Şimdi Ara

Türkiye'nin ilk yerli otomobili, Altın Boğa

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
9
Cevap
1
Favori
2.067
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  •  Türkiye'nin ilk yerli otomobili, Altın Boğa


    Yazının kaynağı:http://www.otohafiye.com/basari-cezasiz-kalmadi-altin-boga.html

    Merhum babaları Oktay Demirağ ile tanışma şansı yakalayamasak da Mehmet Demirağ bey ile yıllar önce oturup triportörleri ve otomotiv üretme serüveniyle ilgili yaşadıklarını dinlemiştim. Yıllar sonra vizyona giren Devrim otomobilinin üretiliş sürecinin anlatıldığı filmdeki meşhur söz, bu sohbeti anlatmak için tam da yerine oturuyordu; “Hiç bir başarı cezasız kalmaz.”



    Gazetelerde, televizyonlarda her sene muhakkak bir iki tane, yerli otomobil yapıldı haberi görüyoruz. Bu haberlere bakıldığında, üretilen araçların genelde seri üretime uygun olmayan tamamen hobi amaçlı yapılmış modeller olduğunu anlamak güç değil. Yapılan bu araçlara da saygı duymak gerek elbette ama “yerli otomobil üretildi” haberini vermek bu kadar ucuz olmamalı. Bu haberler malesef gerçek “yerli otomobil” girişimlerinin değerini küçültüyor. İşte size bu yazıda gerçek bir seri üretim otomobil geliştiren Oktay Demirağ’ ın, Altın Boğa’ nın hikayesini anlatacağız.

    Demirağ aslında kulaklarımıza çok yabancı bir isim değil. Oktay bey’ in akrabalarından Nuri Demirağ Türkiye’ nin ilk uçak fabrikasını kuran isim. Aynı zamanda müteahhit de olan Nuri Demirağ TCDD’ye tam 1250km demiryolu inşa etmişti. Nuri Demirağ boğaz köprüsü projesi, keban barajı projesi gibi projeleri 1930′ lu yıllarda gündeme getirmekle kalmayıp bu projeleri hayata geçirmeye çalışan fakat o dönem engellemelerle karşılaşan vizyonu geniş bir insandı. Nuri Demirağ’ ın, Türkiye’ nin ilk muhalefet partisini kurmasıyla birlikte artık tüm girişimleri baltalanmaya başlayınca, Nuri Demirağ başta uçak fabrikası olmak üzere işletmelerini kapatmak zorunda kaldı. İşte Oktay Demirağ böyle bir ailenin soyadını taşımakla zaten baştan sorumluluk altına giren tıpkı selefi Nuri Demirağ gibi muhayyilesi geniş, vizyonu büyük bir insandı.

    Oktay Demirağ ilk yerli motorunu 1974 senesinde üretmiş. 1977 senesinde Citroen benzeri bir prototip geliştiren Demirağ’ ın aracı, kendi tabiriyle “otomobil mafyası” tarafından yakılmış(Altın Boğa 1970′li yıllarda 250 işçi çalışan bir fabrika idi. Bu büyüklükte fabrikalar o dönemde çok azdı. Otomobil mafyası yaktı iddiasını bu açıdan da küçümsememek lazım. Yani Altın Boğa o dönem bu araçları seri üretim olarak üretebilecek bir fabrikaydı.) Buna rağmen yılmayıp çalışmaya devam eden Demirağ, daha farklı prototipler de geliştirse de hiç bir şekilde sanayi bakanlığından izin alamamış.Bu şekilde belge istekleri tam 25 sene sürüncemede bırakılan Oktay Demirağ en sonunda 3 tekerlekli triportör için üretim izni alabildi. Tabi Oktay Demirağ bu uzun süreç içerisinde boş durmamıştı. Örneğin patpat tabir edilen araçlardan adetli bir şekilde üretilip anadoluya satıldığını imalathanelerine gittiğimizde görmüştük. Bunun dışında da özellikle gaz sanayisine yönelik keşiflerde bulunmuştu.

    Oktay Demirağ’ ın üretimi için izin aldığı ilk model olan Altın Boğa Maya modeli, Kubotanın 482 cc’ lik 2 silindirli dizel motoruyla donatılmıştı ve 4 ileri 1 geri şanzımana sahipti. Motor dışında tamamen yerli üretim olan Maya’ nın bir de patenti mevcuttu. Maya’ da kullanılan kasa kaydırma sistemi sayesinde araç üstünde yük olsa dahi kasa kolayca kaydırılıp motor bakımı yapılabiliyordu. Maya’ nın bir ekstra özelliği de sınıfındaki 3 tekerli triportörler genelde önde gidon olması dolayısıyla tek kişilik kapasite sunabilirken Maya modelinde direksiyon kullanılıyor ve önde 2 kişiye yer sağlanıyordu. Altın Boğa Maya, özellikle de üretildiği İstanbulda Bayrampaşa,İkitelli gibi sanayi bölgelerinde görülebilen bir araçtı ancak geldiğimiz 2013 senesinde etrafta Altın Boğa görebilmek çok zor. Altın Boğa kullanan kişilerden de aldığımız bilgilere göre araç teknik verilerinde de açıklandığı gibi 750 kg’ lık bir yükün altından rahatça kalkabiliyordu. Üstelik bu sınıfta dizel motor kullanan tek model Altın Boğa Maya idi. Böylece yakıt tüketimi açısından da avantajlıydı. Üstelik dizel motor konusunda uzman bir firma olan Kubota’ nın motorları son derece sessiz ve titreşimsiz çalışıyordu. Yani herşeyiyle son derece modern bir taşıma aracı olan Maya, eğer 4 tekerlekli olarak üretilebilmiş olsaydı Çinli DFM gibi satıp başarılı olabilir miydi diye düşünmeden edemiyor insan.

