Şimdi Ara

TORK VE BEYGİR

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
49
Cevap
0
Favori
7.197
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar sorumu sormadan önce birşey söylemek istiyorum
    teknik tanım istemiyorum
    diyelimki elimizde 2 tane araç var. bunların motor degerleri şöyle
    1. araç: 115 bg 125 tork
    2. araç: 80 bg 200 tork

    bu araçların yoldaki tepkileri nasıl olur açıklarsanız çok sevinirim. serviste sordum işin bilimsel anlatımına girdiler. benim için örnek yazarsanız yeterli olur. teşekkür ederim



  • ben sana en basitinden anlatayım

    düz yolda beygiri yüksek olan geçer,
    yokuşta torku yüksek olan öne geçer,

    araç ağırlıklarını aynı varsayarsak tabi.
  • Kısa mesafede torku yüksek olan geçer.. Uzun mesafede beygiri yüksek olan..

    Tork, kuvvettir. Beygir gücü ise adı üstünde güçtür. Güç birim zamanda üretilen kuvvettir. Kuvvet ne kadar büyükse Güç'e (Beygir gücüne) ulaşmak o kadar kısa olur. Dolayısıyla torkun yüksek olması, aracın gücüne (beygirine) ulaşmayı kolaylaştırır. Bu yüzden ara hızlanmalarda veya kalkışlarda torku yüksek olan araç max. beygir gücüne daha kolay ulaşacağından daha çabuk bu gücü kullanır. Ancak torku düşük olan da eninde sonunda max. güce (beygirine) ulaşacağından daha yüksek süratlere ulaşır.
  • sana bazı örnekler vereyim bilgim dahilinde.

    iki araç alalım;
    örnek 1
    biri 100 bg 150 nm tork
    diğeri 80 bg 150 nm tork
    beygiri yüksek olan öne geçer, çünkü beygir gücü fazla olan yüksek olan daha çabuk ivme kazanır. (yokuş çıkarken de sonuç aynı olur)

    örnek 2
    biri 100 bg 150 nm tork
    diğeri 100 bg 200 nm tork
    araç kilosu 1000 kg olsun
    düz yolda ikiside başa baş gider. yokuşta ise torku yüksek olan öne geçer. peki neden düz yolda aynı yokuşta farklı dersen. gayet açık; düz yolda torku 150 olan aracın tork/kilo orantısı uygundur fakat yokuşu çıkarken motorun çektiği güc yer çekimden dolayı 1000 kg değil, 1200 kg'dur. dolasıyla 150nm tork gücü olan aracın torku bu kiloya yetmediği için araç daha yavaş çıkacaktır. (1200 kg varsayımdır.)

    umarım anlatabilmişimdir




  • kısa mesafede torku yüksek olan geçemez
    ispatı gayet basit

    http://www.vw.com.tr/models/binek/teknik_donanim/golf_teknik_listesi.pdf

    teknik tabloyu incelersen.

    1.6 benzinli 102 hp 148 nm torku olan golf ile 1.9 tdi dizel 105 hp 250 nm torku olan golf'un 0-100 km hızlanma süreleri aynı.


    quote:

    Orjinalden alıntı: iasonion

    Kısa mesafede torku yüksek olan geçer.. Uzun mesafede beygiri yüksek olan..

    Tork, kuvvettir. Beygir gücü ise adı üstünde güçtür. Güç birim zamanda üretilen kuvvettir. Kuvvet ne kadar büyükse Güç'e (Beygir gücüne) ulaşmak o kadar kısa olur. Dolayısıyla torkun yüksek olması, aracın gücüne (beygirine) ulaşmayı kolaylaştırır. Bu yüzden ara hızlanmalarda veya kalkışlarda torku yüksek olan araç max. beygir gücüne daha kolay ulaşacağından daha çabuk bu gücü kullanır. Ancak torku düşük olan da eninde sonunda max. güce (beygirine) ulaşacağından daha yüksek süratlere ulaşır.



    tabi ki yazdığın tanımlar doğru ama düz yolda beygiri aynı olduğu zaman aynı zamanda tamamlar 0-100 km.
    ama yokuşta mesafe ne kadar uzun olursa olsun torku yüksek olan geçer.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 21 Haziran 2007; 0:24:33 >




  • 0-100 km/h hıza ulaşma sürelerinin aynı olması, kısa mesafede kimin galip geleceği konusunda kesin bir fikir veremez.

