Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (37. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
786
Cevap
209
Favori
297.468
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 3536373839
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson


    quote:

    Orijinalden alıntı: acc04


    quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson

    1. viteste yokuş yukarı dururken devri yükseltip maksimum beygire yaklaştığımız sürece araç çok daha rahat kalkıyor ama maksimum tork devri 1750 rpm de.Tekerleğe aktarılan en yüksek tork 1. viteste 1750 rpm de gözüküyor ama araç bu devirde isteksiz ve yavaş bir biçimde hareket ederken devri 2500-3000 seviyelerine getirip kalkarsak bu sefer çok daha rahat kalkıyor.Bu konuyu açıklayabilecek biri var mı?

    Tork tekerlekte oluşmaz. Tekere ulaşan beygirdir. Devir arttıkça beygir de arttığından yüksek devirde aracın kalkması doğal olarak daha kolay olur.

    Hocam ilk sayfadaki resimde 1750 devirde 240 nm tork veren aracın 1. viteste o devirde yere aktardığı tork 9 bin küsürlerde,ama 4000 devirde daha az gözüküyor.

    Hocam tekerde oluşan tork değildir diyorum siz halen torktan bahsediyorsunuz. Anlayamadım neden torka takıldınız ki ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Beygir gücü ve devir sayısının oluşturduğu kuvvet tekerdeki dönme kuvvetidir. Bir başka adi torktur. Tork demek dönme kuvvetidir. Yani tork bir başka deyişle beygir gücünün torka çevrilmiş halidir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: acc04


    quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson


    quote:

    Orijinalden alıntı: acc04


    quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson

    1. viteste yokuş yukarı dururken devri yükseltip maksimum beygire yaklaştığımız sürece araç çok daha rahat kalkıyor ama maksimum tork devri 1750 rpm de.Tekerleğe aktarılan en yüksek tork 1. viteste 1750 rpm de gözüküyor ama araç bu devirde isteksiz ve yavaş bir biçimde hareket ederken devri 2500-3000 seviyelerine getirip kalkarsak bu sefer çok daha rahat kalkıyor.Bu konuyu açıklayabilecek biri var mı?

    Tork tekerlekte oluşmaz. Tekere ulaşan beygirdir. Devir arttıkça beygir de arttığından yüksek devirde aracın kalkması doğal olarak daha kolay olur.

    Hocam ilk sayfadaki resimde 1750 devirde 240 nm tork veren aracın 1. viteste o devirde yere aktardığı tork 9 bin küsürlerde,ama 4000 devirde daha az gözüküyor.

    Hocam tekerde oluşan tork değildir diyorum siz halen torktan bahsediyorsunuz. Anlayamadım neden torka takıldınız ki ?

    Ama sabit bir viteste, aynı vites içinde kalma kaydıyla ve hız sabit değilken en yüksek taban kuvveti maksimum torkun oluştuğu 4.200 RPM’de 349 NM’de geliyor: 5.235 N. BU durum gerçek hayatta sadece 1. vites hızlanmalarına tekebul ediyor, onun dışında her viteste “sabit bir hızdayken” maksimum hızlanma bir alt viteste genellikle maksimum beygir gücünün oluştuğu devirde veya o civarda geliyor.


    Şu kısımdan bahsediyordum.




  • acc04 kullanıcısına yanıt
    Tekere tork da ulaşır, güç de, devir de. Hatta, tekerde kuvvet bile var. Torkun tekere ulaşmadığı fikrine nasıl kapıldığınızı merak ettim açıkçası.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • muhtemelen maksimum tork bandı 1750de başlıyor, yani o devir değeri bir pik noktası değil bir bant aralığı. siz kalkmaya çalışırken de muhtemelen devir düşmeye başlıyor. devirin düşmesiyle tork hızla azalıyor.
    2500-3000 devirde kalkmaya çalışırken devirde gene bir miktar düşme yaşanıyordur. diyelimki 2000-2500 devirlere kadar düştü, bu devirde gene maksimum torku veya maksimum torka yakın değeri verir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson


    quote:

