Şimdi Ara

NEVRUZ KİMİN BAYRAMI?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
21
Cevap
0
Favori
364
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • NEVRUZ KİMİN BAYRAMI?

    Alper Aksoy

    1985’lere kadar Türkiye’de Kürtler dışında Nevruz Bayramı kutlamalarına rastlanmazdı. Ne zaman ki PKK bu bayramı bir propaganda malzemesi olarak sahiplendi işin rengi birden değişmeye başladı. “Terör için önlem paketleri”nin içine “Devlet tarafından Nevruz Bayramı ithal edilmesi” yerleştirildi... “Türk Dünyasının ortak bayramı”, “Türk’ün milli bayramı” hatta daha da ileri gidilerek “Türklerin Ergenekon’dan çıkış bayramı” takdimleriyle yeni bir bayrama kavuştuk.

    Hoş geldin Sultan Nevruz!.. Niçin getirildiğini biliyoruz ama sen kimsin, nereden geldin, soyun sopun nedir?.. Şimdi bu soruların cevabını aramaya çalışalım.

    Herkes gibi benim de aklıma gelen ilk konu “Madem Türk’ün milli bayramıdır, öyleyse ismi niye Türkçe değil?” sorusudur. Çünkü Nevruz Farsça bir kelimedir. Farsça’da halen kullanılan nev:yeni, ruz:gün kelimelerinden oluşmuş bileşik bir isimdir.

    Dünya dillerinde bir kelimenin kökeni o kavramın tapusu anlamına gelir. Bu düşünceden hareketle Farsların tarihine baktığımızda M.Ö. II. yy da Nevruz Bayramı kayıtlarına rastlanıyor... Aslına bakılırsa Nevruz bir Zerdüşt ve Mecusi bayramı... Günümüzdeki Nevruz kutlamalarında ateş yakılması ve üstünden atlanması bile ateşperestlikten geldiğine işaret etmektedir. Türkler tarihin hiçbir döneminde ateşe tapmadıkları için Nevruz’un ilk kaynağının Türkler olması mümkün değildir.

    Şimdi çağlar içinde kimler Nevruz Bayramı kutlamış oraya bakalım:

    Babiller 21 Martı “Akitu Festivali” olarak kutlarlardı.

    Hititler, 21 Mart'ı Pruliyyas Bayramı olarak kutlarlardı.

    Bugün Japonlar, 21 Mart'ı Shunki Korel Sai ismiyle kutlarlar.

    Arnavutlar ise 21 Mart Sultan Nevruz olarak kutlar.

    Çinde Yüenşiao adıyla Nevruz/Bahar Bayramı kutlamaları yapılır.

    Türk dünyasının tamamında Nevruz’un kutlandığı bir gerçek. Hatta Türk Dünyası’nın tamamında Nevruz kelimesiyle hiç oynanmamıştır. Türk dünyasında Nevruz’un kutlanır olması “Türk’ün milli bayramı” olduğu anlamına gelmez. Millet olarak konuları abatmayı çok seviyoruz. “Nevruz Türklerin Ergenekon’dan çıkış bayramı” abartısı da bunun tipik bir örneğidir. Ben Ergenekondan sadece Türklerin çıktığını biliyordum. Peki, Farslar, Japonlar, Çinliler, Hititler, Babiller de Nevruz kutladıklarına göre acaba Ergenekon’dan çıkarken onlarda mı yanımızdaydı?.. Nevruz kutlamaları ile onlarda mı Ergenekondan çıkışı kutluyorlar?.. Mecusiliğin devamı mahiyetindeki Bahailer de Nevruz kutlaması yapıyorlar. Acaba Bahailer de Ergenekondan bizimle beraber mi çıktılar?..

