt farkından dolayı diye düşünüyorum. Tüm LPG'li araçlarda durum aynı çünkü, yağ daha az kirleniyor.




  • Furkaann F kullanıcısına yanıt
    Furkan hocam;

    yag filtresi disarda orjinal 10 lira
    Hava filtresi disarda orjinal 14 lira

    yag filt. Yetkili serviste 12 lira
    Hava filt. yetkili serviste 18 lira
    Tapa somunu 1 lira zaten

    Sanayide durust esnaf arkadaslarimiz cok az ne yazik ki ben de 6 lira fark icin yetkili servisten alayim dedim.

    Haklisiniz benzinlikte degistirmem hem maddi hem de aracimin sağlığı icin iyi olmayacaktir. Bu konuda özel servis dediginiz gibi daha iyi olacaktir.

    Aldigim yagin aracima olumlu olmasini söylemeniz icimi rahatlatti cok sagolun

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Arkadaslar bir yerde castrol ve bp motor yag fabrikalarinin ayni yerde gemlik tarafinda oldugunu okumustum.(yanlisim varsa duzeltiniz)

    simdi asil kafama takilan sorulara gelince

    1.castrol veya bp nin ayni fabrikada olmasi yaglarininda ayni olmasi mi demektir?

    2.iki markada ayni yerde farkli kaliyede mi uretim yapiyorlardir?.

    3.turkiyede castrol pahali iyi olarak, bp de uygun iyi olarak goruluyor ne diyorsunuz?

    4.bp visco 7000=castrol edge
    Bp visco 5000=castrol magnatec
    Bp visco 2000=castrol gtx

    Bu 4.şık benim arastirmalarima gore ve boyle bir tahmini esdegerlilik cikti.

    Gonul isterdigi bir laboratuvarimiz olsun net konusalim fakat imkanimiz yok arkadaslar ama forumda cok degerli bilgili arkadaşlarımız var bize fikirlerini sunarlarsa cok sevinirim.

    Bu aslında önemli bir durum bir yanda pahali(castrol) bir yandan uygun (bp) iki secenek var neler soyleyebiliriz bu konuda.

    Evet arkadaslar SEVGI ve SAYGI cercevesinde sizlersen yorum bekliyoruz



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi yaman64 -- 3 Ocak 2015; 21:33:14 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Furkaann

    lütfen bilgilerinizin gerisinde bilimsellik olsun arkadaşlar.esp kısmında sorun yok ama formula kısmı bu yağı performans tipi yani dinamik viskozitesi yüksek bir yağ yapıyor cevabı beni gülümsetti :) .yukarıda yazdıklarımı okuyun ve birazda olsa anlamaya çalışın.birincisi performans tipi yağ yoktur.viskozitesi yüksek bir yağ değildir 5w-30 esp formula,mobil 1 0w 40 new lifedan 100C sıcaklıkta dahada incedir. 5w-30 100C mm2/sn cinsinden akmazlık direnci :12.1 iken 0w-40 new life 13.5 ..yani 40 lık yağ gibi değildir.kaldıki kullanımda kullanıcının bunu anlaması imkansızdır(10w-40,10w-60... kalınlığı kesin olarak yüksek olan yağlar hariç)..ikincisi 5.2 lik audi r8 motoruyla ,1.2 atmosferik 3 silindirli 60 bg motor aynı yağı kullanır.performans tipi yağ diye ayrım yapılmaz.bmw m3 10w60 kullanır.ama bmw mutlaka düşük ısıda yağı güçlü pompalayacak bir yağlama sistemine sahiptir moturunda.apı sınıflandırmalarına göre yağ tercihi yapılamaz.çünkü aynı sınıflandırmada birçok farklı model yağ vardır.üreticinin onay verdiği ve kodunu yayınladığı yağ kullanılır.bunuda otomobilinizin servisinden,kitapçığından ya da yağ üreticilerinin yağ seçicilerinden bulabilirsiniz.ayrıca şu yağ daha uygundur demek için çok fazla parametreye hakim olmak gerekirki bu yorumu bilgi birikimime rağmen ben dahi yapamam.çünkü aracı üreten mühendis kadar ar-ge ye kimse hakim olamaz.mobil1 0w-30 yağ daha uygun değildir.çünkü bu yağın moleküler yapısı,içeriği,akmazlık dirençleri,sıcaklık dayanımı,donma noktası ve parlama noktasının araç motorunun ihtiyaç duyduğu özelliklerde olup olmadığı bilinemez.

