< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
GeForce RTX GPU sahiplerinin %80'inden fazlası DLSS kullanıyor (2. sayfa)
-
-
Hayir, ikisi farkli senaryolar.
Her cikis cozunurlugu icin daha yuksek render cozunurlugu sana daha "kaliteli" goruntu sunuyor. Bunu bir ornekle aciklamak daha kolay:
Simdi ekranin 2160P. DLSS kalite modundasin render cozunurlugun 1440P. Ikinci senaryoda da performans modundasin ve render cozunurlugun 1080P
Bu sonuclari total piksel sayilarini hesaplayip bolerek elde ediyoruz, yani
3840x2160=8,294,400
2560x1440=3,686,400
1920x1080=2,073,600
1280x720=921,600
Bu durumda elimizde soyle bir sonuc var:
2160P/1440P=2.25
2160P/1080P=4
Birinci senaryo, yani kalite modu daha fazla orijinal piksel iceriyor fakat her bir orijinal piksel 2.25 piksele donusturumus oluyor. Neticede elimizde teorik olarak daha detayli bir 4K resim olmakla beraber bir pikselin 0.25lik kismi kalanindan bagimsiz kontrol edilemeyecegi icin ortaya cikan sonuc "DLSS acinca goruntu camur gibi oluyor" seklinde. DLSS keskinlik ayari var mesela Nvidia denetim masasinda, iste onun amaci buradaki sikintiyi biraz azaltabilmek. Cesit cesit filtre mekanizmasi var tabii kullanilabilecek fakat hepsi ozunde matematikte can egrisi denen sey, Gauss baba bulmus zamaninda. Nihai olarak elimizde piksellerin kesirleri kaliyor ve bu kesirleri ekrana yansitamayacagimiz icin goruntuyu flulastirmamiz gerekiyor, oteki turlu o ceyrek pikseller ekranda tek bir piksele donsmek veya atilmak zorunda kalacak. Dolayisiyla 1 pikseli 4 piksele donusturdugumuz senaryo hatri sayilir derecede daha az orijinal detay icermekle beraber (tabii DLSS onceki ve sonraki karelere de baktigi icin sonuc cok daha iyi cikiyor mesela FSRda boyle bir sey yok) kesirli piksel olmadigindan herhangi bir filtre uygulayarak goruntuyu flulastirmamiz (ve sonrasinda ortaya cikan sonucu tekrar keskinlestirmemiz) gerekmiyor. Hareket vektorleri falan da isin icine girdiginde mesela Control oyununda 4K DLSS performans modunun gercek 4K'dan daha fazla detay ortaya koyabilmesi gibi teoride imkansizmis gibi gorunen durumlar ortaya cikartiyor ve DLSS tabiati geregi bir AA yontemi oldugundan ve DLAA veya MSAA disindaki butun yontemlerden ustun oldugundan (MSAA konusu tartisilir tabii farkli carpanlari var bunun 8x MSAAdan ustun olabilecegini zannettmiyorum mesela ben DLSSin) obje kenarlarindaki kirilmalar falan orijinal cozunurlukte render edilip performansin anasini aglatmayacak bir AA uygulanmasindan epeyce daha iyi giderilmis oluyor. Bu da sana nihai olarak "gercek olamayacak kadar guzel" bir resim veriyor. Tabii her oyunda bu sekilde olacagini garanti edemem fakat ben su ana kadar 3090a takili 4K monitorde gozle herhangi bir fark tespit edemedim herhangi bir oyunda. Ama performans degil de dengeli yaparsam goruntu az da olsa camur gibi oluyor mesela. Kalite moduna cekersem elde ettigim kalite artisi o camurlasmayi cok az kompanse ediyor ama hicbiri performans modundaki kadar net ve detayli degil, yani aslinda daha yuksek modlar daha detayli fakat yukarida bahsettigim filtreler o detaylari yok ediyor kesirli pikseller ortaya ciktiginda.
