Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (36. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
786
Cevap
209
Favori
297.590
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 3435363738
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • jimhendrix kullanıcısına yanıt
    50-80 arası
  • mevsimsiz_kar45 kullanıcısına yanıt

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yau dizelin torku yeter şimdi bırakın elliyi sekseni, gaza basınca yapıştırıyo koltuğa.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil


    quote:

    Orijinalden alıntı: fatihba

    Valla ben neyi anlayıp neyi anlamadığımı gayet net bir şekilde biliyorum sen kendi adına kaygilan.

    Biraz araştırıp okuman ve mekanikten anlamaya calismani tavsiye ederim.

    http://www.bilgiustam.com/tork-nedir-ne-ise-yarar/

    Tamam, bakın tork ve beygir gücü iki farklı birim değildir. Beygir gücü bir sonuçtur, tork ise bir çarpandır. İşlemin bir parçasıdır.
    Torku yüksek olan araba alıp başını yürümez, aynı devirde daha fazla tork üreten araba doğal olarak daha fazla beygir gücü üretiyordur ve bu yüzden iyi hızlanıyordur.


    Hala hala TSI motoru yakalayamadık, hala TSI motor daha atik. Neden? Çünkü aynı devirde daha fazla tork verdiği için dolayısıyla aynı zamanda daha fazla da beygir gücü vermiş oluyor.


    Dediğim gibi, tork; devir ile anlam bulan bir ifadedir. Devir ile anlam bulduğu zaman da birim beygir gücü olur. Netice itibarı ile bizi ilgilendiren kaç beygir gücü ürettiğidir.

    net cevap burada verilmiş , yukarıda arkadaşın açıklamaları teknik geldiyse bu yazının başını okuyun ,

    Yüksek torku olan araba = yüksek beygir gücü üreten araba


    "zaman" denilen bir kavram var ve araba buna bağlı. Tork içinde bir zaman birimi barındırmıyor. ha keza konu hızlanma ise hızlanma neye karşı yapılır ? "zaman"


    Saatte 2500 devir çeviren bir araba x tork ile "y" beygir üretir. olay bu.


    torku yüksek araba daha çabuk hızlanır diyorsunuz ya onun sebebi de bu işte. o arabanın zaten t zamanda ürettiği güç(hp) fazla.


    Devirlenme dediğiniz de ters bir örnek torku düşük ama 7-8k devir çeviren bmw'ler cayır cayır ivmeleniyor ( 90 yıllaıarın 6 silindirlileri mesela) , ha keza bu da dişli oranları ile alakalı bir konu.


    traktör araba örneklerine gelince youtube da dikkat edin ; başta iki tarafta bir şansını deniyor sonra en kısa zamanda maks gücünü üreten araç öbürünü alıp götürüyor ta ki diğeri de istediği güce ulaşana kadar.


    TORK son kullanıcıyı bağlayan birşey değildir hız hızlanma anlamında. çekmek itmek gitmek ne derseniz diyebilirsiniz bunu ölçmek için hp ye bakılır.


    TORK'a bakarak sadece günlük kullanıma uygunluk sonucu çıkarabilir bir son kullanıcı, yüksek tork daha kolay kullanım gibi. çünkü günlük kullanımda kimse 10000 devir çevirmek istemez araba sollamak için. 2500 devire kadar çok tork veren ataba (haliyle hp) günlük kullanıma uygundur.


    araba son hız yaparken de ( ki burda dişli oranı daha önemli) hızlanırken de yokkuş tırmanırken de yük çekerken de bunu "tekerleklerinin üstünde yapar" dolayısyla bizi bağlayan şey hp'dir hatta whp.


    1.6 atmosferik yokuş çıkmıyor vs diyen adamlar 3000 devirde vites attıkları için o iş öyledir mesela oysas ki arabacağız daha orda güç bile üretemiyor . dizeli 2000-3000 kullandığınızda elde ettiğiniz gücü benzinlide atıyorum 5500 6500 arası elde edersiniz arabasına göre eğer benzinliyi düzgün kullanırsanız aynı işleri yaptığını görürsünüz. bu tork ile alakalı değil .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MURRAT -- 30 Ekim 2016; 14:26:02 >




  • MURRAT kullanıcısına yanıt
    en iyi araba mühendisliği nedir biliyor musunuz. en alt devirde maximum tork üretip bunu en yüksek devire kadar taşıyabilen araba dünyadaki en iyi teknolojiyi barındıran arabadır.

    dizel motorların, benzinli daha düşük torklu motorlara göre geri kalmasının sebebide torku kısa bir devir aralığında vermeleridir. her ne kadar şanzıman oranlarıyla oynansada, motor teknolojisi elt alt devirde maximum torktan başlar en yüksek devire kadar çıkar. gerisi kocaman bir hikaye.

    yakında 3-4 turbolu motorlar vitrinde yerlerini alır.

    ah şu dünyamızı bu denli mahvetmeselerdi emisyon kuralları uygulanmasaydı biz o zaman ne motor teknolojileri görürdük.
  • MURRAT kullanıcısına yanıt
    Çok güzel yazılmış. Aynı beygirgücü olup farklı tork değeri veren araçlarda durum nasıl oluyor?

