Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (35. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
785
Cevap
209
Favori
297.603
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 3334353637
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bu kadar hırsla yazmanıza gerek yok yahu kavga çıktı sandım.

    Saygılar.....



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kerosen -- 29 Ekim 2016; 4:08:29 >
  • fatihba F kullanıcısına yanıt
    komple farklı 2 aracı kıyaslayıp hızlanmalarını karşılaştırmışsınız. ve hızlanmalarından bahsetmişsiniz. Güzel





    Max beygiri aynı olacak max torku çok farklı olacak, ağırlıkları aynı olacak ve motor tipi aynı olacak. Böyle bir araç malesef ben bilmiyorum muhtemelen siz de bulamazsınız. Bunun nedeni de gene işin temelinde yatmaktadır beygir=torkxdevir olmasından kaynaklanmaktadır. Ancak ben size işin fiziğinden hareket yasasından bahsediyorum ve bu şekilde açıklıyorum siz hala banane işin fiziğinden tork iyidir diyorsunuz. (bu arada ben tork kötüdür diye de hiçbir zaman demedim tek başına birşey ifade etmez dedim)



    Yani siz bir nevi gaz yasası (PxV =nxRxT) varken elinize bir balon alıp sıcaklığını arttırıp yaa bu neden denklemdeki kadar genleşmedi diyorsunuz.



    o

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bir de CVT (sonsuz oranlı) bir şanzımana sahip aracın 0-100 veya 0-200 hızlanma videosu izleyiniz. Bakın bakalım araç deviri max torkun olduğu yerde mi yoksa max beygirin olduğu yerde mi sabit tutuyor?

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Tork tek başına önemli diyenlere 1 örnek karşılaştırma:



    Polo GTI 1.4 TSI 250 Nm tork ağırlık:1238 kg 0-100 süresi:7.8 s

    Honda S2000 2.0 VTEC 208 Nm tork ağırlık:1250 kg 0-100 süresi:6.2 s



    Bulabildiğim yakıt tipi aynı. ağırlığı yakın (polo daha hafif) torkları farklı (polo daha fazla) . Beygirlerini neden yazmadım? Çünkü torkçu arkadaşlar için beygir önemli değil tork 1 numara herşeyuden önce gelir aracın ilk kalkışını tork yapar sonra yerini beygire devreder çeker gider. Bu da sadece son hızı etkiler. Bu japonlar işi bilmiyorlar polodan daha ağır araca daha az torklu motor koymuşlar.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihba

    iki farklı motor tipini kıyaslayıp bana tezimi çürüten bir örnek gibi sunamazsın, bunlar birbirinden tamamen farklı iki motor. bunların max. tork üretme devirleri birbirinden çok farklı.

    aslında uzunca bir yazı yazmıştım ama site hata verdi göndermedi mesajımı. kısaca özetleyeyim.

    bana ayn tipı motora, aynı beygir gücüne ve aynı ağırlığa sahip fakat birisi 380 nm, diğeri ise 270 nm'lik iki araç bulup bu araçlarında aynı anda 0 dan 100 e ulaştıklarını ispatla. yapamazsın. torku yüksek olan her zaman daha çabuk hızlanır. çünkü bunların max. tork üretme devir aralıkları birbirine yakındır ve torku fazla olan araç her zaman ama her zaman daha çabuk hızlanır.

    mesela 1.3 multijet 95 bg lik linea ve 1.3 multijet 75 bg lik punto'nun 0 dan 100 ulaşma hızları aynı, 13,6 sn civarları. eee linea 20 beygir daha fazla? noldu neden daha çabuk hızlanmıyor? senin teorine göre hızlanması lazım, neden hızlanmıyor biliyor musun? çünkü bunların torkları hemen hemen aynı ama max hızlarına baktığın zaman linea nın max. hızı daha fazla.

    istersen gidip fabrika çıkış verilerini araştırabilirsin.



    Gözden kaçırdığınız şey şu; Beygir gücü ve Tork iki farklı değer değildir. Tamam kataloglarda "Tork şu kadar beygir bu kadar" diye sunulur hatta hep ikisi kıyaslanır ama aslında beygir gücü sadece tork x devirden ibarettir. Yani araçlar aslında beygir gücü üretmez. Beygir gücü bir hesaplama sonucu ortaya çıkar. Torku kaç defa uyguladığınızın basit bir ifadesi gibidir.
    Neticede 10x2=20, 5x4=20. Denklemin sonucu aynı rakamlar farklı.