Gelelim 1440P cozunurluk elde etmek icin 720P render isine:
Mantiken 1440P/720p=4 oldugu icin sonucun 4Kdaki gibi olmasini bekleriz ama maalesef degil. Cunku 720P cozunurlukteki 921600 piksel DLSSin net bir 1440P resim olusturmasi icin yeterli degil. Hareket vektorleri falan da olsa ortada yeterince detay yok. Burada konu oransal degil yani. 720Pde yeterince bilgi yok sadece, DLSSin de bilgiye ihtiyaci var. 1440P cikis cozunurlugu elde edecegin senaryoda upscalingin kesirli olmasindan oturu ortaya cikan kalite sorunlari tamsayi upscaling yapabilecegin en yuksek cozunurluk olan 720Pdeki "bilgi eksikliginden" kaynaklanan kalite sorunlarindan daha az kotu.
Konu karmasik ben de karmasik anlatiyorum anlayamadigin bir sey olursa lutfen sor elimden geldigince aciklayayim. Bu isin bir suru baska detayi var tabii benim de bilmedigim cok acayip bir matematik var ekran kartinin tensor cekirdekleri tarafindan isletilen. Insanlar anlamiyor ama DLSS nvidia'nin su ana kadar elde ettigi en buyuk basarilardan biri.
Bu soylediklerim FSR icin gecerli degil. FSR DLSS ile mukayese edilemeyecek kadar ilkel bir teknoloji, ortada makine ogrenmesi falan yok. Cok basarili uygulamalari var ama DLSS baska bir sey. Intel'in XESS'i DLSS ile mukayese edilebilir ama bak mesela.
Ha mesela 5K monitorun vardir 5120x2180, DLSS performans modu 2560x1440'da render eder ve gene bir piksel dort piksele donusturulmus olur. O sekilde ortaya cikacak goruntu inanilmaz kaliteli olacaktir.
Cok karmasik anlattim sanirim simdi yazdigimi editlemek istiyorum ama editlerken kesinlikle onemli yerleri silecegimi dusundugum icin bu sekilde kalmak zorunda. Anlamadigin bir sey olursa sor gene elimden geldigince aciklayayim.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AREryilmaz -- 19 Ocak 2025; 18:58:35 >
-
4Kda
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Allah razı olsun rtx 4050 ile cyberpunk yüksek ayarlarda dlss kare oluşturma açıyorum birde dlss kalite moduna alıyorum 100 FPS veriyor oyun yağ gibi akıyor:)
-
Kral sağ ol bayağı detaylı yazmışsın teşekkür ederim. Peki sence 1080pde de etkili mi dlss
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Orijinal cozunurluk 1080Pnin biraz altina indiginde DLSSin piksel uretecek malzemesi eksik kaliyor dolayısıyla hayır, 1080Pde etkili degil. 1080P monitoru olan hic kimse DLSS kullanmamali, kalite modu bile resmi çamura çevirir.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Peki 2k?
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
DLSS kalite kullanabilirsin ama goruntu biraz kotulesecek. Keskinlik ayariyla oynayarak da elde edebilecegin pek bir şey yok zaten varsayilan ayar en iyisi. Ben 3060 ti ve 1440P monitör kullanırken DLSS açıyordum çünkü kaliteden verdiğim taviz (bence) elde ettiğim performansa değiyordu.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Eger monitorun 1440P ise (senin 2K dedigin 16:9 cozunurluk) yapabilecegin bir sey daha var, sihirbazlik gibi bir sey. Nasil calistigini aciklamayacagim sana beynini yakmak istemiyorum, sadece soylediklerimi yap:
Nvidia denetim masasini ac, orada 3D seceneklerini ayarla gibi bir secenek olacak. Onun icinde DSR factors gibi bir ayar var, bende cikmiyor monitorum 4K oldugu icin sanirim o yuzden ekran goruntusu koyamadim. Oradan 4K DLDSR sec, DSR degil DLDSR. Uygula de. Ekran gidip gelecek.
Oynayacagin oyunu ac, cozunurlugu 4K yap, uygula. Su noktada ekran kartin 4K render yapip 1440Pye kuculterek gosterecek. Sonra DLSS performans ac. 1080P render yapip 2160Pye upscale edecek daha sonra da 1440Pye downscale edecek. Elinde DLSSsiz 1440Pden daha fazla kare ve DLDSRsiz DLSSden epeyce daha iyi kalite olacak.
