Şimdi Ara

SUYUN OLUŞTURDUĞU İTME

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
13
Cevap
0
Favori
1.407
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Şimdi 2S kesitli bir borumuz olsun ve bu borunun kesit alanı bir yerden itibaren S'e düşsün biz 2s ucundan su akışını başlatalım bu akış S kesitli borunun kapasitesini aşmayacak zorlamayacak kadar olsun bu durumda 2s den giren ve s kesit alanından daha yüksek hızda sistemi terkeden su sisteme bir itme sağlar mı yoksa itme sağlaması için başta verilen suyun S kesitli borunun akım kapasitesinin üzerinde olması ve geriye doğru bir basınç birikimi olması mı gerekir

    2. sorum S kesitli borunun uzunluğu suyun oluşturacağı itmeyi etkiler mi örneğin daha uzun bir S kesitli boru itmeyi düşürür mü

    teşekkürler saygılar



  • @mention



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tosbağa 06 -- 5 Ekim 2015; 11:58:18 >
  • Keşke şekil çizseydiniz daha açıklayıcı olurdu. Yada geç olduğu için ben anlayamadım, yinede anladığım kadarıyla yazayım;
    2D kesitten D ye ani düşüyorsa itme olur, daralarak düşüyorsa yine itme olur ama ihmal edilecek düzeyde olur. Daha detaylı öğrenmek istiyorsanız bernouilli teoremini, reynolds ve moody grafiklerini inceleyebilirsiniz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bir sistemden belli bir kütle belli bir hızla dışarı atılırsa itme oluşur doğal olarak. Bu su içinde geçerli.
    Borunun 2s den s ye düşmesi, su hızını artırır. Şekil olmadığı için sorulan şey tam olarak nedir anlaması biraz zor.
    2. soruda eğer akışın ideal olduğu düşünülürse etkilememesi gerek ama gerçek dünyada sürtünmeden dolayı etkili olabilir.
  • soru biraz eksik olmuş. uzayda duruyorsa net itme 0 ancak bir ucu sabitken içine basinçlı su veriyorsanız fışkırırken itme vardır. bu itmeyi de bağladığınız duvar dengeler. akım kapasitesinden kastınızı anlamadım, bu görelilik kuramını saymazsak sonsuz bir kapasite.
  • Arkadaşlar soruyu şöyle değiştirelim. İki S boruyu birleştirdik diyelim ve üstüne toplamda beş kat olacak şekilde. Şimdi elimizde üst üste duran beş adet birbirinden ayrı S borularımız oldu. Şimdi sistemin hava bağlantısını yapalım. Yani en alttaki S birleşim noktasına hava laması için bir boru koyalım ve bunu diğer tüm borulara uygulayalım. Şimdi elimizde S nin giriş ve çıkışı dışında birleşim noktasından yukarı yönlü bir çıkışımız daha oldu. Şimdi diğer S leri bu sonradan ilave ettiğimiz yere birbiri üzerine bağlayalım. Şimdi sistem beş giriş beş çıkış ve en üstte hava alma bölümü olmak üzere 11 noktası oldu. Soru şu bu borulardan geçen su daha mı hızlı hareket edecek yoksa daha yavaş mı.
    Sizlerin de bildiği üzere binalar bu mantık üzerine tasarlanır ve tavan aralarında bu S lerden gelen hava çıkışları olur. Bi ara tavan arasına girdiğimde usta söylemişti. Peki bu emiş yada itiş gücü bir noktada birleştirilip kullanıla bilir mi.