    Bu yüzdendir ki torku yüksek olan araçlar, düşük olanlara göre hızla öne atılırlar ışıklarda. Örnek verdiğin arabalara bakarsak;

    1.9 TDi yüksek torku sayesinde hızla öne atılacaktır, yaklaşık 50-60 km'ye kadar hızla çıkacaktır, zira verdiğin tabloda dikkat etmediğin şey, max. torkun dizel olanda sadece 1900 devirde alınırken, 1.6 benzinlide bunun için aracın 3800 devire ihtiyacı olduğudur. Dolayısıyla ilk kalkış anında 1.9 TDi 105 HP'lik beygir gücüne ulaşabilirken, 1.6 için bu biraz daha uzun sürüyor. 100 km/h hızlanma sürelerinin aynı olması, 50-60 km/h ulaşıldıktan sonra TDi motorun hızlanmasını kaybetmesi ve 1.6'nın yaklaşık 4bin devirden sonra daha da canlanmasıdır.

    Yolun eğimli veya düz olması gene beygir gücü ve torkla ilgili olmakla beraber buradaki sorunun asıl cevabı değildir. Yukarda açıklamasını verdim, tork ve beygir gücü birbirinden bağımsız değişkenler değildirler..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi iasonion -- 21 Haziran 2007; 0:41:17 >




  • Ozaman golf 1.4 TSİ almak gerekli torku malum mütişş 140bg 240 da torku ama torklu araçlar çok pahalı oluyor (örnek 1.4tsi) eski motorumuzla avunucaz artık
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Benzinli Motor İdeal Devir
    4 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • 1. araç: 115 bg 125 tork
    2. araç: 80 bg 200 tork
    bahsi geçen araçlar için konuşyorum;
    torku yüksek olan her koşulda geçer torku yüksek olan beygiri yüksek olana kalkışta fark atacağindan beygiri yüksek olan kendini ne kadar zorlarsa zorlasın torku yüksek olanın sıkıştırma oranı yüksek olduğundan yetişemez 500m lik bir fark iki aracın arasındaki konumu çok değiştirir
  • varsayımla resmen sallamışsınız, ben kia'da çalışırken kia rio ile kapışmıştık kalkışta ve başa baş gitmiştik ama yokuşta geçti beni.
    benim aracım toyota corolla 115 bg 144 nm tork, kia rio 110 bg 240 nm. bizzat deneyip gördüm. buna da bişey diyemezsiniz herhalde.

    ne 80'lik 90'lik dizeller tokatladım, ama hepsi düz yolda, şunu özellikle belirteyim, yokuş yukarı maalesef geçilmiyor bu dizeller


    quote:

    Orjinalden alıntı: AyTaCH_01

    1. araç: 115 bg 125 tork
    2. araç: 80 bg 200 tork
    bahsi geçen araçlar için konuşyorum;
    torku yüksek olan her koşulda geçer torku yüksek olan beygiri yüksek olana kalkışta fark atacağindan beygiri yüksek olan kendini ne kadar zorlarsa zorlasın torku yüksek olanın sıkıştırma oranı yüksek olduğundan yetişemez 500m lik bir fark iki aracın arasındaki konumu çok değiştirir



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 21 Haziran 2007; 10:19:37 >




  • bi araç 0-100 km hıza kaç yaklaşık 300 metrede ulaşır bu da sanırım senin için kısa değil galiba,
    ayrıca şunuda unutma dizel ile benzinli araçların vites oranları farklıdır.



    quote:

    Orjinalden alıntı: iasonion

    0-100 km/h hıza ulaşma sürelerinin aynı olması, kısa mesafede kimin galip geleceği konusunda kesin bir fikir veremez.

    Bu yüzdendir ki torku yüksek olan araçlar, düşük olanlara göre hızla öne atılırlar ışıklarda. Örnek verdiğin arabalara bakarsak;

    1.9 TDi yüksek torku sayesinde hızla öne atılacaktır, yaklaşık 50-60 km'ye kadar hızla çıkacaktır, zira verdiğin tabloda dikkat etmediğin şey, max. torkun dizel olanda sadece 1900 devirde alınırken, 1.6 benzinlide bunun için aracın 3800 devire ihtiyacı olduğudur. Dolayısıyla ilk kalkış anında 1.9 TDi 105 HP'lik beygir gücüne ulaşabilirken, 1.6 için bu biraz daha uzun sürüyor. 100 km/h hızlanma sürelerinin aynı olması, 50-60 km/h ulaşıldıktan sonra TDi motorun hızlanmasını kaybetmesi ve 1.6'nın yaklaşık 4bin devirden sonra daha da canlanmasıdır.

