Şimdi Ara

Elektrikli araçları sert kullanmanın batarya sağlığı için faydalı olduğu tespit edildi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
22
Cevap
0
Favori
2.798
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
14 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Elektrikli araçları sert kullanmanın batarya sağlığı için faydalı olduğu tespit edildi
    Stanford Üniversitesi'nin yaptığı bir araştırmada, elektrikli araçların "dinamik" kullanımını batarya ömrünü arttırdığı tespit edildi. Sürekli sabit hızda gitmek yerine, bazen bataryaya aşırı yüklenmenin sanıldığının aksine batarya sağlığı için faydalı olduğu ortaya kondu.



    Araştırmacıların amacı, hangi sürüş alışkanlıklarının batarya ömrü için daha iyi olduğunu anlamaktı. Aracı nazik ve sakin kullananlar mı bataryayı daha uzun süre sağlıklı tutuyor, yoksa agresif ve enerjik bir sürüş mü bataryaya iyi geliyor? Şaşırtıcı şekilde, ikinci seçeneğin daha etkili olduğu tespit edildi.



    SLAC-Stanford Batarya Merkezi’ndeki bilim insanları, iki yıl boyunca elektrikli araçlar için üretilmiş 92 ticari batarya hücresini test etti. Bu testlerde toplam 47 farklı deşarj döngüsü simüle edildi. Kimi testler yumuşak sürüşleri, kimileri otoyolda sabit hızla gitmeyi, kimileri ise ani hızlanma gibi daha canlı sürüş senaryolarını taklit etti.



    Dinamik sürüş ile batarya ömrü %38'e kadar artıyor



    Sonuç olarak, şehir içi yavaş trafik, otoyol sürüşü, rejeneratif frenleme ve ara sıra yapılan sert hızlanmaları içeren değişken sürüş tarzlarının batarya sağlığı açısından en iyi senaryo olduğu ortaya çıktı. Araştırma, bu tür sürüşlerin, düz ve sabit otoyol sürüşlerine göre batarya ömrünü %38’e kadar uzattığını ortaya koydu.



    Araştırma, bataryaların sabit enerji tüketimine kıyasla, düşük frekanslı ama zaman zaman yüksek akımlı enerji taleplerine daha iyi tepki verdiğini gösterdi. Bu "düşük frekanslı darbeler", örneğin şehir içi dur-kalk trafiği ya da kısa süreli hızlanmalar gibi durumları temsil ediyor.



    Bataryanın sağlığı, zamanla nasıl yıprandığını gösteren "Sağlık Durumu (SOH)" değeriyle ölçüldü. Batarya %85 SOH seviyesine ulaştığında artık zirve performansının dışına çıkmış sayılıyor. Bu noktada bataryanın tam deşarj-dolum döngüsü sayısı yani "Eşdeğer Tam Döngüler (EFC)" hesaplandı.



    Ayrıca Bkz.Eski elektrikli araç bataryaları artık veri merkezlerini besliyor



    Çalışma, bir pilin yaşa bağlı bozulmasının çoğunu deneyimledikten sonra (ki bu pilin yaşam döngüsünün erken dönemlerinde gerçekleşir), ana bozulma faktörünün iki ana faktörden kaynaklanan kaybın bir kombinasyonu olduğunu buldu.



    Birincisi, pozitif elektrotlar (katot) daha yüksek voltajlarda daha dengesiz hale gelir, bu da daha yüksek şarj seviyesinde pilin pozitif elektrodunu hızla bozunabileceği anlamına gelir. Negatif elektrot (anot) kapasite kaybı ise deşarj derinliğinden (DoD) etkilenir, bu da pil çok düşük şarj seviyelerinde daha hızlı bir bozunabileceği anlamına geliyor. Bu yüzden, günlük kullanımda bataryayı mümkün olduğunca %50 seviyelerinde tutmak öneriliyor.



    Yüksek akım çekildiğinde çevrim ömrünün arttığı tespit edildi



    Elektrikli araçları sert kullanmanın batarya sağlığı için faydalı olduğu tespit edildi
    Araştırmadaki diğer ilginç bulgu, akım arttıkça pilin daha yüksek döngü sayısına ulaşabilmesiydi. Örneğin, C/2 çekiş oranında (2 saatte tam boşalma), dinamik olarak test edilen piller 1600 çevrim ömrüne ulaşırken, sabit akım kullanan piller 1400 çevrime ulaşmakta zorlandı. Daha düşük akım olan C/10'da (10 saatte tam boşalma) ise, dinamik çevrim 1250, sabit çevrim ise 1000 çevrim ömrüne ulaşabildi.