    Şimdi gelelim Kürtlere. 1970’li yıllarda ortaya atılan uyduruk Kawa efsanesi ile Nevruz’a “Kürt Özgürlük Bayramı” mahiyeti kazandırılması tam bir komedidir. Çünkü tarihi kayıtların hiçbirinde Kürtlerin Mecusi yani ateşe taptıklarına dair bir kayıt yok. Bu Zerdüşt geleneğini devlete isyanda terör unsuru olarak kullanmakla hem kendilerini Mecusi ateşine attılar hem de Türkleri...

    19 Şubat 2010 tarihli toplantısında UNESCO 21 ve 22 Martta kutlanan Nevruz Bayramını Türk’ün milli bayramı olarak değil “Somut olmayan dünya kültürel mirası” listesine aldı. Doğru olan da buydu. Çünkü "1 Mayıs Dünya İşçi Bayramı" gibi Nevruz Bayramı enternasyonal bir gündür. Kökeni Fars olsa da kuzey yarım küredeki bütün halklar tarafından kutlanan astrolojik bir gündür.

    Astrolojik olarak 21 Mart, burçlar sırasında ilk olarak yer alan koç burçunun başlangıç günüdür. Nevruz, baharın ilk günüdür ve bu gün kuzey yarım kürede gündüz gece eşitliğinin oluştuğu gündür. Ayrıca hem kuzey hem de güney kutbu aynı anda gün doğumu hattındadırlar ve gün ışığı her iki yarım küre arasında eşit olarak paylaşılmaktadır.

    Anlattığım gerekçelerle Nevruz’u “Türk’ün milli bayramı” olarak içime sindiremiyorum; Türk dünyasının ortak kutlaması olsa bile...

    Varsayalım ki iki asır sonra Paskalya kutlamaları bütün Türk dünyasına yayılsa bu defa “Paskalya Türk’ün milli bayramıdır” mı diyeceğiz?..
    http://www.enpolitik.com/mobil/kose-yazisi/985/nevruz-kimin-bayrami.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi wolfestein -- 30 Mart 2018; 21:53:53 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >







  • Ben bu sorunun cevabinin tam olarak ne anlam ifade edecegini merak ediyorum. Kürtlere has bir bayram olsa ne olur, olmasa ne olur?



    Ote yandan, baharin gelmesinin kutlanmasi mevzusu ortada herhangi bir devlet yokken bile kesin vardi bana gore. Kimseye ait olmayan bir sey bu. Ben bu tarz meselelerin tartisilmasinin altinda "Bakin sizin bayraminiz bile aslinda size ozel degil" demek gibi bir motivasyon hissediyorum o yuzden tekrar soruyorum, kime ait oldugunun ne anlami var.



    Ergenekon destani da "calinti" bir hikayedir mesela.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Mephalay M kullanıcısına yanıt
    Ergenekon kimden çalıntıymış söyle bakalım?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • MANGUTAY kullanıcısına yanıt
    Romulus ve Remus. Roma'ya yolun duserse gorebilirsin.https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/roman/roman-republic/a/capitoline-she-wolf

    Roma futbol takiminin amblemi hatta.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/52/AS_Roma_logo_%282013%29.svg/1200px-AS_Roma_logo_%282013%29.svg.png

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mephalay

    Ben bu sorunun cevabinin tam olarak ne anlam ifade edecegini merak ediyorum. Kürtlere has bir bayram olsa ne olur, olmasa ne olur?



    Ote yandan, baharin gelmesinin kutlanmasi mevzusu ortada herhangi bir devlet yokken bile kesin vardi bana gore. Kimseye ait olmayan bir sey bu. Ben bu tarz meselelerin tartisilmasinin altinda "Bakin sizin bayraminiz bile aslinda size ozel degil" demek gibi bir motivasyon hissediyorum o yuzden tekrar soruyorum, kime ait oldugunun ne anlami var.



    Ergenekon destani da "calinti" bir hikayedir mesela.

