Şimdi Ara

Araç buzzer uyarı devresi hakkında?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
20
Cevap
0
Favori
5.868
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Öncelikle merhaba! Forumla yeni tanıştım. Ana dilimizde paylaşımın üst seviyede olduğu ve düzeyli bir forum görmek beni çok mutlu etti. Emeği geçen herkese teşekkürler
    Soruma gelince;
    Aracımda farların açık kalması gibi durumlarda uyarı veren bir sistem yoktu. Buzzer kullanarak bir uyarı devresi yapmaya karar verdim. Elektroniği çok seviyorum ancak bu konuda bir eğitim almadığım için ancak amatörce ilgilenebiliyorum. Bu sebeple şemasını internetten bulduğum gördüğünüz basit devreyi yaptım. Devre çok güzel çalışıyor. Kontak kapalıyken far açıksa far anahtarından gelen akımla (Lights) Q2 transistörü üzerinden buzzer sürülüyor ve uyarıyor. Kontak açıldığında (araç çalıştırıldığında) far açık olsa da kontaktan gelen akımla (ACC) Q2 devre dışı bırakılıp Q1 üzerinden devre topraklanıyor ve buzzer devre dışı kalıyor. Ancak ben kapıların açık kalması durumunda da buzzerı sürmek istiyorum. Bunun için kapılar açıldığında tepe lambasını yakan anahtardan gelen akımı kullanmak en mantıklısı. Bu akımı bu devreye nasıl entegre ederim? (Hem kapılar açık, hem de farlar yanarken ikisinden de 12 V geleceği için sorun çıkmadan buzzerı nasıl sürebilirim, ikisini de Lights ucundan giriş yapsam ne gibi bir değişiklik yapmalıyım?)
    Sorum çok basit gibi gelebilir, dediğim gibi oldukça amatörüm. Kusuruma bakmayın lütfen. Şimdiden teşekkürler,saygılar
    Not: Tepe lambasında şaseye giden kablo anahtarlanmış, yani lambada sürekli akım var, kapı açıldığında şase tamamlanıyor...








  • Aramıza hoş geldin.Sanırım buzzer hazır melodili.
    Kapılar açılınca şase tamamlanıyor.Bir röleyi kapılar açılınca çalışacak şekilde bağlarsan yani rölenini besleme bobinin şasesinin kapı kontağına bağlar,röle kapı açıkldığında çeker ve kontaklara da buzzer devresini bağlarsın.
    Bu devre sanırım kontak kaplı iken farlar açık kalınca çalar.Kısa süreli parklarda sürekli çalmaz mı ?
    Bazı araçlarda eğer ışıklar yanarken kapı açılırsa buzzer çalar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ters İntegral -- 6 Şubat 2007; 23:22:03 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ters İntegral

    Aramıza hoş geldin.Sanırım buzzer hazır melodili.
    Kapılar açılınca şase tamamlanıyor.Bir röleyi kapılar açılınca çalışacak şekilde bağlarsan yani rölenini besleme bobinin şasesinin kapı kontağına bağlar,röle kapı açıkldığında çeker ve kontaklara da buzzer devresini bağlarsın.
    Bu devre sanırım kontak kaplı iken farlar açık kalınca çalar.Kısa süreli parklarda sürekli çalmaz mı ?
    Bazı araçlarda eğer ışıklar yanarken kapı açılırsa buzzer çalar.
    Buzzer kendinden melodili, bip bip ötüyor aralıklarla. Evet, kontak kapandığında far açık kalınca yanıyor. Dediğiniz gibi bir çok araçta daha farklı bir sistem var: farlar açıkken kapılar da açılırsa buzzer uyarıyor. Ancak ben sadece far açıkken de uyarsın istedim.
    Röleyi nasıl uygulayacağımı anlamadım. Bu devrenin beslemesi zaten far anahtarı üzerinden. Röleyi nereye takacağım, kapı açık kaldığında uyarması için?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Biologe

    Buzzer kendinden melodili, bip bip ötüyor aralıklarla. Evet, kontak kapandığında far açık kalınca yanıyor. Dediğiniz gibi bir çok araçta daha farklı bir sistem var: farlar açıkken kapılar da açılırsa buzzer uyarıyor. Ancak ben sadece far açıkken de uyarsın istedim.
    Röleyi nasıl uygulayacağımı anlamadım. Bu devrenin beslemesi zaten far anahtarı üzerinden. Röleyi nereye takacağım, kapı açık kaldığında uyarması için?

