Şimdi Ara

Elektrikli /İçten Yanmalı Araç Verimlilik??

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
26
Cevap
0
Favori
3.890
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  •  Elektrikli /İçten Yanmalı Araç Verimlilik??


    Arkadaşlar bildiğimiz gibi motorun gücü ile tekerleğe aktarılan güç arasında ciddi farklar oluyor. Bu kayıp açığa çıkan ısıdan mı kaynaklanıyor? yoksa tamamen gücü iletirken mi yok oluyor?...


    Eğer ısı nedeniyle oluyorsa 50kw güç üretebilen içten yanmalı bir motor ile gene 50 kw güç üretebilen elektrikli motor arasında tekerleğe iletilen güç açısından bir fark olucaktır..

    Elektrikli motorlarda bildiğim kadarıyla iletim çok daha basit hatta lastik içinde elektrikli motor prototipleri bile yapılıyor... İçten yanmalı motorlara göre çok daha soğuk çalışan elektrikli motorlu araçların tekerlek güçleriyle motorun gücü arasındaki fark çok daha az olacaktır?...


    100 hp olarak satılan elektrikli bir araç, bu gücü araç tekerleğe çok iyi aktarabildiği için kendisinden daha güçlü içten yanmalı motorlu araçları geçebilecektir?

    Aklıma böyle bir şey geldi
    Yanılıyormuyum?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Whisper911 -- 29 Haziran 2010; 16:26:19 >







  • düzeltme: yanlış msj



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Whisper911 -- 29 Haziran 2010; 16:27:20 >
  • BG gücü hesaplanırken Araç dinamya çıkartılıp Tekerleğe verilen güç hesaplanmıyormuydu?
  • fabrika verilerinin bildiğim kadarıyla hiçbiri tekerlekte ki güç değil... hep motordaki güçten bahsediyoruz.
  • Motorların belirtilen güçleri krankmillerindeki güçlerdir.Lastiklere aktarılan yada teorik güçler değillerdir.Bir motor 100 Bg ise ister içten yanmalı ister elektrik motoru olsun aynı aktarma organlarıyla güç aktarımı yapıldığı takdirde lastiklere eşit güç verirler.Lastiklere olana güç kaybı şanzıman diferansiyel gibi aktarma organlarında yaşanır.(Motor içi kayıpları yazmıyorum çünkü motor gücü bilinen bir araçtan bahsediyoruz)
  • Bazi eletirikli arabalarda her bir tekerde bir motor ve sifir tahrik elemani oluyor

    Yani sanzuman diffransiyel gibi aktarma componentleri olmadigindan verimlilik yukseliyordur

    Ama gunumuzdeki cogu elekitirkli araba bir eletirikli motor ve benzinli motorun yuruyenini kullandigindan verimlilikleri benzer olacaktir

    Ama diger taraftan fabrika eger erimliligi iyilestirmek isterse eletirikli motor bu ise daha uygun

    Yani ani komutlar ile guc cekilebilir verilebilir, mesala benzinli aracta ESP gibi sistemler gucu kestiginde

    Araba one yigilir kalir, bir daha eski konumuna donmesi zordur

    Ama eletirikli motorun kontrolu daha kolay, verirsin 1 i calisiri verirsin 0 i durur hatta fuzzy ile 0.5 verirsin yarim calisir

    Yani traction control dedigim gibi daha hassas ayarlanabileceginden verimlilik bir miktar yukseltirilir

    TC sadece lastikten bilgi aldigina gore, bu sensor sayisi artirilir sensorler sanzuman diffransyel icine girerse buradaki kayiplarida modellemek ve azaltmak mumkun olur

    Ama isin asli bunun maliyet faide oranindadir, mantikli degilse yapilmayacaktir




  • Şu Elektrikli otomobiller iyice piyasaya çıksa çok güzel olur. Daha sessiz, daha sorunsuz, Daha ekonomik. Ama bilerek piyasaya sürmüyorlar.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • geçenlerde fluance nin elektrikli prototibine binen birisinin yazısını okumuştum anlattığına göre inanılmaz bir güce sahip özellikle kalkış esnasında hatta bu kalkış sırasındaki gücüde düşürdükleri hali öyleymiş eğer doğruysa bu araçlar biran önce çıksa iyi olacak..
  • Ayrıca elektrik motorlarının verimleri çok yüksektir.Bugün elektrik motorlarının verimleri yaklaşık olarak %85-95 arası değişmektedir.%30 lardaki içten yanmalı motorlar düşünüldüğünde çok iyiler.Tabi sonuçta elektirk de santralde üretiliyor.Ve bu santral termik santral ise ordada elektirğin üretim verimi hat kayıpları işin içine katılınca aslında yola yansıyan gerçek yani çevreyi ilgilendiren kısmıyla tahminen %50 li seviyelere belki daha da aşağılara inecektir.Daha yenilenebilir enerji kaynaklarıyla çalışan özelikle hidrojen bu konuda çok önemli umarım ciddi gelişimler sağlanır ve kullanılabilir duruma gelir
  • bilgiler için teşekkürler arkadaşlar....

