< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
2600k'nın performansını sınırlayan rtx 4090 diye bir cümle kurmadım. 2600k, rtx 4090'ın performansını aşırı derecede sınırlar. Bu aşırılığa yani ekran kartı kullanımı ≤95 düzeyinde gerçekleşir ise bir parça Darboğaz yapıyor diye bir terim olduğunu yazıyorum. 80+ titanium verimlilik güç kaynağı al, en verimli olduğu yerde %50 yük altında %96 verimlilikte çalışır. Senin mantığına göre o %4 enerji kaybı darboğaz. Hayır, değil. O fizik kuralları, kayıp olmak zorunda. Yanlış hatırlamıyorsam 1.5tsi 150bg motor gücü (volantta) bu 4 çeker sistemi ile birleştiğinde tekerde 110bg oluyor. Önden çeker arabada çok az olur, arkadan çeker arabada biraz daha fazla olur (uzun şaft). Aracın kullanım senaryosuna göre çekiş sistemi değişiyor. Sen şimdi ralli yapacak olan arabaya, 4 çeker en çok darboğazı yapmış burada 40bg güç düşmüş der misin? Dememek gerekir, ralli parkurunda o 4 çeker sistem, bozuk yolda en iyi performansı gösterir. Zaten motorun volantından çıkacak güç her türlü kayba uğrayacak. kayışlar var, motorun ürettiği güçten dinamometre dönüyor, klima çalışıyor, su devir daim yapıyor vs vs. Bunlar Darboğaz mı yapıyor motora? Kayıp olmak zorunda. Bu 4 çeker sistemin senaryosu ralli pistinde gitmek. Sende sistemi kurarken en iyi senaryoya göre kurmaya çalışıyorsun, o a4000 ekran kartı kişisel bilgisayarında da çalışabilir ama niye server tipi işlemci ve 64GB ram, server anakartina bi ton para bayıldın? O makinenin bir kullanım senaryosu var. Bunun için o parayı veriyorsun. Hatta 3090'da 24GB VRAM'e sahip, bunda da ai, llm çalıştırabilirsin. Niye gidip a4000 aldın? A4000'de darboğazlı sonuçta. Bir kullanım senaryosu var. Yüksek yoğunluklu hesaplama işleri için üretilmiş bir ekran kartı. Hesaplama yaptırmaya, llm çalışsın diye aldın. Kullanım senaryosu, bunda oyun açayım darboğaza sokayım değil. Oyun oynadığın sistemi ele alırsak yıllardır 16GB ram yetiyordu, niye artık yükseltme yapmayı düşünüyorsun? Nasıl olsa her zaman darboğazlı. En fazla kapisete taksan yani 128GB, bundan fazla ram kapasitesine ihtiyaç duyan oyunda yine darboğaz yapacak degil mi? Artık 16GB ram, oyunların ihtiyacını karşılamakta yetersiz kalıyor. 32 takıp bu darboğazı atlabiliyorsun. Genellikle ekran kartı kullanımı ≤95 ise darboğaz. yani tolere limiti %5. Bu %5'ten büyük olduğunda tolere edemiyor oluyor ve darboğaz terimi kullanılıyor. 7800x3d - rtx 4090 fhd ortalama 193fps 9800x3d - rtx 4090 fhd ortalama 200fps Ekran kartını rahatlıkla besliyor. Burada yeni işlemcinin daha hızlı, daha verimli olmasının etkisi var. 2700x - rtx 4090 fhd ortalama 89 fps. 9800x3d'nin %45'ı kadar performans göstermiş. Arada %65 kayıp var. Bu durum darboğaz. Çözünürlük 4K olunca 9800x3d %100, 2700x %78.6. çözünürlük artışından dolayı yük daha çok ekran kartına kaydı, darboğaz yine var. 4K'da, FHD'ye göre daha az darboğaz var. 7800x3d, 9800x3d darboğaz yok. İşlemcinin, ramin, güç kaynağının vs limiti var. Kullanım senaryosuna göre uyumlu ve dengeli sistem toplarsan Darboğaz olmak zorunda değil. "Homelab"sisteminde oyun oynamaya, kişisel bilgisayarında hesaplama işleri yaptırmaya çalışırsan darboğaz olur. "Homelab" hesaplama işleri, kişisel bilgisayar oyun olursa Darboğaz olmaz. Bu kadar kalın bir fark arada. Yeterli gelmiştir anlamana diye düşünüyorum. < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
|