    Biraz daha gülümseyiniz o halde...

    Çünkü ona bakarsanız "performans tipi" gibi "sentetik teknoloji" diye de bir şey yok... Gerçekten sentezlenen GTL sıvılar neredeyse tarih oldular. Burada teriminolojisi bilimsel olmayan reklam, piyasa ve şişe etiketlerini soran bazı kimselere işe yarayacak kadar tercüme etmeye çalışıyorum. Burada önemli olan bilgiyi masada bırakmak değil pratik koşullarda kullanabilmek. Eğer bilimsel tartışma istiyorsanız bunun anlaşılacağı tonda ve düzende yazarsanız bilimsel cevaplar alırınız.

    Yağ performansı denilince tabii ki yağın performans seviyeleri anlaşılır, motorların değil. Bunu madem siz de biliyorsunuz o halde BMW'yi veya Audi bimem ne motorunu karışltırmayın. Ben karıştırmadım. Hangi kalite standardını (zahmet edip açar okursanız) karşınıza performans seviyeleri çıkar. Ekonomi performansı sadece volatilite ve yakıt ekonomisi gibi bir iki parametreyken diğer performanslar ekseriyetle film kalınlığına bağlı olup sayıları onlarcadır. Bu sebepledir ki endüstride film kalınlığıyla en yakın korelasyonu veren "dinamik vizkosite" baz alınarak 150°C'de 3.5 mPas ve üzeri performans tipi, altı ise ekonomi tipi olarak adlandırılır. Bu temel bilgiye yabancı bir "profesyonel"e rastlamak beni pek şaşırttı. Harhalde bahsetmeyi sevdiğiniz kalite standartlarından pek az haberiniz var.

    Bu bilgiye göre istersenziz siz söyleyin ILSAC GF-3 standardını arayan bir motor için ACEA A3/B3 performans seviyesindeki bir yağ uygun mudur...

    Ayrıca 40°C'deki bir akmazlık direncinin SAE viskoziteleriyle ilgisi yoktur. İlk yazıldığında görmezden gelmiştim. Buraya yazmadan önce standardı (SAE J-300) en azından bir defa açıp kontrol ederseniz daha az kişinin aklını karışmış olur.

    0W-30'a gelince... neden bilinemesin? Çok fazla parametre dediğiniz iki standartla kontrol ediyor. Standartlar zaten bunu için yok mudur? Bahsini ettiğiniz üretici, ar-ge mühendislerinin yayınladığı iki standart. Biri API, diğeri ILSAC. ILSAC zaten büyük oranda API'den türetilmiş, bir iki test daha eklenmiş bir standarttır. Yağların biri hiç bir standardı karşılamıyor, diğerinin kinematik viskozitesi listelenenden farklı, ne var ki aralığı kapsıyor.

    Bu yağın bahsettiğiniz parametreleri kontrol eden standartları yok mudur? Bir defa molekül yapısı ve içeriği geçin... bununla ne lab. ne de motor testleri ilgilenmez, elmizde "standart bilgileri" varken kritik değildr. ACEA'dan JASO'ya, API'ye bütün standartları istiflemiş ve yaynlamış bir ürünü okuyamıyorsanız bize "bilimsellik" lafıyla ne anlatmaya çalışıyorsunuz? Piyasa'da ILSAF GF-3'ü karşılayan kaç "sentetik" (veya kaliteli diyelim) SAE 5W-30 var biliyor musnuz? (sıfır). Yani size kalsa 40°C'de yapıldığını sandığınız hayali bir kinematik viskozite parametresine dikkat edip standartları boş vermemiz gerekecek? Bu da "bilimsel" olacak, öyle mi?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: yaman64

    Arkadaslar bir yerde castrol ve bp motor yag fabrikalarinin ayni yerde gemlik tarafinda oldugunu okumustum.(yanlisim varsa duzeltiniz)

    simdi asil kafama takilan sorulara gelince

    1.castrol veya bp nin ayni fabrikada olmasi yaglarininda ayni olmasi mi demektir?