  • Hesher kullanıcısına yanıt
    Basınçsız su verilsede itme oluşur fakat dediğim gibi ihmal edilecek düzeyde olur.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Beş boruyuda birleştiren bir boru varsa bu suyun hızını artıracaktır..Senin itiş gücün zaten bu şekilde bir yerde toplanmış oluyor..Kesit alanı düşdüğü zaman akım yolu diyelim o bölgede basınç artıyor ve bu akımı hızlandırıyor..Aynı mantıkla hızlanmış olan akım sonda birleşim noktasından yukarı doğru çıkıyor..Çünki bu seferdde birleşim borusunda 5 borudan gelen debi yukarıya taşınan akımın yönüne dik olarak bir basınç uyguluyor..Yukardaki hava çıkışıyla akım taşınabiliyor..Hava çıkışı olmayan bir sistemde basınçlı su bulunursa aynı akış gene sağlanır..Musluğu açtığın anda olan şey basınçlı suyun akması..
    Musluk açıldığı anda hava basıncından yüksek olan suyun basıncı, zaten akımı sağlamış oluyor..Şimdi pompa içine alınan hava hacmi diyelim bunu sen düşük bir hacimde toplayınca havanın basıncını artırmış oluyorsun yukardaki kişi musluğu açtığı anda bu basıncı atmosfer basıncıyla karşı karşıya getiriyor...Düşük olan acık hava basıncına doğru akım sağlanmış oluyor..Boruları incelttikçe bu akımın hızınıda artırıyosun...Tabi birde yerçekimi kuvveti akımı kendine has ivmesiyle yavaşlatıyor..Ne kadar yavaşlattığını biliyorsan sistemi nasıl kurman gerektiği hakkında bir fikir verecektir..Bunun için akışkanlar mekaniğini bilmen lazım ..Yani zaten sistem bu şekilde itiş gücünü bir yerde toplamış oluyor..Son olarak borunun uzunluğu arttıkça su dahada yavaşlayacaktır..Tabi bağlantı borusunun uzunluğunun bir önemi yok..




  • Öncelikle bu düşündüğün sistem inşaat mühendisliği - su temini (su getirme) adlı derslerde anlatılan, isale hatlarında kullanılan bir sistem.

    ilk soruna gelince eğer borudan akan sıvının debisi sabit kalmak ve tam kesit akması kaydıyla boru kesiti azaltıldığında Q=V*A ( debi eşittir hız çarpı alan) denklemine göre sıvının hızı artarak çıkacaktır. bu aynı itfaiye hortumu örneğinde olduğu gibi bir itme oluşturacaktır. Arkada basınç birikimine gerek kalmadan sıvının sahip olduğu potansiyel veya kinetik enerjisine göre değişecektir. ( örneğin baraj ve hes borularında arkada basınç birikimi olmamasına rağmen suyun yüksekliğinden kaynaklı potansiyel enerjisi ve borunun sonuna yani aşağıya indiğinde ise kinetik enerjiye sahip olması).

    ikinci soruya gelince boru başında ne kadar basınç ya da enerji olduğundan bağımsız boru uzunluğu enerji kaybına sebep olacaktır. yalnız bu boru iç pürüzlülüğüne bağlı olarak değişecektir. Pürüzlülük katsayısı yüksek ise enerjisi azalacağından itmesi de azalmış olacaktır.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Markov Nikov

    Öncelikle bu düşündüğün sistem inşaat mühendisliği - su temini (su getirme) adlı derslerde anlatılan, isale hatlarında kullanılan bir sistem.

    ilk soruna gelince eğer borudan akan sıvının debisi sabit kalmak ve tam kesit akması kaydıyla boru kesiti azaltıldığında Q=V*A ( debi eşittir hız çarpı alan) denklemine göre sıvının hızı artarak çıkacaktır. bu aynı itfaiye hortumu örneğinde olduğu gibi bir itme oluşturacaktır. Arkada basınç birikimine gerek kalmadan sıvının sahip olduğu potansiyel veya kinetik enerjisine göre değişecektir. ( örneğin baraj ve hes borularında arkada basınç birikimi olmamasına rağmen suyun yüksekliğinden kaynaklı potansiyel enerjisi ve borunun sonuna yani aşağıya indiğinde ise kinetik enerjiye sahip olması).

    ikinci soruya gelince boru başında ne kadar basınç ya da enerji olduğundan bağımsız boru uzunluğu enerji kaybına sebep olacaktır. yalnız bu boru iç pürüzlülüğüne bağlı olarak değişecektir. Pürüzlülük katsayısı yüksek ise enerjisi azalacağından itmesi de azalmış olacaktır.