     Türkiye'nin ilk yerli otomobili, Altın Boğa




    Mehmet bey’ i ziyaret ettiğim zaman(tahminen 2003-2004) satış merkezlerinde bir de ufak boyutlu Willys olarak nitelendirebileceğim bir arazi aracı da mevcuttu. Maya modeli bile üretilmiyorken arazi aracının üretiminin devam etmesini beklemek fazla iyi niyetli bir düşünce olacaktır.

    Altın Boğa artık otomotiv sektöründen elini eteğini çekmiş gibi görünüyor. Engelci zihniyet malesef başarıya ulaşmış gibi. Ama biz yine de ileride Altın Boğa markasıyla üretilen ticari araçlar, otomobiller görebilmeyi ümit etmeyi sürdüreceğiz. En azından Oktay Bey’ in hatırası bunu gerektiriyor.


    NOT:Anadol yerli tasarım değildir, İngiliz Reliant tasarımıdır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Mriya -- 15 Temmuz 2013; 11:01:11 >







  • İstiklâl ve Cumhuriyetine kastedecek düşmanlar, bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. Cebren ve hile ile aziz vatanın, bütün kaleleri zaptedilmiş, bütün tersanelerine girilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve memleketin her köşesi bilfiil işgal edilmiş olabilir. Bütün bu şerâitten daha elîm ve daha vahim olmak üzere, memleketin dahilinde, iktidara sahip olanlar gaflet ve dalâlet ve hattâ hıyanet içinde bulunabilirler. Hattâ bu iktidar sahipleri şahsî menfaatlerini, müstevlilerin siyasi emelleriyle tevhit edebilirler. Millet, fakr ü zaruret içinde harap ve bîtap düşmüş olabilir.


    ne güzel söylemiş değilmi
  • quote:

    Orijinalden alıntı: cemalnalga30



    İstiklâl ve Cumhuriyetine kastedecek düşmanlar, bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. Cebren ve hile ile aziz vatanın, bütün kaleleri zaptedilmiş, bütün tersanelerine girilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve memleketin her köşesi bilfiil işgal edilmiş olabilir. Bütün bu şerâitten daha elîm ve daha vahim olmak üzere, memleketin dahilinde, iktidara sahip olanlar gaflet ve dalâlet ve hattâ hıyanet içinde bulunabilirler. Hattâ bu iktidar sahipleri şahsî menfaatlerini, müstevlilerin siyasi emelleriyle tevhit edebilirler. Millet, fakr ü zaruret içinde harap ve bîtap düşmüş olabilir.


    ne güzel söylemiş değilmi





  • yerli otomobil ne zaman çıkacak?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: comanchee

    quote:

    Orijinalden alıntı: cemalnalga30



    İstiklâl ve Cumhuriyetine kastedecek düşmanlar, bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. Cebren ve hile ile aziz vatanın, bütün kaleleri zaptedilmiş, bütün tersanelerine girilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve memleketin her köşesi bilfiil işgal edilmiş olabilir. Bütün bu şerâitten daha elîm ve daha vahim olmak üzere, memleketin dahilinde, iktidara sahip olanlar gaflet ve dalâlet ve hattâ hıyanet içinde bulunabilirler. Hattâ bu iktidar sahipleri şahsî menfaatlerini, müstevlilerin siyasi emelleriyle tevhit edebilirler. Millet, fakr ü zaruret içinde harap ve bîtap düşmüş olabilir.


    ne güzel söylemiş değilmi

    ne alakası ve lüzumu var heryere gençliğe hitabe yapıştırmanın.onuncu yıl marşınıda ekleseydik tam olurdu.nuri demirağın fabrikası ismet inönü'nün tek parti iktidarı zamanında yanmıştır.yangın hakkında o zaman çok şey söylenmiştir.en büyük sebep ise chp ye karşı isyasi parti kurması gösterilmiştir.ayrıca bugün hangi kalemiz alnmış hangi tersanemiz dağıtılmış milgem nerede üretildi?Atak helikopteri Altay tankını yunanistandamı yapıyorlar.cirit füzesi, seyir füzesi som laser güdümlü yerli malı mühimmat,bor karbürz sırh ve umtas israildenmi geliyor?

    Yazıda da bahsedildiği gibi Nuri Demirağ ilk muhalefet partilerinden birisini kurmuştur. Bunun bedelini de uçak fabrikasının sabote edilmesiyle ödemiştir.

    Ne yazık ki uçak fabrikamız vardı söylemi de bu fabrikanın kapatılmasına sebep olan İnönü yandaşlarınca söylenmektedir. Bu da Nuri Demirağ için acı bir durum sanırım.




  • İhracatımız Avrupa'ya bağlı iken bize otomobil ürettirmezler.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sermayenin,paranın,girişimciliğin ülkemizde tırnak içinde söyleyim AYIP olduğu yıllardan bahsediyoruz.
  • Türkiye' nin ilk(seri üretime uygun) yerli otomobili başlıklı bir konunun gördüğü ilgi bile ayıp.

    İlla TSI mı olması lazım bir konunun.
  • idril kullanıcısına yanıt
    saçma sırf biryerlere yaranmak amaçlı maksatlı konuşuyorsunuz elinizde sadece dedikodu var başka birşey yok. biraz mantıklı olmanız lazım dedikodudan ileriye daha berrak bir fikir ile birşey söylemedikten sonra konuşmanın anlamı yok

    edit:Bu mesaj daha önceden şikayet edildi o yüzden şikayet etmenize gerek yok.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi wehrmacht -- 15 Temmuz 2013; 18:10:52 >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.