    en can alıcı kısım ısı konusuydu ancak kranktan ölçüldüğü için ısıya giden güç çoktan hesaplanıyormuş benim sormak istediğim buydu teşekkürler....

    Elektrikli motorların bir diğer güzelliği de sürekli maksimum torkta çalışması ... Daha büyük elektrik motorlu araçlar üretildikçe muazzam torklar sürekli olarak kullanılabilecek gerçekten harika...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Whisper911

    bilgiler için teşekkürler arkadaşlar....

    en can alıcı kısım ısı konusuydu ancak kranktan ölçüldüğü için ısıya giden güç çoktan hesaplanıyormuş benim sormak istediğim buydu teşekkürler....

    Elektrikli motorların bir diğer güzelliği de sürekli maksimum torkta çalışması ... Daha büyük elektrik motorlu araçlar üretildikçe muazzam torklar sürekli olarak kullanılabilecek gerçekten harika...


    Ulkenin asvaltinda sifirdan 400nm torq gelsin bakalim arabalar kipirdiyabilecek mi
  • Selam,

    aktarma organlarında güç ısı enerjisine dönüşür. Termodinamiğin temel yasaları uyarınca enerji yoktan var edilemez, varken yok edilemez sadece birbirine dönüşür. Bu bağlamda doğada hemen her enerji türü daha alt düzeyde enerji türlerine dönüşür. Entropi gereği tüm enerji türleri ısı enerjisine dönüşmek zorundadır. Bu çerçevede motorun mekanik enerjisinin bir kısmı, aktarma organlarının dişlileri arasında oluşan sürtünme nedeniyle ısı enerjisine dönüşür. Kaybedilen güç eortaya çıkan ısı enerjisine eşittir. Bu durumda aynı aktarma organlarına farklı motorlar bağlasak bile kayıp hep aynı miktarda olacaktır. Bu kaybı minimize etmek için aktarma organlarını ortadan ladırmak gerekir.

    Aktarma organlarını ortadan kaldırabilir miyiz?

    Tamamını değil ama mesela şanzımanı ortadan kaldırabiliriz. hatta her tekere doğrudan bir elektirik motoru bağlarsak difransiyeli bile ortadan kaldırabiliriz.

    Şanzımanı ortadan kaldıran güzel bir örnek var: Tesla sportster.

    Bu arabadan 2 adet Türkiye'ye geliyor. Biri Ali Ağaoğlu'na ait, diğerini biz getiriyoruz. Otomobil 290 PS gücünde ve 0-100 performansı 3,7 saniye. Otomobilde şanzıman yok. Sadece bir ileri-geri kolu var. Motor doğrudan 8:1 oranlı difransiyele bağlı ve 14000 devir yapabiliyor. Aracın verimi çok yüksek. Sadece 288 HP'den 3,7 saniye 0-100 değeri alabilmeleri bunun bir göstergesi. Aracın diğer detaylarınıwww.tesla.com adresinden edinebilirsiniz. Sportster versiyonu Porsche boxter Coupe modellerine rakip olarak geliştirilmiş. Hedef kitlesi kapalı garajı olan zenginler. Araba 60 amperlik ünitesiyle 3,5 saatte şarj oluyor ve full şarj ile 400 kms gidebiliyor. Her bir şarjın maliyeti yaklaşık 46.2 KW/saat. (46,2 x 0,252 = 11,65 lira) Tek kusuru mx. hızının 200 kms ile sınırlandırılmış olması. Bu da maalesef şanzıman olmayışının bir maliyeti. Şanzıman olsaydı 200'ün üzerine çıkardı ama bu defa da 3,7 sn. 0-100'ü göremezdi. İlginç bir paradoks.

    Neyse, elektirikli otomobiller gerçekten geleceğin otomobilleri olmaya adaylar. Her tekere 1 motor olabileceği gibi 2 veya sadece 1 motor da olabilir. Yukarıdaki Tesla örneği tek motorlu. Şanzımanı ve difransiyeli elektirikli otolarda tümüyle ortadan kaldırmak mümkün. Bu durumda aktarma organları yüzünden güç kaybı olmayacaktır.

