Şimdi Ara

Berkeley idealizmine eleştiri. (doğru mu anlamşımışım?)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
19
Cevap
0
Favori
519
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
Öne Çıkar
0 oy
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Berkeley idealizmine bir filozofun eleştirisi taşı tekmelemek imiş. Yani burada denmek istenen şu mudur? Bu taşı tekmeleyen abi duyu algılarımız dışında da varlık olduğunu aslında dokunma duyumunun verilerine dayanarak sağladığını mı söylemektedir?



    _____________________________
    "Affetmek ve unutmak iyi insanların intikamıdır."
  • @Tekin G. ne diyorsun reis bu işe?
    _____________________________
    "Affetmek ve unutmak iyi insanların intikamıdır."
  • Tam tersi

    Berkeley utanmasa deneyimlerimizin hepsi benim varlığımdan ibaret diyecek
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Zodion

    Tam tersi

    Berkeley utanmasa deneyimlerimizin hepsi benim varlığımdan ibaret diyecek
    Öyle demiyor mu zaten? Daha doğrusu tanrının fikirlerini algılamaktan ve varlığın bu olduğundan bahsetmiyor mu? Bu Samuel Johnson da taşı tekmelemiş. Böylece berkeleyi çökertttim demiş diyor geçen gösterdiğim kitapta.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    "Affetmek ve unutmak iyi insanların intikamıdır."
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mal İnsan

    Öyle demiyor mu zaten? Daha doğrusu tanrının fikirlerini algılamaktan ve varlığın bu olduğundan bahsetmiyor mu? Bu Samuel Johnson da taşı tekmelemiş. Böylece berkeleyi çökertttim demiş diyor geçen gösterdiğim kitapta.

    Alıntıları Göster
    Dediğin gibi adam araya tanrıyı yerleştiriyor inançlı olduğu için.Evet,taş mevzusunu ben de hatırlıyorum
    _____________________________
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-EB772A469

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    Ben acemiyim hocam. Berkeley'i okumadım. Ama bildiğim kadarıyla evet tanrısal güçle var oluyor. Ama sağduyudan bahsedersek zaten Berkeley'in görüşü çoğunluğa uymayabilir gibi. Bilimin direk inceleyebileceği bir şey olduğunu sanmıyorum bunun. Direk duyu algılarımızın ötesine saldırıyor çünkü. Duyu algılarımızı aşarak bilim yapamayız ki. @LePortaBim sen ne diyorsun hocam bu işe?
    _____________________________
    "Affetmek ve unutmak iyi insanların intikamıdır."




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-EB772A469

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    Sadece kendimiz için demiyor. Bilgi edinme açısından herkes için diyor anladığım kadarıyla. Yani diğer çalışma yapan bilim insanı da en nihayetinde algının ötesine gidemiyor.
    _____________________________
    "Affetmek ve unutmak iyi insanların intikamıdır."
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-EB772A469

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    Ben de öyle anladım evet.
    _____________________________
    "Affetmek ve unutmak iyi insanların intikamıdır."
  • Geçenlerde bi konuya can yucelin eşine yazdığı bi şiir yazmıştım.

    Oradaki sen, herhangi alalade bir sen değil. Deneyimlenmiş bilinenen ve başkası olamayacak bi durum.

    Yani salt o eşe başkasına değil bu beyan.

    .............

    Bilim insanının aklında bir değer varken aynı deney tüpüne bakarak aynı gözlemle aynı sonuca varabilir ancak deneyim ve dolayısıyla 'sen' ayracındaki ayrıksı hal bakımından düşünürsek, bir mesele gözün önünde de olsa ispat dışı olabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HADO77 -- 20 Şubat 2019; 10:15:14 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    Başkalarının kafasında yaradan arayan kimse, bulutun gölgesine benzer. Yağmur yağıp bittiğinde o da yok olur gider.
  • Mal İnsan kullanıcısına yanıt
    Taşı tekmelemek vs bunlar tabii ki berkeleyin sistemi içinde değerlendirildiğinde anlamlı eleştiriler olamaz. Adam sana varlığın doğasına dair tikel duyumlara doğrudan dayanmayan yargılar sunuyor ve sen bunu tikel duyuma dayanarak yanlışlayacak mısın? Görüldüğü üzere kolayca bertaraf edilebilecek bir eleştiri olur bu.
    Ama şu da var ki her birey veya her felsefi düşünce sistemi içinde pek çok kabul barındırır. Aslında bireylerin (aynı zamanda filozofların) ortaya koydukları, savundukları düşünceler, sahip oldukları başka fikirlerle ciddi birer bağlantıya sahiptir. Bu durumda bir felsefi düşüncenin eleştirisi de o düşünceyi ortaya atan filozoftan başka bir bireyin sahip olduğu kabuller çerçevesinde yapılabilir. Böylesi bir durumda yapılan eleştiri aslen örtük olarak, eleştirilen fikrin arkasında saklı olan, çok daha temelde bulunan ilkelere karşı yapılmıştır. (Bu arada şunu da söylemeliyiz ki bireyin belli bir konuda ortaya koyduğu fikirler veya başka fikirlere karşı yaptığı eleştiriler; sağlam bir dünya görüşü veya başka bir deyişle iyi temellendirilmiş, isabetli, işe yarar, hiç olmadı ikna edici kabullere sahip olmasına nispetle değer kazanırlar. Yani örneğin berkeleyin sistemine karşı işte taşa çarptım ayağımı şeklindeki “eleştiri”yi sokaktaki adam da yapabilirdi. Buradaki mesele ilgili karşı çıkışın arkasında durabilecek mi, onu sadece bir iddia olmaktan çıkarıp geniş bir kabuller ağının içinde ifade etme yeteneğine de sahip mi vs)
    Bu dediklerimi örneğimize uygulayacak olursak, kısaca, materyalist veya deneyimin güvenilirliğine olanak veren türden kabullere sahip olan, bu kabullerini tartışmaya ve savunmaya açık olan birinin berkeleye bu türden bir eleştiri yapması makul olabilir. Dediğim gibi buradaki çatışma aslen buzdağının bir tık altında kalan, deneyimden elde edilecek bilginin mahiyetine dair düşüncelerdedir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LePortaBim -- 20 Şubat 2019; 21:43:9 >
    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LePortaBim

