Şimdi Ara

Güç, torq, kuvvet !!! Hangisi daha önemli

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
83
Cevap
3
Favori
1.361
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaslar.

    Biraz temel bilgiler verdikten sonra otomobillerde güce mı yoksa torqa mı ihtiyacımız var karar verelim.

    Bilgiler anlaşılır olabilmesi icin yüzeysel bahsedeceğim. Yani önemli olanın isin mantığını kavrayabilmek.

    En temel kavramlardan başlayalım.

    Hız (V): alınan yolun zamana oranıdir. En cok bilinen birimi km/saat tır. Ama fizikte ve problem çözmelerde metre/saniye kullanılır. Ornegin saatteki hızı 36 km/saat olan bir cisim saniyede 10 metre yol alır.

    Ivme (a) : hızdaki degisim oranıdir. Birimi metre/saniye2 dir. Hızı 10 m/s olan cisim 5 sn sonra 25 m/s oluyorsa ivmesi 25-10/5= 3 m/s2 dir.

    Mesala yerçekimi ivmesi 9,81 m/s2 dir. Yani gökyüzünden serbest düşüşe bırakılan bir cismin her saniyede 9,8 m/s kadar artar. Tabi hava sürtünmesi yok kabul edilmiştir.

    Kütle (M) : Bir cismin uzayda kapladigi madde miktaridir. Kütle ışık hızına yaklaşılmadikca değişmez. Birimi kilogram kg dir.


    Kuvvet (F) : F = m*a
    kütlenin ivme ile çarpımı ile elde edilir. Ağırlık dediğimiz olay aslında kuvvettir. Yerçekiminin vücudunuza uyguladığı kuvvet. Ayda daha hafif gelmemizin nedeni ayın yerçekimi ivmesinin düşük olmadindandir.
    Kuvvetin birimi Newton (N) dir.

    Burada dikkatinizi cekti mı bilmiyorum ama kuvveti arttırmak icin yapilmasi gereken ivmeyi arttırmak yani hızdaki degisimi sağlamak. Sabit hızda uzayda kuvvet 0 dir. Yani yerçekimi olmasaydı aracınıza ilk hareketi vermeniz yeterli idi.

    Iş (W): cisme etki eden kuvvet ile cismin yer değiştirme mesafesinin çarpımidir. Kuvvet x yol dur. Birimi joule dur. Enerji degisimi de denebilir.

    Tork (T) : döndürme kuvveti diyebiliriz. Kuvvet x mesafedir. Bir nevi işe benzetilebilir.

    Guc (P) : birim zamanda harcanan enerji miktaridir. Enerji/zaman dir. Ayrıca kuvvetin hız ile çarpımidir. FxV


    Şimdi bu bilgilerin ışığında biraz irdeleme yapalım.

    Motor yakıttan aldığı isi enerjisini mekanik enerjiye çevirir. Burada en temel olay enerjidir. Ne kadar enerji o kadar hız, ne kadar enerji o kadar guc desek yeridir.

    Motorlar enerjinin kuvvete dönüşüm ocagidir. Bu kuvvet aracı hareket ettirir ve ortaya yine enerji çıkar. (Enerjiden kaçış yok yani)

    Motorda olusan kuvvet aktarma organları ile tekerlere iletilir. Bu vesile ile hareket baslar. Şimdi gelelim güç ve torq meselesine.

    Silindir icinde sıkışan yakıt eteslendi (benzin) veya kendisi patladı (dizel) bu esnada bir F kuvveti oluştu. Dizelde bu F daha yüksek çünkü turbo ile asırı besleme yani ekstra hava ile daha yüksek basınç sağlanıyor. Basınç yüksek ise olusan kuvvet de yuksektir. Guncel benzinli turbo araclarin atmosferik benzinli araca oranla torqunun yüksek olması bu nedendendir. Bu kuvvet tekere kadar torq olarak iletilir. Ilk harakette ve hız degisiminde torqu yüksek olan arac avantajlıdir. Ama yüksek devir (hız) bu açığı kapatır. Hem cok yüksek torq hemde cok yüksek hız oluşturmazsınız. Gücü ya hızlı gitmekte yada yavaş gidip kuvvetli olmakta kullanabilirsiniz.
    Torq bir balyoz güç ise kurşun gibidir. Kursun açığını hız ile kapatır.

    Ayrıca torq ve guc birbirinden tamamen bağımsız değildir. Torqu oluşturan kuvvetin aynı zamanda gücü de oluşturduğu unutulmamalıdır. Torq degeri yüksek ise biliniz ki o motor düşük devirlerde de yüksek guc üretiyor. Yani turbo araclarin 5. Veya 6. Vitesle çıktığı rampaları aynı gucteki atmosferik araclarin aynı hızda çıkabilmesi icin daha küçük vitesler seçilmesi gerekir. Bu sekilde guc bölgesinden faydalanılir.

    Umarım bir miktar da olsa anlaşılır olmuştur. Keyifli forumlar dilerim arkadaslar.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >







  • Kisaca Sürekli dur kalk yapan bir arac için tork daha önemlidir.

    Hızlı giden araç için hp daha önemlidir.