    Hiç bir önemi yok hocam.
    Babanem Kıyı Ege köylüsü bir kadıncağız.Yıllar önce vefat etti.
    Nevrus diyerek evimizi süslediğini hatırlarım.
  • Mephalay M kullanıcısına yanıt
    Romus ve Romulusu bilirim de ben başka bir şey söyleyeceksin zannettim. Ergenekon destanı Romusdan çalıntıymış diyebilmen için önce her iki destanın da kökenini tesbit edip tarihin hangi döneminde bu iki milletin birbirinden etkilendiğini ortaya koyman gerekir. Yoksa destanlar arası benzerliklerden yola çıkarsan Slav mitleri ve Türk mitleri arasında da çokça benzerlikler bulursun. Tarihçiler ve antropologlar tüm bunları incelerken özellikle benzerliklere değil benzer olmayan özelliklere bakarak kimin kimden etkilendiğini belirler.





    Konuya gelirsek Şamanizm öyle belli kuralları olan bir inanç sistemi değil. Tarihte Türklerin özellikle Soğdlar gibi İran kökenli ateşperest kavimlerle karşılaşması bu tip adetlerin girişinde önemli bir yere sahip. Mesela Nevruzu Altay Türklerinde göremezsin. Onlarda Cılgayak denen bir bayram vardır ve aşağı yukarı Anadolu Türklerinin kutladığı Hıdırellez bayramı dönemlerine denk gelir.

    Yazar kendince açıklamaya çalışmış ama kendi içinde çelişkiye düşmüş. Madem Nevruz Tr kökenli , ayrılıkçı Kürtlerin propagandasına karşı benimsenmiş o zaman Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan vb. Bütün bu güney yöre Türkleri tarafından neden kutlanıyor?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MANGUTAY -- 30 Mart 2018; 11:12:30 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • MANGUTAY kullanıcısına yanıt
    Hani babanemden bahsetmiştim yukarda. 1900 lerin başında kırgızistandan göçle gelmişler.
    Aha o gözleri çekik kadıncağız egedeki kıyı köyünde her nevrusu neşe ile kutlardı.
    Yaşanmış tarihten sana alıntı.
  • solma kullanıcısına yanıt
    Eee ben aksine bir şey mi söyledim. Buralarda kutlanıyor zaten.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • MANGUTAY kullanıcısına yanıt
    Sen demesen de topik sahibi demiş hatırlatayım dedim.
    Neyi tartışıyoruz.
    quote:

    @Rüzgar.
    1985’lere kadar Türkiye’de Kürtler dışında Nevruz Bayramı kutlamalarına rastlanmazdı.
  • solma kullanıcısına yanıt
    Beni alıntılayınca dedim ne iş

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • İşte konunun başındaki yazar gibi adamların amacı toplumu ayrıştırıp nefreti körüklemek. Baharın gelişinin kutlanması gibi çok masum bir etkinliği dahi ültürel ayrışma aracına dönüştürmeye çalışıyorlar...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: MANGUTAY

    Romus ve Romulusu bilirim de ben başka bir şey söyleyeceksin zannettim. Ergenekon destanı Romusdan çalıntıymış diyebilmen için önce her iki destanın da kökenini tesbit edip tarihin hangi döneminde bu iki milletin birbirinden etkilendiğini ortaya koyman gerekir. Yoksa destanlar arası benzerliklerden yola çıkarsan Slav mitleri ve Türk mitleri arasında da çokça benzerlikler bulursun. Tarihçiler ve antropologlar tüm bunları incelerken özellikle benzerliklere değil benzer olmayan özelliklere bakarak kimin kimden etkilendiğini belirler.





    Konuya gelirsek Şamanizm öyle belli kuralları olan bir inanç sistemi değil. Tarihte Türklerin özellikle Soğdlar gibi İran kökenli ateşperest kavimlerle karşılaşması bu tip adetlerin girişinde önemli bir yere sahip. Mesela Nevruzu Altay Türklerinde göremezsin. Onlarda Cılgayak denen bir bayram vardır ve aşağı yukarı Anadolu Türklerinin kutladığı Hıdırellez bayramı dönemlerine denk gelir.