Insanlar bu DLSSin nasil muthis bir sey oldugunu anlayamiyor, e konusmak icin de malum anlamak gerekmiyor o yuzden "dlss kaka dlss pis" diye sacmaliyorlar sagda solda. Dedigimi dene sonuclari bizlerle paylas :D
-
Mantığını anladım 4k renderlayıp daha fazla kareden veri almasını sağlayıp 2kya düşürüp kullanıyoruz. Harbi çok zekice bir şey bu. Ben amd kullanıyorum rx 6650xt var. Amdde upscale edebiliyorsun merak ettim bir deneyeceğim. Hiç aklıma gelmemişti.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Amd kullanıcısıyım ama bunları sorma sebebim seneye nvidia sistem toplamak istiyor olmamdan kaynaklı. Muhtemelen 1080pden 2kya geçeceğim. 4k maliyetli olur herhalde.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Mantigi o degil
4K DLDSR actiginda render cozunurlugu 4Kya cikiyor ama ekranina "asagi olceklendirilerek" veriliyor. Asagi olceklendirme, yani downsclaing, upsclaingde karsina cikacak olan kesirli piksel sikintisini yasamayacagin bir senaryo cunku kesirli pikseller birlestirilerek veriliyor (Lanczos algoritmasini kullaniyor olmasi lazim ama emin degilim). Yuksek cozunurlukte render alip downscale etmek en eski AA yoludur bu arada, SSAA denir, en pahalisidir. DSR bunu yapiyor aslinda, bunun uzerine bir de downsclaingden kaybettigin performans biniyor. DLDSR downscaling isini tensor cekirdeklerine yaptirip cok daha isabetli goruntuyu cok daha ucuza elde edebiliyor. Buraya kadar super.
Biz bununla kalmiyor DLSS aciyoruz. Bu durumda DLDSR ile 4Kdan 2Kya downscale edilecek goruntu DLSS ile 1080pden 4Kya tamsayi carpanla upscale ediliyor. Ortada kesirli piksel falan yok. Control gibi bazi oyunlarda gercek 4Kdan daha fazla detay bile elde edebildigini de aklinda bulundurman lazim DLSS performans modunda. Nihai olarak hicbir kesirli piksel upscale edilmemis oluyor, downscale edilmis oluyorlar, 2160P/1440p=2.25 ya, bu senaryoda her 2.25 piksel 1 piksele donusuyor dolayisiyla herhangi bir algoritmanin tersi senaryoda olacagi sekilde ceyrek pikselin kalaninin ne oldugunu tahmin etmeye calismasi gibi bir sacmalik yasanmiyor.
1440P ekranla DLSS kalite modunu acarsan da 1080P render yapip 1440P goruntu almis oluyorsun tabii, ama iste yukaridaki sihirbazlikla bu senaryo arasinda ciddi kalite farki varken az performans farki oluyor. Ben bu yuzden AMDnin ekran karti piyasasinda olu oldugunu dusunuyorum. Nvidia olayi cok farkli bir alana tasidi artik.
-
O kadar kolay degil işte o. Poligon sayıları arttıkça o iş zorlaşıyor. Aslında o işi AI ile yapmak mümkün sanki, belki vardır bile böyle bir eklenti unrealde unityde falan.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Esas sorun zaten uğraşmamaları. Forza Horizon 5’e bakıyorum örneğin o kadar detaya rağmen oyunda akıcılık müthiş. Optimize o kadar iyi ki, oyunda DLSS bilmem ne süs gibi kalıyor. Başka bir yapımcı olsa kim bilir ne eziyetler çekerdik. İki tane ağaç ekliyorlar fps yerle bir oluyor. Forza’da elli tane de ağaç olsa oyun akıyor. Demek ki istenince gayet de iyi optimize yapılabiliyormuş.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bkaakco -- 21 Ocak 2025; 20:14:16 >
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Doom Eternal...
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X