    Ben hp yerine Torku tercih ederim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • umutsirvan kullanıcısına yanıt
    Teşekkürler şirvan hocam, ellerine sağlık. Herkesin anlayacağı bir dilde yazmışsın
  • quote:

    Orijinalden alıntı: neilblack

    Teşekkürler şirvan hocam, ellerine sağlık. Herkesin anlayacağı bir dilde yazmışsın

    Rica ederim hocam. Isin ayrıntısına girince benimde kafam karışıyor zaten.

    Piston, kam mili dediğimiz zimbirtilarda oyle mekanik formüller varki akıl torpusu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bol hp.

    Hafif ve tatlı krank.

    10k rpm

    Gerisi sizin olsun.
  • 750HP
    3500NM
    3k rpm

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ellerinize sağlık, şu uykulu gözlerle ve yorgun zihinle bile neredeyse anlayacaktım hp candır yine de
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    PSU ve Gücü
    3 ay önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: createemir

    750HP
    3500NM
    3k rpm

    Ne motoru hocam gemi falan mı ?

    3 bin devir baya yüksekmis.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: umutsirvan


    quote:

    Orijinalden alıntı: createemir

    750HP
    3500NM
    3k rpm

    Ne motoru hocam gemi falan mı ?

    3 bin devir baya yüksekmis.

    Volvo FH16 750 hocam
    Namussuz çok iyi kaçıyor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi createemir -- 6 Mayıs 2014; 0:19:55 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Horse Power

    Tork diyenler lütfen şu iki araca baskınlar

    1.5 DCI 110 hp 240nm flu megane ......
    2.0 litre 240 hp 207 nm Honda S2000

    Sonuç havada karada denizde uzayda

    Hp



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi newtonmeter -- 6 Mayıs 2014; 0:24:13 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: weycell1905

    Ellerinize sağlık, şu uykulu gözlerle ve yorgun zihinle bile neredeyse anlayacaktım hp candır yine de

    Aslında daha erken yazacaktım ama 2 yaşındaki enerji dolu oğlum sagolsun bırakmadı. Ama onunla enerji harcamak cok daha keyifli.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Burda zaten detaylı bilgiler var tekrardan neden böyle bir konu açma gereği duydunuz ?
    http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/mpage_9//tm.htm#91455851
  • quote:

    Orijinalden alıntı: createemir

    quote:

    Orijinalden alıntı: umutsirvan


    quote:

    Orijinalden alıntı: createemir

    750HP
    3500NM
    3k rpm

    Ne motoru hocam gemi falan mı ?

    3 bin devir baya yüksekmis.

    Volvo FH16 750 hocam
    Namussuz çok iyi kaçıyor

    3000 d/d çeviren tır.

    Hesaba gore max torqunu 1500 d/d da veriyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Güzel açıklama olmuş.yinede işin içine fazla girmemekte fayda var.kafa karışıyor

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Gemiler çok daha düşük devir çeviriyor.

    Ama onlar inanılmaz verimli.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: intikam91

    Burda zaten detaylı bilgiler var tekrardan neden böyle bir konu açma gereği duydunuz ?
    http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/mpage_9//tm.htm#91455851

    Hocam o konunun ilk mesajı üniversite 1. Sınıf mühendislik öğrencisine bile agir gelir. Ben günlük dilde anlatmak istedim. Ki Tralles hocamız benden cok daha bilgili bir zat.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: umutsirvan


    quote:

    Orijinalden alıntı: weycell1905

    Ellerinize sağlık, şu uykulu gözlerle ve yorgun zihinle bile neredeyse anlayacaktım hp candır yine de

    Aslında daha erken yazacaktım ama 2 yaşındaki enerji dolu oğlum sagolsun bırakmadı. Ama onunla enerji harcamak cok daha keyifli.

    Allah bağışlasın, öyledir tabiki 3-5 sene sonra anahtarınıza dadanır :)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Thomassee

    Gemiler çok daha düşük devir çeviriyor.

    Ama onlar inanılmaz verimli.

    Ben jet motoruna hastayim. Devirse devir, sesse ses, gucse guc.

    Ben ilk 3 devir sandim hocam o motoru.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 168 Litre hacim
    3300 Beygir güç
    918 Devir dakika
    25055 Newton Metre

    Edit: Yanlış hesaplamadım inşallah.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 6 Mayıs 2014; 0:30:09 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: weycell1905

    quote:

    Orijinalden alıntı: umutsirvan


    quote:

    Orijinalden alıntı: weycell1905

    Ellerinize sağlık, şu uykulu gözlerle ve yorgun zihinle bile neredeyse anlayacaktım hp candır yine de

    Aslında daha erken yazacaktım ama 2 yaşındaki enerji dolu oğlum sagolsun bırakmadı. Ama onunla enerji harcamak cok daha keyifli.

    Allah bağışlasın, öyledir tabiki 3-5 sene sonra anahtarınıza dadanır :)

    Âmin.

    Simdiden dadaniyor hocam. Direksiyon, korna ve vitesin isimlerini söylediğimde yerlerinin nerede oldugunu gazın ne ise yaradığını biliyor. Gurultulu olduğu icin dizel aracı daha cok seviyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.