    Yazar kendince açıklamaya çalışmış ama kendi içinde çelişkiye düşmüş. Madem Nevruz Tr kökenli , ayrılıkçı Kürtlerin propagandasına karşı benimsenmiş o zaman Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan vb. Bütün bu güney yöre Türkleri tarafından neden kutlanıyor?

    Ergenekon Destani'nin arak olmama ihtimali, en yuksek ihtimalle R&R destanindan 1000 sene sonra ayni hikayeyi hic duymadan tekrar soylemeleri ihtimaline esit. Diger her durumda bir yerlerden calinti oluyor. R&R de ozgun olmayabilir, o da bir yerden alintidir belki.Hatta 14.yy Mogol mitlerinden esinlenen Turk tarihcilerin uydurmasi oldugu iddialari da var. Tarihci degilim; acikcasi destanlar da pek umrumda degiller. Ama icerik benzerligi oyle bir seviyede ki, buna "esinlenmis" ya da "etkilenmis" diyemem. Bildigin calinti : ) Sen calinti olmadigini ve super ozgun bir eser oldugunu dusunuyorsan pek tartismaya niyetim yok,dedigim gibi pek umurumda degil bu mevzu.

    Benim varmaya calistigim nokta, boyle bir destan var Turk milletiyle ilintili ve kokeni bizden farkli cok buyuk ihtimalle. Bu durum bizden bir sey eksiltmiyor. Kimse "Ergenekon destani kolpaymis, kokeni de Turklere ait degilmis; o halde Turk milleti tirt bir millettir" diyemez zira. Onu anlatmaya calisiyorum. Nevruzun da kokenin Kurt olmamasi Kurt insanlardan bir sey azaltmaz. Ya da eklemez.

    Nevruz kutlamalarini taskinlik yapmak icin firsat bilen bazi bolucu tipler yuzunden insanlarda Nevruza karsi bir antipati olustu. Olay bundan ibaret. Kokeni de hic bir millet degil bana gore. "Millet" kavramindan once bahar kutlaniyor olmaliydi.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Mephalay M kullanıcısına yanıt
    Dostum Ergenekonu okudun mu bilmiyorum ama arasındaki tek benzerlik kurt tarafından emzirilme zaten. Bunun dışında kurgular birbirinden çok farklı ama neyse.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Periah

    İşte konunun başındaki yazar gibi adamların amacı toplumu ayrıştırıp nefreti körüklemek. Baharın gelişinin kutlanması gibi çok masum bir etkinliği dahi ültürel ayrışma aracına dönüştürmeye çalışıyorlar...

    konu başlığını açan kişiyi parti trollüğü yaparken görmüştüm. neye hizmet ettiğini anlarsın.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: avcılarınavcısı


    quote:

    Orijinalden alıntı: Periah

    İşte konunun başındaki yazar gibi adamların amacı toplumu ayrıştırıp nefreti körüklemek. Baharın gelişinin kutlanması gibi çok masum bir etkinliği dahi ültürel ayrışma aracına dönüştürmeye çalışıyorlar...

    konu başlığını açan kişiyi parti trollüğü yaparken görmüştüm. neye hizmet ettiğini anlarsın.

    Parti trollüğü yaparken görmüştüm demişsiniz. Ben hiçbir Parti'ye trollük yapmam. Trollük yaptığım bir konu veya mesaj varsa, paylaşın yoksa yalan konuşup, iftira atmayın.

    Ayrıca neye hizmet ediyormuşum açıkla. Alıntısını yapmış olduğum sayın Alper Aksoy milliyetçi muhafazakar bir insandır. Bilip bilmeden atıp tutmayın!