    Şimdi beygir gücü mü daha önemli tork mu derseniz, evet yüksek tork daha iyi hızlanma anlamına gelir. Bunda haklısınız. Fakat; yüksek beygir gücü demek, daha düşük torka rağmen daha fazla beygir gücü üretebilmek için çok daha fazla devir çevirmek lazım. Bunu sayılarla daha rahat ifade ederim. O yüzden buyrun aşağıya:

    İki motorumuz da sabit devir çeviren motorlar olsun ki konu çok karışmasın;

    1. Motorumuz 300 nm tork üreten ve bunu 1500 devirde yapan bir motor olsun. Bu motorun ürettiği beygir gücü 63'dir.
    2. Motorumuz 150 nm tork üreten ve bunu da 4500 devirde yapan bir motor olsun. Bu motorun ürettiği beygir gücü 96'tür.

    Evet, eğer direk kranktan tekerleğe bağlı bir aktarma söz konusu olsaydı 1. motorumuz bizi çok daha çabuk hızlandırabilecekti ancak çıkabileceğimiz en yüksek hız 2. motorun yaptırabileceğinin yalnızca 1/3'ü kadar olacaktı.

    Şimdi gelelim sizin gözden kaçırdığınız noktaya; çok fazla karmaşıklaştırmak istemiyorum ama araçlarımızda şanzıman ile tork / devir takası yapabiliyoruz. Yani devri düşürüp daha fazla tork temin edebiliyoruz.
    Şimdi yukarıdaki motorlarımıza dönelim. 2. motorumuz yarı yarıya daha az torka sahip olmasına rağmen, bol bol devri var. Eğer çok hızlı gitmek istemiyorsak bu devir fazlasını torka çevirebiliriz. Mesela hedef hızımız 1. motorun 1500 devirde ulaştığı hız olsun.

    2. motorumuz 4500 devir çevirebiliyordu. Bu durumda 3:1 oranlı bir şanzıman ile motorun devrini torka çevirebilirim. O zaman devrin 3'e bölünmesi torkun 3'e katlanması demek olacaktır.
    O vakit şanzıman çıkışında iki motordan da 1500 devir hız alırken 1. motor 300 nm, 2. motor 450 nm tork sunabilecektir.
    O zaman daha düşük tork üretebilen 2. motor bizi daha çabuk hızlandırabilecektir.

    Eğer elimizde daha fazla beygir gücü varsa, tork veya devire istediğimiz gibi çevirip istediğimiz şekilde de kullanabiliriz.
    Yüksek torka sahip turbo dizel üniteler devir çeviremedikleri için "gitmeyen" atmosferikler ile aynı beygir gücü değerlerine sahiptir.


    Hatta ben formülü de yazmak istiyorum, beygirgücünü hesaplamak için:

    Tork x RPM / 7121 = O devirde üretilen beygir gücü.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 29 Ekim 2016; 7:01:32 >




  • İlk mesajda tork-rpm/beygir gücü ilişkisi çok güzel anlatılmış, sanırım uzun olduğu için okumak zor geliyor arkadaşlara. Ama onlarin sayelerinde fiziksel mantığını okuyup anlamış oldum.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • bak verdiğin iki araba örneği çok güzel.

    polo 90 beygir daha düşük s2000 den ve s2000 0 dan 100 e 6.2 sn, polo ise 7.8 saniyede ulaşıyor. eğer burada her iki arabanın torkları eşit olsaydı polo bu kadar düşük beygir gücü ve 1.4 motoruyla 0 dan 100 e anca ulaşırdı.

    bu arada ben sadece tork yeterli demiyorum, tabi ki beygir gücü önemli, araç yüksek devir çevirebilecek ki tork uygulama devir aralığı da geniş olsun. yoksa sadece tek başına torkun var olmasına zaten imkan yok.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihba

    bak verdiğin iki araba örneği çok güzel.

    polo 90 beygir daha düşük s2000 den ve s2000 0 dan 100 e 6.2 sn, polo ise 7.8 saniyede ulaşıyor. eğer burada her iki arabanın torkları eşit olsaydı polo bu kadar düşük beygir gücü ve 1.4 motoruyla 0 dan 100 e anca ulaşırdı.

    bu arada ben sadece tork yeterli demiyorum, tabi ki beygir gücü önemli, araç yüksek devir çevirebilecek ki tork uygulama devir aralığı da geniş olsun. yoksa sadece tek başına torkun var olmasına zaten imkan yok.