    2.iki markada ayni yerde farkli kaliyede mi uretim yapiyorlardir?.

    3.turkiyede castrol pahali iyi olarak, bp de uygun iyi olarak goruluyor ne diyorsunuz?

    4.bp visco 7000=castrol edge
    Bp visco 5000=castrol magnatec
    Bp visco 2000=castrol gtx

    Bu 4.şık benim arastirmalarima gore ve boyle bir tahmini esdegerlilik cikti.

    Gonul isterdigi bir laboratuvarimiz olsun net konusalim fakat imkanimiz yok arkadaslar ama forumda cok degerli bilgili arkadaşlarımız var bize fikirlerini sunarlarsa cok sevinirim.

    Bu aslında önemli bir durum bir yanda pahali(castrol) bir yandan uygun (bp) iki secenek var neler soyleyebiliriz bu konuda.

    Evet arkadaslar SEVGI ve SAYGI cercevesinde sizlersen yorum bekliyoruz

    Shell Oil Products:

    BP
    Castrol
    Shell

    Havoline
    Pennzoil
    Quaker State
    Texaco

    aklıma gelmeyen başkaları da var. Hepsinin de ara sıra ithal edildikleri oluyor, Türkiye'de rastlamışımdır. Ayrıca GM, Delphi gibi bazı markaları da zaman zaman kontrat bazlı hazırlıyor.

    Karşıladıkları standart ve fiziksel özelliklerine bakılınca bazılarının bire bir aynı oldukları görülebilir. İsim mühendisliğidir, en uygun fiyatlı olanları tercih edilebilir.




  • Karbon 12 K kullanıcısına yanıt
    teker teker değilde gözüme çarpanları söyleyeyim.bu kadar uzun bir yazı karışıklığa gerek yoktu.profesyonel değilim.mühendis olmak seni pro yapmaz.kimyanın alanı.kimyager olmakta seni pro yapmaz.işiniz yağ teknisyenliğiyse profesyonelsiniz demektir.gülümsediğim kısımdan başlarsak "esp formula" yağa verilmiş bir isim.formula ismi onu performans yağı yapmaz demiştim.sadece esp de koyabilirdi mobil 1(elektronik stabilite programıyla ilgisi yok :).örnek olarakta:audi r8 5.2 10 silindirli motor ile vw polo 1.2 atmosferik 3 silindirli motorun aynı yağı 5w-30 mobil 1 esp formula,castrol edge 5w-30 kullandıklarını söylemiştim.gözüme çarpan ilk yanlış 40c derecedeki akmazlık direncinin sae viskoziteleriyle ilgisi yok dediniz.ilgisi olmamayı bırakın 40C derecede hesaplanan akmazlık direncinin baz yağa(bütün yağların sae viskozitelerinin belirlendiği sabit yağ,iki tane baz yağ kullanılır hesaplamalarda) göre denklemlerde hesaplanarak numaralandırılmasıdır sae viskozitesi.yani ilgisi yok değil 40 c derece ve 100c derecede hesaplanan akmazlık direnci tamamen saenin ölçümü içindir.gelelim ikinci yazdığım kısma apı sınıflandırmalarıyla yağ tercihi yapılamayacağını söyledim.neden:API SM / API CF iki yağ var.motor üreticisi apı sm standandını karşılayan yağı koyun dedi varsayalım.API sm standartlarında yüzlerce farklı yoğunlukta,özellikte yağ var.audi a3 1.4 tfsi motor sahibi birine apı sm yağ standardını karşılayan yağ koy diyemezsiniz.derseniz o zaman o arabaya 5w-30 esp formulada olur 5w-50 peak life ya da o standardı karşılayan başka bir yağda.ama siz ya anlamadınız ya da bilgi kirliğine neden oldunuz.gördüğüm kadarıyla okumuşsunuz.fakat karıştırmış ve yanlış bilgileriniz var.dikkat ettiyseniz çok kesin konuşmuyorum.sebeb sonuç ve örnekle anlatıyorum.ben yağ uzmanı değilim.yağ üretmek benim işim değil.bildiğim kısmı mühendisin bileceği neden bu yağ neden bu yağ değildir.neden bmw m3 e 10w-60 yağ olurken başka bir araca olmaz.yukarıdaki cevaplardada yazmışımdır.gülümsedim derkende iyi niyetli şekildeydi.tabi yazarken jest mimik olmadığı için bunu anlamak güç.yazdıklarınızın ancak bu kadarına cevap verebildim çok şey yazmışsınız.ama sae viskozitesinin neye göre hesaplandığını ve formulunu araştırmanızı öneririm.umarım kırılmamışsınızdır.belki ben yanlışım olabilir.ama şuan sizin bazı şeylerde yanlış olduğunuz kesin.genede yanlışsam buraya yazarım evet yanlış söyledim diye.sizede bakmanızı öneririm.hayali viskozite yazdınız(karbon 12:40°C'de yapıldığını sandığınız hayali bir kinematik viskozite) onada gülümsedim :)..iyi günler