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi wolfestein -- 30 Mart 2018; 21:53:4 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Periah

    İşte konunun başındaki yazar gibi adamların amacı toplumu ayrıştırıp nefreti körüklemek. Baharın gelişinin kutlanması gibi çok masum bir etkinliği dahi ültürel ayrışma aracına dönüştürmeye çalışıyorlar...

    Yazarın burada belirtmiş olduğu şey, Nevruz'un bizim bayramımız olmadığıdır. Yazarın yanlış bilinen bir olguyu, belirtmesinin neresi yanlış?



    Ayrıca elin ateşperest, Zerdüşt bayramını biz niye sahiplenelim? Türk kültürü diye bir şey yok mu size göre?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • NEVRUZ KİMİN BAYRAMI?


    Alper Aksoy biyografi

    1955 yılında Afyon Emirdağ’da doğdu. Asıl adı Tayyar Aksoy. Emirdağ Lisesi ve Trabzon Fatih Eğitim Enstitüsü Türkçe Bölümü’nü bitirdi. 1977-82 yılları arasında M.E.B. Film-Radyo Televizyonla Eğitim Merkezi’nde çalıştı. Milli Eğitim ve Kültür dergisinin genel yayın müdürlüğünü yaptı (1978-1982) Doğuş Edebiyat dergisini çıkardı (1982-1985). Türkiye Yazarlar Birliği’nin kurucu genel yönetim kurulu üyeliğinde bulundu.

    ESERLERİ:

    Çağrı (1973), Bozkurtların Türküsü (1975), Kutlu Töre (1976), Ümraniye İçinde Vurdular Bizi (1983), Çirkef (Oyun, 1976) Kurt Nefesi,

    http://www.kitapyurdu.com/index.php?route=product/manufacturer_products&manufacturer_id=153100&limit=50


    Alper Aksoy Facebook sayfası:

    https://www.facebook.com/people/Alper-Aksoy/100009026428355




  • Babanem Kıyı Ege köylüsü bir kadıncağız.Yıllar önce vefat etti.
    Nevrus geldi diyerek evimizi süslediğini hatırlarım.

    Çekik gözlü Kırgız kadını 1900 lü yılların başlarında anadoluya göçmüşler.

    Yoksa siz Kırgızlar türk saymayan turancımısınız.
    Benim kafada da turan çıkıntısı var ya neyse.
  • Yahu hocam Alper Aksoy bu konuda kaynaklara dayanarak bahsediyor. Yoksa benim şahsen Nevruz düşmanlığım yoktur. Şöyle bir olgu var dışardan gelen bazı şeyler, gerçekten kültürümüzü dejenere ediyor.



    Ki, isim olarak bile Nevruz, Farsça'dır. Sonra çıkıp ağlıyorlar kültürümüz dejenere oluyor diye. Her haltı dışardan alırsan ortada ne kültür kalır ne de başka bir şey.



    İlla bu tür bir kutlama yapılacaksa eğer, Türk tarihi araştırılmalı ve atalarımızın geçmişte yaptığı kutlamalar bayram olarak kutlanmaktadır.



    Mesela Mardin rektörüne bakıyoruz adam üniversitede Arap kıyafetleriyle dolaşıyor oraya buraya özene özene ortada kültür adına bir şey kalmayacak.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ohho ona bakarsan hocam alfabemiz dahi cumhuriyete kadar arapça idi.

    Binlerce arapça ve farsca kelime vardı.
    Bizim aile kültüründe newros bir hafta sürerdi dicem iyice kızacaksın.
    Anadolu birçok uygarlığa yataklık yapmış.

    Tüm esnaf işsizlikten tavla atıyo. Sayıları farsca bilmeyen yoktur.
    Kala kala Newrose mi kaldı.
    Hocam sen kafayı birazcık dinle. Bırak ben babaneme saygımdan bir hafta kutlayayım. Doğulu vatandaşada bir günü çok görmeyelim.
    Çıngar çıkmasın.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.