    Yolun eğimli veya düz olması gene beygir gücü ve torkla ilgili olmakla beraber buradaki sorunun asıl cevabı değildir. Yukarda açıklamasını verdim, tork ve beygir gücü birbirinden bağımsız değişkenler değildirler..






  • size bir örnek daha vereyim;

    iki araç ağırlığı aynı (1100)
    biri 100 hp 144 nm tork
    diğeri 90 hp 200 nm tork
    birinci olan az bi farkla düz yolda geçer.
    peki bu araçlara 5er kişi binersek ne olur,
    torku düşük olan arac geride kalır, çünkü yaklaşık olarak 1100 kg'luk bi aracı 140nm tork olması çekmesine rahat bi şekilde yetmektedir. ağırlık 1100 kg araç ağırlığı ve (60 x 5 yolcu) 300 kg yolcu ağırlığı ile 1400 kilo olmuştur. 140 nm tork 1400 kilo ağırlığı taşımakta zorlanmaktadır. dolasıyla kuvvetini güce tam dönüştürememektedir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 21 Haziran 2007; 10:17:58 >
  • Öncelikle şu işaretini ne diye koyduğunuzu merak ettim. Ne kadar çok meraklısınız smiley'leri olur olmaz kullanmaya.. BAN'lık nasıl bir durum var şimdi?

    Vites oranları meselesine gelirsek.. Vites oranlarının farklı olması apayrı bir konudur. Burada karşılaştırdığımız şey hangi araba kimi geçebilir değil, tork ve güç arasındaki ayrımı yapmaya çalışıyoruz. Eğer kim kimi geçer deseydik, o zaman vites oranlarını da hesaba katmak gerekirdi doğru. Ama burada konuşulan şey o değil.

    İkinci olarak onu bunu pataklayıp, tokatlamadan önce bilimsel veriler üzerinden konuşulması daha sağlıklı olacaktır.

    Bir aracın 0-100 km/h t zamanda çıkması, başka bir aracın t zamanda aynı hıza çıkarak aynı mesafeyi aldığı anlamına gelmez.

    Şöyle bir örnek vereyim (bu örnek pratikte mümkün değildir, işin teorisini anlayın diye söylüyorum) A ve B aracı olsun.. A aracı 3 sn'de 70 km/h hıza çıkmış olsun.. B aracı ise aynı hıza 7 sn'de çıkmış olsun. Ancak her ikisi de nihai 100 km/h'a 10 sn'de çıksınlar.

    A(0)---3sn---70km/h-------7sn-------100km/h
    B(0)-------7sn-------70km/h---3sn---100km/h
    ----------------------10sn------------------------


    A aracı, 70'den 100 km/h'a çıkmak için bu sürat aralığında tam 7 saniye yol katederken; B aracı zamanının büyük kısmını 70 km/h'a kadar çıkmak için harcamaktadır. Yani A daha yüksek hızda daha uzun yol alacaktır. Dolayısıyla her iki araçta 0-100 km/h'a aynı anda ulaşırken, gidecekleri mesafe farklı olacaktır. (bunun matematiksel ispatını/hesabını da isterseniz yaparım ancak ivmelenme eğrisi lineer olmadığından çözümü integral yardımıyla yapılmaktadır)

    İşte bu yüzden Drag yarışlarında yüksek beygir gücüne sahip olan değil, aşağı yukarı aynı beygir gücündekilerden torku yüksek olanın avantajı daha fazladır.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay

    varsayımla resmen sallamışsınız, ben kia'da çalışırken kia rio ile kapışmıştık kalkışta ve başa baş gitmiştik ama yokuşta geçti beni.
    benim aracım toyota corolla 115 bg 144 nm tork, kia rio 110 bg 240 nm. bizzat deneyip gördüm. buna da bişey diyemezsiniz herhalde.

    ne 80'lik 90'lik dizeller tokatladım, ama hepsi düz yolda, şunu özellikle belirteyim, yokuş yukarı maalesef geçilmiyor bu dizeller


    quote:

    Orjinalden alıntı: AyTaCH_01

    1. araç: 115 bg 125 tork
    2. araç: 80 bg 200 tork
    bahsi geçen araçlar için konuşyorum;
    torku yüksek olan her koşulda geçer torku yüksek olan beygiri yüksek olana kalkışta fark atacağindan beygiri yüksek olan kendini ne kadar zorlarsa zorlasın torku yüksek olanın sıkıştırma oranı yüksek olduğundan yetişemez 500m lik bir fark iki aracın arasındaki konumu çok değiştirir



    senın su sallamışsın ve toklatım ibarelerin hiç hoşuma gitmedi....burda kıa yı geçmen imkamsız arada 5 hp lik bir fark var bu farkta pek işe yaramaz tork arasında ise %100 bir fark var yani buna kımse inanmaz dışarda kimseye anlatmaya kalkma rezil olursun. corollayla kıa nın ağirliklarıda cabası geçmen İMKANSIZZZ...hııı eğer kıa ya binen sana 500 mt fark verdiyse bilemem... kıada çalışmışsın ama boş çalışmışsın arkadasım seni garajıma beklerim kapım herzamn açık ALEW EGZOZ GROUP adanada bilmeyen yoktur sana ayrıntılı bilgiyi araçların üzerinde gösterim




  • quote:

    Orjinalden alıntı: iasonion

    Öncelikle şu işaretini ne diye koyduğunuzu merak ettim. Ne kadar çok meraklısınız smiley'leri olur olmaz kullanmaya.. BAN'lık nasıl bir durum var şimdi?

    Vites oranları meselesine gelirsek.. Vites oranlarının farklı olması apayrı bir konudur. Burada karşılaştırdığımız şey hangi araba kimi geçebilir değil, tork ve güç arasındaki ayrımı yapmaya çalışıyoruz. Eğer kim kimi geçer deseydik, o zaman vites oranlarını da hesaba katmak gerekirdi doğru. Ama burada konuşulan şey o değil.

    İkinci olarak onu bunu pataklayıp, tokatlamadan önce bilimsel veriler üzerinden konuşulması daha sağlıklı olacaktır.

    Bir aracın 0-100 km/h t zamanda çıkması, başka bir aracın t zamanda aynı hıza çıkarak aynı mesafeyi aldığı anlamına gelmez.

    Şöyle bir örnek vereyim (bu örnek pratikte mümkün değildir, işin teorisini anlayın diye söylüyorum) A ve B aracı olsun.. A aracı 3 sn'de 70 km/h hıza çıkmış olsun.. B aracı ise aynı hıza 7 sn'de çıkmış olsun. Ancak her ikisi de nihai 100 km/h'a 10 sn'de çıksınlar.

    A(0)---3sn---70km/h-------7sn-------100km/h
    B(0)-------7sn-------70km/h---3sn---100km/h
    ----------------------10sn------------------------


    A aracı, 70'den 100 km/h'a çıkmak için bu sürat aralığında tam 7 saniye yol katederken; B aracı zamanının büyük kısmını 70 km/h'a kadar çıkmak için harcamaktadır. Yani A daha yüksek hızda daha uzun yol alacaktır. Dolayısıyla her iki araçta 0-100 km/h'a aynı anda ulaşırken, gidecekleri mesafe farklı olacaktır. (bunun matematiksel ispatını/hesabını da isterseniz yaparım ancak ivmelenme eğrisi lineer olmadığından çözümü integral yardımıyla yapılmaktadır)

    İşte bu yüzden Drag yarışlarında yüksek beygir gücüne sahip olan değil, aşağı yukarı aynı beygir gücündekilerden torku yüksek olanın avantajı daha fazladır.




    yaptığın hesaba tamamen katılıyorum.
    soruyu soran arkadaş kriterleri de tam belirlemediğinden, yani bu kadar bilinmeyenin olduğu bi problemde en akılcı yaklaşım senden gelmiş.