  • Furkaann F kullanıcısına yanıt
    Aşırı tepki verdiyesem kusuruma bakmayın. Gerçekten de her zaman yazı olduğundan ciddi görünüebiliyor, benim yazdıklarım da öyle görünüyor. "ESP olduğudan dolayı sorun yok ama "formula" kısmı sorunlu" tek başına tabii komik kaçabiliyor, bunu anlayabiliyorum. Ama öncesinde yeterli bilimsel altyapıyı verdiğimi düşünüyorum. Aynı sorunun ikinci cevabıydı bir yerde. ESP yağlardan çekinen arkadaşlar var. Orada da linkler vardı 0W-30 ile 5W-30'u kıyasladım.

    Kişisel şeylere takılmam, elimden geldiğince konuya konsantre olmaya çalışıyorum. Benim açımdan sorun yok. Bugün bilgi o kadar genişledi ki hiçbirimiz bir konudaki herşeye tam hakim değiliz. Yağlayıcılarda da çok değişik meslekler beraber çalışıyorlar. Tek bir doğru da yok galiba, sebepleriniz vardır farklı düşünebilirsiniz tabii. Fizik-tabiat bize her zaman gülüyor zaten.

    Vikozitelere gelince iki tavsiyem olablir. SAE J-300 tablosunu incelemenizi öneririm. Bir de "dinamik viskozite" konusunu.

    Çünkü SAE numaraları tamamen bu tabloddaki standartlara göre ölçülüp yazılır. 40°C'deki ölçümler çok eskilerde kaldı. 1915'lerden beri kullanılan kinematik viskozite artık endüstireye pek cevap vermiyor. Ne var ki SAE xW-y şeklindeki numaralara o kadar alışıldı ki vazgeçilemiyor da. Fakat tabloyu incelerseniz göreceksiniz, artık bu standardın arkasında da daha çok "dinamik viskozite" vardır.

    Epey bir zamandır "Winter" puanı pompalama kabiliyetine göre verilyor. Bu sebeple W değerinin "kalınlaşmaya karşı direnç" olarak okunması yerinde olur. Yani "0W, 5W'den daha az kalınlaşan bir yağdır" gibi. Bu kalınlaşma aslında hiç istenmeyen bir şeydir ve ideal karter sıcaklığının ~80°C olduğunu düşüünürsek 0W dahi ilk çalıştırmada motor için fazla kalındır. 40°C viskoziteleri hala yayınlıyorlarsa bunu kinematik viskozitelerden de görebiliriz.

    Bu sebeple eğer kalite standardını karşılıyorsa W değeri geriye (daha iyiye) doğru çekilebilir. Yok eğer fiziksel özelliklerden dolayı (moleküler kararlılık, uzun vadede yırtılma direnci, Taplam Baz Numarası vs.) çekilemeyecek gibiyse kalite standardını (API, ACEA, ILSAC gibi) zaten karşılayamıyor. Böylece kalite standardını takip ederek hata yapmış olmuyoruz. Temel kinematik viskoziteye (yani SAE 30, SAE 40 her ne ise) tabii ki dokunmadık. Burada daha iyi yok, ama 0W her zman 5W'den daha iyidir eğer kalite standardını da karşılıyorsa. Bunun da istisnaları vardır ama gerçekten azdı, kalite standartlarının daha gevşek olduğu zamanlarda (API SF, SG dönemleri) kaldı bu işler.