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Alın size güzel bir örnek;


    2004 bmw 530i 231ps ve 300Nm tork
    2006 bmw 530d 231ps ve 500Nm tork

    Ama gelin görün ki hızlanma, ara hızlanma ve son hizlara bakın nerdeyse eşit.

    Burada 200Nm gibi büyük farka bakarak ezbere yorum yapan fena yanılır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi acc04 -- 30 Ekim 2016; 9:31:04 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Lord Melkor ; teşekkür ederim acc04 ün mesajı çok güzel olmuş.

    ağırlık aerodinami vs ..gibi her değişken sabit kabul edildiğinde benzer sonuçlar çıkacaktır (motorlara optimize edilmiş dişli ve oraları ile tabi)

    benzer sonuçlar şu şartla çıkıyor ama ; her iki arabayı da uygun devirde kullanmak gerekiyor. Türk halkı default 3000 devirde vites değiştirmeye alışmış adam dizelde de benzinlidede aynı şeyi yapıyor , yaptığı haraeket dizele uyuyor benzinlye uymuyor sonra "tork acaip hızlanıdırıyor " vs.. diyor.


    akla gelebilecek diğer bir soru da şu olabillir ; 40-50 metre de dizel araba öne geçer ...

    dizel arabayı maksimum gücü verdiği devire yakın yerinden kaldıyoruz çünkü , eğer eşit bir kaklış istiyorsak benzinliyide 3500+devirde kaldırmalıyız. Launch Control da bunu yapıyor zaten.



    İşin özeti şu ;biz tekerleğin üzerinde gidiyoruz önemli olan hp -whp. Tork sadece bize kolay kullanımı simgeler.

    Dün yazacaktım unuttum buraya eklemiş olayım , kamyon da tork önemli vs diyenler için ,

    kamyon otobüs dediğimiz şeyler zaten 3000 civarı devir çeviriyor , o kamyon yüksek motor hacmi ve dizel olmasıın avantajıı(kasnak ile ilgiliydi galiba burayı tam hatırmalıyorum dizellerde daha uzun oluyor ve daha az devirçevirip daha yüksek tork üretebiliyor biri açıklarsa sevinirim) ile

    1000 devirde 1500 devirde çılgın bir tork üretiyor sonra noluyor o tork? devir ve dişli oranlarıyla işlenip tekerleğe "hp" olarak gidiyor.

    burada ikinci soru o zaman f1 arabası alıp 20000 devir çevirtip aynı yükü taşıyalım/çekelim olacak diye tahmin ediyorum orda da işin içine dayanıklılık giriyor. Arada sorulur ya 1000 lik racingler 180 hp üretiyor neden arabaya takmıyoruz diye? işte aynı cevap.


    mevsimsiz kar; evet söylediğiniz kesinlikle en iyisi ,kesintisiz güç demek bu ama bunun ciddi bir maddi ve arge külfeti olacağı için günlük arabalarda bu yapılmıyor ama bmw nin .50d dizellerinde dediğiniz gibi 3 turbo var sanırım ve ciddi gidiyor.




  • Bu konu niye bu kadar uzamış anlamadım?

    Tork mu? beygir gücü mü? tamamen arabayı kullanım amacınıza bağlı.

    Benim yakıta ve arabaya verecek çok param var otobanda hız yapmak istiyorum diyorsanız beygir gücüne ihtiyacınız var.

    Ama ben az yakan çok kaçan şehir içinde kırmızı ışıktan kırmızı ışığa araba kullanacağım diyorsanız düşük beygir, düşük devirde yüksek tork veren arabaya ihtiyacınız var. Çünkü arabayı hareket ettirirken genelde 1500-2000 devirlerde debriyaj bırakıyoruz.