    Alıntıları Göster
    Çözüm olur sanırım...

     Araç buzzer uyarı devresi hakkında?


    Bu arada çizim için kusura bakmayın.. Paint ile ancak bu kadar oluyor... :)

     Araç buzzer uyarı devresi hakkında?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi qwerty72 -- 8 Şubat 2007; 1:32:25 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: qwerty72

    Çözüm olur sanırım...

     Araç buzzer uyarı devresi hakkında?


    Bu arada çizim için kusura bakmayın.. Paint ile ancak bu kadar oluyor... :)

     Araç buzzer uyarı devresi hakkında?


    Alıntıları Göster
    Bu devrede bir gariplik var gibi.Eğer kontak kapalı ve farlar açık ise buzzer çalar.
    Eğer kontak açık yani ACC konumunda ise ve kapı açılırsa farlar yanabilir.
    Çünkü ACC konumunda rölenin artı girişine pozitif uç geliyor.Eğer kapı açılırsa röle kontakları ACC ucu ile Lights ucunu birleştirir.İşin kötüsü Lights ucu direk farlardan geliyorsa far ampülleri yanmak isteyecek ve hattını ACC üzerinde tamamlayacaktırçEğer kablolar zayıfsa ERİR.
    Ya da far rölesini tetikler direk farlar yanar.
    Yani kontak ACC konumunda iken kapı açılırsa ACC hattı ile Lights hattı birleşir.
    Yanlışım varsa lütfen düzeltin.Doğru değil mi ?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ters İntegral

    Bu devrede bir gariplik var gibi.Eğer kontak kapalı ve farlar açık ise buzzer çalar.
    Eğer kontak açık yani ACC konumunda ise ve kapı açılırsa farlar yanabilir.
    Çünkü ACC konumunda rölenin artı girişine pozitif uç geliyor.Eğer kapı açılırsa röle kontakları ACC ucu ile Lights ucunu birleştirir.İşin kötüsü Lights ucu direk farlardan geliyorsa far ampülleri yanmak isteyecek ve hattını ACC üzerinde tamamlayacaktırçEğer kablolar zayıfsa ERİR.
    Ya da far rölesini tetikler direk farlar yanar.
    Yani kontak ACC konumunda iken kapı açılırsa ACC hattı ile Lights hattı birleşir.
    Yanlışım varsa lütfen düzeltin.Doğru değil mi ?

    Alıntıları Göster
    Devre far rölesine bağlı değil. Dolayısıyla kablolarda erime ya da farların yanması durumu ortaya çıkmaz diye düşünüyorum. Ancak diğer söyledikleriniz doğru. Bu tam çözüm olmayacak sanırım. Yine de teşekkürler Qwerty, ellerine sağlık...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Biologe

    Devre far rölesine bağlı değil. Dolayısıyla kablolarda erime ya da farların yanması durumu ortaya çıkmaz diye düşünüyorum. Ancak diğer söyledikleriniz doğru. Bu tam çözüm olmayacak sanırım. Yine de teşekkürler Qwerty, ellerine sağlık...

    Alıntıları Göster
    Fardan gelen ucu devreyer direkt bağlama, bir diyot ile bağla (mesela 1N4001)
    kapı butonundan geleni de aynı yere bir diyotla bağla, böylece her ikisi de biribirini etkilemeden buzeri çalıştırır.

    Edit:
    "Tepe lambasında şaseye giden kablo anahtarlanmış, yani lambada sürekli akım var, kapı açıldığında şase tamamlanıyor..."

    bu kısmı okumamışım, o zaman bi transistör kullanarak kapıdan gelen durumu evirmen gerek, NPN kullanırsan gelen ucu beyze verip çıkışı kollektörden alarak evirebilirsin...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi djoz -- 8 Şubat 2007; 19:30:15 >




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: djoz

    Fardan gelen ucu devreyer direkt bağlama, bir diyot ile bağla (mesela 1N4001)
    kapı butonundan geleni de aynı yere bir diyotla bağla, böylece her ikisi de biribirini etkilemeden buzeri çalıştırır.