    iyi akşamlar dilerim





  • Karbon 12 K kullanıcısına yanıt
    sorun değil olurmu öyle şey :).maksadım bütün arkdaşlarımız aydınlansın gerektiği kadar ve cahil sanayi ustalarının düz mantık cahilliğinden kurtulsunlar.hepimizin amacı o zaten.hiç problem değil.0w-... 5w-... den her zaman iyidir demek aslında doğru değildir.teoride doğrudur tabi.bu konunun cevabını aslında kimyager verse daha doğru olur ama kimyacı kardeşi olarak şöyle diyeyim.viskozitenin dışında yağın içindeki maddeler elementlerdi katkı maddeleriydi:yağa kimlik veriyorlar.bir yağın içinden kalsiyumdu fosfattı,farklı farklı elementler farklı farklı katıklar var anti oksidanı,temizleyici deterjan maddesi derken ortaya petrolden imal edilmiş bir sıvı çıkıyo.biz toplamına molekül diyoruz.her ısıda farklı tepki veriyor moleküller.o yüzden sadece 40 ve 100 c lik yoğunluktan iyidir diyemiyosun.teoride doğru.örneğin motulun 0w-30 benzin ve dizel motor yağı , 5w-30 x clean yağından daha kalın.oda sıcaklığında aynı sanırım.5w-30 daha akışkan ve daha yoğun kalabiliyor farklı derecelerde.Mobil 1 5w-30 esp formula nın parlama noktası yani moleküllerinin yok olma noktası 250C nin üzerindeyken 0w-40 new life 230C derece . ama new life 100C derecede 5w-30 yağdan daha yoğun kalabiliyor.ve koruma daha iyi oluyor.230C yağ sıcaklığı olmaz motorda zaten,çok yüksek değerler.demek istediğim düz mantık baksan biri 30 biri 40.ama molekül tepkileri farklı oluyor.eksili derecelerde piyasanın en iyi yağının mobil 1 0w-40 new life olduğu söyleniyor.ki yaz içinde koruması mükemmel.farklı markalarda var ama ülkemizde yok.o sebebledirki kesin söylemeyi ben tercih etmemiyorum.değişkenlik çok.aynen söylediğin yeni derecelendirmelerin kullanıcıya en azından ustaların anlayacağı seviyeyede görselleştirilmesi gerek.yeni derecelendirmeleri bilmiyorum çünkü bir motor yağını bu kadar bilmek istemiyorum :).derecelendirmelerin ürün kutularına eklenmesi gerek.ürünün ana tanıtım görselinde sae visko dışında olmalı.olmayınca insanlar deney tüplerine onlarca farklı yağı koyup eski 30larda dondurup akışkanlık testi yapıyolar.çokta doğru.erzurumun dağında -45 görülüyor.söylediklerine katılıyorum o yönden.bende ne kadar teoride bilsem anlasamda test ediyorum.castrol edge 5w-30 ve m1 esp formula 5w-30 son kullandığım yağlardı.her ikiside çok iyiydi.aracımın orijinalininde bu yağlar kullanılıyor(vw 504/507 yağları).sonraki bakımda mobil1 0w-40 new life ı deneyeceğim belli sıcaklıklarda birbirine yakın yoğunlukta ama soğuk performansını ancak kullanrak deneyimlebilirim.daha iyi olacağını düşünüyorum.aynı motorda 10w-40 castrol magnatec koyduran usatalar olmuş,öyle bir aracın soğuk havada marşa bastıktan sonra 5 saniye çalışıp stop ettiğini gördüm ..yağın yanlış koyulduğunu bilmesem boğaz kelebeği arızalanmış derdim.o yağı koyduran ustada büyük ihtimal öyle diyecek ve yanılacak...zaten gördüğüm kadarıyla bu magnatec 10w-40 yağa öyle bir piyasa yapılmışki uçak motorunun yağı yok ekle desen hiç bakmadan 10w-40 magnatec koyacak,şaka gibi geliyor.üretici onayıydı,kıştı önemli değil.ferraride gelse 10w-40.m3 te gelse poloda gelse.sanırım 100000 ini geçen ya da yaklaşan araçlarda olurda yağ yakarda başıma iş gelir,kalın olsun diyemi öyle yapıyorlar anlayamadım.konu çok uzar bu şekilde,o yüzden herkesin ülkemizde çok değerli olan arabalarımızın motorlarını koruyacak yağlar hakkında bilinçlenmede umarım katkımız olmuştur...herkese iyi geceler diliyorum