    @utkucay
    cevaplarda kullanılan tokatladım gibi ifadeler de eğer konu hakkındaki yorumunuz doğru olsa bile yorumu hiç kale aldırmayabilir.teknik konuşursak daha açıklayıcı ve doyurucu olur.ayrıca bi otomobil firmasında çalışmak sizin otomobilden anladığınızı göstermez.mevkiiniz nedir?otomobil firmalarında otomobille alakalı olmayan biçok meslek grubu da çalışmakta.güvenlik, çay ocağındaki bay/bayan arkadaşlar, sekreterlikte çalışanlar vs vs




  • tork 110 beygir 200 torkluk bi araba ile 110 beygir 150 tork aynı anda hızlandığında 200 tork daha iyi hızlanır
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vw

    tork 110 beygir 200 torkluk bi araba ile 110 beygir 150 tork aynı anda hızlandığında 200 tork daha iyi hızlanır

    ne güzel cümle...
  • neyse konu gereksiz yere uzuyor. netice neyin neyi geçtiği ile ilgili kimseye madalya vermeyecekler. benim de burda bişeyler sallamakla elime bişey geçmez. kia'da çalışırken rio'yu zaten sürekli kullanıyorduk, arası sıra kendi aramızda kapışıyorduk.
    netice torku yüksek olan aracı kullanmak zevklidir, bunuda inkar etmemek lazım.

    size tork ile ilgili bir site söylediklerimi ne kadar desteklediğini gösterir bir site

    http://www.antrak.org.tr/gazete/051999/sinan.htm


    quote:

    Orjinalden alıntı: AyTaCH_01


    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay

    varsayımla resmen sallamışsınız, ben kia'da çalışırken kia rio ile kapışmıştık kalkışta ve başa baş gitmiştik ama yokuşta geçti beni.
    benim aracım toyota corolla 115 bg 144 nm tork, kia rio 110 bg 240 nm. bizzat deneyip gördüm. buna da bişey diyemezsiniz herhalde.

    ne 80'lik 90'lik dizeller tokatladım, ama hepsi düz yolda, şunu özellikle belirteyim, yokuş yukarı maalesef geçilmiyor bu dizeller


    quote:

    Orjinalden alıntı: AyTaCH_01

    1. araç: 115 bg 125 tork
    2. araç: 80 bg 200 tork
    bahsi geçen araçlar için konuşyorum;
    torku yüksek olan her koşulda geçer torku yüksek olan beygiri yüksek olana kalkışta fark atacağindan beygiri yüksek olan kendini ne kadar zorlarsa zorlasın torku yüksek olanın sıkıştırma oranı yüksek olduğundan yetişemez 500m lik bir fark iki aracın arasındaki konumu çok değiştirir



    senın su sallamışsın ve toklatım ibarelerin hiç hoşuma gitmedi....burda kıa yı geçmen imkamsız arada 5 hp lik bir fark var bu farkta pek işe yaramaz tork arasında ise %100 bir fark var yani buna kımse inanmaz dışarda kimseye anlatmaya kalkma rezil olursun. corollayla kıa nın ağirliklarıda cabası geçmen İMKANSIZZZ...hııı eğer kıa ya binen sana 500 mt fark verdiyse bilemem... kıada çalışmışsın ama boş çalışmışsın arkadasım seni garajıma beklerim kapım herzamn açık ALEW EGZOZ GROUP adanada bilmeyen yoktur sana ayrıntılı bilgiyi araçların üzerinde gösterim





    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 21 Haziran 2007; 20:06:31 >




  • Arkadaşlar öncelikle cevaplar çok güzel. şimdi ben hayali olarak A ve B aracı verdim her ikiside aynı ama motor özellilkeri farklı demeye ihtiyaç duymadım çünkü bu siteye girip bilgisini paylaşan insanların belirli bir teorik ve pratik bilgiye sahip olmalarının yanında zekii olduklarınada eminim. onun için fazla ayrıntıya girmedim.
  • size gerçek hayattan bir örnek,

    benim aracım 95 model toyota corolla
    1100 kg ağırlık 115 hp güç 144 nm tork at 4400 rpm

    şimdiki patronun araba fiat albea 1.3 multijet
    1050 kg ağılık 70 hp güç 180 nm at 1750 rpm

    sizce 0-100 km'de kim geçer

    (lütfen cevaplayan kendi aracının modelinide belirtsin)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 21 Haziran 2007; 20:33:45 >
  • http://www.motosiklet.net/forum/faydali-bilgiler/14066-tork-ve-beygir-gucu-meselesinin-aciklamasi.html?t-14066.html=
    http://www.modifiyem.com/forum/archive/index.php/t-23089.html

    arkadaşlar bunu da bi okuyun derim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 21 Haziran 2007; 20:43:27 >




  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.