    Çalışmada özet olarak şöyle deniyor: “Tüm C oranlarında (C/10, C/5, C/2), sabit akım testleri neredeyse tüm dinamik testlere göre batarya ömrünü %38'e kadar eksik tahmin ediyor. Tipik bir elektrikli araç için bu, yaklaşık 314.000 km ömür farkı anlamına geliyor.”



    Bu veriler, insanların son sürat gitmeleri gerektiği anlamına gelmiyor. Batarya sağlığı için ideal olanın değişkenlik olduğu, bu nedenle çeşitli sürüş koşullarında kullanmanın batarya için daha faydalı olacağı belirtiliyor. Çalışma ayrıca, mevcut batarya test yöntemlerinin de eleştirerek, gerçek batarya ömrünü tespit etmekte yetersiz kaldığını söylüyor.



     




    Kaynak:https://www.nature.com/articles/s41560-024-01675-8
    Kaynak:https://insideevs.com/news/764150/ev-battery-flooring-it-good/







  • “Agresif sürüş bataryaya iyi gelir” gibi bir sonuç çıkmıyor.
    Haberde, ani hızlanmaların batarya sağlığına iyi geldiği gibi bir algı oluşmuş. Makalede; gerçek sürüşteki dinamik yük profillerinin (yani sabit olmayan, değişken akım çekişlerinin) sabit akım testlerine göre bataryayı daha az yıprattığını söylüyor. Bu, “gazı köklemek faydalı” demek değil. Kastedilen şey, şehir içi kullanımda oluşan doğal akım değişkenliği (dur-kalk, rejeneratif fren, hızlanma) gibi faktörler.

    Kısaca; Pillerin ömrü genellikle laboratuvarda sabit akım uygulanarak ölçülür. Ancak; gerçek hayatta, elektrikli araçların sürüş sırasında maruz kaldığı doğal ve değişken yük profilleri, sabit akıma göre, bataryayı daha az yıpratabilir.

    Yüksek akım = iyi demek, batarya fiziğine ters.

    Başlıktaki sert kullanmayı değiştirin yanıltmayın insanları. Agresif sürüşte oluşabilecek yüksek sıcaklıklar ve ani deşarjlar uzun vadede zararlıdır.
    Hayatımı mikro yönetimlere adayamam. Aman cep telefonu şarjım azaldı kol saatimin pili bitti aracımın çok kıymetli pili %25 kalmış yetişin komşulaaağr kafasında yaşayamam.

    Apple pil sağlığı muhabbetini açıkladıktan sonra insanlarda akıl sağlığı kalmadı, resmen sürekli oraya bakıp hayatlarını o pilin sağlığına göre şekillendirenler ve bunu normal karşılayanlar varken ben yanlış yüzyılda yaşıyorum hissiyatına kapılıyorum.

    Atın yemini suyunu ver deeeh!

    Bise bu lazım.
    Katılıyorum hocam. Kullanacağınız arabanın/cihazın tadı tuzu kalmıyor böyle. Zaten %80'e kadar şarj edin, %15 seviyesinin altına inmemeye çalışın, elinizde %65-70 şarj kaldı. Şimdi de şarjı %50'de tutun... Eee, arabayı pamuklara sarıp saklayacağız herhalde. Oldu olacak sırtıma alıp gideyim, aman bataryam iyi olsun da :)

    Bu şeye benziyor. Arabayla fazla dolaşmayın lastik aşınıyor, frene basmayın balatalar yıpranıyor, vites değiştirmeyin kavrama diski yıpranıyor. Yıpranacak tabi abi, bu parçaların doğası yıpranmak üzerine. Hayatımı kolaylaştıracağına zorlaştıracaksa neden alıyorum zaten.
  • “Agresif sürüş bataryaya iyi gelir” gibi bir sonuç çıkmıyor.
    Haberde, ani hızlanmaların batarya sağlığına iyi geldiği gibi bir algı oluşmuş. Makalede; gerçek sürüşteki dinamik yük profillerinin (yani sabit olmayan, değişken akım çekişlerinin) sabit akım testlerine göre bataryayı daha az yıprattığını söylüyor. Bu, “gazı köklemek faydalı” demek değil. Kastedilen şey, şehir içi kullanımda oluşan doğal akım değişkenliği (dur-kalk, rejeneratif fren, hızlanma) gibi faktörler.