9700x varken neden 7800x3d? Aradaki fiyat farkına zerre kadar değmez. Yurtdışından alıyorsan al da Türkiye de ütopik fiyat çekiyorlar. Yıl 2024 hala darboğaz meselesi konuşulmuş. Darboğaz dediğimiz şey efektif kullanamama olayı. Yüksek gpu alıp, düşük cpu alırsanız ekran kartı kullanım oranları %95'in altına düştüğü an darboğazdasınız deriz. Darboğazın mantığı budur. Yüksek cpu alıp düşük gpu almak pratikte bir sorun değil. İşlemci kullanımını engelleyen bir şey olmayacak. Belli başlı programlar yüksek cpu isteyebileceği için bu bir sorun DEĞİL. Özetle darboğaz vs yapmaz. Efektif olur mu sorusunu kendin cevaplaman lazım, ne kadar işlem gücüne ihtiyacın var bunu kestir önce. 5800x3d / 7800x3d / 9700x3d gibi işlemciler spesifik işlemler dışında gereksiz pahalı işlemciler. Ben almam. 9700x 12600 lirayken, 19000 lira 7800x3d almak delilikten başka bir şey değil. Bunun ana sebebi aradaki gerçek performans farkını o fiyat üzerinden almıyor olmak. Üç aşağı beş yukarı benzer performans gösteren işlemciye 7000 lira ekstra para vermek aklıma zerre kadar yatan bir şey değil. ![]() The Ryzen 7 9700X launched with terrible reviews, were they right or could it actually become the new king of gaming? In this video, the next in our "Ultimate PC Component Fighting Championship" battle series, we are going to find out. In the UpcFC series we’ve been helping you make the right choice by pitting two components against each other in the PC octagon to see who wins. In this video our focus will be on two top AMD gaming CPU’s, with the newly released Ryzen 7 9700X in the blue corner, taking on the AMD Ryzen 7 7800X3D in the red corner. In addition to showing you benchmarks across 18 games, I will also demystify the slew of negative launch day reviews and explain what went wrong. And if you stick around, I will share with you my pro tips for how to unleash the performance locked inside the new 9000 series chips, something you will definitely not want to miss.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Key Component Affiliate Link: AMD Ryzen 7 9700X - https://amzn.to/4gdqnhh
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Title: Should You Buy a Ryzen 7 9700X or 7800X3D?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chapters:
00:00 - Introduction
00:15 - Video Focus (9700X vs 7800X3D)
00:59 - AMD Ryzen 9000 Series Launch Issues
01:30 - Are The Negative Reviews Valid?
02:48 - The Way Reviewers Test CPUs Is Wrong
03:39 - How Did AMD Respond?
04:40 - Microsoft To The Rescue?
05:49 - What Should You Do?
06:08 - Test Setup & Methodology
09:01 - Benchmarks featuring Bruce Buffer
09:44 - Cinebench R24
09:49 - AIDA64 Extreme
09:54 - 3DMark Time Spy Extreme
09:59 - 3DMark CPU Profile
10:04 - Blender 4.2
10:09 - Geekbench 6
10:14 - Total War: Warhammer III
10:19 - Cyberpunk 2077
10:24 - Company of Heroes 3
10:29 - Microsoft Flight Simulator
10:34 - Forza Horizon 5
10:39 - Civilization VI
10:44 - Shadow of the Tomb Raider
10:49 - Red Dead Redemption 2
10:54 - Middle-Earth: Shadow of War
10:59 - Marvel’s Guardians of the Galaxy
11:04 - Formula 1 2023
11:09 - Call of Duty: Modern Warfare III
11:14 - The Talos Principle II
11:19 - Far Cry 6
11:24 - Horizon Zero Dawn
11:29 - Avatar: Frontiers of Pandora
11:34 - Skull and Bones
11:39 - Black Myth: Wukong
11:44 - 17 Game Average
11:59 - How To Optimize The 9700X (Step-by-Step Guide)
15:10 - Optimization Guide Summary
16:30 - Who Wins The Battle & Why?
