Şimdi Ara

Yerli uçakta müthiş gelişme!

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
28
Cevap
0
Favori
329
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • TÜBİTAK mühendisleri, uçak motorlarının en önemli parçalarından birini üretmeyi başardı.


    TÜBİTAK mühendisleri, uçak motorlarının en önemli parçalarından biri olan türbin kanatlarının Türkiye'deki ilk prototip üretimini yaptı.

    Başta yüksek sıcaklık olmak üzere çok yönlü kuvvetler, yüksek hız ve zor çevre şartlarına uzun süre dayanabilme özelliğine sahip olmasından dolayı yeni nesil jet motorlarında kullanılan süper alaşım tek kristal türbin kanatlarının Türkiye'de yapılması için çalışma başlatan TÜBİTAK, Malzeme Enstitüsü'nde kurduğu laboratuvarda söz konusu parçanın prototip üretimini gerçekleştirdi.

    Bin santigrat derecenin üzerinde işlevini yerine getirme özelliğine sahip türbin kanadının yerli ürüne dönüştürülmesiyle milli uçak üretiminde en kritik safhalardan biri de aşılmış olacak.

    TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Metin Usta, AA muhabirine yaptığı açıklamada, özellikle havacılık alanında ilerlemek için nikel-tek kristal teknolojilerine sahip olunması gerektiğini söyledi.

    Sürünme ve yorulma gibi mekanik özelliklerin açığa çıktığı durumlarda herhangi bir malzeme kullanma ihtimali olmadığı için bu teknolojiye sahip olunması gerektiğini vurgulayan Usta, "O yüzden mutlaka nikel esasla süper alaşım kullanmak zorundasınız ve bunun da tek kristal teknolojisi kullanılarak üretilmesi gerekiyor. Aksi takdirde herhangi bir malzemenin yüksek sıcaklıklarda ve mekanik özellikler gerektiren yerlerde kullanma ihtimali yoktur" diye konuştu.

    Usta, bunların kritik teknolojiler olduğunu ve sahip olunmadığı takdirde ambargo gibi durumlarda satın alınamayacağını anlatarak, şunları kaydetti:

    "Bundan yola çıkarak Kalkınma Bakanlığının desteği ve TÜBİTAK MAM'ın kendi imkanlarıyla bir altyapı oluşturuldu. Proje desteğiyle vakum indüksiyon ocağı aldık ve bu ocakta uçaklara yönelik tek kristal nikel esaslı türbin kanadı geliştirildi ve bu Türkiye'de ilk defa yapılmış bir prosestir. Esas amacımız yerli uçakların türbin kanatlarını kendimizin üretmesi çünkü kritik bir teknoloji. Bu teknolojiye sahip olmamız Türkiye'yi havacılıkta daha ileriye götürecektir. Özellikle yerli uçağa büyük bir katkısı olacaktır."

    TEKNOLOJİK BİLGİ BİRİKİMİ ÜLKE SANAYİSİNE AKTARILACAKTIR

    TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü Kritik Malzemeler Grup Sorumlusu Doç. Dr. Havva Kazdal Zeytin ise Türkiye'nin savunma sanayisindeki hedeflerinin belirlenmesinin ardından malzeme konusundaki eksiklikleri çok daha net gördüklerini söyledi.

    Enstitü olarak bağlı oldukları TÜBİTAK MAM'ın bundan yola çıkarak eksik Ar-Ge altyapısını tamamlamak üzere kaynak ayırdığını ve bunun ardından altyapıyı kurmaya başladıklarını anlatan Zeytin, Kalkınma Bakanlığının desteklediği "Yüksek Sıcaklık Malzemeleri Araştırma, Geliştirme ve Oranım Mükemmeliyet Merkezi"ni kurmak üzere 2 yıldır yoğun bir şekilde çalıştıklarını kaydetti.

    Zeytin, bu kapsamda ilk olarak TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsünde kendi imkanlarıyla vakum indüksiyon ocağını (VIM) ve "Yüksek Sıcaklık Test ve Analiz Laboratuvarı"nı kurduklarını dile getirerek, şöyle devam etti:

    "Bu yatırımla ilk deneme dökümlerimiz başarılı sonuçlandı ve tek kristal türbin kanadı prototipini ürettik. Bu daha başlangıç, bundan sonra önümüzde uzun bir yol var ama altyapı olmadan uçak türbin motoru parçalarını üretmeniz, türbin kanadını üretmeniz mümkün değil. Yüksek sıcaklığa uzun süre dayanabilmesi için tek kristal ve süper alaşımdan üretmek zorundasınız. Bu daha ilk aşaması. Bundan sonra kaplama proseslerini de gerçekleştirmemiz gerekiyor ki ürettiğiniz uçak motoru yüksek sıcaklıklarda uzun süre dayanabilsin. Bununla ilgili altyapıyı önümüzdeki 1-2 senede tamamlamayı hedefliyoruz. O zaman teknolojinin tamamına sahip olacağız. Bu kapsamda TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü'nde üretilen tüm teknolojik bilgi birikimi kamu yararına ülkemiz sanayisine aktarılacaktır."