    Taşı tekmelemek vs bunlar tabii ki berkeleyin sistemi içinde değerlendirildiğinde anlamlı eleştiriler olamaz. Adam sana varlığın doğasına dair tikel duyumlara doğrudan dayanmayan yargılar sunuyor ve sen bunu tikel duyuma dayanarak yanlışlayacak mısın? Görüldüğü üzere kolayca bertaraf edilebilecek bir eleştiri olur bu.
    Ama şu da var ki her birey veya her felsefi düşünce sistemi içinde pek çok kabul barındırır. Aslında bireylerin (aynı zamanda filozofların) ortaya koydukları, savundukları düşünceler, sahip oldukları başka fikirlerle ciddi birer bağlantıya sahiptir. Bu durumda bir felsefi düşüncenin eleştirisi de o düşünceyi ortaya atan filozoftan başka bir bireyin sahip olduğu kabuller çerçevesinde yapılabilir. Böylesi bir durumda yapılan eleştiri aslen örtük olarak, eleştirilen fikrin arkasında saklı olan, çok daha temelde bulunan ilkelere karşı yapılmıştır. (Bu arada şunu da söylemeliyiz ki bireyin belli bir konuda ortaya koyduğu fikirler veya başka fikirlere karşı yaptığı eleştiriler; sağlam bir dünya görüşü veya başka bir deyişle iyi temellendirilmiş, isabetli, işe yarar, hiç olmadı ikna edici kabullere sahip olmasına nispetle değer kazanırlar. Yani örneğin berkeleyin sistemine karşı işte taşa çarptım ayağımı şeklindeki “eleştiri”yi sokaktaki adam da yapabilirdi. Buradaki mesele ilgili karşı çıkışın arkasında durabilecek mi, onu sadece bir iddia olmaktan çıkarıp geniş bir kabuller ağının içinde ifade etme yeteneğine de sahip mi vs)
    Bu dediklerimi örneğimize uygulayacak olursak, kısaca, materyalist veya deneyimin güvenilirliğine olanak veren türden kabullere sahip olan, bu kabullerini tartışmaya ve savunmaya açık olan birinin berkeleye bu türden bir eleştiri yapması makul olabilir. Dediğim gibi buradaki çatışma aslen buzdağının bir tık altında kalan, deneyimden elde edilecek bilginin mahiyetine dair düşüncelerdedir.
    Celalin hegele yaptığı gibi :d
    _____________________________




  • ayasofyada sütünlardan birinde bir delik var. rivayete göre fetihten sonra Fatih sultan imamette namaza durur ancak bir türlü başlayamaz. 3 kere ayrı ayrı iftidah tekbiri getirdiği rivayet edilir ancak bir türlü euzu safhası başlamaz ve fakat bir süre sonra birisinin geldiği ve o sütüna baş parmağını sokup camiyi çevirdiği rivayet edilecektir. gelenin cebrail olduğu ve bu hızlı mühendislik çalışmasına da hz.cebrail'in (elinin açtığı) delik denegelmeye başlanır. bu şekilde caminin bozuk kıblesinin düzeltildiği rivayet edilir.

    ..................................

    insanın satır ve sütunları arasında bazen satirikliğinden dolayı sutunlaştığı bir anda kişinin aklının ortasına, alnının çatısına bir parmak sokulmuş ve kafa denen nahiye farklı bir kıblegaha ram edilmiş olabilir.

    insanın bedenen sutunlaştığı haller, kalbin katılığı, artık naaş olmuş bedenin sertleşmesi veya cehennemin yakıtı taş olan kısmına denk gelme hali husule geldikçe, meleğin parmağı o oranda alnın ortasındaki taşı delip insanın inandığı değerleri değiştiren bir yere bakışa neden verebilir.

    .....................................

    kişiyi değiştirecek şeyin okumak bilgilenmek olduğu söylenebilir. ancak insanın değiştirildiğine olan inancı yani mevcudatın fayda ekseninde sonuç üretebileceğine olan imanı mutlaka meleki bir dokunuş gerektirmekte gibidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HADO77 -- 21 Şubat 2019; 2:8:3 >
    _____________________________
    Başkalarının kafasında yaradan arayan kimse, bulutun gölgesine benzer. Yağmur yağıp bittiğinde o da yok olur gider.




  • Cahil adam taşa çarpıp taşa kızan adamdır. Bu açıdan taşı tekmelemek hali irdelenmeli.

    Ben senin taş olduğunu bilmiyordum bilakis seni alim bellemiştim diyen birinin kızgınlığı bakımından bu hareket makul görülebilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    Başkalarının kafasında yaradan arayan kimse, bulutun gölgesine benzer. Yağmur yağıp bittiğinde o da yok olur gider.
  • Doğru anlamışsın, ama berkeley'i de hafife almamak lazım hepinizin deneyimleri benim varlığımdan ibaret olabilir.
    Olduğu gibi varolduğundan şüphe edemeyeceğim tek şey nedir?
    Pratikte bir fayda getirmeyen hiçbir felsefi çabaya uzun zamandır kıymet vermiyorum tabii ayrı konu.
    _____________________________
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.