    Edit:
    "Tepe lambasında şaseye giden kablo anahtarlanmış, yani lambada sürekli akım var, kapı açıldığında şase tamamlanıyor..."

    bu kısmı okumamışım, o zaman bi transistör kullanarak kapıdan gelen durumu evirmen gerek, NPN kullanırsan gelen ucu beyze verip çıkışı kollektörden alarak evirebilirsin...

    Alıntıları Göster
    Çok teşekkür ederim. Ancak transistörü nasıl kullanacağımı tam olarak anlayamadım. Özür dileyerek biraz daha açmanızı istesem?
    Bir de diyot kullanmayı ben de düşünmüştüm. Far ve kapıyı aynı uca bağlasak ve uçtan önce diyot koysak birbirlerini etkilemezler diye düşünmüştüm sizin gibi. Bunun olmamasının sebebi nedir? (Aynı anda hem far hem de kapı açık kaldığında ikisinden birden aynı uca 12 V gelmesi mi?)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Biologe

    Çok teşekkür ederim. Ancak transistörü nasıl kullanacağımı tam olarak anlayamadım. Özür dileyerek biraz daha açmanızı istesem?
    Bir de diyot kullanmayı ben de düşünmüştüm. Far ve kapıyı aynı uca bağlasak ve uçtan önce diyot koysak birbirlerini etkilemezler diye düşünmüştüm sizin gibi. Bunun olmamasının sebebi nedir? (Aynı anda hem far hem de kapı açık kaldığında ikisinden birden aynı uca 12 V gelmesi mi?)

    Alıntıları Göster
    Şekildeki gibi bir devre kurarsan girişte + varken (yani kapı butonu açık devreyken) tetikleme olmaz, buzer ötmez, kapı butonu kapalı devre olduğunda ampulün butondaki ucuna şase deyeceğinden bu transistör kesime gider ve senin önceki devrenin tetikleme ucuna + gider, buzer öter,

    Far anahtarından gelen kabloyu da normal diyotla bağlarsın, röle yolda farlar açık giderken buzer çalmasını önler, kontağı kapatınca farlar halen açıksa tetikleme olur buzer öter.

    İkinci sorunun cevabını yukarıda kendin vermiştin, kapı butonunun + hattını değil şase hattını anahtarlamasından dolayıdır, ki bu ek transistörle şasenin kesilip verilmesini biz +nın kesilip verilmesi haline çevirdik,

    direnç değerlerini ezbere yazamadım, dnenme yanılma yoluyla bulmak gerekecek, ilk olarak sen ikisini de 1K koy, buzer sürekli çalarsa beyz direncini düşürürsün, hiç çalmazsa beyz direncini yükseltirsin, herhangi bir NPN transistör kullanılabilir, elektronikle uğraştığına göre elinde mutlaka deneme yapabilecek kadar bir miktar malzeme stoğu vardır zaten




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi djoz -- 9 Şubat 2007; 18:11:49 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: djoz

    Şekildeki gibi bir devre kurarsan girişte + varken (yani kapı butonu açık devreyken) tetikleme olmaz, buzer ötmez, kapı butonu kapalı devre olduğunda ampulün butondaki ucuna şase deyeceğinden bu transistör kesime gider ve senin önceki devrenin tetikleme ucuna + gider, buzer öter,

    Far anahtarından gelen kabloyu da normal diyotla bağlarsın, röle yolda farlar açık giderken buzer çalmasını önler, kontağı kapatınca farlar halen açıksa tetikleme olur buzer öter.