18:16 - Recommendation
18:48 - Wrap-Up
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thank you for watching this video in the "Ultimate PC Component Fighting Championship” battle series. If you enjoyed today's video please hit that like button and subscribe so that you don't miss out on future episodes as other components battle it out in the PC octagon. Please also comment and offer suggestions on any future components that you would like to see go head-to-head.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blackbird PC Tech Links:
Website: https://blackbirdpc.tech/
Store: https://blackbirdpctech.store/
Benchmarks: https://blackbirdpc.tech/
Membership: https://www.youtube.com/channel/UCQwpOG-l1nYHtX2alMFdLFQ/join
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PC Component Affiliate Links:
Motherboard: Gigabyte X670E Aorus Master - https://amzn.to/4girjBa
CPU 1: AMD Ryzen 7 9700X - https://amzn.to/4gdqnhh
CPU 2: AMD Ryzen 7 7800X3D - https://amzn.to/4gdqt8D
Memory Kit 1: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5-6000 CL30 - https://amzn.to/3ZcwvQV
Memory Kit 2: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5-6400 CL32 - https://amzn.to/4cWTzGn
GPU: Asus ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition - https://amzn.to/3B4kJ0I
CPU Cooler: EVGA CLCx 360mm AIO - https://amzn.to/3z1dMx4
Storage: 2TB SK Hynix Platinum P41 NVMe Gen 4 M.2 SSD - https://amzn.to/4ecfmek
PSU: Gigabyte GP-AP1200PM 1200W Platinum - https://amzn.to/4eeuo39
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Memory Testing Software:
Memtest86+ - https://www.memtest.org/
Karhu - https://www.karhusoftware.com/ramtest/ https://www.youtube.com/watch?v=vkoiCfDK1SU&feature=youtu.be |
_____________________________
O kadar çok şey sattım ki artık liste tutmuyorum.
|
Hocam ilerleyen zamanlarda 4080 super çekmeyi düşünüyorum o yüzden iyi bir işlemci istedim. 9700X, 4080 Super'i güzelce besleyecekse sorun yok onu alırız. Ama 2K High-Ultra arası ayarlarda oyun oynamayı planlıyorum. Bazı oynadığım oyunlarda işlemci ağırlıklı kullanım sağlıyor bundan sebep 7800x3d ile bozduk bir tık kafayı. Sizinde dediğiniz gibi CPU'nun GPU'dan iyi olması sorun değil, amacım birazda almışken iyisini alayım 3-5 sene derdim olmasın aksın gitsin mantığıyla baktım birde olaya. < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AdaletNamluda55 -- 27 Kasım 2024; 16:50:48 > |
_____________________________
|
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
Hebele hübele ingilizce kısaltma kullanman, hitap şeklinden dolayı artık seni dikkate almıyorum. Darboğaz, bilgisayarda terimdir, tanımı vardır ve subjektif değildir. "Eğer belirli bir bağlamda veya teknik bir açıklama için kullanılıyorsa, terimdir. Daha soyut, geniş ve bağlamdan bağımsız bir sınırlama fikrini ifade ediyorsa, kavramdır." Aşağıya GPT cevabını bırakıyorum, düzeyleriniz yakın olduğu için anlama ihtimalin olabilir. "1. Dengeli Sistemlerde Darboğaz Olmaz:
2. Uygulama ve Kullanım Koşulları Belirleyicidir:
3. Bileşenler Doğru Seçilirse Darboğaz Minimuma İner:
4. Teknolojik Gelişmeler Darboğazı Azaltıyor:
5. Her Sistem İçin Darboğaz Olmak Zorunda Değil:
Kısaca:
Olayı anlamamakta ve yazdıklarımı çarpık anlamayı bırakmalısın. Bir şekilde kolay olsun diye daha uç noktalardan örnekler verdim. RTX 4060 Ti 16GB, 4K çözünürlükte, hi-res texture processing için yeterli VRAM sağlayabilir. Ancak rasterization aşamasında bazı zorluklarla karşılaşabilir. 128-bit memory bus, GDDR6'nın yüksek hızları sayesinde yeterli bandwidth sunabilir, ancak texture fill rate sınırlamaları nedeniyle 4K çözünürlükte performans yetersiz kalabilir. Bu kartın özellikle 4K ultra grafik ayarlarında DLSS gibi ölçeklendirme teknolojilerine ihtiyaç duyacağı ortada. Mesajları yukardaki gibi yazman ayrı gereksiz. Türkçe olarak yazmak varken İngilizce kısaltmaları ekleyince doğrusu mu oluyor :D RTX 4060 Ti 16GB, 4K çözünürlükte yüksek çözünürlüklü dokuları işlemek için yeterli VRAM kapasitesine sahiptir. Ancak rasterizasyon aşamasında bazı performans sorunları yaşanabilir. 128-bit bellek veri yolu, GDDR6'nın yüksek hızları sayesinde yeterli bant genişliği sağlayabilir, ancak doku doldurma oranı (texture fill rate) sınırlamaları nedeniyle 4K çözünürlükte performans düşebilir. Özellikle 4K ultra grafik ayarlarında bu kartın DLSS gibi resulation scaling teknolojilerine ihtiyaç duyacağı ortada. "reductio ad absurdum" dediğin saçma indirgeme, darboğaz konusunda saçma yaklaşıma karşılık nasıl saçma düşündüğün için abartılı "PSU Effiency" örneğini yazdım :D Sen darboğazı sağa sola kaydır, kafana göre takıl, daha limit - teknik kısıtlama - darboğazı terimlerinden habersiz birisine anlatmakla vakit kaybetmeyeceğim. Sen ister ALU'ya kaydır, ister FPU'ya kaydır, yetmezse GPU l2 cache'e kaydır oraya darboğaz yaptır. Benim kulandığım subjektif değil de hadi senin dediğin gibi subjektif olsun. Bu durumda da kişiye göre değişebilen bir yargıya karışmak saygısızlık olur. Haddini aşma KARDEŞ! Ek düzeltmelerini de GPT sağ olsun ekliyorum :D 1."Darboğazın Her Zaman Var Olduğu İddiası Yanlıştır Darboğaz, sistemin herhangi bir bileşeninin diğerlerini belirgin şekilde yavaşlattığı durumdur. "Darboğaz her zaman vardır" iddiası yanlıştır; çünkü düzgün dengelenmiş sistemlerde darboğazın etkisi fark edilemeyecek kadar küçük olabilir. Darboğaz yalnızca teorik bir limit değil, uygulamalı olarak hissedilen bir kısıtlamadır. 2. Darboğazın Subjektif Olduğu İddiası Eksik ve Yanıltıcıdır Darboğaz, nesnel olarak ölçülebilir bir durumdur. Performans analiz araçlarıyla GPU, CPU veya diğer bileşenlerin kullanım oranları incelenerek darboğazın hangi bileşenden kaynaklandığı tespit edilebilir. Subjektif yorumlar yalnızca darboğazın kullanıcıya ne kadar rahatsızlık verdiğiyle ilgilidir. 3. Limitler Darboğaz Olarak Yorumlanamaz Bir sistem bileşeninin doğal performans sınırlarına ulaşması her zaman darboğaz anlamına gelmez. Darboğaz, sistemin belirli bir kısmının diğer bölümleri aşırı derecede yavaşlatmasıdır. Örneğin, bir GPU'nun yüksek çözünürlükte %100 kapasitede çalışması beklenen bir durumdur, ancak CPU’nun bunu sınırlaması darboğazdır. 4. 2600K ve RTX 4090 Örneği Yanlış Kategorize Ediliyor Eski bir işlemci ile modern bir GPU kullanımı, ciddi uyumsuzluk yaratır. Bu durum modern sistemlerdeki hafif darboğazlarla aynı kefeye konulamaz. Hafif darboğazlar, sistem performansını %5-10 düzeyinde etkilerken, ciddi uyumsuzluklar performans kaybını %50 veya daha fazla artırabilir. Sonuç: Darboğaz kavramı, mesajda belirtildiği gibi "her zaman vardır" diye genellenemez ve tamamen subjektif bir algıya indirgenemez. Darboğaz, teknik olarak tespit edilebilen, sistem performansını etkileyen ölçülebilir bir durumdur. Limit ve darboğaz arasındaki farkı göz ardı etmek, kavramın doğru anlaşılmasını engeller. Bu nedenle mesajdaki darboğaz tanımı ve yorumlaması, teknik açıdan eksik ve hatalıdır. Hadi kal sağlıcakla |
_____________________________
|