    Kısaca; Pillerin ömrü genellikle laboratuvarda sabit akım uygulanarak ölçülür. Ancak; gerçek hayatta, elektrikli araçların sürüş sırasında maruz kaldığı doğal ve değişken yük profilleri, sabit akıma göre, bataryayı daha az yıpratabilir.

    Yüksek akım = iyi demek, batarya fiziğine ters.

    Başlıktaki sert kullanmayı değiştirin yanıltmayın insanları. Agresif sürüşte oluşabilecek yüksek sıcaklıklar ve ani deşarjlar uzun vadede zararlıdır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________




  • quote:

    Bu yüzden, günlük kullanımda bataryayı mümkün olduğunca %50 seviyelerinde tutmak öneriliyor.


    %50'de tutmak için şarj döngüsünden ne kadar yiyeceğiz? Bu mantıklı bir öneri mi gerçekten...

    Şarjı %50'de tutun tavsiyesi, pratikte karşılığı olmayan bir tavsiye.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi CWaRRioR -- 1 Temmuz 2025; 08:50:39 >
  • CWaRRioR kullanıcısına yanıt
    Hayatımı mikro yönetimlere adayamam. Aman cep telefonu şarjım azaldı kol saatimin pili bitti aracımın çok kıymetli pili %25 kalmış yetişin komşulaaağr kafasında yaşayamam.

    Apple pil sağlığı muhabbetini açıkladıktan sonra insanlarda akıl sağlığı kalmadı, resmen sürekli oraya bakıp hayatlarını o pilin sağlığına göre şekillendirenler ve bunu normal karşılayanlar varken ben yanlış yüzyılda yaşıyorum hissiyatına kapılıyorum.

    Atın yemini suyunu ver deeeh!

    Bise bu lazım.

  • Mylevi M kullanıcısına yanıt
    Katılıyorum hocam. Kullanacağınız arabanın/cihazın tadı tuzu kalmıyor böyle. Zaten %80'e kadar şarj edin, %15 seviyesinin altına inmemeye çalışın, elinizde %65-70 şarj kaldı. Şimdi de şarjı %50'de tutun... Eee, arabayı pamuklara sarıp saklayacağız herhalde. Oldu olacak sırtıma alıp gideyim, aman bataryam iyi olsun da :)

    Bu şeye benziyor. Arabayla fazla dolaşmayın lastik aşınıyor, frene basmayın balatalar yıpranıyor, vites değiştirmeyin kavrama diski yıpranıyor. Yıpranacak tabi abi, bu parçaların doğası yıpranmak üzerine. Hayatımı kolaylaştıracağına zorlaştıracaksa neden alıyorum zaten.

  • Tüm batarya tipleri için geçerli mi?

  • Bizim apaçiler bu habere like verir :))))).

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • CWaRRioR kullanıcısına yanıt
    Valla ben hiç takmıyorum dışarıda bir yerde işim varken arabayı şarj ettiğimde döndüğümde %100 oluyor zaten.

    Uzun yolda ise %4 ile girdiğim oldu şarj istasyonuna. Ailemle gitmesem %0 sonrası biraz daha gidiyormuş onu denemeye kalkışacağım.

    Hep hızlı DC’den şarj ediyorum. Anca arabayı çekmemek için şarjı bitince 30 kW’lık yada 60 kW’lık olanları tercih ediyorum.

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
    _____________________________
    Phenom II X4 940, Asus M3A78T (790GX), 2x2 GB DDR2-800 ,Samsung 2333SW 23"", Sapphire Ati HD6870 1GB, 160 Gb Intel X25-M SSD ve SCYTHE Silent Box içinde 3,5" Western Digital 750 Gb 5400 rpm sessiz HDD, 16 Mb önbellek , Lian-li PC-C32 Fanları kısılmış Kasa, Be-Queit 450 Watt güç kaynağı, Samsung DVD-RW Gümüş ön yüz, Microsoft Sidewinder X6, Cyber Snippa Intelliscope fare, SONY KDF-E50A11E 50" 3LCD HDTV, 2x Saitek P3000 Gamepad Scythe Zipang soğutucu
  • Bırakın nasıl istiyorsa öyle kullansın vatandaş.Menzil paranoyaklığı bitmeden batarya paranoyağı yapmaya uğraşıyorlar milleti.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
    _____________________________
  • CWaRRioR kullanıcısına yanıt
    Balatalar eskiyor diye fren basmadan yaşayan çok tanıdığım var bu arada 😀

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
    _____________________________
  • Saçmalığın daniskası! Bu kadar pimpirikli olmak saçma. Ne kadar cezbetse de halen elektrikli araç için erken bana göre. Şuan benzinli araçta hiç bir zaman göstergeye bakmadım, dibine kadar kullandığım da çok oluyor. Araba bana mı ayak uyduracak yoksa ben arabaya mı?

