Şimdi Ara

TDI motorda vuruntu var, neden olabilir?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
8
Cevap
0
Favori
9.016
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar selamlar.

    VW Caddy aracın 66.000km'deki TDI motoru özellikle motor soğukken çalışmalarda hissedilir bir şekilde vuruntu yapıyor. Motor ısındığında azalsa da, tamamen geçmiyor.

    Yanlız bu vuruntu rölantide herhangi bir değişikliğe filan yol açmıyor. Sadece motorun normal gırgırgır sesine karışan takur tukur patlama seslerine benzer sesler olarak duyuluyor. Yakıttan mı bilmiyorum ama sürekli eurodizel alırım. PO'nun vmax10'unun özellikle tercih ediyordum. En son pazar günü 43lt Shell GTL aldım fakat bu takt-tuk seslerinde bir değişiklik yok.

    Acaba sebebi yakıt mıdır? Misal Shell GTL'i almaya devam etsem sorun çözülür mü? Yoksa başka bir nedeni olabilir mi?

    Şimdiden teşekkür ederim.



  • Ek olarak, aracın bakımlarını 10.000km'de bir yapıyorum. En son bakımda da Castrol 5w/40 turbo dizel yağı koydum. Filtreleri filan da değiştiririm.
  • Alınıtı 1

    Dizel motorlu taşıtların en önemli gürültü kaynağı motor gürültüsüdür. Dizel motorlarında gürültü oluşumunun birçok sebebi vardır. Yanmadan kaynaklanan titreşimler motor gürültüsünün en önemli kaynağıdır. Günümüzde motorların pazarlanmasında yüksek motor performansı, yakıt tüketimi ve güvenilirliği yanında motor gürültüsü de önemli bir faktördür. Bu nedenle son yıllarda motor üreticileri düşük gürültü emisyonlu motorlar geliştirmeye çalışmaktadır. insanların talepleri doğrultusunda taşıtlardaki gürültü emisyonlarıyla ilgili sınırlamalar artmaktadır. Taşıtların 7.5 m uzaklığında ölçülen gürültü emisyonları belirlenen bu limitleri aşmamalıdır. içten yanmalı motorlarda gürültüsünün azaltılması yanında ekonomikliğin sağlanması ve çevre sağlığı yönünden problem oluşturan hava kirliliğinin azaltılması için yanma olayının önemli noktaları bilinmelidir. Dizel motorlarında yanma olayı püskürtme ile başlayıp, pek çok sayıda parametrenin topluca etkisi altında cereyan eden ve gerçekte egzoz içinde bile kısmen devam eden karmaşık bir olaydır. Yanma olayı üç ayrı safha halinde incelenmektedir. Bunlar; tutuşma gecikmesi, ani yanma ve kumandalı (kontrollü) yanma safhalarıdır. Yanma olayının başlaması çeşitli şekillerde olmaktadır. Dizel motorlarında yanma olayının başlangıcı kendi kendine tutuşma ile sağlanmaktadır. Reaktif bir karışım belirli bir basınç ve sıcaklığa ulaşıp bu şartlarda bekletilince bir süre sonra kendi kendine tutuşabilmektedir. Bu şartlar tutuşmanın başladığı şartlar olsa bile karışım bir süre bu şartlarda tutuşmadan kalabilmekte ve daha sonra eksplozyon görülmektedir. Tutuşmanın olmadığı bu süreye tutuşma gecikmesi denir. Dizel motorlarında ise tutuşma gecikmesi (Ignition Delay) püskürtme başlangıcından basınç veya sıcaklık değişiminin hızlı artış göstermeye başladığı ana kadar geçen süredir. Dizel motorlarında yakıt sıvı damlacıklar halinde püskürtüldüğünden karışım homojen olmamakta, tam buharlaşma için epey zaman geçmektedir. Bu zaman tutuşma gecikmesinden daha uzun olduğunda, yanma başladıktan sonra basınç yükselme hızı yüksek olmaz ve yanma olayı normal seyrinde gelişir. Ancak tutuşma gecikmesi buharlaşma süresine kıyasla eşit veya daha uzun olursa o zaman bütün karışım bir anda yanmaya hazır olacağından yanma hızı dolayısıyla basınç yükselme hızı çok yüksek olur. Bunun neticesinde motor parçalarında büyük gerilmeler, şiddetli titreşimler ve bunun sonucunda yüksek gürültüler oluşur. Buna dizel vuruntusu (diesel knock) denir. Dizel motorlarında, gürültünün önemli kaynağı olan vuruntuyu tayin eden basınç artış hızını kontrol edebilmek için tutuşma gecikmesi en uygun değerde tutmak gerekir.