Ingilizce kisaltma kullanmamin sebebi yerlesik terminolojinin onlar olmasidir. FPU icin KNU yazmis olsam kim ne anlayacak? ChatGPT senin gibi bir halttan anladigini zanneden insanlarin yazdigi seylerden derliyor o cevaplari. Seviyesi sana yakin yani. Sen darbogazsiz sistemlerinle termodinamigi ihlal eden isler yapmaya devam et. Fizik kurallari neymis senin gibi internet bilginleri varken. |
_____________________________
|
Sen önce limit ve darboğaz terimlerini birbirinden ayırmayı öğren ondan sonra konuşalım. Floating-Point Unit - kayan nokta birimi. Kısaltması knu olmaz zaten ChatGPT, bir şey bildiğini sananlardan daha yüksekte olmalı. 4o yerine eski 3.5 modelini ya da daha eski modeli kullanmak daha çok anlamana yardımcı olabilir sanırım. Bileşenin performansının en yüksek seviyesi ile bu en yüksek seviyeye ulaşmasını engelleyecek bir başka bileşeni tanımlayan terimleri ayıramayacak birisi mi fizik kuralından bahsediyor? Fizikten önce okuduğunu anlaman gerekiyor. Anlamadan öğrenemezsin. Senin gibi iki terminoloji kelimesi kullanınca teknolojide çığır açmış birisi varken fiziğin kurallarını bile aşarsın. < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
|
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
Eminim yapay zeka senden çok daha iyi. Şu mesajın kalitesi üst düzeyde. Yapay zeka bile vakit kaybı olduğunun farkında ama eğitim, zaman ve sabır ister. "Darboğaz kavramını anlamadığınız çok net. Bu yüzden bir kez daha, teknik olarak ve kesin bir dille açıklayayım. 1. **Darboğaz Tanımı** Darboğaz, sistemdeki herhangi bir bileşenin performans sınırının, diğer bileşenlerin potansiyel performansını sınırladığı durumdur. Bu, **teknik bir terimdir** ve öznelliğe yer yoktur. "Ben hissetmiyorsam darboğaz yoktur" gibi ifadeler tamamen yanlıştır çünkü bir darboğazın varlığını belirlemek için ölçülebilir ve nesnel metriklere ihtiyaç vardır, hissiyata değil. 2. **Karmaşık Sistemlerin Doğası** Bir sistemdeki tüm bileşenlerin aynı anda maksimum verimle çalışmasını beklemek, temel sistem tasarımı prensiplerine aykırıdır. Hiçbir sistem bu şekilde tasarlanmaz, çünkü: - Farklı bileşenlerin farklı işlevleri vardır ve performans eğrileri farklıdır. - İşlemci ve ekran kartı gibi bileşenlerin senkronize bir şekilde tam kapasitede çalışması hem pratikte hem teoride mümkün değildir. 3. **Yanlış Anlayışlarınız** "Parçalar birbirlerinin performansını sınırlıyorsa darboğaz vardır" diyorsunuz. Bu kısmen doğru, ancak bu durumda bileşenlerin performansını sınırlandıran şey sistemdeki **tasarım gereği olan doğal farklılıklar mı**, yoksa gerçekten **optimizasyon sorunları mı**, bunu ayırt etmek gerekir. Sistem tasarımı bilgi eksikliğinizden ötürü darboğazı yanlış yorumluyorsunuz. 4. **Subjektif Yaklaşımın Yanlışı** "Ben darboğaz olduğunu hissetmiyorsam da yoktur" demeniz, mühendislik açısından tamamen temelsiz bir argümandır. Teknolojik analizler hislere dayanmaz. - Örneğin, bir oyunda işlemci %100 yükteyken ekran kartı %50'de çalışıyorsa, burada işlemci darboğazı vardır. Siz bunu hissetmeseniz bile teknik analizler bunu gösterebilir. - Hislere değil, **teknik verilere ve ölçümlere** bakarız: FPS, gecikme süreleri, bileşen yükü gibi. 5. **Kendi Söyleminizdeki Çelişkiler** Bir yandan "limit, üst sınır gibi kavramlar Türkçe’de kullanılmıyor" diyorsunuz, diğer yandan "teorik azami performans" gibi ifadelerle sınır kavramını kendiniz kullanıyorsunuz. Eğer bu kavramları kabul etmiyorsanız, darboğazı anlamanız zaten imkânsız. 