    Tork motorun içinde oluşur motordan çıkan şey beygirdir. Tork değildir.
    Tork bitmiştir artık beygir vardır.
    Bu konu başlığını ilk sayfasından itibaren okumadınız mı ? Orada hepsi açıklaniyor bu zaten. Ben de oradan öğrendim. Mühendislik vasfım yok ama okuyarak öğrendim.

    Motorda üretilen torkun yüksek olduğu aracın düşük ve orta devirlerde kranktan çıkan beygiri yüksektir. Bitti... Bu kadar.. Beygiri yüksektirrr.. Tork yok artık, unutun bunu... Mühendis olmayınca bu şekilde kabaca anlattım. Kusura bakmayın.

    1.4 turbo dizel bir araç atıyorum 80 beygir ama 2bin devirde bu 80 beygirin 40 beygirini veriyor. Diğer taraftan 2.0 atmosferik benzinli ise 130 beygirlik araç ise 2bin devirde sadece 30 beygirini veriyor. Fark buradan geliyor. Ha bunu sağlayan motorun içinde oluşan yüksek tork. Ama torkunun kac olduğunu konuşmaya gerek yok. kafa karıştırıyor bu bilgi. önemli olan hangi devirde motorun kac beygir verdiğiiii.

    Ha vites oranlarına da girilebilir sonrasında zira o ilave bir faktör tamam ancak yukarıda bahsettigim şeyin öncelikle iyi anlaşılması lazım.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihba

    bak verdiğin iki araba örneği çok güzel.

    polo 90 beygir daha düşük s2000 den ve s2000 0 dan 100 e 6.2 sn, polo ise 7.8 saniyede ulaşıyor. eğer burada her iki arabanın torkları eşit olsaydı polo bu kadar düşük beygir gücü ve 1.4 motoruyla 0 dan 100 e anca ulaşırdı.

    bu arada ben sadece tork yeterli demiyorum, tabi ki beygir gücü önemli, araç yüksek devir çevirebilecek ki tork uygulama devir aralığı da geniş olsun. yoksa sadece tek başına torkun var olmasına zaten imkan yok.

    şimdi beygiri niye karıştırıyorsun arabayı hızlandıran torktu değil mi? Devir de çok önemli değil hangi aralıkta verdiği öyle mi? Haa yok devirde önemli diyorsan zaten sen direkt beygiri kast ediyorsun çünkü yukardaki arkadaşında benim de bahsettiğim gibi beygir, tork ile devrin fonksiyonudur.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • Offf.. Milletin beynini yakacaksınız... :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Beygir araba sattırır tork yarış kazandırır

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Aaahhh Şu otomotivciler yok mu... bunu başımıza saran onlar. Showrooma gidersin beygiri şu, torku şu deyip sanki bu 2 şey, 2 ayrı motor çıktısıymış gibi ortaya koyarlar. Sonra çık çıkabilirsen işin içinden..

    Tamamen PAZARLAMA stratejisi bence.

    Ne bileyim 6000 devirde hp bu de, 2000 de hp bu de, 3500 de hp bu deyip insanların anlamasini kolaylaştir. Çözümü bu !



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi acc04 -- 29 Ekim 2016; 17:51:41 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: intikam91

    Bir de CVT (sonsuz oranlı) bir şanzımana sahip aracın 0-100 veya 0-200 hızlanma videosu izleyiniz. Bakın bakalım araç deviri max torkun olduğu yerde mi yoksa max beygirin olduğu yerde mi sabit tutuyor?

    ben hemen atayım bir tane link.





  • quote:

    Orijinalden alıntı: jimhendrix

    Beygir araba sattırır tork yarış kazandırır

    bu olmadı şimdi :D motordaki tork birimi kullanılarak formülle hesaplanıp beygir bulunan bir ifadedir :D
  • Kardeşim ben sana beygir gücü önemsizdir demedim ki hiç bir zaman. tekerlere iletilen torku bir kenara bıraktığımızda, bir arabanın beygir gücü yükseldikçe elbette ki torku da bu orantıda yükselir.

    aslında ben senin demek istediğini anladım, beygir gücü olmadan tork var olmaz diyorsun ve bu konuda da haklısın. ama benim sana söylemek istediğim ise bir arabanın ilk hızlanmasında en önemli faktör motorun ürettiği torkun en az kayıpla tekerleklere aktarılmasıdır.