    Alıntı 2

    Benzin motorlarında vuruntu anlatılırken, ateşleme buji ile yapıldığından bu ateşleme dışında ortaya çıkan bir kendiliğinden tutuşma olayının vuruntunun başlangıç olduğu belirtilmişti. Dizel motorlarında tutuşma normal olarak kendiliğinden olduğuna göre dizel vuruntusu benzin motoru vuruntusundan tamamen farklı bir karakter arzetmelidir.
    Gerçekten dizel motorlarında yakıt sıvı damlacıklar halinde püskürtüldüğünden karışım benzin (Otto) motorlarındaki kadar homojen olmamakta, tam buharlaşma için epey zaman geçmektedir. Bu zaman TG nden daha uzun olduğu müddetçe, yanma başladıktan sonra basınç yükselme hızı benzin motorlarında son gaz bölgesindeki kadar yüksek olmaz ve yanma olayı normal seyrinde gelişir. Ancak TG buharlaşma süresine kıyasla eşit veya daha uzun olursa o zaman bütün karışım bir anda yanmaya hazır olacağından yanma hızı dolayısıyla basınç yükselme hızı çok yüksek olur. Buna dizel vuruntusu (Diesel knock) denir. Bunun neticesi ani ve yüksek yük tatbik durumundaki gibi büyük gerilmeler ve şiddetli titreşimlerdir.

    Dizel motorlarında normal basınç yükselme hızı zaten oldukça yüksektir ve dikkat Çekecek derecede ses yapar. Dolayısıyla hangi sesin normal hangisinin vuruntu olduğu hususunda kesin bir pratik kriter yoktur. Bu yargı tamamen sürücünün dinleme duygusuyla belirlediği farklılıklara bağlıdır. Yeni teknoloji ürünü bazı motorlarda mikroişlemciler bazı sensörlerden aldıkları fiziki sinyalleri değerlendirerek bu vuruntu anını belirleyebilmektedirler.


    Motorda vuruntu varsa nedenleri ve çözümleri nelerdir?
    Motorun ateşlemesi erken olabilir.....
    Yakıt pompasının, yakıtı silindire erken basması vuruntuya sebep olduğundan pompa ayarlanır.
    Silindire su kaçıyor olabilir......
    Suyun yanma odasına girme sebebi araştırılıp, bunun önüne geçilir.
    Yatak boşluklarından olabilir......
    Yatak boşlukları yeniden ölçülür. Varsa yatak boşlukları alınır.




  • hiç enjektörleri kontrol ettiniz mi? bence hiç yaptırmadıysanız bir carbon celan yaptırın.
  • Teşekkür ederim Mehmet abi. Anlaşılan o ki yakın zamanda motor ustasına gitmek gerekiyor.

    Sağol teşekkür ederim.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: budak_1903

    hiç enjektörleri kontrol ettiniz mi? bence hiç yaptırmadıysanız bir carbon celan yaptırın.


    Enjektörleri kontrol ettirmedim. Ama km çok fazla olmadığından dolayıydı. Onları da kontrol ettirmek gerekli farkındayım. Carbon clean'i de çok önceden yaptırmıştım. Onu da yaptırmam işe yarar belki.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: joushkun

    Teşekkür ederim Mehmet abi. Anlaşılan o ki yakın zamanda motor ustasına gitmek gerekiyor.

    Sağol teşekkür ederim.


    Kısa zamanda git abicim...kayınpederimde caddy kullanıyor...1.9 Tdi her ne kadar sağlam olsada nazik bir motor iyi bakılması gerekiyor....aksi taktirde masrafları VW olduğu için biraz tuzlu...inşallah kısadan masrafsızca halledersin...selamlar
  • Evet abi biliyorum yağı filan da seçiyor motor. Sesi, titreşimi değişiyor bir anda. İlgin için tekrar teşekkür ederim. Keyifli sürüşler.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.