    Orijinalden alıntı: acc04


    quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson


    quote:

    Orijinalden alıntı: acc04


    quote:

    Orijinalden alıntı: Slade Wilson

    1. viteste yokuş yukarı dururken devri yükseltip maksimum beygire yaklaştığımız sürece araç çok daha rahat kalkıyor ama maksimum tork devri 1750 rpm de.Tekerleğe aktarılan en yüksek tork 1. viteste 1750 rpm de gözüküyor ama araç bu devirde isteksiz ve yavaş bir biçimde hareket ederken devri 2500-3000 seviyelerine getirip kalkarsak bu sefer çok daha rahat kalkıyor.Bu konuyu açıklayabilecek biri var mı?

    Tork tekerlekte oluşmaz. Tekere ulaşan beygirdir. Devir arttıkça beygir de arttığından yüksek devirde aracın kalkması doğal olarak daha kolay olur.

    Hocam ilk sayfadaki resimde 1750 devirde 240 nm tork veren aracın 1. viteste o devirde yere aktardığı tork 9 bin küsürlerde,ama 4000 devirde daha az gözüküyor.

    Hocam tekerde oluşan tork değildir diyorum siz halen torktan bahsediyorsunuz. Anlayamadım neden torka takıldınız ki ?

    Ama sabit bir viteste, aynı vites içinde kalma kaydıyla ve hız sabit değilken en yüksek taban kuvveti maksimum torkun oluştuğu 4.200 RPM’de 349 NM’de geliyor: 5.235 N. BU durum gerçek hayatta sadece 1. vites hızlanmalarına tekebul ediyor, onun dışında her viteste “sabit bir hızdayken” maksimum hızlanma bir alt viteste genellikle maksimum beygir gücünün oluştuğu devirde veya o civarda geliyor.


    Şu kısımdan bahsediyordum.

    Buradaki "taban kuvveti" nden kasıt ne almadım. Ilgili yazının tamamına bakıp anlamak lazım.

    Ama burada en çok hata yapılan nokta araçların motorunda oluşan torkun sürekli konuşulması, tork ve beygir sanki aracın hızlanmasına etki eden 2 ayrı güçmüş, değermiş gibi açıklanması.

    Aracı harekete geçiren tekerleklerdir ve bu tekerlekte oluşan kuvvet beygir gücünün eseridir.

    Aracın beygir gücü grafiğine bakılıp hangi devirde kaç beygir veriyor, hangi devirde hızla artmaya başlıyor, hangi devirlerde artış hızı azalmaya başlıyor ve hangi devirde artık artmıyor, orada yola çıkılıp bir yorum yapılabilir ancak.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • etkinus kullanıcısına yanıt
    Olabilir hocam,biraz daha detaylı araştıracağım.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Tork mu beygir mi diye anlamsızca soru soran bir sürü insan var bu forumda. Neden? Çünkü okumuyorlar.
  • Ula marsa koloni kuracaz hala su konuya bi çözüm getiremedik.
  • Gördüğüm en faydalı paylaşım
  • hocam bu resimde anlatıkarıma bir cevap arıyorum şimdiden teşekkürler
  • Güzel konu öncelikle emeğine sağlık. Bu konulardan pek anlamayan biri olarak sorayım: Motor hacmi ne işe yarar? Halk arasında arabalarla ilgili konuşulurken motor hacmi en çok konuşulanlardan biridir. Motor ne kadar büyükse o kadar çok mu yakar? Motor hacmi torkla RPM ile beygir gücüyle ilgili midir?