    Saygılar

    Edit: düzeltme/ekleme

    quote:

    Orijinalden alıntı: Whisper911

    bilgiler için teşekkürler arkadaşlar....

    en can alıcı kısım ısı konusuydu ancak kranktan ölçüldüğü için ısıya giden güç çoktan hesaplanıyormuş benim sormak istediğim buydu teşekkürler....

    Elektrikli motorların bir diğer güzelliği de sürekli maksimum torkta çalışması ... Daha büyük elektrik motorlu araçlar üretildikçe muazzam torklar sürekli olarak kullanılabilecek gerçekten harika...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 30 Haziran 2010; 9:56:24 >




  • Çok teşekkür ederim detaylı açıklamalar için
    Otomobil tarihinde bir devrim yaşanıyor ve biz buna tanıklık ediyoruz her halde...Otomobil tarihini düşününce hep bir içten yanmalı motor vardı
  • internet adresi tesla.com değil de www.teslamotors.com olacak sanırım.


    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Selam,

    aktarma organlarında güç ısı enerjisine dönüşür. Termodinamiğin temel yasaları uyarınca enerji yoktan var edilemez, varken yok edilemez sadece birbirine dönüşür. Bu bağlamda doğada hemen her enerji türü daha alt düzeyde enerji türlerine dönüşür. Entropi gereği tüm enerji türleri ısı enerjisine dönüşmek zorundadır. Bu çerçevede motorun mekanik enerjisinin bir kısmı, aktarma organlarının dişlileri arasında oluşan sürtünme nedeniyle ısı enerjisine dönüşür. Kaybedilen güç eortaya çıkan ısı enerjisine eşittir. Bu durumda aynı aktarma organlarına farklı motorlar bağlasak bile kayıp hep aynı miktarda olacaktır. Bu kaybı minimize etmek için aktarma organlarını ortadan ladırmak gerekir.

    Aktarma organlarını ortadan kaldırabilir miyiz?

    Tamamını değil ama mesela şanzımanı ortadan kaldırabiliriz. hatta her tekere doğrudan bir elektirik motoru bağlarsak difransiyeli bile ortadan kaldırabiliriz.

    Şanzımanı ortadan kaldıran güzel bir örnek var: Tesla sportster.

    Bu arabadan 2 adet Türkiye'ye geliyor. Biri Ali Ağaoğlu'na ait, diğerini biz getiriyoruz. Otomobil 290 PS gücünde ve 0-100 performansı 3,7 saniye. Otomobilde şanzıman yok. Sadece bir ileri-geri kolu var. Motor doğrudan 8:1 oranlı difransiyele bağlı ve 14000 devir yapabiliyor. Aracın verimi çok yüksek. Sadece 288 HP'den 3,7 saniye 0-100 değeri alabilmeleri bunun bir göstergesi. Aracın diğer detaylarınıwww.tesla.com adresinden edinebilirsiniz. Sportster versiyonu Porsche boxter Coupe modellerine rakip olarak geliştirilmiş. Hedef kitlesi kapalı garajı olan zenginler. Araba 60 amperlik ünitesiyle 3,5 saatte şarj oluyor ve full şarj ile 400 kms gidebiliyor. Her bir şarjın maliyeti yaklaşık 46.2 KW/saat. (46,2 x 0,252 = 11,65 lira) Tek kusuru mx. hızının 200 kms ile sınırlandırılmış olması. Bu da maalesef şanzıman olmayışının bir maliyeti. Şanzıman olsaydı 200'ün üzerine çıkardı ama bu defa da 3,7 sn. 0-100'ü göremezdi. İlginç bir paradoks.

    Neyse, elektirikli otomobiller gerçekten geleceğin otomobilleri olmaya adaylar. Her tekere 1 motor olabileceği gibi 2 veya sadece 1 motor da olabilir. Yukarıdaki Tesla örneği tek motorlu. Şanzımanı ve difransiyeli elektirikli otolarda tümüyle ortadan kaldırmak mümkün. Bu durumda aktarma organları yüzünden güç kaybı olmayacaktır.

    Saygılar

    Edit: düzeltme/ekleme

    quote:

    Orijinalden alıntı: Whisper911

    bilgiler için teşekkürler arkadaşlar....

    en can alıcı kısım ısı konusuydu ancak kranktan ölçüldüğü için ısıya giden güç çoktan hesaplanıyormuş benim sormak istediğim buydu teşekkürler....