    BUNLAR BİLGİ AKTARIMININ KISITLI OLDUĞU TEKNOLOJİLER

    Bu teknolojinin dünyada ilk olmadığını fakat Türkiye için ilk ve çok önemli olduğunu vurgulayan Zeytin, yerli uçak yapmak istiyorsak, yerli uçak motoru yapmak istiyorsak ileri malzeme teknolojilerine sahip olunması gerektiğine işaret etti.

    Bu projeyle yerli uçağın motorunun türbin parçasının ilk yerli prototipini ürettiklerini belirten Zeytin, "Çok büyük oranlarda döviz kaybımız var bu konuda. Ülkemiz uçakla birlikte malzemesini de yurtdışından alıyor ve bunlar çok pahalı malzemeler. Bu teknoloji ile yüksek miktardaki döviz kaybının önüne geçeceğiz. Diğer en önemli boyutu kendi havacılık teknolojimize sahip olacağız. Uçak yapabilirsiniz ama bunu oluşturan parçaları kendiniz üretmezseniz bu yaptığınız uçak yerli olmaz. Dolayısıyla malzeme teknolojilerine de sahip olmanız gerekiyor" değerlendirmesinde bulundu.

    Zeytin, Savunma Sanayi Müsteşarlığının desteklediği ve TEİ ile özel bir döküm firmasıyla imza aşamasına geldikleri bir projeleri olduğuna dikkati çekerek, bunun uçak motoru üretimine yönelik ilk proje olduğunu söyledi.

    Proje imzalandığı zaman ürüne yönelik olarak ortakların kendilerine vereceği istikamette bir uçağa takılacak motorun türbin kanadını üretmeye devam edeceklerini belirten Zeytin, "Altyapımız tamamlanacak ve bu altyapı tamamlandığında bir uçağa takılacak motorun türbin kanadını üretmiş ve onaylarını almış olacağız" ifadelerini kullandı.

    Malzeme teknolojilerinde bilgi aktarımının çok kısıtlı olduğunu vurgulayan Zeytin, sözlerini şöyle tamamladı:

    "Bu bilgiyi kendi imkanlarımızla ve yardım da alarak oluşturmaya çalışıyoruz. Türbin kanatlarının bir adedi 30-40 bin avro civarında. Yerli ürettiğimiz zaman bunu kıyas edilmeyecek rakamlarla üreteceğiz. Bizim için en önemli getirisi bunun bir kritik teknoloji olması ve bu teknolojiye sahip olan ülkelerin bize vermediği durumlarda bizim bunu üretebilir olmamız. Kritik teknoloji olması fiyatından çok daha önemli. Kendimiz üretebilir durumda olduğumuz zaman bizim her alanda önümüz açık olacak. Üretebilir olmak bağımlılıktan kurtulmanın en önemli adımlarından birisi."




    http://www.ajanshaber.com/tubitak-muhendisleri-sonunda-bunu-da-basardi-haberi/318023







  • Bize böyle haberlere gelin işte

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Çok güzel bir haber. Allah muvaffak etsin.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hayırlı olsun devamı gelsin inşallah bir de eleştiri yapmak lazım tübitak Başkan'ı da hayvanat bahçesi müdürü olmasa daha iyiydi

    Edit: O da hikaye çıktı

    http://www.trtturk.com/haber/ahmet-arif-ergin-kimdir-135640.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi thepromh -- 11 Aralık 2015; 14:38:57 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Çok sinirleniyorsunuz, çok kızıyorsunuz hocam



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AlbatrosD.IIIFazılBey -- 11 Aralık 2015; 11:13:38 >
  • Allah razı olsun yapanlardan , Ülkemize arge yapicak tesisler lazım , buarada tubitak diyince halen aklıma okunmuş fasulye projesi geliyor :D

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: POWER64

    Çok güzel bir haber. Allah muvaffak etsin.

    amin,


    tabiki her zaman olduğu gibi çamur atmaya kalkanlar olacaktır ancak biz biliyoruzki o çamur atanlar marmaray hizmete açıldığı gün imdat frenlerini çekecek kadar bu ülkeye düşman olanlar malesef, Allah hiçbir zaman onlara bu ülkede söz sahibi olmayı nasip etmesin
  • quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Demekki siz onlardan daha iyi oldugunuz icin tarih verebiliyorsunuz.

    Tebrikler .

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: YveJhin


    quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Demekki siz onlardan daha iyi oldugunuz icin tarih verebiliyorsunuz.