6. **Tekrar Açıklama Gerekirse** Darboğaz, sadece "uygun olmayan parçalar bir araya gelince" oluşmaz. Sistem tasarımında optimal bileşenler bile her zaman birbiriyle tam uyumlu çalışamaz. Farklı bileşenlerin teorik sınırlarına bağlı kalmadan, **gerçek dünyadaki performansını** ölçmek, darboğazı anlamanın ve çözmenin temelidir. Sonuç olarak, hislerinize değil, teknik verilere ve ölçümlere dayalı bir anlayış geliştirmeden bu konuyu kavrayamayacaksınız. Eğer bu konuda daha fazla teknik bilgi isterseniz, spesifik örneklerle açıklama yapabilirim. Ancak 20 mesajdır bu kadar basit bir şeyi anlamıyorsanız, size anlatmak için daha fazla zaman harcamak verimsiz olacaktır." < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
|
Yenileme hızı düşük monitörler görebileceğiniz FPS sayısını kısıtlar. Bilgisayarınız 100 FPS'nin üstüne çıkabilecek güce sahip olsa da 60/75 Hz'lik bir monitör kullanıyorsanız bu fazla FPS'leri göremezsiniz. Monitör yenileme hızı darboğazı; Çözünürlük ve/veya görüntü (maksimum/ultra, yüksek, orta, düşük, çok düşük) ayarları düştükçe işlemciye daha fazla yük biner, bu sebeple ekran kartı işini (işlemciden) daha hızlı yapar. İşlemci darboğazı; Çözünürlük ve/veya görüntü (çok düşük, düşük, orta, yüksek, maksimum/ultra) ayarları yükseldikçe ekran kartına daha fazla yük biner, bu sebeple işlemci işini (ekran kartından) daha hızlı yapar. Ekran kartı darboğazı; |
_____________________________ |
Simdi tanimlara bakalim ![]() ![]() Herhangi bir sozlukte senin yaptigin tanimi bulamadim ben. Bulabilirsen buraya koy. OEMlerin pazarlama metinlerini dogru bilgi olarak kabul edeceksen senin icin yapabilecegim bir sey yok. Ben hissetmiyorsam darbogaz yoktur ifadesi senin darbogaz anlayisini tiye almak icindi. Birkac kez tekrar okursan anlayabilecegini dusunuyorum.
Buna aykiri bir sey soyledim mi ben herhangi bir yerde? Optimizasyon sorunlariyla tasarim kaynakli tabii farkliliklar arasinda bizim bulundugumuz noktada bir fark yok, sonrasinda var; her ne sebeple olursa olsun bir parca pipelinea darbogaz olacak ya, optimizasyon sonrasinda o darbogaz baska bir parcaya kayacak eger optimizasyon basariliysa ama bunun neticesinde performans artmis olacak cunku ilk basta darbogaz olan parcadan daha "genis" bir darbogaz olacak bu.
Yukarida da belirttigim uzere bu bir kinayeydi fakat anlayamadigin icin seni suclayacak degilim. Celiski olarak buldugunu zannettigin seyleri de anlayamamissin. Limit diye bir kavram matematikte var mesela ama bizim konustugumuz konuda yok, onda darbogaz kavrami var. Sen darbogazi sadece tipik olarak birbiriyle calistirilmayacak yaslardaki donanim arasinda olabilecek bir sey zannettigin icin sana darbogazin herhangi bir pipelinein uretecegi performansin limiti oldugunu ve bunun her durumda gecerli oldugunu anlatmak amaciyla kullandim. Genel-gecer kabul gormus bir terim degil yani bu limit bizim konustugumuz konuda, hos darbogaz da yanlis kabul goruyor ama Hz-T/s farki gibi pratikte bir sorun cikartmiyor. Simdi mesela sen okudugunu anlayamiyorsun ya; iste okudugunu anlamak icin kullandigin pipelineda bir darbogaz var ama optimizasyonla giderilebilecek cinsten olduguna emin degilim maalesef. |
_____________________________
|
"### **1. Darboğaz ve Limit Kavramlarının Ayrımı** Darboğaz ve limit birbirinden farklı kavramlardır. Bunları aynı şeymiş gibi ele almak ciddi bir kavram karmaşasına yol açar: 1. **Darboğaz (Bottleneck):** Sistem performansını sınırlandıran bileşendir. Darboğaz, sistemin teorik performansına ulaşmasını engeller. Örneğin, yetersiz bir CPU, güçlü bir GPU’nun tam performans göstermesine mani olabilir.