    Elektrikli motorların bir diğer güzelliği de sürekli maksimum torkta çalışması ... Daha büyük elektrik motorlu araçlar üretildikçe muazzam torklar sürekli olarak kullanılabilecek gerçekten harika...






  • Evet doğru söylüyorsun hocam, yazarken dalgınlığıma gelmiş. doğrusuwww.teslamotors.com olacak.

    quote:

    Orijinalden alıntı: -YağmurAdam-

    internet adresi tesla.com değil de www.teslamotors.com olacak sanırım.


    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Selam,

    aktarma organlarında güç ısı enerjisine dönüşür. Termodinamiğin temel yasaları uyarınca enerji yoktan var edilemez, varken yok edilemez sadece birbirine dönüşür. Bu bağlamda doğada hemen her enerji türü daha alt düzeyde enerji türlerine dönüşür. Entropi gereği tüm enerji türleri ısı enerjisine dönüşmek zorundadır. Bu çerçevede motorun mekanik enerjisinin bir kısmı, aktarma organlarının dişlileri arasında oluşan sürtünme nedeniyle ısı enerjisine dönüşür. Kaybedilen güç eortaya çıkan ısı enerjisine eşittir. Bu durumda aynı aktarma organlarına farklı motorlar bağlasak bile kayıp hep aynı miktarda olacaktır. Bu kaybı minimize etmek için aktarma organlarını ortadan ladırmak gerekir.

    Aktarma organlarını ortadan kaldırabilir miyiz?

    Tamamını değil ama mesela şanzımanı ortadan kaldırabiliriz. hatta her tekere doğrudan bir elektirik motoru bağlarsak difransiyeli bile ortadan kaldırabiliriz.

    Şanzımanı ortadan kaldıran güzel bir örnek var: Tesla sportster.

    Bu arabadan 2 adet Türkiye'ye geliyor. Biri Ali Ağaoğlu'na ait, diğerini biz getiriyoruz. Otomobil 290 PS gücünde ve 0-100 performansı 3,7 saniye. Otomobilde şanzıman yok. Sadece bir ileri-geri kolu var. Motor doğrudan 8:1 oranlı difransiyele bağlı ve 14000 devir yapabiliyor. Aracın verimi çok yüksek. Sadece 288 HP'den 3,7 saniye 0-100 değeri alabilmeleri bunun bir göstergesi. Aracın diğer detaylarınıwww.tesla.com adresinden edinebilirsiniz. Sportster versiyonu Porsche boxter Coupe modellerine rakip olarak geliştirilmiş. Hedef kitlesi kapalı garajı olan zenginler. Araba 60 amperlik ünitesiyle 3,5 saatte şarj oluyor ve full şarj ile 400 kms gidebiliyor. Her bir şarjın maliyeti yaklaşık 46.2 KW/saat. (46,2 x 0,252 = 11,65 lira) Tek kusuru mx. hızının 200 kms ile sınırlandırılmış olması. Bu da maalesef şanzıman olmayışının bir maliyeti. Şanzıman olsaydı 200'ün üzerine çıkardı ama bu defa da 3,7 sn. 0-100'ü göremezdi. İlginç bir paradoks.

    Neyse, elektirikli otomobiller gerçekten geleceğin otomobilleri olmaya adaylar. Her tekere 1 motor olabileceği gibi 2 veya sadece 1 motor da olabilir. Yukarıdaki Tesla örneği tek motorlu. Şanzımanı ve difransiyeli elektirikli otolarda tümüyle ortadan kaldırmak mümkün. Bu durumda aktarma organları yüzünden güç kaybı olmayacaktır.

    Saygılar

    Edit: düzeltme/ekleme

    quote:

    Orijinalden alıntı: Whisper911

    bilgiler için teşekkürler arkadaşlar....

    en can alıcı kısım ısı konusuydu ancak kranktan ölçüldüğü için ısıya giden güç çoktan hesaplanıyormuş benim sormak istediğim buydu teşekkürler....

    Elektrikli motorların bir diğer güzelliği de sürekli maksimum torkta çalışması ... Daha büyük elektrik motorlu araçlar üretildikçe muazzam torklar sürekli olarak kullanılabilecek gerçekten harika...