    Ha aynı beygir gücünde, aynı ağırlıkta, yüksek devirde aynı torku veren bir araçla aynı hızda gidemez miyiz? Tabii ki gidersiniz. Arabayı bağıttırıp debriyajı 5000-6000 devirde bırakmakla.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi css2005 -- 4 Kasım 2016; 16:23:7 >
  • Selamlar bu iki araç aynı model aynı ağırlıkta ikisi de benzinli
    tek farkları rpm

    1. araba 170 hp / 4800 rpm 250 NM / 1500 rpm
    2. araba 170 hp / 6000 rpm 250 NM / 4700 rpm

    1. soru hangisi daha çabuk hızlanır 0 - 100
    2. soru hangisi 100-200 de gecer
    3. Hangi motor daha iyidir...


    şimdiden teşekkurler..
  • komod kullanıcısına yanıt
    Şanzıman aynıysa düşük ve maximun devir olarak 1. Seçenek mantıklı olanı. 0-100 1. Araçta daha iyidir 100-200 de daha iyidir. Kısaca Turbo benzinli her zaman daha iyidir ama tabiki kullanım amacı da önemlidir. Lineerlik ve kullanım zevki bakımından 2. Numaralı araç yaşanılan yerde trafik varsa 1. Alınır. Tartışılmaz bile.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: komod

    Selamlar bu iki araç aynı model aynı ağırlıkta ikisi de benzinli
    tek farkları rpm

    1. araba 170 hp / 4800 rpm 250 NM / 1500 rpm
    2. araba 170 hp / 6000 rpm 250 NM / 4700 rpm

    1. soru hangisi daha çabuk hızlanır 0 - 100
    2. soru hangisi 100-200 de gecer
    3. Hangi motor daha iyidir...


    şimdiden teşekkurler..

    Orada şöyle bir husus var; motorlardan hangisi daha uzun süre daha yüksek HP üretirse, ya da kullanılan devir bandında hangisinin ortalama gücü daha yüksekse o motor daha iyi hızlanma sunabilir.

    Şimdi sizin verdiğiniz motorları ele alırsam; 1. motor 250 nm torku 4800 rpm'ye kadar kesinlikle kaybetmeden taşıyabilmeli ki 4800 devirde 169 beygir çıkartabilsin.
    Mesela 1. arabanın şoförü 5000 devirde vites atıyor, 3500 devire düşüyor. O şekilde bir şanzıman kullanıldığını düşünüp 1500 devirlik o bantta düşünelim; 3500 devirde 122 beygir güç. 4000 devirde 140 beygir. 4500 devirde 158 beygir. 5000 devirde de 166 beygirde falan olsa gerek.

    2. Motor 6200 devirde vites büyütüp 4700 devire düşsün (farazi örnek).
    4700 devirdeki beygir gücü 165 beygir yapar. Buradan şu ortaya çıkıyor ki bu motorun 4700 devirden 6000 devirdeki maksimum 170 beygire kadar bu aralığı koruyabildiği anlamına gelir. Ortalama güç her halükarda 1. motordan iyi olacaktır.
    Verdiğiniz örneğe göre böyle bir sonuç çıkabilir. Şanzımanlar uzatılabilir, kısaltılabilir vesaire vesaire.
    Ama kullanılan devir bandında en yüksek gücü veren motor alır gider.




  • Yorumlama şu şu motor şu beygire torka sahip demekle bitmiyor . Tork Beygir eğrisi olmadan konuşulmaz.

    Mesela yukarıda bahsi geçmiş 5.30i ve 5.30d ikisi de aynı beygir sayılır biri 300 NM biri 500 NM ancak :

    5.30ihttp://www.automobile-catalog.com/curve/2004/280415/bmw_530i.html

    5.30dhttp://www.automobile-catalog.com/curve/2007/279815/bmw_530d.html

    Bu tarz sitelerden kurcalarsanız işin fiziksel terimlerine veya formüllerine çok bulaşmadan kendiniz de farkları görebilirsiniz .

    Tork veya Torku verdiği devirler de çok önemli değil . Bir aracın motorunu incelemek için çok sayıda parametre vardır bizimki en basitleri .

    Mesela 0-180 , 80-120 farklarına bakın arada ciddi farklar var 3-4 saniye ama bunu 180 km / saate oranlarsak neredeyse 200 metre gibi bir fark var .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TheCaliph_ -- 6 Kasım 2016; 15:36:8 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: TheCaliph_

    Yorumlama şu şu motor şu beygire torka sahip demekle bitmiyor . Tork Beygir eğrisi olmadan konuşulmaz.