    hocam şunu sormak istiyorum normalde boru aynı çapta gideceğine daha dar bir çapa düşerse geriye doğru bir basınç birikimi olmaz mı yani bir akım esnasında borunun 2S kısmından giren su S kesite düştüğünde geriye doğru oluşturacağı basınç nedeniyle net basıncın azalması ve borunun s ucunan birim miktarda çıkan suyun azalması gerkmez mi

    diğer bir ifadeyle eğer borunun 2s ucuna su veren bir su motoru var diyelim biz çıkışı s e düşürdüğümüzde bu motorun iş yükü artacak sistemin genel net basıncı düşecek ve s çıkışında her ne kadar suyun çıkış hızı artsa bile birim saniyede çıkan su miktarı azalacak bilmiyorum yanlış mı düşünüyorum




  • Şöyle düşünmelisin. Su miktarı yani debi su basıncına bağlı olmaksızın hız ve boru kesitiyle orantılı olarak değişir. Sisteme pompalama yapan motorun gönderdiği su miktarı değişmezse boru ucundan çıkan su miktarı da değişmez. Hızı artan alışkanların basıncı düşer doğru ama sisteme giren miktarla çıkan aynı olmak zorundadır. Bu suyun sıkıştırılamamasının bir sonucudur. Eğer debi kesit değişimlerinden etkilenseydi uzun mesafeli boru hatlarında hat içindeki ekipmanlardan kaynaklı çıkış debisi hayli düşük olurdu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Markov Nikov

    Şöyle düşünmelisin. Su miktarı yani debi su basıncına bağlı olmaksızın hız ve boru kesitiyle orantılı olarak değişir. Sisteme pompalama yapan motorun gönderdiği su miktarı değişmezse boru ucundan çıkan su miktarı da değişmez. Hızı artan alışkanların basıncı düşer doğru ama sisteme giren miktarla çıkan aynı olmak zorundadır. Bu suyun sıkıştırılamamasının bir sonucudur. Eğer debi kesit değişimlerinden etkilenseydi uzun mesafeli boru hatlarında hat içindeki ekipmanlardan kaynaklı çıkış debisi hayli düşük olurdu.

    Hocam işte benim söylemeye çalıştığım şey de kesit düşünce oluşacak geri basıncın debiyi düşürme durumu

    Bir de eğer debi kesitten etkilenmiyor ise musluk vanasını kıstığınızda neden su azalıyor

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Şimdi borudan tam kesit akan su ile musluğu karşılaştırmak anlamlı olmaz. Anlatmak istediğim. Debi sabit kalır. Çünkü giren su miktarı ile çıkan aynı olmak zorunda. Tabi bu devamlı çalışan sistemler için geçerlidir. Durgun sistemlerde ( şehir şebekesi gibi ) arkadan sürekli sisteme tazyik verilseydi vanayı açtık mı kapatamazdık. Geri basınçtan kastınız ne anlayamadım. Sistemlerde kesit değişmesi-redüksiyon, vana, vantuz, te dirsek gibi tüm parçalarda suyun hareketinden kaynaklı bir kuvvet oluşur. Dolayısıyla sistemin sağlığı için genelde bu kısımlar sabitlenir. Yani herhangi ikinci bir basınç oluşmaz. Şuan isale hatları hesabında kullanılan 2 hakim basınç vardır. birincisi işletme basıncı ( veya kot farkından kaynaklı basınç) diğeri de koç darbesinde oluşan ani dalgalanma basıncı. Eğer sizin dediğiniz gibi tüm kesit değişimlerinde debi azalıyor olsaydı. sulama projelerinde 150 km kadar boru hattı olabiliyor. O zaman debi çok çok azalırdı.

    Formül aynı Q=V.A Eğer debi sabit değilse kesit azaldığında azalır. Eğer sabitse kesit azaldığında hız artar. Formülün başka herhangi bağlı olduğu bir kısım yok. Sadece hız ve kesite bağlı. Şehir şebekeleri ile Pompalamalı taşıma sistemlerini birmiş gibi değerlendiremeyiz


    Geç cevap için kusura bakma pc bozuktu ancak girebildim.




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.