    Teşekkürler
  • memo3334 M kullanıcısına yanıt
    Her bir cebin ağırlık merkezinin, dönme merkezine yatayda olan uzaklığı bulup, her bir cepteki ağırlığı bilirseniz, her bir cebin üreteceği momenti bulursunuz. Devir için, karşı direnci de bilmemiz lazım. Boşta döndüğünü varsayarsak, yer çekimi ivmesi çarkı döndürecek, dersek, ortalama olarak da mil merkezi ile suyun düşmeye başladığı yüksekliği alırsak, o yükseklikten mil merkezine kadar olan yerdeki hızı dönme hızı olarak alabiliriz (cebin ağırlık merkezindeki hız). Bunu açısal hıza çevirip devir sayısı bulunur. Moment ile devir çarpılıp güç bulunur.



    Tabi bunları yaparken birçok varsayım yapılmış oldu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • etkinus kullanıcısına yanıt
    tşekkürler
  • quote:

    Orijinalden alıntı: memo3334

    hocam bu resimde anlatıkarıma bir cevap arıyorum şimdiden teşekkürler

    Hidrolik makinalar yada su makinaları kitaplarında konu ile ilgili epey bilgi bulabilirsiniz.

    Saygılar....

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Şunu ilave etmek istiyorum;Tekerleklere aktarılan kuvvet ve tork; vites kutusundaki tahvil oranları değiştirilerek istenilen şekilde artırılabilir.Ama vites kutusundaki tahvil oranlarını değiştirerek ,tekerleklere aktarılan gücü artırmanın hiçbir yolu yoktur.
  • At fava

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • etkinus kullanıcısına yanıt
    Bu konu başlığı altında ilk mesajlara bakarsanız orada bu konu açıklanmış. Ben de bu şekilde bilgilendim.



    Tork silindirin içindeki pistonun aşağıya itilme momentidir. Motorda bunun sonucu oluşan krank çevrilmesi devirdir. Deviri tork ile çarparsanız Hp yi bulursunuz. Yani artık tork kızımızla, devir damadımızın birleşimi sonucu Hp adlı bir çocuğunuz olmuştur. Tekere ulaşan da hp dir. Tork değildir.



    Hp grafiğini incelerseniz hangi devirde motorun kaç hp ürettiğini rahatlıkla görebilirsiniz. Torku yüksek olan dizel araçların Hp grafiğinde düşük devirde ürettikleri Hp, torku düşük araçlara göre çok daha yüksektir. Bundan mütevellit bu torku yüksek dizel araçlar gaza basıldığı andan itibaren, amiyane tabirle, sizi koltuğa yapıştırır. Bunun sebebi düşük devirde ürettikleri yüksek beygir (Hp) gücüdür.



    Ama 4 bin devirden sonra dizel motor, yapısı gereği, artık devir çeviremediğinden ötürü hp orada sona erer. Yüksek devir çeviren ancak torku düşük olan benzinli araç torktan gelen eksiğini ilave devir ile kapatır. Bu yüzden benzinli araçlarda devir çevirmek hp yi (motor gücünü) tam almak için bir mecburiyettir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • acc04 kullanıcısına yanıt
    Peki hocam, siz öyle kabul edin.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Chaussure

    Güzel konu öncelikle emeğine sağlık. Bu konulardan pek anlamayan biri olarak sorayım: Motor hacmi ne işe yarar? Halk arasında arabalarla ilgili konuşulurken motor hacmi en çok konuşulanlardan biridir. Motor ne kadar büyükse o kadar çok mu yakar? Motor hacmi torkla RPM ile beygir gücüyle ilgili midir?

    Teşekkürler

    Kabaca hacim, motorun büyüklüğüdür. Büyük motor aynı şartlarda daha fazla hava ve yakıtı kullanabilir ve daha fazla güç elde edilebilir.

    Hacim fiziksel bir olgudur. Üretilen güçle ya da çevrilen devirle pek alakası olduğu söylenemez. Genel olarak pistonların, silindirlerin büyüklüğüdür.




  • 
Sayfa: önceki 3536373839
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.