  • Furkaann F kullanıcısına yanıt
    Haddim olmayarak düşüncemi paylaşmak istiyorum;kullanıcılar neden araçlarında hangi yagi kullanmaları gerektiğini kullanım klavuzuna bakmak yerine sağa sola sorarak öğrenmeye çalışıyorlar anlamıyorum..cok basit açar bakarsın üretici hangi sınıflandırma derecesinde yağı öneriyorsa alır kullanirsin..hatta önceki yağım şuydu şimdi bunu kullansam arabam şaha kalkar mi?Hatta cok daha az yakit tüketir mi? diye de araştırmak zorunda olmazsınız..ifade ettiğiniz uzere her 5w30 yag birbiriyle içerik olarak ayni olmadığı gibi nitelik açısından da ayni değildir..kaldı ki farkli viskozite değerindeki yağları kullandığınızda aracın bu yaga tepkileri nasil farkli olmasın? Uretici referansı herşeyin önündedir bence..üreticinin spesifikasyonlarini karsiliyorsa hangi marka olursa olsun kullanmakta sakınca olmayacağı görüşündeyim..hatta bir bilgi paylasayim belki katkisi olur..Motor ilk çalıştırıldıgindaki yag basıncı ile rejim sıcaklığına geldikten sonraki yag basıncı ayni değildir..4 bar basincla başlayan ilk yaglama 1 bar basinca kadar düşmektedir..türkiye iklimi düşünüldüğünde genel gecer kis şartları icin erzurum gibi bölgeler istisna,en ideal yag 5 ile başlayan yağlar ve yaz şartları icinde antalya,ş.urfa gibi bölgeleri de istisna tutarsak 40 numara yağlar ideal yağlar diyebiliriz..cunku arac uretcileri mevsim şartlarına göre viskozite değerleri uygun yagi önerirler..burada suda etken; subap çalışma sistemi hidrolik tabir edilen ve yag basıncıyla çalışan bir motorda 0 w 30 yag onerilmisse kalkıp da 10 w 60 yag kullanırsanız,subap mekanizmasında sikismalara sebep olursunuz..yag konusu yalnızca yagin parlama,akma,donma derecesiyle ilgili değildir..farkli parametreler de vardir..yagin soğutma kabiliyeti,buharlasma miktarı,surtunen yuzeylerdeki koruyuculuk,temizleme özelliği,köpük onleme vs..ıfade ettiğiniz konular..yagin içindeki katiklara göre uretici de bir tercih yapıyor,pazarlama stratejisi hatta..ürünü bir özelliğiyle öne çıkarma..magnatec ilk calistirmadan itibaren korur gibi. Shell rimula motoru temiz tutar gibi..mobil 1 esp performans yada ekonomi sağlar gibi..her ne kadar ayni gibi dursalarda şişede,motora konunca farkli oldukları aşikardır..kiminin fosforu fazla,kiminin molibdenum disulfiti,kiminin teflonu(hatta yasaklandı diye biliyorum),kiminde bor bileşikleri belki de..Biz kısıtlı bilgi sahibi kullanicilarda böyle onu mu alalım,bunu mu alalım,o daha iyi korur mu gibi araştırıp duralım..yag sektöründe çalışan kimyagerler bile deneme yanılma yöntemiyle yag geliştirmeye çalışıyorlar..kendi aralarında tartistiklarina hangi katiktan ne kadar kullandiklarina varana kadar nasil sonuc elde ettikleriyle ilgili paylasimlarina tanık oldum..sektör argeye musait cok buyuk bir mecra..dolayısıyla koca bir sektörden cok fazla bilgi sahibi olmamız zor..cunku bu isin profesyoneli değiliz..kısıtlı bilgilerle kısıtlı kullanıcılara bilgi aktarıyoruz..saygilarimi sunar,iyi forumlar dilerim..bilgi paylaşımlari artarak devam eder inşallah..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: önceki 364365366367368
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.