    200 beygir gücünde bir motor düşün ve bu motor da 300 nm tork üretiyor olsun. şimdi bu araçta motorun ürettiği torkun tekerleklere gidesiye kadar iletildiği tüm mekanik parçaları aşırı ağır parçalardan seçip, uygun olmayan şanzıman kullanıp, en kısa mesafeden değil de en uzun mesafeden tekerleklere iletip, üzerine de klima gibi yükleri aktif edersen bu 300 nm lik tork tekerleklere gidesiye kadar atıyorum 200 nm e kadar düşer.

    ama sen 200 beygir gücündeki 300 nm tork üreten aynı motorun ürettiği bu torku en kısa mesafeden en ideal dişlilerle tekerleklere iletirsen bu 300 nm lik tork tekerleklere ulaştığında yine farazi örneklendiriyorum 250 nm e kadar düşer.

    şimdi tekerleklerine iletilen torku 200 nm ile 250 nm olan aynı aracın aynı anda 0 dan 100 ulaştıklarını iddia edemezsin, 250 nm lik tork ileten araç diğer araca göre çok daha çabuk hızlanır.

    bende yazımda aracın hızlanmasından bahsettim, aracın hızlanmasına etki eden yegane faktör motorun ürettiği torkun tekerleklere en fazla şekilde iletilmesidir. torku tekerleklere kayıpsız bir şekilde daha fazla ileten düşük beygirli bir motor, torku tekerleklere daha az ileten yüksek beygirli bir motordan her zaman daha atiktir.




  • fatihba F kullanıcısına yanıt
    eminim bu yazdığından kendinde bir şey anlamadın. arkadaş sana detaylıca kaç gündür anlatıyor okuyan herkes anladı bir sen anlamadın. bana sorarsan artık bu meseleyi daha fazla uzatma. sonuç yine değişmeyecek.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihba

    Kardeşim ben sana beygir gücü önemsizdir demedim ki hiç bir zaman. tekerlere iletilen torku bir kenara bıraktığımızda, bir arabanın beygir gücü yükseldikçe elbette ki torku da bu orantıda yükselir.

    aslında ben senin demek istediğini anladım, beygir gücü olmadan tork var olmaz diyorsun ve bu konuda da haklısın. ama benim sana söylemek istediğim ise bir arabanın ilk hızlanmasında en önemli faktör motorun ürettiği torkun en az kayıpla tekerleklere aktarılmasıdır.

    200 beygir gücünde bir motor düşün ve bu motor da 300 nm tork üretiyor olsun. şimdi bu araçta motorun ürettiği torkun tekerleklere gidesiye kadar iletildiği tüm mekanik parçaları aşırı ağır parçalardan seçip, uygun olmayan şanzıman kullanıp, en kısa mesafeden değil de en uzun mesafeden tekerleklere iletip, üzerine de klima gibi yükleri aktif edersen bu 300 nm lik tork tekerleklere gidesiye kadar atıyorum 200 nm e kadar düşer.

    ama sen 200 beygir gücündeki 300 nm tork üreten aynı motorun ürettiği bu torku en kısa mesafeden en ideal dişlilerle tekerleklere iletirsen bu 300 nm lik tork tekerleklere ulaştığında yine farazi örneklendiriyorum 250 nm e kadar düşer.

    şimdi tekerleklerine iletilen torku 200 nm ile 250 nm olan aynı aracın aynı anda 0 dan 100 ulaştıklarını iddia edemezsin, 250 nm lik tork ileten araç diğer araca göre çok daha çabuk hızlanır.

    bende yazımda aracın hızlanmasından bahsettim, aracın hızlanmasına etki eden yegane faktör motorun ürettiği torkun tekerleklere en fazla şekilde iletilmesidir. torku tekerleklere kayıpsız bir şekilde daha fazla ileten düşük beygirli bir motor, torku tekerleklere daha az ileten yüksek beygirli bir motordan her zaman daha atiktir.

    Çorba olmuş muhabbet iyice..




  • Valla ben neyi anlayıp neyi anlamadığımı gayet net bir şekilde biliyorum sen kendi adına kaygilan.

