Oculus Quest 2'den Quest 3'e Geçiş Yapmaya Değer Mi? Arkadaşlar, şu an öyle çok detaylı ve teknik bilgiler vererek bir inceleme mahiyetinde değil, sadece bu konudaki düşüncemi ve temel mantığı paylaşmak istiyorum. Elimde Rift 1 varken Quest 1 çıktı ve ürün tanıtımlarında bu çıkan yeni ürünün eskisine oranla %50 daha iyi olduğuna ilişkin tanıtımlar yapılıyordu. Quest 1'i aldıktan ve denedikten sonra görüntü kalitesinde hiçbir fark göremedim. Şimdi Quest 2 ile Quest 3 için yine aynı şeyler söyleniyor. %40-%50 daha iyi! Arkadaşlar inanmayın, bu açık bir yalan ve asla gerçeği yansıtmıyor. Görüntü kalitesi konusunda yine ikisi arasında çok fazla (yani 2'den 3'e geçmeye değecek kadar) bir fark olmayacak. Çünkü ikisi arasındaki çözünürlük farkı kayda değer bir fark oluşturmayacak kadar az. (Yüzde %15 ve zaten bu göz başına çözünürlük saçmalığını da kim uydurdu bilemiyorum. -Muhtemelen pazarlama departmanları uydurmuştur!- İki gözün çözünürlüğünü toplayıp gerçek çözünürlük diye yutturma çabası tamamen pazarlama hilesi, bunu da önemle belirtmiş olalım.) Denilebilir ki: Ama birçok iyileştirme ve teknik iyileştirme ve güçlendirmeler var? Cevap: Evet, doğru. Quest 3 ilk kez satın alımda bu yüzden tercih edilebilir ve böyle bir ürünü ilk defa satın alanların Quest 2 yerine Quest 3 almaları daha iyi bir tercih olabilir ama zaten elinde Quest 2 olanlar, ödeyecekleri paranın karşılığını tam manasıyla alamayacaklar ve eskisine oranla çok daha iyi bir görüntü kalitesiyle karşılaşamayacaklar, biz bunu söylüyoruz. Şimdi bu düşüncemizin de temel mantığı şöyle: Görüntü çözünürlüğü dışındaki teknik anlamdaki tüm iyileştirmeler ve güçlendirmeler VR gözlükler için destek mahiyetindedir ve yan unsurlardır. Ama Vr gözlükler için en önemli ve asıl olan şey görüntü kalitesidir ve görüntü kalitesi için de asıl olan çözünürlüğün yüksek olmasıdır ve çözünürlüğü gerçek anlamda yükseltmeden (yani en azından %50 arttırmadan veya 2 katına çıkarmadan) diğer her türlü iyileştirme ve güçlendirmeler göz boyamaktan veya performans iyileştirmelerinden başkaca bir anlam ifade etmeyecektir. (Daha iyi bir görüntü kalitesi olmadan, görüntü takılmıyor diye mi teselli olacağız? Bunun anlamı nedir?!) Biz bu kanaatteyiz. Halbuki bu kadar uzun zaman geçmesine rağmen ve piyasada çok daha yüksek çözünürlükteki VR gözlükler şu anda mevcutken (fiyatları çok daha yüksek de olsa varlar!) çözünürlüğü %15 arttırıp sonra da sanki %40-50 daha iyi diye promosyon ve tanıtım yapmak pazarlama hilesinden başka bir olmadığını düşündürmeli hepimize. (Yok efendim %40 daha inceymiş, %50 daha performanslıymış. Ama aynı ağırlığa sahip! Göze daha yakın olunca ağırlık dengeleniyormuş! Kabul ederseniz buyrun.) Sonuç olarak elinde Quest 2 olanların bu tespitlerimizi dikkate almalarını tavsiye ediyoruz. Maddi olarak çok fazla serbestliğe sahip olmadıkça ve özellikle asıl beklentiniz görüntü kalitesi yönünde ise, Quest 3'e ödeyeceğiniz paranın değmeyeceği kanaatindeyiz. Bu kanaatimizi destekleyen diğer bir nokta da şudur: VR piyasasını hareketlendirmek için yapılan yoğun Metaverse propagandaları çok da işe yaramadı. VR içeriklerinin kalitelerinin ve sayısı artmadı ve halen yerinde sayıyor. Half Life Alyx’den sonra gerçek anlamda kaliteli kaç tane AAA kaliteli VR içerik sunuldu derseniz, eminim 10 tane bile sayamazsınız. En kaliteli olanları bile, ne yazık ki klişe ve sıkıcı VR dinamikleriyle oyunu doldurmuşlar. (Örneğin Horizon VR gibi) Lütfen yanlış anlaşılma olmasın. Bakın, söylediğimiz şey şu: Eğer bir Quest 2'niz yoksa, evet kesinlikle almaya değer. Ancak onu değiştirmekteki amacınız görüntü kalitesini iki katına çıkarmaksa, elbette onu almamalısınız! Çözünürlük Quest 3'ün en az iki katına, hatta iki katından da fazlasına çıkarılmadığı sürece, görüntü kalitesi yeterince tatmin edici olmayacaktır! Bu durum Rift cihazının geliştiricisi ve diğer uzmanlar tarafından da ifade edilmektedir! An itibariyle VR gözlüklerin en sevimsiz ve bir türlü aşılamayan ve son kullanıcı seviyesine asla ulaşamayan özellikleri şudur: Çözünürlüklerinin düşüklüğü ve gözlük içindeki görüntünün bulanık olması ve düşük kalitede olması. Aslında böyle olması, şu handikap nedeniyledir: Kaynak görüntü çok yüksek çözünürlüğe sahip olsa da gözlük içinde gördüğünüz çözünürlüğün bundan çok daha düşük olması. Evet şu anda göz başına en fazla 4K çözünürlük sağlayan Pimax 8K VR gözlük bile bu işin çok uzağındadır. (ki aslında bu 8K isimlendirmesi tamamen aldatmacadır, doğrusu 2*4K dır.) Çünkü bakınız çok değerli bir bilgi aktaracağız sizlere şimdi: Oculus Rift'in tasarımcısı Plamer Luckey'e göre , göz başına en az 8K çözünürlük (7680 x 4320) elde edilene kadar pikselleşme tamamen ortadan kalkmayacak. Kaynak: https://xinreality.com/wiki/Resolution#cite_note-1 Hatta yukarıdaki kaynak sayfada bu söz için ilginçtir ki, "Mükemmel VR için neden göz başına 8K çözünürlük yeterli değil? isimli yazı kaynak olarak gösterilmiş. Meraklılar onu da okuyabilirler: < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi lostideas -- 3 Ekim 2023; 14:12:18 > |
Bildirim