    Mesela yukarıda bahsi geçmiş 5.30i ve 5.30d ikisi de aynı beygir sayılır biri 300 NM biri 500 NM ancak :

    5.30ihttp://www.automobile-catalog.com/curve/2004/280415/bmw_530i.html

    5.30dhttp://www.automobile-catalog.com/curve/2007/279815/bmw_530d.html

    Bu tarz sitelerden kurcalarsanız işin fiziksel terimlerine veya formüllerine çok bulaşmadan kendiniz de farkları görebilirsiniz .

    Tork veya Torku verdiği devirler de çok önemli değil . Bir aracın motorunu incelemek için çok sayıda parametre vardır bizimki en basitleri .

    Mesela 0-180 , 80-120 farklarına bakın arada ciddi farklar var 3-4 saniye ama bunu 180 km / saate oranlarsak neredeyse 200 metre gibi bir fark var .

    Hocam.tüm değerlerde 231ps lik 530i ve d nerdeyse eşit.

    karsilastirmali grafikleri ve ayrica tum esneklik degerleri var.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • TheCaliph_ kullanıcısına yanıt
    Aslında biz burada bir dünya gelin güvey olmuşuz kendi aramızda ama, ilk sayfada her şey detaylıca yazıyor. Tork/güç eğrisi, şanzımanın kullanımı (Hangi devir aralığında üretilen ne kadar gücü kullanıyoruz) falan hepsi anlatılmış.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: intikam91

    Tork tek başına önemli diyenlere 1 örnek karşılaştırma:



    Polo GTI 1.4 TSI 250 Nm tork ağırlık:1238 kg 0-100 süresi:7.8 s

    Honda S2000 2.0 VTEC 208 Nm tork ağırlık:1250 kg 0-100 süresi:6.2 s



    Bulabildiğim yakıt tipi aynı. ağırlığı yakın (polo daha hafif) torkları farklı (polo daha fazla) . Beygirlerini neden yazmadım? Çünkü torkçu arkadaşlar için beygir önemli değil tork 1 numara herşeyuden önce gelir aracın ilk kalkışını tork yapar sonra yerini beygire devreder çeker gider. Bu da sadece son hızı etkiler. Bu japonlar işi bilmiyorlar polodan daha ağır araca daha az torklu motor koymuşlar.

    Torqu yüksek olan motorların devirlenme hızları düşük olur yüksek devirleri de sevmezler. Devirlenme hızı da araçların hızlanma kapasitesini etkiler düşük devirde yüksek tork sunan makinalar ilk hızlanmada biraz daha iyi olabilir ama daha çabuk kesilirler ve yük altında tavırları çok değişir.

    Marka Opel
    Model Astra
    Nesil Astra J
    Motor 1.4 (140 Hp) Turbo
    Güç 140 bg /4900 dev/dak
    Maksimum sürat 204 km/saat
    Hızlanma 0 - 100 km/saat 9.7 saniye
    Yakıt deposu hacmi 56 Lt
    Son üretim yılı 2012 yıl
    Kasa tipi Hatchback
    Motor pozisyonu Ön, enine
    Motor hacmi 1364 cm3
    Tork 200 Nm /1850-4900 dev/dak
    Silindir çapı 72.5 mm.
    Silindir içi vuruş 82.6 mm.
    Sıkıştırma oranı 9.5
    Vites sayısı (Manuel şanzıman) 6
    Şehir içi yakıt tüketimi 7.8 Lt/100 km
    Şehir dışı yakıt tüketimi 4.8 Lt/100 km
    Ortalama yakıt tüketimi 5.9 Lt/100 km
    Ağırlık 1298 Kg
    Maksimum ağırlık 1870 Kg
    Lastik boyutu 215/50 R17
    __________

    Marka Honda
    Model Civic
    Nesil Civic X Edition
    Motor 1.8 i-VTEC (142 Hp)
    Güç 142 bg /6500 dev/dak
    Maksimum sürat 215 km/saat
    Hızlanma 0 - 100 km/saat 9.4 saniye
    Yakıt deposu hacmi 50 Lt
    Kasa tipi Hatcback
    Motor pozisyonu Ön, enine
    Motor hacmi 1798 cm3
    Tork 174 Nm /4300 dev/dak
    Silindir çapı 81 mm.
    Silindir içi vuruş 87.3 mm.
    Sıkıştırma oranı 10.6
    Yakıt Tipi Benzin
    Çekiş Ön
    Vites sayısı (Manuel şanzıman)
    Ağırlık 1261 Kg
    Tavan Yükü 75 Kg
    Frenli treyler yükü (12%) 1400 Kg
    Frensiz treyler yükü 500 Kg
    Römork burun yükü 75 Kg
    Lastik boyutu 225/45 R17