    Biraz araştırıp okuman ve mekanikten anlamaya calismani tavsiye ederim.

    http://www.bilgiustam.com/tork-nedir-ne-ise-yarar/

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihba

    Valla ben neyi anlayıp neyi anlamadığımı gayet net bir şekilde biliyorum sen kendi adına kaygilan.

    Biraz araştırıp okuman ve mekanikten anlamaya calismani tavsiye ederim.

    http://www.bilgiustam.com/tork-nedir-ne-ise-yarar/

    Tamam, bakın tork ve beygir gücü iki farklı birim değildir. Beygir gücü bir sonuçtur, tork ise bir çarpandır. İşlemin bir parçasıdır.
    Torku yüksek olan araba alıp başını yürümez, aynı devirde daha fazla tork üreten araba doğal olarak daha fazla beygir gücü üretiyordur ve bu yüzden iyi hızlanıyordur.

    Verdiğiniz linkten örnek vereyim;

    1.4 TSI motor 1500 devirde 200 nm tork vermiş. 1.6 FSI motor ise 1500 devirde 125 nm tork vermiş. Hemen bu değerlerdeki beygir güçlerini hesaplayalım:

    1.4 TSI
    200 x 1500 = 300.000
    300.000 / 7121 = 42Bg

    1.6 FSI
    125 x 1500 = 187.500
    187.500 / 7121 = 26Bg

    Bu yüzden turbo benzinli üniteler çok atik hissettiriyor. Atmosferik motorlar "Gitmiyormuş" gibi hissettiriyor. Şimdi Turbo benzinli ünite daha fazla beygir gücü üretebildiği için istenilirse şanzıman daha uzatılarak (1.6:1 oranlı bir dişli ile) aynı hızlanma performansı temin edilebilir(Tork 125'e düşürülür), ancak hızlanma daha uzun süre sürdürülebilir mesela. Çünkü neden? Daha fazla torkum var ve ben bunu çabuk hızlanmak için değil de, daha yüksek hızlara tırmanmak için kullanıyorum.
    Şimdi müsaade ederseniz 3500 devirde, yani 1.4 TSI motorun torkunun düşmeye başlamadan önceki son aşamasına göz atalım.

    1.4 TSI
    200 x 3500 = 700.000
    700.000 / 7121 = 98Bg (Yalnızca 3500 devirde alınan 98 beygir güç çok iyi bir değer, 2.0 atmosferik benzinli ünitelerden bile iyi)

    1.6 FSI
    150 x 3500 = 525.000
    525.000 / 7121 = 74Bg

    1.6 atmosferik motor hala 1.4 turbo ünitenin yanına bile yaklaşamıyor, hatta 1500 devirde 16 olan beygir gücü farkı 24 beygire çıkmış, TSI motor daha atik hissettirir. Oysa ki torklar arasındaki fark 25 nm azaldığı halde, nasıl oluyor da beygirler arasındaki fark 8 beygir artıyor? Çünkü devir sayısı arttıkça daha etkin bir çarpan haline geliyor.

    Şimdi grafik üzerinden 1.6 FSI motorun zirve torku anında neler olduğuna bakalım:

    1.4 TSI motor 4000 devirde 190 nm tork vermiş. Torkta kayıp var ama bakalım beygir gücü, dolayısı ile hızlanma ne alemde?
    190 x 4000 = 760.000 (200 nm tork ile elde ettiğimizden daha büyük bir sayı)
    760.000 / 7121 = 106 beygir. Torkta 10 nm kayba rağmen beygir gücü 8 bg arttı.

    1.6 FSI motor 4000 devirde 155 nm tork vermiş. Bakalım en zirve torkta ne yapacak bu motor?
    155 x 4000 = 620.000
    620.000 / 7121 = 87 beygir.
    Hala hala TSI motoru yakalayamadık, hala TSI motor daha atik. Neden? Çünkü aynı devirde daha fazla tork verdiği için dolayısıyla aynı zamanda daha fazla da beygir gücü vermiş oluyor.


    Dediğim gibi, tork; devir ile anlam bulan bir ifadedir. Devir ile anlam bulduğu zaman da birim beygir gücü olur. Netice itibarı ile bizi ilgilendiren kaç beygir gücü ürettiğidir.




  • mevsimsiz_kar45 kullanıcısına yanıt
    Rollingde dizel alır

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 3334353637
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.