  • günümüz dünyasında dört zamanlı motorun halen kullanılabilir olması hem dünya hem de kaynakların kötü kullnılması açısından çok büyük bir kayıptır. Tamemen yasaklanaRAK GEÇİŞE hız kazandıracak politikaların biran önce uygulanması gereklidir.

    elektrik ile çalışan araçlar yaygınlaşmaya başlayınca ilk olarak araçların ağırlıkları düşürülmek zorunda kalacak ve kişisel elektrik üretiminin önü açılarak büyük bir pazar yaratacaktır .Bu öylesine geniş bir alandır ki evdeki tuvalet atıklarından tutun da çöplerinizi parayla satmaktan , yazın ısınan evin enerjisini elektriğe dönüşmeye ve bunu depolamaya kadar çok geniş bir alanda birçok yeniliği ve verimli araçları devreye sokacak bir tümleşik dünya hareketi olacaktır. Bunun önündeki en büyük engellerden birisi dört zamanlı motoru ısrarla kullanma lüksünün sürdürülmesidir. düşünsenize kullandığınız en erjinin büyük kısmını ISI olarak araçtan atıyorsunuz ve bunu yapmazsanız araç motoru harap oluyor yolda kalıyor. böyle bir şey var mı daha ne diyeyim .yani aç kapa yaptığınız motorun hareket enerjini üretirken hem ürettiği zararlı gazlar hemde motorun yaydığı gereksiz ISI nedeniyle çok büyük kayıplarla yola çıkmaktayız.

    bulabilirsem bununla ilgili bir veri vardı internette yediklerimizi vucudumuz ne kadar verimlilikle hareket enerjisine dönüştürdğü hakkında .Gerekirse bu konuda canlı dünyasının yüksek veriminden bakteri düzeyinde de olsa yararlanmalıyız




  • mesela bir gallon yakıtın eşdeğer enerjini verebilen diğer yakıtlara bir bakalım bunu motordan almak ayrı bir konu ama en azından verim için elinizdeki yakıtın enerji karşılığı birincil önemi olan şeydir ikincil şey ise bu enerji ile ne kadar güç üretebildiğiniz

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_gallon_equivalent

    bu sitede üretilmiş araçların kıyaslamalarını senlere göre yapmak mümkün görülecek ki dört zamanlı motorlar artık tüketimi azaltmak gerçekten zor
    http://oee.nrcan.gc.ca/transportation/tools/fuelratings/ratings-search.cfm?




  • enerjinin araçlardaki iletimindeki kayıpları için bir link var genel olarak bir fikir verebilir.

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Energy_flows_in_car.svg
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    enerjinin araçlardaki iletimindeki kayıpları için bir link var genel olarak bir fikir verebilir.

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Energy_flows_in_car.svg

    Inanmiyorum yaa , yani araclarimiz harcanilan yakitin sadece %4 %7 gibi bir kismini tekere iletiyor oyle mi?
    bu kayiplar elektrik sistemi ile giderilse 100 km de 6 litre tuketen arac 0,6 litre ile 100 km gidebilir demek oluyor bu.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 26_bbz_26 -- 30 Haziran 2010; 16:50:30 >
  • ne kadar iyi olur bilemiyorum ama kayıpların çok önemli kısmı motor ısısından kaynaklanmakta , elektrik çok büyük avantaj getirir. Ancak akü veya pillerin en büyük dezavantıjı olan eksi sıcaklıklardaki performans düşümünü de söylemezsek hata yapmış oluruz. Bunu en iyi akünün kış aylarındaki perfromasının düşününü düşünürseniz ve bu aracın kışın dolu zannedilen pillerle manzilinin ciddi tehlikeler taşayacağını bunu engellemek için dış ısıkaynağına ihtiyaç bulunduğunu şimdiden belirtmek gerekiyor. Ayrıca bildiğimiz üzere kışın araç ısıtması için radyatördeki bedava (aslında verim nedeniyle mecburen ısıttığımız ve soğuttuğumuz ) scıaklık ile ısıtılmaktadır. yani aracı ısıtmak için ayrıca bir benzin tüketilmemektedir denilebilir. Ama elektrikli araçlarda her istek bir elektrik sarfiyatı ve tüketim demek olacaktır. Geleceğin tartışma konularına şimdiden dokunayım dedim
    quote:

    Orijinalden alıntı: 26_bbz_26

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    enerjinin araçlardaki iletimindeki kayıpları için bir link var genel olarak bir fikir verebilir.

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Energy_flows_in_car.svg

    Inanmiyorum yaa , yani araclarimiz harcanilan yakitin sadece %4 %7 gibi bir kismini tekere iletiyor oyle mi?
    bu kayiplar elektrik sistemi ile giderilse 100 km de 6 litre tuketen arac 0,6 litre ile 100 km gidebilir demek oluyor bu.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.