2. **Limit (Theoretical Limit):** Matematiksel olarak, bir sistemin ulaşabileceği üst veya alt sınırı ifade eder. Limitler genelde **teoriktir** ve optimizasyonlar bu sınırı değiştiremez; yalnızca sisteme ne kadar yaklaşılabileceğini etkiler. Darboğaz, sistemde her zaman bir bileşenin diğerlerinden daha yavaş olduğu anlamına gelir, ancak bu **her zaman bir darboğaz var** demek değildir. Darboğaz **bağlama** ve sistemin kullanım senaryosuna bağlı olarak değişir. --- ### **2. "Her Zaman Darboğaz Vardır" İddiası: Yanıltıcı** Bu iddia, limit ve darboğaz kavramlarını birbirine karıştırmanızdan kaynaklanıyor. Sistem performansı bağlamında açıklayalım: - **Darboğaz Değişkendir:** Bir sistemde darboğaz yalnızca spesifik bir kullanım senaryosunda tespit edilebilir. Örneğin, bir oyunda CPU darboğazı yaşanırken, başka bir iş yükünde GPU darboğazı oluşabilir.
- **Her Zaman Darboğaz Olmaz:** Sistem kullanım senaryosuna göre tüm bileşenlerin uyumlu bir şekilde çalıştığı durumlar vardır. Örneğin, CPU ve GPU’nun %100 verimle çalıştığı bir video işleme senaryosunda darboğaz yoktur; bu durum "uyumlu performans" olarak tanımlanır. Bu nedenle, "her zaman darboğaz vardır" demek teknik olarak yanlıştır. Bu ifade, darboğazın bağlama bağlı doğasını anlamamaktan kaynaklanır. --- ### **3. Optimizasyon ve Darboğazın Değişimi** Optimizasyon ve darboğaz arasındaki ilişkiyi doğru anlamak için şu önemli noktayı vurgulamalıyız: - **Optimizasyon Darboğazı Giderir:** Optimizasyon sırasında darboğaz bir bileşenden başka birine kayabilir, bu da sistemin genel performansını artırır. Ancak optimizasyon, tüm sistemin limitlerine ulaşmasını sağlamaz. - **Darboğaz Sabit Değildir:** Darboğaz, kullanım senaryosu ve sistem bileşenleri arasındaki ilişkilere bağlı olarak değişir. Örneğin, işlemci darboğazı çözülürse, yeni darboğaz bellek veya depolama biriminde ortaya çıkabilir. Darboğazın sürekli var olduğunu iddia etmek, optimizasyon süreçlerini yanlış anlamaktır. --- ### **4. Teknik Sonuçlar** 1. **Darboğaz Her Zaman Olmaz:** Darboğaz, bağlama ve kullanım senaryosuna bağlıdır. Tüm bileşenlerin tam uyum içinde çalıştığı durumlar olabilir. 2. **Darboğaz ve Limit Aynı Şey Değildir:** Limit, sistemin teorik maksimumunu ifade ederken, darboğaz, performansı sınırlayan geçici bir faktördür. 3. **Optimizasyon, Performansı Artırır:** Darboğaz yer değiştirir veya azalır, ancak tüm bileşenlerin limitlerine ulaşması genellikle mümkün değildir. Sonuç olarak, darboğazı ve limiti karıştırarak konuyu anlamakta güçlük çektiğiniz anlaşılıyor. Bu iki kavramı doğru anlamadan ileriye yönelik bir tartışma yapmak mümkün değil. Tartışmayı teknik çerçevede tutabilmek için kavramları netleştirmenizi öneririm." https://www.webopedia.com/definitions/bottleneck/ < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
|
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