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi etusch -- 7 Kasım 2016; 14:31:16 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Daerohn

    burada araçların aynı oranda devirlenmmediğini de dikkate alalım lütfen. misal dizel makinelerde bir ateşleme olmadığından devirlenme isteği düşüktür yani daha yavaş devir artışı olur. hatta bunun için motor devrinin aniden artmasını engelleyecek yazılımlar dahi vardır. aynı şekilde devir düşüşleri de. ayrıca motorin enzine kıyasla daha ağır yanar. yani dizel motorda kontrollü bir yanma sağlamak çok zordur, silindir içine alınan yakıtın hangi anda tam olarak yanmaya başlayacağınu ayarlamayı kastediyorum. ayrıca yakıt alev aldıktan sonra o alvin silindir içine tamamen yayılması da zaman alır.

    benzinlide ise yanma kontrollüdür. yani bir buji ile benzin patlatılır. gerek buji zamanlaması gerek yanma odası tasarımları ile daha kontrollü bir yanma sağlanır buna bir de yakıtın daha kolay yanabildiği eklendiğinde silindir içindeki yakıt çok daha kısa sürede tamamen yanar ve güç elde edilir.

    bunu test etmenin en güzel yöntemi mümkün ise aynı kasa biri benzinli bir dizel iki araçta gaza basın. dizel ile benzinli arasındaki devir artışını gözlemleyin.

    tamam tork dizellerde daha yüksek ancak dizel makineye 1000 devir arttırmak için gerekli olan süre ile benzinli makineye aynı devri kazandırmak için gereken süreden çok daha uzundur. burada benzer hacimli turbo benzinli ve dizel makineleri kıyaslarsak benzinlinin tork dezavantajı devirlenme kolaylığı nedeni ile sıfırlanır.

    Diesel motorların devri sevmeme nedeni yüksek strok oranıdır. Yani biyel kolunun kranka bağlandığı yer merkezi ile krank mili merkezi arasındaki mesafe uzundur. Bu pistonun daha uzun mesafede çalışması daha yüksek sıkıştırma oranı ve sıcaklık elde edilmesi sonuçlarını doğurur. Bu sıcaklık da yakıtı ateşler. O kadar strok benzinlide olsa yanma gücü nedeniyle belki biraz daha hızlı olsa bile benzinli bile devirlenmez

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 1. viteste yokuş yukarı dururken devri yükseltip maksimum beygire yaklaştığımız sürece araç çok daha rahat kalkıyor ama maksimum tork devri 1750 rpm de.Tekerleğe aktarılan en yüksek tork 1. viteste 1750 rpm de gözüküyor ama araç bu devirde isteksiz ve yavaş bir biçimde hareket ederken devri 2500-3000 seviyelerine getirip kalkarsak bu sefer çok daha rahat kalkıyor.Bu konuyu açıklayabilecek biri var mı?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson

    1. viteste yokuş yukarı dururken devri yükseltip maksimum beygire yaklaştığımız sürece araç çok daha rahat kalkıyor ama maksimum tork devri 1750 rpm de.Tekerleğe aktarılan en yüksek tork 1. viteste 1750 rpm de gözüküyor ama araç bu devirde isteksiz ve yavaş bir biçimde hareket ederken devri 2500-3000 seviyelerine getirip kalkarsak bu sefer çok daha rahat kalkıyor.Bu konuyu açıklayabilecek biri var mı?

    Tork tekerlekte oluşmaz. Tekere ulaşan beygirdir. Devir arttıkça beygir de arttığından yüksek devirde aracın kalkması doğal olarak daha kolay olur.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: acc04


    quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson

    1. viteste yokuş yukarı dururken devri yükseltip maksimum beygire yaklaştığımız sürece araç çok daha rahat kalkıyor ama maksimum tork devri 1750 rpm de.Tekerleğe aktarılan en yüksek tork 1. viteste 1750 rpm de gözüküyor ama araç bu devirde isteksiz ve yavaş bir biçimde hareket ederken devri 2500-3000 seviyelerine getirip kalkarsak bu sefer çok daha rahat kalkıyor.Bu konuyu açıklayabilecek biri var mı?

    Tork tekerlekte oluşmaz. Tekere ulaşan beygirdir. Devir arttıkça beygir de arttığından yüksek devirde aracın kalkması doğal olarak daha kolay olur.

    Hocam ilk sayfadaki resimde 1750 devirde 240 nm tork veren aracın 1. viteste o devirde yere aktardığı tork 9 bin küsürlerde,ama 4000 devirde daha az gözüküyor.




  • 
Sayfa: önceki 3435363738
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.