    Tebrikler .


    İyilerinden ogrendim diyelim . Tesekkurler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_


    quote:

    Orijinalden alıntı: YveJhin


    quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Demekki siz onlardan daha iyi oldugunuz icin tarih verebiliyorsunuz.

    Tebrikler .


    İyilerinden ogrendim diyelim . Tesekkurler

    Ozaman sizi projeye eklersek hemen yapariz .

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Majardoma

    Allah razı olsun yapanlardan , Ülkemize arge yapicak tesisler lazım , buarada tubitak diyince halen aklıma okunmuş fasulye projesi geliyor :D

    bak ben bunu bir büyüğün yanında gerile gerile dedim bana döndü ulan daha neyi araştıracaksın ürün var geliştir öğretemedik önce mevcudu koru yetmezse arge dedi yani ürge lazım.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: YveJhin


    quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Demekki siz onlardan daha iyi oldugunuz icin tarih verebiliyorsunuz.

    Tebrikler .


    sana bişey diyim aziz sancar nobel hikayesini anlattı 33 yıllık çalışma 40 45milyon dolara maloldu dedi
    demeki 1nobel=33yıl + 45000000$ denklem bukadar basit
  • Bu Turbini 3 yıl öncede icat etmişlerdi.? Hatta millet dalga bile geçmişti yani...Ateşi de bulun diye.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: haydarkarapuar

    quote:

    Orijinalden alıntı: YveJhin


    quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Demekki siz onlardan daha iyi oldugunuz icin tarih verebiliyorsunuz.

    Tebrikler .


    sana bişey diyim aziz sancar nobel hikayesini anlattı 33 yıllık çalışma 40 45milyon dolara maloldu dedi
    demeki 1nobel=33yıl + 45000000$ denklem bukadar basit

    Nobelle var olan birseyi yapmak kiyaslanmaz.
    Teknoloji transferi diye birsey var.
    Hergun ayni yoldan gidersen o yoldaki engelleri bilirsin birinede o engelleri asmanin puf noktasini vererek o kisiyide o yollardan gecirirsin.

    Mantik budur sukadar yil sukadar zaman safsatadan oteye gitmez .
    1 yilda olabilir 10 yilda


    Kola yi herkes yapiyor ama kisme coca colanin aynisini yapamiyor.

    Kola yapmayi bilmek sana kola yapmayi ogretenden daha iyi yapacaginin garantisini vermez ama sana kola yapmani saglar.
    Kisacasi var olan birseyi benzerini yapiyorsun onunde amacinin ne oldugu bilmek var buda gidecegin yollari bilmeni saglar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi YveJhin -- 11 Aralık 2015; 12:22:44 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • YveJhin Y kullanıcısına yanıt
    Her teknolojiyi transfer edemiyorsun kardeşim.
    Yoksa ürge de lazım bize.
    Örneğin füze yakıtını zor zamamlarda satın alamazsın üreten ülkeler vermezse.
    Bunun en son örneği sığınak delici bombalar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi POWER64 -- 11 Aralık 2015; 12:55:46 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • adamlar scramjete geçeceke hede hödö ...

    şakası bir yana hayırlı olsun. yerli uçağı görmek de nasip olur umarım. üstteki arkadaşında dediği gibi akp burdan 2-3 seçim daha ekmek yer
  • POWER64 kullanıcısına yanıt
    Benimkisi ornek kalkipda kimse yillar harcadigi teknolojiyi paylasmaz.
    X materyalinin Yerlisini yaparsin

    Yan sanayi kavrami varya iste o Ucagi butun detaylariyla sana verseler sen zaten o parcalarin cogunu uretemezsin argede onu arastirir.
    Arge onemsiz demedim zaten ama nobelle yapilmis var olan birseyin muadilini uretmeye calismak kiyaslanmaz
    Onunde hedef var .

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Uçaktan ziyade ucak motorunun argesi cok onemli

    En iyi ekiple 7 yil surer . Bu da demek ki 4-5 secim icin daha kullanilir bu malzeme

    Şu düşüncelerle avatarındaki önderi kirletme bari ne diyelim

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: thepromh

    Hayırlı olsun devamı gelsin inşallah bir de eleştiri yapmak lazım tübitak Başkan'ı da hayvanat bahçesi müdürü olmasa daha iyiydi

    Hayvanat Bahçesi müdürünün TUBİTAK Başkanlığına atanması muhalefetin bir başka yalanı. O adam 20 yıllık dergici, sadece 2 sene hayvanat bahçesi şube müdür olarak atanıyor. Sonra ULAKBİM yani TUBİTAK'ın bir birimine dergicilik ile ilgili faaliyet yapması için atanıyor. Durum bu. Yani hayvanat bahçesi müdürünün TUBİTAKın başkanı falan olduğu yok.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.