"Bu görüş tamamen yanlıştır ve darboğaz kavramını anlamadığınızın bir göstergesi. Şimdi, "darboğaz" ve "limit" kavramlarını net bir şekilde açıklayıp i7-2600K ve RTX 4090 örneği üzerinden durumu değerlendirelim: --- ### **1. Limit Nedir?** Limit, bir sistemin **teorik maksimum performans kapasitesidir**. Örneğin, RTX 4090’ın teorik limiti, belirli koşullar altında sunduğu maksimum FPS değeridir (örneğin 1080p çözünürlükte 400 FPS gibi). Ancak bir bileşenin kendi sınırına ulaşması, sistemin tamamında o performansı göreceğiniz anlamına gelmez. --- ### **2. Darboğaz Nedir?** Darboğaz (bottleneck), bir sistemdeki **zayıf bir bileşenin diğer bileşenlerin performansını sınırlaması**dır. Bu, geçici bir durum değildir; donanım uyumsuzluklarının doğrudan bir sonucudur. Darboğazın etkisi, kullanılan oyun, çözünürlük, işlemci ve ekran kartının güç dengesine göre değişir. --- ### **3. 2600K Üzerine RTX 4090 Takıldığında Durum** RTX 4090, 2600K’nın performans sınırlarını o kadar aşar ki bu kombinasyonda net bir darboğaz oluşur. Bunun birkaç sebebi vardır: - **2600K'nın Eski Mimarisi:** 2600K, 2011 yılında çıkmış, 4 çekirdek ve 8 iş parçacığına sahip, günümüz standartlarında son derece zayıf bir işlemcidir. Modern oyunlar, çok daha fazla çekirdek ve yüksek IPC (instructions per clock) gerektirir. RTX 4090, işlemciden yeterli veri akışını alamadığı için düşük kullanımda çalışır. - **PCIe Sınırlamaları:** RTX 4090, PCIe 4.0 desteklerken, 2600K yalnızca PCIe 3.0 destekler. Bu, ekran kartının CPU ile veri aktarımını sınırlar. Yani ekran kartı, sahip olduğu bant genişliğini kullanamaz. - **Çözünürlük ve FPS Etkisi:** - **1080p Çözünürlük:** Bu çözünürlükte ekran kartı üzerindeki yük çok azdır. Performans büyük ölçüde işlemciye bağlıdır. 2600K, bu durumda RTX 4090’ı %100 kapasiteyle kullanamaz ve ciddi darboğaz oluşturur. Örneğin, RTX 4090 ile 400 FPS beklerken, 2600K yüzünden 100 FPS veya daha düşük değerler görebilirsiniz. - **4K ve 8K Çözünürlük:** Daha yüksek çözünürlüklerde yük ekran kartına kayar, ancak 2600K’nın düşük performansı, oyun içinde tutarsız FPS değerlerine ve gecikmelere neden olmaya devam eder. **Sonuç:** Bu kombinasyonda darboğaz kaçınılmazdır. "Geçici bir durum yok" demek yanıltıcıdır, çünkü darboğaz sistemin yapısal bir problemidir ve bu işlemci ile bu ekran kartı asla dengeli bir performans sergileyemez. --- ### **4. Sonuç ve Özet:** Darboğaz geçici değil, sistem bileşenleri arasındaki uyumsuzluğun bir sonucudur. 2600K gibi eski bir işlemciyle RTX 4090 kullanıldığında: 1. RTX 4090’ın performansı **ciddi şekilde sınırlanır**. 2. Düşük çözünürlükte darboğaz daha belirgin hale gelir. 3. Darboğazdan kurtulmak için işlemcinin güncellenmesi zorunludur. **Bu nedenle, "2600K üzerinde darboğaz yoktur" gibi bir ifade teknik olarak hatalıdır. Darboğazın geçici bir durum olmadığını anlamak için sistem bileşenleri arasındaki performans ilişkisini doğru kavramanız gerekir.**" < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
|
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > |
_____________________________
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
MSI MAG X570 Tomahawk Wi-Fi | Ryzen 7 5700X3D | 2x16GB Corsair Vengeance LPX 3600CL16 | XFX RX 6800 XT Speedster Swft 319 | 2TB Corsair MP510 | 6x Arctic P12 PWM PST | Reeven Hans | Phanteks P400A | be quiet! Pure Power 11 BN297 500W | AOC 24G2U | HyperX Alloy Origins Core Red | Logitech G305
|
Başka develerle ilgilenmek yerine kendi deveni atlatmaya çalış. İyi günler. < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
_____________________________
|