    İkinci sorunun cevabını yukarıda kendin vermiştin, kapı butonunun + hattını değil şase hattını anahtarlamasından dolayıdır, ki bu ek transistörle şasenin kesilip verilmesini biz +nın kesilip verilmesi haline çevirdik,

    direnç değerlerini ezbere yazamadım, dnenme yanılma yoluyla bulmak gerekecek, ilk olarak sen ikisini de 1K koy, buzer sürekli çalarsa beyz direncini düşürürsün, hiç çalmazsa beyz direncini yükseltirsin, herhangi bir NPN transistör kullanılabilir, elektronikle uğraştığına göre elinde mutlaka deneme yapabilecek kadar bir miktar malzeme stoğu vardır zaten



    Alıntıları Göster
    Çoook teşekkür ederim, ellerinize sağlık Gayet iyi anladım sistemi. En kısa sürede deneyeceğim. Son bir sorum var yalnız size
    Aynı anda hem kapı açık hem de farlar açıksa (kontak kapalıyken) devreye hem far hem de kapı yönünden 12 V uygulanması buzzer devresine zarar vermez değil mi?
    Tekrar teşekkürler,saygılar...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Biologe

    Çoook teşekkür ederim, ellerinize sağlık Gayet iyi anladım sistemi. En kısa sürede deneyeceğim. Son bir sorum var yalnız size
    Aynı anda hem kapı açık hem de farlar açıksa (kontak kapalıyken) devreye hem far hem de kapı yönünden 12 V uygulanması buzzer devresine zarar vermez değil mi?
    Tekrar teşekkürler,saygılar...

    Alıntıları Göster
    zarar vermez merak etme.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: teknoboy

    zarar vermez merak etme.

    Alıntıları Göster
    Evet zarar vermez, yani aynı yüke aynı bataryayı paralel iki kabloyla bağlamak gibi olur, yani iki değil on ayrı hat üzerinden de bağlansa aynı kapıya çıkar...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi djoz -- 10 Şubat 2007; 13:17:13 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: djoz

    Evet zarar vermez, yani aynı yüke aynı bataryayı paralel iki kabloyla bağlamak gibi olur, yani iki değil on ayrı hat üzerinden de bağlansa aynı kapıya çıkar...

    Alıntıları Göster
    Teşekkürler arkadaşlar, gerçekten çok yardımcı oldunuz. Yarın deneyip sonuçları bildiriyorum :)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Biologe

    Teşekkürler arkadaşlar, gerçekten çok yardımcı oldunuz. Yarın deneyip sonuçları bildiriyorum :)

    Alıntıları Göster
    Adam 2007 den beridir deneyecek sonuç bildirecek
  • quote:

    Orijinalden alıntı: AnarKin

    Adam 2007 den beridir deneyecek sonuç bildirecek

  • quote:

    Orijinalden alıntı: AnarKin

    Adam 2007 den beridir deneyecek sonuç bildirecek

    Güzel bi hort bahanesi..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi djoz -- 24 Aralık 2011; 15:48:24 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: djoz

    quote:

    Orijinalden alıntı: AnarKin

    Adam 2007 den beridir deneyecek sonuç bildirecek

    Güzel bi hort bahanesi..

    Alıntıları Göster
    Hort mort valla öyle




  • quote:

    Orijinalden alıntı: AnarKin

    Hort mort valla öyle

    Alıntıları Göster
    Belki deneme aşamasındadır
  • quote:

    Orijinalden alıntı: VRMS

    Belki deneme aşamasındadır

    Alıntıları Göster
    arkadaşlar burda en üstte ki reimdeki Q1 Q2 transistörlerinin numarası nedır acaba bende bu devreyı yapacagımda yardım için şimdiden saolun .....
  • quote:

    Orijinalden alıntı: japon_japon

    arkadaşlar burda en üstte ki reimdeki Q1 Q2 transistörlerinin numarası nedır acaba bende bu devreyı yapacagımda yardım için şimdiden saolun .....

    Alıntıları Göster
    Selamlar.
    TUN , yani standart NPN herhenagi bir transistör işinizi görecektir.

    TUP (Transistor Universal Pnp), TUN (Transistor Universal Npn), DUS (Diode Universal Silicon), and DUG (Diode Universal Germanium).

    http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/tuptun/tuptun.htm
    http://www.silisyum.net/htm/devreler/devreler_1.htm

    Bu linkler işinize yarayacaktır.
    Saygılar.




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.