    Bayramda otoyolda 100kmhyi geçen elektrikli araç görmedim, çekilecek çile değil gerçekten. Tamam şehirlerarası yolda 110 120 ile gidiyorum ben de , çok hızı seven birisi de değilim ama o kadar para verdikten sonra aman pili bitecek diye düşünemem.

    Şöyle gerçekçi menzili 800 1000km araçlar çıksın, o zaman alırız.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
    _____________________________
  • Bataryalı aracı sert kullanırsan 2 yıl içinde batarya %81,6'ya inebilir:

    Elektrikli araçları sert kullanmanın batarya sağlığı için faydalı olduğu tespit edildi

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    u/BerkanEngineer
  • Son sürat gitmekte bataryayı öldürecektir. Çünkü sabit akım. Batarya aslında demekki şoklanmayıeviyor.

  • Bildiğim tek bir sağlam bilgi var. Bataryayı yüzde 50 altına indirmeyeceksin bu şekilde batarya senelerce tama yakın performans verir.. Hele hele yüzde 10 altında batarya ömrünü tüketiyorsun kesinlikle oralara kadar batarya kullanılmamalı.o seviyede uzun sürede bırakılmamalı ve şarj edilmeli

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • CWaRRioR kullanıcısına yanıt

    Ya işte illa %50'yi görünce, dur hemen şarj istasyonuna çekeyim, dur hemen şarj edeyim demene gerek yok. Civarında gibi düşün. Bir sayı, bir sınır, vermek zorunda kalmışlar vermişler. Sen müsait bir yer görmüşsündür, %63'ten şarj edersin, müsait bir yer ve zaman olmamıştır %41'de anca şarj edebilmişsindir. Gerçek dünya koşulları zaten tam da her zaman %50'de şarj etme imkânı vermez. Bu şey cep telefonu değil sonuçta. Kaldı ki onda bile pek mümkün olmayabilir. Sayının kendisine çok fazla takılmamak gerek. O sayının "civarında" olabilir. Bu arada sana cevap yazan arkadaşa da katılıyorum. Bu kadar fazla mikro yönetimler, bu kadar fazla yaşamımızı optimize etmeye çalışmak bir noktadan sonra insanın üzerinde büyük bir külfet oluşturuyor. Bazen salmak gerek. Hayatımızı kolaylaştırsın diye satın aldığımız şeyler mi bizi yönetiyor biz mi onları yönetiyoruz belli değil.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kartal Göz -- 2 Temmuz 2025; 19:54:55 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________




  • Kartal Göz kullanıcısına yanıt
    Tam sayı olmasa bile döngü açısından da saçma işte hocam. %40'dan şarj ettim de 60 oldu, öyle kullandım diyelim. Sürekli batarya kapasitesinin %20 siyle mi idare edicem? E ben %10'da %80 e 1 şarj döngüsü yaparken şimdi aynı miktar enerji için 3.5 döngü yapmış olacağım. Yani neresinden tutarsam elimde kalıyor bu öneri, onu demeye çalıştım. Yoksa tam o sayı olup olmamasına takılmadım yani.

  • Bundan böyle elektrikli aracımı sert kullanacam yalvartmadan bırakmıcam

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
    _____________________________
    imza
  • Yok daha neler.

    _____________________________
    Herşeyi denerim; ama yapabildiklerimi yaparım. Herman Melville
  • herhalde batarya satan firmaların daha çabuk tükensin diye yaptırmış olduğu bir araştırma!

    _____________________________
  • Mylevi M kullanıcısına yanıt
    O pil sağlığı muhabbeti de tamamen afaki saçma sapan algortimaların verdiği, çoğu değişkenin hesaba katılmadan belirleniyor. Apple akıllı firma böyle böyle tüketicisini yönetiyor ve yönlendiriyor.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
    _____________________________

    MSI G75VW | ASUS G75VW | ONEPLUS 8 PRO | SAMSUNG 65Q80R | SAMSUNG Q70R Harman Kardon Soundbar &amp;amp;amp;amp; Samsung SWA-8500S | TTNET 500MBIT
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.